In before Retorbrapi en leolinedance bitchfight

De prijzen van een Mac liggen inderdaad iets hoger dan de goedkopere Windows-PC's en laptops, maar het zijn ook geen low end-modellen. Als je bijvoorbeeld de MacBook Air gaat vergelijken met
Waarom mensen voor Apple kiezen is, in tegenstelling tot wat veel Anti-Apple mensen beweren, niet vanwege het Appeltje, of de marketing. Tenminste, niet in de zin die deze mensen bedoelen. Mensen kopen Apple omdat het betrouwbaar is, omdat ze weten wat ze krijgen, en omdat Apple er een perfectionistische filosofie op nahoudt, die bij veel andere fabrikanten -die vaak voor 'bang for buck' gaan- ver te zoeken is.
Neem bijvoorbeeld een MacBook Pro. De 13" MacBook Pro kost je minstens 999 euro voor een 2,4 core2duo met 4GB werkgeheugen, een harde schijf van 250GB en niet eens een full HD-scherm. Mijn vader heeft twee weken geleden voor 500 euro een HP laptop met i3, 4GB en 320GB gekocht, met een groter scherm en Windows 7, wat een prima besturingssysteem is. De i3 is nieuwer dan de core2duo en de overige specificaties lijken gelijk of beter. Waarom dan het dubbele betalen voor een MacBook Pro? Vanwege het oog voor detail waarmee het product in elkaar is gezet, wat de gebruikservaring zoveel beter maakt.
De verschillen die het eerst opvallen:
- MacOS, uiteraard. Hoewel ik Windows 7 heel goed vind werken, vind ik MacOS net wat soepeler, overzichtelijker, schoner en lichter. Zeker in combinatie met het
- Multitouch trackpad, dat beter is dan elk ander trackpad op welke laptop dan ook, vooral bij de goedkopere. Hoewel sommige Windows-laptops een redelijk trackpad hebben, kunnen die niet in de schaduw staan van het gigantische glazen multitouch trackpad dat functioneert als een grote knop. Gebaren met 1, 2, 3 en zelfs 4 vingers zorgen ervoor dat werken op een MacBook Pro zoveel vloeiender gaat dan op andere laptops. Je bent er binnen minuten aan gewend en daarna wil je niet anders meer.
- De aluminium unibody behuizing. Niet uniek in laptops, maar wel het beste voorbeeld. De MacBook Pro-behuizing bestaat uit een enkel stuk aluminium, waardoor de laptop dunner en lichter is. Er zijn ook premium Windows-laptops met een aluminium-behuizing, maar die kosten net zo veel, of soms zelfs meer, dan een MacBook Pro.
- MacBook zijn koel en stil! MacBooks hebben de betere warmteafvoer op de markt, waardoor ze koel blijven en nauwelijks geluid maken. En dit bereiken ze zonder lelijke luchtroosters in de behuizing te maken.
-Minimalistisch design: alle computer van Apple hebben een minimalistisch design dat een hoop mensen aanspreekt. Zelfs mensen die nooit een Apple zouden kopen, geven doe 'dat ze wel mooi zijn'. Het minimalisme is ook functioneel: alles zit waar het moet zitten en alles spreekt voor zich. Als je een Mac uit de doos haalt en aanzet, spreekt alles praktisch voor zich. Dit in tegenstelling tot een hoop Windows-computers.
Verder zijn er in de MacBooks kleine dingen zoals een verlicht toetsenbord, een niet uitschuifbare optische drive, waardoor niets kan afbreken, batterijduur van ruim 7 uur, een poweradapter die magnetisch is, waardoor je niet je laptop van tafel trekt als je het snoer meetrekt, de magnetische sluiting, de LED-lampjes op de zijkant die je laten zien hoeveel accu je nog over hebt, enz. enz.
Sommige dingen worden door veel mensen (vaak anti-Apple) afgeschreven als overbodig, maar dat is geen reden om te zeggen dat Apples te duur zijn. Ze zijn prijzig, dat zal niemand ontkennen. Maar het zijn ook premiumproducten die niet streven te concurreren met de goedkoopste Windows-modellen. Alles aan een Mac schreeuwt kwaliteit, en aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijskaartje. Heb je het er niet voor over, geeft dat niets. Ik had ook tevreden kunnen zijn met die HP van 500 euro, want het is een prima laptop. Maar ik zou er absoluut niet mijn MacBook voor inruilen, en zal de volgende keer ook extra betalen voor net dat beetje extra.