abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 januari 2011 @ 14:42:15 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91023451
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 14:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja als je van tevoren het koersverloop kent dan kun je altijd geld verdienen. Maar er is dus geen gratis geld. En die vriend van mij was dus zo'n fool die dacht van wel.

Het ironische is dat hij degene was die mij als newbie nog heeft geleerd wat opties waren en hoe ze werkten. Later heb ik hem steeds geprobeerd uit zijn "strategie" te praten, maar dat is lastig als iemand > 1 jaar lang elke maand dikke winst heeft met zijn "strategie".

Btw: topic titel is spot-on in deze context.
Toch zijn risico en rendement denk ik niet altijd volmaakt in evenwicht. Bijvoorbeeld tijdens bubbles en crashes.
Als je nu 100.000 euro investeert in 10-jarige obligaties of in 2,5 kg goud, dan denk ik dat de kans dat de obligaties het goud verslaan over 10 jaar groter is dan 50%.
The End Times are wild
pi_91024547
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 14:11 schreef SeLang het volgende:
Verder is traden/ beleggen voor mij geen doel op zich. Waar het om draait is het handhaven van mijn huidige (goede) kwaliteit van leven. En als ik alleen maar de inflatie versla (en met een gewone bankrekening zit ik daar ruim boven) dan kan ik het uitzingen tot m'n 70ste, met 2,5% haal ik de 100 en met een gemiddeld rendement van 4% boven inflatie gaat het geld nooit op en wordt het alleen maar meer. Dus het zou stom zijn om dit te riskeren, tenzij de kansen echt heel erg goed zijn.
Dit is een nuchtere visie waar ik het geheel mee eens ben. Ik heb er toch nog een vraag over. Uit je eerdere bijdrages in dit forum weet ik dat je weer in aandelen wilt stappen, zodra de Shiller P/E relatief laag staat. Ik herinner me zelfs dat je een rijtje fondsen in gedachten hebt. Je kunt nu al per fonds uitrekenen bij welke koers deze aan je P/E10 criterium voldoet. Waarom dan geen put optie schrijven met deze prijs als strike ?

Voor zover het saldo van je spaarrekening dat als dekking toelaat uiteraard. Dit saldo blijft rustig z'n 2,5% opbrengen en de ontvangen premie van de put opties komt er bij. Of dit nou meer of minder is dan calls schrijven, opties kopen of in de index beleggen zoals in het artikel wordt onderzocht, is dan niet zo interessant. De ontvangen premie komt er immers puur als extra rendement bij in vergelijking met je huidige positie. Of zie ik nu iets over het hoofd ?

Het risico is dat de opties bij een beurscrash uitgeoefend worden, zodat je de betreffende aandelen moet kopen. Maar dit was toch al je master plan.
pi_91024835
Maar Selang, heb je dat vermogen grotendeels opgebouwd door te beleggen/ handelen? Maar dat beschouw je als pure mazzel nu? Want het valt me wel op dat je echt helemaal geen cent riskeert. Je zou ook kunnen zeggen, nou dan neem ik 50K en probeer ik dat te verdubbelen.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 15:27:06 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91025229
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:08 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit is een nuchtere visie waar ik het geheel mee eens ben. Ik heb er toch nog een vraag over. Uit je eerdere bijdrages in dit forum weet ik dat je weer in aandelen wilt stappen, zodra de Shiller P/E relatief laag staat. Ik herinner me zelfs dat je een rijtje fondsen in gedachten hebt. Je kunt nu al per fonds uitrekenen bij welke koers deze aan je P/E10 criterium voldoet. Waarom dan geen put optie schrijven met deze prijs als strike ?

Voor zover het saldo van je spaarrekening dat als dekking toelaat uiteraard. Dit saldo blijft rustig z'n 2,5% opbrengen en de ontvangen premie van de put opties komt er bij. Of dit nou meer of minder is dan calls schrijven, opties kopen of in de index beleggen zoals in het artikel wordt onderzocht, is dan niet zo interessant. De ontvangen premie komt er immers puur als extra rendement bij in vergelijking met je huidige positie. Of zie ik nu iets over het hoofd ?

Het risico is dat de opties bij een beurscrash uitgeoefend worden, zodat je de betreffende aandelen moet kopen. Maar dit was toch al je master plan.
Ik heb daar natuurlijk over nagedacht, maar er zijn een paar problemen met deze opzet.

Het eerste probleem is dat ik stuur op de P/E van de totale markt, niet van individuele aandelen. Ik kan onmogelijk zeggen wat de koersen zijn van de individuele aandelen op het moment dat het zover is, want sommigen zullen bijna failliet zijn terwijl anderen misschien goed blijven liggen. Tijdens de meest recente dip zag je ook hoever dat uit elkaar kan lopen.

Een ander probleem is dat gewenste koersniveau het dermate laag ligt dat het niet interessant is om puts te schrijven. Nu zul je misschien denken elke cent is meegenomen, maar daarmee neem ik ook een risico. En dat is niet dat ik de aandelen op de schrijfkoers krijg (want dat is juist de bedoeling) maar juist dat ik ze niet krijg.

Stel dat de beurs crasht tot het gewenste niveau en daarna snel herstelt. De geschreven puts krijgen dan opeens een hoop verwachtingswaarde en worden mogelijk niet uitgeoefend (wat ik wel zou willen). Ik kan de opties dan zelf terugkopen maar dat gebeurt dan met verlies omdat ze op dat moment veel verwachtingswaarde hebben terwijl ik nauwelijks premie ontving toen ik ze schreef.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 8 januari 2011 @ 15:44:54 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91025899
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:17 schreef Mercer het volgende:
Maar Selang, heb je dat vermogen grotendeels opgebouwd door te beleggen/ handelen? Maar dat beschouw je als pure mazzel nu? Want het valt me wel op dat je echt helemaal geen cent riskeert. Je zou ook kunnen zeggen, nou dan neem ik 50K en probeer ik dat te verdubbelen.
Het meeste komt gewoon door te werken, maar een flink deel komt uit beleggen/ handelen. Eén van de belangrijkste succes componenten was het niet in de markt zijn gedurende bepaalde periodes (zoals ik ook nu niet in de markt ben). Ik had daarom weinig problemen met de dotcom crash en helemaal geen problemen (zelfs winst) vanaf de 2007 top. Bubble spotting skills :P

De winst in de jaren '90 kwam vooral door mazzel (achteraf). Ik baseerde me op TA, wat in die periode toevallig goed uitpakte (maar verder geen edge heeft, ontdekte ik pas later).

En 50k proberen te verdubbelen? Ja dat is leuk maar de beste manier om dat te bereiken is niet door 24/7 naar over het scherm flitsende koersen te gaan zitten staren maar door gewoon in alle rust een goede strategie te vinden.
Mijn reisverslagen
pi_91025914
Kortom het hangt er van af hoe je positie is, of en hoe je belegt.
Zo te lezen is Selang binnen en wil of hoeft geen risico meer te lopen.
Anderen hebben een leuke baan en zien de beurs als bijverdienste.
Persoonlijk hoop ik dat ik niet to mijn 67e doorhoef. Ik ben daarom bereid risico te lopen op de beurs met een maximaal percentage van 10% van mijn vermogen.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 15:53:52 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91026189
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:45 schreef Blandigan het volgende:

Maar ook als je bereid ben om meer risico te lopen, het heeft imo geen enkele zin om te gaan lopen kloten op de beurs als je geen bewezen (of in elk geval geloofwaardige) edge hebt. Anders is het gewoon gokken.

Ik weet na bijna 20 jaar op de beurs inmiddels wel dat ondanks dat je lange reeksen winsten kunt hebben en daarom denkt dat je bepaalde skills hebt, dat dat uiteindelijk gewoon uitmiddelt.
Mijn reisverslagen
pi_91026426
quote:
Persoonlijk hoop ik dat ik niet to mijn 67e doorhoef. Ik ben daarom bereid risico te lopen op de beurs met een maximaal percentage van 10% van mijn vermogen.
Maar wat nu als je uitgaat van je gemiddeld rendement wat je tot dusver hebt behaald en het geld wat je nodig hebt om met bijv. 60 met pensioen te gaan? Gaat dat lukken?Het is een simpele rekensom wat je nodig hebt om er mee te kappen. Het probleem zit hem er alleen in als je door hebt dat je niet genoeg rendement per jaar haalt om voor een bepaalde leeftijd met pensioen te gaan. Dan zie je in sommige gevallen nog wel eens dat men overdadig risico gaat nemen en dat dat volledig verkeerd uitpakt. (ik herinner een klagende belegger in Nova die z'n fortuin op Fortis had gezet in de hoop met pensioen te kunnen)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91026711
De rekensom is enigzins troebel omdat ik niet alleen voor mezelf bezig ben.
Maar de doelstelling is inderdaad te stoppen tussen 55 en 60.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 16:13:58 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91026960
quote:
Ik zit niet met een bepaald doel op de beurs, want stoppen met werken hoeft niet zo nodig (heb het naar mijn zin) en aangezien ik een gezin moet onderhouden ligt het bereiken van het hiervoor benodigde bedrag niet binnen enigszins redelijke termijn binnen bereik.

Voor mij is het gewoon de hobby en de fun. Ja, hier hoort ook risico bij, dus zou je het gokken kunnen noemen. Ik zet mezelf hiermee echter niet op het spel en ga voor realistische rendementen.

Wel heb ik onlangs overwogen om binnen nu en 10 jaar te stoppen, omdat ik anders mijn geld nooit meer opkrijg en dat lijkt me ook onnodig. Als je belegt met een termijn van 20 jaar dan moet je vóór je 50-ste eigenlijk stoppen.
The End Times are wild
pi_91027067
Hmm; ik zou zelf ook stoppen bij een comfortabel bedrag voor de oude dag enz, maar meer geld dan ik zou opkrijgen mag wel. Denk Kiva etc.
pi_91027139
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:08 schreef Blandigan het volgende:
De rekensom is enigzins troebel omdat ik niet alleen voor mezelf bezig ben.
Maar de doelstelling is inderdaad te stoppen tussen 55 en 60.
Succes! :Y) Ik heb zelf hierin ook een doelstelling, weet nog niet of ik dat ga halen. Veel zal afhangen van de komende aandelen crash. En of hij wel of niet bepaalde koersniveaus weet te halen.

Dat vroeg ik me eigenlijk al eerder af. Wat gaat SeLang bijvoorbeeld doen als we een nieuwe crash krijgen, maar dat hij net niet(!) op een goede Shiller P/E zal staan en dat we dus eerst weer een jaren lange correctie naar boven krijgen van een jaar of 4/5? Het is niet onrealistisch dat zoiets kan gebeuren. Het wil niet zeggen dat de volgende crash bij definitie laag genoeg zal staan om in te stappen :+
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_91027196
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:16 schreef tony_clifton- het volgende:
Hmm; ik zou zelf ook stoppen bij een comfortabel bedrag voor de oude dag enz, maar meer geld dan ik zou opkrijgen mag wel. Denk Kiva etc.
En wat nu als de bio pharma industrie een enorme boom gaat krijgen komende jaren en je met pensioen kunt over 5 jaar? Dan is die 'oude dag' nog steeds een 20 jaar verwijderd :+
  zaterdag 8 januari 2011 @ 16:21:44 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91027286
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:16 schreef tony_clifton- het volgende:
Ja, je kunt natuurlijk op het laatst ook een boel weggeven enzo. Je laatste broek heeft toch geen zakken.
The End Times are wild
pi_91027308
Je ziet al veel speculatie op met name blogsites, over die aanstaande crash.
De mooiste vond ik wel dat Bernanke een flashcrash a la mei 2010 nodig heeft om iedereen weer in treasury bonds te krijgen :)
pi_91027445
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:22 schreef Blandigan het volgende:
Je ziet al veel speculatie op met name blogsites, over die aanstaande crash.
De mooiste vond ik wel dat Bernanke een flashcrash a la mei 2010 nodig heeft om iedereen weer in treasury bonds te krijgen :)
Ik kan niet wachten op die nieuwe crash! Het lijkt toch enigszins inevitable en dan liever z.s.m zo dat we weer de blikken op de toekomst kunnen richten. Uiteraard komt daar nog bij dat tijdens een crash meer geld te verdienen valt voor mij persoonlijk dan in een beurs die in relatief rustig vaarwater zit. De strategie voor dat moment heb ik dan ook al klaar liggen :Y)
pi_91027597
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik kan niet wachten op die nieuwe crash! Het lijkt toch enigszins inevitable en dan liever z.s.m zo dat we weer de blikken op de toekomst kunnen richten. Uiteraard komt daar nog bij dat tijdens een crash meer geld te verdienen valt voor mij persoonlijk dan in een beurs die in relatief rustig vaarwater zit. De strategie voor dat moment heb ik dan ook al klaar liggen :Y)
Vertel?
Ik heb niet meer in gedachten dan puts op finnen tijdens de neerwaarste richting en massaal indexen inkopen erna....
pi_91028244
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:27 schreef SeLang het volgende:
Een ander probleem is dat gewenste koersniveau het dermate laag ligt dat het niet interessant is om puts te schrijven. Nu zul je misschien denken elke cent is meegenomen, maar daarmee neem ik ook een risico. En dat is niet dat ik de aandelen op de schrijfkoers krijg (want dat is juist de bedoeling) maar juist dat ik ze niet krijg.

Stel dat de beurs crasht tot het gewenste niveau en daarna snel herstelt. De geschreven puts krijgen dan opeens een hoop verwachtingswaarde en worden mogelijk niet uitgeoefend (wat ik wel zou willen). Ik kan de opties dan zelf terugkopen maar dat gebeurt dan met verlies omdat ze op dat moment veel verwachtingswaarde hebben terwijl ik nauwelijks premie ontving toen ik ze schreef.
Het eerste probleem dat je beschreef, zie ik ook. Bij een crash, wordt je door de puts gedwongen om je oorspronkelijke aankoop plannen uit te voeren. Hoewel dit in je master plan past, kun je geen individuele keuzes meer maken in reaktie op de dan geldende omstandigheden.

Het tweede probleem zie ik niet. Als de tegenpartij niet wil uitoefenen, dan laat je ze toch gewoon open staan. De verwachtingswaarde loopt er dan op den duur weer uit. Er staan dan weliswaar een tijdje rode cijfers in je online portfolio, maar je hebt uiteindelijk pas met de situatie op de expiratiedatum te maken.

Je kunt bij een crash je aankoopplannen mbt de aandelen ook uitvoeren als de opties niet uitgeoefend worden, gesteld dat je broker/bank deze aandelen ook voor 100 % als dekking voor de opties accepteert (en anders voer je het optie koop plan voor een kleiner deel uit, als die marge lager mocht zijn).
pi_91028309
Ja, maar als je naar veel aandelen in de dow jones kijkt, die zijn vrijwel allemaal bezig all time highs te maken, of er heel dicht bij. Dan krijg ik eerder het gevoel dat die crash wel eens ver weg kan zijn. Dat is nou ook het verneukende, je verwacht een crash, maar vervolgens kan het 5/ 10 jaar duren voordat hij er is. Dat is niet tof.

En over die Edges, ik neem aan dat daar ook wel behoorlijke concurrentie in is. Die dikke banken zullen ook wel de ene "edge" na de andere uitproberen. Daar moet je het dan wel tegen op nemen.
pi_91028487
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:28 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Vertel?
Ik heb niet meer in gedachten dan puts op finnen tijdens de neerwaarste richting en massaal indexen inkopen erna....
Alles wat ik heb naar 1 CFD account verhuizen en shorts kopen op de FTSE, DOW, en de beurs waar het probleem van uit zal starten. Ik ga er namelijk nog steeds van uit dat de komende crisis gelanceerd zal worden door (opnieuw) negatief nieuws over de staatschuld en betalingen van een Europees land.

Juist op die manier zorg je er voor dat je genoeg kapitaal hebt om een eventuele correctie naar boven van 10/20% tijdens de crisis te overleven. En mochten we dan op shiller achtige levels geraken alles liquideren en een gedeelte in aandelen stoppen.

Mocht alles misgaan ben ik nog jong genoeg om het op een andere manier te proberen. Mocht er zo'n scenario komen kan ik op vakantie.
pi_91028883
Aangezien een komende beurscrash wellicht veel sneller zal gaan dan mensen ooit voor mogelijk houden overweeg ik puur speculatief om posities in de GVI (Gold Volatility Index) te nemen indien ik voldoende tijd heb om te reageren. De reden hiervoor is dat speculeren op de index zelf of de VIX een kortstondige beweging kan laten zien maar ik nooit weet in te schatten hoe lang en diep een dergelijke daling duurt en er een grote kans is dat ik eindig als een fool. Nu weet ik ook niet hoe dat zal gaan bij goud (waarbij ik eerder een daling verwacht dan een stijging) maar dan gok ik wel dat de nasleep van volatiliteit minder heftig maar langduriger zal zijn gebaseerd op sentiment.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zaterdag 8 januari 2011 @ 16:57:10 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_91028929
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:42 schreef jaco het volgende:

Het tweede probleem zie ik niet. Als de tegenpartij niet wil uitoefenen, dan laat je ze toch gewoon open staan. De verwachtingswaarde loopt er dan op den duur weer uit. Er staan dan weliswaar een tijdje rode cijfers in je online portfolio, maar je hebt uiteindelijk pas met de situatie op de expiratiedatum te maken.

Je kunt bij een crash je aankoopplannen mbt de aandelen ook uitvoeren als de opties niet uitgeoefend worden, gesteld dat je broker/bank deze aandelen ook voor 100 % als dekking voor de opties accepteert (en anders voer je het optie koop plan voor een kleiner deel uit, als die marge lager mocht zijn).
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Als de koersen meteen na de dip weer omhoog schieten dan zit je inderdaad goed als je gewoon je aandelen koopt en die als dekking worden geaccepteerd. Maar als ik die geschreven put positie open laat en de koersen dalen verder dan gaat m'n dekkingwaarde eraan en kan ik tot liquidatie worden gedwongen op zeer lage koersen. Dat is een absoluut horrorscenario!
Mijn reisverslagen
pi_91029020
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:55 schreef Mendeljev het volgende:
Aangezien een komende beurscrash wellicht veel sneller zal gaan dan mensen ooit voor mogelijk houden overweeg ik puur speculatief om posities in de GVI (Gold Volatility Index) te nemen indien ik voldoende tijd heb om te reageren.
Hoe snel had je in gedachten? De beurzen staan relatief vrij hoog op het moment, dat duurt dus echt wel even voor dat ze op interessante niveaus staan. Ik zie ze dat niet in 1,2 dagen halen. Dat gaat een aantal maanden duren. Tijd zat dus om hierop dus eventueel te anticiperen.
pi_91029214
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 16:58 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe snel had je in gedachten? De beurzen staan relatief vrij hoog op het moment, dat duurt dus echt wel even voor dat ze op interessante niveaus staan. Ik zie ze dat niet in 1,2 dagen halen. Dat gaat een aantal maanden duren. Tijd zat dus om hierop dus eventueel te anticiperen.
Ik zat te denken aan maximaal 20 minuten voor een 200/300 punten drop op de S&P (serieus). De mogelijkheden zijn er naar om het zelfs binnen een paar minuten te doen en dus acht ik de kans op interventie van het PPT zeer groot.

Vergeet niet dat de crash van 1987 (Black Monday en Terrible Tuesday) in 2 dagen de beurs meer dan 40% lager dwongen. En dat was zonder HFT.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zaterdag 8 januari 2011 @ 17:04:37 #150
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_91029266
Als er weer iets mis gaat in de periferie hoe weet je dan of het niet slechts een dipje zal veroorzaken?
Please Move The Deer Crossing Sign
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')