Voorbeeld van uitspraken van de schutter:quote:Het 40-jarige Amerikaanse Congreslid Gabrielle Giffords heeft een aanslag op haar leven overleefd. Ze raakte ernstig gewond toen ze door een 22-jarige man door haar hoofd werd geschoten van 1 meter afstand. Zes andere aanwezigen konden niet meer gered worden. Dertien mensen raakten gewond.
Gabrielle Giffords was in Tucson voor een openlucht-bijeenkomst. Korte tijd voor de aanslag twitterde ze: "My 1st Congress on Your Corner starts now. Please stop by to let me know what is on your mind or tweet me later." Bij de aanslag verloren onder anderen een federale rechter, John Roll, en een 9-jarig meisje het leven.
President Barack Obama sprak van een 'zinloze daad' en een 'verschrikkelijke tragedie'. Hij gaf op een persconferentie aan Giffords goed te kennen en met haar bevriend te zijn. Hij beloofde dat de zaak tot op de bodem zal worden uitgezocht.
De chirurg die Giffords opereerde heeft na de operatie verklaard goede hoop te hebben dat Giffords het zal overleven. Ze zou bij kennis geweest zijn en goed hebben gereageerd op aanwijzingen.
De 22-jarige Jared Lee Loughner is geïdentificeerd als de schutter. Na het lossen van vijftien tot twintig schoten wilde hij ervandoor gaan, maar oplettende omstanders grepen in en legden hem met een tackle op de grond.
De Amerikaanse politie gaat er nu van uit dat Loughner niet alleen heeft gehandeld, er zouden foto's zijn waarop twee andere verdachten staan. De politie verklaart nog naar een tweede verdachte op zoek te zijn. Loughner wordt in Amerikaanse media een gestoord persoon genoemd, die eerder zou zijn afgewezen voor militaire dienst. Het motief voor de aanslag is nog niet bekend. Giffords en Roll zouden beide bedreigd zijn met de dood in het afgelopen jaar.
De FBI onderzoekt momenteel een manifest waarvan ze vermoeden dat het op internet is geplaatst door Loughner. Het 'manifest' is een 'verwarde verzameling' van YouTube-video's waarin Loughner spreekt over 'mind-control en hersenspoeling' door de overheid.
Hier het youtube kanaal van de schutter:quote:"In conclusion, reading the second United States constitution, I can't trust the current government because of the ratifications: the government is implying mind control and brainwash on the people by controlling grammar. No! I won't pay debt with a currency that's not backed by gold and silver! No! I won't trust in God!"
Dat geldt voor veel complotheoristen, spirituelen en religieuzen ook. Toch kunnen die wel hun gekte verkondigen zonder fysiek geweld te gebruiken als overtuigingsmiddel. Dit is dan ook meer een roep om aandacht dan een mogelijke oplossing voor het probleem. Hij heeft het op zijn minst verergert.quote:Op zondag 9 januari 2011 16:35 schreef RedDevil085 het volgende:
Als je die meuk leest die hij op YT heeft neer gekalkt is het moeilijk te geloven dat deze jongen ooit een boek heeft open geslagen dat meer dan 10 pagina's had en over meer ging dan naakte dames...
Ik vind het haast beledigend om deze persoon onder de noemer complot theoristen te schuiven, hij was duidelijk de weg kwijt en probeerde met geveinsd intellect zichzelf of anderen te overtuigen van zijn gelijk..
Nou, je ziet dat het in sommige gevallen toch misgaat. Maar die kans moet je incalculeren vind ik. Er bestaan nu eenmaal zwaar gestoorde mensen die gestoorde dingen doen, en die zitten overal, dat beperkt zich niet tot complotsites.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:42 schreef Macabrefuture het volgende:
Die jongen had ook gek kunnen worden met de openbaring in gedachten of de koran of what ever...
OP je hoede zijn is nooit erg, en dat je met een knipoog naar nieuws kijkt lijkt mij verstandig..
Wat ik nog enger vind is dat complete volkeren het nieuws standaard voor waar aannemen en kip zonder kop politieke leiders volgen..
Macht doet gekke dingen met een mens, en daar moet je als volk altijd op letten.. En dat mag in een democratie.
In `aldus sprak zarathoestra` schreef Nietsche ook een stukje over `de staat`...
Maar geweld gebruiken mag nooit in een beschaaft land en moet altijd afgezworen worden.. Maar een op debat, fantaseren internet bashen is niks mis mee.
Het had ook een honkbal fan geweest kunnen zijn die bijv, een honkballer neerschiet..quote:Op zondag 9 januari 2011 19:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, je ziet dat het in sommige gevallen toch misgaat. Maar die kans moet je incalculeren vind ik. Er bestaan nu eenmaal zwaar gestoorde mensen die gestoorde dingen doen, en die zitten overal, dat beperkt zich niet tot complotsites.
Nee, mag idd nooit.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:56 schreef Macabrefuture het volgende:
[..]
Het had ook een honkbal fan geweest kunnen zijn die bijv, een honkballer neerschiet..
Het is een gek die is gaan lopen schieten... Zoals bijv, schiet incidenten op scholen die dan geïnspireerd zijn door marilin manson..
Zover ik weet word geen geweld verheerlijkt op complot sites (Als dat gebeurt moet dat ook worden bestreden).. Het gebeurd meer in films en muziek video,s zoals gangster rap.. Waar wel geweld verheerlijkt word..
Geweld mag nooit...
Op complotsites wordt vaak direct of indirect opgeroepen tot revolutie.quote:Op zondag 9 januari 2011 19:56 schreef Macabrefuture het volgende:
[..]
Het had ook een honkbal fan geweest kunnen zijn die bijv, een honkballer neerschiet..
Het is een gek die is gaan lopen schieten... Zoals bijv, schiet incidenten op scholen die dan geïnspireerd zijn door marilin manson..
Zover ik weet word geen geweld verheerlijkt op complot sites (Als dat gebeurt moet dat ook worden bestreden).. Het gebeurd meer in films en muziek video,s zoals gangster rap.. Waar wel geweld verheerlijkt word..
Geweld mag nooit...
Ik vind van die figuren die denken dat elke moslim een potentiele terrorist is en dat er hier sprake is van een tsunami van islamisering op hun manier net zo goed gevaarlijke complotdenkers. Elke moslim liegt, je kent dat riedeltje wel.quote:Op maandag 10 januari 2011 01:16 schreef ZureMelk het volgende:
Veel ernstiger is dat er systeemhaat in het algemeen gekweekt wordt en haat tegen het Westen, Kapitalisme, Amerika specifiek. Dat is zeer kwalijk aangezien het dus een directe aanval op onze welvaart is. En ik weet niet hoe het bij anderen zit maar ik vind dat als onze welvaart/vrijheid/successen etc aangevallen worden deze verdedigd moeten worden.
Het is idd schering en inslag..quote:Op zondag 9 januari 2011 15:54 schreef ZureMelk het volgende:
Alweer een complotter die aan het moorden slaat.
Thanks dan val ik al afquote:Op maandag 10 januari 2011 11:37 schreef J0kkebr0k het volgende:
Zal ik dan maar een topic aanmaken in OUD als er weer eens een vader doordraait en zijn vrouw en kinderen afslacht? Alle vaders zijn levensgevaarlijk en moeten preventief geruimd worden.
Want idiote denkbeelden hebben is natuurlijk vergelijkbaar met vader zijn !quote:Op maandag 10 januari 2011 11:37 schreef J0kkebr0k het volgende:
Zal ik dan maar een topic aanmaken in OUD als er weer eens een vader doordraait en zijn vrouw en kinderen afslacht? Alle vaders zijn levensgevaarlijk en moeten preventief geruimd worden.
Nou... ik ken enkele vaders ...quote:Op maandag 10 januari 2011 11:44 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Want idiote denkbeelden hebben is natuurlijk vergelijkbaar met vader zijn !
Ik wel eens gehoord van iemand die in de psychiatrie werkte, dat er meer gekken buiten rondlopen als dat ze in behandeling hebben.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:52 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Nou... ik ken enkele vaders ...
Zonder dollen: Het is natuurlijk gewoon te gek voor woorden om te denken dat een complotdenker per definitie een gevaar voor de samenleving vormt. Iedereen zou dan een gevaar zijn, gezien iedereen wel in meer of mindere maten in een of ander complot gelooft.
Of zijn er nog gradaties? Wanneer ben je volgens jullie een gevaar voor de samenleving? En ben je dan nog wel een complotdenker of ben je dan bijvoorbeeld psychotisch?
Ja, alle complotdenkers over 1 kam scheren slaat ook nergens op. Deze man was gestoord, punt.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:52 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Zonder dollen: Het is natuurlijk gewoon te gek voor woorden om te denken dat een complotdenker per definitie een gevaar voor de samenleving vormt. Iedereen zou dan een gevaar zijn, gezien iedereen wel in meer of mindere maten in een of ander complot gelooft.
Of zijn er nog gradaties? Wanneer ben je volgens jullie een gevaar voor de samenleving? En ben je dan nog wel een complotdenker of ben je dan bijvoorbeeld psychotisch?
Daarom is de stelling dat een complotdenker per definitie een gevaar voor de samenleving is ook onzin. Maar het lijkt me evident dat sommigen er te ver in doorschieten en gevaarlijk worden.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:52 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik denk dat er redelijk wat doorgeslagen complotdenkers zijn. Of ze psychotisch, paranoide of anderszins in de war zijn laat ik liever over aan mensen die DSM IV uit hun hoofd kennen.quote:Of zijn er nog gradaties? Wanneer ben je volgens jullie een gevaar voor de samenleving? En ben je dan nog wel een complotdenker of ben je dan bijvoorbeeld psychotisch?
Dat doen we toch al!quote:Op maandag 10 januari 2011 12:00 schreef BertV het volgende:
Ik vind dat we ook iedereen met een achtervolgingswaanzin moeten achtervolgen.
Ik denk dat Bankfurt het jammer vindt dat hij niet nog meer slachtoffers gemaakt heeft....quote:Op maandag 10 januari 2011 12:00 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Daarom is de stelling dat een complotdenker per definitie een gevaar voor de samenleving is ook onzin. Maar het lijkt me evident dat sommigen er te ver in doorschieten en gevaarlijk worden.
Het enge vind ik dat ik op internet regelmatig mensen tegenkom met ongeveer dezelfde denkbeelden als die mensen die zo doorslaan. In mijn ogen dus figuren zoals Bankfurt en Lambiekje.
Ik vraag me dus af - hoe ver zijn zij nog weg van het doorslaan ? Lambiekje heeft weleens gezegd dat als mensen niet naar 'm willen luisteren hij actie ondernemen als een goede mogelijkheid ziet.
Op de vraag of ie onder 'actie' geweld verstaat wou ie geen antwoord geven.
Dat vind ik vrij freaky.
Dus daarom ben ik bij Bankfurt bv. ook benieuwd - wat vind ie van dit soort acties ?
Waarom denk je dat? Baseer je dat op wat je op het internet allemaal tegenkomt?quote:Ik denk dat er redelijk wat doorgeslagen complotdenkers zijn. Of ze psychotisch, paranoide of gewoon in de war zijn laat ik liever over aan mensen die DSM IV uit hun hoofd kennen.
Dat is nou juist mijn punt - hun en mijn belevingswereld zijn zo anders dat ik wat ik zelf denk dus niet op hen kan projecteren.quote:Op maandag 10 januari 2011 12:05 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik denk dat Bankfurt het jammer vindt dat hij niet nog meer slachtoffers gemaakt heeft....
Wat denk je nou zelf man...
Inderdaad.quote:Overigens kun je in van alles 'doorslaan' en een gevaar gaan vormen. Iets met extremisme...geloof ik.
Ja. Internet versterkt het ook; waar mensen vroeger alleen waren in hun geestesziekte en wanen,quote:Waarom denk je dat? Baseer je dat op wat je op het internet allemaal tegenkomt?
Dat hangt van het geval af, daar doe ik geen uitspraken over.quote:Gek genoeg zijn de symptomen van achtervolgingswaan, psychoses etc meestal iets in de ichting van "ze zijn tegen mij... ze willen mij vermoorden...". Is dat complotdenken of is dat ziekte?
En dan.. wat wil je met jou persoonlijke visie op hun gaan doen dan? Je kan ze proberen op andere gedachten te brengen in een specifiek onderwerp maar verder dan dat kun je ook niet gaan.quote:Op maandag 10 januari 2011 12:22 schreef _Led_ het volgende:
Inderdaad.
En qua conspiracy-nutcases zijn bankfurt en Lambiekje in mijn ogen ongeveer zo extreem als ze maar komen voor ze slachtoffers maken
Maar bij pedofielen denk jij daar anders over...quote:Op maandag 10 januari 2011 12:27 schreef Bastard het volgende:
En dan.. wat wil je met jou persoonlijke visie op hun gaan doen dan? Je kan ze proberen op andere gedachten te brengen in een specifiek onderwerp maar verder dan dat kun je ook niet gaan.
Iemand die potentieel weet ik het wat van plan is, heeft bijvoorbeeld nog geen strafbaar feit gedaan. Kijk bijvoorbeeld naar stalkers, misschien wel de irritanste personen die er bestaat, maar je kan er niks aan doen totdat hun wat doen.
quote:Op maandag 10 januari 2011 12:27 schreef Bastard het volgende:
Of Pedofielen for that matter, denken is nog niet strafbaar en dan zeg ik bij die mensen.. he jammer.
Ik ben benieuwd naar hun mening. Vraag jij nooit naar iemands mening ?quote:Op maandag 10 januari 2011 12:27 schreef Bastard het volgende:
[..]
En dan.. wat wil je met jou persoonlijke visie op hun gaan doen dan?
Jij spoort niet. Ik ben het met je eens dat complotdenken, vanaf een bepaalde gradatie, gevaarlijk kan worden. Zeker als mensen naar hun 'kennis' gaan handelen. Maar meer controle door de overheid is natuurlijk net zo gevaarlijk, want je weet nooit wat de denkbeelden van de overheid zijn. Zelfs als die op dit moment het beste met ons allen voor hebben, dan is dat geen garantie voor de volgende overheid.quote:Op zondag 9 januari 2011 15:54 schreef ZureMelk het volgende:
Ik wil in ieder geval dat de overheid meer controle over ons gaat uitoefenen om problemen te voorkomen.
Ik vond 't wel een goeie grap - juist het gedrag van complotdenkers tot voedingsbodem verheffen voor alles waar ze zo tegen zijnquote:Op maandag 10 januari 2011 12:41 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Jij spoort niet. Ik ben het met je eens dat complotdenken, vanaf een bepaalde gradatie, gevaarlijk kan worden. Zeker als mensen naar hun 'kennis' gaan handelen. Maar meer controle door de overheid is natuurlijk net zo gevaarlijk, want je weet nooit wat de denkbeelden van de overheid zijn. Zelfs als die op dit moment het beste met ons allen voor hebben, dan is dat geen garantie voor de volgende overheid.
Over het algemeen vind ik complotdenkers wel grappig en is het, vanuit de psychologie, een interessant fenomeen om te zien hoe soms complete stappen in een logisch denkpatroon worden overgeslagen om van een subjectieve waarneming een feit te kunnen maken. Maar dat neemt niet weg dat er in sommige theorieën wel een kern van waarheid zou kunnen zitten en het niet verkeerd is om kritisch te blijven. Je moet je altijd blijven realiseren dat officiële lezingen van gebeurtenissen ook best wel eens 'gekleurd' kunnen zijn.
Ik denk dat ZureMelk dat juist als grapje bedoeldequote:Op maandag 10 januari 2011 12:41 schreef Hoppahoppa het volgende:
Jij spoort niet. Ik ben het met je eens dat complotdenken, vanaf een bepaalde gradatie, gevaarlijk kan worden. Zeker als mensen naar hun 'kennis' gaan handelen. Maar meer controle door de overheid is natuurlijk net zo gevaarlijk, want je weet nooit wat de denkbeelden van de overheid zijn. Zelfs als die op dit moment het beste met ons allen voor hebben, dan is dat geen garantie voor de volgende overheid.
Edit: Zoals _Led_ hierboven dus ook al schrijftquote:Op zondag 9 januari 2011 15:54 schreef ZureMelk het volgende:
En als ze gevaarlijk zijn, wat kunnen we er aan doen?
Moet de overheid nu alle complotters chippen zodat we ze constant in de gaten kunnen houden?
Moet de overheid "medicijnen" in hun drinkwater stoppen zodat ze rustig worden?
Door vliegtuigen gebieden waar complotters wonen met chemicaliën laten besproeien om ze onder controle te krijgen?
HAARP of andere geheime mindcontrol technologie inzetten om frequenties door hun hersenen te sturen om verboden gedachten te verbannen?
In dat geval is het cynisme mij ontgaan. Ik ken zijn voorgaande werk ook niet.quote:Op maandag 10 januari 2011 12:44 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Ik denk dat ZureMelk dat juist als grapje bedoelde. Juist door dat stukje wat hij daarvoor schrijft:
[..]
Edit: Zoals _Led_ hierboven dus ook al schrijft.
Ik ook niet, ik doe gewoon aan begrijpend lezenquote:Op maandag 10 januari 2011 12:48 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
In dat geval is het cynisme mij ontgaan. Ik ken zijn voorgaande werk ook niet.
Ik ken zijn 'voorgaande werk' (quote:Op maandag 10 januari 2011 12:48 schreef Hoppahoppa het volgende:
Edit-dacht dat het over het 'voorgaande werk' van Led ging.quote:Op maandag 10 januari 2011 12:48 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
quote:
Maar wanneer wordt het dan gevaarlijk volgens jou?quote:Op maandag 10 januari 2011 12:22 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dat is nou juist mijn punt - hun en mijn belevingswereld zijn zo anders dat ik wat ik zelf denk dus niet op hen kan projecteren.
Ik ben het ook weinig met hen eens en vind ook dat ze nogal extreem zijn in hun manier waarop ze tegen zaken aankijken, maar ik zie ze niet als gevaar voor de maatschappij. Ik heb nog geen aanleiding gezien om dat te denken.quote:Inderdaad.
En qua conspiracy-nutcases zijn bankfurt en Lambiekje in mijn ogen ongeveer zo extreem als ze maar komen voor ze slachtoffers maken
Ja, maar dit is ook gewoon zo.quote:Ja. Internet versterkt het ook; waar mensen vroeger alleen waren in hun geestesziekte en wanen,
komen ze nu in contact met andere zieke mensen wereldwijd en zien ze hun waandenkbeelden alleen maar bevestigd waardoor ze er enkel in versterkt worden.
Er zijn nu hele gemeenschappen die bloedserieus denken dat president bush eigenlijk een reptiel-achtig ruimtewezen was, etcetera.
Mja.. maar wel Bankfurt en Lambiekje als potentieel gevaarlijk wegzettenquote:Dat hangt van het geval af, daar doe ik geen uitspraken over.
jij interpreteert de gegevens gewoon op een bepaalde eigen manier en creeert daarmee een feit. Dat is heel normaal op dit forum.quote:Op maandag 10 januari 2011 12:49 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik doe gewoon aan begrijpend lezen
Nou, als Lambiekje zegt dat ie begrip heeft voor mensen die 'actie ondernemen' maar niet wil zeggen of ie daar geweld onder verstaat vind ik dat toch wel tegen het kritieke punt aan komen.quote:Op maandag 10 januari 2011 13:08 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Maar wanneer wordt het dan gevaarlijk volgens jou?
Tja, de combinatie is dodelijk, dat blijkt.quote:Ik ben het ook weinig met hen eens en vind ook dat ze nogal extreem zijn in hun manier waarop ze tegen zaken aankijken, maar ik zie ze niet als gevaar voor de maatschappij. Ik heb nog geen aanleiding gezien om dat te denken.
Dat mensen in de V.S. vrij makkelijk aan vuurwapens kunnen komen, vind ik iets zorgwekkender.
Lambiekje zie ik inderdaad als een potentieel gevaar ivm zijn gedane uitspraken.quote:Mja.. maar wel Bankfurt en Lambiekje als potentieel gevaarlijk wegzetten
Als je niet ziet dat dit grappig bedoeld is :quote:Op maandag 10 januari 2011 13:12 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
jij interpreteert de gegevens gewoon op een bepaalde eigen manier en creeert daarmee een feit. Dat is heel normaal op dit forum.
...dan is er ergens iets doorgebrand waar bij andere mensen hun gevoel voor humor zit, of hun vermogen tot begrijpend lezen.quote:En als ze gevaarlijk zijn, wat kunnen we er aan doen?
Moet de overheid nu alle complotters chippen zodat we ze constant in de gaten kunnen houden?
Moet de overheid "medicijnen" in hun drinkwater stoppen zodat ze rustig worden?
Door vliegtuigen gebieden waar complotters wonen met chemicaliën laten besproeien om ze onder controle te krijgen?
HAARP of andere geheime mindcontrol technologie inzetten om frequenties door hun hersenen te sturen om verboden gedachten te verbannen?
Wat lijkt jullie de beste oplossing?
Ik wil in ieder geval dat de overheid meer controle over ons gaat uitoefenen om problemen te voorkomen.
Nee, okey, uit de voorgestele maatregelen druipt uiteraard wel duidelijk het cynisme. Maar over de versterkte controle van de overheid in het algemeen vond ik dat niet zo duidelijk.quote:Op maandag 10 januari 2011 13:19 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als je niet ziet dat dit grappig bedoeld is :
[..]
...dan is er ergens iets doorgebrand waar bij andere mensen hun gevoel voor humor zit, of hun vermogen tot begrijpend lezen.
Die zin over 'versterkte controle van de overheid' is de conclusie en samenvatting van het voorgaande stukjequote:Op maandag 10 januari 2011 13:21 schreef Hoppahoppa het volgende:
Nee, okey, uit de voorgestele maatregelen druipt uiteraard wel duidelijk het cynisme. Maar over de versterkte controle van de overheid in het algemeen vond ik dat niet zo duidelijk.
Maar als je het op die manier bekijkt is het gewoon een nietszeggend klote-topic. Maar goed, laten we stoppen met metacommunicatie.quote:Op maandag 10 januari 2011 13:26 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Die zin over 'versterkte controle van de overheid' is de conclusie en samenvatting van het voorgaande stukje.
quote:AMSTERDAM - Een tiener uit de Amerikaanse staat Ohio gaat mogelijk levenslang de gevangenis in vanwege de moord op zijn moeder en een poging daartoe op zijn vader. Hij beschoot zijn ouders na een conflict over zijn gamegedrag.
Dat meldt Associated Press. De destijds 16-jarige jongen was volgens zijn advocaat verslaafd aan het computerspel Halo 3, dat hij het grootste deel van de dag onafgebroken speelde. Zijn ouders waren het daar niet mee eens, en wilden het verbieden.
In oktober 2007 was Daniel Petric de discussies beu. Hij pakte het pistool van zijn vader en schoot op zijn beide ouders. Zijn moeder overleefde de aanslag niet, zijn vader raakte zwaargewond. Petric vluchtte daarop in de auto van het gezin. Hij werd korte tijd later aangehouden, met Halo 3 op de passagiersstoel.
Ontoerekeningsvatbaar
Volgens Petric' verdediging kan de jongeman niet verantwoordelijk worden gehouden voor zijn daden. Zijn gameverslaving is een psychische aandoening die hem ontoerekeningsvatbaar maakte, aldus de advocaat. Hij zou zich onvoldoende hebben gerealiseerd dat zijn ouders - anders dan de vijanden op het beeldscherm van zijn Xbox - na de aanslag niet meer tot leven zouden komen.
Ook Petric' vader, die dominee is, hoopte op vrijspraak. Hij zegt zijn zoon te hebben vergeven.
Levenslang
De rechter erkende dat Petric met psychische problemen kampte, maar vond dat onvoldoende om hem niet te veroordelen. Hij werd daarom schuldig verklaard aan moord en poging daartoe. Het is nog niet bekend wanneer de rechter de strafmaat bepaalt. Petric kan levenslang de gevangenis indraaien.
Games roepen op tot haat en verderf! Gamers worden gevaarlijk, we moeten dit tegen houden!!quote:De discussie over de gewelddadige invloed van computerspellen zal zeker weer hoog oplaaien na het artikel dat op de voorpagina van het Eindhovens Dagblad stond. Het artikel vermeldt dat 'Final Fantasy VIII' de inspiratiebron was voor een moordpoging die op 6 mei van dit jaar in Eindhoven gepleegd werd. De moordpoging werd gepleegd door drie jongeren die volkomen opgingen in het spel en zich identificeerden met de personages 'Squall', 'Seifer' en 'Zell'. De drie Eindhovenaren waren zielsverwanten en Squall en Zell hadden bovendien een homofiele relatie met elkaar. Degene die ze met messen, een schaar en een klauwhamer probeerden te vermoorden was de stiefvader van Zell. De stiefvader moest helemaal niks van zijn stiefzoon hebben, was verslaafd aan de drank en zat diep in de schulden. Squall die zelf verklaarde niets in het leven te hebben om trots op te zijn of om naar uit te kijken (een rotjeugd, geen opleiding en geen werk) nam het voortouw om Zells gehate stiefvader om zeep te helpen.De 21-jarige Eindhovenaar die gisteren voor de rechter stond wegens poging tot moord, liet zich leiden door het computerspel 'Final Fantasy VIII'. Hij kleedde zich als Squall Leonhart, zijn held en leider uit het spel. Hij maakte met een stuk glas zelfs een litteken op zijn gezicht, zoals een van zijn virtuele helden. Zijn vrienden noemden hem Squall. Hij leefde als Squall. Uiteindelijk wérd hij de moorddadige Squall. Want net als die stoere actieheld probeerde de Eindhovenaar in mei hardhandig en definitief zíjn vijand uit de weg te ruimen. Voor de rechtbank van Den Bosch moest hij zich samen met twee medeverdachten verantwoorden voor poging tot moord op de vader van zijn vriend, die daarbij voor zijn leven verminkt werd. De rechtbank doet 28 oktober uitspraak. Tegen Squall is 5 jaar cel en TBS geëist, tegen Zell 3 jaar cel en TBS en tegen Seifer (die leidt aan een ernstige vorm van het Syndroom van Asperger: een vorm van autisme) 3 jaar waarvan een voorwaardelijk en verplicht reclasseringstoezicht. Het blijft merkwaardig dat wanneer er een computerspel bij een geweldsongeval betrokken kan worden er nooit een krantenkop zoals "haat jegens stiefvader oorzaak moordpoging" staat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |