Vergiftigt zijn met ideeen is toch ook menselijk. Waarom is dat niet authentiek?quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:44 schreef Helena1989 het volgende:
[..]
Nee, het punt van "Schuld en Boete" is juist dat mensen gruwelijke dingen kunnen doen uit rationaliteit. Raskolnikov was juist niet authentiek maar vergiftigd met al die materialistische ideeen, en vond dat die vrouw nutteloos en schadelijk was en dat je haar dus mocht vermoorden om iemand anders, een nuttiger, gezonder persoon die meer voor de wereld kon doen, door middel van haar bezittingen te helpen (hij wilde zichzelf helpen). Het is juist een les voor de Westerse wereld, dat je de mens met alles erop en eraan moet accepteren, ook het nutteloze en schadelijke, en deze dingen niet moet onderdrukken. Alle mensen zijn waardevol, ook degenen die schade veroorzaken.
Veel van die soldaten hebben daar later veel last van.quote:En hoezo weet je dat niemand daar gelukkiger van wordt? Je hebt ook mensen die vrijwillig bij het leger gaan om naar conflictgebieden te worden gestuurd, ook al weten ze dat ze veel gruwelijkheden zullen zien en misschien ondergaan. De menselijke natuur is pervers, die kan schoonheid en betekenis ontdekken in de meest onwaarschijnlijke dingen. Of in de woorden van Alexandr Poesjkin:
Een geheime schoonheid
Zag ze in de verschrikking zelf;
Zo heeft de natuur ons geschapen:
Ze is tot tegenstrijdigheid geneigd.
Ja, en dat een moord plegen je niet koud laat.quote:En zelfs als de mens dingen te bieden heeft waar andere mensen ongelukkig van worden, wat dan nog. Het hoort bij de mens dus om het systematisch te onderdrukken is onethisch. Interventie en nazorg oke, preventie is eng. De nazi's en communisten hebben het al geprobeerd, om mensen moreler, socialer en gelukkiger te maken, en kijk eens hoeveel ellende zij hebben veroorzaakt. De mens liefhebben met alles erop en eraan is de grootste kunst die er is, dat is ook de boodschap van "Schuld en Boete".
Omdat de ideeen vals warenquote:Op woensdag 19 januari 2011 18:56 schreef deelnemer het volgende:
Vergiftigt zijn met ideeen is toch ook menselijk. Waarom is dat niet authentiek?
Velen of de meesten niet. Ik heb ook traumatische dingen meegemaakt (bijna vermoord door mijn ex) en heb daar weinig of geen last van. Ik leef liever in een wereld waarin mij dit weer kan overkomen dan in een wereld waarin mensen op zo'n manier geconditioneerd zijn dat ze niks slechts kunnen doen.quote:Veel van die soldaten hebben daar later veel last van.
Nee, dat het niet geoorloofd is om een moord te plegen voor een hoger doelquote:Ja, en dat een moord plegen je niet koud laat.
Ik snap je punt niet helemaal. Ben je het met me eens of niet? Waarom wel/niet? Mijn punt is dat je je baan, kleding etc niet nodig hebt om bijzonder te zijn. Het is precies andersom: sterke mensen maken van het saaie iets persoonlijks.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:37 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Onder vrienden worden ik en mijn vrouw vaak het 'conservatieve setje' genoemd. Niet alleen omdat ik regelmatig, als het over politiek/maatschappij gaat, uit de rechterhoek kom zetten, maar toch ook vooral omdat wij als enigen al gesetteld zijn; getrouwd, koophuis, hond, allebei al jaren hetzelfde vaste werk (ik logistiek, zij zorg), weinig relationele spanningen, financieel niet rijk maar wel redelijk voor elkaar, enz. Weinig spanning aan, toch?
Anderzijds zou niemand uit datzelfde groepje ontkennen dat wij ergens juist hele sterke individuen zijn; altijd een gepeperde mening en in staat tot eindeloos door blijven discussiëren, een handjevol rotsvaste principes en gewoontes, dus een duidelijke richting kiezen, allebei redelijk harde werkers, maar gelijktijdig weldegelijk 'apart' omdat we allebei redelijk wat tattoeages hebben, wel 'ns naar harde teringherriemuziek (punk, hardcore) luisteren en dat gewoon combineren met doordeweeks hard werken voor je geld en zorgen dat je rekeningen betaald zijn.
Eerlijk gezegd denk ik dat je dan een sterker individu bent, dan wanneer je een type Herman Brood of Sid Vicious bent.
Oja, dit riekt naar borstklopperij, sorry daarvoor. maar het laat vooral zien wat ik versta onder individualiteit op een goede manier.
Het is niet eenvoudig om valse ideeen, of het handelen uit een hoger doel, te scheiden van authenticiteit. En beide hebben goede en slechte gevolgen.quote:
Over het wegkomen, met hetgeen dat je is aangedaan of wat je zelf hebt gedaan, kan ik weinig algemeens zeggen.quote:Velen of de meesten niet. Ik heb ook traumatische dingen meegemaakt (bijna vermoord door mijn ex) en heb daar weinig of geen last van. Ik leef liever in een wereld waarin mij dit weer kan overkomen dan in een wereld waarin mensen op zo'n manier geconditioneerd zijn dat ze niks slechts kunnen doen.
Hier zet Dostojevski de schoonheid neer als de hoogste waarde (zoals in de romantiek). Dat mag.quote:Nee, dat het niet geoorloofd is om een moord te plegen voor een hoger doelIn Aantekeningen Uit De Ondergrondse betoogt Dostojevski dat de mens schoonheid en betekenis kan vinden ook in de pijnlijke kant van het leven. En pleit hij voor een wereld van on-geconditioneerde mensen, ook als het soms leidt tot dingen als moord.
Ik zeg ook niet dat mensen hun passies expres moeten uitlevenquote:Op woensdag 19 januari 2011 20:11 schreef deelnemer het volgende:
(Taoisten doen dat overigens ook. Zij noemen dat: 'het natuurlijke pad (Tao) volgen'. Dat spreekt mij ook aan. Bij de Taoisten is dat niet hetzelfde als je passies uitleven.)
We zijn helaas het teveel eens om goed te kunnen discussieren.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:25 schreef Helena1989 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat mensen hun passies expres moeten uitlevenIk vind dat zelfdiscipline wel degelijk bij de mens hoort. Ik zeg wel dat je passies helemaal beheersen uiteindelijk niet kan. De rede kan de irrationele menselijke natuur uiteindelijk niet aan. Daar schreef Spinoza ook over: de rede stuurt bij, maar leven doet de mens uit een veel diepere drang, de conatus, die de rede uiteindelijk niks kan maken. Het gaat er dus om dat je het probeert, niet de resultaten. Zo is dat in het christendom ook: iedereen is zondig en kan hier niks aan doen, wat je wel kan doen is de zonde proberen te mijden en berouw hebben als er toch iets gebeurt. De hemel is voor degenen die de zondige natuur van de mens, dus ook van zichzelf, betreuren, niet voor degenen die zonder zonde zijn. Anders zou niemand in de hemel komen. Jezus ging dan ook met zondaars eten, niet met de rechtschapenen.
Daarom vind ik ook dat het strenge christendom van vroeger het ware christendom heeft verraden. Het was gericht op het voorkomen van zonde, niet op individuele verantwoordelijkheid en analyse.
En dat geldt ook voor onze beschaving: het is truttig en puriteins. Iedereen moet proberen een goed mens te zijn, en leren van zijn fouten, niet de fouten en pijn proberen uit te roeien. Juist fouten maken en ervan leren maakt individueel leven betekenisvol. Streven naar een gelukkige, succesvolle wereld is misantropisch. Omdat de menselijke natuur zondig is en elke keer opnieuw dingen zal verpesten.
Haha, so truequote:Op woensdag 19 januari 2011 20:47 schreef deelnemer het volgende:'Ik wil geen last hebben van jou'
'Ben jij wel goed genoeg voor mij'
'Kijk mij nou toch eens, kijk mij nou toch eens, ben ik niet toppie toppie toppie'.
'Afblijven, die bal is van mij !'
Samequote:Op woensdag 19 januari 2011 21:41 schreef Helena1989 het volgende:
[..]
Haha, so true
Trouwens, ben jij dezelfde persoon als deelnemer2? Ik ben een beetje in de war met jou... jullie... jou...
