Maar geld is nodig om schaarse goederen te distrubuteren, geld is zelf niet het probleem. TVP probeert schaarse goederen voor iedereen gratis beschikbaar te stellen zodat dit niet meer nodig is. Maar dat zal niet lukken met de huidige stand van de techniek. Materiële schaarste kan uiteindelijk misschien verholpen worden door technologische vooruitgang en beter gebruik van de grondstoffen die de aarde bezit.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:59 schreef AlexanderC het volgende:
nou, ik zou eerst kijken naar waarom mensen misdaden plegen. Veel daarvan is momenteel om geld; wat als er geen geld is? is er dan nog een noodzaak om misdaden om geld te plegen?!
Waarschijnlijk een aflevering van Sponge Bob, als ik zijn commentaar lees.quote:Op zondag 30 januari 2011 17:43 schreef Gray het volgende:
Toch wel benieuwd wat je dan wel hebt gezien?
Thuiszorg, verpleging, vuilnismannen, stratenmakers, dakdekkers en monteurs.. ik noem maar paar beroepen die heel belangrijk zijn . Zijn er dan nog mensen die dat willen doen?quote:Op woensdag 13 april 2011 15:31 schreef Schaffelaar het volgende:
[..]
Maar geld is nodig om schaarse goederen te distrubuteren, geld is zelf niet het probleem. TVP probeert schaarse goederen voor iedereen gratis beschikbaar te stellen zodat dit niet meer nodig is. Maar dat zal niet lukken met de huidige stand van de techniek. Materiële schaarste kan uiteindelijk misschien verholpen worden door technologische vooruitgang en beter gebruik van de grondstoffen die de aarde bezit.
Het probleem is dat er ook dingen zijn die nu in geld uitgedrukt worden, en die in TVP niet meer bestaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan diensten als prostitutie. Als iedereen zomaar alles gratis krijgt zal er geen vrouw de prostitutie meer ingaan, en blijf je met een hele hoop seksueel gefrustreerde mannen zitten die niet aan een vrouw kunnen komen. De enige uitweg is dan nog om maar een vrouw te 'stelen'.
Verder is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre schaarste opgelost kan worden, vooral met een explosief groeiende wereldbevolking.
Ik geloof dat het venus project er van uitgaat dat we robots krijgen die het dak dekken, de straten maken, de boel monteren (quote:Op woensdag 13 april 2011 16:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Thuiszorg, verpleging, vuilnismannen, stratenmakers, dakdekkers en monteurs.. ik noem maar paar beroepen die heel belangrijk zijn . Zijn er dan nog mensen die dat willen doen?
En willen mensen nog de moeite doen om een studie te volgen?
Zou de drijfveer nog aanwezig zijn ?
Dat is een heel belangrijk punt.quote:Op woensdag 13 april 2011 16:17 schreef Schaffelaar het volgende:
[..]
Ik geloof dat het venus project er van uitgaat dat we robots krijgen die het dak dekken, de straten maken, de boel monteren () en mensen verplegen als niemand er zin in heeft.
Dit is in de verre toekomst misschien haalbaar. Een resultaat is dan wel dat de noodzaak om te studeren inderdaad wegvalt, alhoewel de mens natuurlijk nieuwsgierig blijft. Veel bekende wetenschappers uit het verleden hadden ook geen geldzorgen en juist omdat ze niet de hele dag op de akker hoefde te staan konden ze zelf op onderzoek uit.
Het grootste probleem dat ik zie is dat er schaarse goederen blijven bestaan. Erfstukken die door verschillende familieleden geclaimd worden bijvoorbeeld. Of een gesigneerde eerste editie van een boek. Of een originele van Gogh. Als er geen geld meer is zullen mensen over dat soort spullen ruzie gaan maken, ik denk dat dat in de aard van het beestje zit.
Dat kan natuurlijk opgelost worden door al die dingen tot publiek bezit te verklaren en in musea te stoppen, maar daarvoor zul je eerst alles van de originele eigenaar af moeten pakken. En of dat de weg is die we in moeten slaan is maar zeer de vraag.
tweede helft van die nieuwe zeitgeist film legt het netjes en onderbouwd uit. Wat de repitatieve banale baantjes betreft is het al makkelijk mogelijk om machines in te zetten. Er is dus inderdaad zelfs techniek om volledig geautomatiseerd een huis te bouwen binnen 24 uur van de grond aan af. Vuilnis zou ook via een geautomatiseerd systeem verwerkt kunnen worden, er zijn al concepten die dus een buizenpost-systeem gebruiken die de afval gewoon door de buizen blaast naar een centrale plek dus geen vuilnismannen meer nodig.quote:Op woensdag 13 april 2011 16:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Thuiszorg, verpleging, vuilnismannen, stratenmakers, dakdekkers en monteurs.. ik noem maar paar beroepen die heel belangrijk zijn . Zijn er dan nog mensen die dat willen doen?
En willen mensen nog de moeite doen om een studie te volgen?
Zou de drijfveer nog aanwezig zijn ?
Ja wmb ook de enige optie.quote:Op woensdag 13 april 2011 17:03 schreef jogy het volgende:
Oh, en uiteraard is de beginperiode het moeilijkst. De enige niet rampzalige optie die ik kan verzinnen is dat het op basis van vrijwilligheid gaat. De 'oude' wereld naast de 'nieuwe' en als iemand mee wil doen staat het ze vrij. Al is dit een onmogelijke optie want de 'nieuwe manier' is extreem pacifistisch en de oude gemaakt om te domineren dus tja. Andere manier zou zijn dat iedereen met bezit gewoon het bezit mag houden, gaat vanzelf wel een keer kapot (in het geval van consumentengoederen) maar zal daarna dus niet meer te bemachtigen zijn op de oude manier waardoor men niets anders kan dan bijvoorbeeld een deeltijd auto te gebruiken. Ik zie op zich niet echt een reden om iemands schilderij af te pakken gezien het feit dat het geen nut heeft behalve om ernaar te kijken..
Met de huidige stand van techniek kan dit wel. Sterker nog, het kon toen het concept bedacht werd, zo'n dertig jaar terug, ook al. Materiele schaarste is op het moment juist noodzaak om de prijs op peil te houden en zodoende de monetaire economie in stand te houden.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:31 schreef Schaffelaar het volgende:
[..]
Maar geld is nodig om schaarse goederen te distrubuteren, geld is zelf niet het probleem. TVP probeert schaarse goederen voor iedereen gratis beschikbaar te stellen zodat dit niet meer nodig is. Maar dat zal niet lukken met de huidige stand van de techniek. Materiële schaarste kan uiteindelijk misschien verholpen worden door technologische vooruitgang en beter gebruik van de grondstoffen die de aarde bezit.
Het allerbelangrijkste aan TVP is educatie. Seksuele frustratie verandert mee met de persoon en is iets van de cultuur waar we in opgegroeid zijn. Prostitutie zal in TVP niet eens nodig zijn.quote:Het probleem is dat er ook dingen zijn die nu in geld uitgedrukt worden, en die in TVP niet meer bestaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan diensten als prostitutie. Als iedereen zomaar alles gratis krijgt zal er geen vrouw de prostitutie meer ingaan, en blijf je met een hele hoop seksueel gefrustreerde mannen zitten die niet aan een vrouw kunnen komen. De enige uitweg is dan nog om maar een vrouw te 'stelen'.
Die bevolking kan nog een aantal keer verdubbelen eer we echt in de problemen komen. De prognose is echter dat ivm de schaarste door distributie en armoede de wereldbevolking in 2050 zal blijven steken op 12 miljard.quote:Verder is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre schaarste opgelost kan worden, vooral met een explosief groeiende wereldbevolking.
Maar die twee werelden zijn onverenigbaar, gezien de extreem pacifistische idealen waarop TVP is gestoeld, als je een hippie en een beroeps-soldaat 24 uur bij elkaar in een kamer zet en er tussenin een hamburger dan kan je er van uit gaan dat die hamburger bij de soldaat in zijn mik zal verdwijnen. (niet altijd uiteraard). Daarom is het wel zaak dat wanneer de kans zich voordoet de bevolking (wij dus) op het juiste moment zeggen 'genoeg is genoeg, het kan ook anders'.quote:Op woensdag 13 april 2011 17:08 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja wmb ook de enige optie.
Anders is het binnen de kortste keren opstand.
De oude wereld naast de nieuwe, klinkt mooi, poëtisch haast
Pracht-vergelijkingquote:Op woensdag 13 april 2011 19:48 schreef jogy het volgende:
Maar die twee werelden zijn onverenigbaar, gezien de extreem pacifistische idealen waarop TVP is gestoeld, als je een hippie en een beroeps-soldaat 24 uur bij elkaar in een kamer zet en er tussenin een hamburger dan kan je er van uit gaan dat die hamburger bij de soldaat in zijn mik zal verdwijnen. (niet altijd uiteraard).
Onderhoud kan je sowieso al sterk reduceren door de objecten beter te ontwerpen, bouwen van superieure materialen en met de laatste technieken beschikbaar. Onderhoud is vaak nodig omdat de hele keten van ontwerp tot productie gebonden is aan geld en omdat er geld verdiend moet worden. Hele ketens zijn er afhankelijk van, ook hier is de mindset achter het geheel aan geld gebonden.quote:Op woensdag 13 april 2011 16:40 schreef jogy het volgende:
[..]
*knip* onderhoudmonteurs zullen er in een bijna volledig geautomatiseerde samenleving ook wel te vinden zijn, genoeg hobbyisten nu al in de wereld die knutselen/repareren voor het knutselen/repareren zelf. *knip*
Hoe verzeker je dat er geen schaarste bestaat in bijvoorbeeld grondstoffen. Een kenmerk van superieure materialen is dat ze in veel gevallen niet eenvoudig beschikbaar zijn.quote:Op zaterdag 16 april 2011 08:59 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Onderhoud kan je sowieso al sterk reduceren door de objecten beter te ontwerpen, bouwen van superieure materialen en met de laatste technieken beschikbaar. Onderhoud is vaak nodig omdat de hele keten van ontwerp tot productie gebonden is aan geld en omdat er geld verdiend moet worden. Hele ketens zijn er afhankelijk van, ook hier is de mindset achter het geheel aan geld gebonden.
Er valt immers geen geld te verdienen aan auto's die 100 jaar mee gaan en vervaardigd zijn uit zelf-reparerende materialen en onderdelen. Een huis die 100 jaar zonder onderhoud kan blijven staan zal zoveel kosten dat men er niet aan zal beginnen. We zouden het misschien wel kunnen maar zo'n huis/auto zou onverkoopbaar zijn omdat niemand het zou kunnen betalen...
Dus ja, geld is in dit geval wederom de molensteen om de nek van de oplossing. Oplossingen die wel mogelijk zijn om door te voeren maar simpelweg blijven liggen omdat het slecht zaken doen is. Het kan de kop van het bedrijf kosten dus men zal er logischerwijs niet aan beginnen.
In een omgeving als TVP hoef je je daar geen zorgen over te maken. Je hebt de techniek, de materialen/grondstoffen en know-how gaan met die banaan.
In een minder tot niet verspillende samenleving blijft de apparauur langer up to date, heb je geen plastic weggooi flesjes of producten met meer verpakking dan product en zullen logistieke lijnen een stuk korter zijn dus heb je minder grondstoffen per jaar nodig. Dan nog een goed systeem voor recycling van de dingen die uiteindelijk wel in onbruik raken door technologische ontwikkeling en er is geen probleem meer lijkt me.quote:Op zaterdag 16 april 2011 10:28 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Hoe verzeker je dat er geen schaarste bestaat in bijvoorbeeld grondstoffen. Een kenmerk van superieure materialen is dat ze in veel gevallen niet eenvoudig beschikbaar zijn.
Binnen hoeveel tijd is dit realistisch?
quote:De bioscoopzaal in Amsterdam is helemaal vol. Het publiek, grotendeels blanke mannen van in de twintig, kan niet wachten tot de derde film uit de Zeitgeist-trilogie van start gaat. Sommigen hebben hun ouders of vriendin meegenomen en leggen nog even snel uit waar de eerste documentaires over gingen en waarom dit nu voor hen zo’n belangrijk moment is. Dan betreedt Gilbert Ismail, internationaal coördinator van de Zeitgeist Movement, het podium. Hij vertelt dat hij heel trots is dat het kleine Nederlandse team dit alles heeft georganiseerd en dat de film nu in meer dan vijftig landen wereldwijd in première gaat. „Maar goed, ik zal niet te lang praten. Veel plezier!” Gejuich stijgt op. Het is 15 januari en Zeitgeist III: Moving Forward gaat van start. In 2007 knutselde de werkloze muzikant Peter Joseph eigenhandig een complottheoretische film over 11 september, het christendom en het bankwezen in elkaar: Zeitgeist. De documentaire, vol met suggestieve muziek en beelden die in videoclipstijl op de kijker afgevuurd werden, kwam op YouTube terecht. De film vond, tot Joseph’s eigen verbazing en ondanks de felle kritiek van experts, massale navolging en werd miljoenen keren gedownload. Dit trok de aandacht van Jacque Fresco, een neomarxistische denker en uitvinder die op hoge leeftijd nog altijd bezig is met zijn utopische The Venus Project.
Al met al geen totale afbranding van het concept, al zitten er wel wat onjuistheden in (als je het aan de TVP mensen vraagt uiteraard) wat het Neo-Marxistische van die Jacque Fresco betreft. En soms geldt gewoon 'alle aandacht is goede aandacht', ook voor ditquote:De movement heeft geen centraal plan en gaat uit van het initiatief van de leden. Lievense: „Mensen komen bij ons na het zien van de films, en zeggen dan: wat nu? Maar die oplossing, daar moeten ze zelf over nadenken. Dat schrikt mensen wel af.” De organisatoren moeten hun best doen om de geïnteresseerden in toom te houden. Charlie: „Op een gegeven moment werden er op het forum alleen maar complottheorieën gepost. Daar gaat het niet om. Hij willen met de huidige wetenschappelijke middelen het systeem veranderen, we wil len een resource-based economy. En dat kan gewoon.” Maar hoe willen ze impact krijgen? een andere jongen mengt zich in ons gesprek: „Met liefde!” Charlie lacht zenuwachtig. In het cultureel centrum hangt een gespannen sfeer. Via Skype wordt driftig overlegd met de Amerikaanse afdeling: de dag ervoor is Peter Jo seph opgestapt als woordvoerder van de Movement, na een meningsverschil met The Venus Project. Jacque Fresco heeft in een video-interview gezegd dat de Zeitgeist-mensen niets snapten van zijn ideeën en dat Peter Joseph te veel de aandacht op zichzelf vestigde. Bovendien zou er wat irritatie bij Fresco bestaan over de afhandeling van zijn grote investeringen in de derde Zeitgeist-film. Joseph eiste excuses, maar kreeg die niet en stapte op. De Zeitgeist-mensen proberen de kalmte te bewaren. Lievense: „Joseph maakt plaats voor anderen. Hij is bezig met andere projecten.” Een Amerikaanse Skype-stem schalt door de ruimte: „It’s unfortunate, but I see this as a chance for the movement to make a new start…” Reactie van Joseph: „So, I want all those in this situation to remember one thing: without TZM, TVP doesn’t exist – it has nothing but ideas and has no viable method to bring it to light.” Voorafgaand aan de bijeenkomst zegt Lievense nog maar eens dat de Movement niets met de eerste Zeitgeist-film te maken heeft en dat het hier niet om keiharde actie, maar vooral om awareness gaat. De groep, bestaande uit nerdy jongens van in de twintig, een meisje en een welbespraakte meneer in een zwarte tutu met een roze hondenkraag om, kijkt wat onzeker naar elkaar. Tijdens het voorstelrondje noemen ze allen de films als grote inspiratiebron. „Dit systeem is ziek”, zegt een verlegen jongen. „Er komt een iPad uit en een half jaar later is er een nieuwe versie, met usb-ingang, die weer wat duurder is. Dat klopt niet.” Instemmend gemompel. Maar wat gaan we er aan doen? Een jongen met veel gel in zijn haar en een zwaar Haags accent neemt het woord: „Ik vind dat gangs een veel te negatief
imago hebben. Groepen sterke jongeren kunnen een buurt beschermen, verder helpen.” Dan verzandt hij in een warrig betoog over Amerikaanse gevangenissen, waar ‘heel veel geld’ aan verdiend wordt door kwaadaardige types. De meneer in de tutu begint een lang verhaal over hoe verneukt de wereld wel niet is. Een andere jongen zegt: „Ik weet ook wel dat die films heel objectief zijn, heel persoonlijk als het ware.” Lievense kijkt wat ongemakkelijk, maar welwillend. Hij haalt iets uit zijn zak: een opgevouwen briefje van tien euro. „Kijk, dit is een goed voorbeeld. Een nep-tientje, met een Zeitgeist-boodschap erop. Gooi het op straat en de geldbeluste medeburger zal het oprapen, lezen, en over zijn gedrag nadenken.” Het tientje gaat rond en wordt met veel zorg en bewondering bekeken. De Zeitgeist Movement heeft met behulp van de jaren 70-denkbeelden van Jacque Fresco een aantal mooie idealen en relevante twijfels bij ons systeem geformuleerd. Die sluiten perfect aan op de huidige Duurzaamheidstrend en de irritatie over het immorele gedrag van de financiële sector. Toch lijken ze het momentum niet te kunnen pakken. De breuk tussen Joseph en Fresco is symbolisch voor de veelvoud aan intenties, het gebrek aan duidelijke plannen en het ontbreken van leiderschap en organisatie. Moet het niet toch wat radicaler? Ik vraag Charlie naar de eindscène van Zeitgeist III: Moving Forward waarin een gemeen ME-peleton schrikt van een eindeloze mensen massa, die het niet meer pikt. Hij krabt zich achter zijn oor. „Dat is puur poëtisch.”
The Venus Project of Zeitgeist?quote:Op maandag 18 april 2011 12:57 schreef Bastard het volgende:
Btw, hoe komen ze eigenlijk aan die naam
Dat maakt het trouwens wel beter dat het een concept/gedachte is waar iedereen zich achter kan scharen, beetje zoals Anon alleen andersquote:Op maandag 18 april 2011 12:51 schreef Lavenderr het volgende:
Toch jammer dat er al ruzie in de gelederen is.
Niet goed als je TVP wil opstarten.
Venus staat toch voor 'vrouwelijk' ? Misschien dat het van een patriarchisch gestoeld systeem (strijd/dominantie) naar een matriarchisch (samenwerking/harmonieus) gestoeld systeem zou moeten gaan. Niet dat er dan een vrouw per definitie de controle moet gaan hebben (wordt uiteindelijk een computergestuurd autonoom systeem) maar wel op die theorie.quote:Op maandag 18 april 2011 13:22 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja.. The venus project.. wat heeft het met Venus te maken?
Hmm ok.. ja zou kunnen. Zat zelf te denken aan astrologische betekenissen "wanneer Venus in het 5e huis aan de hemel staat" oid.quote:Op maandag 18 april 2011 13:28 schreef jogy het volgende:
[..]
Venus staat toch voor 'vrouwelijk' ? Misschien dat het van een patriarchisch gestoeld systeem (strijd/dominantie) naar een matriarchisch (samenwerking/harmonieus) gestoeld systeem zou moeten gaan. Niet dat er dan een vrouw per definitie de controle moet gaan hebben (wordt uiteindelijk een computergestuurd autonoom systeem) maar wel op die theorie.
Kan ook natuurlijk. Maar als je wikipikkie erop naslaat krijg je het volgende iigquote:Op maandag 18 april 2011 13:30 schreef Bastard het volgende:
[..]
Hmm ok.. ja zou kunnen. Zat zelf te denken aan astrologische betekenissen "wanneer Venus in het 5e huis aan de hemel staat" oid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Matriarchaatquote:Idealisering en responsBepaalde vormen van matriarchaat worden door sommigen geromantiseerd of geïdealiseerd als een vreedzamer en harmonieuzer samenleving dan andere samenlevingen. Voor een deel is deze idealisering gebaseerd op het idee dat vrouwen per definitie veel minder gewelddadig en competitief zijn. Dit idee wordt echter ook door sommigen aangevochten. Laatstgenoemden voeren aan dat dominante vrouwen in staat zijn geweld te gebruiken zoals het door hun mannelijke tegenhangers wordt toegepast. Inzake huiselijk geweld zijn vrouwen volgens bepaalde onderzoeken zelfs even gewelddadig als mannen.[2]
Overigens kan een onderscheid worden gemaakt tussen matriarchaat en gynarchie (door vrouwen beheerste staat). In het verleden bleken bijvoorbeeld vrouwelijke heersers zoals farao Hatsjepsoet van Egypte en tsarina Catharina II van Rusland geen moeite te hebben met het uit de weg ruimen of laten martelen van tegenstanders en 'dissidenten'. Vrouwelijke dieren in een matriarchale structuur zouden ook even gewelddadig zijn als hun mannelijke soortgenoten.[bron?]
Ohquote:Op maandag 18 april 2011 13:54 schreef Gray het volgende:
Ik weet het al, The Venus Project heeft zijn naam gekregen omdat het project gestart werd in Venus, Florida.
Ik ben het grotendeels eens met wat je schrijft, duidelijk neergezet moet ik zeggen. Enkel nog een paar kleine puntjes van nuance wat mij betreftquote:Op woensdag 25 mei 2011 12:05 schreef Dixan het volgende:
In een ideale samenleving is er geen sprake van misleiding. En dat is het belangrijkste.
Dit weet ik niet zeker, als het concept bezit niet als zodanig bestaat komt er ook minder begeerte voor. Je kan dit volgens mij controleren met de stammen van het regenwoud en of het concept diefstal daar veelvuldig voorkomt. Volgens mij niet. Steden worden ook niet heel groot dus je hebt zelfs nog een deel sociale binding met elkaar dus minder anonimisering wat ook het één en ander tegen gaat.quote:Geld is simpelweg een ruilmiddel en is er alleen om het leven te vergemakkelijken. Vroeger beroofden criminelen je van je spullen en nu van je geld. Als we het geld afschaffen veranderd er helemaal niks. We vergeten hier even met zijn allen dat criminelen al bestaan sinds de ene holbewoner de andere holbewoner neersloeg omdat hij zijn druiven wou eten.
Psychologen zullen altijd blijven bestaan want er zijn nog steeds genoeg carebears in de wereld en die zullen er altijd wel zijn, zeker als men niet door bezuinigingen steeds meer moeten doen met minder etc. Uiteindelijk betere zorg dus. Leraren idem dito ookal zou je een heel groot stuk kunnen digitaliseren en een kind hun eigen interesse-pad laten volgen met hun eigen snelheid maar dat is toekomstjazz, een soort internet zonder de 90% pornoquote:Toch zijn er bepaalde dingen die nog niet helemaal zijn uitgedacht. Zo zijn er heel veel beroepen die niet geautomatiseerd kunnen worden. Wat dacht je van psychologen? Of onderwijzers? Ik neem aan dat we de huidige kennis toch wel graag door willen geven aan het volgende geslacht. En de geestzieken hebben hulp nodig.
Misschien is een libertarisch principe beter voor die samenleving. Centraal wordt er (ideaal gezien) alles geregeld waar behoefte aan is, eerste levensbehoeftes voor iedereen (water, voedsel, electriciteit, onderdak en de mogelijkheid tot educatie en vervoersmogelijheden voor iedereen) en de tweede levensbehoeftes wat luxe betreft via een soort timeshare waar iedereen mee uit de voeten kan, zo min mogelijk tekorten zeg maar (als er in het 'dorp' 100 mensen zijn die regelmatig willen zeilen dan zijn er bijvoorbeeld 20 zeilboten beschikbaar zodat iedereen ten alle tijden kan zeilen, als het te weinig blijkt te zijn worden er een paar bij gebouwd etc). Dan is er verder geen overheid nodig om de populatie te beheren omdat iedereen vrij is om te doen en laten wat ze willen.quote:En het geen wat het anders zou maken dan het communisme is het volgende: Stel nou voor dat na een tijd mensen toch nog niet helemaal tevreden zijn met de manier waarop het gaat. Net als dat mensen na invoering van communisme ook niet blij waren hoe het ging. Dan moeten er dus veranderingen komen. Ik zou het cool vinden als iedereen bij elke beslissing zelf op zijn computer kon kiezen. Maar ook dat ook iedereen de mogelijkheid heeft om zelf een voorstel voor verandering te doen en dat de rest daar dan op kan stemmen. Dat zou pas echt democratie zijn want de letterlijke vertaling van democratie is het volk regeert.
Goede post, jogy!quote:Op woensdag 25 mei 2011 12:48 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels eens met wat je schrijft, duidelijk neergezet moet ik zeggen. Enkel nog een paar kleine puntjes van nuance wat mij betreft
[..]
Dit weet ik niet zeker, als het concept bezit niet als zodanig bestaat komt er ook minder begeerte voor. Je kan dit volgens mij controleren met de stammen van het regenwoud en of het concept diefstal daar veelvuldig voorkomt. Volgens mij niet. Steden worden ook niet heel groot dus je hebt zelfs nog een deel sociale binding met elkaar dus minder anonimisering wat ook het één en ander tegen gaat.
[..]
Psychologen zullen altijd blijven bestaan want er zijn nog steeds genoeg carebears in de wereld en die zullen er altijd wel zijn, zeker als men niet door bezuinigingen steeds meer moeten doen met minder etc. Uiteindelijk betere zorg dus. Leraren idem dito ookal zou je een heel groot stuk kunnen digitaliseren en een kind hun eigen interesse-pad laten volgen met hun eigen snelheid maar dat is toekomstjazz, een soort internet zonder de 90% pornooid. Men moet wel waken voor Brave New World praktijken uiteraard, op het eerste gezicht ziet dat er best goed uit maar het blijkt uiteindelijk een psychologische dystopie te zijn en is niet gestoeld op ware vrijheid. Venus zou ideaal gezien vrij moeten zijn in de grootste zin van het woord zonder dat je de vrijheid van iemand anders daarmee beperkt. Persoonlijke vrijheid en zelfbeschikking dus. En goed voorgelichte vrijheid hoeft geen probleem te zijn vermoed ik.
[..]
Misschien is een libertarisch principe beter voor die samenleving. Centraal wordt er (ideaal gezien) alles geregeld waar behoefte aan is, eerste levensbehoeftes voor iedereen (water, voedsel, electriciteit, onderdak en de mogelijkheid tot educatie en vervoersmogelijheden voor iedereen) en de tweede levensbehoeftes wat luxe betreft via een soort timeshare waar iedereen mee uit de voeten kan, zo min mogelijk tekorten zeg maar (als er in het 'dorp' 100 mensen zijn die regelmatig willen zeilen dan zijn er bijvoorbeeld 20 zeilboten beschikbaar zodat iedereen ten alle tijden kan zeilen, als het te weinig blijkt te zijn worden er een paar bij gebouwd etc). Dan is er verder geen overheid nodig om de populatie te beheren omdat iedereen vrij is om te doen en laten wat ze willen.
Niets met die planeet maar met de godheid.quote:Op maandag 18 april 2011 13:22 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja.. The venus project.. wat heeft het met Venus te maken?
Kijk eens bovenaan deze pagina, pelgrim.quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niets met die planeet maar met de godheid.
Venus is een andere naam voor Lucifer.
Je kan 'the venus project' dus ook 'the lucifer project' noemen.
Of 'de satan project' zo je wilt.
quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Welke post?
Ik herhaal mezelf zeker.
quote:Op maandag 18 april 2011 13:54 schreef Gray het volgende:
Ik weet het al, The Venus Project heeft zijn naam gekregen omdat het project gestart werd in Venus, Florida.
Uiteraard, als hij uit Kentucky was gekomen had ie een andere naam verzonnen.quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, en Peter Joseph was een werkloze muzikant.
Kom op nou toch. We zouden onderhand beter moeten weten.
Peter Joseph en Zeitgeist horen thuis in het Zeitgeist-topic. Dit is het topic over The Venus Project.quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, en Peter Joseph was een werkloze muzikant. Die niets van occultisme, theosofie enzovoorts weet maar het allemaal wel in zijn zeitgeist verwerkt heeft.
Kom op nou toch. We zouden onderhand beter moeten weten.
Zowel TVP als zeitgeist zijn gebaseerd op het occulte, voornamelijk theosofie.quote:Op donderdag 26 mei 2011 13:16 schreef Gray het volgende:
[..]
Peter Joseph en Zeitgeist horen thuis in het Zeitgeist-topic. Dit is het topic over The Venus Project.
Ik ken nu de waarheid.quote:Toch een vraag in reactie op je post: Jij was ook ooit een eenvoudige jongen die weinig met god van doen had. Tegenwoordig plaats je het ene na het andere gebod in elk topic dat met jouw religie van doen heeft, of juist een ander beeld voorstelt. Hoe is dat anders?
Ik zie niet hoe? Tenzij je het vanuit het perspectief bekijkt van een bepaalde religie, wat ik dus niet doe. Dat is ook niet hoe TVP is neergezet, zeitgeist zou ik nog eerder onder het atheisme plaatsen, maar dat is slechts mijn visie daarop.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zowel TVP als zeitgeist zijn gebaseerd op het occulte, voornamelijk theosofie.
Ik ben blij voor je dat je je zo voelt, eerlijk waar.quote:[..]
Ik ken nu de waarheid.
Ik ken nu God persoonlijk. De herrezen Jezus. Die heeft mijn leven op stelten gezet. Ten goede. Ik ben 'gered'. Verlost.
Ik neem aan dat je niet jezelf ziet als de 'verlosser' van Fok!, hoop ik? Dat zou dan wel weer erg... hypocriet zijn. Denk je niet dat men zijn eigen weg moet kiezen naar vrede, net als jij dat hebt gedaan?quote:Ik zie een forum waar mensen in duisternis zijn. De puzzel niet op kunnen lossen. Of hem opgelost denken te hebben, maar niet zien of erkennen dat er nog een boel stukjes zijn die niet op hun plaats liggen.
Dat mag voor jou zo zijn, ikzelf en zat anderen, denken daar totaal anders over.quote:De oplossing van de puzzel is Jezus Christus. Het begin en het einde. In elk stukje zit Christus, en de gehele puzzel spelt Christus.
Maar niet ieder mens heeft dezelfde zorg nodig om tot eenzelfde staat van wezen te komen. Daarbij komt nog dat er een verschil is tussen voldoende zorg, de beste zorg, en zorg die goed lijkt, maar niet blijkt.quote:Ik probeer dat aan mensen duidelijk te maken. Ik zaai, en waar het in goede aarde valt, zal het vrucht dragen, zoals andere mensen voor mij hebben gezaaid, en het bij mij in goede aarde is gevallen.
TVP is een hypothese, Zeitgeist is een methode. Men beweert niet de waarheid in pacht te hebben, of uberhaupt te weten wat dat is, maar probeert men de best denkbare (door de mensheid bedacht, want wetenschap) methode te bieden met de middelen die op dat moment beschikbaar zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat wetenschap per se de beste methode is, maar het is een methode, die zichzelf corrigeert in de loop van tijd. Dat verschilt in grote mate met de grote religies.quote:TVP, zeitgeist enz. zijn valstrikken. Valse beloften, gebaseerd op onwaarheden, vervalsingen, misinterpretaties, om mensen die zoekend zijn als een vangnet op te vangen en weg te houden van de waarheid, Jezus Christus. Ik vecht daartegen door met simpele feiten te komen, zodat mensen kunnen begrijpen en geen onverstandige keuzes hoeven te maken.
Met dank aan Oompa voor het posten van het originele document (zie Big Pharma topic).quote:Dr Paul Martin, a behavioural scientist, approaching happiness from a slightly different angle, comes to many of the same conclusions as Richard Layard, and indeed quotes much of the same evidence. For example, both assert, using the same experimental research, that people are not always motivated by financial incentives, and that in some cases financial incentives actually reduce motivation rather than increase it. This is because financial incentives can reduce the feeling that a task is intrinsically interesting or worthwhile, which is an important ingredient of a happy life. Performancerelated pay in the public service therefore destroys contentment and performance alike. Since most people want at least some autonomy at work, managerialism is yet another source of unhappiness.
Sorry maar ik geloof niet in postmodernisme.quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:20 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe? Tenzij je het vanuit het perspectief bekijkt van een bepaalde religie, wat ik dus niet doe. Dat is ook niet hoe TVP is neergezet, zeitgeist zou ik nog eerder onder het atheisme plaatsen, maar dat is slechts mijn visie daarop.
[..]
Ik ben blij voor je dat je je zo voelt, eerlijk waar.
[..]
Ik neem aan dat je niet jezelf ziet als de 'verlosser' van Fok!, hoop ik? Dat zou dan wel weer erg... hypocriet zijn. Denk je niet dat men zijn eigen weg moet kiezen naar vrede, net als jij dat hebt gedaan?
[..]
Dat mag voor jou zo zijn, ikzelf en zat anderen, denken daar totaal anders over.
[..]
Maar niet ieder mens heeft dezelfde zorg nodig om tot eenzelfde staat van wezen te komen. Daarbij komt nog dat er een verschil is tussen voldoende zorg, de beste zorg, en zorg die goed lijkt, maar niet blijkt.
[..]
TVP is een hypothese, Zeitgeist is een methode. Men beweert niet de waarheid in pacht te hebben, of uberhaupt te weten wat dat is, maar probeert men de best denkbare (door de mensheid bedacht, want wetenschap) methode te bieden met de middelen die op dat moment beschikbaar zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat wetenschap per se de beste methode is, maar het is een methode, die zichzelf corrigeert in de loop van tijd. Dat verschilt in grote mate met de grote religies.
Als je bekend bent met de filosofie van TVP, maar ook Zeitgeist, weet je dat men die filosofie niet hoeft te verspreiden, dat niet eens actief wil doen. Slechts door het een enkele keer op poten te zetten, noem het een experiment, zal uit de resultaten blijken hoe goed het werkt, of juist hoe goed het niet werkt. Werkt het goed, dan nemen mensen het vanzelf over. Werkt het niet goed, dan zou vanuit de filosofie van TVP en ZG actie ondernomen moeten worden het concept aan te passen op een manier de wél de gewenste resultaten levert. Ofwel, de wetenschappelijke methode, dat zichzelf corrigeert.
Is geen kwestie van geloven. Postmodernisme bestaat gewoon. In tegenstelling tot andere zaken waar mensen in kunnen geloven.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 12:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry maar ik geloof niet in postmodernisme.
Niet erg inhoudelijk deze reactie van je, en bovendien nog fout ook. TVP en Zeitgeist zouden eerder vallen onder het modernisme, voor zover ik dat kan halen uit de volgende tekst:quote:Op vrijdag 27 mei 2011 12:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry maar ik geloof niet in postmodernisme.
Al zou ik ook kunnen zien hoe TVP en ZG een combinatie, of afweging is van de twee.quote:Postmodernisme versus modernisme
Omdat het postmodernisme is ontstaan in reactie op het modernisme, kan men de aard van het postmodernisme goed weergeven door het tegenover het modernisme te stellen.
• Modernisten gaan er van uit, dat er een goed fundament is om kennis op de stand der huidige wetenschappen te baseren. De wetenschappelijke methode werkt dan ook goed. Daarnaast worden in alle redelijkheid argumenten uitgewisseld tussen mensen en partijen, waardoor er steeds meer consensus tot stand komt over de gewenste ontwikkelingen.
Het postmodernisme gaat daarentegen uit van een gebrekkige fundering van kennis. Er is geen geprivilegieerde methode om toegang tot de werkelijkheid te krijgen. Het menselijk subject is niet autonoom, maar wordt mede bepaald door het onderbewuste, emoties, anderen en taal. Dit noemen postmodernen de ‘’decentrering van het subject’’. Dit brengt met zich mee dat de mens mede irrationeel is. Het gesprek tussen mensen wordt verstoord doordat men gebonden is aan het gebrekkige instrument taal. Omdat het fundament, het middel (de taal) en de rede daartoe ontbreken, kan men niet tot consensus komen, en heerst er een onophefbare pluraliteit van denken.
• Volgens het modernisme leiden kennis en argumentaties uiteindelijk tot universele principes en theorieën. De mensheid komt steeds nader tot de waarheid, en is het in redelijke mate eens over hoe kennis moet worden ingezet om tot maatschappelijke verbeteringen te komen. De maatschappelijke ontwikkeling wordt gezien als een doelgericht proces.
Volgens postmodernisten bestaat kennis echter vooral uit gedachteconstructies, 'Waarheid' als zodanig bestaat dan ook niet. Omdat ook normen worden geproblematiseerd en zeer divers blijken te zijn, is het bovendien niet meer zo duidelijk ten behoeve waarvan kennis moet worden ingezet. Met de op consensus gebaseerde ‘’grote verhalen’’ vervallen ook de universele doelen. Dit leidt tot waardenpluralisme en –relativisme.
• Volgens het modernisme kunnen de gestelde doelen in de praktijk ook worden bereikt. De mens is het subject dat op een rationele wijze richting geeft aan de gewenste maatschappelijke ontwikkeling. Het analyseren en beheersbaar maken van natuurlijke en sociale levensomstandigheden leiden uiteindelijk tot emancipatie en technologische en economische vooruitgang.
Het postmodernisme relativeert de mogelijkheid om middels ingrepen doelen te bereiken. Gezien de complexe realiteit zijn er problemen met de middelen, zoals planning en controle. Dit beperkt de mogelijkheden tot maakbaarheid. Er kan dan ook niet veel richting worden gegeven aan de maatschappelijke ontwikkeling en de mogelijkheden voor "vooruitgang" zijn beperkt. Dit mede door grotere bewustwording van de relativiteit van vooruitgang. Om wiens vooruitgang gaat het? Wat zijn de veronderstellingen die aan vooruitgang ten grondslag liggen? Globalisering en informatiseringprocessen in de samenleving stimuleren een reflexieve en contingente benadering in een gepercipieerde werkelijkheid.
Ik doelde niet zozeer op TVP of zeitgeist, maar op het 'wat voor jou werkt, werkt niet per se voor iedereen'. Voor mij gaat het er niet om wat lijkt te werken, of wat men denkt of gelooft dat werkt, of wat men nodig denkt te hebben, maar wat waar is. Wat waar is, overstijgt alles wat mensen in hun hoofd hebben. Wat waar is, dient de standaard van beoordeling te zijn, niet wat mensen bedenken. Wat waar is, kan niemand om heen. Wat waar is, werkt automatisch, omdat het klopt, in evenwicht is met alles wat waar is. Gedachten, ideeen, filosoien, praktijken die niet gebaseerd zijn op zaken die waar zijn, kunnen niet werken, omdat ze in conflict zullen raken met onveranderbare waarheden. Volgens postmodernisme bestaan er echter geen 'waarheden', slechts consensus, maar dit is een idee dat voor veel problemen heeft geleid, kijk naar onze maatschappij en de manier waarop de ideeen over sekse en gender compleet misvormd zijn geraakt, met als gevolg gebroken koppels, dysfunctionele families, minder geboorten, enz. TVP is gebaseerd op zaken die niet waar zijn. Dat is niet zo moeilijk om aan te tonen. Daarom kan het niet werken. Hoe hard je er ook in gelooft, hoe graag je het ook wilt, hoe mooi het ook lijkt, hoe verleidelijk het ook is. De grootste onwaarheid van TVP is dat de menselijke natuurlijke conditie wezenlijk verandert al naargelang de omstandigheden. Dit is een extreem achterhaald idee.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 13:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Niet erg inhoudelijk deze reactie van je, en bovendien nog fout ook. TVP en Zeitgeist zouden eerder vallen onder het modernisme, voor zover ik dat kan halen uit de volgende tekst:
[..]
Al zou ik ook kunnen zien hoe TVP en ZG een combinatie, of afweging is van de twee.
Opvallend dat zowel Aristoteles en Aquino genoemd worden. De economie van TVP is praktisch een kopie van de filosofie van Aquino wat ik al eens eerder heb aangehaald in een ander topic. TVP is rooms katholicisme verkocht in een modern utopisch jasje om het aantrekkelijk te maken voor de massa's. En Rooms katholicisme is slavernij voor de massa's en allesbezit voor de elite. TVP zal niet anders zijn.quote:Tabula rasa is Latijn voor 'schone lei, onbeschreven blad'. Het begrip werd voor de eerste keer gebruikt door Aristoteles. Later ook door de middeleeuwse filosoof en theoloog Thomas van Aquino en werd overgenomen door de Engelse filosoof John Locke. In het nature nurture-debat over aangeboren en aangeleerde eigenschappen in met name de filosofie, antropologie en psychologie is dit een centrale notie, omdat het de 'nurture'-positie in extremis typeert. De vraag is dan of de mens geboren wordt als tabula rasa en gevormd wordt door zijn of haar omgeving, of dat het karakter van de mens al (gedeeltelijk) vastligt bij de geboorte.
Sinds de opkomst van de moderne genetica wordt algemeen aanvaard dat bepaalde menselijke eigenschappen zoals het temperament genetisch gepredisponeerd zijn. De discussie stelt zich louter op de verhouding tussen nature en nurture.
In de filosofie wordt dit concept vooral gebruikt binnen het empirisme en is het (in minder expliciete vorm) terug te voeren tot Aristoteles. De tabula rasa, geplaatst in onze hersenen of in onze ziel, is als een wassen tafel waarop de prikkels via onze zintuigen als kennisbeelden opgeslagen worden. Andere vormen van cognitie zijn de aangeboren ideeën van Descartes, en de à priori vormen van kennis bij Kant .
Maar dat is ook precies waarop elke discussie tussen een 'gelover' en een 'niet-gelover' op stuk loopt. Namelijk de overtuiging van hij die gelooft in dat zijn beeld van de werkelijkheid de enige is die kan kloppen. Jij zegt te weten wat 'waar' is. Dan heb je dus geen behoefte aan kennisvergaring over de verschillende onderwerpen, maar alleen de overtuiging dat je moet overtuigen. Daarmee is elke discussie vooraf zinloos, omdat je je altijd zult beroepen op datgeen waar je in gelooft, maar waarvan je nooit kunt aantonen dat het ook echt is.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik doelde niet zozeer op TVP of zeitgeist, maar op het 'wat voor jou werkt, werkt niet per se voor iedereen'. Voor mij gaat het er niet om wat lijkt te werken, of wat men denkt of gelooft dat werkt, of wat men nodig denkt te hebben, maar wat waar is. Wat waar is, overstijgt alles wat mensen in hun hoofd hebben. Wat waar is, dient de standaard van beoordeling te zijn, niet wat mensen bedenken. Wat waar is, kan niemand om heen. Wat waar is, werkt automatisch, omdat het klopt, in evenwicht is met alles wat waar is. Gedachten, ideeen, filosoien, praktijken die niet gebaseerd zijn op zaken die waar zijn, kunnen niet werken, omdat ze in conflict zullen raken met onveranderbare waarheden. Volgens postmodernisme bestaan er echter geen 'waarheden', slechts consensus, maar dit is een idee dat voor veel problemen heeft geleid, kijk naar onze maatschappij en de manier waarop de ideeen over sekse en gender compleet misvormd zijn geraakt, met als gevolg gebroken koppels, dysfunctionele families, minder geboorten, enz. TVP is gebaseerd op zaken die niet waar zijn. Dat is niet zo moeilijk om aan te tonen. Daarom kan het niet werken. Hoe hard je er ook in gelooft, hoe graag je het ook wilt, hoe mooi het ook lijkt, hoe verleidelijk het ook is. De grootste onwaarheid van TVP is dat de menselijke natuurlijke conditie wezenlijk verandert al naargelang de omstandigheden. Dit is een extreem achterhaald idee.
Dus omdat de filosofieën op elkaar lijken en je een afkeer hebt van het Rooms Katholicisme kan er nooit iets goeds komen van TVP? Vindt je dat zelf ook niet wat kort door de bocht? Het gedachtegoed van het Rooms Katholocisme (of welke christelijke stroming dan ook) is in de basis toch niet fout en consequent hetzelfde? Het zijn die idioten grondleggers van het systeem waar de RK-kerk omheen is gebouwd die de boel verziekt hebben. Je wijst iets wat heel mooi zou kunnen zijn louter af omdat het je doet denken aan het Katholicisme.quote:Opvallend dat zowel Aristoteles en Aquino genoemd worden. De economie van TVP is praktisch een kopie van de filosofie van Aquino wat ik al eens eerder heb aangehaald in een ander topic. TVP is rooms katholicisme verkocht in een modern utopisch jasje om het aantrekkelijk te maken voor de massa's. En Rooms katholicisme is slavernij voor de massa's en allesbezit voor de elite. TVP zal niet anders zijn.
Moeten we God vrezen? Of moeten we God liefhebben? Wat jij hier omschrijft is een mensbeeld dat mij doet denken aan het Oude Testament. Niet de goedheid van de mens als uitgangspunt nemen, maar al het kwaad dat aan de basis ligt van ons zijn. Ik kan me daar grotendeels in vinden, in die zin, dat in onze maatschappij de nadruk wordt gelegd op die slechte eigenschappen. Die eigenschappen die eigenlijk slecht zijn, brengen je in de regel het verst. Dus moet je je maatschappij anders inrichten. Zoals je al aangeeft (en daarmee spreek je jezelf tegen) de maatschappij is van invloed op hoe de mens zich gedraagt. Arme landen zijn daarvoor geen noodzaak, het zit hem niet in de armoede, maar in de verdeling van middelen. Het is de noodzaak van het streven naar meer dat de mens slecht maakt. Dat kun je er op 2 manieren uithalen. Of er voor zorgen dat niemand meer kan krijgen, of er voor zorgen dat iedereen genoeg en evenveel heeft.quote:Mensen zijn geen rationele wezens en het gros van hun gedrag komt voort uit drangen, behoeften, verlangens, impulsen die niet gericht zijn op het welzijn van de hele mensenfamilie maar voor het bevredigen van lichamelijke behoeften en de overleving van het fragiele zelf. Dominantie, uitbuiting, jaloezie, haat, nijd, hypocrisie, roddel, pesten, achterbaksheid, lafheid, leugenachtigheid, onverantwoordelijkheid, luiheid, enzovoorts, in 1 woord immoraliteit, krijg je niet uit een mens door hem alles te geven wat zijn hartje begeert en hem niet te laten werken, ik denk dat enkele duizenden jaren van ervaring met verwende kinderen dat toch wel heeft aangetoond? Als omstandigheden de manier zouden zijn om een mens te veranderen, kan je hem volgens mij het beste in armoede laten leven en hard laten werken, in landen waar dat het geval is zijn de mensen vaak het vriendelijkst, het meest gastvrij, en genereus.
En de TVP gelover, dat is geen gelover? Ik noem 1 fundamenteel punt van TVP, het tabula rasa, en zeg dat het niet waar is, omdat daar ondertussen genoeg bewijs voor is. Wat doet TVP? Dat verkondigt nog vrolijk dat als we het allemaal maar makkelijk hebben, we ook automatisch lief voor elkaar gaan zijn. Dit is een sprookje, wishful thinking, er is geen enkele reden om hier in te geloven, behalve blinde koppigheid tegen alle bewijslast in. Ik begrijp dat wel, TVP komt met mooie beloften die zoveel van onze verlangens, dromen en wensen vervullen. Luilekkerland here we go. Helaas werkt het simpelweg gewoon zo niet. Immoraliteit is het grootste probleem dat ten grondslag ligt aan de problemen tussen individuen en in communes, en TVP lost immoraliteit niet op. Gehoorzaamheid aan morele wetten lost immoraliteit op, maar daar wil en kan de mens niet aan, hij wil vaak doen waar hij zin in heeft, en als hij wel wil, werkt zijn menselijke natuur niet mee. Daardoor kan het niet werken. Het is onrealistisch. TVP is, zoals alle verleidingen, een vlucht uit de realiteit die niet waar kan maken wat het belooft, voor de mens die geen verantwoordelijkheid neemt voor de situatie die hij zelf creeert met zijn eigen gedrag.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 16:43 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Maar dat is ook precies waarop elke discussie tussen een 'gelover' en een 'niet-gelover' op stuk loopt. Namelijk de overtuiging van hij die gelooft in dat zijn beeld van de werkelijkheid de enige is die kan kloppen. Jij zegt te weten wat 'waar' is. Dan heb je dus geen behoefte aan kennisvergaring over de verschillende onderwerpen, maar alleen de overtuiging dat je moet overtuigen. Daarmee is elke discussie vooraf zinloos, omdat je je altijd zult beroepen op datgeen waar je in gelooft, maar waarvan je nooit kunt aantonen dat het ook echt is.
De filosofien lijken niet op elkaar, ze zijn hetzelfde. Als je een gelukkig leven in vrijheid samen met andere mensen wil, kan TVP inderdaad niet werken nee.quote:Dus omdat de filosofieën op elkaar lijken en je een afkeer hebt van het Rooms Katholicisme kan er nooit iets goeds komen van TVP? Vindt je dat zelf ook niet wat kort door de bocht?
Jawel, het gedachtengoed van RK is in de basis fout, als je criterium is een gezonde, morele, vrije mensencommune op te zetten. Omdat het dictatoriaal is, en mensen in stupiditeit houdt over wat de elite uitvoert. Dat is iets wat in elke mysteriecult plaatsvindt, en RK is een mysteriecult, geen christelijk geloof. Het heeft een christelijk jasje, om de massa's om de tuin te leiden. Wat ook een kenmerk is van de mysteriecult. Esoterisme vs exoterisme. TVP is een exoterische versie van de esoterische elite-leer. Voor de domme massa's bedoeld, om de domme massa's te manipuleren en een nieuw systeem te laten accepteren, datgene wat men altijd al voor ogen had: mensen in armoede en stupiditeit houden, terwijl de elite feest viert. Ik zie hier niets goeds aan.quote:IHet gedachtegoed van het Rooms Katholocisme (of welke christelijke stroming dan ook) is in de basis toch niet fout en consequent hetzelfde? Het zijn die idioten grondleggers van het systeem waar de RK-kerk omheen is gebouwd die de boel verziekt hebben. Je wijst iets wat heel mooi zou kunnen zijn louter af omdat het je doet denken aan het Katholicisme.
quote:Persoonlijk vind ik je post dus ongefundeerd en getuigen van een ongezonde dosis van zelfoverschatting. Waarom zou jij het bij het juiste eind hebben? Waarom is de God en de Jesus Christus die jij denkt te kennen zoveel beter dan alles wat wij andere domme stervelingen kunnen bedenken?
Daar ben ik het helemaal mee eens. Rattengif is ook 90 procent goed eten, en 10 procent dodelijk vergif.quote:Het concept van TVP is geniaal, doch vrijwel niet haalbaar. Maar dat wil, net als bij concepten in bijvoorbeeld de auto-industrie, niet zeggen dat we geen elementen in onze eigen wereld kunnen toelaten.
Oef, waar heb je die wijsheid vandaan? Zowel het oude als nieuwe testament getuigen tegen de mens als zondaar, en spreken niet voor de goedheid van de mens. Beide zetten Gods wet als standaard voor goed en kwaad, en deze wet getuigt tegen ons.quote:Moeten we God vrezen? Of moeten we God liefhebben? Wat jij hier omschrijft is een mensbeeld dat mij doet denken aan het Oude Testament. Niet de goedheid van de mens als uitgangspunt nemen, maar al het kwaad dat aan de basis ligt van ons zijn.
Is dat wel zo? Brengen die je in de regel het verst? Het verst in welk opzicht? Rijkdom? Geluk? Innerlijke vrede? Blijdschap? Gezondheid? Welzijn? Vrijheid? In een immorele maatschappij zul je met immoraliteit wellicht meer macht en rijkdom krijgen. Of je er gelukkiger van wordt, betwijfel ik ten zeerste. In een morele maatschappij, waar het recht gehandhaafd wordt, waar mensen eerlijk proberen te zijn met zichzelf en elkaar, zal de asociale het niet zo ver schoppen, in geen enkel opzicht. Dit is dus allemaal relatief. De vraag is waar je naar verlangt in die maatschappij. Wat is maatschappij? Een groep mensen die samen leven. Welke doelen wil je bereiken? Welke idealen nastreven? Wat is daar voor nodig? Wil je het toppunt van welzijn voor allen, rechtvaardigheid, welvaart, etc. ik noem het nogmaals, dient er sprake te zijn van moraliteit. Zonder moraliteit heb je corruptie, en met corruptie heb je oppressie en leed. De mens zelf dient dus te veranderen. Een betere wereld begint bij jezelf. De grote vraag is hoe de mens verandert. Ik heb mijn ervaringen en mijn tests gedaan, zaken op de proef gesteld, van het occulte tot het christelijke, en weet uit ervaring dat wat die Jezus in de bijbel zegt, de waarheid is. Ik hoef daar niet aan te twijfelen, omdat die liefde van God echt is, en een mens verandert. Ik weet dat zoals ik weet dat ik op deze stoel zit, omdat ik het ervaren heb. Dat is geen inbeelding of blind geloof. Ik kan getuigen van Gods bestaan en Zijn liefde, mijn geloof is bevestigd in de dagelijkse realiteit, ook al zie ik God niet. Dat hoeft niet per se om Zijn aanwezigheid en daden te herkennen.quote:Ik kan me daar grotendeels in vinden, in die zin, dat in onze maatschappij de nadruk wordt gelegd op die slechte eigenschappen. Die eigenschappen die eigenlijk slecht zijn, brengen je in de regel het verst. Dus moet je je maatschappij anders inrichten.
Ik spreek mij niet tegen, ik zei dat de tabula rasa een fout idee is, niet dat de maatschappij geen invloed heeft op menselijk gedrag. Natuurlijk heeft de maatschappij invloed op hoe de mens zich gedraagt. Maar de maatschappij kan niet de menselijke natuur van geboorte af veranderen. In zeitgeist werd dit wel verkondigt en TVP gaat hier ook van uit (toch?). Tabula rasa komt op hetzelfde neer.quote:Zoals je al aangeeft (en daarmee spreek je jezelf tegen) de maatschappij is van invloed op hoe de mens zich gedraagt.
'De verdeling van middelen'. Die middelen verzorgt men zelf door hard te werken. Ik denk dus ook dat het hem in het harde werk zit. Ieder offert op, ieder draagt zijn steentje bij, de mensen werken en leven samen en profiteren tezamen van de gezamenlijke inzet. Ze waarderen de vruchten van hun werk omdat ze er energie in hebben gestoken, en doen dat samen omdat ieder lid van de gemeenschap belangrijk is. Dit geeft voldoening en eigenwaarde, een bevrediging van de behoefte die ik noemde, de overleving van het fragiele zelf(beeld). In TVP worden we allemaal overbodig, ik denk dat we ons allemaal nietsnutten zullen gaan voelen, ons gaan vervelen, en elkaar lastig vallen.quote:Arme landen zijn daarvoor geen noodzaak, het zit hem niet in de armoede, maar in de verdeling van middelen.
Hebben vogels vleugels omdat ze vliegen, of vliegen vogels omdat ze vleugels hebben?quote:Het is de noodzaak van het streven naar meer dat de mens slecht maakt. Dat kun je er op 2 manieren uithalen. Of er voor zorgen dat niemand meer kan krijgen, of er voor zorgen dat iedereen genoeg en evenveel heeft.
Ik wil hier geen discussie over religie gaan houden, aangezien dat niet van toepassing is op het concept van een resource-based economy. TVP is (in mijn ogen iig) een zeer goede praktische uiting van ethiek. Ethiek vereist geen geloof, slechts een rationele omgang met het irrationele, of emoties, dat aan de mens ten grondslag ligt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |