abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92125350
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 15:34 schreef Maharbal het volgende:
In Groningen is het gewoon verplicht, en zo hoort het ook m.i. Procesrechtelijke vakken zijn leuk en aardig (heb je hier ook uiteraard), maar je leert pas dingen als je ze echt moet toepassen, het liefst in een (fictieve)praktijk.

En nee, ik heb 't niet gehad. Hoorde niet bij m'n opleidingen.
Komt alleen amper procesrecht bij kijken hoor, vooral materieel recht. Gaat vooral om mondelinge en schriftelijke vaardigheden testen, wat natuurlijk ook niet verkeerd is.
pi_92125431
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 15:45 schreef Marloes het volgende:

[..]

Maar ik heb vernomen dat dat je afstudeerwerk is, de oefenrechtbank.. In Utrecht schrijf je een bachelorscriptie + presentatie.
Oefenrechtbank is hier in de plaats van een bachelorscriptie. Daarna schrijf je dus een masterscriptie.

Ik had gelukkig geen van beiden.

quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 15:46 schreef Cortax het volgende:

[..]

Komt alleen amper procesrecht bij kijken hoor, vooral materieel recht. Gaat vooral om mondelinge en schriftelijke vaardigheden testen, wat natuurlijk ook niet verkeerd is.
Nuja, marginaal ja. Maar er wordt wel op gelet.
  maandag 31 januari 2011 @ 15:51:40 #228
57434 Marloes
Digital Love
pi_92125561
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 15:48 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Oefenrechtbank is hier in de plaats van een bachelorscriptie. Daarna schrijf je dus een masterscriptie.

[..]

quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 15:48 schreef Maharbal het volgende:

[..]

[..]

Ja, zo had ik het dus ook begrepen. Ik moet dus bachelorscriptie + masterscriptie. Voor mij gevoel is een scriptie wel meer werk dan een oefenrechtbank, maar of dat echt zo is weet ik natuurlijk niet ;)
Ik heb trouwens voor Internationaal- en Europeesrecht wel eens zoiets moeten doen, pleitnota's schrijven en daarna een soort oefenrechtbank, dat stelde niet zoveel voor.
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_92125960
Bachelorscriptie hier in Groningen is geloof ik 5.000 woorden (heb 'm nooit hoeven doen), dat stelt dus niet heel veel voor. Meeste mensen die ik ken die studentenrechtbank hebben moeten doen hadden er meer tijd in moeten steken dan het zou kosten om 5.000 woorden te typen. Ze moesten daarbij ook opdrachten maken, dus ze kwamen wel aan die 5.000 woorden.

Qua werkdruk ontloopt het elkaar niet heel veel. Ik geloof zelfs dat de studentenrechtbank nog net iets meer werk is.
pi_92133013
In Tilburg moesten we EN oefenrechtbank EN bachelorscriptie doen. :))
  maandag 31 januari 2011 @ 18:37:25 #231
269368 Kimochi
Discodip O+
pi_92133591
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:25 schreef Sessy het volgende:
In Leiden ook.
pi_92133844
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:25 schreef Sessy het volgende:
In Maastricht ook. De bachelorscriptie was veel meer werk voor mij dan oefenrechtbank.
pi_92134443
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:37 schreef Kimochi het volgende:

[..]

In Leiden ook.
Maar bij ons is de bachelorscriptie dan toch weer maar 2500 woorden? Althans, dat was zo bij een vriend die klassieke talen studeert.
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_92134614
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:53 schreef Orbis het volgende:

[..]

Maar bij ons is de bachelorscriptie dan toch weer maar 2500 woorden? Althans, dat was zo bij een vriend die klassieke talen studeert.
Hier 8000 :o
pi_92134812
quote:
Zeer slecht nieuws, maar wat wil je ook met dit debiele kabinet. Achja, misschien bedenken ze zich weer over een paar weken.

Ik snap er ook niks van, want onlangs las ik inderdaad nog dat er een tekort aan rechters was/dreigde.
pi_92135110
quote:
Mja ik hoorde dan weer dat als je als net afgestudeerde erin komt het je heeeeeel zwaar valt vergeleken met mensen die een paar jaar praktijkervaring hebben... En dat het dus helemaal niet zo'n goed idee is om direct vanaf de universiteit de RAIO te gaan doen.
pi_92135129
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:53 schreef Orbis het volgende:

[..]

Bij ons 15 a 20 pagina's met 12pt Times New Roman en 1.0 regelafstand. Geen idee hoeveel woorden dat dan wel niet is.
pi_92137939
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 19:05 schreef Sessy het volgende:

[..]

Mja ik hoorde dan weer dat als je als net afgestudeerde erin komt het je heeeeeel zwaar valt vergeleken met mensen die een paar jaar praktijkervaring hebben... En dat het dus helemaal niet zo'n goed idee is om direct vanaf de universiteit de RAIO te gaan doen.
Maar een instroom van 25 per jaar via de RAIO schiet ook niet echt op.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_92138418
In ieder geval schijn ik als man dan weer meer kans te maken bij de RAIO, aangezien ze kampen met een enorm vrouwenoverschot. Ik las ergens dat ongeveer 80% van de instromers vrouw is.

