Dus Rutte wil dat ieder land gelijk wordt, behalve Nederland, want die doet niet mee, ja ik snap hetquote:bron:
Maar Merkel lijkt te willen doorpakken en duldt weinig tegenspraak. Haar land moet immers – tot onvrede van de Duitse bevolking – het meest bloeden voor de steunpakketten aan Griekenland en Ierland. „Voor het eind van dit jaar moet duidelijk zijn dat het Europa ernst is met dit pact, 2011 moet het jaar worden waarop het vertrouwen in de euro is teruggekeerd”, aldus Merkel.
Toch was het gesteun en geklaag bij andere lidstaten algauw te horen. Zo zal de zogeheten Schuldenbremse (schuldenrem) niet bij iedereen goed vallen. De eurolanden zullen daarbij – net als Duitsland – in een wet moeten vastleggen dat zij over een paar jaar geen begrotingstekort meer hebben. Maar het lijkt moeilijk te worden om het verdeelde Europa één standaard op te leggen. Helemaal door de grote verschillen tussen noordelijke en zuidelijke economieën. EU-president Van Rompuy gaat nu proberen de voorstellen zo uit te werken dat alle 27 EU-landen ermee kunnen leven. Hij vreest een ’Europa van twee snelheden’ als de 17 landen van de eurozone hun eigen weg gaan.
Binnen de eurolanden is afstemming van belastingdruk, loonvorming en pensioenen echter al problematisch genoeg. Zo steigert Ierland als zijn vennootschapsbelasting omhoog moet. Doordat die zo laag is, komen vele buitenlandse bedrijven zich vestigen in Dublin en omstreken. Een doorn in het oog van onder meer de Duitsers.
Premier Rutte liet gisteravond na afloop van de lange top weten dat het niet de bedoeling is dat belastingen worden geharmoniseerd in Europa.
Daar zal de liberaal zich fel tegen verzetten. „Ons land gaat daar zelf over”, aldus Rutte,
quote:Afstempelen AMSTERDAM -
De rust op de Europese obligatiemarkt lijkt terug. De opslag die landen als Portugal, Ierland en Spanje moeten betalen ten opzichte van de Duitse bunds neemt af.
quote:Val
De perifere Europese landen zitten in de val.
Zij kunnen niet devalueren zolang in hun land de Euro het betaalmiddel is.
Terwijl de markt opgetogen is dat de landen het mes op de keel gezet wordt zodat zij draconisch bezuinigen, maakt juist dit de kans bijzonder klein dat zij structureel weer hun eigen broek kunnen ophouden.
Door de bezuinigingen loopt de economische groei terug terwijl de landen tegelijkertijd fde lonen zodanig moeten matigen dat daarmee de landen te maken krijgen met deflatie.
Onder stagnatie en deflatie lukt het deze landen helemaal niet meer om de schulden terug te dringen.
De schuldenlast wordt immers steeds zwaarder door deflatie.
Het lijkt er op dat - vroeg of laat - herstructurering van de schulden (codetaal voor afstempelen) onontkoombaar is.
quote:wo 09 feb 2011, 12:04
'Grieken hadden nooit in euro gemogen'
AMSTERDAM (AFN) - Griekenland had achteraf gezien in 2002 nooit mogen toetreden tot de euro. Dat zei minister Jan Kees de Jager van Financiën woensdag tijdens een bijeenkomst op de faculteit economie en bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam.
Ze hebben er een potje van gemaakt, ze hadden destijds nooit in de euro gemogen'', zei De Jager. Griekenland moest vorig jaar voor vele miljarden aan steun aankloppen bij de andere eurolanden. Vervolgens kwam er een Europees noodfonds van in totaal 750 miljard euro, waar inmiddels ook Ierland bij heeft aangeklopt.
quote:Rente op Portugese staatsobligaties loopt op
LISSABON (AFN) - De rente die Portugal moet betalen op zijn staatsobligaties liep donderdag fors op, tot 7,65 procent. Dat is het hoogste niveau sinds de invoer van de euro.
Zelfs tegen 7,65 % rente gaan de staatsobligaties van Portugal niet als warme broodjes over de toonbank. De ECB drukte de rente en maakt daarmee volgens mij dus dat probleem alleen maar groter.quote:ECB hervat opkopen Portugese obligaties
Het zag er even naar uit dat de relatieve rust in de eurozone was teruggekeerd, maar niets is minder waar. De marktrente voor 10-jaars staatsleningen van Portugal is naar een nieuw record gestegen van 7,6%. Ingrijpen van de ECB heeft die rente iets teruggedrongen, tot circa 7,3%.
Plaatsing vorige week
Vorige week plaatste Portugal een lening met een looptijd van 5 jaar. In de secundaire markt (handel in obligaties die al eerder zijn uitgegeven, vergelijkbaar met de handel in aandelen zoals wij die kennen) is echter weinig belangstelling voor deze obligaties.
Griekse en Ierse rente loopt op
Ook in Spanje daalt de yield licht na het ingrijpen van de ECB. De Griekse en Ierse rente loopt echter wél op.
Twijfel
Portugal zal dit jaar in de markt 18 tot 20 miljard euro moeten ophalen. Blijkbaar is in de markt twijfel gerezen of dat wel gaat lukken.
Mooi is dat, net als of je als kassier zijnde gevraagd wordt om mee te debatteren over bedrijfsovernames in de bestuurskamer.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:03 schreef Blandigan het volgende:
http://www.fd.nl/artikel/(...)anse-uitnodiging-g20
Blijkbaar zijn we alleen goed genoeg om als netto betaler landen uit de brand te helpen.
Wanneer wordt politiek NL nou eens wakker?
Ik zou het wel weten. Naar Afghanistan? het Euro noodfonds spekken? Alleen als we een plek in de G20 krijgen.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Mooi is dat, net als of je als kassier zijnde gevraagd wordt om mee te debatteren over bedrijfsovernames in de bestuurskamer.
Ja Balkenende die wist het wel, die gaf zijn ons hele hebbe en houwe aan Bush, als ie er een keer bij mocht zitten
Mooi hoor met Japan, Amerika, China, Rusland en Brazilië en al die andere grote landen, echt wel tof , als jij er dan tussen staat, leuk voor later die foto's
Ja zijn er wel 23 jongeren voor doodgegaan en dan mag je weer niet meepraten met de grote jongensquote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:25 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik zou het wel weten. Naar Afghanistan? het Euro noodfonds spekken? Alleen als we een plek in de G20 krijgen.
Niet? ok, stop dan die andere zaken ook maar in je ####.
Zal wel de reden zijn dat ik geen politicus ben.
Uit het artikel begrijp ik dat het initiatief dit keer van Frankrijk uit ging. En tja, ik heb zo'n vaag vermoeden dat de Fransen niet heel erg onder de indruk zouden zijn van de dreigementen die je daar noemt.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:25 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik zou het wel weten. Naar Afghanistan? het Euro noodfonds spekken? Alleen als we een plek in de G20 krijgen.
Niet? ok, stop dan die andere zaken ook maar in je ####.
Zal wel de reden zijn dat ik geen politicus ben.
Stiekem heb ik wel groot respect voor dat chauvinisme. Wou dat Nederland dat wat meer zou hebben ipv maar dat constant zichzelf wegcijferen.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:51 schreef bascross het volgende:
Wat mij betreft de middelvinger omhoog richting Frankrijk. Nederland behoort economisch gezien tot de top 20 en dan worden we genegeerd door een bijna buurland?!!!
Wat heb ik toch een hekel aan die gore Fransen.![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb geen respect voor Fransen, irritant volk.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 19:32 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Stiekem heb ik wel groot respect voor dat chauvinisme. Wou dat Nederland dat wat meer zou hebben ipv maar dat constant zichzelf wegcijferen.
quote:ma 14 feb 2011, 21:34
'EU draagt 500 miljard bij aan noodfonds'
BRUSSEL (AFN) - De EU gaat 500 miljard euro bijdragen aan het permanente noodfonds voor de euro. Voorzitter Jean-Claude Juncker van de eurogroep, de zeventien landen die de euro hanteren, heeft dat maandag gezegd. De ministers van Financiën van de eurolanden bespraken het toekomstige noodfonds in Brussel.
Volgens minister Jan Kees de Jager is er nog geen overeenstemming. ,,We hebben pas een akkoord als we over alles een akkoord hebben'', liet hij weten via zijn woordvoerder. De Jager wil pas instemmen met de toekomst van het noodfonds als er ook afspraken zijn in de eurozone om de begrotingsdiscipline beter te handhaven en de economie te hervormen.
*kuch* die economie is vooral de bancaire sector......quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:51 schreef bascross het volgende:
Wat mij betreft de middelvinger omhoog richting Frankrijk. Nederland behoort economisch gezien tot de top 20 en dan worden we genegeerd door een bijna buurland?!!!
Wat heb ik toch een hekel aan die gore Fransen.![]()
![]()
![]()
![]()
Dat zal best, maar dat zal voor meer landen die wel binnen de g20 vallen gelden, dus dat is niet zo relevant.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 10:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
*kuch* die economie is vooral de bancaire sector......
In die zin is het ook niet gek dat Nederland zo snel garant gaat staan. Nederland heeft zo ongeveer het meeste te verliezen bij een default. It's a dead end with no reverse. Vormgegeven in de jaren '80, niet nu.
Als ik moet gokken dan denk ik dat het er mee te maken heeft dat Nederland altijd in het USA kamp zit, en de Fransen oh zo graag zelf de dienst uit willen maken met dito vriendjes.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:41 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat zal best, maar dat zal voor meer landen die wel binnen de g20 vallen gelden, dus dat is niet zo relevant.
Het punt is dat Nederland een belangrijke EU-partner is van Frankrijk. Echter worden we genegeerd alsof wij niet meetellen. Prima, maar dan stelt die EU blijkbaar ook geen reet voor.
Ja, omdat ze dus zo pro-Frankrijk zijnquote:Op zondag 13 februari 2011 00:38 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik heb geen respect voor Fransen, irritant volk.
Dat ook, maar ik heb ook een hekel aan de taal.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:01 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ja, omdat ze dus zo pro-Frankrijk zijn
Ik vind Frankrijk een prachtig land, alleen jammer dat er zoveel Fransen wonen.;quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:01 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ja, omdat ze dus zo pro-Frankrijk zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |