Komt alleen amper procesrecht bij kijken hoor, vooral materieel recht. Gaat vooral om mondelinge en schriftelijke vaardigheden testen, wat natuurlijk ook niet verkeerd is.quote:Op maandag 31 januari 2011 15:34 schreef Maharbal het volgende:
In Groningen is het gewoon verplicht, en zo hoort het ook m.i. Procesrechtelijke vakken zijn leuk en aardig (heb je hier ook uiteraard), maar je leert pas dingen als je ze echt moet toepassen, het liefst in een (fictieve)praktijk.
En nee, ik heb 't niet gehad. Hoorde niet bij m'n opleidingen.
Oefenrechtbank is hier in de plaats van een bachelorscriptie. Daarna schrijf je dus een masterscriptie.quote:Op maandag 31 januari 2011 15:45 schreef Marloes het volgende:
[..]
Maar ik heb vernomen dat dat je afstudeerwerk is, de oefenrechtbank.. In Utrecht schrijf je een bachelorscriptie + presentatie.
Nuja, marginaal ja. Maar er wordt wel op gelet.quote:Op maandag 31 januari 2011 15:46 schreef Cortax het volgende:
[..]
Komt alleen amper procesrecht bij kijken hoor, vooral materieel recht. Gaat vooral om mondelinge en schriftelijke vaardigheden testen, wat natuurlijk ook niet verkeerd is.
quote:Op maandag 31 januari 2011 15:48 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Oefenrechtbank is hier in de plaats van een bachelorscriptie. Daarna schrijf je dus een masterscriptie.
Ik had gelukkig geen van beiden.
[..]
Nuja, marginaal ja. Maar er wordt wel op gelet.
Ja, zo had ik het dus ook begrepen. Ik moet dus bachelorscriptie + masterscriptie. Voor mij gevoel is een scriptie wel meer werk dan een oefenrechtbank, maar of dat echt zo is weet ik natuurlijk nietquote:Op maandag 31 januari 2011 15:48 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Oefenrechtbank is hier in de plaats van een bachelorscriptie. Daarna schrijf je dus een masterscriptie.
Ik had gelukkig geen van beiden.
[..]
Nuja, marginaal ja. Maar er wordt wel op gelet.
In Leiden ook.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:25 schreef Sessy het volgende:
In Tilburg moesten we EN oefenrechtbank EN bachelorscriptie doen.)
In Maastricht ook. De bachelorscriptie was veel meer werk voor mij dan oefenrechtbank.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:25 schreef Sessy het volgende:
In Tilburg moesten we EN oefenrechtbank EN bachelorscriptie doen.)
Maar bij ons is de bachelorscriptie dan toch weer maar 2500 woorden? Althans, dat was zo bij een vriend die klassieke talen studeert.quote:
Hier 8000quote:Op maandag 31 januari 2011 18:53 schreef Orbis het volgende:
[..]
Maar bij ons is de bachelorscriptie dan toch weer maar 2500 woorden? Althans, dat was zo bij een vriend die klassieke talen studeert.
Zeer slecht nieuws, maar wat wil je ook met dit debiele kabinet. Achja, misschien bedenken ze zich weer over een paar weken.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:53 schreef -Trinity- het volgende:
Fors minder opleidingsplaatsen voor rechters
Mja ik hoorde dan weer dat als je als net afgestudeerde erin komt het je heeeeeel zwaar valt vergeleken met mensen die een paar jaar praktijkervaring hebben... En dat het dus helemaal niet zo'n goed idee is om direct vanaf de universiteit de RAIO te gaan doen.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:53 schreef -Trinity- het volgende:
Fors minder opleidingsplaatsen voor rechters
Bij ons 15 a 20 pagina's met 12pt Times New Roman en 1.0 regelafstand. Geen idee hoeveel woorden dat dan wel niet is.quote:Op maandag 31 januari 2011 18:53 schreef Orbis het volgende:
[..]
Maar bij ons is de bachelorscriptie dan toch weer maar 2500 woorden? Althans, dat was zo bij een vriend die klassieke talen studeert.
Maar een instroom van 25 per jaar via de RAIO schiet ook niet echt op.quote:Op maandag 31 januari 2011 19:05 schreef Sessy het volgende:
[..]
Mja ik hoorde dan weer dat als je als net afgestudeerde erin komt het je heeeeeel zwaar valt vergeleken met mensen die een paar jaar praktijkervaring hebben... En dat het dus helemaal niet zo'n goed idee is om direct vanaf de universiteit de RAIO te gaan doen.
Dit soort geluiden zullen mij niet helpen om echt definitief de keuze te maken voor de rechtelijke macht. Zoiets had ik al trouwens gelezen. Ik heb nog wel 3,5 tot 4 jaar de tijd om een definitieve keuze te maken.quote:Op maandag 31 januari 2011 19:05 schreef Sessy het volgende:
[..]
Mja ik hoorde dan weer dat als je als net afgestudeerde erin komt het je heeeeeel zwaar valt vergeleken met mensen die een paar jaar praktijkervaring hebben... En dat het dus helemaal niet zo'n goed idee is om direct vanaf de universiteit de RAIO te gaan doen.
Waarom is fiscaal zo extreem droog op sommige vlakken? Erg boring of?quote:Op maandag 31 januari 2011 22:43 schreef Maharbal het volgende:
Baankans voor fiscalisten kun je bijna gerust bestempelen als gegarandeerd met een leuk startsalaris als bonus. De reden hiervoor is dat heel weinig mensen het doen omdat het bij tijd en wijlen gortdroog kan zijn. Het moet je echt trekken en je moet het echt leuk vinden, anders is er geen doorkomen aan. Mij hebben ze een baanaanbod gedaan toen ik net m'n bachelor fiscaal had.
Ik vind Fiscaal recht fantastisch, omdat het vaak zo mooi gestructureerd is en je mooi je eigen invulling eraan kan geven. Mooi spelen binnen de lijnen van de wet.
Zo wordt het vaak gezien, omdat belastingen "droog" zijn. Geen concreet idee eigenlijk, want ik vind 't juist erg dynamisch (geen enkel rechtsgebied is zo actueel/levend als belastingrecht). Misschien omdat 't vaak uitzondering op uitzondering op uitzondering is, en erg bijzonder omslachtig omschreven in wetten omdat bepaalde ontgaansmogelijkheden goed moeten worden afgedicht.quote:Op maandag 31 januari 2011 23:00 schreef Uchiha1911 het volgende:
[..]
Waarom is fiscaal zo extreem droog op sommige vlakken? Erg boring of?
@Orbis & co: zijn alle studies in het kader van recht 'droog' te noemen, of echt alleen bepaalde vakken binnen sommige studies?
De droogheid zit hem met name in de boeken en is aanweziger bij de wat abstractere rechtsgebieden. Strafrecht bijvoorbeeld staat wat dichter bij de gewone belevingswereld en is daarom al minder droog omdat veel meer in de stof te herkennen valt. Maar de boeken van civiel recht hebben heel erg de neiging om te verzanden in details van leerstukken die bij de eerste lezing op zich al niet duidelijk zijn. Zodra je met die leerstukken aan de slag gaat, komt de handel wel echt tot leven en is het ook veel begrijpelijk. Exemplarisch vond ik het leerstuk van mandeligheid. Mijn boek had een pagina of drie, vier nodig om de handel uiteen te zetten zonder dat ook maar op enig moment duidelijk werd wanneer er nu sprake is van mandeligheid. Ik heb Wikipedia maar geraadpleegd.quote:Op maandag 31 januari 2011 23:00 schreef Uchiha1911 het volgende:
[..]
Waarom is fiscaal zo extreem droog op sommige vlakken? Erg boring of?
@Orbis & co: zijn alle studies in het kader van recht 'droog' te noemen, of echt alleen bepaalde vakken binnen sommige studies?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |