Dat dusquote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:40 schreef unox1983 het volgende:
Gewoon dagportie blijven geven, die straatschooier snapt vanzelf wel dat ie geen meer krijgt en gaat dan vanzelf wel minder eten...
Ok dus gewoon portie in de bak en als hij het dan in een keer opvreet... jammer dan?quote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:40 schreef unox1983 het volgende:
Gewoon dagportie blijven geven, die straatschooier snapt vanzelf wel dat ie geen meer krijgt en gaat dan vanzelf wel minder eten...
Jepsquote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:42 schreef eevie1207 het volgende:
[..]
Ok dus gewoon portie in de bak en als hij het dan in een keer opvreet... jammer dan?
Met als risico dat hij dus na 9 uur in de ochtend niets meer heeft tot de volgende dag 9 uur??quote:
Hij leert het na verloop van tijd wel af. Althans, dat hoop ik voor 'm!quote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:43 schreef eevie1207 het volgende:
[..]
Met als risico dat hij dus na 9 uur in de ochtend niets meer heeft tot de volgende dag 9 uur??
Dat gaat lastig worden
Zeker niet te weinig en erg goed voer ook. Hij woont al 2 maanden bij me, ik ben er van de week mee begonnen om dat eet patroon aan te passen.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:44 schreef unox1983 het volgende:
Je geeft ze immers niet te weinig(neem ik aan) dat hij het in 1x naar binnen werkt is zijn probleem.. het kan ook zijn dat het beestje nog wat stress heeft een daardoor alles in 1x opeet...
Ik was nog wel eens een heel weekend weg en dan kreeg de kat het hele weekend geen eten.. ze gaan niet gelijk dood...
die straatkat, waar komt die weg? wat is zijn achtergrond.. werd zijn eten altijd gejat door een andere kat?
eten buiten bereik van die andere houden...quote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:45 schreef eevie1207 het volgende:
En hoe zorg ik er dan voor dat die schooier niet de portie van de ander ook opeet? Die stopt namelijk nog wel een soort van om uit te buiken.
Dan moet ik ze dus de hele dag gescheiden houden? Als ik het eten altijd wil laten staan danquote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:47 schreef unox1983 het volgende:
[..]
eten buiten bereik van die andere houden...
Wij hebben hier 2 katten die niet goed met elkaar overweg kunnen en een hond..
De jongste kat + hond kunnen prima met elkaar echter de hond wil de kat zijn brokken nog wel eens opeten... de oudere kat die heeft haar plekje boven.. daar komt die andere kat + hond niet... ook al doe je dat tijdelijk.. wss moet ie nog wat wennen
Ja als je wegt bent de 2 scheiden van elkaar, bijv. 1 in de keuken en de ander in de woonkamer/gang...quote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:51 schreef eevie1207 het volgende:
Ze hebben wel een eigen bakje, waar ze dus zelf al naartoe gaan en uit eten. Ze zijn 8 maanden.
Als ik weg ben het eten weghalen?
Stel je hebt een kind, waarvan je weet dat ie voldoende eten heeft gehad en die blijft zeuren.. wat doe je dan ?quote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:54 schreef eevie1207 het volgende:
Gisteravond 23 uur heb ik de dagportie erin gegooid, vanmorgen 8.30 uur op! 10.00 uur weer de dagportie erin en hij gaat er echt even voor zitten.
Weghalen en vanavond pas weer geven? Dan went hij er nooit aan denk ik. Of gewoon neerzetten en weghalen als hij teveel heeft gehad? Of laten staan met het risico dat hij vanavond om 19 uur ontzettend gaat zitten zeuren.??
Klinkt idd logisch maar is wel enorm in strijd met andere berichten... Dat een kat 20x een kleine maaltijd moet eten od etc. Ik vind het lastig, die oude katten van mij deden gewoon niet moeilijk.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 12:17 schreef novel het volgende:
Ik liet ook gewoon royale hoeveelheid droge brokjes staan zodat de kat kon nemen wanneer hij dat wilde. Teveel eten gebeurde nooit. Makkelijk voor mij en de kat, vond ik.
Toen zei de dierenarts dat dat voor een roofdier eigenlijk heel erg slecht is. Hij vertelde:
Dan lopen ze de hele dag te snacken. De hele dag door kleine beetjes eten, is een belasting voor de organen. Een roofdier is daar niet op gebouwd. Die eten van nature nog niet eens elke dag. Ze laden zich vol, en gaan pas weer jagen zodra ze honger hebben.
Volgens hem was een keer eten per dag voor een volwassen kat het best.
Ik: maar dan eet hij maar een beetje en laat de rest staan!
DA: neerzetten, half uurtje de tijd geven, dan weghalen. Na een paar dagen eet hij alles op.
Daarna heb ik inderdaad maar 1x per dag voer gegeven. Een afgepaste portie. Dat at hij dan wel meteen voor het grootste gedeelte op (vooral als het vers voer was).
Maar dat meteen weer weghalen kwam er niet van. (Vond ik toch een beetje zielig)
Ik heb een kleintje idd, miss overstappen naar een grotere waar de hele portie in kan...quote:Op zaterdag 8 januari 2011 11:22 schreef Lonaa het volgende:
Koop een snackbal, dan moet ie er voor werken.
Ik vind dat eigenlijk een raar advies van je dierenarts. Een kat is toch niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een leeuw die grote prooien eet? In de natuur eet een kat meerdere kleine prooien op een dag, zoals muizen en vogeltjes.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 12:17 schreef novel het volgende:
Toen zei de dierenarts dat dat voor een roofdier eigenlijk heel erg slecht is. Hij vertelde:
Dan lopen ze de hele dag te snacken. De hele dag door kleine beetjes eten, is een belasting voor de organen. Een roofdier is daar niet op gebouwd. Die eten van nature nog niet eens elke dag. Ze laden zich vol, en gaan pas weer jagen zodra ze honger hebben.
Volgens hem was een keer eten per dag voor een volwassen kat het best.
Nou nee, zoals gezegd was ik te weekhartig om het echt weg te halen. Bovendien was hij toen al zeker 14 en dat vond ik wel te oud voor een totale verandering.quote:Op zondag 9 januari 2011 09:22 schreef eevie1207 het volgende:
[..]
Klinkt idd logisch maar is wel enorm in strijd met andere berichten... Dat een kat 20x een kleine maaltijd moet eten od etc. Ik vind het lastig, die oude katten van mij deden gewoon niet moeilijk.
had je met deze methode niet dat je kat de gehele dag zeurde om eten?
Groot of klein maakt naar mijn idee niet zoveel uit toch?quote:Op zondag 9 januari 2011 11:04 schreef felixvulgaris het volgende:
[..]
Ik vind dat eigenlijk een raar advies van je dierenarts. Een kat is toch niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een leeuw die grote prooien eet? In de natuur eet een kat meerdere kleine prooien op een dag, zoals muizen en vogeltjes.
Bovendien is het voer dat de meeste katten krijgen (brok of blik) ook niet echt te vergelijken met echte prooien. In kattenvoer zit veel minder vlees en zitten meer koolhydraten. Katten zijn er eigenlijk niet voor gemaakt om veel koolhydraten te eten, en daarom is het ook niet goed om daar veel tegelijk van binnen te krijgen (de glucosespiegel in het bloed wordt dan erg hoog). Naar mijn idee is het beter om minstens 2 maaltijden per dag te geven aan een kat.
Een leeuw eet grote prooidieren. Hij kan zich met 1 prooi zo volvreten dat hij daarna 3 dagen niks meer nodig eet,quote:Op zondag 9 januari 2011 18:34 schreef novel het volgende:
[..]
Groot of klein maakt naar mijn idee niet zoveel uit toch?
En DA zei ook: katten zijn eiwit-junks. Ze willen zoveel als ze maar kunnen krijgen (en voer met minder eiwit vinden ze minder lekker).
Maar dat is meer dan ze in natuur zouden krijgen (dat voedsel is minder hoogwaardig qua eiwit, doordat het hele beesten zijn). Volgens hem gaven de grote hoeveelheden eiwit die wij onze katten geven, problemen. Oa. met de nieren.
Misschien valt het te vergelijken met de natuurlijke menselijke hang naar zoveel mogelijk vet en suiker (In zware omstandigheden nodig voor overleving, maar ook ongezond als we ons er onbeperkt van bedienen)
Dus voedsel met minder eiwit is volgens DA beter voor katten. Van koolhydraten weet ik het niet meer te herinneren wat hij daarover zei (suiker is wel slecht). Maar bv. vet was dan (voor een kat) een gezondere energieleverancier.
Ik vond het allemaal erg logisch, en de DA leek me ook goed te weten waar hij over sprak.
Overigens pleit ik er niet voor om katten rigoureus 'terug naar de natuur' te sturen![]()
We willen met ze samenleven en behandelen als maatje (wat de kat daarvan denkt, weten we natuurlijk niet).
En elke dag eten, zoals wij, hoort daarbij, he.
Het andere uiterste is dat mensen hun beesten 'verwennen' met allerlei mensenvoer dat echt ongezond is. Dat gaat te ver, natuurlijk.
Maar een beetje schipperen met natuurlijke gewoontes mag mi. best. Dat doen we met ons zelf ook - liefst met mate
Ideaal maar die krengen zijn duur!quote:Op zaterdag 8 januari 2011 12:03 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik zou een of twee voerautomaten plaatsen, die bijvoorbeeld verspreid over de dag een dagportie geven. Heb je er geen kind meer aan.
MC's hebben vaak last van gewrichtsproblemen, dus vaak zit er glucosamine in. Een smeersel voor de gewrichten wat uit schaaldieren komt. Geen probleem als ze daar teveel van krijgen, het lichaam stopt niet met het aanmaken daarvan.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:59 schreef eevie1207 het volgende:
Maine Coon brok... kun je die gewoon aan een ander ras ook geven dan? Misschien een domme vraag hoor, maar je zou toch denken dat daar dan speciale stoffen voor Maine Coons in zitten ofzoiets...
Dit is een goede post voor in het versvoer discussie topic. Heldere uitleg!quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:18 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
MC's hebben vaak last van gewrichtsproblemen, dus vaak zit er glucosamine in. Een smeersel voor de gewrichten wat uit schaaldieren komt. Geen probleem als ze daar teveel van krijgen, het lichaam stopt niet met het aanmaken daarvan.
Verder maken ze vaak reclame voor L-lysine.
Een eiwit wordt opgesplitst in verschillende aminozuren. Sommige zijn eccencieel, sommige niet. Het is een aminozuren die mens en dier niet zelf kunnen aanmaken, maar wel nodig hebben.
Nierproblemen worden niet direct veroorzaak door teveel eiwitten, maar door de verkeerde eiwitten. Plantaardige eiwitten zijn nutteloos, en veel kattenbrokken hebben als hoofdbestanddeel een graansoort. Die eiwitten die daaruit komen zijn nutteloos, vragen het lichaam onnodig veel moeite om het af te breken, en zijn daarom niet goed.
Een groot aantal dierlijke eiwitten zijn nuttig.
Om er nog wat dieper op in te gaan: een eiwit wordt afgebroken tot aminozuur. van die aminozuren wordt een combinatie gemaakt, dat noem je een aminozuurprofiel. Alleen de juiste combinaties zijn nuttig, de rest is troep voor het lichaam.
Een compleet aminozuurprofiel moet zoveel mogelijk lijken of het lichaamseigen aminozuurprofiel van de kat (of mens, of andere diersoort).
Met dierlijke eiwitten is het mogelijk om een compleet aminozuurprofiel te maken. Met plantaardige eiwitten is het ook wel mogelijk, maar dan moet je bepaalde lastige combinaties maken. Bv peulen met mais. Die combinaties zijn in kattenvoer nooit te vinden, aangezien het altijd alleen mais, rijst of soms haver is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |