abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91550357
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 06:47 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Als je als ICT-er lange tijd werkloos bent en/of bij sollicitaties constant afgewezen wordt, dan is daar meestal een hele goede reden voor. Dat wil niet zeggen dat er een tekort aan ICT-ers is, maar er is wel een tekort aan goede ICT-ers.
Precies. Mijn werkgever is het afgelopen jaar op zoek geweest naar tientallen mensen (webdev, qa, system engineers, product owners) en we hebben daar een substantieel deel van uit het buitenland moeten halen omdat er gewoon te weinig interessante reacties uit NL kwamen. En ik weet hoe hard we developers nodig hadden, dus papieren waren echt niet leading (ervaring echter wel).

Een andere collega heeft onlangs een nieuwe vacature uit laten zetten voor een game designer. Stond geen ervaringseis in, echt heel geschikt voor een creatief persoon die het leuk zou vinden om de gamesindustrie in te gaan (starters ook). Stond specifiek bij dat ze een cv, cover letter, link naar portfolio en top 5 van games moesten opsturen. 90% van de reacties was een van die zaken vergeten en de mensen die overbleven hadden wel ervaring in de richting, maar hadden zo'n slechte brief geschreven (niet specifiek aangeven waarom ze denken dat ze DIE baan goed kunnen doen en alleen doorratelen over wat ze eerder gedaan hebben) dat ze ook niet in aanmerking kwamen.

Het is makkelijk om te zeggen dat bedrijven te kritisch zijn, maar het feit dat we in de grootste recessie van de afgelopen 80 jaar zitten/zaten en dat bedrijven zulke moeite moeten doen om hun vacatures vervuld te krijgen zegt mij heel veel over wat voor dom, volgevreten en lui volk we zijn geworden (en ik trek dit even breder dan alleen programmeurs).

En ja: aan de andere kant van het spectrum zijn w&s-bureau's even erg en ze weten met hun incompetentie het goede personeel dat ze toevallig bereiken heel hard af te schrikken.
pi_91551300
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 08:50 schreef Vagere_Hein het volgende:

[..]
Een andere collega heeft onlangs een nieuwe vacature uit laten zetten voor een game designer. Stond geen ervaringseis in, echt heel geschikt voor een creatief persoon die het leuk zou vinden om de gamesindustrie in te gaan (starters ook). Stond specifiek bij dat ze een cv, cover letter, link naar portfolio en top 5 van games moesten opsturen. 90% van de reacties was een van die zaken vergeten en de mensen die overbleven hadden wel ervaring in de richting, maar hadden zo'n slechte brief geschreven (niet specifiek aangeven waarom ze denken dat ze DIE baan goed kunnen doen en alleen doorratelen over wat ze eerder gedaan hebben) dat ze ook niet in aanmerking kwamen.
En zat er niemand tussen die op basis van het cv toch in aanmerking zou komen? Ik vind het op zich tamelijk knullig van de sollicitanten, maar om ze collectief op basis van het papierwerk weg te strepen vind ik eerlijk gezegd toch inderdaad erg streng. Beter gezegd, eigenlijk vind ik dat niet, maar als het gevolg is dat alle sollicitanten afvallen neig ik er toch naar dat de eisen cq verwachtingen te hoog waren.

Vooral omdat we met z'n allen keihard kunnen ontkennen dat het zo is, maar dat een aanzienlijk deel van de mensen nu eenmaal moeite heeft met het opstellen van een lekker lopende sollicitatiebrief terwijl ze mogelijk wel geschikt zouden zijn voor het inhoudelijk werk.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 19 januari 2011 @ 09:45:41 #128
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_91551383
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:41 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

En zat er niemand tussen die op basis van het cv toch in aanmerking zou komen? Ik vind het op zich tamelijk knullig van de sollicitanten, maar om ze collectief op basis van het papierwerk weg te strepen vind ik eerlijk gezegd toch inderdaad erg streng. Beter gezegd, eigenlijk vind ik dat niet, maar als het gevolg is dat alle sollicitanten afvallen neig ik er toch naar dat de eisen cq verwachtingen te hoog waren.

Vooral omdat we met z'n allen keihard kunnen ontkennen dat het zo is, maar dat een aanzienlijk deel van de mensen nu eenmaal moeite heeft met het opstellen van een lekker lopende sollicitatiebrief terwijl ze mogelijk wel geschikt zouden zijn voor het inhoudelijk werk.
Ben ik het wel mee eens.
Ik ben zelf zeer slecht in het schrijven van sollicitatiebrieven.
Ik kan mezelf mondeling veel beter "verkopen" dan via papier.
En ik denk dat meer mensen dat hebben.
En om mensen alleen op die basis af te wijzen, zorgt men zelf voor die leegte die niet gevuld "kan" worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 19 januari 2011 @ 09:48:04 #129
8369 speknek
Another day another slay
pi_91551427
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 08:50 schreef Vagere_Hein het volgende:
En ik weet hoe hard we developers nodig hadden, dus papieren waren echt niet leading (ervaring echter wel).
Als je in de gameindustrie werkt, die bijten zichzelf ook wel in de eigen voet. Er komen nu tonnen studenten van de opleidingen af, maar zolang ze allemaal een ervaringseis van ettelijke jaren stellen, kunnen die natuurlijk nooit aan de slag.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_91551594
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Als je in de gameindustrie werkt, die bijten zichzelf ook wel in de eigen voet. Er komen nu tonnen studenten van de opleidingen af, maar zolang ze allemaal een ervaringseis van ettelijke jaren stellen, kunnen die natuurlijk nooit aan de slag.
Niet alleen de gamesindustrie, het is breder.. op heel erg veel plaatsen geldt een paar jaar ervaring, of een schoolverlater met echt uitzonderlijk talent haast als harde eis. Ik begrijp het vanuit de bedrijven gezien wel maar de vraag is of het wel realistisch is. Daarnaast is het bijzonder wrang voor de schoolverlaters.

Ik vraag me hierbij ook af wat op de langere termijn het effect is op de kwaliteit van de werknemers in het algemeen; als er teveel mensen na het halen van hun diploma om deze reden eerst een half jaar rondsolliciteren en vervolgens een aantal jaar een baantje onder hun niveau neemt komen ze volgens mij ook niet echt tot bloei. Op die manier krijg je nooit genoeg schapen met 5 poten waar nu zo'n enorme vraag naar is.
  woensdag 19 januari 2011 @ 10:04:22 #131
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_91551786
Systeembeheerders hier worden gezien als de nieuwe fabriekswerker. Niet lang geleden een goed betaalde baan met enig aanzien, maar nu sluitpost op de begroting en het liefst gedaan door een vers afgestudeerde Indier voor 3000 euro per jaar.
pi_91552127
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:04 schreef escalatie het volgende:
Systeembeheerders hier worden gezien als de nieuwe fabriekswerker. Niet lang geleden een goed betaalde baan met enig aanzien, maar nu sluitpost op de begroting en het liefst gedaan door een vers afgestudeerde Indier voor 3000 euro per jaar.
De totale kostprijs van een afgestudeerde Indier (salaris, werkplek, administratieve en fiscale lasten, etc) is 1500 a 2000 euro per maand. Daar komen dan nog kosten bij voor de organisatie in .nl voor begeleiding en communicatie.
pi_91552290
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:19 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

De totale kostprijs van een afgestudeerde Indier (salaris, werkplek, administratieve en fiscale lasten, etc) is 1500 a 2000 euro per maand. Daar komen dan nog kosten bij voor de organisatie in .nl voor begeleiding en communicatie.
Dat is ook mijn ervaring. Bovendien is het zo dat naarmate de lonen in India en andere landen verder stijgen, het voordeel nog verder af zal gaan nemen. Bovendien heb ik zelf de ervaring dat mensen in India een heel ander soort Engels spreken dan dat wij of mensen uit de UK het spreken.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_91552790
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:25 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dat is ook mijn ervaring. Bovendien is het zo dat naarmate de lonen in India en andere landen verder stijgen, het voordeel nog verder af zal gaan nemen. Bovendien heb ik zelf de ervaring dat mensen in India een heel ander soort Engels spreken dan dat wij of mensen uit de UK het spreken.
telefoongesprekken met die gasten zijn altijd leuk :')
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 19 januari 2011 @ 10:43:45 #135
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_91552831
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:42 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

Niet leuk. :X
5 keer hetzelfde uitleggen en dan doen ze het nog fout. :X
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 19 januari 2011 @ 10:46:19 #136
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_91552904
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:19 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik sprak ook puur alleen over de salariskosten van een aantal Indiërs die ik gesproken heb. :)
Dat offshoring vaak in totaal helemaal niet (veel) goedkoper is dat wil management niet zien of ze moeten de trend op de markt volgen van klant en/of aandeelhouder.
pi_91552938
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:43 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

heb hier veel te maken met outsourcing/offshoring: wat een crime als er problemen zijn :')
uiteindelijk ben je sneller als je het zelf doet en is het nog goedkoper ook :P
  woensdag 19 januari 2011 @ 10:48:09 #138
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_91552981
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:43 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Hier hoef je het maar 1x uit te leggen, want als je vraagt of ze het snappen zeggen ze altijd ja, ook bedoelen ze nee. :')
pi_91553015
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:48 schreef escalatie het volgende:

[..]

Hier hoef je het maar 1x uit te leggen, want als je vraagt of ze het snappen zeggen ze altijd ja, ook bedoelen ze nee. :')
herkenbaar :D
pi_91553095
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:42 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

Nee, niet echt. Ik zit over het algemeen veel langer aan de telefoon om een probleem uit te leggen aan een Indier dan aan een engelsman of een amerikaan. (en die hebben ook nog gevoel voor humor...)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 19 januari 2011 @ 10:53:24 #141
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_91553151
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:48 schreef escalatie het volgende:

[..]

En ook vooral niet zeggen als er iets fout gaat. :')
Zelfs niet als er echt stront aan de knikker is. :')
Rete irritant....
  woensdag 19 januari 2011 @ 10:53:46 #142
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_91553164
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:47 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

heb hier veel te maken met outsourcing/offshoring: wat een crime als er problemen zijn :')
uiteindelijk ben je sneller als je het zelf doet en is het nog goedkoper ook :P
Dat roept hier echt iedereen. Alleen veel verder dan 1 a 2 management lagen hoger komt dat geluid niet.
  woensdag 19 januari 2011 @ 10:54:10 #143
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_91553177
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:41 schreef CafeRoker het volgende:

[..]
als het gevolg is dat alle sollicitanten afvallen neig ik er toch naar dat de eisen cq verwachtingen te hoog waren.
Nou...gezien de hoeveelheid game titels die zwaar vertraagd worden opgeleverd, en het feit dat er elk jaar een paar games goed scoren, en de rest een commercieele mislukking zijn (oa door slechte kwaliteit) lijkt het me heel goed om streng te zijn als game producent. Die eisen die ik hier zie zijn echt minima vereiste om in een bedrijf een beetje te functioneren.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_91553659
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:54 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Nou...gezien de hoeveelheid game titels die zwaar vertraagd worden opgeleverd, en het feit dat er elk jaar een paar games goed scoren, en de rest een commercieele mislukking zijn (oa door slechte kwaliteit) lijkt het me heel goed om streng te zijn als game producent. Die eisen die ik hier zie zijn echt minima vereiste om in een bedrijf een beetje te functioneren.
Ik vind het moeilijk om een rechtstreeks verband te zien tussen de kwaliteit van de sollicitatiebrieven van de programmeurs en het al dan niet fatsoenlijk halen van opleverdata.

Daarbij is de gamesindustrie een mooi voorbeeld van een industrie die zichzelf helemaal gek maakt en voorbijholt. Ik zou het eerder in die hoek zoeken.
  woensdag 19 januari 2011 @ 11:38:46 #145
153506 Captain_Fabulous
pi_91554698
Nou, als je sociale en project skills zo slecht zijn dat je niet in staat bent om een brief te schrijven...hoe ga jij dan afspraken in en project snappen, en halen?
Dat de games industrie een aparte tak van sport is, helpt natuurlijk niet bij he plannen, dat geef ik zo toe!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 19 januari 2011 @ 11:44:16 #146
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_91554892
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 11:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Nou, als je sociale en project skills zo slecht zijn dat je niet in staat bent om een brief te schrijven...hoe ga jij dan afspraken in en project snappen, en halen?
Dat de games industrie een aparte tak van sport is, helpt natuurlijk niet bij he plannen, dat geef ik zo toe!
Brief schrijven staat naar mijn idee totaal los hoe iemand projectmatig werkt.
En ook hoe sociaal iemand is.
  woensdag 19 januari 2011 @ 11:47:10 #147
153506 Captain_Fabulous
pi_91555004
Maar goed, wat dit betreft:
quote:
Ze reageren totaal niet op onze mailtjes om te komen praten, zegt een ondernemer van een groot serverbedrijf. En daar staan toch wel goudgerande arbeidsvoorwaarden in. Zij kunnen het zich permitteren niet te reageren.
we snappen hier allemaal wel dat het niet gek is dat mensen die een baan hebben, en niet actief op zoek zijn naar een andere plek, dat soort mailtjes vrijwel ongelezen in de prullenbak gooien.
En goudgerande arbeidsvoorwaarden, yeah right. Dat soort CV hoeren bedoelt dat ZIJ het goudgerand vinden. Ik vind een mail, waarin me een functie wordt aangeboden die maar 50% hoogstens met me matched, en als salarisrange aangeeft 2500-4000 vooral te onprofessioneel om te reageren. Dan schiet je duidelijk met grove hagel, en ik ben geen eend, noch konijn!.
  woensdag 19 januari 2011 @ 11:48:31 #148
8369 speknek
Another day another slay
pi_91555048
backshoring is tegenwoordig dan ook meer een trend dan offshoring, gelukkig maar.

En bij gamebedrijven: ik geloof wel dat er ook een hoop bagger solliciteert, en dat ze daarom hoge eisen stellen, maar het probleem is dat het lijkt alsof ze allemaal gerund worden door hobbyisten, creatieve mbo/hbo'ers die er na allemaal projectjes hier en daar ingerold zijn en dat zoeken ze dan ook in de nieuwe lichting. Voor zulke technologisch geavanceerde producten zou je eigenlijk vooral academici rond moeten hebben lopen, maar die bedanken ervoor om voor een schijntje als jr te beginnen. Ach de bedrijven in Nederland zijn daar ook niet groot genoeg voor, behalve die ene van Sony, maar die bevindt zich daardoor weer in zo'n positie dat ie de eisen wel kan stellen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 19 januari 2011 @ 11:49:02 #149
153506 Captain_Fabulous
pi_91555072
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 11:44 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Brief schrijven staat naar mijn idee totaal los hoe iemand projectmatig werkt.
En ook hoe sociaal iemand is.
Voor mij niet, iemand die als je vraagt om een brief, een brainfart opstuurt zonder duidelijke kop of staart, zal waarschijnlijk net zo werken. Nee dank je!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 19 januari 2011 @ 11:50:57 #150
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_91555152
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 11:49 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Voor mij niet, iemand die als je vraagt om een brief, een brainfart opstuurt zonder duidelijke kop of staart, zal waarschijnlijk net zo werken. Nee dank je!
Dan zal ik dus nooit bij jou kunnen werken, ondanks dat ik zeer sociaal en pas 11 jaar in de IT zit. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')