(Een alternatieve verklaring is dat ik twee verschillende computers gebruik.)quote:... and you know that two heads are better than one
Ik probeer het juist te nuanceren. Indivueel sterk zijn en jezelf conformeren zijn niet altijd tegenpolen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:53 schreef Helena1989 het volgende:
[..]
Ik snap je punt niet helemaal. Ben je het met me eens of niet? Waarom wel/niet? Mijn punt is dat je je baan, kleding etc niet nodig hebt om bijzonder te zijn. Het is precies andersom: sterke mensen maken van het saaie iets persoonlijks.
Dat is trouwens ook zo als je verliefd bent: dan is alles aan die persoon mooi en bijzonder, vanwege die X die hem/haar bijzonder voor je maakt.
Over dit punt trouwens: als je boeken leest als Brave New World of 1984, die gaan ook over extreem collectivistische samenlevingen zonder individualiteit. Maar de non-conformistische helden van deze verhalen streven niet naar heldendom, opvallen, dingen bereiken of produceren, of materiele welvaart zoals bij Ayn Rand. Ze streven juist naar een klein, intiem leven met een paar betekenisvolle contacten. Ze willen relaties waar ze zelf achter staan en niet relaties met Jan en alleman omdat de staat het zo heeft ingericht.quote:Op woensdag 19 januari 2011 15:20 schreef Helena1989 het volgende:Dit heeft implicaties voor het probleem van menselijk contact dat we in Nederland hebben. Ik ben het ermee eens dat het contact hier erg armoedig is en ik vind het een slechte zaak, maar ik vind niet dat het door de individualisering komt. Mensen raken hier juist bedolven onder allerlei collectieve standaarden, waarden en doelen. Velen verdoen hun tijd bijvoorbeeld in de sportschool om er strak en sexy uit te zien. Dit doen ze ECHT niet voor zichzelf maar omdat de markt ons ideaalbeelden levert van sexy mensen. Als ze daar schijt aan zouden hebben, zouden ze die tijd juist kunnen besteden aan hun familie en vrienden. Individualisme heeft dus alles te maken met goed contact.
Ik zeg ook niet dat het tegenpolen zijn. Bij authenticiteit/individualiteit gaat het erom dat je het zelf ondersteunt wat je zegt/doet, niet of het algemeen is of niet. Je kunt iemand die hetero is, moeilijk een conformist noemen omdat de meeste mensen hetero zijn. Iemand die homoseksuele gevoelens heeft en die onderdrukt omdat hetero de standaard is, dat is een conformist. Maar mensen die denken dat ze origineel zijn als ze bi/homo zijn, zijn ook conformisten imho. Ze conformeren aan de standaard "wees uniek" en doen zichzelf geweld aan. En volgens mij bestaat dat in de Westerse wereld, mensen die met homoseksuele relaties gaan experimenteren, niet omdat ze de drang van binnenuit voelen, maar de druk om uniek te zijn...quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:24 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik probeer het juist te nuanceren. Indivueel sterk zijn en jezelf conformeren zijn niet altijd tegenpolen.
Je stelt ook dat je uit Dostojevski's werk opmaakt dat mensen beter vrij kunnen zijn. Als je dat plaatst in een context kan dat kloppen. Dostojevski (dat mag ook vermeld worden) laat in zijn werk ook bijv. prostituees (in Misdaad en Straf en de Aantekingen beide vrij jonge vrouwen) opdraven die moreel ver verheven zijn boven de smeerlappen die er naar toe gaan, van welke komaf die ook zijn. Je kunt niet stellen dat Dostojevski zomaar een relativist is, maar meer iemand die zijn pijlen op alle mensen richt. Morele gevoelens bekruipen je tijdens het lezen nu juist continue.
Individualisme ontstaat als iemand, om welke reden dan ook, (gedeeltelijk) buiten de kudde valt (iedereen begint als als kind, dus als conformist). Bij individualisme past een diepere bewustwording, die ook het contact met een ander kan verdiepen. Maar de ander kan nooit in je 'ziel' kijken (wat dat ook moge zijn), ook niet als je dat op een bepaald moment zou willen. Dat ideaal heeft ook zijn frustraties en beperkingen. Ik denk aan Wittgenstein.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:50 schreef Helena1989 het volgende:
[..]
Individualisme heeft dus alles te maken met goed contact.
Over dit punt trouwens: als je boeken leest als Brave New World of 1984, die gaan ook over extreem collectivistische samenlevingen zonder individualiteit. Maar de non-conformistische helden van deze verhalen streven niet naar heldendom, opvallen, dingen bereiken of produceren, of materiele welvaart zoals bij Ayn Rand. Ze streven juist naar een klein, intiem leven met een paar betekenisvolle contacten. Ze willen relaties waar ze zelf achter staan en niet relaties met Jan en alleman omdat de staat het zo heeft ingericht.
Bij individualisme gaat het dus niet om GEEN contact maar om het soort contact. Mensen hebben altijd contact met elkaar want het zit in de menselijke natuur, alleen het kan persoonlijk of onpersoonlijk zijn. In Rusland is het meeste contact nog direct, in Nederland zijn mensen met elkaar verbonden via allerlei informatie, afspraken, doelen en standaarden, en juist daardoor worden ze eenzaam. Het is dus onzin om te zeggen dat Nederland weinig menselijk contact heeft. Het heeft er te veel van en van een verkeerde soort.
(In Rusland is de bevolking overigens ook eenzaam, maar ik denk dat het juist komt door te weinig samenwerking, doelen, vooruitzichten etc. In Nederland juist door te veel).
Is het moeilijk om een immigrant te zijn? Om terug te kijken naar je roots en daar zoveel geweld te zien? Of zoek je dat geweld juist op vanuit eigen ervaringen met geweld?quote:Vage beelden, geuren, klanken
Jeugd, onvoltooide pijn
Ach, wat is het toch een schande
Om een immigrant te zijn!
Rode sterren, tanks, katjoesja's
Rozen, lijken in 't ravijn.
Overwinning in den vreemde
En verkrachters in Berlijn.
Als ik kon dan zou ik wensen:
amputatie voor mijn brein.
Snijd het kwalijke eruit
Geef me adem, licht en fijn.
Helena1989
Dat lijkt mij een belangrijkpunt, als je niet alles wilt reducerenen tot een (gedroomde) objectiviteit. Want dat is totalitair. Het zoeken naar de goede manier om subjectiviteit en objectiviteit te combineren is de grote opgave.quote:Op zondag 16 januari 2011 14:15 schreef Friek_ het volgende:
De erkenning van de ander is dan een manier om de subjectieve vrijheid van het ik te verenigen met de objectiviteit van een wereld.
Die fout moeten we idd niet maken. In iedere vorm van samenwerking geef je wat van je onafhankelijkheid op. Maar als je die samenwerking vrijwillig aangaat, maakt het nog geen inbreukt op je zelfbeschikking.quote:Op donderdag 20 januari 2011 23:51 schreef Helena1989 het volgende:
Dus jezelf niet maximaal kunnen ontwikkelen is de prijs die je betaalt voor onafhankelijkheid. Onafhankelijkheid heeft dus niks te maken met zelfontplooiing. Dat die twee altijd onder de noemer "individualisme" worden geveegd, is maar anti-intellectueel gezwets.
Imho is er een valse dichotomie gecreëerd tussen de begrippen collectief en individueel belang. Alle menselijke belangen zijn tegelijkertijd collectief en individueel. Mensen profiteren individueel van doelen die ze collectief nastreven. Het gaat er dus niet om dat de individuele belangen worden ondergeschikt aan collectieve, maar alleen bepaalde belangen van alle mensen, om aan andere belangen van alle mensen toe te komen.quote:Op zondag 16 januari 2011 14:15 schreef Friek_ het volgende:
Collectivisme betekent voor mij een bepaalde morele houding, politieke filosofie/ideologie die de nadruk legt op de afhankelijkheid van de mens aan elkaar in groepsverband en geeft de prioriteit van de gemeenschappelijke doelen boven de individuele doelen.
Dit is precies het idee van een vrije markt zoals het was bedoeld door Adam Smith. Het idee van een vrije markt is een synthese van de dichotomie tussen de begrippen collectief en individueel belang. Plus het grote voordeel dat de markt een zelforganiserend vermogen heeft.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 23:27 schreef Helena1989 het volgende:
[..]
Imho is er een valse dichotomie gecreëerd tussen de begrippen collectief en individueel belang. Alle menselijke belangen zijn tegelijkertijd collectief en individueel. Mensen profiteren individueel van doelen die ze collectief nastreven. Het gaat er dus niet om dat de individuele belangen worden ondergeschikt aan collectieve, maar alleen bepaalde belangen van alle mensen, om aan andere belangen van alle mensen toe te komen.
Een collectivistische samenleving is een samenleving waarin iedereen een bepaalde hoeveelheid van zijn belangen opgeeft voor de andere mensen. Dus wie oogst het resultaat? Nou, IEDEREEN dus! Duh! Een collectivistische samenleving is dus juist een samenleving waarin mensen gebruik maken van elkaar, wat goed is voor hen. En hoe meer ze van zichzelf geven, hoe meer de anderen krijgen, dus ook zij zelf.
Een individualist maakt van niemand gebruik zodat hij aan erg weinig belangen toekomt. Of zelfs geen enkel belang. Veel individualisten, mensen die genoeg krijgen van anderen en in de wilde natuur gaan leven, zullen niet eens overleven. Maar ze offeren zichzelf niet aan andermans regels op, dat is het voordeel.
Collectivisme=geven en krijgen. Individualisme=niet geven en niet krijgen.
Ayn Rand verkoopt populistische onzin. Nietzschiaanse bewondering voor de ubermensch (= ondernemer) en een afkeer van afhankelijkheid, weggezet als het gedrag van profiteurs.quote:Het is een staaltje Amerikaanse bullshit dat collectivisme staat voor jezelf opofferen zonder er iets voor terug te krijgen. En dat individualisme staat voor winnen zonder iets te hoeven inleveren (Wat Ayn Rand ons probeerde wijs te maken... "Ik wil mijn talenten ontwikkelen en dingen bereiken, maar ik wil mijn belangen niet inperken voor het collectief!" Wat ze feitelijk wilde is een samenleving van slavernij. Ze wilde de door de mensen gecreëerde welvaart zodat ze niet meer hoefde te werken om te overleven maar voor secundaire levensbehoeften, maar de andere mensen was ze niks schuldig. Jep, dat is slavernij.)
Chaos kan erger zijn dan een dictatuur, zoals Hobbes stelt (na zijn ervaring met burgeroorlog in Engeland).quote:Wat de Sovjet-Unie betreft bijvoorbeeld, mensen denken hier in het Westen dat de Russen alleen maar zichzelf opofferden zonder er iets voor terug te krijgen, maar dat is bullshit. De Russische mensen hadden rond de Revolutie een tijd van enorme anarchie en geweld wat voortkwam uit politieke onenigheid, en dat ze de vrije meningsuiting etc opgaven had voor hen het voordeel dat ze in een rustig en relatief welvarend land leefden. Vanuit ons verwende Nederlandje mag dat misschien belachelijk lijken, maar vanuit de hellhole die Rusland rond 1920 was, was het een enorme verbetering. Dus ook in de Sovjet-Unie profiteerden de mensen ervan dat ze bepaalde rechten en mogelijkheden opofferden.
Een pure vrije markt is grenzeloos, omdat alles dat niet markt is, de logica van de markt doorkruist. Je ziet dat aan de ontwikkeling van het begrip waarde in de economie. Voor Adam Smith van arbeid de bron van alle waarde. Maar de logica van de markt vereist dat alles een ruilwaarde krijgt, om in het schema te passen. Daarom is het idee van arbeidswaarde vervangen door het idee van marktwaarde. En daar wordt het totalitair. De mens wordt ondergeschikt gemaakt aan de markt.quote:Dat is precies wat collectivisme zo gevaarlijk maakt, juist dat het enorme voordelen met zich meebrengt. Erg veel waarde hechten aan je belangen en met het collectief gaan samenwerken is in feite hetzelfde als je ziel verkopen aan de duivel: je krijgt enorme voordelen, maar het vernietigt je vrijheid en authenticiteit. En ik zeg niet dat we moeten gaan leven alsof we alleen op een eiland zijn. Maar ik vind dat we rustig aan moeten doen met collectivisme. Samenwerken om het leven beter te maken oke, maar streven naar zo veel luxe als we hier in Nederland hebben vernietigt uiteindelijk alle spontaniteit en authenticiteit. Onze economie kan alleen groeien als we elkaar beter disciplineren en elk onbewerkt stukje land, menselijke geest en lichaam koloniseren om geld te genereren. En die prijs mogen we niet betalen voor luxe. Authenticiteit en spontaniteit is belangrijker. Nederland kan de helft van zijn luxe kwijt en nog steeds een comfortabel, hygiënisch land blijven, maar ook met meer vrije tijd en ruimte voor gekke acties. Acties waar nu nauwelijks ruimte voor is omdat ze onze complexe economie zouden verstoren.
Stel dat je dat tegen topsporters zegt. Die zijn in competitie en daarmee verliezen ze de mogelijkheid zelf de balans aan te brengen tussen sport en andere mogelijkheden. Het wordt alles of niets. Een markt economie heeft dezelfde tendens. Het is op te lossen, door te kiezen voor iets onder je niveau ligt, zodat je ruimte creeert, maar ook dat valt tegen. Als het je wel lukt, is er niemand om tegen aan te kruipen, als de rest niet dezelfde kant op beweegt. Je kunt dus niet gemakkelijk individueel kiezen voor meer individualiteit. Als dat wel gemakkelijk is, dan heb jij ook geen probleem (kies dan gewoon voor de levensstijl die je bevalt). In Rusland is het ook geen individuele keuze om te leven zoals zij dat doen. Ik voorspel dat Rusland meer op ons gaat lijken, nu men eenmaal heeft gekozen voor een markt economie. Kijk maar naar China.quote:Op zondag 23 januari 2011 13:48 schreef Helena1989 het volgende:
Nou, hier komen in elk geval een paar suggesties:
1. Nederlanders moeten minder samenwerken en meer samen zijn.
Zoals ik al heb gezegd, in Rusland kunnen mensen heel dicht tegen elkaar aan kruipen en door Westerlingen wordt dit geinterpreteerd als collectivisme, maar dat is het juist niet. In Rusland creeeren mensen weinig buiten zichzelf om (ze blijven dus vooral individueel) en daardoor hebben ze elkaar amper meer te bieden dan zichzelf. Nederlanders denken dat ze onafhankelijker zijn van elkaar dankzij hun luxe, maar dat is onzin. Wat er werkelijk aan de hand is is dat ze afhankelijker zijn dan ooit en ook nog het directe contact met elkaar verliezen doordat ze bedolven raken onder verplichtingen, werk, allerlei standaarden etc. Dus willen we van Nederland een gezelliger land maken, dan moeten we juist individueler worden.
Dit is weer je oude punt. Meningen hebben geen zin in je uppie.quote:2. Minder meningen.
In het Western associeren mensen meningen met individualisme maar ook dit is onzin. Als je alleen op een eiland leeft, waar kun je een mening over hebben? Je hebt dan emoties, zoals angst bij onweer of vreugde als de zon schijnt, en lichamelijke sensaties: de donkere nacht, het natte water, de wind op je huid, de harde steen etc. Dit kun je hooguit aangenaam of onaangenaam vinden, maar een mening kun je er onmogelijk over hebben en er valt niet over te discussieren. En zelfs als je al een mening hebt: aan wie vertel je het? Aan de zee? Aan de sterrenhemel? Aan de wind? Alleen mensen zijn in je mening geinteresseerd. Meningen bestaan alleen over door de mens gemaakte zaken, om een mening te vormen heb je per definitie interesse nodig in de samenleving en bepaalde waarden. En mensen die er weer interesse in hebben. En het is goed als het gaat om belangrijke zaken als filosofie, maar het gros van wat wij in Nederland aan meningen hebben zijn dingen als "Welk mobieltje vind je het handigst?".
Dus wat mij betreft moeten we afkicken van onze meningen en meer waarde gaan hechten aan emoties en lichamelijke sensaties. De geur van bloemen in de lucht, de wind in je haar, dat soort dingen.
Belangrijk punt. De markt vraag niet alleen om het gewenste resultaat, maar ook nog eens met de juiste motivatie. Dat is gewoon terreur. Maar vloeit ook gewoon voort uit de selectiedruk van de markt.quote:3. Mensen moeten elkaars beleving met rust laten.
Mensen moeten er zelf voor zorgen dat hun dagelijks leven leuk en mooi wordt. Van school kun je best houden ook als er geen activiteiten worden ondernomen. Als je maar genoeg streken uithaalt met je vrienden, wordt het vanzelf leuk. Zoals ik al zei, ik heb 3 jaar op een Russische school gezeten waar je alleen maar heel hard moest leren, en in Nederland waar er alles aan wordt gedaan om het leuk te maken. Maar ik mis mijn schooltijd in Rusland en in Nederland evenveel, en ik heb niet het idee dat Nederlandse scholieren dankzij al die leuke maatregelen liever naar school gaan.
En bibliotheken moeten weer strenge, stille, onpersoonlijke plaatsen worden, geen beleveniscentra. Als je van lezen houdt en vele uren uit je leven in de bibliotheek doorbrengt, dan wordt het vanzelf een mooie plaats voor je. En je beleving ervan is dan uniek van alle andere mensen omdat je een eigen leven hebt, eigen boeken leest etc.
De menselijke beleving is dus ongelofelijk complex en nauwelijks te bepalen, ook voor de persoon zelf niet. En zelfs als het kon, dan zou het onethisch zijn. De mens is geen computer die de software afspeelt die erin wordt gestopt, hij geeft zelf waarde aan dingen. Dat is een.
En twee is dat je uiteindelijk niet alles in het leven leuk kunt maken, dus als je eraan gewend bent dat alles maar leuk is, krijg je het juist moeilijker als je toch in de problemen komt. Uiteindelijk zijn er zo veel dingen die niet leuk zijn en toch moeten worden gedaan. Deurwaarders bijvoorbeeld, moeten die voortaan verkleed als clowns aan de deur komen? Hooguit als die clown van IT, zou toepasselijk zijn
Volgens de leer van de markteconomie is de mens slechts een bron van keuzes. Met de markt ideologie komt dit begrip 'keuze' centraal te staan. Het mensbeeld van de economische vrije markt is redumentair en infantiel.quote:4. Mensen moeten ophouden geobsedeerd zijn met keuzes maken en hun leven zelf organiseren.
Geen keuzevrijheid hebben is alleen slecht als andere mensen keuzes voor je maken. Geen keuze hebben tegenover bijvoorbeeld het feit dat je oud en lelijk wordt, is geen dwang.
Dat zo veel dingen in je leven al bepaald zijn is juist luxe. Als je een leven had waarin je alles mocht bepalen: waar je wordt geboren, wanneer, bij welke ouders, je huidskleur, geslacht, seksuele geaardheid, op welke persoon je specifiek verliefd wordt, je talenten, wanneer je oud wordt en sterft etc, dan zou je je hele leven juist bezig zijn met dingen organiseren en zou je niet toekomen aan het leven zelf. Het niet hebben van keuze is juist een geschenk, dat iemand anders, het lot, God of wat dan ook, het al voor je heeft geregeld.
Ik vind juist mensen, die worstelen met iets, mooi. Het is voor mij ook heel herkenbaar, en het mooie is o.a. dat het de cliché's doorbreekt en ruimte creert. Natuurlijk is het iets anders om in worsteling te zijn dan ernaar te kijken.quote:Op zondag 23 januari 2011 14:13 schreef Helena1989 het volgende:
Oftewel: mensen moeten vooral samenwerken aan de echt belangrijke dingen zoals levensonderhoud of lezen, schrijven en rekenen voor de scholieren, de rest moeten ze zelf regelen. Hoe ze hun verveling verdrijven, van school genieten, van hun ouders en andere familieleden houden, van het leven blijven houden ook als ze oud, lelijk en langzaam worden, dat ze een persoon mooi vinden etc, moet vanzelf groeien en niet met rationele middelen worden geregeld. Op dit moment lopen we echt elkaars beleving te programmeren. School moet leuk zijn, mensen moeten eruit zien zoals in e glossy's om mooi te kunnen zijn, de ouderdomsverschijnselen moeten onderdrukt worden etc. Echt dom!
Zal ik doenquote:Op zondag 23 januari 2011 14:39 schreef deelnemer2 het volgende:
Kortom, verdiep je eens in het marktmechanisme en hoe dat werkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |