Dat klopt volgens mij niet.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:37 schreef Mercer het volgende:
[...]
Was/is Greece more in debt than US? NO for sure.
[...]
Daar heb ik nog eens serieus naar gekeken een tijd geleden. Niet gedaan helaas.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:51 schreef Mercer het volgende:
Repsol was ook een mooie als je die paar maanden geleden op 20 had kunnen kopen. Lekker dividend hoppa!
Hmm bedankt.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:53 schreef WinningMood het volgende:
[..]
Dat klopt volgens mij niet.
Gross debt as percentage of GDP
2007 2011 Forecast
Greece 104% 130%
United States 62% 100%
Netherlands 52% 82%
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_public_debt
Dat is inderdaad een goede manier. Als die repsol terug @ 20 gaat, ga ik wel kopen iig.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:56 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Daar heb ik nog eens serieus naar gekeken een tijd geleden. Niet gedaan helaas.
Het kan interessant zijn bij een nieuwe PIIGS-crisis om aandelen in die landen te kopen die internationaal gericht zijn. Mode-dingen in Italie ofzo
En waarom zou repsol op 20 niet verder weg zakken? Ze hebben net wel een leuke deal met Sinopec gesloten trouwens.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 18:58 schreef Mercer het volgende:
[..]
Hmm bedankt.
[..]
Dat is inderdaad een goede manier. Als die repsol terug @ 20 gaat, ga ik wel kopen iig.Maar ben bang dat het eerder omhoog, dan omlaag gaat.
Dat is zo klote, als je interessante aandelen tegenkomt nadat ze flink zijn gestegen.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb 4,3% met alleen value stocks. Maar daar zit niks conservatiefs tussen. Tenzij we een andere definitie van conservatief hebben.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:01 schreef LXIV het volgende:
Toch de eerste week van het nieuwe jaar afgesloten met 4% winst, wat zeker niet slecht is voor mijn redelijk conservatieve portefeuille.
Onder conservatief versta ik een 'gezonde' mix tussen aandelen, obligaties en derivaten. Dus geen CDF's etc. Dan is 4% helemaal niks.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:05 schreef WinningMood het volgende:
[..]
Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb 4,3% met alleen value stocks. Maar daar zit niks conservatiefs tussen. Tenzij we een andere definitie van conservatief hebben.
Ik ben het met je eens dat de beurs overgewaardeerd lijkt, gedreven door QE2 en genoeg liquiditeiten. Een van de vragen wordt denk ik welk financieringsniveau de consument uiteindelijk bereid is op zich te nemen? Gaan we nog verdere 'lease'-constructies zien en daarmee nog meer economische groei naar voren halen of laat de consument zich niet meer overhalen? Mocht dat niet lukken, dan is het nu aan de dure kant, mocht het wel lukken dan gaat het nog een paar jaar goed en storten beurskoersen pas op een nog nader te bepalen moment in.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 14:39 schreef SeLang het volgende:
Een slecht banencijfer zou goed moeten zijn voor de beurs. Want op basis van robuuste economische groei alleen is de beurs zwaar overgewaardeerd. De enige rechtvaardiging voor de hoge waarderingen kan dus komen uit verdere stimulering. En die kans neemt toe bij een slecht banencijfer.
AEX is qua weging een lastig voorbeeld. Wat is een goede PER voor Shell, ING, Archelor en Unilever? Met de S&P rond een PER van 16x en bedrijfswinsten inderdaad richting recordniveaus kan ik niet heel erg enthousiast raken. Als de S&P bedrijven hoge winsten maken, terwijl er veel meer werkelozen zijn en salarissen amper stijgen, baart me dat juist zorgen. Ik denk dat dat aangeeft dat de consument meer moet gaan uitgeven/lenen dan hij eerst deed om nog meer winsten voor die bedrijven mogelijk te maken.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:27 schreef LXIV het volgende:
De beurskoersen zijn gerelateerd aan de bedrijfsresultaten. Die zijn gewoon goed te noemen. Bedrijven zijn er (veel beter dan overheden) in geslaagd om fors in de kosten te snijden, terwijl de winsten al weer aantrekken en in veel gevallen record-niveau's bereiken).
Waaorm zijn aandelen dan zo duur?
Kijk nu naar de AEX: genoeg aandelen met een (stabiele) K/W onder de 10. Moet ik dan opeens hoogtevrees krijgen?
Ik zou eerder bang zijn voor inflatie icm lage rente's.
KPN en Philips in de AEX gok ik. Overigens zou de hele beurs op een FCF yield van 10% ook wel bijzonder zijnquote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:44 schreef JimmyJames het volgende:
Ik hecht overigens weinig waarde aan de k/w voor individuele aandelen. Ik kijk liever naar de free cash flow yield. En dan zie je dat er bar weinig NL aandelen zijn met een fcf yield van 10% en hoger.
Net niet/net wel op 2011 estimates denk ik. Volgens mij is het iets van EUR 3.9bn EBITDA, adjustments incl. WC rond de EUR -400m, taxes + interest paid: EUR -800m, Capex: EUR -600m, FCF rond de EUR 2.1bn.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:29 schreef JimmyJames het volgende:
Philips niet (als ik het goed uitreken tenminste). KPN wel.
Op grond waarvan doe je deze uitspraak? Beschik je over historische cashflowoverzichten?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:52 schreef MrUnchained het volgende:
Overigens zou de hele beurs op een FCF yield van 10% ook wel bijzonder zijn.
Fingerspitzengefuhlquote:Op vrijdag 7 januari 2011 23:09 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Op grond waarvan doe je deze uitspraak? Beschik je over historische cashflowoverzichten?
Ik zou namelijk graag het historische verband tussen PE, boekwaarde en cashflow willen zien op bijvoorbeeld de S&P500.
Shit begin van het jaar inderdaad. Sta tot dusverre op -5%, slechtste start sinds begin van traden. Long op zilver & goud volledig verkeerd getimed. Heb de verliezen een beetje tegen kunnen gaan om snel daarna short te gaan. Zit nu long & short in goud.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 23:27 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik sta bijna 2% in de min. Raar begin van't jaar vind ik! Normaal zie je bijna nooit zo'n lange stijging.
Mja, ik zit op een -25% op Goud en een -26% op Zilver longs. Twee zware jongens waar ik vanaf moet komen. Valt me op dat hier best nog wel wat met opties worden gedaan. Ik doe daar eigenlijk niks mee.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 00:36 schreef tony_clifton- het volgende:
Calls geschreven op PBR en UMI hier (op 2 groende dagen na correct getimed), short met 3x leverage op halfgeleideraandelen. Tot dusver -10% op die positie.
Thrombogenics is ook een paar procent teruggevallen, maar het aandeel begon het jaar op een all time high dus dat valt nog te relativeren.
Dan koop je meer, kapot gaat het niet. Of er moeten gekke dingen gebeuren, maar dat risico heb je altijd.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:58 schreef flyguy het volgende:
[..]
En waarom zou repsol op 20 niet verder weg zakken? Ze hebben net wel een leuke deal met Sinopec gesloten trouwens.
Je kunt natuurlijk sec kijken naar getoonde winsten (of erger, gestegen koersen op de beurs) en dan concluderen dat bedrijven het weer goed doen. Ik ben veel skeptischer dan jij. Is het korte termijn winst, of was er echt sprake van activiteit die de continuiteit van die bedrijven waarborgt en versterkt.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:27 schreef LXIV het volgende:
De beurskoersen zijn gerelateerd aan de bedrijfsresultaten. Die zijn gewoon goed te noemen. Bedrijven zijn er (veel beter dan overheden) in geslaagd om fors in de kosten te snijden, terwijl de winsten al weer aantrekken en in veel gevallen record-niveau's bereiken).
Waaorm zijn aandelen dan zo duur?
als je daar naar kijkt, kun je imho toch niet anders concluderen dan dat veel bedrijven de crisis gebruikt hebben om (duurzaam) efficienter te werken en onder de vlag 'crisis' hun kosten duurzaam te drukken. Dat kan niet in het oneindige doorgaan, maar ik denk dat geen bedrijf qua kosten weer terugvalt. Wat mij opgevallen is aan de laatste paar jaren is dat bedrijven qua kostenstructuur enorm flexibel geworden zijn. Neem nu ASML. Bij de vorige crisis nog bijna omgevallen, nu vangen ze het op door hun flexibele schil snel af te bouwen. Die blijken een stul laagconjunctuur bestandiger geworden te zijn. En dat geldt voor de meeste bedrijven. Aan de kostenkant hebben ze het allemaal redelijk in de greep. Meer winst maken kun je doen door meer omzet en/of minder kosten.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 06:49 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk sec kijken naar getoonde winsten (of erger, gestegen koersen op de beurs) en dan concluderen dat bedrijven het weer goed doen. Ik ben veel skeptischer dan jij. Is het korte termijn winst, of was er echt sprake van activiteit die de continuiteit van die bedrijven waarborgt en versterkt.
Aan wie gaan die bedrijven al die produkten verkopen ? Of is het meer voor de groeiende voorraad?
En wat hebben al die bezuinigingen betekend voor het personeel? Lopen ze al op hun achterste benen om meer te doen met minder mensen?
En hoeveel eigen groei zat er in al die cijfers? Hoeveel innovatie? Of was het merendeel kostenbesparing, verkoop van bedrijfsonderdelen of bedrijfsmiddelen, of juist aankoop van andere bedrijven om snel meer omzet te kunnen laten zien?
Toch is zo'n ontwikkeling op de lange termijn ook helemaal niet verkeerd. Het hoort bij het zich ontwikkelen van een land. Uiteindelijk is het economisch alleen maar gunstig dat de welvaart beter verdeeld raakt. Dat de weg daarnaartoe gepaard gaat met rellen en revoluties is altijd al zo geweest.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 04:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Rel van de dag in India is dat Pakistan haar overland exporten van uien heeft stilgelegd. Reden: ze hebben ze zelf nodig.Gevolg: acuut uientekort in India, en exploderende prijjzen (verdrievoudiging in een aantal staten). En natuurlijk direct een aantal handelaren die de markt klemzetten, waardoor de Indiaase authoriteiten de Indiase fiod erop af sturen.
@Selang: over protectionisme gesproken. Chennai is centrum van de autoindustrie in India, zeg maar het Detroit van India. Er is hier een compleet Koreaans stadje, en er werken zo'n tweeduizend Koreanen aan het opzetten van een grote Hyundai fabriek. Waarom? In het buitenland geproduceerde auto's worden met een importheffing van 50% belast. Dus je kunt ze maar beter in India zelf maken, heffing 0%. Zo doen ze dat hier, in India produceren, anders kom je er de facto niet inWat trouwens niet verhinderd dat je legio's BMW en Mercedessen rond ziet rijden (dit kwartaal zijn meer Mercedessen verkocht dan de beruchte Tato Nano......)
Bij een niet nader te noemen hotel staat altijd een geweldig dikke Mercedes geparkeerd. Vraag ik van wie die is. Blijkt van de eigenaar van het hotel te zijn, die is namelijk een paar keer per jaar in het hotel voor vergaderingen enzo, en dan gebruikt hij dat verlengde kreng. Een weekje per jaar dus. Je voelt hier de onrust groeien. Ik zet mijn black swan joker op India
Wie schrijft die blijft. Een uiterst eenvoudig systeem (al zou ik dan altijd zowel een (ongedekte) call als een put hebben geschreven ipv enkel één), dat een duidelijke edge heeft. Zelfs ondanks de uiterst volatiele periode van de afgelopen jaren!quote:Waarom opties schrijven?
Door Guido Baltussen op 7 jan 2011 om 15:00 | Views: 4.732 | Categorie: Opties | Tags: Opties
ArtikelReacties (12)Gerelateerde instrumenten
Plaats reactie
Het schrijven van opties gaat tegen de common practice van veel beleggers in, maar kan hierdoor juist heel aantrekkelijk zijn.
Beleggers nemen regelmatig long posities in call- en/of putoptiecontracten. Dit om te speculeren op, of om protectie te hebben tegen, prijsstijgingen (long call) of prijsdalingen (long put). Sterker nog, het blijkt dat er een systematische vraag is van particuliere beleggers naar het kopen van callopties, gedreven door hoop op rijkdom. Ook is er een systematische vraag van institutionele beleggers naar het kopen van putopties, vanwege de behoefte aan downside protectie.
De tegenpartijen voor deze transacties zijn vaak investment banks, hedgefunds en brokers. Die partijen zijn alleen bereid opties te verkopen (shorten) als ze een vergoeding krijgen. Dit in verband met de bewegelijkheid en sprongen die in aandelenprijzen en in volatiliteit voorkomen en tot verliezen kunnen leiden.
Premie betalen
U betaalt dus feitelijk een premie voor dit risico als u een optie koopt. Daarentegen ontvangt u juist deze beloning als u opties short (verkoopt). De vraag is of deze premie zo groot is dat u systematisch geld verdient op het verkopen van opties. Of levert het kopen daarvan juist systematisch geld op?
Onderstaande figuur laat zien wat u totaal verdiend zou hebben als u de laatste 12 jaar elke week structureel een 1-maands, at-the-money index call (ShortC.1, grijze lijn) of put (ShortP.1, zwarte lijn) opties geshort had op de S&P500 en DJES50 met een premie inkomen van 2.5% van uw portefeuille. (Voor performance van optiestrategieën voor deze periode kijkt u hier.) Ter vergelijking heb ik ook de performance van de markt opgenomen.
De markt heeft over deze periode verloren, blijkt uit de dalende trend in de oranje lijn. Echter, zowel een shortpositie in callopties als één in putopties heeft een positief rendement opgeleverd tegen een lager gerealiseerd risico. Dus het shorten (en dus niet kopen) van opties is aantrekkelijk gebleken over de afgelopen jaren. Dit is vooral te danken aan de genoemde premies die u ontvangt door opties te schrijven.
Aantrekkelijker
Kortom, het kopen van een index put- of calloptie kan een goede keuze zijn als u een juiste view op de markt heeft. Echter, opties schrijven blijkt op een systematische basis een aantrekkelijkere strategie te zijn. In mijn volgende column zal ik verder op short optiestrategieën ingaan.
Wel is hier weer de gebruikelijke disclaimer op zijn plaats. Bovenstaande resultaten zijn gebaseerd op bevindingen uit het verleden, welke geen garantie bieden voor de toekomst.
Dat zou best kunnen. Ik vermoed echter dat de aard van cashflows al redelijk gedempt zijn tov de volatiliteit van bedrijfswinsten. Het zou misschien lonen de TTM op bedrijfswinsten af te zetten tegen de cashflow. Op de lange termijn bestaat de Shiller PE al en ik geloof ongetwijfeld dat de 10-jaarswinsten sterk correleren met de 10-jaarscashflows maar als belegger zijnde koop je er niets voor. Aan de andere kant heb je wel neveneffecten als lage rente die mogelijkerwijs de capex van bedrijven opschroeven en zodoende cashflows ook op de korte termijn vertekenend kunnen zijn. Ik heb daar verder geen verstand van dus alleen een historisch overzicht heeft waarde voor mij en daar is inderdaad geen publiekelijke database voor.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 23:27 schreef MrUnchained het volgende:
Dus ik denk dat een reele gemiddelde FCF yield wat onder je required return on equity moet liggen.
Cash flows zijn volatieler dan bedrijfswinsten. Kijk alleen maar naar de behandeling van capex en overnames tov afschrijvingen. Zelfde geldt voor voorzieningen en bewegingen in werkkapitaal.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 12:21 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen. Ik vermoed echter dat de aard van cashflows al redelijk gedempt zijn tov de volatiliteit van bedrijfswinsten. Het zou misschien lonen de TTM op bedrijfswinsten af te zetten tegen de cashflow. Op de lange termijn bestaat de Shiller PE al en ik geloof ongetwijfeld dat de 10-jaarswinsten sterk correleren met de 10-jaarscashflows maar als belegger zijnde koop je er niets voor. Aan de andere kant heb je wel neveneffecten als lage rente die mogelijkerwijs de capex van bedrijven opschroeven en zodoende cashflows ook op de korte termijn vertekenend kunnen zijn. Ik heb daar verder geen verstand van dus alleen een historisch overzicht heeft waarde voor mij en daar is inderdaad geen publiekelijke database voor.
Dit verhaal werpt nogal wat vragen op.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wie schrijft die blijft. Een uiterst eenvoudig systeem (al zou ik dan altijd zowel een (ongedekte) call als een put hebben geschreven ipv enkel één), dat een duidelijke edge heeft. Zelfs ondanks de uiterst volatiele periode van de afgelopen jaren!
Deze marktinefficiëntie ontstaat mi omdat er
1) Instituten risicomijdend zijn. Het is een bewezen edge dat men liever 100 euro verlies voorkomt dan dat men 100 euro winst misloopt
2) Mensen niet geloven dat de markt efficiënt is en dus denken te kunnen voorspellen of de markt gaat stijgen en hier dus ook premie voor willen betalen.
Maar geldt dit ook voor een index? Ik snap dat grote overnames of uitbreidingen een sterke invloed hebben op individuele aandelen maar als je dit uitmiddelt over een index c.q. 500 bedrijven dan ben ik daar nog niet zo zeker van.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 12:56 schreef MrUnchained het volgende:
Cash flows zijn volatieler dan bedrijfswinsten. Kijk alleen maar naar de behandeling van capex en overnames tov afschrijvingen. Zelfde geldt voor voorzieningen en bewegingen in werkkapitaal.
Prijs/winstcijfers zijn daarnaast sowieso een directe maatstaf voor de verwachte opbrengst dus daar twijfel ik dan ook niet over betreffende voorkeur. Waar ik alleen naar benieuwd ben is in hoeverre cashflow en winsten op korte termijn correleren. Dit gegeven is extreem handig om de extreme waarden van PE ratio's nader te onderzoeken.quote:Winsten zijn in principe superieur over cash flows (kom maar cash is king fanaten...). Je hebt alleen cash flows nodig om te kijken of een bedrijf probeert zijn korte termijn winsten op te poetsen (door agressief activeren van r&d, structurele stijgingen in werkkapitaalratios, vrijval van voorzieningen etc).
Ik ken iemand die schrijft al tien jaar lang in t begin van iedere maand een call en een put op de AEX drie mnd verder, en als de beurs stijgt dan schrijft ie iedere week een korte call bij of als ie daalt een korte put bij, hij zegt welke kant de beurs op gaat maakt hem niet uitquote:Op zaterdag 8 januari 2011 13:17 schreef tony_clifton- het volgende:
Handel jij nu eigenlijk helemaal niet SeLang? Met jouw kennis moet er toch iets uit te halen zijn?
Ik bedoel dan bv. 5% van je te beleggen kapitaal om niet teveel te botsen met je strategie gebaseerd op de te verwachten winsten zoals voorspeld door de Shiller P/E.
Aan de andere kant is 't bij mij misschien nog teveel voor de sport, en ben jij dat stadium al voorbij.
Ik zou zonder onderzoek wel durven zeggen dat cash flows van een index volatieler zijn dan de bedrijfswinsten van de index (EUR 1000 voor degene die het tegenovergestelde bewijst).quote:Op zaterdag 8 januari 2011 13:17 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Maar geldt dit ook voor een index? Ik snap dat grote overnames of uitbreidingen een sterke invloed hebben op individuele aandelen maar als je dit uitmiddelt over een index c.q. 500 bedrijven dan ben ik daar nog niet zo zeker van.
[..]
Prijs/winstcijfers zijn daarnaast sowieso een directe maatstaf voor de verwachte opbrengst dus daar twijfel ik dan ook niet over betreffende voorkeur. Waar ik alleen naar benieuwd ben is in hoeverre cashflow en winsten op korte termijn correleren. Dit gegeven is extreem handig om de extreme waarden van PE ratio's nader te onderzoeken.
Maar goed als ook de cashflows op de index volatieler zijn dan heeft het weinig nut om dat uit te pluizen.
En werkt dat in 't grootste gedeelte van de gevallen? Da's echt niet mijn stijl wel...quote:Op zaterdag 8 januari 2011 13:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ken iemand die schrijft al tien jaar lang in t begin van iedere maand een call en een put op de AEX drie mnd verder, en als de beurs stijgt dan schrijft ie iedere week een korte call bij of als ie daalt een korte put bij, hij zegt welke kant de beurs op gaat maakt hem niet uit
Ik schrijf nooit ongedekt. Bij calls heb ik altijd de aandelen, bij puts altijd genoeg geld om óf door te kunnen rollen, of de aandelen te accepteren en nieuw te schrijven.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 13:11 schreef tony_clifton- het volgende:
Loopt dat altijd goed af met ongedekt schrijven LXIV?
Ik schrijf tegenwoordig ook vaak calls op aandelen om de inkomde cashflow draaiende te houden, maar doe dat wel altijd gedekt. Ik loop hoogstens winst mis, of ik verlies de aandelen en kan ze netto met een beetje winst terugkopen, en anders verlaag ik mijn break-even. Klinkt vrij safe.
Bovendien schreef jij toch puts? Die moet je dan toch relatief vaak opnemen, niet?
Je hoeft geen echt geld op het spel te zetten om strategieën te kunnen testen.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 13:17 schreef tony_clifton- het volgende:
Handel jij nu eigenlijk helemaal niet SeLang? Met jouw kennis moet er toch iets uit te halen zijn?
Ik bedoel dan bv. 5% van je te beleggen kapitaal om niet teveel te botsen met je strategie gebaseerd op de te verwachten winsten zoals voorspeld door de Shiller P/E.
Aan de andere kant is 't bij mij misschien nog teveel voor de sport, en ben jij dat stadium al voorbij.
Het lijkt inderdaad wel een heel eenvoudige edge! Ik weet niet welke data hij genomen heeft, maar de spreads zijn altijd wel fors bij opties, daar zit gemakkelijk 5% al in. Als je uitgaat van de daadwerkelijke koersen, die wijken nogal eens af van de marktwaarde.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 13:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit verhaal werpt nogal wat vragen op.
Ten eerste is de suggestie die vaak wordt gewekt dat er in opties schrijven versus kopen een element zit van een sterkere partij versus een zwakkere partij. Dat is onzin. Of je nu schrijft of koopt, je handelt gewoon tegen dezelfde optiehandelaren. Als een optie te duur of te goedkoop is geprijsd dan ontstaat er een arbitragemogelijkheid dus gratis geld is er niet.
Natuurlijk is het mogelijk dat optiehandelaren als groep de risicos te hoog hebben ingeschat en opties daarom te duur zijn geweest de afgelopen jaren en dan kom je bij de volgende vragen.
De plaatjes suggereren een outperformance van ongeveer 3% ten opzichte van de markt. Hoewel dat natuurlijk mooi is (mits correct) is het nauwelijks een echte "edge" te noemen omdat de equitycurve wild heen en weer beweegt en per saldo ongeveer zijwaards.
Verder heeft het artikel het over 2,5% premie inkomsten. Dan vraag ik me af of hij daadwerkelijk een backtest heeft gedaan met echte prijzen van echte opties of dat hij gewoon maar heeft aangenomen dat de premieinkomsten 2,5% waren. Hij verwijst namelijk naar een artikel uit 2003 (!).
Een andere vraag is: heeft hij het dividend meegerekend of is de "markt" grafiek in het plaatje gewoon een grafiek van de index? Aangezien we het hebben over een "outperformance" van 3 procent is dit wel relevant.
Ik herinner me dat ik jaren geleden een oud artikel las over dezelfde vraag: levert opties schrijven iets op? De conclusie was toen "ja" (tegen de theorie in). Echter, toen ik verder ging zoeken bleek dat artikel een paar jaar later alweer debunked: ze waren vergeten spreads mee te rekenen of zoiets. Dat soort dingen kan cumulatief al het verschil maken.
Als je antwoord hebt van de auteur op deze vragen, AUB hier posten
Ik ken ook iemand die dat deed. Die is nu al z'n geld kwijt (>¤500k)quote:Op zaterdag 8 januari 2011 13:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ken iemand die schrijft al tien jaar lang in t begin van iedere maand een call en een put op de AEX drie mnd verder, en als de beurs stijgt dan schrijft ie iedere week een korte call bij of als ie daalt een korte put bij, hij zegt welke kant de beurs op gaat maakt hem niet uit
Je moet denk ik sowieso als 'systeem' altijd een put en een gelijke call schrijven, ongeacht wat de markt doet. Dan dekt het één de ander enigzins.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ken ook iemand die dat deed. Die is nu al z'n geld kwijt (>¤500k)
Intelligent en doordacht, as always. Vanaf een bedrag in mijn hoofd stop ik er in ieder geval ook mee wegens risk/reward.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je hoeft geen echt geld op het spel te zetten om strategieën te kunnen testen.
Een aantal jaren geleden ben ik erachter gekomen dat het in de markt zijn je alleen maar afleidt van het doel om een echte edge te vinden. Je gaat zit dan alleen nog maar naar koersen te kijken en gaat zitten raden/ gokken waar het naartoe gaat op basis van patronen die je ziet. Als je zonder de stress van skin in the game al geen goede beslissingen kunt nemen die jezelf goede kansen geven in de markt, dan kun je het live in de markt zeker niet. Dus concentreer ik me liever op het vinden van strategieën die je een echte edge geven en laat me niet afleiden door markt ruis.
As we speak ben ik bezig om weer wat interessante dingen uit te testen. Als dat goede resultaten oplevert ga ik dat misschien gebruiken in live trading, maar zonder edge heb je gewoon niks te zoeken in die markt. En "gokjes" daar doe ik niet aan. Ik vind het niet leuk, niet uitdagend (want het is maar een gok) en het leidt alleen maar af van wat belangrijk is.
Verder is traden/ beleggen voor mij geen doel op zich. Waar het om draait is het handhaven van mijn huidige (goede) kwaliteit van leven. En als ik alleen maar de inflatie versla (en met een gewone bankrekening zit ik daar ruim boven) dan kan ik het uitzingen tot m'n 70ste, met 2,5% haal ik de 100 en met een gemiddeld rendement van 4% boven inflatie gaat het geld nooit op en wordt het alleen maar meer. Dus het zou stom zijn om dit te riskeren, tenzij de kansen echt heel erg goed zijn.
Ah k, meende ergens gelezen te hebben dat je ook ongedekt deed.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik schrijf nooit ongedekt. Bij calls heb ik altijd de aandelen, bij puts altijd genoeg geld om óf door te kunnen rollen, of de aandelen te accepteren en nieuw te schrijven.
Hij is nat gegaan in een sterk stijgende markt door de geschreven calls (ongedekt). En natuurlijk veel teveel leverage op z'n kapitaal (zoals bijna altijd het geval met dit soort faillissementen)quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet denk ik sowieso als 'systeem' altijd een put en een gelijke call schrijven, ongeacht wat de markt doet. Dan dekt het één de ander enigzins.
Als je op een zeker moment enkel calls gaat schrijven (omdat je denkt dat de bullmarkt ten einde is) dan loop je wel erg veel risico.
Maar in een gestaag klimmende markt (zoals je vriend van 500K), kun je met weekputs/calls best nog wel winst maken op deze manier.
Nou, het is wel zo dat als de AEX extreem crashed in een hele korte tijd (dus <100), ik onvoldoende geld heb om aan al die verplichtingen te voldoen. Voor die tijd zal ik dan een margin-call krijgen.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:20 schreef tony_clifton- het volgende:
Ah k, meende ergens gelezen te hebben dat je ook ongedekt deed.
Misschien dat hij in die markt, met zowel puts als calls te schrijven, zonder een te gekke leverage, wel winst gemaakt had.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hij is nat gegaan in een sterk stijgende markt door de geschreven calls (ongedekt). En natuurlijk veel teveel leverage op z'n kapitaal (zoals bijna altijd het geval met dit soort faillissementen)
Ja als je van tevoren het koersverloop kent dan kun je altijd geld verdienen. Maar er is dus geen gratis geld. En die vriend van mij was dus zo'n fool die dacht van wel.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien dat hij in die markt, met zowel puts als calls te schrijven, zonder een te gekke leverage, wel winst gemaakt had.
Zo heb ik met mijn puts Aegon ook gewoon winst gemaakt terwijl het aandeel netto wat daalde. Aan verwachtingswaarde en rente.
Maar netto heb je het altijd toch wel goed gedaan voordat je intensief ging backtesten? Ik neem aan dat als je nu in de situatie had gezeten zonder het kapitaal je toch even 'een gokje' ging wagen? Je had wel door dat het vaak toeval was, maar zolang het netto maar genoeg oplevert tot je op een moment komt dat je je strategie kunt omgooien.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:11 schreef SeLang het volgende:
Een aantal jaren geleden ben ik erachter gekomen dat het in de markt zijn je alleen maar afleidt van het doel om een echte edge te vinden. Je gaat zit dan alleen nog maar naar koersen te kijken en gaat zitten raden/ gokken waar het naartoe gaat op basis van patronen die je ziet. Als je zonder de stress van skin in the game al geen goede beslissingen kunt nemen die jezelf goede kansen geven in de markt, dan kun je het live in de markt zeker niet.
Toch zijn risico en rendement denk ik niet altijd volmaakt in evenwicht. Bijvoorbeeld tijdens bubbles en crashes.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja als je van tevoren het koersverloop kent dan kun je altijd geld verdienen. Maar er is dus geen gratis geld. En die vriend van mij was dus zo'n fool die dacht van wel.
Het ironische is dat hij degene was die mij als newbie nog heeft geleerd wat opties waren en hoe ze werkten. Later heb ik hem steeds geprobeerd uit zijn "strategie" te praten, maar dat is lastig als iemand > 1 jaar lang elke maand dikke winst heeft met zijn "strategie".
Btw: topic titel is spot-on in deze context.
Dit is een nuchtere visie waar ik het geheel mee eens ben. Ik heb er toch nog een vraag over. Uit je eerdere bijdrages in dit forum weet ik dat je weer in aandelen wilt stappen, zodra de Shiller P/E relatief laag staat. Ik herinner me zelfs dat je een rijtje fondsen in gedachten hebt. Je kunt nu al per fonds uitrekenen bij welke koers deze aan je P/E10 criterium voldoet. Waarom dan geen put optie schrijven met deze prijs als strike ?quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:11 schreef SeLang het volgende:
Verder is traden/ beleggen voor mij geen doel op zich. Waar het om draait is het handhaven van mijn huidige (goede) kwaliteit van leven. En als ik alleen maar de inflatie versla (en met een gewone bankrekening zit ik daar ruim boven) dan kan ik het uitzingen tot m'n 70ste, met 2,5% haal ik de 100 en met een gemiddeld rendement van 4% boven inflatie gaat het geld nooit op en wordt het alleen maar meer. Dus het zou stom zijn om dit te riskeren, tenzij de kansen echt heel erg goed zijn.
Ik heb daar natuurlijk over nagedacht, maar er zijn een paar problemen met deze opzet.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 15:08 schreef jaco het volgende:
[..]
Dit is een nuchtere visie waar ik het geheel mee eens ben. Ik heb er toch nog een vraag over. Uit je eerdere bijdrages in dit forum weet ik dat je weer in aandelen wilt stappen, zodra de Shiller P/E relatief laag staat. Ik herinner me zelfs dat je een rijtje fondsen in gedachten hebt. Je kunt nu al per fonds uitrekenen bij welke koers deze aan je P/E10 criterium voldoet. Waarom dan geen put optie schrijven met deze prijs als strike ?
Voor zover het saldo van je spaarrekening dat als dekking toelaat uiteraard. Dit saldo blijft rustig z'n 2,5% opbrengen en de ontvangen premie van de put opties komt er bij. Of dit nou meer of minder is dan calls schrijven, opties kopen of in de index beleggen zoals in het artikel wordt onderzocht, is dan niet zo interessant. De ontvangen premie komt er immers puur als extra rendement bij in vergelijking met je huidige positie. Of zie ik nu iets over het hoofd ?
Het risico is dat de opties bij een beurscrash uitgeoefend worden, zodat je de betreffende aandelen moet kopen. Maar dit was toch al je master plan.
Het meeste komt gewoon door te werken, maar een flink deel komt uit beleggen/ handelen. Eén van de belangrijkste succes componenten was het niet in de markt zijn gedurende bepaalde periodes (zoals ik ook nu niet in de markt ben). Ik had daarom weinig problemen met de dotcom crash en helemaal geen problemen (zelfs winst) vanaf de 2007 top. Bubble spotting skillsquote:Op zaterdag 8 januari 2011 15:17 schreef Mercer het volgende:
Maar Selang, heb je dat vermogen grotendeels opgebouwd door te beleggen/ handelen? Maar dat beschouw je als pure mazzel nu? Want het valt me wel op dat je echt helemaal geen cent riskeert. Je zou ook kunnen zeggen, nou dan neem ik 50K en probeer ik dat te verdubbelen.
Maar ook als je bereid ben om meer risico te lopen, het heeft imo geen enkele zin om te gaan lopen kloten op de beurs als je geen bewezen (of in elk geval geloofwaardige) edge hebt. Anders is het gewoon gokken.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 15:45 schreef Blandigan het volgende:
Zo te lezen is Selang binnen en wil of hoeft geen risico meer te lopen.
Maar wat nu als je uitgaat van je gemiddeld rendement wat je tot dusver hebt behaald en het geld wat je nodig hebt om met bijv. 60 met pensioen te gaan? Gaat dat lukken?Het is een simpele rekensom wat je nodig hebt om er mee te kappen. Het probleem zit hem er alleen in als je door hebt dat je niet genoeg rendement per jaar haalt om voor een bepaalde leeftijd met pensioen te gaan. Dan zie je in sommige gevallen nog wel eens dat men overdadig risico gaat nemen en dat dat volledig verkeerd uitpakt. (ik herinner een klagende belegger in Nova die z'n fortuin op Fortis had gezet in de hoop met pensioen te kunnen)quote:Op zaterdag 8 januari 2011 15:45 schreef Blandigan het volgende:
Kortom het hangt er van af hoe je positie is, of en hoe je belegt.
Anderen hebben een leuke baan en zien de beurs als bijverdienste.
Persoonlijk hoop ik dat ik niet to mijn 67e doorhoef. Ik ben daarom bereid risico te lopen op de beurs met een maximaal percentage van 10% van mijn vermogen.
Ik zit niet met een bepaald doel op de beurs, want stoppen met werken hoeft niet zo nodig (heb het naar mijn zin) en aangezien ik een gezin moet onderhouden ligt het bereiken van het hiervoor benodigde bedrag niet binnen enigszins redelijke termijn binnen bereik.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 15:45 schreef Blandigan het volgende:
Kortom het hangt er van af hoe je positie is, of en hoe je belegt.
Anderen hebben een leuke baan en zien de beurs als bijverdienste.
Persoonlijk hoop ik dat ik niet to mijn 67e doorhoef. Ik ben daarom bereid risico te lopen op de beurs met een maximaal percentage van 10% van mijn vermogen.
Succes!quote:Op zaterdag 8 januari 2011 16:08 schreef Blandigan het volgende:
De rekensom is enigzins troebel omdat ik niet alleen voor mezelf bezig ben.
Maar de doelstelling is inderdaad te stoppen tussen 55 en 60.
En wat nu als de bio pharma industrie een enorme boom gaat krijgen komende jaren en je met pensioen kunt over 5 jaar? Dan is die 'oude dag' nog steeds een 20 jaar verwijderdquote:Op zaterdag 8 januari 2011 16:16 schreef tony_clifton- het volgende:
Hmm; ik zou zelf ook stoppen bij een comfortabel bedrag voor de oude dag enz, maar meer geld dan ik zou opkrijgen mag wel. Denk Kiva etc.
Ja, je kunt natuurlijk op het laatst ook een boel weggeven enzo. Je laatste broek heeft toch geen zakken.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 16:16 schreef tony_clifton- het volgende:
Hmm; ik zou zelf ook stoppen bij een comfortabel bedrag voor de oude dag enz, maar meer geld dan ik zou opkrijgen mag wel. Denk Kiva etc.
Ik kan niet wachten op die nieuwe crash! Het lijkt toch enigszins inevitable en dan liever z.s.m zo dat we weer de blikken op de toekomst kunnen richten. Uiteraard komt daar nog bij dat tijdens een crash meer geld te verdienen valt voor mij persoonlijk dan in een beurs die in relatief rustig vaarwater zit. De strategie voor dat moment heb ik dan ook al klaar liggenquote:Op zaterdag 8 januari 2011 16:22 schreef Blandigan het volgende:
Je ziet al veel speculatie op met name blogsites, over die aanstaande crash.
De mooiste vond ik wel dat Bernanke een flashcrash a la mei 2010 nodig heeft om iedereen weer in treasury bonds te krijgen
Vertel?quote:Op zaterdag 8 januari 2011 16:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik kan niet wachten op die nieuwe crash! Het lijkt toch enigszins inevitable en dan liever z.s.m zo dat we weer de blikken op de toekomst kunnen richten. Uiteraard komt daar nog bij dat tijdens een crash meer geld te verdienen valt voor mij persoonlijk dan in een beurs die in relatief rustig vaarwater zit. De strategie voor dat moment heb ik dan ook al klaar liggen
Het eerste probleem dat je beschreef, zie ik ook. Bij een crash, wordt je door de puts gedwongen om je oorspronkelijke aankoop plannen uit te voeren. Hoewel dit in je master plan past, kun je geen individuele keuzes meer maken in reaktie op de dan geldende omstandigheden.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 15:27 schreef SeLang het volgende:
Een ander probleem is dat gewenste koersniveau het dermate laag ligt dat het niet interessant is om puts te schrijven. Nu zul je misschien denken elke cent is meegenomen, maar daarmee neem ik ook een risico. En dat is niet dat ik de aandelen op de schrijfkoers krijg (want dat is juist de bedoeling) maar juist dat ik ze niet krijg.
Stel dat de beurs crasht tot het gewenste niveau en daarna snel herstelt. De geschreven puts krijgen dan opeens een hoop verwachtingswaarde en worden mogelijk niet uitgeoefend (wat ik wel zou willen). Ik kan de opties dan zelf terugkopen maar dat gebeurt dan met verlies omdat ze op dat moment veel verwachtingswaarde hebben terwijl ik nauwelijks premie ontving toen ik ze schreef.
Alles wat ik heb naar 1 CFD account verhuizen en shorts kopen op de FTSE, DOW, en de beurs waar het probleem van uit zal starten. Ik ga er namelijk nog steeds van uit dat de komende crisis gelanceerd zal worden door (opnieuw) negatief nieuws over de staatschuld en betalingen van een Europees land.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 16:28 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Vertel?
Ik heb niet meer in gedachten dan puts op finnen tijdens de neerwaarste richting en massaal indexen inkopen erna....
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Als de koersen meteen na de dip weer omhoog schieten dan zit je inderdaad goed als je gewoon je aandelen koopt en die als dekking worden geaccepteerd. Maar als ik die geschreven put positie open laat en de koersen dalen verder dan gaat m'n dekkingwaarde eraan en kan ik tot liquidatie worden gedwongen op zeer lage koersen. Dat is een absoluut horrorscenario!quote:Op zaterdag 8 januari 2011 16:42 schreef jaco het volgende:
Het tweede probleem zie ik niet. Als de tegenpartij niet wil uitoefenen, dan laat je ze toch gewoon open staan. De verwachtingswaarde loopt er dan op den duur weer uit. Er staan dan weliswaar een tijdje rode cijfers in je online portfolio, maar je hebt uiteindelijk pas met de situatie op de expiratiedatum te maken.
Je kunt bij een crash je aankoopplannen mbt de aandelen ook uitvoeren als de opties niet uitgeoefend worden, gesteld dat je broker/bank deze aandelen ook voor 100 % als dekking voor de opties accepteert (en anders voer je het optie koop plan voor een kleiner deel uit, als die marge lager mocht zijn).
Hoe snel had je in gedachten? De beurzen staan relatief vrij hoog op het moment, dat duurt dus echt wel even voor dat ze op interessante niveaus staan. Ik zie ze dat niet in 1,2 dagen halen. Dat gaat een aantal maanden duren. Tijd zat dus om hierop dus eventueel te anticiperen.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 16:55 schreef Mendeljev het volgende:
Aangezien een komende beurscrash wellicht veel sneller zal gaan dan mensen ooit voor mogelijk houden overweeg ik puur speculatief om posities in de GVI (Gold Volatility Index) te nemen indien ik voldoende tijd heb om te reageren.
Ik zat te denken aan maximaal 20 minuten voor een 200/300 punten drop op de S&P (serieus). De mogelijkheden zijn er naar om het zelfs binnen een paar minuten te doen en dus acht ik de kans op interventie van het PPT zeer groot.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 16:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoe snel had je in gedachten? De beurzen staan relatief vrij hoog op het moment, dat duurt dus echt wel even voor dat ze op interessante niveaus staan. Ik zie ze dat niet in 1,2 dagen halen. Dat gaat een aantal maanden duren. Tijd zat dus om hierop dus eventueel te anticiperen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |