Zowel de Zeloten beweging als de nazireeërs komen niet in het Nieuwe Testament voor. Alleen 1 discipel heeft als bijnaam dat hij ijverig (znlwtns) was Wat is de mythologische Jezus uberhaupt? En wat zou de relatie moeten zijn met de Jezus zoals beleden door de Kerk?quote:Op maandag 31 januari 2011 21:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, probleem is dat er twee Jezussen aan elkaar kleven. De mythologische scheiden van de historische kan enkel door uit te vlooien wat bij wie past. En zoals ik al duidelijk gemaakt heb zitten in het N.T. elementen die niet passen bij de mythologische Jezus, zoals bv. de zeloten-beweging en de nazireeërs.
Ho jazeker, zowel de nazireese als de zeloten-beweging komen meermaals voor in het N.T. Toch maar eens het N.T. eens lezen ( en mijn postings ).quote:Op dinsdag 1 februari 2011 08:44 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Zowel de Zeloten beweging als de nazireeërs komen niet in het Nieuwe Testament voor. Alleen 1 discipel heeft als bijnaam dat hij ijverig (znlwtns) was Wat is de mythologische Jezus uberhaupt? En wat zou de relatie moeten zijn met de Jezus zoals beleden door de Kerk?
Juist omdat ik het NT best wel eens lees, doe ik mijn uitspraken. Het zal toch een kleine moeite zijn om de teksten aan te wijzen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Ho jazeker, zowel de nazireese als de zeloten-beweging komen meermaals voor in het N.T. Toch maar eens het N.T. eens lezen ( en mijn postings ).
En hoeveel maal moet ik dat voor jou herhalen voor dit gaat doordringen ? Lees mijn vorige postings op deze topic.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:57 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Juist omdat ik het NT best wel eens lees, doe ik mijn uitspraken. Het zal toch een kleine moeite zijn om de teksten aan te wijzen.
De enige tekst die je aanhaalt ivm Zeloten is een tekst over Jezus en het zwaard. Die tekst zelf heeft niets met Zeloten te maken. Als je een andere post bedoeld, dan hoor ik het wel.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:03 schreef ATON het volgende:
[..]
En hoeveel maal moet ik dat voor jou herhalen voor dit gaat doordringen ? Lees mijn vorige postings op deze topic.
Waw! In 6 minuten alle 5 de delen van deze topic overlopen. Dát is snel. Misschien te snel ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:09 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De enige tekst die je aanhaalt ivm Zeloten is een tekst over Jezus en het zwaard. Die tekst zelf heeft niets met Zeloten te maken. Als je een andere post bedoeld, dan hoor ik het wel.
Welke onjuistheden zijn dat dan wel ? Deze die niet in je verhaaltje passen ? En wat denkt ge nu dat ik me nog eens voor zo iemand te gaan uitsloven die nog niet eens de moeite doet om mijn postings te lezen ? Nou ja, de goden moet van elke soort hun aantal hebben niet ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 13:23 schreef Dwerfion het volgende:
Ik heb je te veel onjuistheden zien schrijven dat ik weinig moed heb om dat allemaal nog eens te gaan lezen. Bij gebrek aan teksten die het tegendeel bewijzen houd ik het er maar op dat ik gelijk heb.
Mijn verhaaltje doet niet zoveel ter zake. Eenvoudige feiten ontken je al. Twee recente voorbeelden:quote:Op dinsdag 1 februari 2011 13:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Welke onjuistheden zijn dat dan wel ? Deze die niet in je verhaaltje passen ? En wat denkt ge nu dat ik me nog eens voor zo iemand te gaan uitsloven die nog niet eens de moeite doet om mijn postings te lezen ? Nou ja, de goden moet van elke soort hun aantal hebben niet ?
quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ook dit klopt weer niet. De Nag Hammadi geschriften zijn niet net zo oud als de canonieke geschriften. Ze komen uit de 2e tot de 4e eeuw, terwijl de canonieke uit de 1e eeuw komen.
Er is mogelijk 1 geschrift dat uit de eerste eeuw komt: het evangelie van Thomas. En dat is niet eens een evangelie zoals de canonieken, maar een verzameling uitspraken. Maar er zijn net zoveel mensen die het evangelie van Thomas ook gewoon in 2e eeuw dateren.
quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:44 schreef Dwerfion het volgende:
Ook dit klopt weer niet. Nicea heeft niets gezegd over de te gebruiken evangelien. Er is daar geen canon van het Nieuwe Testament vastgesteld. Vanaf de tweede eeuw is al duidelijk welke evangeliën de status van canoniek hebben.
En wat wil je nu eigenlijk zeggen ? Ik vrees dat je jezelf hier voor aap zet. Waar zijn nu mijn vergissingen ? Waar ? Toch tijd gevonden om wat terug te scrollen ? Even doorwerken en je komt mijn antwoorden ergens wel al ( meermaals ) tegen. Effe doorgaan, maar niet met mij hoor.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Mijn verhaaltje doet niet zoveel ter zake. Eenvoudige feiten ontken je al. Twee recente voorbeelden:
[..]
[..]
En wat zou je uit zo'n lijst gaan afleiden?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:19 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat wil je nu eigenlijk zeggen ? Ik vrees dat je jezelf hier voor aap zet. Waar zijn nu mijn vergissingen ? Waar ? Toch tijd gevonden om wat terug te scrollen ? Even doorwerken en je komt mijn antwoorden ergens wel al ( meermaals ) tegen. Effe doorgaan, maar niet met mij hoor.
Apropos, welke boeken omtrent religie -archeologie en geschiedenis over het christendom heb jij al gelezen ? Graag enkele titels.. ( bijbel niet meetellen )
Waar blijven die titels ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:49 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
En wat zou je uit zo'n lijst gaan afleiden?
Ik wil best wat titels geven, maar wat moet je er mee?quote:
En ? waar blijven die titels ?? Weten we ten minste waar we het over hebben he ? De groentenboer zijn sla is altijd vers als je het hem vraagt.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:18 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik wil best wat titels geven, maar wat moet je er mee?
Ik weet niet of dat voor ATON een kleine moeite zou zijn, want in heb ATON ook al eens de veronderstelling horen uiten dat Job uit Genesis komt, terwijl Genesis een van de specialiteiten is van ATON:quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:57 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Juist omdat ik het NT best wel eens lees, doe ik mijn uitspraken. Het zal toch een kleine moeite zijn om de teksten aan te wijzen.
ATON is waarschijnlijk een van de mensen die liever over de bijbel leest dan erin, iets wat ik nooit zo verstandig heb gevonden, maar ieder zijn voorkeur.quote:Op vrijdag 31 december 2010 18:10 schreef ATON het volgende:
Oeps, wat een kluwen van vraag en antwoord tussen Gaspedaal en Deboeah omtrent de duivel als constante in de Bijbel. Even enkele bedenkingen in sneltempo. ( feestje bouwen )
- Job komt uit Genesis toch ? Waar komt Genesis dan weer OORSPRONKELIJK vandaan; Mesopotamië. Hebben ze toen meegebracht uit ballingschap, weet je nog ?
.......
Weet je wat je doet, de pot op.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:40 schreef Dwerfion het volgende:
Maar je moet geen parels voor de zwijnen werpen. Dus voor de derde maal: wat moet je er mee?
Ook kijk, Dwerfion heeft hulp gekregen. Hahaha.. zeer grappig.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat voor ATON een kleine moeite zou zijn, want in heb ATON ook al eens de veronderstelling horen uiten dat Job uit Genesis komt, terwijl Genesis een van de specialiteiten is van ATON:
[..]
ATON is waarschijnlijk een van de mensen die liever over de bijbel leest dan erin, iets wat ik nooit zo verstandig heb gevonden, maar ieder zijn voorkeur.
Dat doe ik inderdaad regelmatig. En dan neem ik mijn lijst met boeken mee.quote:
Ja, dat kennen we ondertussen, O.T. en N.T. en dat is het. Wrijf maar niet door dat dun papier.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:04 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat doe ik inderdaad regelmatig. En dan neem ik mijn lijst met boeken mee.
Nog iets over de relatie tussen de Egyptische mysteriewijsheid en de inwijding van Lazarus, zoals dat gezien wordt door Rudolf Steiner:quote:Op zaterdag 22 januari 2011 18:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Het enige wat jij al gelezen hebt, afgaande op deze quote, zijn alle versies van de bijbel. Voor de rest: nada, noppes. Ho ja, zou het nog over het hoofd zien: enkel de kritieken op wetenschappers die deze versies in ontmantelen.
http://www.christofoor.nl/srsv/v535chri.pdfquote:In het hoofdstuk over de Egyptische mysteriewijsheid brengt
Steiner dit gegeven ter sprake. Uitvoerig beschrijft hij eerst de
innerlijke ervaringen die de myste in de Egyptische inwijding
doormaakt. Eenmaal de inwijding doorgemaakt hebbend,kon de
ingewijde dan ook verklaren dat hij een ware Osiris was geworden.
Om de kracht van het goddelijke in zichzelf tot volledige
inwerking te laten komen,had hij zijn ‘lagere mens’ in het graf
gelegd. In de onderwereld was hij afgedaald. Gestorven was hij
en met de gestorvenen samen geweest. En uit deze onderwereld
was hij opgestaan. In hemwas een nieuwe mens geboren,die zich
uit de verstrikking met de wereld van het vergankelijke had
losgemaakt.
Wanneer nu een niet-ingewijde van dergelijke gebeurtenissen
hoort,dan kan het niet anders of hij duidt deze feiten als iets dat
185
de natuurlijke orde doorbreekt. Met andere woorden: hij noemt
dit een wonder. Hij noemt dit een wonder,omdat hij als nietingewijde
niet in staat is om de geestelijke dimensie van het
inwijdingsgebeuren te vatten. Hij voert het terug,reduceert het
tot zijn onmiddellijke,feitelijke betekenis. Iemand is gestorven,
is in het graf gelegd en is uit dit graf weer opgestaan. Wie wil
doordringen in de werkelijkheid van een dergelijk feit,moet eerst
in zichzelf de krachten hebben gewekt die hem tot deze hogere
vorm van bestaan toegang kunnen verschaVen. De inwijding is
een wonder,maar een wonder dat op zijn beurt een middel is om
door te dringen tot datgene wat zich werkelijk afspeelt.
Door het ‘wonder’ van de opwekking van Lazarus,anders
gezegd door de inwijding van Lazarus,neemt nu het christendom
zijn plaats in in het geheel van de mysterietradities. Maar
welke is nu deze plaats? Eerst komt het nog tot een confrontatie
met de benaderingswijze van Renan,die in zijn Vie de Jésus de
opwekking van Lazarus als een gebeuren bestempelt dat een beslissende
rol heeft gespeeld in de terdoodveroordeling van Jezus
van Nazareth. Steiner sluit zich bij deze interpretatie aan. Echter,
omdat Renan feiten letterlijk neemt,komt hij niet verder dan
duidingen aan de oppervlakte,‘trivialiteiten’ zoals Steiner het
stelt.
Steiner duidt de opwekking van Lazarus als een inwijding.
Lazarus is een leerling van Jezus. Jezus had hem lief,wat betekent
dat Lazarus zich in die mate had voorbereid,dat hij de
laatste akte van de initiatie aan zichzelf kon voltrekken. Nog eens
legt Steiner er de nadruk op dat het er niet om kon gaan dit
sterven en geboren worden te begrijpen. Het gaat om een daad
die men voltrekt. Maar deze daad wordt niet langer in het verborgene
van een mysterieplaats voltrokken,maar in alle openbaarheid.
Het is echter niet enkel dit gegeven dat de christelijke inwijding
zo radicaal onderscheidt van de inwijdingswegen die eraan
vooraf zijn gegaan. Is Lazarus een echte dood gestorven? Op dit
punt van zijn onderzoek lijkt Steiner dit nog open te laten. Hij
spreekt over ‘bildlich-real’: als geestelijk gebeuren en als beeld in
186
een zintuiglijke manifestatie. Maar beide zijn ondeelbaar: een
beeld als werkelijkheid.
In alle inwijdingen van de antieke mysteriën verliep de inwijding
zo,dat daardoor de voorwaarden tot dit erkennen werden
vervuld. De myste wekte in zichzelf de Logos,de ziel bracht het
goddelijke principe tot geboorte. En wanneer dan in de feitelijkheid
van de geschiedenis Jezus van Nazareth aan Lazarus de
inwijding voltrekt,is dit niet enkel opdat ook in hem, Lazarus,de
Logos tot leven zou worden gewekt,maar is het uiteindelijk
opdat dankzij deze levende Logos Lazarus in hem,Jezus, de in
het vlees neergedaalde Logos zou erkennen. Dit laatste is een
volkomen nieuw feit. De voorbereiding ertoe is in de mysteriën
geoefend. De voorwaarden zijn aangelegd zoals de bodem voor
een nog te ontwikkelen plant. Het wonder van Lazarus is het
ogenblik dat deze voorwaarden in vervulling treden. In de openbaarheid
van de geschiedenis. In de mens Lazarus wordt het
goddelijke woord tot leven gewekt. En in de hiërofant Jezus is
ditzelfde goddelijke woord mens geworden. Menselijke en goddelijke
orde raken elkaar. Feitelijk,waardoor feitelijkheid en
inwijding versmelten.Vanaf nu is iedere inwijding een openbaar
feit.
..of hoe de evangelisten en Paulus de Mithras/Osiris/Dionysos cultussen in de evangelis verwerkt hebben. De Lazarus- initiatie is een exacte beschrijving van de Mitras-inwijding niveau 2. ( worden geen details gegeven in de evangelies omdat deze voor niveau 1 geschreven zijn. Niveau 3 werd nooit te boek gesteld om mystieke reden. )quote:Op vrijdag 15 april 2011 23:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nog iets over de relatie tussen de Egyptische mysteriewijsheid en de inwijding van Lazarus, zoals dat gezien wordt door Rudolf Steiner:
[..]
http://www.christofoor.nl/srsv/v535chri.pdf
De christelijke inwijding en de mysteriën van de oudheid
Nou, dat is fraai! Zullen wij de winkel wel open houden. :-)quote:Op zaterdag 16 april 2011 14:42 schreef Daniel1976 het volgende:
Ahh, na een mooiweerpauze gaan we weer verder.
Ik zal zo eens even de bronnen doorlezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |