abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92161460
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Tja, probleem is dat er twee Jezussen aan elkaar kleven. De mythologische scheiden van de historische kan enkel door uit te vlooien wat bij wie past. En zoals ik al duidelijk gemaakt heb zitten in het N.T. elementen die niet passen bij de mythologische Jezus, zoals bv. de zeloten-beweging en de nazireeërs.
Zowel de Zeloten beweging als de nazireeërs komen niet in het Nieuwe Testament voor. Alleen 1 discipel heeft als bijnaam dat hij ijverig (znlwtns) was Wat is de mythologische Jezus uberhaupt? En wat zou de relatie moeten zijn met de Jezus zoals beleden door de Kerk?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92162299
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 08:44 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Zowel de Zeloten beweging als de nazireeërs komen niet in het Nieuwe Testament voor. Alleen 1 discipel heeft als bijnaam dat hij ijverig (znlwtns) was Wat is de mythologische Jezus uberhaupt? En wat zou de relatie moeten zijn met de Jezus zoals beleden door de Kerk?
Ho jazeker, zowel de nazireese als de zeloten-beweging komen meermaals voor in het N.T. Toch maar eens het N.T. eens lezen ( en mijn postings ).
pi_92166539
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 09:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Ho jazeker, zowel de nazireese als de zeloten-beweging komen meermaals voor in het N.T. Toch maar eens het N.T. eens lezen ( en mijn postings ).
Juist omdat ik het NT best wel eens lees, doe ik mijn uitspraken. Het zal toch een kleine moeite zijn om de teksten aan te wijzen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92166786
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 11:57 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Juist omdat ik het NT best wel eens lees, doe ik mijn uitspraken. Het zal toch een kleine moeite zijn om de teksten aan te wijzen.
En hoeveel maal moet ik dat voor jou herhalen voor dit gaat doordringen ? Lees mijn vorige postings op deze topic.
pi_92167017
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:03 schreef ATON het volgende:

[..]

En hoeveel maal moet ik dat voor jou herhalen voor dit gaat doordringen ? Lees mijn vorige postings op deze topic.
De enige tekst die je aanhaalt ivm Zeloten is een tekst over Jezus en het zwaard. Die tekst zelf heeft niets met Zeloten te maken. Als je een andere post bedoeld, dan hoor ik het wel.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92168714
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:09 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De enige tekst die je aanhaalt ivm Zeloten is een tekst over Jezus en het zwaard. Die tekst zelf heeft niets met Zeloten te maken. Als je een andere post bedoeld, dan hoor ik het wel.
Waw! In 6 minuten alle 5 de delen van deze topic overlopen. Dát is snel. Misschien te snel ?
pi_92169719
Ik heb je te veel onjuistheden zien schrijven dat ik weinig moed heb om dat allemaal nog eens te gaan lezen. Bij gebrek aan teksten die het tegendeel bewijzen houd ik het er maar op dat ik gelijk heb.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92170203
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 13:23 schreef Dwerfion het volgende:
Ik heb je te veel onjuistheden zien schrijven dat ik weinig moed heb om dat allemaal nog eens te gaan lezen. Bij gebrek aan teksten die het tegendeel bewijzen houd ik het er maar op dat ik gelijk heb.
Welke onjuistheden zijn dat dan wel ? Deze die niet in je verhaaltje passen ? En wat denkt ge nu dat ik me nog eens voor zo iemand te gaan uitsloven die nog niet eens de moeite doet om mijn postings te lezen ? Nou ja, de goden moet van elke soort hun aantal hebben niet ?
pi_92171689
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 13:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Welke onjuistheden zijn dat dan wel ? Deze die niet in je verhaaltje passen ? En wat denkt ge nu dat ik me nog eens voor zo iemand te gaan uitsloven die nog niet eens de moeite doet om mijn postings te lezen ? Nou ja, de goden moet van elke soort hun aantal hebben niet ?
Mijn verhaaltje doet niet zoveel ter zake. Eenvoudige feiten ontken je al. Twee recente voorbeelden:

quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 11:02 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ook dit klopt weer niet. De Nag Hammadi geschriften zijn niet net zo oud als de canonieke geschriften. Ze komen uit de 2e tot de 4e eeuw, terwijl de canonieke uit de 1e eeuw komen.

Er is mogelijk 1 geschrift dat uit de eerste eeuw komt: het evangelie van Thomas. En dat is niet eens een evangelie zoals de canonieken, maar een verzameling uitspraken. Maar er zijn net zoveel mensen die het evangelie van Thomas ook gewoon in 2e eeuw dateren.
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 13:44 schreef Dwerfion het volgende:

Ook dit klopt weer niet. Nicea heeft niets gezegd over de te gebruiken evangelien. Er is daar geen canon van het Nieuwe Testament vastgesteld. Vanaf de tweede eeuw is al duidelijk welke evangeliën de status van canoniek hebben.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92171956
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 14:13 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Mijn verhaaltje doet niet zoveel ter zake. Eenvoudige feiten ontken je al. Twee recente voorbeelden:

[..]

[..]

En wat wil je nu eigenlijk zeggen ? Ik vrees dat je jezelf hier voor aap zet. Waar zijn nu mijn vergissingen ? Waar ? Toch tijd gevonden om wat terug te scrollen ? Even doorwerken en je komt mijn antwoorden ergens wel al ( meermaals ) tegen. Effe doorgaan, maar niet met mij hoor.
Apropos, welke boeken omtrent religie -archeologie en geschiedenis over het christendom heb jij al gelezen ? Graag enkele titels.. ( bijbel niet meetellen )

[ Bericht 9% gewijzigd door ATON op 01-02-2011 14:49:59 ]
pi_92176363
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 14:19 schreef ATON het volgende:

[..]

En wat wil je nu eigenlijk zeggen ? Ik vrees dat je jezelf hier voor aap zet. Waar zijn nu mijn vergissingen ? Waar ? Toch tijd gevonden om wat terug te scrollen ? Even doorwerken en je komt mijn antwoorden ergens wel al ( meermaals ) tegen. Effe doorgaan, maar niet met mij hoor.
Apropos, welke boeken omtrent religie -archeologie en geschiedenis over het christendom heb jij al gelezen ? Graag enkele titels.. ( bijbel niet meetellen )
En wat zou je uit zo'n lijst gaan afleiden?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92176903
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:49 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

En wat zou je uit zo'n lijst gaan afleiden?
Waar blijven die titels ?
pi_92178006
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Waar blijven die titels ?
Ik wil best wat titels geven, maar wat moet je er mee?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92178350
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:18 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik wil best wat titels geven, maar wat moet je er mee?
En ? waar blijven die titels ?? Weten we ten minste waar we het over hebben he ? De groentenboer zijn sla is altijd vers als je het hem vraagt.
pi_92179131
Maar je moet geen parels voor de zwijnen werpen. Dus voor de derde maal: wat moet je er mee?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92179459
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 11:57 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Juist omdat ik het NT best wel eens lees, doe ik mijn uitspraken. Het zal toch een kleine moeite zijn om de teksten aan te wijzen.
Ik weet niet of dat voor ATON een kleine moeite zou zijn, want in heb ATON ook al eens de veronderstelling horen uiten dat Job uit Genesis komt, terwijl Genesis een van de specialiteiten is van ATON:

quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 18:10 schreef ATON het volgende:
Oeps, wat een kluwen van vraag en antwoord tussen Gaspedaal en Deboeah omtrent de duivel als constante in de Bijbel. Even enkele bedenkingen in sneltempo. ( feestje bouwen )
- Job komt uit Genesis toch ? Waar komt Genesis dan weer OORSPRONKELIJK vandaan; Mesopotamië. Hebben ze toen meegebracht uit ballingschap, weet je nog ?
.......
ATON is waarschijnlijk een van de mensen die liever over de bijbel leest dan erin, iets wat ik nooit zo verstandig heb gevonden, maar ieder zijn voorkeur.
pi_92179478
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:40 schreef Dwerfion het volgende:
Maar je moet geen parels voor de zwijnen werpen. Dus voor de derde maal: wat moet je er mee?
Weet je wat je doet, de pot op.
pi_92179558
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat voor ATON een kleine moeite zou zijn, want in heb ATON ook al eens de veronderstelling horen uiten dat Job uit Genesis komt, terwijl Genesis een van de specialiteiten is van ATON:

[..]

ATON is waarschijnlijk een van de mensen die liever over de bijbel leest dan erin, iets wat ik nooit zo verstandig heb gevonden, maar ieder zijn voorkeur.
Ook kijk, Dwerfion heeft hulp gekregen. Hahaha.. zeer grappig.
pi_92193110
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:47 schreef ATON het volgende:

[..]

Weet je wat je doet, de pot op.
Dat doe ik inderdaad regelmatig. En dan neem ik mijn lijst met boeken mee.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92198288
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 21:04 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dat doe ik inderdaad regelmatig. En dan neem ik mijn lijst met boeken mee.
Ja, dat kennen we ondertussen, O.T. en N.T. en dat is het. Wrijf maar niet door dat dun papier.
pi_95566091
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 18:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Het enige wat jij al gelezen hebt, afgaande op deze quote, zijn alle versies van de bijbel. Voor de rest: nada, noppes. Ho ja, zou het nog over het hoofd zien: enkel de kritieken op wetenschappers die deze versies in ontmantelen.
Nog iets over de relatie tussen de Egyptische mysteriewijsheid en de inwijding van Lazarus, zoals dat gezien wordt door Rudolf Steiner:

quote:
In het hoofdstuk over de Egyptische mysteriewijsheid brengt
Steiner dit gegeven ter sprake. Uitvoerig beschrijft hij eerst de
innerlijke ervaringen die de myste in de Egyptische inwijding
doormaakt. Eenmaal de inwijding doorgemaakt hebbend,kon de
ingewijde dan ook verklaren dat hij een ware Osiris was geworden.
Om de kracht van het goddelijke in zichzelf tot volledige
inwerking te laten komen,had hij zijn ‘lagere mens’ in het graf
gelegd. In de onderwereld was hij afgedaald. Gestorven was hij
en met de gestorvenen samen geweest. En uit deze onderwereld
was hij opgestaan. In hemwas een nieuwe mens geboren,die zich
uit de verstrikking met de wereld van het vergankelijke had
losgemaakt.
Wanneer nu een niet-ingewijde van dergelijke gebeurtenissen
hoort,dan kan het niet anders of hij duidt deze feiten als iets dat
185
de natuurlijke orde doorbreekt. Met andere woorden: hij noemt
dit een wonder. Hij noemt dit een wonder,omdat hij als nietingewijde
niet in staat is om de geestelijke dimensie van het
inwijdingsgebeuren te vatten. Hij voert het terug,reduceert het
tot zijn onmiddellijke,feitelijke betekenis. Iemand is gestorven,
is in het graf gelegd en is uit dit graf weer opgestaan. Wie wil
doordringen in de werkelijkheid van een dergelijk feit,moet eerst
in zichzelf de krachten hebben gewekt die hem tot deze hogere
vorm van bestaan toegang kunnen verschaVen. De inwijding is
een wonder,maar een wonder dat op zijn beurt een middel is om
door te dringen tot datgene wat zich werkelijk afspeelt.
Door het ‘wonder’ van de opwekking van Lazarus,anders
gezegd door de inwijding van Lazarus,neemt nu het christendom
zijn plaats in in het geheel van de mysterietradities. Maar
welke is nu deze plaats? Eerst komt het nog tot een confrontatie
met de benaderingswijze van Renan,die in zijn Vie de Jésus de
opwekking van Lazarus als een gebeuren bestempelt dat een beslissende
rol heeft gespeeld in de terdoodveroordeling van Jezus
van Nazareth. Steiner sluit zich bij deze interpretatie aan. Echter,
omdat Renan feiten letterlijk neemt,komt hij niet verder dan
duidingen aan de oppervlakte,‘trivialiteiten’ zoals Steiner het
stelt.
Steiner duidt de opwekking van Lazarus als een inwijding.
Lazarus is een leerling van Jezus. Jezus had hem lief,wat betekent
dat Lazarus zich in die mate had voorbereid,dat hij de
laatste akte van de initiatie aan zichzelf kon voltrekken. Nog eens
legt Steiner er de nadruk op dat het er niet om kon gaan dit
sterven en geboren worden te begrijpen. Het gaat om een daad
die men voltrekt. Maar deze daad wordt niet langer in het verborgene
van een mysterieplaats voltrokken,maar in alle openbaarheid.
Het is echter niet enkel dit gegeven dat de christelijke inwijding
zo radicaal onderscheidt van de inwijdingswegen die eraan
vooraf zijn gegaan. Is Lazarus een echte dood gestorven? Op dit
punt van zijn onderzoek lijkt Steiner dit nog open te laten. Hij
spreekt over ‘bildlich-real’: als geestelijk gebeuren en als beeld in
186
een zintuiglijke manifestatie. Maar beide zijn ondeelbaar: een
beeld als werkelijkheid.
In alle inwijdingen van de antieke mysteriën verliep de inwijding
zo,dat daardoor de voorwaarden tot dit erkennen werden
vervuld. De myste wekte in zichzelf de Logos,de ziel bracht het
goddelijke principe tot geboorte. En wanneer dan in de feitelijkheid
van de geschiedenis Jezus van Nazareth aan Lazarus de
inwijding voltrekt,is dit niet enkel opdat ook in hem, Lazarus,de
Logos tot leven zou worden gewekt,maar is het uiteindelijk
opdat dankzij deze levende Logos Lazarus in hem,Jezus, de in
het vlees neergedaalde Logos zou erkennen. Dit laatste is een
volkomen nieuw feit. De voorbereiding ertoe is in de mysteriën
geoefend. De voorwaarden zijn aangelegd zoals de bodem voor
een nog te ontwikkelen plant. Het wonder van Lazarus is het
ogenblik dat deze voorwaarden in vervulling treden. In de openbaarheid
van de geschiedenis. In de mens Lazarus wordt het
goddelijke woord tot leven gewekt. En in de hiërofant Jezus is
ditzelfde goddelijke woord mens geworden. Menselijke en goddelijke
orde raken elkaar. Feitelijk,waardoor feitelijkheid en
inwijding versmelten.Vanaf nu is iedere inwijding een openbaar
feit.
http://www.christofoor.nl/srsv/v535chri.pdf

De christelijke inwijding en de mysteriën van de oudheid
pi_95574716
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 23:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Nog iets over de relatie tussen de Egyptische mysteriewijsheid en de inwijding van Lazarus, zoals dat gezien wordt door Rudolf Steiner:

[..]

http://www.christofoor.nl/srsv/v535chri.pdf

De christelijke inwijding en de mysteriën van de oudheid
..of hoe de evangelisten en Paulus de Mithras/Osiris/Dionysos cultussen in de evangelis verwerkt hebben. De Lazarus- initiatie is een exacte beschrijving van de Mitras-inwijding niveau 2. ( worden geen details gegeven in de evangelies omdat deze voor niveau 1 geschreven zijn. Niveau 3 werd nooit te boek gesteld om mystieke reden. )
Denk nu niet dat de historische Jezus deze culten aanhing, dit wil men ons enkel laten geloven.
  zaterdag 16 april 2011 @ 14:42:15 #98
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_95581072
Ahh, na een mooiweerpauze gaan we weer verder.
Ik zal zo eens even de bronnen doorlezen.
pi_95588524
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 14:42 schreef Daniel1976 het volgende:
Ahh, na een mooiweerpauze gaan we weer verder.
Ik zal zo eens even de bronnen doorlezen.
Nou, dat is fraai! Zullen wij de winkel wel open houden. :-)
pi_95712245
http://www.express.be/jok(...)lender&utm_campaign=

Of dit nieuw is. James Tabor had dit reeds in zijn boek ' De Jezus Dynastie ' staan uit 2006.( blz.210 )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')