abonnement Unibet Coolblue
pi_90949779
Wie heeft er leuke suggesties om zelf broodbeleg te maken? Ik koop geen supermarkt-broodbeleg, maar elke dag vleeswaren en pindakaas gaat me ook lichtelijk tegenstaan.

Wat ik vorige week gemaakt heb was wel een succes en tevens erg simpel (en goedkoop):

uien fruiten, en af laten koelen, dan war blokjes wortel toevoegen. Zo heb je een prima smeerbaar broodbeleg, en ik vond het erg lekker.

Nu ben ik dus op zoek naar meer van dat soort dingen. Tips, anyone?
pi_90949986
Ragout?

- 50 gram bakboter (dacht ik)
- Wat bloem
- Runder- of kippenbouillon

Bakboter laten smelten, bloem erbij doen en roeren tot je een papje hebt. Daarna bouillon erbij, op hoog vuur goed roeren. Als het te dik wordt, wat koud water erbij en blijven roeren. Zo klaar en heel lekker op brood.

Je kunt er natuurlijk ook champignons of stukjes kip door doen.
  donderdag 6 januari 2011 @ 20:59:19 #3
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_90950086
Speculaas ^O^

Speculoos is daarintegen niet te vreten :r
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_90950087
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:57 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Ragout?

- 50 gram bakboter (dacht ik)
- Wat bloem
- Runder- of kippenbouillon

Bakboter laten smelten, bloem erbij doen en roeren tot je een papje hebt. Daarna bouillon erbij, op hoog vuur goed roeren. Als het te dik wordt, wat koud water erbij en blijven roeren. Zo klaar en heel lekker op brood.

Je kunt er natuurlijk ook champignons of stukjes kip door doen.
Dat is ook lekker inderdaad.

Het is echter bedoeld om in mijn broodtrommeltje ( :') ) mee te nemen naar kantoor, dat was ik vergeten er bij te vermelden.

Dan is ragout iets minder geschikt omdat dat nogal gemakkelijk van je boterham glijdt lijkt me.
pi_90950130
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 20:53 schreef Gulo het volgende:
Wie heeft er leuke suggesties om zelf broodbeleg te maken? Ik koop geen supermarkt-broodbeleg, maar elke dag vleeswaren en pindakaas gaat me ook lichtelijk tegenstaan.

Wat ik vorige week gemaakt heb was wel een succes en tevens erg simpel (en goedkoop):

uien fruiten, en af laten koelen, dan war blokjes wortel toevoegen. Zo heb je een prima smeerbaar broodbeleg, en ik vond het erg lekker.

Nu ben ik dus op zoek naar meer van dat soort dingen. Tips, anyone?
-Op de markt fruit kopen en zelf Jam maken. Dat kunnen ook bijzondere dingen zoals appelmunt-gelei worden.
-Bij de slager een halve varkenskop bestellen en preskop fabriceren.
-Champions in boter bakken met flink veel peper er over en dan op het brood doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_90950173
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:59 schreef Gulo het volgende:

[..]

Dat is ook lekker inderdaad.

Het is echter bedoeld om in mijn broodtrommeltje ( :') ) mee te nemen naar kantoor, dat was ik vergeten er bij te vermelden.

Dan is ragout iets minder geschikt omdat dat nogal gemakkelijk van je boterham glijdt lijkt me.
Oh, LOL, nee inderdaad. Je kunt wel 's avonds gehaktballen bakken en 's ochtends lekker koud uit de koelkast op je brood doen!
pi_90950200
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:59 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

-Op de markt fruit kopen en zelf Jam maken. Dat kunnen ook bijzondere dingen zoals appelmunt-gelei worden.
-Bij de slager een halve varkenskop bestellen en preskop fabriceren.
-Champions in boter bakken met flink veel peper er over en dan op het brood doen.
Goed idee van die Jam. Zal me eens gaan inlezen hoe dat werkt. Dan kan ik ook jam kiezen waar ze geen bergen suiker aan toevoegen.
  donderdag 6 januari 2011 @ 21:02:13 #8
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_90950250
Dat werkt heel simpel. fruit in een pan gooien laten inkoken en zoveel suiker toevoegen als je zelf lekker vindt.

Kan zijn dat je het nog even moet malen e.d.

Helaas is het fruit nu buiten het seizoen en betaal je de hoofdprijs.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_90950294
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:00 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Oh, LOL, nee inderdaad. Je kunt wel 's avonds gehaktballen bakken en 's ochtends lekker koud uit de koelkast op je brood doen!
Dat is ook lekker inderdaad. Maar wel redelijk vet.

Ik probeer ook een beetje gezond te eten. Maar zo af en toe voor de variatie is dit een goed idee inderdaad.
pi_90950429
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:02 schreef Gewoonik het volgende:
Dat werkt heel simpel. fruit in een pan gooien laten inkoken en zoveel suiker toevoegen als je zelf lekker vindt.

Kan zijn dat je het nog even moet malen e.d.

Helaas is het fruit nu buiten het seizoen en betaal je de hoofdprijs.
Inkoken is aan de kook brengen zonder water? (sorry ben niet zo heel erg thuis in de keuken, en zeker niet bekend met 'keukenjargon'.

En hoe zit het met de houdbaarheid van zo'n jam? En kan je dat eventueel ook invriezen?
  donderdag 6 januari 2011 @ 21:10:36 #11
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_90950755
http://www.suikerinfo.nl/recepten/recept_basisrecept_jam.html

Niet herhalen wat je ook van internet kan plukken. Het snijden laat ik altijd achterwege maar dat terzijde.

Ik gebruik altijd oude potten van mayo en appelmoes. Goed schoonmaken en vlak voordat je gaat vullen nog even in kokend water omspoelen met deksel en al. Op de deksel laten afkoelen.
Je kan het ongeveer 1,5 tot 2 jaar bewaren. potten trekken licht vacuum en samen met de suiker blijft het langhoudbaar.

Ik pluk jaarlijks vlierbessen, bramen, etc, in het bos en bij de weilanden. vandaar
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_90950991
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:10 schreef Gewoonik het volgende:
http://www.suikerinfo.nl/recepten/recept_basisrecept_jam.html

Niet herhalen wat je ook van internet kan plukken. Het snijden laat ik altijd achterwege maar dat terzijde.

Ik gebruik altijd oude potten van mayo en appelmoes. Goed schoonmaken en vlak voordat je gaat vullen nog even in kokend water omspoelen met deksel en al. Op de deksel laten afkoelen.
Je kan het ongeveer 1,5 tot 2 jaar bewaren. potten trekken licht vacuum en samen met de suiker blijft het langhoudbaar.

Ik pluk jaarlijks vlierbessen, bramen, etc, in het bos en bij de weilanden. vandaar
Dank voor de tips. Ik heb de link opgeslagen.

Ik schrik overigens wel van 500 gram suiker op 1000gram fruit.

Dan zit je gewoon voor helft suiker weg te happen.

Gebruik jij er ook zoveel suiker in?
pi_90951254
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 21:10 schreef Gewoonik het volgende:
http://www.suikerinfo.nl/recepten/recept_basisrecept_jam.html

Niet herhalen wat je ook van internet kan plukken. Het snijden laat ik altijd achterwege maar dat terzijde.

Ik gebruik altijd oude potten van mayo en appelmoes. Goed schoonmaken en vlak voordat je gaat vullen nog even in kokend water omspoelen met deksel en al. Op de deksel laten afkoelen.
Je kan het ongeveer 1,5 tot 2 jaar bewaren. potten trekken licht vacuum en samen met de suiker blijft het langhoudbaar.

Ik pluk jaarlijks vlierbessen, bramen, etc, in het bos en bij de weilanden. vandaar
Als je met minder suiker wilt, zou je een zakje marmello (te koop bij de Natuurwinkel) kunnen toevoegen. Het blijft dan wel wat minder lang houdbaar.
Wat betreft die hoofdprijs voor fruit in de winter, kun je nu wel kiwi- of sinaasappeljam (cq. marmelade) maken. En appelgelei met munt of rozemarijn is ook lekker.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_90951378
:9~ Eiersalade
pi_90951491
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:19 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Als je met minder suiker wilt, zou je een zakje marmello (te koop bij de Natuurwinkel) kunnen toevoegen. Het blijft dan wel wat minder lang houdbaar.
Wat betreft die hoofdprijs voor fruit in de winter, kun je nu wel kiwi- of sinaasappeljam (cq. marmelade) maken. En appelgelei met munt of rozemarijn is ook lekker.
Ok, omdat suiker conserveert zeker? Ik kom met enige regelmaat in de Natuurwinkel dus dan zal ik daar eens naar uitzien.

Ja, jam maken ga ik in ieder geval zeker een keer proberen.
pi_90951963
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 21:23 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ok, omdat suiker conserveert zeker?
Ja, maar ik heb hier ook wel een paar potten met wat minder suiker staan die al 1 1/2 oud zijn en toch nog prima.

Neem anders ook even een kijkje in het eigen inmaak en conservering topic.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_90952300
waarom koop je geen supermarkt-broodbeleg?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_90952923
quote:
5s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:36 schreef Mirjam het volgende:
waarom koop je geen supermarkt-broodbeleg?
Ik probeer gezonder te eten, en vooral zo min mogelijk kan en klaar producten te kopen.

Als je gaat kijken is dat namelijk toch veelal troep. Door een gebrek aan eerlijke ingrediënten worden dergelijke producten op smaak gebracht met een overdosis suiker, zout of e621.

Is bepaalde rauwkost op brood ook nog lekker? Radijsjes gecombineerd met komkommer ofzo bijvoorbeeld?
pi_90952988
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:47 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ik probeer gezonder te eten, en vooral zo min mogelijk kan en klaar producten te kopen.

Als je gaat kijken is dat namelijk toch veelal troep. Door een gebrek aan eerlijke ingrediënten worden dergelijke producten op smaak gebracht met een overdosis suiker, zout of e621.

Is bepaalde rauwkost op brood ook nog lekker? Radijsjes gecombineerd met komkommer ofzo bijvoorbeeld?
waarom eet je niet gewoon lekker kaas gecombineerd met rauwkost?
of avocado?
en gewoon verse vleeswaren is weinig mis mee?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_90953086
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:47 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ik probeer gezonder te eten, en vooral zo min mogelijk kan en klaar producten te kopen.
Denk dat jouw beleving van gezond heel anders is dan mijn beleving van gezond :P
pi_90953093
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:48 schreef Mirjam het volgende:

[..]

waarom eet je niet gewoon lekker kaas gecombineerd met rauwkost?
of avocado?
en gewoon verse vleeswaren is weinig mis mee?
Kaas at ik vroeger echt kilo's per maand. Maar ik heb redelijk last van overgewicht, dus probeer daar een beetje op te letten. Kaas is erg vet. En de light-varianten vind ik uitgesproken smaakloos.

Vleeswaren uit ik nog wel inderdaad. Rauwe ham en rosbief met name.
pi_90953377
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 21:47 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ik probeer gezonder te eten, en vooral zo min mogelijk kan en klaar producten te kopen.

Als je gaat kijken is dat namelijk toch veelal troep. Door een gebrek aan eerlijke ingrediënten worden dergelijke producten op smaak gebracht met een overdosis suiker, zout of e621.

Is bepaalde rauwkost op brood ook nog lekker? Radijsjes gecombineerd met komkommer ofzo bijvoorbeeld?
Radijsjes met zout :9~ . Maar dat zout is niet echt bevordelijk als je gezonder wilt eten.

Overigens heb je wel gelijk met troep in beleg. Als ik het nakijk, blijken er in mijn ontbijtspek (dat zou toch gewoon een plakje varken moeten zijn?) 9 ingrediënten te zitten, en laatst had ik een brood (euh, water, gist, zout, bloem?) waar 23 ingrediënten voor nodig waren. En het was echt geen 19-granen brood.

Niet dat het per definitie rampzalig is voor de volksgezondheid, maar gevoelsmatig vind ik het wel fijn als er in iets wat op een plak varken lijkt, ook vooral varken zit en als het moet nog wat nitriet ofzo.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_90953505
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:54 schreef stavromulabeta het volgende:
Als ik het nakijk, blijken er in mijn ontbijtspek (dat zou toch gewoon een plakje varken moeten zijn?) 9 ingrediënten te zitten, en laatst had ik een brood (euh, water, gist, zout, bloem?) waar 23 ingrediënten voor nodig waren. En het was echt geen 19-granen brood.
Kipfilet voor op brood is vaak ook maar 90%, 95% kip.
  donderdag 6 januari 2011 @ 21:59:46 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90953646
Smout en confit, makkelijk zelf te maken
Gebraden vlees, rosbief, worst, ham, kan je ook allemaal zelf maken. Smaakt beter dan gekocht als je weet wat je doet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90953687
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:54 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Radijsjes met zout :9~ . Maar dat zout is niet echt bevordelijk als je gezonder wilt eten.

Overigens heb je wel gelijk met troep in beleg. Als ik het nakijk, blijken er in mijn ontbijtspek (dat zou toch gewoon een plakje varken moeten zijn?) 9 ingrediënten te zitten, en laatst had ik een brood (euh, water, gist, zout, bloem?) waar 23 ingrediënten voor nodig waren. En het was echt geen 19-granen brood.

Niet dat het per definitie rampzalig is voor de volksgezondheid, maar gevoelsmatig vind ik het wel fijn als er in iets wat op een plak varken lijkt, ook vooral varken zit en als het moet nog wat nitriet ofzo.
Helemaal mee eens.

Neem nu een pak verse melk van de campina:

ingrediënten:
magere melk, magere melkpoeder, gemodificifeerd tapiocazetmeel, melkeiwit, melkaroma.
-O- Allemaal niets schadelijks, maar als ik melk koop wil ik ook gewoon alleen melk.

Is bij de meeste melk ook zo, maar bij de campina bijna niet.

Radijsjes met zout lijken me wel lekker ja. En, heel veel zout hoef je er niet op te doen lijkt me.

Ik eet nu sowieso zo'n 3 boterhammen rauwe ham per dag. Daar zit natuurlijk gruwelijk veel zout in, dus als ik dat vervang voor radijsjes ga ik er qua zoutconsumptie sowieso op vooruit.
pi_90953724
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:10 schreef Gewoonik het volgende:
http://www.suikerinfo.nl/recepten/recept_basisrecept_jam.html

Niet herhalen wat je ook van internet kan plukken. Het snijden laat ik altijd achterwege maar dat terzijde.

Ik gebruik altijd oude potten van mayo en appelmoes. Goed schoonmaken en vlak voordat je gaat vullen nog even in kokend water omspoelen met deksel en al. Op de deksel laten afkoelen.
Je kan het ongeveer 1,5 tot 2 jaar bewaren. potten trekken licht vacuum en samen met de suiker blijft het langhoudbaar.

Ik pluk jaarlijks vlierbessen, bramen, etc, in het bos en bij de weilanden. vandaar
Je kunt zelfgemaakte jam veel langer bewaren als je het goed doet :) Mijn ouders hadden laatst nog een potje zelfgemaakte gelei gevonden uit 1989 wat gewoon nog echt lekker was :9 Van zelfgeplukte bramen geloof ik.
pi_90953983
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Smout en confit, makkelijk zelf te maken
Gebraden vlees, rosbief, worst, ham, kan je ook allemaal zelf maken. Smaakt beter dan gekocht als je weet wat je doet
Geen resultaten gevonden voor "Smout en confit".

Wat is dat? :@
pi_90954807
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 22:04 schreef Gulo het volgende:

[..]

Geen resultaten gevonden voor "Smout en confit".

Wat is dat? :@
Probeer 's zonder haakjes ;)

Smout is reuzel, confit is een soort ingemaakt vlees. Confit de canard, zeg maar, maar dan niet noodzakelijk met een canard.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_90955109
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 22:17 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Probeer 's zonder haakjes ;)

Smout is reuzel, confit is een soort ingemaakt vlees. Confit de canard, zeg maar, maar dan niet noodzakelijk met een canard.
Ohhh :@ Het klonk als één gerecht, haha. Reuzel ken ik wel ja, vind ik niet zo. Mijn voorkeur gaat sowieso naar vleesloze gerechten uit omdat ik ook probeer iets minder vlees te eten.

Ik heb hier nog een berg kiwi's liggen. Ik denk dat ik daar van het weekend eens Jam van ga proberen te maken, als ik marmello gekocht heb. Klinkt wat vreemd, kiwi-jam, maar lijkt me het proberen waard.
  donderdag 6 januari 2011 @ 23:34:21 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90958926
Smout is geen reuzel, er zitten nog kaantjes in, en je kan er allerlei dingen aan toevoegen, zoals uitgebakken uien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 6 januari 2011 @ 23:37:28 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90959069
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 22:22 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ohhh :@ Het klonk als één gerecht, haha. Reuzel ken ik wel ja, vind ik niet zo. Mijn voorkeur gaat sowieso naar vleesloze gerechten uit omdat ik ook probeer iets minder vlees te eten.

Ik heb hier nog een berg kiwi's liggen. Ik denk dat ik daar van het weekend eens Jam van ga proberen te maken, als ik marmello gekocht heb. Klinkt wat vreemd, kiwi-jam, maar lijkt me het proberen waard.
Kiwijam is lekker,
Je hoeft niet perse Marmello te gebruiken hoor, dat is gewoon appelpectine, je kan ook geleersuiker gebruiken, dat is suiker met pectine.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90992573
Dulche de leche?

Gecondenseerde melk in blikjes een paar uur koken. Zorg dat de blikjes onder water blijven staan.

Heerlijk!
pi_91000314
Je kunt ook zelf sandwichspread maken, wel te vinden met google denk ik. En die van de natuurwinkel is ook erg lekker. De variant die ik had was eerder met een soort tomatenprutje dan met mayonaise, veel beter dan die uit de supermarkt.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 00:32:22 #34
314951 johnybh
& de corsetboys
pi_91009097
lekker zelf tonijn of zalmsalade maken..?

Gewoon uitje snipperen, blikje tonijn(waterbasis ivm olie en ongezond), yogonaise (yofresh) of creme fraîche, peper, zout, beetje zoetstof (echt beetje), heel klein beetje olijfolie.. en dan moet t wat zijn...

zalmsalade ongeveer 'tzelfde alleen weet ik niet of de uitjes daar lekker bij zijn. zalm kan uit blikje of zelf even garen in een pannetje...

Je kunt ook nog een tomaatje gewoon snijden en met een uitje en wat yofresh of creme fraiche en peper en zout op de boterham doen..

Je kunt ook nog met avocado als basis een salade maken in plaats van veel mayo.. ik zou mayo sowieso uit de weg gaan.
Tokai Love Rock LS-90q :)
pi_91013766
Een aantal suggesties:

- Eiersalade maken: eitjes koken, zelfgemaakte mayonaise erdoor, wat verse peterselie.
- Gekookt ei op brood: evt. in zijn geheel meenemen en op kantoor snijden en op je boterham doen.
- Rauwkostsalade maken met bijv. wortel en/of selderij en een likje zelfgemaakte mayo of crème fraiche
- Een paar tomaatjes meenemen, tomaat + zout en peper op brood is heerlijk (weer even op kantoor in plakjes snijden en op je brood doen). Ik doe er soms ook wat andere kruiden op (oregano, tijm, salie etc.), is ook lekker.
- Notenboters zoals pindakaas, maar ook cashwenotenboter e.d. kun je ook zelf maken.
- Pompoenboter
- Humus
- Je boterham met ham pimpen met sla, komkommer e.d.
- Plakjes avocado met chilipeper en limoensap (misschien wat minder geschikt om mee te nemen)

Verder zou je ook een keer wat anders dan brood kunnen meenemen, bijvoorbeeld een zelfgemaakte pastasalade in een bakje.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_91014963
tomaten en uien snijden. Bakken, eitje erbij gooien en roeren/roeren. Makkelijk, goedkoop en lekker
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')