abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91016189
Hallo medefokkers.....

Voorheen had ik 2 katten die continue brokken hadden staan en dus konden eten wanneer ze wilde, dit ging altijd erg goed. Nu die 2 helaas zijn overleden heb ik inmiddels 2 nieuwe.

Deze 2 waren gewend 3x per dag eten te krijgen, ik wil ze laten wennen aan dat er ook altijd eten staat zodat ze af en toe een beetje kunnen eten.

Het probleem is dat ze gewoon de dagportie in een keer op eten. Een stopt tussendoor nog wel, die straatschooier blijft maar door eten.

Ik kan ze moeilijk 3x per dag een hele dagportie geven, straks ontploffen ze nog.

Iemand tips?
pi_91016262
brokjes verstoppen
pi_91016268
Gewoon dagportie blijven geven, die straatschooier snapt vanzelf wel dat ie geen meer krijgt en gaat dan vanzelf wel minder eten...
some rules can be bend, some rules can be broken
  zaterdag 8 januari 2011 @ 10:41:53 #4
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_91016289
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:40 schreef unox1983 het volgende:
Gewoon dagportie blijven geven, die straatschooier snapt vanzelf wel dat ie geen meer krijgt en gaat dan vanzelf wel minder eten...
Dat dus :)
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_91016293
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:40 schreef unox1983 het volgende:
Ok dus gewoon portie in de bak en als hij het dan in een keer opvreet... jammer dan?
pi_91016301
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:40 schreef zeeeend het volgende:
brokjes verstoppen
Verstoppen? Dan heb ik er een dagtaak bij haha
pi_91016305
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:42 schreef eevie1207 het volgende:

[..]

Ok dus gewoon portie in de bak en als hij het dan in een keer opvreet... jammer dan?
Jeps
pi_91016319
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:42 schreef unox1983 het volgende:

[..]

Jeps
Met als risico dat hij dus na 9 uur in de ochtend niets meer heeft tot de volgende dag 9 uur??

Dat gaat lastig worden
pi_91016342
Je geeft ze immers niet te weinig(neem ik aan) dat hij het in 1x naar binnen werkt is zijn probleem.. het kan ook zijn dat het beestje nog wat stress heeft een daardoor alles in 1x opeet...

Ik was nog wel eens een heel weekend weg en dan kreeg de kat het hele weekend geen eten.. ze gaan niet gelijk dood...

die straatkat, waar komt die weg? wat is zijn achtergrond.. werd zijn eten altijd gejat door een andere kat?
pi_91016348
En hoe zorg ik er dan voor dat die schooier niet de portie van de ander ook opeet? Die stopt namelijk nog wel een soort van om uit te buiken.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 10:45:53 #11
270206 54cm
Groot, groter, grootst!
pi_91016351
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:43 schreef eevie1207 het volgende:

[..]

Met als risico dat hij dus na 9 uur in de ochtend niets meer heeft tot de volgende dag 9 uur??

Dat gaat lastig worden
Hij leert het na verloop van tijd wel af. Althans, dat hoop ik voor 'm! ;)
Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
pi_91016371
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:44 schreef unox1983 het volgende:
Je geeft ze immers niet te weinig(neem ik aan) dat hij het in 1x naar binnen werkt is zijn probleem.. het kan ook zijn dat het beestje nog wat stress heeft een daardoor alles in 1x opeet...

Ik was nog wel eens een heel weekend weg en dan kreeg de kat het hele weekend geen eten.. ze gaan niet gelijk dood...

die straatkat, waar komt die weg? wat is zijn achtergrond.. werd zijn eten altijd gejat door een andere kat?
Zeker niet te weinig en erg goed voer ook. Hij woont al 2 maanden bij me, ik ben er van de week mee begonnen om dat eet patroon aan te passen.

Hij komt als zwerfkat uit Griekenland, ik weet er dus niet veel van, maar kan me zo voorstellen dat hij moest knokken om te eten.

Die ander komt bij een fokker vandaan en is gewoon een vreetkees, maar die stopt wel als hij echt vol zit.
pi_91016372
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:45 schreef eevie1207 het volgende:
En hoe zorg ik er dan voor dat die schooier niet de portie van de ander ook opeet? Die stopt namelijk nog wel een soort van om uit te buiken.
eten buiten bereik van die andere houden...
Wij hebben hier 2 katten die niet goed met elkaar overweg kunnen en een hond..
De jongste kat + hond kunnen prima met elkaar echter de hond wil de kat zijn brokken nog wel eens opeten... de oudere kat die heeft haar plekje boven.. daar komt die andere kat + hond niet... ook al doe je dat tijdelijk.. wss moet ie nog wat wennen
pi_91016389
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:47 schreef unox1983 het volgende:

[..]

eten buiten bereik van die andere houden...
Wij hebben hier 2 katten die niet goed met elkaar overweg kunnen en een hond..
De jongste kat + hond kunnen prima met elkaar echter de hond wil de kat zijn brokken nog wel eens opeten... de oudere kat die heeft haar plekje boven.. daar komt die andere kat + hond niet... ook al doe je dat tijdelijk.. wss moet ie nog wat wennen
Dan moet ik ze dus de hele dag gescheiden houden? Als ik het eten altijd wil laten staan dan
pi_91016408
schooierkat heeft tijd nodig om te wennen aan het ritme.. die zul je ff wat meer aandacht moeten geven.. wanneer je weg bent heten scheiden en wanneer je aanwezig bent de boel zelf in het gareel houden... je kunt katten leren dat het ene eten voor hunzelf is en het andere bakje voor de ander.. ik weet niet hoe oud ze zijn ?
pi_91016420
Ze hebben wel een eigen bakje, waar ze dus zelf al naartoe gaan en uit eten. Ze zijn 8 maanden.

Als ik weg ben het eten weghalen?
pi_91016461
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:51 schreef eevie1207 het volgende:
Ze hebben wel een eigen bakje, waar ze dus zelf al naartoe gaan en uit eten. Ze zijn 8 maanden.

Als ik weg ben het eten weghalen?
Ja als je wegt bent de 2 scheiden van elkaar, bijv. 1 in de keuken en de ander in de woonkamer/gang...

Dan kan de een niet van de ander eten...

wanneer je thuis bent gewoon de boel weer bij elkaar en het in de gaten houden...
8maand oud valt hun nog wel wat leren en als ze gedrag vertonen wat je niet aanstaan dan moet je ze dat afleren... een moederkat doet dat door ze in hun nekvel naar een ander plek te slepen.. of je pakt ze vast in het nekvel en blaast in hun gezicht...

Consuquent blijven is het allerbelangrijkste...

Geen compromieen sluiten...

Hier heb ik nog wel eens ruzie over met mijn vriendin :D
pi_91016464
Gisteravond 23 uur heb ik de dagportie erin gegooid, vanmorgen 8.30 uur op! 10.00 uur weer de dagportie erin en hij gaat er echt even voor zitten.

Weghalen en vanavond pas weer geven? Dan went hij er nooit aan denk ik. Of gewoon neerzetten en weghalen als hij teveel heeft gehad? Of laten staan met het risico dat hij vanavond om 19 uur ontzettend gaat zitten zeuren.??
pi_91016503
Consequent, ik weet het. Lastig idd als je een partner hebt die iets " zielig" vindt of "gek" wordt van het gemiauw achter de deur en die dan weer open doet... pffff
pi_91016530
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:54 schreef eevie1207 het volgende:
Gisteravond 23 uur heb ik de dagportie erin gegooid, vanmorgen 8.30 uur op! 10.00 uur weer de dagportie erin en hij gaat er echt even voor zitten.

Weghalen en vanavond pas weer geven? Dan went hij er nooit aan denk ik. Of gewoon neerzetten en weghalen als hij teveel heeft gehad? Of laten staan met het risico dat hij vanavond om 19 uur ontzettend gaat zitten zeuren.??
Stel je hebt een kind, waarvan je weet dat ie voldoende eten heeft gehad en die blijft zeuren.. wat doe je dan ?

Jammer dat zijn eten op is...

Gewoon dagportie geven.. is het op.. jammer dan.. moet ie wachten tot morgen...
Bakje dan gewoon laten staan(leeg dus)

je geeft em nu zijn zin.. en ze zijn al zo eigenwijs...

idd nooit hun zin geven en volhouden.. gedrag wat je niet aanstaan afstraffen(dus ook het miauwen achter de deur.. krabben o.i.d.)

onze jongste is nu ongeveer 1 jaar.. en wil heel graag met je handen spelen. maar hij begon te klauwen en te bijten..dat straffen we em gelijk... en nu speelt ie een stuk rustiger met je handen.. maar gaat t fout dan pak ik em in zijn nekvel... dan houd hij gelijk op...
pi_91016555
ok, ik ga het weer terugzetten en laten staan. Ik moet zo weg. Het lijkt trouwens wel dat hij bijna niet eet als we er niet zijn maar dat hij begint als we thuis komen... maar goed.

Lege bak here it comes!

Hopelijk helpt het. tnx
pi_91016572
Gedrag wat ie geleerd heeft is moeilijker af te leren.. dan hem iets anders aan te leren.. zelfde met een hond. Dus leer ze gedrag aan waardoor hij het oude vergeet ;)

Succes en vergeet je niet de bakken nu gescheiden neer te zetten in een ander vertrek als je weg gaat?
  zaterdag 8 januari 2011 @ 11:02:48 #23
87334 lekzzz
It's not easy being green
pi_91016614
Consequent of niet het is lastig om het de kat af te leren. Wij hebben een voerautomaat voor de ene en de andere eet achter een kattenluikje waar ze alleen met haar chip in kan in kan. Het kost wat maar het brengt ook heel veel rust. Iedere keer bakje weghalen en neerzetten is een ramp en jij en de kat wennen er niet aan.
Xiaomi Mi-2 16GB/JB 4.1.1
pi_91017039
Koop een snackbal, dan moet ie er voor werken. :)
Sterkheidsbaas van alles.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 8 januari 2011 @ 11:26:44 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91017118
Die van ons krijgen 's avonds eten, en dat is het. Nu hadden we er eentje die achter elkaar alles op at, maar die is er niet meer. De andere twee laten inmiddels voer staan en verdelen het blijkbaar over de dag.

Je kat leert vanzelf wel dat hij 1x per dag voer krijgt, en dat hij dat ook echt elke dag krijgt. Hij hoeft zich niet meer af te vragen of hij wel voer vindt, hij krijgt het echt elke dag en op een gegeven moment weet hij dat. Dan zal hij waarschijnlijk langzaam ook leren dat hij wat kan "bewaren".
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_91017322
Als je twee katten hebt, met verschillende eetgewoonten, is het gewoon niet te doen.

Ons poes kan netjes met een dagportie toe, de kater eist 3x perdag eten.
Dagportie of niet, alles gaat op. Als we niets zouden geven, gaat ie overgeven. (Sowieso een gevoelige maagje.)

De eerste jaren (!) waren we een soort van politie agent. De kater kreeg op zijn falie als hij uit de bak van de poes vrat. Dat gehengel van Kater ging steeds stiekumer, waardoor Poes niets meer had als zij wilde eten.

Het was gewoon echt niet leuk meer. Voor ons niet, maar voor hen ook niet. Inmiddels hebben we dus de oplossing die Lekzzz beschreef. Ideaal.
Wij minder gestresst, Poes kan op haar gemak eten achter haar luikje, Kater krijgt 3/4 pd een portie en hoeft niet meer gestrafd te worden. Dus hij is ook minder jumpy geworden.

Kortom rust in de tent. Eindelijk!

Soms, als het niet lukt om dingen af/aan te leren, zoek het dan in andere oplossingen. Je wilt immers niet de godganse dag als een dirigent alles moeten leiden... (of lijden. :+ )
  Moderator zaterdag 8 januari 2011 @ 12:03:17 #27
155227 crew  Guppy
dus
pi_91017992
Ik zou een of twee voerautomaten plaatsen, die bijvoorbeeld verspreid over de dag een dagportie geven. Heb je er geen kind meer aan.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_91018377
Ik liet ook gewoon royale hoeveelheid droge brokjes staan zodat de kat kon nemen wanneer hij dat wilde. Teveel eten gebeurde nooit. Makkelijk voor mij en de kat, vond ik.

Toen zei de dierenarts dat dat voor een roofdier eigenlijk heel erg slecht is. Hij vertelde:

Dan lopen ze de hele dag te snacken. De hele dag door kleine beetjes eten, is een belasting voor de organen. Een roofdier is daar niet op gebouwd. Die eten van nature nog niet eens elke dag. Ze laden zich vol, en gaan pas weer jagen zodra ze honger hebben.

Volgens hem was een keer eten per dag voor een volwassen kat het best.

Ik: maar dan eet hij maar een beetje en laat de rest staan!

DA: neerzetten, half uurtje de tijd geven, dan weghalen. Na een paar dagen eet hij alles op.

Daarna heb ik inderdaad maar 1x per dag voer gegeven. Een afgepaste portie. Dat at hij dan wel meteen voor het grootste gedeelte op (vooral als het vers voer was).
Maar dat meteen weer weghalen kwam er niet van. (Vond ik toch een beetje zielig ;) )
  Moderator zaterdag 8 januari 2011 @ 12:19:27 #29
155227 crew  Guppy
dus
pi_91018414
Eigenlijk klint dat ook best logisch
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_91057345
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 12:17 schreef novel het volgende:
Ik liet ook gewoon royale hoeveelheid droge brokjes staan zodat de kat kon nemen wanneer hij dat wilde. Teveel eten gebeurde nooit. Makkelijk voor mij en de kat, vond ik.

Toen zei de dierenarts dat dat voor een roofdier eigenlijk heel erg slecht is. Hij vertelde:

Dan lopen ze de hele dag te snacken. De hele dag door kleine beetjes eten, is een belasting voor de organen. Een roofdier is daar niet op gebouwd. Die eten van nature nog niet eens elke dag. Ze laden zich vol, en gaan pas weer jagen zodra ze honger hebben.

Ik: maar dan eet hij maar een beetje en laat de rest staan!

DA: neerzetten, half uurtje de tijd geven, dan weghalen. Na een paar dagen eet hij alles op.

Daarna heb ik inderdaad maar 1x per dag voer gegeven. Een afgepaste portie. Dat at hij dan wel meteen voor het grootste gedeelte op (vooral als het vers voer was).
Maar dat meteen weer weghalen kwam er niet van. (Vond ik toch een beetje zielig ;) )
Klinkt idd logisch maar is wel enorm in strijd met andere berichten... Dat een kat 20x een kleine maaltijd moet eten od etc. Ik vind het lastig, die oude katten van mij deden gewoon niet moeilijk.

had je met deze methode niet dat je kat de gehele dag zeurde om eten?
pi_91057353
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 11:22 schreef Lonaa het volgende:
Koop een snackbal, dan moet ie er voor werken. :)
Ik heb een kleintje idd, miss overstappen naar een grotere waar de hele portie in kan...
pi_91058558
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 12:17 schreef novel het volgende:

Ik vind dat eigenlijk een raar advies van je dierenarts. Een kat is toch niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een leeuw die grote prooien eet? In de natuur eet een kat meerdere kleine prooien op een dag, zoals muizen en vogeltjes.

Bovendien is het voer dat de meeste katten krijgen (brok of blik) ook niet echt te vergelijken met echte prooien. In kattenvoer zit veel minder vlees en zitten meer koolhydraten. Katten zijn er eigenlijk niet voor gemaakt om veel koolhydraten te eten, en daarom is het ook niet goed om daar veel tegelijk van binnen te krijgen (de glucosespiegel in het bloed wordt dan erg hoog). Naar mijn idee is het beter om minstens 2 maaltijden per dag te geven aan een kat.
pi_91074544
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 09:22 schreef eevie1207 het volgende:

[..]

Klinkt idd logisch maar is wel enorm in strijd met andere berichten... Dat een kat 20x een kleine maaltijd moet eten od etc. Ik vind het lastig, die oude katten van mij deden gewoon niet moeilijk.

had je met deze methode niet dat je kat de gehele dag zeurde om eten?
Nou nee, zoals gezegd was ik te weekhartig om het echt weg te halen. Bovendien was hij toen al zeker 14 en dat vond ik wel te oud voor een totale verandering.
Maar ik gaf daarna wel porties voor niet meer dan een dag, en hij at het meeste dan toch wel in enkele uren op.

En zeuren om eten heb ik altijd aardig in de hand weten te houden door hem bv. nooit te voeren als ik zat te eten of ging eten. (want dan heb je altijd zo'n zeurende kat om je benen draaien).
pi_91075975
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 11:04 schreef felixvulgaris het volgende:

[..]

Ik vind dat eigenlijk een raar advies van je dierenarts. Een kat is toch niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een leeuw die grote prooien eet? In de natuur eet een kat meerdere kleine prooien op een dag, zoals muizen en vogeltjes.

Bovendien is het voer dat de meeste katten krijgen (brok of blik) ook niet echt te vergelijken met echte prooien. In kattenvoer zit veel minder vlees en zitten meer koolhydraten. Katten zijn er eigenlijk niet voor gemaakt om veel koolhydraten te eten, en daarom is het ook niet goed om daar veel tegelijk van binnen te krijgen (de glucosespiegel in het bloed wordt dan erg hoog). Naar mijn idee is het beter om minstens 2 maaltijden per dag te geven aan een kat.
Groot of klein maakt naar mijn idee niet zoveel uit toch?

En DA zei ook: katten zijn eiwit-junks. Ze willen zoveel als ze maar kunnen krijgen (en voer met minder eiwit vinden ze minder lekker).
Maar dat is meer dan ze in natuur zouden krijgen (dat voedsel is minder hoogwaardig qua eiwit, doordat het hele beesten zijn). Volgens hem gaven de grote hoeveelheden eiwit die wij onze katten geven, problemen. Oa. met de nieren.
Misschien valt het te vergelijken met de natuurlijke menselijke hang naar zoveel mogelijk vet en suiker (In zware omstandigheden nodig voor overleving, maar ook ongezond als we ons er onbeperkt van bedienen)

Dus voedsel met minder eiwit is volgens DA beter voor katten. Van koolhydraten weet ik het niet meer te herinneren wat hij daarover zei (suiker is wel slecht). Maar bv. vet was dan (voor een kat) een gezondere energieleverancier.

Ik vond het allemaal erg logisch, en de DA leek me ook goed te weten waar hij over sprak.

Overigens pleit ik er niet voor om katten rigoureus 'terug naar de natuur' te sturen :)
We willen met ze samenleven en behandelen als maatje (wat de kat daarvan denkt, weten we natuurlijk niet :P ).
En elke dag eten, zoals wij, hoort daarbij, he.

Het andere uiterste is dat mensen hun beesten 'verwennen' met allerlei mensenvoer dat echt ongezond is. Dat gaat te ver, natuurlijk.

Maar een beetje schipperen met natuurlijke gewoontes mag mi. best. Dat doen we met ons zelf ook - liefst met mate :o
pi_91079549
Ik stond trouwens ook wel raar te kijken van dat DA verhaal.
Dacht ik toch dat ik extra goed bezig was, alle keren dat ik mager vlees gaf ipv. blik of brokjes! :o
pi_91080602
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 18:34 schreef novel het volgende:

[..]

Groot of klein maakt naar mijn idee niet zoveel uit toch?

En DA zei ook: katten zijn eiwit-junks. Ze willen zoveel als ze maar kunnen krijgen (en voer met minder eiwit vinden ze minder lekker).
Maar dat is meer dan ze in natuur zouden krijgen (dat voedsel is minder hoogwaardig qua eiwit, doordat het hele beesten zijn). Volgens hem gaven de grote hoeveelheden eiwit die wij onze katten geven, problemen. Oa. met de nieren.
Misschien valt het te vergelijken met de natuurlijke menselijke hang naar zoveel mogelijk vet en suiker (In zware omstandigheden nodig voor overleving, maar ook ongezond als we ons er onbeperkt van bedienen)

Dus voedsel met minder eiwit is volgens DA beter voor katten. Van koolhydraten weet ik het niet meer te herinneren wat hij daarover zei (suiker is wel slecht). Maar bv. vet was dan (voor een kat) een gezondere energieleverancier.

Ik vond het allemaal erg logisch, en de DA leek me ook goed te weten waar hij over sprak.

Overigens pleit ik er niet voor om katten rigoureus 'terug naar de natuur' te sturen :)
We willen met ze samenleven en behandelen als maatje (wat de kat daarvan denkt, weten we natuurlijk niet :P ).
En elke dag eten, zoals wij, hoort daarbij, he.

Het andere uiterste is dat mensen hun beesten 'verwennen' met allerlei mensenvoer dat echt ongezond is. Dat gaat te ver, natuurlijk.

Maar een beetje schipperen met natuurlijke gewoontes mag mi. best. Dat doen we met ons zelf ook - liefst met mate :o
Een leeuw eet grote prooidieren. Hij kan zich met 1 prooi zo volvreten dat hij daarna 3 dagen niks meer nodig eet,
Een huiskat eet in het wild vogels en muizen. Na het eten van 1 prooi zit hij niet zo vol dat hij daarna dagen niet meer hoeft te eten. Hij zal meerdere prooien op een dag moeten vangen om te overleven.
Ik zie daarom niet in waarom een kat niet meerdere malen op een dag zou mogen eten (als je het vergelijkt met de natuur).

Eiwit is juist goed voor katten. Ik zou dat niet als junk beschouwen. Alleen wanneer een kat een ziekte zoals nierfalen heeft, is het niet goed om teveel eiwit te geven. Maar eiwit is niet de oorzaak van nierfalen...het zorgt er alleen voor dat een kat met nierfalen ziek wordt, omdat de nieren de afbraakprodukten van eiwitten niet goed uitscheiden.

Overigens vind ik het niet verkeerd om katten maar 1 maal per dag eten te geven...zolang ze dit eten maar verdelen over de gehele dag en niet in 1 keer opeten. Alleen als je meerdere katten hebt, is het lastig om na te gaan of de ene kat niet het eten van de andere kat opeet.
pi_91107856
Ja, dat van die grote katten klinkt ook logisch.
DA verhaal ook.

Vind het interessant. Hopelijk leest iemand die hierin geschoold is, dit topic en kan die uitsluitsel geven.
  maandag 10 januari 2011 @ 13:49:22 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_91112726
Volgens mij is er maar weinig formele scholing op gebied van voeding, bijv. voor/door dierenartsen. Er is meer sprake van ervaring en dan wordt het al wat lastiger om een en ander tegen elkaar af te wegen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_91125572
Inmiddels laat ik nu 2 dagen de dagportie staan s avonds, gevolg dat ze het na een paar ur al op hebben en dus de rest van de dag niets meer krijge tot in de avond als ik ga slapen.

Ze zeuren nog steeds om eten en ik merk ook dat die schooier aan de diarree is...

Ik ben er nogsteeds niet van overtuigd dat dit een goede manier is. De dagportie neerzetten en dan pech tot de volgende dag. Gaan ze echt wennen aan het feit dat ze eten gaan "bewaren"voor de rest van de dag???
  maandag 10 januari 2011 @ 18:46:33 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_91125865
Ik ben persoonlijk ook niet overtuigd van je methode. Kies wat goed is voor jouw katten, niet wat je aanneemt of denkt dat goed is voor je katten. De praktijk is toch het beste bewijs.

Onze kat krijgt drie keer per dag op gezette tijden afgepaste porties en ze zeurt heel weinig tussendoor om eten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_91126084
Ik denk dat je gelijk hebt, mijn vorige katten deden het erg goed op altijd voer aanwezig. Deze die ik nu heb overeten echt.

Ik wordt alleen gestoord van het feit dat ze me elke ochtend wakker maken voor eten, en steeds vroeger. Daarom wide ik iets anders proberen.
pi_91126370
Dus als iemand nog een tip heeft omgewoon weer normaal te kunnen uitslapen...
  maandag 10 januari 2011 @ 19:30:26 #43
87334 lekzzz
It's not easy being green
pi_91128250
Genoeg tips volgens mij in topic :?
Xiaomi Mi-2 16GB/JB 4.1.1
pi_91128406
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 12:03 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik zou een of twee voerautomaten plaatsen, die bijvoorbeeld verspreid over de dag een dagportie geven. Heb je er geen kind meer aan.
Ideaal maar die krengen zijn duur!
pi_91129934
Hier wordt je wel vrolijk van dan?
Het geeft echt een hele hoop rust, voor je katten en voor jou.

Ik snap dat het best geld is, maar wij hebben hetzelfde traject door gemaakt, en na een paar jaar die voeder automaat (chip luik) gekocht. Heel veel spijt.
Dat we dat niet gelijk gedaan hebben. :)
pi_91177070
Grotere brok (bv maine coon brok), minder lekkere brok, brok met meer vezels (vezels vullen, maar schijten ze weer uit).
Voer op de trap zetten (moeten ze lopen voor eten)
pi_91265159
Maine Coon brok... kun je die gewoon aan een ander ras ook geven dan? Misschien een domme vraag hoor, maar je zou toch denken dat daar dan speciale stoffen voor Maine Coons in zitten ofzoiets...
pi_91266043
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 14:59 schreef eevie1207 het volgende:
Maine Coon brok... kun je die gewoon aan een ander ras ook geven dan? Misschien een domme vraag hoor, maar je zou toch denken dat daar dan speciale stoffen voor Maine Coons in zitten ofzoiets...
MC's hebben vaak last van gewrichtsproblemen, dus vaak zit er glucosamine in. Een smeersel voor de gewrichten wat uit schaaldieren komt. Geen probleem als ze daar teveel van krijgen, het lichaam stopt niet met het aanmaken daarvan.

Verder maken ze vaak reclame voor L-lysine.
Een eiwit wordt opgesplitst in verschillende aminozuren. Sommige zijn eccencieel, sommige niet. Het is een aminozuren die mens en dier niet zelf kunnen aanmaken, maar wel nodig hebben.

Nierproblemen worden niet direct veroorzaak door teveel eiwitten, maar door de verkeerde eiwitten. Plantaardige eiwitten zijn nutteloos, en veel kattenbrokken hebben als hoofdbestanddeel een graansoort. Die eiwitten die daaruit komen zijn nutteloos, vragen het lichaam onnodig veel moeite om het af te breken, en zijn daarom niet goed.
Een groot aantal dierlijke eiwitten zijn nuttig.

Om er nog wat dieper op in te gaan: een eiwit wordt afgebroken tot aminozuur. van die aminozuren wordt een combinatie gemaakt, dat noem je een aminozuurprofiel. Alleen de juiste combinaties zijn nuttig, de rest is troep voor het lichaam.
Een compleet aminozuurprofiel moet zoveel mogelijk lijken of het lichaamseigen aminozuurprofiel van de kat (of mens, of andere diersoort).
Met dierlijke eiwitten is het mogelijk om een compleet aminozuurprofiel te maken. Met plantaardige eiwitten is het ook wel mogelijk, maar dan moet je bepaalde lastige combinaties maken. Bv peulen met mais. Die combinaties zijn in kattenvoer nooit te vinden, aangezien het altijd alleen mais, rijst of soms haver is.
pi_91510894
Ok, dank. Duidelijk verhaal. Ik zal van mijn merk de grote brokken eens gaan proberen, ze hebben rpeofzakjes dus dat scheelt weer.
pi_91515628
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 15:18 schreef Waterpistoolheldin het volgende:

[..]

MC's hebben vaak last van gewrichtsproblemen, dus vaak zit er glucosamine in. Een smeersel voor de gewrichten wat uit schaaldieren komt. Geen probleem als ze daar teveel van krijgen, het lichaam stopt niet met het aanmaken daarvan.

Verder maken ze vaak reclame voor L-lysine.
Een eiwit wordt opgesplitst in verschillende aminozuren. Sommige zijn eccencieel, sommige niet. Het is een aminozuren die mens en dier niet zelf kunnen aanmaken, maar wel nodig hebben.

Nierproblemen worden niet direct veroorzaak door teveel eiwitten, maar door de verkeerde eiwitten. Plantaardige eiwitten zijn nutteloos, en veel kattenbrokken hebben als hoofdbestanddeel een graansoort. Die eiwitten die daaruit komen zijn nutteloos, vragen het lichaam onnodig veel moeite om het af te breken, en zijn daarom niet goed.
Een groot aantal dierlijke eiwitten zijn nuttig.

Om er nog wat dieper op in te gaan: een eiwit wordt afgebroken tot aminozuur. van die aminozuren wordt een combinatie gemaakt, dat noem je een aminozuurprofiel. Alleen de juiste combinaties zijn nuttig, de rest is troep voor het lichaam.
Een compleet aminozuurprofiel moet zoveel mogelijk lijken of het lichaamseigen aminozuurprofiel van de kat (of mens, of andere diersoort).
Met dierlijke eiwitten is het mogelijk om een compleet aminozuurprofiel te maken. Met plantaardige eiwitten is het ook wel mogelijk, maar dan moet je bepaalde lastige combinaties maken. Bv peulen met mais. Die combinaties zijn in kattenvoer nooit te vinden, aangezien het altijd alleen mais, rijst of soms haver is.
Dit is een goede post voor in het versvoer discussie topic. Heldere uitleg! :D ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_91946053
Nou die grote brokken zijn helemaal niet veel groter dan die ik al heb....Ze blijven dus ook schrokken, ben maar weer terug gegaan op 2x per dag. Die rooie schooier kan echt niet stoppen met eten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')