Aan de andere kant, er moet heel wat gebeuren wil ik overwegen om toe te treden tot de rechterlijke macht.
  maandag 31 januari 2011 @ 20:11:51 #241
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_92139250
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 19:05 schreef Sessy het volgende:

[..]

Dit soort geluiden zullen mij niet helpen om echt definitief de keuze te maken voor de rechtelijke macht. Zoiets had ik al trouwens gelezen. Ik heb nog wel 3,5 tot 4 jaar de tijd om een definitieve keuze te maken. ;)
pi_92140345
Ik kom mij ook even melden als rechtenstudent (eerstejaars RU). Ik wil gaan voor notarieel recht.
Tot nu toe bevalt alles wel. We beginnen net met strafrecht (prof. Sackers) en die man kan wel aardig vertellen zo op het eerste gezicht.
Voor Inleiding had ik een 7, en dat viel wel een beetje tegen . Deze week nog even naar de inzage, kijken wat ik heb laten liggen.
pi_92140555
Sackers is geniaal :) Toffe vent :)

Hij is ook politierechter, en we zijn dus een keer naar een zitting van hem geweest (was toevallig zo) En ook als rechter is hij tof :Y
pi_92148526
Ik ben me de laatste weken een beetje aan het oriënteren op verschillende studies/richtingen en ben toch een beetje in de hoek van recht terecht gekomen. Lijkt me erg interessant om me hierin te gaan verdiepen en dus een studie in deze richting te gaan volgen. Na het bekijken van wat algemene informatie op verschillende websites van universiteit en forums e.d. ben ik al heel wat wijzer geworden, maar ik zou toch nog wat specifieke dingen willen weten. Voor dat soort informatie dacht ik hier terecht te kunnen.

Ik heb begrepen dat er op dit moment enorm veel studenten zijn die rechten studeren? Hoe zit het dan met het toekomstperspectief van studenten die over een aantal jaar afstuderen wanneer er zo'n groot aantal mensen deze richting in zijn geslagen?
Ook vroeg ik me af wat het aantal contacturen per week is en wat er dan nog aan zelfstudie bij komt kijken? Ik heb zien staan dat er van verwacht wordt dat je zo'n 40 uur per week aan je studie besteed, is dit ook daadwerkelijk zo of zit je normaliter onder/boven deze 40 uur? Logisch is dat dit per persoon verschilt, maar een generale indicatie zou gegeven kunnen worden neem ik aan.
Van wat ik tot nu toe heb gezien en gelezen interesseer ik me vooral in Rechtsgeleerheid en Fiscaal Recht. Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen hier? Hoe bevalt het? Is het leuk? Waarom wel/waarom niet?
  maandag 31 januari 2011 @ 22:37:53 #245
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_92149715
Helleu :W bij deze ga ik het rechtentopic verlaten... ik heb namelijk eindelijk de knoop doorgehakt en ben gestopt met rechten. :D Eindelijk, het voelt alsof er 100 kg van me afvalt! Hahah jullie zullen wel denken van huh, maar ik zat vanaf het begin eigenlijk al met tegenzin rechten te doen. Ben een van die mensen die het had gekozen omdat ik niks anders wist, maar intussen ben ik te weten gekomen wat me wél trekt. Stom dat ik pas nu (2ejaars, UU) ben gestopt, want nu mag ik dus gaan dokken van het kabinet wegens het maken van de verkeerde keuze. Maargoed, ik ga nu eindelijk iets doen wat ik (voor 99,9% zeker) wél leuk vind: politicologie in Leiden. In de tussentijd even werken en genieten van het feit dat ik nooit meer die klotetentamens hoef te maken en saaie kutarresten hoef te lezen. Oh joy! Hihi :P

Wil bij deze iedereen in dit topic bedanken die me ooit een samenvatting heeft gestuurd, dat zijn er toch een aantal geweest ;) en verder vond ik het topic altijd wel interessant, er komen hier nuttige dingen voorbij. :) Rechten is zeker een interessante studie maar ik vond het niet leuk genoeg, ik wist eigenlijk al dat ik hier later niks mee wilde doen. Maar ik heb er veel van geleerd en ik kan ook vrijstellingen krijgen voor mijn komende studie, dus dat is altijd mooi meegenomen ;)

Iedereen veel succes met alle tentamens, scripties en dergelijke! En wie weet tot ziens ;)
pi_92149776
- De baankans wordt door de Elsevier volgens mij bestempeld als 'goed', 'zeer goed' voor fiscalisten.
- Ik zit ruim onder de 40 uur, 25 is normaler. Qua contacturen moet je op niet al te veel hopen (12 uur in de week, zoiets) maar het is dan ook een vrij zelfstandig-werkintensieve studie.
- Rechtsgeleerdheid is zeker leuk, hoewel het bij tijd en wijle wat droogjes kan zijn. Een vak dat je niet boeit kan erg vervelend zijn eigenlijk. Ook kan het recht soms wat rigide voelen, het antwoord op een casus strookt dan niet met wat je voelt dat het eigenlijk zou moeten zijn. Maar in zijn algemeenheid is het erg boeiend en leer je een heel nieuw denkkader aan.

EDIT: @Eva: een fors besluit! Maar gefeliciteerd dat je het hebt aangedurfd en nu iets kan gaan doen wat je wel ligt. Ik hoop dat je 21 januari hebt geprotesteerd tegen de langstudeerboete ;) .
pi_92150128
Baankans voor fiscalisten kun je bijna gerust bestempelen als gegarandeerd met een leuk startsalaris als bonus. De reden hiervoor is dat heel weinig mensen het doen omdat het bij tijd en wijlen gortdroog kan zijn. Het moet je echt trekken en je moet het echt leuk vinden, anders is er geen doorkomen aan. Mij hebben ze een baanaanbod gedaan toen ik net m'n bachelor fiscaal had.

Ik vind Fiscaal recht fantastisch, omdat het vaak zo mooi gestructureerd is en je mooi je eigen invulling eraan kan geven. Mooi spelen binnen de lijnen van de wet.

@ Eva: toch goed dat je - voor jouw gevoel - het juiste besluit hebt genomen. Ik hoop voor je dat 't deze keer wel beter uitpakt en heel veel succes gewenst! :)
pi_92151272
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 22:43 schreef Maharbal het volgende:
Baankans voor fiscalisten kun je bijna gerust bestempelen als gegarandeerd met een leuk startsalaris als bonus. De reden hiervoor is dat heel weinig mensen het doen omdat het bij tijd en wijlen gortdroog kan zijn. Het moet je echt trekken en je moet het echt leuk vinden, anders is er geen doorkomen aan. Mij hebben ze een baanaanbod gedaan toen ik net m'n bachelor fiscaal had.

Ik vind Fiscaal recht fantastisch, omdat het vaak zo mooi gestructureerd is en je mooi je eigen invulling eraan kan geven. Mooi spelen binnen de lijnen van de wet.

Waarom is fiscaal zo extreem droog op sommige vlakken? Erg boring of?

@Orbis & co: zijn alle studies in het kader van recht 'droog' te noemen, of echt alleen bepaalde vakken binnen sommige studies?
pi_92151687
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 23:00 schreef Uchiha1911 het volgende:

[..]

@Orbis & co: zijn alle studies in het kader van recht 'droog' te noemen, of echt alleen bepaalde vakken binnen sommige studies?
Zo wordt het vaak gezien, omdat belastingen "droog" zijn. Geen concreet idee eigenlijk, want ik vind 't juist erg dynamisch (geen enkel rechtsgebied is zo actueel/levend als belastingrecht). Misschien omdat 't vaak uitzondering op uitzondering op uitzondering is, en erg bijzonder omslachtig omschreven in wetten omdat bepaalde ontgaansmogelijkheden goed moeten worden afgedicht.
pi_92153680
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 23:00 schreef Uchiha1911 het volgende:

[..]

De droogheid zit hem met name in de boeken en is aanweziger bij de wat abstractere rechtsgebieden. Strafrecht bijvoorbeeld staat wat dichter bij de gewone belevingswereld en is daarom al minder droog omdat veel meer in de stof te herkennen valt. Maar de boeken van civiel recht hebben heel erg de neiging om te verzanden in details van leerstukken die bij de eerste lezing op zich al niet duidelijk zijn. Zodra je met die leerstukken aan de slag gaat, komt de handel wel echt tot leven en is het ook veel begrijpelijk. Exemplarisch vond ik het leerstuk van mandeligheid. Mijn boek had een pagina of drie, vier nodig om de handel uiteen te zetten zonder dat ook maar op enig moment duidelijk werd wanneer er nu sprake is van mandeligheid. Ik heb Wikipedia maar geraadpleegd.

Maar, voordat ik het allemaal heel naar laat klinken, zodra je eenmaal de stof begrijpt na het hoorcollege en ermee aan het werk gaat is het wel echt leuk. Met name de wat breder opgezette casus zijn tof, waarin alle ruimte wordt geboden om linksom of rechtsom tot een uitkomst te komen. De ene uitkomst is weliswaar beter dan de andere, maar tot op zekere hoogte ken het recht wel de mogelijkheid om er een beetje mee te spelen.

En @Maharbal, ik denk wat mensen tegenstaat aan belastingrecht ook het cijfermatige aspect is. Ik in ieder geval had er geen enkele lol in om te ontdekken op welke teruggaves iemand recht heeft etc. Ook zal meespelen dat 'belasting' op zich al een term is die niet veel warme gevoelens oproept ;) .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')