Toen ik de mijne terugvond, kwamen ze netjes opdraven. Twee maanden later werd 'ie opnieuw gejat maar soit.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:40 schreef HenkXL het volgende:
[..]
Haha, dat is echt geloven in je eigen verhaaltjes.
De politie legt haar prioriteiten echt niet bij een gestolen fiets en ik spreek uit ervaring.
En wordt hij gearresteerd voor heling.quote:Op woensdag 19 januari 2011 21:34 schreef Palomar het volgende:
Ik zou hem ook terugstelen hoor. Als je het via de politie doet loop je de kans dat degene aangeeft dat ie de fiets gekocht heeft. Volgens de wet mag ie hem dan houden.
Hij mag hem houden ja onder de dreiging dat hij voor heling wordt gepakt, je kan namelijk moeilijk hard maken dat je ter goeder trouw bent geweest als je een fiets koopt met een geforceerd slot...quote:Op woensdag 19 januari 2011 21:34 schreef Palomar het volgende:
Ik zou hem ook terugstelen hoor. Als je het via de politie doet loop je de kans dat degene aangeeft dat ie de fiets gekocht heeft. Volgens de wet mag ie hem dan houden.
en als je het slot achterlaat? mag je dan de fiets wel meenemen?quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:25 schreef sciter het volgende:
Ik heb een keer een hele lange discussie gehad met mijn zus die een soortgelijke situatie net had behandeld bij haar studie rechten.
Officieel (en dus theoretisch gezien) mag het, want jij bent de rechthebbende (volgens mij) eigenaar. Je moet wel kunnen aantonen dat jij rechthebbende eigenaar bent. Het feit dat je een slot steelt is wel strafbaar.
In de praktijk kan de fietsendief stug volhouden dat het zijn fiets is als jij geen bewijzen hebt dat je de rechthebbende eigenaar bent. Maar meestal wordt hier niet moeilijk over gedaan.
ik vind het knap als je dat luktquote:Op donderdag 20 januari 2011 08:35 schreef numero_uno het volgende:
[..]
en als je het slot achterlaat? mag je dan de fiets wel meenemen?
Je mag het slot in beginsel niet vernielen natuurlijk.quote:Op donderdag 20 januari 2011 08:35 schreef numero_uno het volgende:
[..]
In beginsel juist dat je als eigenaar je zaak te allen tijde -althans binnen de geldende termijn - kan revindiceren. Je moet dan echter wel zeker weten dat jij nog eigenaar bent. Ook al kan je aantonen dat het jouw fiets was (framenummer, bonnetje etc.) wil dat nog niet zeggen dat je ook nog steeds eigenaar bent. Iemand kan immers te goeder trouw het eigendom hebben verworven. Ik geef toe, dit zal bij tweedehandsverkoop van fietsen niet zo gauw gebeuren, maar mocht iemand deze fiets hebben gekocht in de winkel voor een redelijk prijsje wordt hij toch beschermd en ben jij je eigendom kwijt.quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:25 schreef sciter het volgende:
Ik heb een keer een hele lange discussie gehad met mijn zus die een soortgelijke situatie net had behandeld bij haar studie rechten.
Officieel (en dus theoretisch gezien) mag het, want jij bent de rechthebbende (volgens mij) eigenaar. Je moet wel kunnen aantonen dat jij rechthebbende eigenaar bent. Het feit dat je een slot steelt is wel strafbaar.
In de praktijk kan de fietsendief stug volhouden dat het zijn fiets is als jij geen bewijzen hebt dat je de rechthebbende eigenaar bent. Maar meestal wordt hier niet moeilijk over gedaan.
Wiens fiets had jij dan gejat? :pquote:Op donderdag 20 januari 2011 10:37 schreef zomer86 het volgende:
Haha, ik denk niet dat de 1ste dief aangifte gaat doen. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, toen fietste ik van een feestje weg, en dan kwam iemand de bocht om op mijn fiets. Even achterna gereden, en toen weer meegenomen.
Je moet gewoon met je poten van iemand anders spul afblijven.quote:Op woensdag 19 januari 2011 21:39 schreef dralion13 het volgende:
je had er gewoon een extra slot om moeten doen (goed stevig exemplaar) en ergens aan vast maken
Niemand zijnde, die fiets was al een paar weken daarvoor gejat dus puur toeval.quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:35 schreef Tom_Poes het volgende:
[..]
Wiens fiets had jij dan gejat? :p
Als je de politie belt, dan zal de nieuwe eigenaar erbij gehaald worden. Als die de fiets bij een fietsenzaak heeft gekocht of voor een redelijke prijs, dan mag hij de fiets houden.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:37 schreef Rewimo het volgende:
Het was denk ik slimmer geweest als je, nadat je je fiets mee naar huis had genomen, eerst de politie had gebeld om te melden dat je hem gevonden hebt. En dat er een ander slot omheen zat. Dan had je vanzelf wel gehoord wat je moest doen.
Je moet in elk geval contact opnemen met de politie want nu staat je fiets gesignaleerd.
Aangifte intrekken zoals hier bedoeld wordt kan wel, al is de term inderdaad onjuist, linkjesdumper.quote:
Maar een aangifite aanvullen is iets anders dan het intrekken. En dat is toch wat je hier zegt:quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Aangifte intrekken zoals hier bedoeld wordt kan wel, al is de term inderdaad onjuist, linkjesdumper.
Je kan een aanvulling op een aangifte doen waarin je informeert over de nieuw opgedane informatie. De fiets blijft uiteraard gestolen, en de dader moet nogsteeds vervolgd worden. Anders had je dus af kunnen zien van rechtsvervolging. Alleen wil je niet straks zelf voor valse aangifte worden aangehouden omdat je op je gestolen fiets rondfietst.
quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik zou wel de aangifte intrekken.
Je hebt het slot wel kapot gemaakt dan, dat is vandalisme.quote:Op donderdag 20 januari 2011 08:35 schreef numero_uno het volgende:
[..]
Zover was ze nog niet met de studiequote:Op donderdag 20 januari 2011 11:00 schreef Cortax het volgende:
[..]
In beginsel juist dat je als eigenaar je zaak te allen tijde -althans binnen de geldende termijn - kan revindiceren. Je moet dan echter wel zeker weten dat jij nog eigenaar bent. Ook al kan je aantonen dat het jouw fiets was (framenummer, bonnetje etc.) wil dat nog niet zeggen dat je ook nog steeds eigenaar bent. Iemand kan immers te goeder trouw het eigendom hebben verworven. Ik geef toe, dit zal bij tweedehandsverkoop van fietsen niet zo gauw gebeuren, maar mocht iemand deze fiets hebben gekocht in de winkel voor een redelijk prijsje wordt hij toch beschermd en ben jij je eigendom kwijt.
Om nog maar te zwijgen over de ingewikkelde constellaties doordat jij het slot hebt vernield en hebt meegenomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |