Waarom stel je me dan een vraag betreffende het letterlijke aanzicht, als je niet in het letterlijke aanzicht geïnteresseerd bent?quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:46 schreef Berjan1986 het volgende:
En dat neem je allemaal letterlijk
Hahaha, alsof ze erbij waren. En weet je wat Jezus zo nog allemaal, hélemaal alleen in de Olijfhof, terwijl iedereen lag te snurken, allemaal gezegd heeft ? Staat ook te lezen in de evangelies. Die paparrazi toch he, ze zittten in elke boom en achter elke struik. Nu nog trouwens, maar dan met een bandrecordertje.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:46 schreef Berjan1986 het volgende:
En dat neem je allemaal letterlijk
En waarom denk je dat ?quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Waarom stel je me dan een vraag betreffende het letterlijke aanzicht, als je niet in het letterlijke aanzicht geïnteresseerd bent?
Ik denk inderdaad dat er een historische basis aan deze dingen ten grondslag ligt, en dat Johannes er erg dicht bij zit.
De docu was interessant.quote:
Die botten zijn niet in de bergen begraven. Die zaten allemaal keurig in ossuaria in een grafkelder. Op deze docu. is er nog later een boek over verschenen met verder onderzoek. Jakob Slavenburg heeft er ook nadien dan nog een boek over geschreven als vervolg. En met een heel pak minder bewijsmateriaal lopen ze nu nog naar de " Heilige plaatsen " en maken ze ons nog steeds wijs dat Petrus in de Sint Pietersbasiliek begraven ligt, terwijl men dit ook al lang ontkracht heeft.quote:Op zondag 16 januari 2011 20:05 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De docu was interessant.
Ik mis totaal de redenen waarom de botten ergens in de bergen zijn begraven.
Dat is wel jammer voor dna onderzoek.
En hoewel ik het waarschijnlijk acht, kan ik het geen zekerheid noemen.
Ik ga dat ding van philip opzoeken en doorlezen.
Misschien heb je hier wat meer aan. Daar hoef je geen getuigen voor te hebben, enkel wat gezond inzicht. Bij het bronmateriaal staat ook het boek wat Berjan had aangeraden. Ik deel zijn mening.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik bedoelde het niet denigrerend.
Maar die termen waarmee ik smeet, cognitieve dissonantie en collective story telling. Die maken het heel heel heel erg lastig welke tekst uit de bijbel dan ook te vertrouwen.
Als je studies bekijkt naar getuigenverklaringen, dan is het de vraag waarom een getuigenis van een of meerdere personen nog als bewijs kan worden gezien in een rechtbank. Niets zo onbetrouwbaar als de getuigenis van een mens. Niets zo gekleurd als een herinnering.
Ik heb de docu nog een keer bekeken en volgens de docu zijn ze toch echt ergens buiten jerusalem in de bergen begraven. Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrepen. Volgens de docu zijn de botten na het vinden ergens buiten jerusalem herbegraven. Dat maakt het wel jammer.quote:Op zondag 16 januari 2011 20:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Die botten zijn niet in de bergen begraven. Die zaten allemaal keurig in ossuaria in een grafkelder. Op deze docu. is er nog later een boek over verschenen met verder onderzoek. Jakob Slavenburg heeft er ook nadien dan nog een boek over geschreven als vervolg. En met een heel pak minder bewijsmateriaal lopen ze nu nog naar de " Heilige plaatsen " en maken ze ons nog steeds wijs dat Petrus in de Sint Pietersbasiliek begraven ligt, terwijl men dit ook al lang ontkracht heeft.
Dan heb je dit nogmaals verkeerd begrepen. Het is bij de aanleg van een nieuwe wijk buiten Jeruzalem ( Talpiot ) dat men in 1980 op enkele ondergrondse graftombes gestuit is bij funderingswerken. Men heeft dan de werken laten stil leggen en deze graftombes hun beenderkistjes ( ossuaria ) gecatalogeerd en opgeslagen in de magazijnen van de oudheidkundige dienst, zonder er verder aandacht aan te schenken. Pas in 2004, naar aanleiding van de documentaire, is Pellegrino op deze naamcluster gevallen. De beenderkistjes zijn nog steeds opgeslagen in deze magazijnen, maar de graftombe is op bevel van de overheid opnieuw afgedekt onder een betonnen dekplaat. Tussen het catalogeren en het opbergen in deze magazijnen is het ossuarium van Jakobus, de broer van Jezus, zoek geraakt en nadien opgedoken bij een verzamelaar. Dit alles kun je nog eens nalezen in het boek ' Het familiegraf van Jezus' ( Jacobovici&Pelegrino ) dat enkel een volledig verslag geeft over de omstandigheden en onderzoeken betreft deze site.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 12:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik heb de docu nog een keer bekeken en volgens de docu zijn ze toch echt ergens buiten jerusalem in de bergen begraven. Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrepen. Volgens de docu zijn de botten na het vinden ergens buiten jerusalem herbegraven. Dat maakt het wel jammer.
Berjan heeft hier ook ( reeds een tijdje geleden ) een aanrader van een boek gegeven waar ik nu nog in bezig ben: 'De mysterieuze Jezus' van T.Freke. Dat het christendom een compulatie is van de populaire religies van rond het begin van onze jaartelling heb ik hier ook al duidelijk gemaakt, maar dat het gewoonweg een flagrante kopij was, zo ver durfde ik nog niet te denken. Duidelijk is wel dat de historische Jezus niks gemeen had met de religieuze. Of het nu protstanten, katholieken, orthodoxen of quakers zijn, allen zijn voor de gek gehouden. Wie deze twee boeken niet gelezen heeft kan volgens mij geen aanspraak maken op enig kritiek. Volgens mij is een kennis van deze achtergronden noodzakelijk om een zinvolle discussie te voeren. Enkel van horen zeggen of via citaten uit het N.T. is dit forum onwaardig.quote:Verder is geloof een sterk iets. Neem al die huilende maria beelden of het wonder van amsterdam ofzo. Een weldenkend mens zou binnen 5 minuten ernstige twijfel krijgen bij het horen van zo'n wonder. De helft van de gelovigen neemt het niet eens aan (protestanten). Maar toch zijn er blijkbaar zat mensen die het prettig vinden en die het ervaren als iets waar ze kracht uit putten. De negatieve effecten van het najagen van een sprookje zien die mensen niet.
bron: http://forum.credible.nl/topic.php?id=9332quote:Ja hoor. Daarvoor kom je in de wereld van de wiskunde, meetkunde, numerologie en zelfs in de muziek (mijn vak) en specifiek de harmonieleer terecht. (Laatste -mocht je hart verpand zijn aan muziek- zijn J.G. Bennett en Gurdjieff interressant om te bestuderen)
Een bijdrage t.a.v. getallensymboliek vanuit historisch oogpunt.
De volgelingen van Pythagoras de belangrijke heidense leermeester van de heilige mathematica- gebruikten niet alleen symbolen en beelden, maar ook getallen en wiskundige formules om hun esoterische leringen te coderen.
Wiskunde en meetkunde werden door de heidense wijzen als heilige wetenschappen beschouwd die de werken van de geest van de ene God openbaren.
Pythagoras noemde getallen onsterfelijke goden; voor de volgelingen van Pythagoras waren getallen het principe, de wortel, de bron van alle dingen.
Boven de academie van Plato stonden de woorden laat geen mens die geen wiskunde kent hier binnengaan. De (gnostische) christenen namen deze leringen enthousiast over.
De orthodoxe christen Hippolytus noemt de gnostici discipelen van Pythagoras en Plato en beschuldigt hen ervan dat ook zij over de wetenschap van de wiskunde spreken als het fundamentele principe van hun doctrine; Invloedrijke, gerespecteerde gnostische leraren als Basilides, Valentinus, Marcus, Colarbassus en Monoimos gebruikten getallensymboliek in hun onderricht-
Ook de hier meer bekende (en gnostische vast minder bekend) kerkvader Clemens van Alexandrië werd gefascineerd door de wiskunde van Pyth. en paste de verhoudingen die volgens de wiskundige wetten de grondslag vormen van de harmonie van muziek toe op de interpretatie van de heilige schrift. Daar valt heel veel prachtigs over te vertellen, maar google maar eens om te beginnen op harmonieleer en Pythagoras als je je daarvoor interesseert.
Gnostici gebruikten het beeld van een in zeven sferen verdeelde hemel, die een soort mystieke ladder vormden, samengesteld uit een octaaf van acht toegangen, die de ingewijde kon beklimmen. Dit beeld vinden we terug in de leringen van de de heidense mysteriën (Mithras). Ook gnostische evangeliën als de Pistis Sophia en het Boek van Jeû zijn, concluderen geleerden, geen compendia van verwarrende onzin, maar gebaseerd op een subtiele en ingewikkelde vorm van getallensymboliek.
Een centraal element in deze symboliek is numerologie de uitdrukking van getallen en wiskundige relaties in woorden:
In het oude Griekse alfabet wordt iedere letter aangeduid als een getal. Dus had ieder woord een numerieke waarde en kon worden gebruikt om wiskundige informatie over te dragen. (Net als bijv. in de esoterische traditie de prachtige joodse mystiek dat doet met het Hebreeuwse alfabet) De griekse namen van goden waren meer dan woorden, de numerieke waarden ervan waren even belangrijk. (Zo ook in de joodse mystiek)
De getalswaarde van de heidense godmens Mithras in de meest voorkomende griekse spelling is 360 en dat werd in sommige streken als het aantal dagen in een jaar. Veel oude schrijvers, zij die meer accuraat rekenen in het zonnejaar, voegden doelbewust een extra letter toe om de numerieke waarde van de naam in 365 te veranderen. Dus, zegt Hieronymus, is Mithras numeriek geopenbaard als een zonnegod.
Numerologie werd ook door de gnostische christenen overgenomen. Een gnostische mythe beschrijft de jeugdige Jezus als hij de geleerden in de tempel van Jeruzalem onderricht in de mystieke betekenis van het griekse alfabet. Net als die van de heidense Mithras geeft de naam van Abraxas, de gnostische zonnegod, het getal 360. Het meest opvallende voorbeeld van christelijke numerologie is de griekse naam Iesous (Jezus) zelf, welke het getal 888 weergeeft.
Dit getal 888 werd om diverse redenen door de Ouden als heilig en magisch beschouwd.
Eén van die redenen was dat als alle getallen verbonden met de 24 letters van het griekse alfabet bij elkaar worden opgeteld ze samen 888 vormen. Ook is het van belang dat in de harmonieleer, die voor de volgelingen van Pyth. een heilige wetenschap was, 666 de tooninterval is van de reine kwint en 888 de tooninterval van de hele octaaf. (God zit ook- in muziek! -en dat kan ik alleen maar beamen :-)
De vroege christenen gingen ervan uit dat Iesous een naam was boven alle namen. Origenes pochtte dat deze meer magische kracht bezat dan één van de namen van heidense godheden. De gnostische Marcus spreekt over de uitgesproken naam van de verlosser Iesous als bestaande uit 6 letters, terwijl zijn onnoembare naam bestaat uit 24 =8+8+8, het aantal letters in het griekse alfabet.
Een christelijk sibylleins orakel verwijst ook naar het mystieke getal van Jezus.
Vier klinkers heeft hij, tweemaal de medeklinkers in hem. En nu zal ik u het hele getal uitleggen. Acht monaden en bij deze evenveel decaden en achthonderd zal zijn naam ook tonen.
In het gnostische stelsel bevindt zich boven de zeven planeten de sfeer van de sterren, waar Jezus en Sophia zich bevinden in het gebied van de ogdoad. (achttal) Vandaar dat de mystieke naam van Jezus gelijk is aan de volheid van de acht: 888.
De geleerde Rahner zegt dat, hoewel we hem in het moderne christendom niet tegenkomen, de ogdoad in een vroeg stadium deel uitmaakte van het orthodoxe christendom. Theodotus schrijft in het werk dat werd bewerkt door Clement van Rome: Hij die de moeder voortbrengt wordt gevoed in de dood en in de wereld, maar hij die Christus voortbrengt wordt overgebracht naar het leven in de ogdoad. Cyrill van Alexandrië noemt in de 4e eeuw de consegratie de mysterion Christi, die wordt gesymboliseerd door de ogdoad.
En, zelfs Ireaneus zegt: Jezus is een aritmetisch symbolische naam, bestaande uit zes letters, zoals allen die geroepen zijn weten.
Het feit dat de naam van Jezus gelijk is aan 888 is volgens onderzoekers geen gelukkig toeval. De griekse naam Iesous is een kunstmatige en opzettelijke transcriptie van de hebreeuwse naam Joshua die door de schrijvers van de evangeliën opzettelijk is geconstrueerd om dit belangrijk symbolisch getal weer te geven. (aangehaald door Freke en Gandy t.a.v. de uitgebreide studie van dr. Robert Eisler over de numerologie van het verhaal over Jezus).
666
Het is algemeen dat de naam van het beestvolgens de Openbaring van Johannes 666 is. (13:18) Maar, zeggen Freke en Gandy: Nu komt het aan op scherpzinnigheid: iemand die doorzicht heeft kan het getal van het beest berekenen: het duidt een mens aan en het getal van die mens is 666.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jesus_Mysteries#Receptionquote:Reception
Chris Forbes, an ancient historian and senior lecturer at Macquarie University has criticised the work noting that Freke and Gandy are "not real scholars, they are popularisers. He notes that their arguments about Jesus are "grossly misconceived, and their attempt to draw links between Jesus and various pagan god-men is completely muddled. It looks impressive because of the sheer mass of the material, but when you break it down and look at it point by point, it really comes to pieces.[3]
Paul Barnett, a New Testament scholar who has authored several books on the historical Jesus, argues that a good proportion of the citations are out of date. "Like the Gnostics, Freke and Gandy have a mystical mindset and therefore oppose Christianity as grounded in history," he wrote. "They hate the idea that the incarnation of the Son of God and his resurrection could have been a matter of actual flesh and blood and time and place."[4]
When the BBC approached N. T. Wright, asking him to debate Freke and Gandy concerning their thesis in The Jesus Mysteries, Wright replied that "this was like asking a professional astronomer to debate with the authors of a book claiming the moon was made of green cheese."[5]
Bart Ehrman, in an interview with the Fortean Times, was similarly asked for his views on the work of Freke and Gandy. He responded by saying, "This is an old argument, even though it shows up every 10 years or so. This current craze that Christianity was a mystery religion like these other mystery religions-the people who are saying this are almost always people who know nothing about the mystery religions; they've read a few popular books, but they're not scholars of mystery religions. The reality is, we know very little about mystery religions-the whole point of mystery religions is that they're secret! So I think it's crazy to build on ignorance in order to make a claim like this.[6]
David Allan Dodson, a reviewer for CNN, found the book to be interesting, he stated that "while the authors discuss many examples of elements of Osiris/Dionysus in the Jesus story, they virtually ignore the more direct ties to Jewish tradition and prophecy. This oversight undermines the credibility of many of their arguments, and could have the tendency to mislead the novice reader in this subject".[7] However, while Dodson wasn't fully convinced by the authors that Jesus was completely fictional, he did end his review with the following supportive remarks: "The Jesus Mysteries left this reviewer more convinced than ever that the life of Jesus as we know it is filled with mythological, political, and even polemical elements. Freke and Gandy succeed in bringing some important points about Christianity to the public in a readable, compelling book. Perhaps their willingness to state 'the unthinkable thought' will lead to more objective thinking about religion and tolerance. If so, The Jesus Mysteries is a worthy effort indeed".
Berjan, dan zitten we nog met een probleem, nl. dat Jezus' naam YEHOSHUA BAR YEHOSEF was en niet Jesous of Iesous. Of dat dit ook 888 als optelling geeft betwijfel ik.quote:Numerologie werd ook door de gnostische christenen overgenomen. Een gnostische mythe beschrijft de jeugdige Jezus als hij de geleerden in de tempel van Jeruzalem onderricht in de mystieke betekenis van het griekse alfabet. Net als die van de heidense Mithras geeft de naam van Abraxas, de gnostische zonnegod, het getal 360. Het meest opvallende voorbeeld van christelijke numerologie is de griekse naam Iesous (Jezus) zelf, welke het getal 888 weergeeft.
Dit getal 888 werd om diverse redenen door de Ouden als heilig en magisch beschouwd.
Eén van die redenen was dat als alle getallen verbonden met de 24 letters van het griekse alfabet bij elkaar worden opgeteld ze samen 888 vormen. Ook is het van belang dat in de harmonieleer, die voor de volgelingen van Pyth. een heilige wetenschap was, 666 de tooninterval is van de reine kwint en 888 de tooninterval van de hele octaaf. (God zit ook- in muziek! -en dat kan ik alleen maar beamen :-)
De vroege christenen gingen ervan uit dat Iesous een naam was boven alle namen. Origenes pochtte dat deze meer magische kracht bezat dan één van de namen van heidense godheden. De gnostische Marcus spreekt over de uitgesproken naam van de verlosser Iesous als bestaande uit 6 letters, terwijl zijn onnoembare naam bestaat uit 24 =8+8+8, het aantal letters in het griekse alfabet.
Een christelijk sibylleins orakel verwijst ook naar het mystieke getal van Jezus.
Vier klinkers heeft hij, tweemaal de medeklinkers in hem. En nu zal ik u het hele getal uitleggen. Acht monaden en bij deze evenveel decaden en achthonderd zal zijn naam ook tonen.
In het gnostische stelsel bevindt zich boven de zeven planeten de sfeer van de sterren, waar Jezus en Sophia zich bevinden in het gebied van de ogdoad. (achttal) Vandaar dat de mystieke naam van Jezus gelijk is aan de volheid van de acht: 888.
De geleerde Rahner zegt dat, hoewel we hem in het moderne christendom niet tegenkomen, de ogdoad in een vroeg stadium deel uitmaakte van het orthodoxe christendom. Theodotus schrijft in het werk dat werd bewerkt door Clement van Rome: Hij die de moeder voortbrengt wordt gevoed in de dood en in de wereld, maar hij die Christus voortbrengt wordt overgebracht naar het leven in de ogdoad. Cyrill van Alexandrië noemt in de 4e eeuw de consegratie de mysterion Christi, die wordt gesymboliseerd door de ogdoad.
En, zelfs Ireaneus zegt: Jezus is een aritmetisch symbolische naam, bestaande uit zes letters, zoals allen die geroepen zijn weten.
Wel wel, KD3, is het van je ' gemeente ' verboden om zelf dat boek eens te lezen of laat je je alles voorzeggen ?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:09 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Voor degenen die niet het hele boek willen lezen, en toch graag mee willen praten:
http://www.theosofie.net/(...)ysterieuzejezus.html
Ook enige kritiek:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jesus_Mysteries#Reception
Ook enkele woorden van Johannes:
1 Johannes 4
2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.
Nee, ik mag alles lezen, ik heb bijvoorbeeld ook, zo goed en zo kwaad als dat kan, in de Geheime Leer gelezen, en Isis Ontsluierd, van HP Blavatsky, maar ik heb nogal wat te doen als ik alles moet lezen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Wel wel, KD3, is het van je ' gemeente ' verboden om zelf dat boek eens te lezen of laat je je alles voorzeggen ?
Het enige wat jij al gelezen hebt, afgaande op deze quote, zijn alle versies van de bijbel. Voor de rest: nada, noppes. Ho ja, zou het nog over het hoofd zien: enkel de kritieken op wetenschappers die deze versies in ontmantelen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik vraag me ook af waarom hier zo sterk in termen van óf óf gedacht wordt, ofwel de connectie met de Mysteriën, ofwel een historische Jezus.
Het kan natuurlijk ook wel én én zijn, een historische Jezus die bijvoorbeeld bewust de connectie met bepaalde elementen uit de Mysteriën legt, en die op aanschouwelijke wijze voorleeft.
Hij is tenslotte de Zoon van God, en mag dus verondersteld worden hier het een en ander vanaf te weten.
Ik heb die post dan ook genegeerdquote:Op zaterdag 22 januari 2011 18:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Het enige wat jij al gelezen hebt, afgaande op deze quote, zijn alle versies van de bijbel. Voor de rest: nada, noppes. Ho ja, zou het nog over het hoofd zien: enkel de kritieken op wetenschappers die deze versies in ontmantelen.
En dát is de smoes die reeds zo oud is als de uitvinding van het christendom.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik vraag me ook af waarom hier zo sterk in termen van óf óf gedacht wordt, ofwel de connectie met de Mysteriën, ofwel een historische Jezus.
Het kan natuurlijk ook wel én én zijn, een historische Jezus die bijvoorbeeld bewust de connectie met bepaalde elementen uit de Mysteriën legt, en die op aanschouwelijke wijze voorleeft.
Hij is tenslotte de Zoon van God, en mag dus verondersteld worden hier het een en ander vanaf te weten.
Eén ding kunnen we uit dit alles wel opmaken: De evangeliën zijn niet, zoals de christenen zeggen, de goddelijke woorden van God. Als ze dat wel waren, zou God wel bijzonder verward zijn.quote:Op zondag 30 januari 2011 20:48 schreef Berjan1986 het volgende:
Nog een mooie, vind ik wel overigens:
Johannes schrijft bij de kruisiging van Jezus dat zijn benen niet gebroken worden. "Want dit alles is geschied omdat het schriftwoord in vervulling moest gaan: Geen been van Hem zal worden verbrijzeld"
Maar dit baseert de kerel op Psalm 34: 20-21..
Ga je echter de hele psalm lezen, dan is het helemaal geen profetie over de messias maar over elke rechtvaardige!
De hoofdletter bij de hem, is dan ook helemaal overbodig.
Zo zie je maar dat ook Johannes zijn evangelie schreef met het OT in het Grieks naast zich.
Als we iets niet kunnen in een discussie over de historische Jezus, dan is het iets zeggen over de geinspireerdheid van de bijbel. Dat valt compleet buiten de scope van de historische Jezus. De zoektocht naar de historische Jezus is niets anders dan een beschrijving van wie Jezus was. De Jezus zoals christenen die belijden is een andere manier om Jezus te beschrijven.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Eén ding kunnen we uit dit alles wel opmaken: De evangeliën zijn niet, zoals de christenen zeggen, de goddelijke woorden van God. Als ze dat wel waren, zou God wel bijzonder verward zijn.
Tja, probleem is dat er twee Jezussen aan elkaar kleven. De mythologische scheiden van de historische kan enkel door uit te vlooien wat bij wie past. En zoals ik al duidelijk gemaakt heb zitten in het N.T. elementen die niet passen bij de mythologische Jezus, zoals bv. de zeloten-beweging en de nazireeërs.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:27 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als we iets niet kunnen in een discussie over de historische Jezus, dan is het iets zeggen over de geinspireerdheid van de bijbel. Dat valt compleet buiten de scope van de historische Jezus. De zoektocht naar de historische Jezus is niets anders dan een beschrijving van wie Jezus was. De Jezus zoals christenen die belijden is een andere manier om Jezus te beschrijven.
De ware Jezus zoals deze heeft rondgelopen moeten we 'benaderen' met een methode. Je kunt voor alleen de historische methode gaan, je kunt ook alleen voor de 'geloofsJezus' gaan. Je kunt het beste van beide methoden proberen te zoeken. Maar wat je ook doet, de methode waar je voor kiest bepaald hoe je tegen Jezus aankijkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |