abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91336745
Hoi,

mijn vriend en ik willen een poes/kat gaan halen/kopen (ik vind kopen zo een vervelend woord voor een dier) in een asiel.
We komen allebei uit een honden-familie, dus hebben niet veel ervaring met poezen/katten (buiten wat we zo zien bij vrienden en dergelijke).
Waar moeten we op letten bij het halen van een poes/kat?
Waar moeten we rekening mee houden bij het aanschaffen van een poes/kat.

Extra informatie: we wonen in een ruim appartement, maar het beestje zal niet naar buiten kunnen.
Verder zijn we allebei overdag weg.

Ik hoop dat jullie mij wat nuttige informatie cq tips kunnen geven O+
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 21:09:00 #2
180174 Diemux
People vs Me
pi_91337504
In ieder geval duidelijk aangeven dat je een binnenkat zoekt die NIET (veel) naar buiten is geweest. Neem de tijd en kijk goed rond, let op hoe de katten omgaan met andere en hoe ze zich gedragen in de ruimtes. Ga niet al te veel uit van wat het personeel zegt, helaas wordt er nog wel eens wat verzwegen om een kat te plaatsen.

Indien je een kat adopteert, altijd zsm een introductie consult doen bij je eigen dierenarts en het beestje goed na laten kijken. Helaas wordt ook op medisch gebied niet alles verteld of zijn ze onbekend met problemen.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 14 januari 2011 @ 21:09:05 #3
163650 Greys
pi_91337512
Het eerste dat ik je op het hart wil drukken:
Sta open voor het advies van de asielmedewerkers.
Zij weten bijvoorbeeld prima welke kat zich ongelukkig zal voelen als hij/zij nooit naar buiten zal kunnen en welke kat dat juist geen enkel probleem vindt.

En ten tweede, maar ik weet niet of dat voor jullie een optie is...
Als je allebei overdag weg bent en de kat kan niet naar buiten, neem er twee! ;)
Dan hebben ze overdag elkaar om mee te spelen. Kijk dus ook eens uit naar een setje katten dat al bij elkaar hoort, die zitten ook wel eens in het asiel.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_91338114
Het is, op de eerste plaats, denk ik verstandig dat de eerste twee weken iemand thuis is om het beestje aan jullie te laten wennen en ook te laten wennen aan de geluiden in huis. Is denk ik voor jullie ook wel leuk, misschien om samen twee weken vrij te nemen en het grootste deel van de dagen thuis te zijn of iig meer dan 's ochtends en 's avonds ff wakker. Zo kun je de kat ook in de gaten houden en leren wat wel en niet mag in huis.

Koop vooraf een kattenbak, etensbakjes, waterbak, evt wat speelgoed en een mand. Kattenbak moet gevuld zijn als de kat thuis komt en zet de kat daar meteen op zodat deze weet waar de kattenbak is. De eerste paar dagen op de kattenbak zetten is wellicht verstandig, maar hou ff in de gaten of 'ie zelf gaat, dan is dat laatste niet nodig :)

De eerste drie-vier dagen heb je de kans dat je de kat niet of nauwelijks ziet. Niet heel gek: de omgeving is volledig nieuw, alle geluiden zijn nieuw, mensen zijn nieuw en daar moet aan gewend worden. Na een paar dagen kun je 'm best pakken uit z'n schuilplaats, maar doe dat zehet de eerste twee dagen niet. Het moet wel een "veilige" plek blijven.

Denk goed na over wat de kat wel en niet mag in huis (wel op tafel/bank/aanrecht/bed/etc, niet op tafel/bank/aanrecht/bed/etc) en spreek dat met elkaar af. Ook hoe je het beestje corrigeert is handig om samen afgestemd te hebben. Duidelijkheid is erg handig om de kat snel op te voeden.

Je gaat ook krijgen dat één van jullie in de ogen van de kat leider van de roedel is (de baas idd). Doe je niets aan, maar de kat moet goed doorhebben dat 'ie het laatst in huis gekomen is en dus moet luisteren naar jullie allebei.

Katten zijn erg zelfstandig en laat ze lekker rondklooien. De hele tijd oppakken heeft zeker in het begin geen prettige uitwerking en je loopt de kans dat de kat altijd ergens gaat zitten/liggen waar het rustig is (zonder mensen). Als de kat langsloopt kun je 'm wel lokken of roepen en de kat komt vanzelf wel, maar wellicht niet meteen. Je merkt gauw genoeg of oppakken gewaardeerd wordt of dat aaien voldoende is.

Als de kat niet naar buiten kan is niet erg, maar vraag dan in elk geval om een kat die daarvoor ook nooit naar buiten ging anders kan de kat daar erg ongelukkig van worden. Vergeet niet dat katten (dieren in het algeen) uit het asiel vaak een verleden hebben en ze enigzins getraumatiseerd kunnen zijn, als je daar rekening mee houdt (bang voor sleutels of glasgerinkel ofzo) dan komt het goed. Het kan goed zijn dat 'ie voor jullie om onduidelijke redenen uithaalt, maar kan goed komen door zenuwen of angst. Als je de kat uitkiest kun je daar wel naar vragen, maar belangrijkste is dat je in het begin een klik hebt met het beestje :)

Oh en als een kat uithaalt: nooit je arm wegtrekken of terugtrekken want dan heb je de scheuren in je huid zitten :P

[/boek]
heb ik iets gemist? :P
pi_91339284
Aangezien nummer 1 en 2 qua reacties elkaar nogal tegenspreken, ga ik voor nummer 3.
Kijken of het klikt met het beestje zelf. Dat lijkt me sowieso wel het beste eigenlijk.
We geven van te voren sowieso aan dat het een binnenkat moet zijn. Buitendieren moet je niet opsluiten, dat gaat geheid fout...

De kattenbak alvast klaar hebben en de kat daar meteen neerzetten is inderdaad wel een goed idee.

Is het handig om een bench of zo te kopen, voor het ophalen en veilige plek binnenshuis, of is dat kat afhankelijk?

En als laatste: een dier uit een asiel heeft inderdaad een verleden. Daarom hopen we ook eigenlijk dat het asiel er gewoon eerlijk over is. We hoeven geen jonkie omdat die er zo leuk uitzien. We willen een beestje ook een 2e kans geven :)
pi_91339730
Ik denk dat nummer 1 en 2 allebei ook de nodige ervaring meenemen en beide is op zich waar. Het ene asiel wil de beesten zsm weg hebben en vertellen niet altijd alles, maar dat moet je zelf even aanvoelen denk ik :) De asielmedewerkers kennen het beestje over het algemeen wel beter dan jij op dat moment ;) Je kunt ook eens kijken naar een andersoortige opvang zoals een Stichting Zwerfdier (heb ik zelf goede ervaringen mee).

Een bezoek aan de dierenarts lijkt me sowieso niet verkeerd, als het beestje veel onder de leden heeft moet je 'm wel terug kunnen brengen al is die garantie er over het algemeen wel.

Twee katten nemen is ook een goede optie, hebben mijn vriendin en ik na een jaar één kat gehad te hebben ook gedaan en nu de heren twee jaar samen zijn, zijn het de grootste maatjes en zijn ze meer met elkaar bezig dan dat wij nog aandacht krijgen :P
pi_91344380
www.ikzoekbaas.nl

Kan je verschillende zoekcriteria invullen (zoals dat het een binnenkat moet zijn).

Je kan aan de sites ook wel een beetje zien hoe het asiel is. Het ene asiel heeft hele verhalen over de katten, het andere asiel vertelt alleen dat het een poes/kater is, en wat de leeftijd is. En de meeste asielen zullen standaard zeggen dat het een lieve kat is, die van aandacht houdt en een baasje zoekt.
Ik denk dat het ook wel een beetje wat over het asiel zegt. Er zit gewoon heel veel verschil tussen het ene en andere asiel.

Wat 'verwacht' je van een kat?
Want een enorm speelse en gekke kat, heeft waarschijnlijk behoefte om naar buiten te gaan. Het is een avonturier.
Een enorm aanhankelijke kroelkont die verzot op mensen is, gaat jullie overdag waarschijnlijk missen (en misschien zelfs niet eens eten, door het gemis).
Een rustige, terughoudende en misschien verlegen kat, zal er minder behoefte aan hebben. Verlegen katten doe je vaak een groot plezier met dat ze niet naar buiten hoeven (en soms ook met een klein flatje, afhankelijk hoe verlegen ze zijn).

2 katten samen werkt soms wel, soms niet. Net als mensen: de ene is sociaal, de ander niet. Met de ene klikt het, de ander niet.
Via die site kan je ook opzoek naar koppeltjes, dan weet je zeker dat het klikt.
Katten zijn geen echte groepsdieren, veel katten doe je er dus niet echt een plezier mee. Maar omdat de meeste mensen sociaal zijn, denken we al snel dat de kat dat ook is.

Bij de meeste asielen kan je gewoon naar de kattenverblijven, en daaro zitten. Doe dat! Dan merk je het beste met welke kat het wel/niet klikt. En juist die cliché klik, daar draait het toch om?
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 14 januari 2011 @ 23:18:38 #9
163650 Greys
pi_91346256
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:36 schreef Burner82 het volgende:
Aangezien nummer 1 en 2 qua reacties elkaar nogal tegenspreken, ga ik voor nummer 3.
Hoi, 2 hier :+
Denk dat het op zich wel meevalt qua tegenspreken hoor. Ik zeg ook niet dat je klakkeloos alles moet aannemen wat de asielmedewerkers zeggen, maar zij kunnen je (vaak) wel heel goed vertellen of de katten uberhaupt binnenkatten zijn. En dat lijkt me in jullie geval wel zo verstandig ;)

Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk en gaat het om de klik tussen jullie en de kat(ten).
Als je het er bij eentje houdt, zorg dan wel echt voor voldoende speelgelegenheid, grote krabpaal enz. Twee die elkaar al kennen is wel ideaal als je allebei de hele dag weg bent.

Succes en hou ons op de hoogte als je wilt, ben benieuwd!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_91346507
Het ligt ook heel erg aan de asiel zelf. Wij waren naar 2-3 asiels/opvangcentra's geweest en we merkten dat 1 daarvan echt heel erg graag hun dieren willen "verkopen". De andere geven meer tijd en advies.
Je merkt het vanzelf wel of ze hardselling zijn, of daadwerkelijk een goed tehuis willen geven. (je merkt dat wel aan hoe vol ze zitten)
  vrijdag 14 januari 2011 @ 23:42:33 #11
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_91347876
je kunt ook op internet alvast kijken of er poezen zitten die je al aanspreken. (ik zou echt geen asiel uit kunnen lopen zonder elke zielige kat mee te nemen :( )
pi_91357255
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:22 schreef athlonkmf het volgende:
Het ligt ook heel erg aan de asiel zelf. Wij waren naar 2-3 asiels/opvangcentra's geweest en we merkten dat 1 daarvan echt heel erg graag hun dieren willen "verkopen". De andere geven meer tijd en advies.
Je merkt het vanzelf wel of ze hardselling zijn, of daadwerkelijk een goed tehuis willen geven. (je merkt dat wel aan hoe vol ze zitten)
Ik vind het niet direct verkeerd als ze van hun katten af willen (klinkt zo hard).
Een thuissituatie is altijd beter dan ee asielsituatie. Niet alleen qua aandacht, ook qua infecties en stress (weerstandverlagend).
Een asiel hoort een tijdelijke oplossing te zijn. Geen oplossing waar een dier jaren zit.
Kijk eens op www.dierenasiels.com dan op zoek hond/kat, en op tobbers.
Die beesten zitten al járen in het asiel (en komop, na jaren kan je ook wel iets meer over het dier vertellen dan dat).
Meeste asielen werken met een proefperiode: als het om wat voor reden dan ook niet klikt, kan het dier terug naar het asiel.
Als een kat niet lekker in zijn vel zit, laat hij dit snel genoeg merken (vervelend worden, plassen, ect).
Ik vind dat het risico van een keer een verkeerde match niet opweegt tegen jarenlang in het asiel zitten.
Maarja, dat ben ik :P

Maar natuurlijk, als het ten koste gaat van de informatie, dan is het wel fout. Maar ik doelde puur en alleen op het willen plaatsen van de katten.
pi_91364329
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:09 schreef Greys het volgende:
Het eerste dat ik je op het hart wil drukken:
Sta open voor het advies van de asielmedewerkers.
Zij weten bijvoorbeeld prima welke kat zich ongelukkig zal voelen als hij/zij nooit naar buiten zal kunnen en welke kat dat juist geen enkel probleem vindt.

En ten tweede, maar ik weet niet of dat voor jullie een optie is...
Als je allebei overdag weg bent en de kat kan niet naar buiten, neem er twee! ;)
Dan hebben ze overdag elkaar om mee te spelen. Kijk dus ook eens uit naar een setje katten dat al bij elkaar hoort, die zitten ook wel eens in het asiel.
of neem er een die gewend is om alleen te zijn en dat niet zo erg vind :)

een kat in het asiel in utrecht kost trouwens wel 75-100 euro dus daar moet je ook rekening mee houden ;) dan issie wel gechipt, geholpen en gevaccineerd!

ik heb zelf een kitten uit het asiel gehaald 3 jaar terug maar ben ook bij de grote katten gaan kijken. er zitten hele lieve beesten die niet altijd een 'verleden' hebben in de negatieve zin van het woord. er zitten ook veel dieren die daar gekomen zijn door het overlijden van baasjes of geldproblemen van baasjes. die beestjes verdienen het echt om een nieuw huisje te krijgen.
in het asiel in utrecht wisten ze heel veel te vertellen over de diertjes, welke wel en welke niet naar buiten willen, welke goed bij kinderen kunnen en welke niet, welke van knuffelen houden en welke niet.. laat je gewoon goed door hen informeren.

wat ook veel gezegd is: in het asiel heb je vaak een proefperiode.

ik vond dit bijvoorbeeld op site van het asiel in utrecht:
Voor het geval dat een plaatsing toch niet succesvol is en het dier teruggebracht wordt naar het asiel krijgt u NIET uw geld terug. Als de reden van het mislukken van de plaatsing bij ons dier ligt krijgt u een tegoedbon waarmee u tezijnertijd een ander dier kunt uitzoeken. Dit is geheel ter beoordeling van onze medewerkers! Als het dier binnen 4 maanden na plaatsing wordt teruggebracht naar het asiel bent u geen afstandskosten verschuldigd.

dus mocht het nou toch echt niet klikken tussen jullie en de kat dan mag je volgens mij gewoon een ander dier uitzoeken. klinkt echter wel verschrikkelijk al zeg ik het zelf, net of je een speelgoedje gaat ruilen bij de bartsmit ofzo.

en de tip die al eerder gegeven is: ga als het even kan bij die beestjes in de ruimte zitten en kijk wie er op je af komt.. echter ook de katjes die niet op je af komen kunnen hele lieve beestjes blijken te zijn.

ik zou er zelf gewoon een kiezen die me qua uiterlijk aanspreekt (gekozen uit de diertjes die niet per se naar buiten willen dus). ik denk dat de klik vanzelf wel komt.

en laat hem inderdaad even nakijken door de dierenarts. blijkt er nou echt iets mee te zijn dan kan je er volgens mij mee terug naar het asiel. op de site van utrecht staat ook als de kat ziek wordt vlak na aanschaf dat je dan terug kan komen naar de dierenarts van het asiel.

twee katten zou natuurlijk tof zijn als ze dat gewend zijn, maar ik kan me voorstellen dat dat in een klein huis een drukke boel wordt. daarom heb ik zelf ook maar 1 kat genomen. zorg dan gewoon voor voldoende speeltjes in ieder geval. en neem in de avond als je thuis bent even flink de tijd om met de kat te spelen!

heel veel plezier met het vinden van een nieuw vriendje :)

[ Bericht 24% gewijzigd door jUsTmE13o2 op 15-01-2011 13:56:06 ]
pi_91365738
ik zou ook de tip willen geven om voor 2 te gaan, als ze niet naar buiten kunnen en delen van de dag alleen zijn, zullen een stuk minder eenzaam zijn en ook minder snel probleemgedrag door eenzaamheid of verveling vormen.
En dat kan zomaar.....?
pi_91365965
Sluit ik me bij aan. 2 katten (die elkaar kennen!) hebben in het algemeen niet meer ruimte (en werk) nodig dan 1 kat. Zeker als jullie overdag allebei veel weg zijn zijn zij en je meubilair er blij mee.

2 katten betekent natuurlijk wel meer kosten (niet alleen voer en grit, maar ook dierenarts). En als dat financieel lastig wordt dan zou ik voor 1 kat gaan. Als je je vooraf goed laat informeren zul je best een rustige kat kunnen vinden die het prima in zijn eentje doet (mits voldoende speeltjes etc.) en lekker blij is als jullie thuiskomen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 15 januari 2011 @ 17:14:17 #16
163650 Greys
pi_91372367
En anders kan je misschien dit topic even in de gaten blijven houden..
[GEZ] Nieuw thuis voor Nolleke en Fokke
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_91373312
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:14 schreef Greys het volgende:
En anders kan je misschien dit topic even in de gaten blijven houden..
[GEZ] Nieuw thuis voor Nolleke en Fokke
Done :P
pi_91373459
Ik zal thuis even een verhaaltje tikken, heb inmiddels aardig wat zwerf/asielkatten versleten :).
pi_91374605
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:43 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik zal thuis even een verhaaltje tikken, heb inmiddels aardig wat zwerf/asielkatten versleten :).
Wat doe je dan met ze? :D

En TS: ik zag je post in het andere topic: het zou super zijn als jullie het met die twee willen proberen. O+ Mocht papabear ze echt niet mogen houden natuurlijk.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_91374871
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 18:13 schreef Cat22 het volgende:

[..]

En TS: ik zag je post in het andere topic: het zou super zijn als jullie het met die twee willen proberen. O+ Mocht papabear ze echt niet mogen houden natuurlijk.
Wil je allemaal niet weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2011 18:20:18 ]
pi_91375220
quote:
12s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:13 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Wij zoeken beestjes, hij moet ze misschien helaas kwijt. Dan is 1+1 al snel 2 he O+
pi_91375379
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:30 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Wij zoeken beestjes, hij moet ze misschien helaas kwijt. Dan is 1+1 al snel 2 he O+
Zeker. :Y Niet de leukste reden natuurlijk, maar als het nodig blijkt te zijn wel een hele fijne oplossing.
pi_91375385
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:20 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Wil je allemaal niet weten.
Je schrijft ook niks meer over ze op fok. :'(
pi_91375432
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:39 schreef Burner82 het volgende:

[..]

Done :P
mooi, kunnen jullie goed wennen aan katten door deze tijdelijke logees. :)
pi_91375438
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 18:33 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Je schrijft ook niks meer over ze op fok. :'(
Ik zal wat vaker meeposten in de SC.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2011 18:36:09 ]
pi_91651694
Wat mij betreft kan hier een slotje op.
We hebben nu een hele lieve poes en kat O+

Nieuw thuis gevonden voor Nolleke en Fokke
  Moderator vrijdag 21 januari 2011 @ 14:32:17 #27
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_91659586
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 11:23 schreef Burner82 het volgende:
Wat mij betreft kan hier een slotje op.
We hebben nu een hele lieve poes en kat O+

Nieuw thuis gevonden voor Nolleke en Fokke
Mooie einde O+ , ik ga daar verder lezen :Y
Heel veel plezier met dit mooie stel!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."