abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91369767
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:46 schreef Berjan1986 het volgende:
En dat neem je allemaal letterlijk :'(
Waarom stel je me dan een vraag betreffende het letterlijke aanzicht, als je niet in het letterlijke aanzicht geïnteresseerd bent?

Ik denk inderdaad dat er een historische basis aan deze dingen ten grondslag ligt, en dat Johannes er erg dicht bij zit.
pi_91369793
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:46 schreef Berjan1986 het volgende:
En dat neem je allemaal letterlijk :'(
Hahaha, alsof ze erbij waren. En weet je wat Jezus zo nog allemaal, hélemaal alleen in de Olijfhof, terwijl iedereen lag te snurken, allemaal gezegd heeft ? Staat ook te lezen in de evangelies. Die paparrazi toch he, ze zittten in elke boom en achter elke struik. Nu nog trouwens, maar dan met een bandrecordertje.
pi_91369835
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 15:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Waarom stel je me dan een vraag betreffende het letterlijke aanzicht, als je niet in het letterlijke aanzicht geïnteresseerd bent?

Ik denk inderdaad dat er een historische basis aan deze dingen ten grondslag ligt, en dat Johannes er erg dicht bij zit.
En waarom denk je dat ?
pi_91417220
Berjan 1986, Hoe verder ik vorder in het boek ' De mysterieuze Jezus ' hoe meer ik jou standpunten begrijp en hoe duidelijker het zou moeten worden dat de mystieke/religieuze Jezus totaal verschillend is met de historische Jezus. Dit heb ik ook al in alle toonaarden uitgelegd, gezongen en geschreven; de huidige ' christelijke ' versie is een compilatie van de toen gangbare religiën. In dit boek wordt ook duidelijk gemaakt dat al die religiën en goden van één en dezelfde bron afkomstig zijn. Heb ik ook al op verschillende manieren duidelijk gemaakt. De verdienste van dit boek zit hem hier in dat men al deze linken duidelijk maakt en daardoor een schitterende aanrader is, waarvoor mijn dank. Echter, deze Dionysus/Mithras - update is aan een reëel persoon opgehangen. Het is dié persoon waar ik jacht op maak en wil ontdoen van zijn mythe. Men heeft me reeds verweten een beeldstormer te zijn, maar nu zie ik in dat mijn hamer die ik tot nu toe gebruikte, nog veel te licht bevonden is. Het enige wat nog staande blijft is de sokkel waarop men die ' zoon-van-god ' heeft op geplaatst. Die sokkel blijft nog steeds het verhaal vertellen van een uiterst vrome jood die door een geregeld huwelijk met maar met één doel op de wereld is gezet; de opvolging van het Davidische koningschap, onder protectie van de zeloten en essenen. Heb je nu al eens de docu - reeks bekeken omtrent de Talpiot-tombe? Dit is reeds een concreet bewijs van het bestaan van deze familie. De rest is één groot complot én één grote leugen. .Ondertussen staat Youtube al vol van het gezwets dat deze tombe met inhoud probeert aan te vechten. En dit verwonderd me helemaal niet. Deze truc hebben ze 1900 jaar geleden ook al succesvol toegepast.

[ Bericht 0% gewijzigd door ATON op 16-01-2011 17:58:16 ]
  zondag 16 januari 2011 @ 20:05:48 #55
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91426329
quote:
De docu was interessant.
Ik mis totaal de redenen waarom de botten ergens in de bergen zijn begraven.
Dat is wel jammer voor dna onderzoek.
En hoewel ik het waarschijnlijk acht, kan ik het geen zekerheid noemen.
Ik ga dat ding van philip opzoeken en doorlezen.
pi_91426991
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 20:05 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

De docu was interessant.
Ik mis totaal de redenen waarom de botten ergens in de bergen zijn begraven.
Dat is wel jammer voor dna onderzoek.
En hoewel ik het waarschijnlijk acht, kan ik het geen zekerheid noemen.
Ik ga dat ding van philip opzoeken en doorlezen.

Die botten zijn niet in de bergen begraven. Die zaten allemaal keurig in ossuaria in een grafkelder. Op deze docu. is er nog later een boek over verschenen met verder onderzoek. Jakob Slavenburg heeft er ook nadien dan nog een boek over geschreven als vervolg. En met een heel pak minder bewijsmateriaal lopen ze nu nog naar de " Heilige plaatsen " en maken ze ons nog steeds wijs dat Petrus in de Sint Pietersbasiliek begraven ligt, terwijl men dit ook al lang ontkracht heeft.
pi_91698608
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 17:12 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik bedoelde het niet denigrerend.

Maar die termen waarmee ik smeet, cognitieve dissonantie en collective story telling. Die maken het heel heel heel erg lastig welke tekst uit de bijbel dan ook te vertrouwen.
Als je studies bekijkt naar getuigenverklaringen, dan is het de vraag waarom een getuigenis van een of meerdere personen nog als bewijs kan worden gezien in een rechtbank. Niets zo onbetrouwbaar als de getuigenis van een mens. Niets zo gekleurd als een herinnering.
Misschien heb je hier wat meer aan. Daar hoef je geen getuigen voor te hebben, enkel wat gezond inzicht. Bij het bronmateriaal staat ook het boek wat Berjan had aangeraden. Ik deel zijn mening.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_syncretisme
  zaterdag 22 januari 2011 @ 12:08:29 #58
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91700100
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 20:15 schreef ATON het volgende:

[..]

Die botten zijn niet in de bergen begraven. Die zaten allemaal keurig in ossuaria in een grafkelder. Op deze docu. is er nog later een boek over verschenen met verder onderzoek. Jakob Slavenburg heeft er ook nadien dan nog een boek over geschreven als vervolg. En met een heel pak minder bewijsmateriaal lopen ze nu nog naar de " Heilige plaatsen " en maken ze ons nog steeds wijs dat Petrus in de Sint Pietersbasiliek begraven ligt, terwijl men dit ook al lang ontkracht heeft.
Ik heb de docu nog een keer bekeken en volgens de docu zijn ze toch echt ergens buiten jerusalem in de bergen begraven. Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrepen. Volgens de docu zijn de botten na het vinden ergens buiten jerusalem herbegraven. Dat maakt het wel jammer.

Verder is geloof een sterk iets. Neem al die huilende maria beelden of het wonder van amsterdam ofzo. Een weldenkend mens zou binnen 5 minuten ernstige twijfel krijgen bij het horen van zo'n wonder. De helft van de gelovigen neemt het niet eens aan (protestanten). Maar toch zijn er blijkbaar zat mensen die het prettig vinden en die het ervaren als iets waar ze kracht uit putten. De negatieve effecten van het najagen van een sprookje zien die mensen niet.

Maar het hoort trouwens wel heel erg bij het christendom, het zeulen met en handelen in lijken.
pi_91701935
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:08 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik heb de docu nog een keer bekeken en volgens de docu zijn ze toch echt ergens buiten jerusalem in de bergen begraven. Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrepen. Volgens de docu zijn de botten na het vinden ergens buiten jerusalem herbegraven. Dat maakt het wel jammer.
Dan heb je dit nogmaals verkeerd begrepen. Het is bij de aanleg van een nieuwe wijk buiten Jeruzalem ( Talpiot ) dat men in 1980 op enkele ondergrondse graftombes gestuit is bij funderingswerken. Men heeft dan de werken laten stil leggen en deze graftombes hun beenderkistjes ( ossuaria ) gecatalogeerd en opgeslagen in de magazijnen van de oudheidkundige dienst, zonder er verder aandacht aan te schenken. Pas in 2004, naar aanleiding van de documentaire, is Pellegrino op deze naamcluster gevallen. De beenderkistjes zijn nog steeds opgeslagen in deze magazijnen, maar de graftombe is op bevel van de overheid opnieuw afgedekt onder een betonnen dekplaat. Tussen het catalogeren en het opbergen in deze magazijnen is het ossuarium van Jakobus, de broer van Jezus, zoek geraakt en nadien opgedoken bij een verzamelaar. Dit alles kun je nog eens nalezen in het boek ' Het familiegraf van Jezus' ( Jacobovici&Pelegrino ) dat enkel een volledig verslag geeft over de omstandigheden en onderzoeken betreft deze site.

quote:
Verder is geloof een sterk iets. Neem al die huilende maria beelden of het wonder van amsterdam ofzo. Een weldenkend mens zou binnen 5 minuten ernstige twijfel krijgen bij het horen van zo'n wonder. De helft van de gelovigen neemt het niet eens aan (protestanten). Maar toch zijn er blijkbaar zat mensen die het prettig vinden en die het ervaren als iets waar ze kracht uit putten. De negatieve effecten van het najagen van een sprookje zien die mensen niet.
Berjan heeft hier ook ( reeds een tijdje geleden ) een aanrader van een boek gegeven waar ik nu nog in bezig ben: 'De mysterieuze Jezus' van T.Freke. Dat het christendom een compulatie is van de populaire religies van rond het begin van onze jaartelling heb ik hier ook al duidelijk gemaakt, maar dat het gewoonweg een flagrante kopij was, zo ver durfde ik nog niet te denken. Duidelijk is wel dat de historische Jezus niks gemeen had met de religieuze. Of het nu protstanten, katholieken, orthodoxen of quakers zijn, allen zijn voor de gek gehouden. Wie deze twee boeken niet gelezen heeft kan volgens mij geen aanspraak maken op enig kritiek. Volgens mij is een kennis van deze achtergronden noodzakelijk om een zinvolle discussie te voeren. Enkel van horen zeggen of via citaten uit het N.T. is dit forum onwaardig.
pi_91710316
ATON,

kan de historische Jezus ook geen mythe zijn dat hij nooit bestaan heeft?

Ik heb ergens gelezen (in een boek van Blavatsky) dat Jezus is afgeleid van Jesous (zoiets, weet niet zeker meer) en het getal is dan 888, een belangrijk getal bij de gnostici.

quote:
Ja hoor. Daarvoor kom je in de wereld van de wiskunde, meetkunde, numerologie en zelfs in de muziek (mijn vak) en specifiek de harmonieleer terecht. (Laatste -mocht je hart verpand zijn aan muziek- zijn J.G. Bennett en Gurdjieff interressant om te bestuderen)

Een bijdrage t.a.v. getallensymboliek vanuit historisch oogpunt.
De volgelingen van Pythagoras de belangrijke heidense leermeester van de heilige mathematica- gebruikten niet alleen symbolen en beelden, maar ook getallen en wiskundige formules om hun esoterische leringen te coderen.
Wiskunde en meetkunde werden door de heidense wijzen als heilige wetenschappen beschouwd die de werken van de geest van de ene God openbaren.
Pythagoras noemde getallen onsterfelijke goden; voor de volgelingen van Pythagoras waren getallen het principe, de wortel, de bron van alle dingen.
Boven de academie van Plato stonden de woorden laat geen mens die geen wiskunde kent hier binnengaan. De (gnostische) christenen namen deze leringen enthousiast over.
De orthodoxe christen Hippolytus noemt de gnostici discipelen van Pythagoras en Plato en beschuldigt hen ervan dat ook zij over de wetenschap van de wiskunde spreken als het fundamentele principe van hun doctrine; Invloedrijke, gerespecteerde gnostische leraren als Basilides, Valentinus, Marcus, Colarbassus en Monoimos gebruikten getallensymboliek in hun onderricht-
Ook de hier meer bekende (en gnostische vast minder bekend) kerkvader Clemens van Alexandrië werd gefascineerd door de wiskunde van Pyth. en paste de verhoudingen die volgens de wiskundige wetten de grondslag vormen van de harmonie van muziek toe op de interpretatie van de heilige schrift. Daar valt heel veel prachtigs over te vertellen, maar google maar eens om te beginnen op harmonieleer en Pythagoras als je je daarvoor interesseert.

Gnostici gebruikten het beeld van een in zeven sferen verdeelde hemel, die een soort mystieke ladder vormden, samengesteld uit een octaaf van acht toegangen, die de ingewijde kon beklimmen. Dit beeld vinden we terug in de leringen van de de heidense mysteriën (Mithras). Ook gnostische evangeliën als de Pistis Sophia en het Boek van Jeû zijn, concluderen geleerden, geen compendia van verwarrende onzin, maar gebaseerd op een subtiele en ingewikkelde vorm van getallensymboliek.
Een centraal element in deze symboliek is numerologie de uitdrukking van getallen en wiskundige relaties in woorden:

In het oude Griekse alfabet wordt iedere letter aangeduid als een getal. Dus had ieder woord een numerieke waarde en kon worden gebruikt om wiskundige informatie over te dragen. (Net als bijv. in de esoterische traditie de prachtige joodse mystiek dat doet met het Hebreeuwse alfabet) De griekse namen van goden waren meer dan woorden, de numerieke waarden ervan waren even belangrijk. (Zo ook in de joodse mystiek)
De getalswaarde van de heidense godmens Mithras in de meest voorkomende griekse spelling is 360 en dat werd in sommige streken als het aantal dagen in een jaar. Veel oude schrijvers, zij die meer accuraat rekenen in het zonnejaar, voegden doelbewust een extra letter toe om de numerieke waarde van de naam in 365 te veranderen. Dus, zegt Hieronymus, is Mithras numeriek geopenbaard als een zonnegod.

Numerologie werd ook door de gnostische christenen overgenomen. Een gnostische mythe beschrijft de jeugdige Jezus als hij de geleerden in de tempel van Jeruzalem onderricht in de mystieke betekenis van het griekse alfabet. Net als die van de heidense Mithras geeft de naam van Abraxas, de gnostische zonnegod, het getal 360. Het meest opvallende voorbeeld van christelijke numerologie is de griekse naam Iesous (Jezus) zelf, welke het getal 888 weergeeft.

Dit getal 888 werd om diverse redenen door de Ouden als heilig en magisch beschouwd.
Eén van die redenen was dat als alle getallen verbonden met de 24 letters van het griekse alfabet bij elkaar worden opgeteld ze samen 888 vormen. Ook is het van belang dat in de harmonieleer, die voor de volgelingen van Pyth. een heilige wetenschap was, 666 de tooninterval is van de reine kwint en 888 de tooninterval van de hele octaaf. (God zit ook- in muziek! -en dat kan ik alleen maar beamen :-)

De vroege christenen gingen ervan uit dat Iesous een naam was boven alle namen. Origenes pochtte dat deze meer magische kracht bezat dan één van de namen van heidense godheden. De gnostische Marcus spreekt over de uitgesproken naam van de verlosser Iesous als bestaande uit 6 letters, terwijl zijn onnoembare naam bestaat uit 24 =8+8+8, het aantal letters in het griekse alfabet.
Een christelijk sibylleins orakel verwijst ook naar het mystieke getal van Jezus.
Vier klinkers heeft hij, tweemaal de medeklinkers in hem. En nu zal ik u het hele getal uitleggen. Acht monaden en bij deze evenveel decaden en achthonderd zal zijn naam ook tonen.
In het gnostische stelsel bevindt zich boven de zeven planeten de sfeer van de sterren, waar Jezus en Sophia zich bevinden in het gebied van de ogdoad. (achttal) Vandaar dat de mystieke naam van Jezus gelijk is aan de volheid van de acht: 888.
De geleerde Rahner zegt dat, hoewel we hem in het moderne christendom niet tegenkomen, de ogdoad in een vroeg stadium deel uitmaakte van het orthodoxe christendom. Theodotus schrijft in het werk dat werd bewerkt door Clement van Rome: Hij die de moeder voortbrengt wordt gevoed in de dood en in de wereld, maar hij die Christus voortbrengt wordt overgebracht naar het leven in de ogdoad. Cyrill van Alexandrië noemt in de 4e eeuw de consegratie de mysterion Christi, die wordt gesymboliseerd door de ogdoad.
En, zelfs Ireaneus zegt: Jezus is een aritmetisch symbolische naam, bestaande uit zes letters, zoals allen die geroepen zijn weten.

Het feit dat de naam van Jezus gelijk is aan 888 is volgens onderzoekers geen gelukkig toeval. De griekse naam Iesous is een kunstmatige en opzettelijke transcriptie van de hebreeuwse naam Joshua die door de schrijvers van de evangeliën opzettelijk is geconstrueerd om dit belangrijk symbolisch getal weer te geven. (aangehaald door Freke en Gandy t.a.v. de uitgebreide studie van dr. Robert Eisler over de numerologie van het verhaal over Jezus).

666
Het is algemeen dat de naam van het beestvolgens de Openbaring van Johannes 666 is. (13:18) Maar, zeggen Freke en Gandy: Nu komt het aan op scherpzinnigheid: iemand die doorzicht heeft kan het getal van het beest berekenen: het duidt een mens aan en het getal van die mens is 666.
bron: http://forum.credible.nl/topic.php?id=9332

een Christelijk forum.

Nog een reden om Jezus als mythisch te zien.

Misschien dat jouw Jezus wel heel andere heette, kan dat?
pi_91711013
Voor degenen die niet het hele boek willen lezen, en toch graag mee willen praten:

http://www.theosofie.net/(...)ysterieuzejezus.html

Ook enige kritiek:

quote:
Reception

Chris Forbes, an ancient historian and senior lecturer at Macquarie University has criticised the work noting that Freke and Gandy are "not real scholars, they are popularisers. He notes that their arguments about Jesus are "grossly misconceived, and their attempt to draw links between Jesus and various pagan god-men is completely muddled. It looks impressive because of the sheer mass of the material, but when you break it down and look at it point by point, it really comes to pieces.[3]

Paul Barnett, a New Testament scholar who has authored several books on the historical Jesus, argues that a good proportion of the citations are out of date. "Like the Gnostics, Freke and Gandy have a mystical mindset and therefore oppose Christianity as grounded in history," he wrote. "They hate the idea that the incarnation of the Son of God and his resurrection could have been a matter of actual flesh and blood and time and place."[4]

When the BBC approached N. T. Wright, asking him to debate Freke and Gandy concerning their thesis in The Jesus Mysteries, Wright replied that "this was like asking a professional astronomer to debate with the authors of a book claiming the moon was made of green cheese."[5]

Bart Ehrman, in an interview with the Fortean Times, was similarly asked for his views on the work of Freke and Gandy. He responded by saying, "This is an old argument, even though it shows up every 10 years or so. This current craze that Christianity was a mystery religion like these other mystery religions-the people who are saying this are almost always people who know nothing about the mystery religions; they've read a few popular books, but they're not scholars of mystery religions. The reality is, we know very little about mystery religions-the whole point of mystery religions is that they're secret! So I think it's crazy to build on ignorance in order to make a claim like this.[6]

David Allan Dodson, a reviewer for CNN, found the book to be interesting, he stated that "while the authors discuss many examples of elements of Osiris/Dionysus in the Jesus story, they virtually ignore the more direct ties to Jewish tradition and prophecy. This oversight undermines the credibility of many of their arguments, and could have the tendency to mislead the novice reader in this subject".[7] However, while Dodson wasn't fully convinced by the authors that Jesus was completely fictional, he did end his review with the following supportive remarks: "The Jesus Mysteries left this reviewer more convinced than ever that the life of Jesus as we know it is filled with mythological, political, and even polemical elements. Freke and Gandy succeed in bringing some important points about Christianity to the public in a readable, compelling book. Perhaps their willingness to state 'the unthinkable thought' will lead to more objective thinking about religion and tolerance. If so, The Jesus Mysteries is a worthy effort indeed".
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jesus_Mysteries#Reception

Ook enkele woorden van Johannes:

1 Johannes 4
2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.
pi_91711812
Sorry KD3, maar die mening van sommige mensen getuige niet van gezond verstand en gevoel voor discussie. Barnett is een Christen, dat is duidelijk. "Ze kunnen niet geloven in God die incarneert in een mens". Goed punt? Nee..

Ehrman die beweert dat men weinig van mysteriegodsdiensten weet omdat ze geheim zijn. Zo geheim zijn ze niet meer, dat weet toch iedereen?

Om over N.T Wright maar te zwijgen, die dus helemaal niet wil discussiëren met Freke en Gandy?
pi_91711845
Berjan 1986:
quote:
Numerologie werd ook door de gnostische christenen overgenomen. Een gnostische mythe beschrijft de jeugdige Jezus als hij de geleerden in de tempel van Jeruzalem onderricht in de mystieke betekenis van het griekse alfabet. Net als die van de heidense Mithras geeft de naam van Abraxas, de gnostische zonnegod, het getal 360. Het meest opvallende voorbeeld van christelijke numerologie is de griekse naam Iesous (Jezus) zelf, welke het getal 888 weergeeft.

Dit getal 888 werd om diverse redenen door de Ouden als heilig en magisch beschouwd.
Eén van die redenen was dat als alle getallen verbonden met de 24 letters van het griekse alfabet bij elkaar worden opgeteld ze samen 888 vormen. Ook is het van belang dat in de harmonieleer, die voor de volgelingen van Pyth. een heilige wetenschap was, 666 de tooninterval is van de reine kwint en 888 de tooninterval van de hele octaaf. (God zit ook- in muziek! -en dat kan ik alleen maar beamen :-)

De vroege christenen gingen ervan uit dat Iesous een naam was boven alle namen. Origenes pochtte dat deze meer magische kracht bezat dan één van de namen van heidense godheden. De gnostische Marcus spreekt over de uitgesproken naam van de verlosser Iesous als bestaande uit 6 letters, terwijl zijn onnoembare naam bestaat uit 24 =8+8+8, het aantal letters in het griekse alfabet.
Een christelijk sibylleins orakel verwijst ook naar het mystieke getal van Jezus.
Vier klinkers heeft hij, tweemaal de medeklinkers in hem. En nu zal ik u het hele getal uitleggen. Acht monaden en bij deze evenveel decaden en achthonderd zal zijn naam ook tonen.
In het gnostische stelsel bevindt zich boven de zeven planeten de sfeer van de sterren, waar Jezus en Sophia zich bevinden in het gebied van de ogdoad. (achttal) Vandaar dat de mystieke naam van Jezus gelijk is aan de volheid van de acht: 888.
De geleerde Rahner zegt dat, hoewel we hem in het moderne christendom niet tegenkomen, de ogdoad in een vroeg stadium deel uitmaakte van het orthodoxe christendom. Theodotus schrijft in het werk dat werd bewerkt door Clement van Rome: Hij die de moeder voortbrengt wordt gevoed in de dood en in de wereld, maar hij die Christus voortbrengt wordt overgebracht naar het leven in de ogdoad. Cyrill van Alexandrië noemt in de 4e eeuw de consegratie de mysterion Christi, die wordt gesymboliseerd door de ogdoad.
En, zelfs Ireaneus zegt: Jezus is een aritmetisch symbolische naam, bestaande uit zes letters, zoals allen die geroepen zijn weten.
Berjan, dan zitten we nog met een probleem, nl. dat Jezus' naam YEHOSHUA BAR YEHOSEF was en niet Jesous of Iesous. Of dat dit ook 888 als optelling geeft betwijfel ik.
Dat de versie van het N.T. een flagrante kopij is, staat voor mij nu wel vast. Rest nog enkel de vrijheidstrijder en kroonpretendent Jezus ( Yehoshua ) als historische ' kapstok' voor het christendom. De invloeden van Mythras/Dionysus/Osiris was me reeds zeer duidelijk. Maar dit kan je geen ' invloed ' meer noemen, maar gewoon een update van het reeds bestaande. De moslims zijn hierbij dan ook een ' profeet ' verloren.
pi_91712138
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 17:09 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Voor degenen die niet het hele boek willen lezen, en toch graag mee willen praten:

http://www.theosofie.net/(...)ysterieuzejezus.html

Ook enige kritiek:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jesus_Mysteries#Reception

Ook enkele woorden van Johannes:

1 Johannes 4
2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.
Wel wel, KD3, is het van je ' gemeente ' verboden om zelf dat boek eens te lezen of laat je je alles voorzeggen ?
pi_91712810
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 17:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Wel wel, KD3, is het van je ' gemeente ' verboden om zelf dat boek eens te lezen of laat je je alles voorzeggen ?
Nee, ik mag alles lezen, ik heb bijvoorbeeld ook, zo goed en zo kwaad als dat kan, in de Geheime Leer gelezen, en Isis Ontsluierd, van HP Blavatsky, maar ik heb nogal wat te doen als ik alles moet lezen.

Reken er maar op dat ik ook heel wat gelezen heb wat jij niet gelezen hebt.
pi_91713185
Ik vraag me ook af waarom hier zo sterk in termen van óf óf gedacht wordt, ofwel de connectie met de Mysteriën, ofwel een historische Jezus.

Het kan natuurlijk ook wel én én zijn, een historische Jezus die bijvoorbeeld bewust de connectie met bepaalde elementen uit de Mysteriën legt, en die op aanschouwelijke wijze voorleeft.

Hij is tenslotte de Zoon van God, en mag dus verondersteld worden hier het een en ander vanaf te weten.
pi_91715667
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 17:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik vraag me ook af waarom hier zo sterk in termen van óf óf gedacht wordt, ofwel de connectie met de Mysteriën, ofwel een historische Jezus.

Het kan natuurlijk ook wel én én zijn, een historische Jezus die bijvoorbeeld bewust de connectie met bepaalde elementen uit de Mysteriën legt, en die op aanschouwelijke wijze voorleeft.

Hij is tenslotte de Zoon van God, en mag dus verondersteld worden hier het een en ander vanaf te weten.
Het enige wat jij al gelezen hebt, afgaande op deze quote, zijn alle versies van de bijbel. Voor de rest: nada, noppes. Ho ja, zou het nog over het hoofd zien: enkel de kritieken op wetenschappers die deze versies in ontmantelen.
  zondag 23 januari 2011 @ 20:34:05 #68
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91766088
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 18:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Het enige wat jij al gelezen hebt, afgaande op deze quote, zijn alle versies van de bijbel. Voor de rest: nada, noppes. Ho ja, zou het nog over het hoofd zien: enkel de kritieken op wetenschappers die deze versies in ontmantelen.
Ik heb die post dan ook genegeerd
pi_92093430
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 17:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:

En dát is de smoes die reeds zo oud is als de uitvinding van het christendom.
pi_92095851
Nog een mooie, vind ik wel overigens:

Johannes schrijft bij de kruisiging van Jezus dat zijn benen niet gebroken worden. "Want dit alles is geschied omdat het schriftwoord in vervulling moest gaan: Geen been van Hem zal worden verbrijzeld"

Maar dit baseert de kerel op Psalm 34: 20-21..

Ga je echter de hele psalm lezen, dan is het helemaal geen profetie over de messias maar over elke rechtvaardige!

De hoofdletter bij de hem, is dan ook helemaal overbodig.

Zo zie je maar dat ook Johannes zijn evangelie schreef met het OT in het Grieks naast zich.
pi_92102159
Ik ken deze man niet.
pi_92117244
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 20:48 schreef Berjan1986 het volgende:
Nog een mooie, vind ik wel overigens:
Johannes schrijft bij de kruisiging van Jezus dat zijn benen niet gebroken worden. "Want dit alles is geschied omdat het schriftwoord in vervulling moest gaan: Geen been van Hem zal worden verbrijzeld"
Maar dit baseert de kerel op Psalm 34: 20-21..
Ga je echter de hele psalm lezen, dan is het helemaal geen profetie over de messias maar over elke rechtvaardige!
De hoofdletter bij de hem, is dan ook helemaal overbodig.
Zo zie je maar dat ook Johannes zijn evangelie schreef met het OT in het Grieks naast zich.
Eén ding kunnen we uit dit alles wel opmaken: De evangeliën zijn niet, zoals de christenen zeggen, de goddelijke woorden van God. Als ze dat wel waren, zou God wel bijzonder verward zijn.
Om te beginnen stonden de evangeliên aanvankelijk zelfs niet onder deze namen bekend. Ze werden niet aan een bepaalde auteur toegeschreven, elk evangelie werd beschouwd als ' het ' evangelie van een bepaalde christelijke sekte. Pas later kregen ze de namen van de veronderstelde auteurs. In werkelijkheid zijn de evangeliën anonieme werken, waarin alls, zonder uitzondering in hoofdletters werd geschreven, zonder opschriften, hoofdstukken of verdeling in verzen, en zo goed als geen interpunctie of ruimten tussen de woorden. Ze waren zelfs niet in het Aramees van de joden geschreven, maar in het koine-Grieks.
Er is in de loop van de tijd bovendien steeds iets aan de evangeliën toegevoegd en ze zijn regelmatig veranderd. De criticus Celsus klaagt erover dat de christenen ' de oorspronkelijke tekst van de evangeliën vier of vijf keer wijzigden, met de bedoeling op die manier de argumenten van de critici te ontzenuwen'. Hedendaagse deskundigen hebben geconstateerd dat hij gelijk had. Een zorgvuldige bestudering van meer dan 3000 vroege manuscripten heeft aangetoond dat kopiisten veel veranderingen aanbrachten. De christelijke filosoof Origenes uit de 3de eeuw n.C., erkent dat manuscripten zijn bewerkt en vervalst ten behoeve van een gewijzigd theologisch klimaat/

' Het is nu duidelijk dat de manuscripten grote verschillen vertonen. Dat kan zowel een gevolg zijn van onzorgvuldigheid van de kopiisten als een perverse brutaliteit van sommige mensen die de tekst corrigeerden, of van het feit dat er mensen waren die iets toevoegden of weglieten al naar gelang het hun uitkwam, zichzelf benoemend tot correctoren. '
pi_92117300
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2011 22:04 schreef drogepoepsteek. het volgende:
Ik ken deze man niet.
... sprak mijn dementerende oom.
pi_92144512
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Eén ding kunnen we uit dit alles wel opmaken: De evangeliën zijn niet, zoals de christenen zeggen, de goddelijke woorden van God. Als ze dat wel waren, zou God wel bijzonder verward zijn.
Als we iets niet kunnen in een discussie over de historische Jezus, dan is het iets zeggen over de geinspireerdheid van de bijbel. Dat valt compleet buiten de scope van de historische Jezus. De zoektocht naar de historische Jezus is niets anders dan een beschrijving van wie Jezus was. De Jezus zoals christenen die belijden is een andere manier om Jezus te beschrijven.

De ware Jezus zoals deze heeft rondgelopen moeten we 'benaderen' met een methode. Je kunt voor alleen de historische methode gaan, je kunt ook alleen voor de 'geloofsJezus' gaan. Je kunt het beste van beide methoden proberen te zoeken. Maar wat je ook doet, de methode waar je voor kiest bepaald hoe je tegen Jezus aankijkt.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_92145142
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:27 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Als we iets niet kunnen in een discussie over de historische Jezus, dan is het iets zeggen over de geinspireerdheid van de bijbel. Dat valt compleet buiten de scope van de historische Jezus. De zoektocht naar de historische Jezus is niets anders dan een beschrijving van wie Jezus was. De Jezus zoals christenen die belijden is een andere manier om Jezus te beschrijven.

De ware Jezus zoals deze heeft rondgelopen moeten we 'benaderen' met een methode. Je kunt voor alleen de historische methode gaan, je kunt ook alleen voor de 'geloofsJezus' gaan. Je kunt het beste van beide methoden proberen te zoeken. Maar wat je ook doet, de methode waar je voor kiest bepaald hoe je tegen Jezus aankijkt.
Tja, probleem is dat er twee Jezussen aan elkaar kleven. De mythologische scheiden van de historische kan enkel door uit te vlooien wat bij wie past. En zoals ik al duidelijk gemaakt heb zitten in het N.T. elementen die niet passen bij de mythologische Jezus, zoals bv. de zeloten-beweging en de nazireeërs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')