Precies. Mijn werkgever is het afgelopen jaar op zoek geweest naar tientallen mensen (webdev, qa, system engineers, product owners) en we hebben daar een substantieel deel van uit het buitenland moeten halen omdat er gewoon te weinig interessante reacties uit NL kwamen. En ik weet hoe hard we developers nodig hadden, dus papieren waren echt niet leading (ervaring echter wel).quote:Op woensdag 19 januari 2011 06:47 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Als je als ICT-er lange tijd werkloos bent en/of bij sollicitaties constant afgewezen wordt, dan is daar meestal een hele goede reden voor. Dat wil niet zeggen dat er een tekort aan ICT-ers is, maar er is wel een tekort aan goede ICT-ers.
En zat er niemand tussen die op basis van het cv toch in aanmerking zou komen? Ik vind het op zich tamelijk knullig van de sollicitanten, maar om ze collectief op basis van het papierwerk weg te strepen vind ik eerlijk gezegd toch inderdaad erg streng. Beter gezegd, eigenlijk vind ik dat niet, maar als het gevolg is dat alle sollicitanten afvallen neig ik er toch naar dat de eisen cq verwachtingen te hoog waren.quote:Op woensdag 19 januari 2011 08:50 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Een andere collega heeft onlangs een nieuwe vacature uit laten zetten voor een game designer. Stond geen ervaringseis in, echt heel geschikt voor een creatief persoon die het leuk zou vinden om de gamesindustrie in te gaan (starters ook). Stond specifiek bij dat ze een cv, cover letter, link naar portfolio en top 5 van games moesten opsturen. 90% van de reacties was een van die zaken vergeten en de mensen die overbleven hadden wel ervaring in de richting, maar hadden zo'n slechte brief geschreven (niet specifiek aangeven waarom ze denken dat ze DIE baan goed kunnen doen en alleen doorratelen over wat ze eerder gedaan hebben) dat ze ook niet in aanmerking kwamen.
Ben ik het wel mee eens.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:41 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
En zat er niemand tussen die op basis van het cv toch in aanmerking zou komen? Ik vind het op zich tamelijk knullig van de sollicitanten, maar om ze collectief op basis van het papierwerk weg te strepen vind ik eerlijk gezegd toch inderdaad erg streng. Beter gezegd, eigenlijk vind ik dat niet, maar als het gevolg is dat alle sollicitanten afvallen neig ik er toch naar dat de eisen cq verwachtingen te hoog waren.
Vooral omdat we met z'n allen keihard kunnen ontkennen dat het zo is, maar dat een aanzienlijk deel van de mensen nu eenmaal moeite heeft met het opstellen van een lekker lopende sollicitatiebrief terwijl ze mogelijk wel geschikt zouden zijn voor het inhoudelijk werk.
Als je in de gameindustrie werkt, die bijten zichzelf ook wel in de eigen voet. Er komen nu tonnen studenten van de opleidingen af, maar zolang ze allemaal een ervaringseis van ettelijke jaren stellen, kunnen die natuurlijk nooit aan de slag.quote:Op woensdag 19 januari 2011 08:50 schreef Vagere_Hein het volgende:
En ik weet hoe hard we developers nodig hadden, dus papieren waren echt niet leading (ervaring echter wel).
Niet alleen de gamesindustrie, het is breder.. op heel erg veel plaatsen geldt een paar jaar ervaring, of een schoolverlater met echt uitzonderlijk talent haast als harde eis. Ik begrijp het vanuit de bedrijven gezien wel maar de vraag is of het wel realistisch is. Daarnaast is het bijzonder wrang voor de schoolverlaters.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Als je in de gameindustrie werkt, die bijten zichzelf ook wel in de eigen voet. Er komen nu tonnen studenten van de opleidingen af, maar zolang ze allemaal een ervaringseis van ettelijke jaren stellen, kunnen die natuurlijk nooit aan de slag.
De totale kostprijs van een afgestudeerde Indier (salaris, werkplek, administratieve en fiscale lasten, etc) is 1500 a 2000 euro per maand. Daar komen dan nog kosten bij voor de organisatie in .nl voor begeleiding en communicatie.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:04 schreef escalatie het volgende:
Systeembeheerders hier worden gezien als de nieuwe fabriekswerker. Niet lang geleden een goed betaalde baan met enig aanzien, maar nu sluitpost op de begroting en het liefst gedaan door een vers afgestudeerde Indier voor 3000 euro per jaar.
Dat is ook mijn ervaring. Bovendien is het zo dat naarmate de lonen in India en andere landen verder stijgen, het voordeel nog verder af zal gaan nemen. Bovendien heb ik zelf de ervaring dat mensen in India een heel ander soort Engels spreken dan dat wij of mensen uit de UK het spreken.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:19 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De totale kostprijs van een afgestudeerde Indier (salaris, werkplek, administratieve en fiscale lasten, etc) is 1500 a 2000 euro per maand. Daar komen dan nog kosten bij voor de organisatie in .nl voor begeleiding en communicatie.
telefoongesprekken met die gasten zijn altijd leukquote:Op woensdag 19 januari 2011 10:25 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dat is ook mijn ervaring. Bovendien is het zo dat naarmate de lonen in India en andere landen verder stijgen, het voordeel nog verder af zal gaan nemen. Bovendien heb ik zelf de ervaring dat mensen in India een heel ander soort Engels spreken dan dat wij of mensen uit de UK het spreken.
Niet leuk.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:42 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
telefoongesprekken met die gasten zijn altijd leuk
Ik sprak ook puur alleen over de salariskosten van een aantal Indiërs die ik gesproken heb.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:19 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De totale kostprijs van een afgestudeerde Indier (salaris, werkplek, administratieve en fiscale lasten, etc) is 1500 a 2000 euro per maand. Daar komen dan nog kosten bij voor de organisatie in .nl voor begeleiding en communicatie.
heb hier veel te maken met outsourcing/offshoring: wat een crime als er problemen zijnquote:Op woensdag 19 januari 2011 10:43 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Niet leuk.
5 keer hetzelfde uitleggen en dan doen ze het nog fout.
Hier hoef je het maar 1x uit te leggen, want als je vraagt of ze het snappen zeggen ze altijd ja, ook bedoelen ze nee.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:43 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Niet leuk.
5 keer hetzelfde uitleggen en dan doen ze het nog fout.
herkenbaarquote:Op woensdag 19 januari 2011 10:48 schreef escalatie het volgende:
[..]
Hier hoef je het maar 1x uit te leggen, want als je vraagt of ze het snappen zeggen ze altijd ja, ook bedoelen ze nee.
Nee, niet echt. Ik zit over het algemeen veel langer aan de telefoon om een probleem uit te leggen aan een Indier dan aan een engelsman of een amerikaan. (en die hebben ook nog gevoel voor humor...)quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:42 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
telefoongesprekken met die gasten zijn altijd leuk
En ook vooral niet zeggen als er iets fout gaat.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:48 schreef escalatie het volgende:
[..]
Hier hoef je het maar 1x uit te leggen, want als je vraagt of ze het snappen zeggen ze altijd ja, ook bedoelen ze nee.
Dat roept hier echt iedereen. Alleen veel verder dan 1 a 2 management lagen hoger komt dat geluid niet.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:47 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
heb hier veel te maken met outsourcing/offshoring: wat een crime als er problemen zijn
uiteindelijk ben je sneller als je het zelf doet en is het nog goedkoper ook
Nou...gezien de hoeveelheid game titels die zwaar vertraagd worden opgeleverd, en het feit dat er elk jaar een paar games goed scoren, en de rest een commercieele mislukking zijn (oa door slechte kwaliteit) lijkt het me heel goed om streng te zijn als game producent. Die eisen die ik hier zie zijn echt minima vereiste om in een bedrijf een beetje te functioneren.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:41 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
als het gevolg is dat alle sollicitanten afvallen neig ik er toch naar dat de eisen cq verwachtingen te hoog waren.
Ik vind het moeilijk om een rechtstreeks verband te zien tussen de kwaliteit van de sollicitatiebrieven van de programmeurs en het al dan niet fatsoenlijk halen van opleverdata.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:54 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Nou...gezien de hoeveelheid game titels die zwaar vertraagd worden opgeleverd, en het feit dat er elk jaar een paar games goed scoren, en de rest een commercieele mislukking zijn (oa door slechte kwaliteit) lijkt het me heel goed om streng te zijn als game producent. Die eisen die ik hier zie zijn echt minima vereiste om in een bedrijf een beetje te functioneren.
Brief schrijven staat naar mijn idee totaal los hoe iemand projectmatig werkt.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Nou, als je sociale en project skills zo slecht zijn dat je niet in staat bent om een brief te schrijven...hoe ga jij dan afspraken in en project snappen, en halen?
Dat de games industrie een aparte tak van sport is, helpt natuurlijk niet bij he plannen, dat geef ik zo toe!
we snappen hier allemaal wel dat het niet gek is dat mensen die een baan hebben, en niet actief op zoek zijn naar een andere plek, dat soort mailtjes vrijwel ongelezen in de prullenbak gooien.quote:Ze reageren totaal niet op onze mailtjes om te komen praten, zegt een ondernemer van een groot serverbedrijf. En daar staan toch wel goudgerande arbeidsvoorwaarden in. Zij kunnen het zich permitteren niet te reageren.
Voor mij niet, iemand die als je vraagt om een brief, een brainfart opstuurt zonder duidelijke kop of staart, zal waarschijnlijk net zo werken. Nee dank je!quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:44 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Brief schrijven staat naar mijn idee totaal los hoe iemand projectmatig werkt.
En ook hoe sociaal iemand is.
Dan zal ik dus nooit bij jou kunnen werken, ondanks dat ik zeer sociaal en pas 11 jaar in de IT zit.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:49 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Voor mij niet, iemand die als je vraagt om een brief, een brainfart opstuurt zonder duidelijke kop of staart, zal waarschijnlijk net zo werken. Nee dank je!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |