En voor één euro geeft madam Blanche je op elke vraag het antwoord.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik een euro kreeg voor elke religie die dat ooit heeft beweerd.
dat is mijn grootste bezwaar tegen elke religie; bij de religies gaat het om de dekkingsgraad van de antwoorden, niet om de kwaliteit ervan.quote:De Islam heeft antwoord op ALLES.
quote:I am against religion because it teaches us to be satisfied with not understanding the world.
Heb je na aanleiding van zo'n reactie dan ook bevestiging gekregen van je vooroordeel?quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:33 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
dat is mijn grootste bezwaar tegen elke religie; bij de religies gaat het om de dekkingsgraad van de antwoorden, niet om de kwaliteit ervan.
nog maar een quotje dan:
[..]
En voor de spel- en taalfouten gaan er weer 10 punten af.quote:Op woensdag 12 januari 2011 17:44 schreef Light7 het volgende:
Punchdrunk; jij denkt er goed overna,blijf dat doen en blijf jezelf altijd de volgende 3 vragen stellen en dan komt het goed:
1. Waar kom ik vandaag.
2. waarom ben ik op aarde
3. waar ga ik naartoe
Baarmoeder, feesten en onder de grond, voor deze antwoord krijg je 10 punten
Leuke vragen natuurlijk, maar het lijkt er sterk op dat je dit soort vragen stelt vanuit een religieus motief. Je lijkt er vanuit te gaan dat het leven een doel moet hebben en sluit vervolgens uit dat dat niet noodzakelijk waar hoeft te zijn. Als we kijken naar de natuur dan is het imo veel logischer om te stellen dat er helemaal geen hoger doel is en dat het doel voor ons als diersoort niet veel meer is dan overleven en voortplanten.quote:Op woensdag 12 januari 2011 17:44 schreef Light7 het volgende:
Punchdrunk; jij denkt er goed overna,blijf dat doen en blijf jezelf altijd de volgende 3 vragen stellen en dan komt het goed:
1. Waar kom ik vandaag.
3. waar ga ik naartoe
Daar is niks mis mee imo.quote:Op woensdag 12 januari 2011 17:44 schreef Light7 het volgende:
1. Waar kom ik vandaag.
3. waar ga ik naartoe
Op jouw opperwezenvraag ga ik dus niet meer in, dat begrijp je wel. Op het stuk geen religie. Wederom wordt hier een scheiding gemaakt van iets dat weezenlijk in de mens zit. In het wezen van de mens speelt geloof een rol. Kun je niet omheen. Het zou arrogantie zijn te denken dat je daar boven kunt staan, wat je ook bevestigt (neem het niet persoonlijk op, ik neem jouw reactie als voorbeeld).quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:52 schreef punchdrunk het volgende:
De vraag of het geloof al dan niet positieve effecten heeft gehad op onze beschaving, is een heel andere vraag dan of het bestaan van een opperwezen aannemelijk is.
vaak zie je dat een discussie over religie begint met de 2e vraag, en als dit debat gaandeweg in het voordeel van het atheisme of agnosme beslecht wordt (wat meestal wel gebeurt; debateren en redeneren zijn nu eenmaal de thuisbasis van skeptici), dan schuift de aandacht ongemerkt richting de eerste vraag.
wat mij betreft is vraag 2 helder: nee, het is niet aannemelijk dat er een opperwezen is. onze wereld is prima verklaarbaar zonder het verzinnen van een opperwezen en bijbehorende onbekende krachten en mogelijkheden, dus laten we de "economy of explanation" respecteren en niet meer veronderstellen dan nodig is om onze wereld te verklaren.
vraag 1 is een ander verhaal: ik denk dat een wereld zonder religie een mooiere wereld zou zijn, maar het is onmogelijk om dit te staven. daarnaast is het een holle vraag, aangezien religie in mijn optiek een menselijk eigenschap (of eigenlijk zwakte) is; het is een goedkoop lapmiddeltje tegen al te grote nieuwsgierigheid, de macdonalds onder de wereldbeelden; instant-antwoorden op alle vragen terwijl u wacht! no is not an option, alles wat we niet eerder verzonnen hebben, verzinnen we ter plekke. In een wereld waarin niet iedereen de tijd, behoefte en capaciteit heeft om echt te onderzoeken hoe onze wereld in elkaar zit, moet dit wel succesvol zijn.
dus een wereld zonder religie is zoiets als een wereld zonder jaloezie, angst, haat of andere menselijke zwakten: een mooi idee, maar totaal onrealistisch. je ziet het aan het feit dat tegelijk met de ontkerking, er een enorme opleving van spiritualiteit, alternatieve geneeswijzen en andere instant-antwoorden verstrekkende larie plaatsvindt.
zou hier een kleine nuance willen maken: geloof zit niet direct in de mens; de behoefte aan antwoorden zit in de mens. de principes waarom sommige zo vurig geloven en anderen hun hele leven wijden aan wetenschappelijk onderzoek, zijn dezelfde; een diepgeworteld verlangen om te begrijpen hoe dit universum in elkaar zit, en daarmee weten wat onze rol erin is.quote:In het wezen van de mens speelt geloof een rol. Kun je niet omheen. Het zou arrogantie zijn te denken dat je daar boven kunt staan, wat je ook bevestigt (neem het niet persoonlijk op, ik neem jouw reactie als voorbeeld).
waar komt het idee toch vandaan dat onze beschaving georganiseerd moet worden door regels die een religieuze oorsprong hebben? de meeste goden zijn - volgens de boeken van hun eigen aanhang - jaloerse, geweldadige, homofobe, kleinzerige en onvergevingsgezinde genocideplegers. ik zou niet weten welke bijdrage religie nu echt heeft gelevert aan de morele voortgang van de bechaving. sterker nog, alleen al de laatste honderd jaar zijn de grootste winsten op dit gebied juist veroverd op religie: gelijkheid, individuele vrijheid, zelfbeschikking...quote:Een beschaving MOET georganiseerd worden. Dan heb je het over de wortels van je hele wereld. Een andere kijk zijn primitieve stammen. Maar ook die hebben een geloof. Je probeert iets te scheiden en trekt een conclusie van; dan zou het beter zijn. Vanuit jouw optiek, ja. Daar tussen? Voor- en tegenstanders.
Minder menselijke zwakten? Lolwut? Je lijkt wel een christen die propageert dat het christendom een verheven en morele superioriteit handhaaft.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:52 schreef punchdrunk het volgende:
dus een wereld zonder religie is zoiets als een wereld zonder jaloezie, angst, haat of andere menselijke zwakten: een mooi idee, maar totaal onrealistisch. je ziet het aan het feit dat tegelijk met de ontkerking, er een enorme opleving van spiritualiteit, alternatieve geneeswijzen en andere instant-antwoorden verstrekkende larie plaatsvindt.
Aaaaaa... lelloeiaaaaaaaaaaaAA !! Praisssssse the Lord.......... Aaaaa...MENnn!! Say it again.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:29 schreef Chief-Patron het volgende:
Qor'Aan 2:256.
Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, het juiste pad is
van dwaling onderscheiden; derhalve, hij die de duivel verloochent en
in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen, dat onbreekbaar is.
Allah is Alhorend, Alwetend.
God weet het best wat goed voor ons is.
Totebol, spam wordt niet op prijs gesteld. Verder raad ik je aan de OP eens goed te lezen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:36 schreef Totebol het volgende:
Eclaire84 - Voor velen is het geloof een "gelukstechniek". Het kan geen kwaad om jezelf af en toe te foppen met een geluksmiddel. Zie ook; lobet2.blogspot.com voor meer verlichte suggesties
Wat is Allah een naarling.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:46 schreef Chief-Patron het volgende:
Duidelijker dan dit krijg je het niet
Hoofdstuk 109 van de Qor'Aan
1. Zeg: "O gij ongelovigen,
2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,
3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.
4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,
5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.
6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
18:29
Zeg: "Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die
geloven wil en niet geloven, die niet wil." Voorwaar, wij hebben de
boosdoeners een Vuur bereid, welks omheining hen zal insluiten. Indien
zij om hulp roepen, zullen zij worden begoten met water als gesmolten
lood, dat hun gezicht zal verbranden. Hoe verschrikkelijk is de drank
en hoe vreselijk de rustbank.
Ik gaf enkel de tekst van één specifieke vers, de verzen die er exact na volgen zijn:quote:Wat is Allah een naarling.
Er wordt toch duidelijk een onderscheid gemaakt tussen moslims en anders-gelovigen? Moslims gaan naar de hemel, anderen naar de hel.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:00 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
Ik gaf enkel de tekst van één specifieke vers, de verzen die er exact na volgen zijn:
18:30. Wat betreft degenen die geloven en goede werken doen, voorwaar, wij
doen de beloning der goeden niet verloren gaan.
18:31. Voor dezulken zijn de Tuinen der eeuwigheid, waardoor beken
vloeien. Zij zullen daarin worden getooid met armbanden van goud en
zullen groene gewaden van fijne zijde en zwaar brocaat dragen, terwijl
zij op tronen zullen liggen. Hoe goed is de beloning en hoe schoon is
de rustplaats.
Allah is niet naar, hij is barmhartig.
Alleen voor degenen die hem aanbidden. Voor de ongelovigen is Hij wel een naarling.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:00 schreef Chief-Patron het volgende:
Wat betreft degenen die geloven en goede werken doen, voorwaar, wij
doen de beloning der goeden niet verloren gaan.
Allah is niet naar, hij is barmhartig.
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:08 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Er wordt toch duidelijk een onderscheid gemaakt tussen moslims en anders-gelovigen? Moslims gaan naar de hemel, anderen naar de hel.
Goede opmerkingen en zeker relevant, daarom continueer ik uit hetzelfde hoofdstuk en plaats ik voor jullie de verzen die exact na de vorige die ik had gepost volgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Aleen voor degenen die hem aanbidden. Voor de ongelovigen is Hij wel een naarling.
Voor mij is het duidelijk...maar snap je het zelf wel allemaal? Wat is jouw interpretatie van deze verzen...er wordt toch een duidelijk onderscheid gemaakt?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:17 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
[..]
Goede opmerkingen en zeker relevant, daarom continueer ik uit hetzelfde hoofdstuk en plaats ik voor jullie de verzen die exact na de vorige die ik had gepost volgen.
18:32. En geef hun de gelijkenis der twee mannen. Voor een hunner maakten
Wij twee wijngaarden, omgeven met dadelpalmen en daartussen legden Wij
korenvelden.
18:33. Elk der tuinen bracht vruchten voort en bleef niet in gebreke. En
door beide deden Wij rivieren stromen.
18:34. En hij had overvloed,en zeide tijdens een gesprek tot zijn gezel:
"Ik ben rijker dan gij, aan bezit en in getal."
18:35. En hij ging zijn tuin binnen, terwijl hij onrechtvaardig was
tegenover zichzelf. Hij zeide: "Ik denk niet, dat dit ooit zal
vergaan."
18:36. "Noch denk ik dat het Uur zal komen. Indien ik tot mijn Heer word
teruggebracht, zal ik voorzeker een betere plaats vinden dan dit."
18:37. Zijn gezel redetwistte en zeide: "Gelooft gij niet in Hem, Die u
schiep uit stof, daarna uit een levenskiem en u dan vormde tot een
volledig mens?"
18:38. "Wat mij betreft, het is Allah Die mijn Heer is, ik zal niemand met
mijn Heer vereenzelvigen."
18:39. "Waarom zeidet gij niet, toen gij de tuin binnentraadt: 'Het is
zoals het Allah behaagt, er is geen God dan Allah?' indien gij mij als
uw mindere in rijkdom en nakomelingen ziet,"
18:40. "Waarschijnlijk zal mijn Heer mij iets beters geven dan uw tuin en
bliksemstralen uit de hemel doen nederdalen op de uwe, waardoor deze
grond kaal wordt."
18:41. "Of het water er van in de grond doen zinken, waardoor gij niet in
staat zult zijn, het te bereiken."
18:42. En zijn fruit werd vernietigd en hij begon zijn handen te wringen
wegens hetgeen hij aan de tuin had besteed, terwijl het latwerk
eveneens was neergestort en hij zeide: "Had ik maar niemand met mijn
Heer vereenzelvigd."
18:43. En hij had geen leger om hem tegen Allah te helpen, noch kon hij
zich verdedigen.
18:44. De bescherming komt alleen van Allah, de Ware. Hij is de Beste in
het belonen en de Beste in het verrekenen.
Hopelijk is het duidelijk voor jullie
Ik snap dit theoretisch, maar ik snap het ook op een spiritueel niveau. Helaas kan ik het spirituele niet aan jullie uitleggen met woorden, dit moet je beleven.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:19 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Voor mij is het duidelijk...maar snap je het zelf wel allemaal? Wat is jouw interpretatie van deze verzen...er wordt toch een duidelijk onderscheid gemaakt?
Geef dan antwoord op de vraag of er een onderscheid wordt gemaakt tussen moslims en anders-gelovigen...en dat zij die niet in Islam geloven naar de hel gaan.?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:20 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
Ik snap dit theoretisch, maar ik snap het ook op een spiritueel niveau. Helaas kan ik het spirituele niet aan jullie uitleggen met woorden, dit moet je beleven.
Ah ok, dus anders-gelovigen zijn slecht. Bedankt voor de toelichting.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:20 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
Ik snap dit theoretisch, maar ik snap het ook op een spiritueel niveau. Helaas kan ik het spirituele niet aan jullie uitleggen met woorden, dit moet je beleven.
En ik had me vorige post ge-edit was vergeten er een stuk bij te zetten.
Het is redelijk simpel, wij als gelovigen geloven in Allah niet alleen omdat hij de schepper is maar ook omdat hij ons het paradijs belooft. Het is toch normaal dat er een onderscheid word gemaakt tussen goed en slecht. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe..
Ten eerste, ik kan niet bepalen of iemand naar de hel gaat, Alleen Allah weet wat er in iemands innerlijk rust en wat diegene op zijn kerfstok heeft, alleen Allah kan beslissen of diegene het paradijs zal betreden of de hel, dit staat los van het gelovig of ongelovig zijn.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:21 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Geef dan antwoord op de vraag of er een onderscheid wordt gemaakt tussen moslims en anders-gelovigen...en dat zij die niet in Islam geloven naar de hel gaan.?
Zij die niet moslim zijn.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:24 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
Ten eerste, ik kan niet bepalen of iemand naar de hel gaat, Alleen Allah weet wat er in iemands innerlijk rust en wat diegene op zijn kerfstok heeft, alleen Allah kan beslissen of diegene het paradijs zal betreden of de hel, dit staat los van het gelovig of ongelovig zijn.
Ten tweede, definieer anders gelovigen.. Zijn dit joden, christenen, atheïsten etc. wat is de context.
Een nederlandse bekeerling?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:20 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
En ik had me vorige post ge-edit was vergeten er een stuk bij te zetten.
Het is redelijk simpel, wij als gelovigen geloven in Allah niet alleen omdat hij de schepper is maar ook omdat hij ons het paradijs belooft. Het is toch normaal dat er een onderscheid word gemaakt tussen goed en slecht. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe..
Goed en slecht zijn termen die wij als mens niet eens volledig begrijpen. Wat de een goed vind kan de ander slecht vinden, daardoor horen wij als mens eigenlijk niet te oordelen over andermans gedrag of leven.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:23 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Ah ok, dus anders-gelovigen zijn slecht. Bedankt voor de toelichting.
De Koran geeft anders duidelijke richtlijnen over wat in Islam als goed en slecht wordt gezien.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:26 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
Goed en slecht zijn termen die wij als mens niet eens volledig begrijpen. Wat de een goed vind kan de ander slecht vinden, daardoor horen wij als mens eigenlijk niet te oordelen over andermans gedrag of leven.
Er is geen dwang in religie, zei je eerst. Als dit geen dwang is, wat dan wel?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:17 schreef Chief-Patron het volgende:
Tevens wil ik zeggen dat dit gaat over niet of wel geloven. Dat betekent dus gelovig EN ongelovig, als er geen beloning was verbonden aan gelovig zijn waarom zouden mensen dan überhaupt geloven? Dan zouden we toch allemaal als ongelovigen leven en doen waar we zin in hebben? De straf en beloning is juist heel belangrijk in het geloof.
Hopelijk is het duidelijk voor jullie
Chantagequote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is geen dwang in religie, zei je eerst. Als dit geen dwang is, wat dan wel?
Precies, en een god kan dat ook niet. Dat veronderstelt namelijk dat er wél sprake is van absolute maatstaven als 'goed' en 'fout'.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:26 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
Goed en slecht zijn termen die wij als mens niet eens volledig begrijpen. Wat de een goed vind kan de ander slecht vinden, daardoor horen wij als mens eigenlijk niet te oordelen over andermans gedrag of leven.
Dit is een onderwerp waarover veel discussies zijn geweest dus ik zal je wat verzen geven om over te reflecteren.quote:
Ik ben geen Nederlandse bekeerling.quote:
Dat is geen dwang. Dat is dommigheid.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is dom om niet te zwichten voor dwang en te gaan voor de beloning?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:33 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Dat is geen dwang. Dat is dommigheid.
Je mag van mij ook de gehele Koran posten als je wil. Aangezien je zelf geen zin hebt om na te denken noch toelichting te geven...quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:33 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
Dit is een onderwerp waarover veel discussies zijn geweest dus ik zal je wat verzen geven om over te reflecteren.
22:16.
En aldus hebben Wij hem duidelijke tekenen gezonden, en Allah zal
voorzeker leiden wie Hij wil.
22:17.
Voorzeker de gelovigen, de Joden, de Sabianen, de Christenen, de
Magiërs en de afgodendienaren, Allah zal tussen hen richten op de Dag
der Opstanding, want Allah is Getuige over alle dingen.
2:62.
Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen -
wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden
verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen
vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.
2:111. En zij zeggen: "Niemand, behalve de Joden en de Christenen, zal
ooit de Hemel binnengaan." Dat zijn hun ijdele wensen. Zeg: "Toont uw
bewijs, als gij waarachtig zijt".
2:112. Neen, wie zich volledig aan Allah onderwerpt en goede daden
verricht, zal zijn beloning bij zijn Heer hebben. Vrees noch droefheid
zal over hem komen.
2:113. De Joden zeggen: "De Christenen hebben geen ware grondslag en de
Christenen zeggen: "De Joden hebben geen ware grondslag", terwijl zij
beiden hetzelfde Boek lezen. Hetzelfde zeggen degenen, die geen kennis hebben. Maar Allah zal op de Dag der Opstanding uitspraak doen in hun
geschil.
Zo zijn er nog een aantal mooie verzen hierover maar dit is wel genoeg om over te reflecteren denk ik. Als je het over ''ongelovigen'' wilt hebben, dus mensen die echt geen enkel geloof beoefenen dan moeten we een andere discussie voeren.
[..]
Ik ben geen Nederlandse bekeerling.
Je zegt het zelf.. richtlijnen. Er word enkel en alleen geadviseerd wat een moslim behoort te doen en wat te vermijden als die het paradijs wilt betreden. Er word ook specifiek gezegd dat bepaalde dingen ''goed zijn voor de mens'' deze betekenis van goed gaat heel diep en raakt vele aspecten van het mens-zijn.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:28 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
De Koran geeft anders duidelijke richtlijnen over wat in Islam als goed en slecht wordt gezien.
Je post wel al die verzen, maar volgens mij ben je er zelf nog niet helemaal uit wat het allemaal betekent.
Ik voel geen dwang in mijn religie. Sterker nog ik voel mij vrij.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij hebt het over maatstaven? Kun jij mijn gedachten lezen? Nee, dat kun je niet. Wij zijn als mens gebonden aan bepaalde limieten die wij niet kunnen overschrijden. Allah heeft geen limieten en weet wat het best voor ons is.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:32 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Precies, en een god kan dat ook niet. Dat veronderstelt namelijk dat er wél sprake is van absolute maatstaven als 'goed' en 'fout'.
Sorry maar ik heb een hele heftige dag gehad. Ik vertel liever niet wat er allemaal is gebeurd maar als je wilt kun je me van de week een bericht sturen en dan leg ik het je wel uit, ik ga zo ook slapen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:35 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Je mag van mij ook de gehele Koran posten als je wil. Aangezien je zelf geen zin hebt om na te denken noch toelichting te geven...
Zonder maatstaven valt niet te oordelen, hè.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:41 schreef Chief-Patron het volgende:
Jij hebt het over maatstaven? Kun jij mijn gedachten lezen? Nee, dat kun je niet. Wij zijn als mens gebonden aan bepaalde limieten die wij niet kunnen overschrijden. Allah heeft geen limieten en weet wat het best voor ons is.
Ik ook niet. Daarom mijn bijdrage uit de Koran:quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:33 schreef Chief-Patron het volgende:
[..]
Dit is een onderwerp waarover veel discussies zijn geweest dus ik zal je wat verzen geven om over te reflecteren.
22:16.
En aldus hebben Wij hem duidelijke tekenen gezonden, en Allah zal
voorzeker leiden wie Hij wil.
22:17.
Voorzeker de gelovigen, de Joden, de Sabianen, de Christenen, de
Magiërs en de afgodendienaren, Allah zal tussen hen richten op de Dag
der Opstanding, want Allah is Getuige over alle dingen.
2:62.
Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen -
wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden
verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen
vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.
2:111. En zij zeggen: "Niemand, behalve de Joden en de Christenen, zal
ooit de Hemel binnengaan." Dat zijn hun ijdele wensen. Zeg: "Toont uw
bewijs, als gij waarachtig zijt".
2:112. Neen, wie zich volledig aan Allah onderwerpt en goede daden
verricht, zal zijn beloning bij zijn Heer hebben. Vrees noch droefheid
zal over hem komen.
2:113. De Joden zeggen: "De Christenen hebben geen ware grondslag en de
Christenen zeggen: "De Joden hebben geen ware grondslag", terwijl zij
beiden hetzelfde Boek lezen. Hetzelfde zeggen degenen, die geen kennis hebben. Maar Allah zal op de Dag der Opstanding uitspraak doen in hun
geschil.
Zo zijn er nog een aantal mooie verzen hierover maar dit is wel genoeg om over te reflecteren denk ik. Als je het over ''ongelovigen'' wilt hebben, dus mensen die echt geen enkel geloof beoefenen dan moeten we een andere discussie voeren.
[..]
Ik ben geen Nederlandse bekeerling.
Dat gevoel voor goed en kwaad noemt men een geweten. Sommige mensen hébben dat niet en die worden best gelovige.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 01:32 schreef KarinJ. het volgende:
........ Wij mensen weten niet wat goed of slecht is.......????????????
Eerlijk?
Goh ik weet toch heel goed wat goed en slecht is, zonder god, uit mezelf.
En dan goed doen omdat je een beloning wil verdienen......Dat is geen goeddoen, dat is egoïsme.
Da's wel heel zwart-wit gezegd. Er zijn echt mensen die goed doen voor een ander. Zuivere altruisme bestaat zeker wel. Er zijn altijd mensen die een eigenbelang erin zien en het zo vertalen. Gek genoeg zijn dat ook de mensen die moeite hebben om andere mensen te vertrouwen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 01:32 schreef KarinJ. het volgende:
........ Wij mensen weten niet wat goed of slecht is.......????????????
Eerlijk?
Goh ik weet toch heel goed wat goed en slecht is, zonder god, uit mezelf.
En dan goed doen omdat je een beloning wil verdienen......Dat is geen goeddoen, dat is egoïsme.
Maar dan blijkt dat er geen enkele godsdienst is die daar iets heeft aan verandert. Het begrip ' goed en slecht ' is dan ook weer cultuurgebonden. In elke cultuur heeft men afspraken betreft leefregels/reglementen om die cultuur leefbaar te maken en te houden. Wat goed is voor de andere kant van de aarde is daarom niet goed voor deze kant. Streekgebonden én.. tijdsgebonden. Regeltjes van pakweg honderd jaar geleden moeten worden aangepast om hetzelfde possitief resultaat te hebben als wanneer men ze toen werden opgestelt. Deze flexibiliteit heeft men niet in religieuze leefregels, met ontwrichting van gemeenschappen tot gevolg. Actuele voorbeelden daarvan zijn talloos.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 09:36 schreef Integrity het volgende:
[..]
Da's wel heel zwart-wit gezegd. Er zijn echt mensen die goed doen voor een ander. Zuivere altruisme bestaat zeker wel. Er zijn altijd mensen die een eigenbelang erin zien en het zo vertalen. Gek genoeg zijn dat ook de mensen die moeite hebben om andere mensen te vertrouwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |