Stom dat ik dit soort filmpjes nooit eerder heb gezien, behoorlijk interessant!quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:20 schreef Clan het volgende:
[..]
Niet als je bij Defensie werkte, de val van de muur maakte een vaste baan ineens heel erg onzeker.
Ik kan me dit nog goed herinneren, toen heb ik mijn kinderen uit bed gehaald omdat ik vond dat ze dit moesten zien, stukje geschiedenis. Toen ze de muur bouwden ging ik net in dienst, en toen in 1989 was ineens die koude oorlog voorbij.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:46 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Stom dat ik dit soort filmpjes nooit eerder heb gezien, behoorlijk interessant!
Die waren toen al 12 en 14, en die vonden dat allemaal reuze interessant wat er gebeurde, wij zijn in 1987 1 keer in het oostblok geweest en dat was voor hun een totaal andere wereld.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:53 schreef Cobra4 het volgende:
Stelden je kinderen dat toen op prijs? Of kwam dat pas later?
Dat was het WK voetbal van 1990, waar we wereldkampioen zouden worden.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:56 schreef jankaas020 het volgende:
Ik kan herinneren dat m'n moeder zei: 'het is begonnen.' Maar of dat nou de val van de muur was of de Golfoorlog.. geen flauw idee.
Bij het uitbreken van de Golfoorlog heb ik wel wat maten uit bed gebeld. Lang leve CNN.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:56 schreef jankaas020 het volgende:
Ik kan herinneren dat m'n moeder zei: 'het is begonnen.' Maar of dat nou de val van de muur was of de Golfoorlog.. geen flauw idee.
Netjes!quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:58 schreef Clan het volgende:
[..]
Die waren toen al 12 en 14, en die vonden dat allemaal reuze interessant wat er gebeurde, wij zijn in 1987 1 keer in het oostblok geweest en dat was voor hun een totaal andere wereld.
Wat veel mensen niet weten is dat naast Nederlandse marine ook Mariniers actief waren en we Patriots en Hawks in het oosten van Turkije hadden opgesteld ter ondersteuning van de geallieerden.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:02 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Bij het uitbreken van de Golfoorlog heb ik wel wat maten uit bed gebeld. Lang leve CNN.
Een maat van mij was de "man van twee miljoen".quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:13 schreef Clan het volgende:
[..]
Wat veel mensen niet weten is dat naast Nederlandse marine ook Mariniers actief waren en we Patriots en Hawks in het oosten van Turkije hadden opgesteld ter ondersteuning van de geallieerden.
Correct.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:22 schreef Clan het volgende:
Ik lees trouwens dat we ook in Israel zaten met Patriots, dat wist ik zelf weer niet.
De wie?quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:34 schreef Clan het volgende:
Hadden ze die lui van de MFO er meteen heen kunnen sturen, die zaten toch in de buurt.
Die hadden denk ik hun handen vol.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:52 schreef Clan het volgende:
Multi Force & Observers, die zaten in de Sinai woestijn toe te zien op het bestand van Israel en Egypte, die hebben daar van, ik meen 1982 tot 1995 gezeten.
Ik heb vooraf aan het defile in Wageningen in 2004 met iemand die daar had gezeten gesproken, maar die zaten toch veelal uit hun neus te eten.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:53 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Die hadden denk ik hun handen vol.En geen Patriots natuurlijk.
Kut ROE'squote:Op donderdag 6 januari 2011 22:58 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik heb vooraf aan het defile in Wageningen in 2004 met iemand die daar had gezeten gesproken, maar die zaten toch veelal uit hun neus te eten.
Daar in de voorste linie hadden de verbindelaars hun 'finest hour' kunnen beleven en strijdend ten onder gaan, met in de aanslag de hoorn van de telefoon
Nope, varkens fokken..quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:59 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
je bedoeld het marinier zijn?
Het zij je vergeven. Hoe noemde ze ze bij jou? Oorlogsbepalingen?quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:13 schreef Clan het volgende:
[..]
De afkorting stond mij even niet bij
Ik heb bij mijn werk daar niet zoveel mee te maken gehad
Buiten verdediging van Turkey en Israel zijn Nederlandse troepen toch ook actief geweest in Desert Shield/Storm? Heb hier namelijk onder meer nog een pamphlet liggen met daarop aan een kant de 27 vlaggen van de joint forces waarvan een de Nederlandse vlag is.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:13 schreef Clan het volgende:
[..]
Wat veel mensen niet weten is dat naast Nederlandse marine ook Mariniers actief waren en we Patriots en Hawks in het oosten van Turkije hadden opgesteld ter ondersteuning van de geallieerden.
Yep, het Korps is allebei de keren in Irak geweest.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:21 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Buiten verdediging van Turkey en Israel zijn Nederlandse troepen toch ook actief geweest in Desert Shield/Storm? Heb hier namelijk onder meer nog een pamphlet liggen met daarop aan een kant de 27 vlaggen van de joint forces waarvan een de Nederlandse vlag is.
Meerdere korpsen bedoel je?quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:22 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Yep, het Korps is allebei de keren in Irak geweest.
K wij zatten namelijk in Ar Ar en kregen van wie nu allemaal in SA waren weinig mee.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:22 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Yep, het Korps is allebei de keren in Irak geweest.
De eerste keer heb ik nou niet echt zeer bewust meegemaakt dus ik zou het ook niet weten..quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:24 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
K wij zatten namelijk in Ar Ar en kregen van wie nu allemaal in SA waren weinig mee.
Bullshit.quote:
Ik had in 1989/90 wel al in de gaten dat dit voor grote veranderingen zou zorgen, vooral voor de onderdelen zoals transport, Artillerie etc, maar het begon pas echt duidelijk te worden in 1990/91 en ik kan je vertellen dat je dat niet mee had willen maken, wat wij aan cijfers hoorde over inkrimpen en op termijn de dienstplicht afschaffen, daar heb ik nog slapeloze nachten van gehad. Ten eerste ben ik op mijn 26e beroeps geworden omdat ik weinig opleiding heb genoten en zekerheid op een baan wilde hebben. Ze hebben vanaf 1990/91 meer dan 40% van de onderofficieren gedumpt, en daarmee een enorme ervaring en kennis, en ik zag de bui toen ook al hangen. Ik liep tegen de 50, en ik was pas net twee jaar Sgt. dus mij zouden ze ook wel snel lozen, na interventie van een Kolonel heb ik mijn baan weten te behouden, anders had ik op straat gestaan en ik weet niet of ik dan nog passend werk had kunnen krijgen. De koude oorlog was wel mijn belegde boterham. Tegen de tijd dat de Balkanoorlog uitbrak had defensie een enorm tekort aan ervaren personeel.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:16 schreef Pumatje het volgende:
Clan en Achja.. vertel eens.
ik wil meer weten over dat moment in '89
vooral hoe dat ging in defensie kringen.. opgelucht? of balen..?
ik kan begrijpen dat het voor een natuurlijke soort spanning zorgde, en en soort van..bestaansrecht. Een reden om te doen wat je doet, en .. ja ik wil wel weten hoe dat voelde voor jullie.. en de eenheid, en hoe de krijgsmacht hiermee omging op dat moment en daarna.
Ik wist niet dat jij ook een HBO dropout was?quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:27 schreef demspec het volgende:
Wat duurt het toch lang in de metro. Als ik niet gestopt was met hbo had ik deze ellende waarschijnlijk nog steeds dagelijks gehad.
Was niet enkel zo in NLD, we hadden al een beroeps leger maar President Clinton heeft toen ook lekker zitten snoeien.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:27 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik had in 1989/90 wel al in de gaten dat dit voor grote veranderingen zou zorgen, vooral voor de onderdelen zoals transport, Artillerie etc, maar het begon pas echt duidelijk te worden in 1990/91 en ik kan je vertellen dat je dat niet mee had willen maken, wat wij aan cijfers hoorde over inkrimpen en op termijn de dienstplicht afschaffen, daar heb ik nog slapeloze nachten van gehad. Ten eerste ben ik op mijn 26e beroeps geworden omdat ik weinig opleiding heb genoten en zekerheid op een baan wilde hebben. Ze hebben vanaf 1990/91 meer dan 40% van de onderofficieren gedumpt, en daarmee een enorme ervaring en kennis, en ik zag de bui toen ook al hangen. Ik liep tegen de 50, en ik was pas net twee jaar Sgt. dus mij zouden ze ook wel snel lozen, na interventie van een Kolonel heb ik mijn baan weten te behouden, anders had ik op straat gestaan en ik weet niet of ik dan nog passend werk had kunnen krijgen. De koude oorlog was wel mijn belegde boterham. Tegen de tijd dat de Balkanoorlog uitbrak had defensie een enorm tekort aan ervaren personeel.
Ik zou het niet weten, bij artillerie hadden we daar niet mee te maken en vooral niet als je bij Staf en verzorgingsbatterij zat, en daarna heb ik nooit meer bij een wapen gezeten, alleen dienstvakken, dus van vechten en de regels daarom trent weet ik weinig tot niets vanaf.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:18 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Het zij je vergeven. Hoe noemde ze ze bij jou? Oorlogsbepalingen?
Ben nu een boek aan het lezen van een yank van de periode '46 tot halverwege Vietnam, toen werd er ook meer gesnoeid en gereorganiseerd dan goed voor je is..quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:30 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Was niet enkel zo in NLD, we hadden al een beroeps leger maar President Clinton heeft toen ook lekker zitten snoeien.
Dat heb ik ook nog nooit verteld.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:30 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik wist niet dat jij ook een HBO dropout was?
Ik ook niet, maar bij deze.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:33 schreef demspec het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nog nooit verteld.
Er is wat actief geweest, maar ik weet even niet precies wat, ik moet dat eens op internet zoeken.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:21 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Buiten verdediging van Turkey en Israel zijn Nederlandse troepen toch ook actief geweest in Desert Shield/Storm? Heb hier namelijk onder meer nog een pamphlet liggen met daarop aan een kant de 27 vlaggen van de joint forces waarvan een de Nederlandse vlag is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |