Leuk gebaar, maar wanneer reist 80% van de OV-jaarthouders? Precies, in de spits. Goedkope marketing dit, kan je niks meequote:NS-klanten mogen eerste klas reizen
AMSTERDAM - NS-klanten die een OV-jaarkaart of jaartrajectabonnement voor de tweede klasse hebben, mogen de rest van de maand eerste klas reizen. Dat heeft de NS woensdag bekendgemaakt.
Het ov-bedrijf wil vaste klanten hiermee compenseren voor de overlast van vorige maand.
Het aanbod geldt alleen van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur en na 19.00 uur. Mensen die een OV-jaarkaart of trajectabonnement hebben voor de eerste klas kunnen een gratis winterbrunch bij de Broodzaak op een station halen.
Daarnaast kunnen ze dagelijks buiten de spitsuren gratis een warme drank halen bij Kiosk op het station.
Zoutkaartje
Op oudejaarsdag liet de NS al weten het zogeheten zoutkaartje in januari weer in te voeren. Dat houdt in dat mensen zonder kortingskaart buiten de spits met veertig procent korting kunnen reizen.
Aangezien mensen met een kortingskaart daar sowieso al recht op hebben, eiste reizigersvereniging Rover een aanvullende maatregel voor vaste klanten.
Dag gratis rijden
Vorig jaar speelde hetzelfde probleem ook al. Toen kregen de reizigers die niets aan het zoutkaartje hebben een kaart om een dag gratis te reizen.
Treinen rijden inmiddels weer de normale dienstregeling, maar zijn korter en daardoor drukker. Alle beschikbare treinen worden ingezet en de NS zegt hard bezig te zijn met de reparatie van de treinen die door de winter buiten dienst zijn geraakt.
quote:
Lijkt me niet?quote:OV-jaarkaart of jaartrajectabonnement
quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:37 schreef remlof het volgende:
Ja en ik mag met m'n voordeelurenkaart voor ¤2,50 onbeperkt door Nederland reizen
Maar alleen na 19:00 uur op werkdagen
Zoutacties voor vaste klanten
En je moet er ook nog eens moeite voro doen, je kunt niet eens gebruik maken van je ov-chip kaart.quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:37 schreef remlof het volgende:
Ja en ik mag met m'n voordeelurenkaart voor ¤2,50 onbeperkt door Nederland reizen
Maar alleen na 19:00 uur op werkdagen
Zoutacties voor vaste klanten
LOL! En ik werk veel in het weekend in nachtdiensten en dan zou 2,50 voor mij voordeliger zijn, maar het is alleen maandag t/m vrijdagquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:37 schreef remlof het volgende:
Ja en ik mag met m'n voordeelurenkaart voor ¤2,50 onbeperkt door Nederland reizen
Maar alleen na 19:00 uur op werkdagen
Zoutacties voor vaste klanten
Ja, je moet een Railrunnerkaartje halenquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je moet er ook nog eens moeite voro doen, je kunt niet eens gebruik maken van je ov-chip kaart.
Ik moet werkenquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:43 schreef remlof het volgende:
Zal ik even langskomen voor 2,50? Moet morgen toch naar Groningen
dan koop je een 2e klas kaartquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:42 schreef LXIV het volgende:
Fijn voor de mensen die 50% meer betalen voor een eerste-klas kaartje. Die hebben dus geen plek meer. Nu al zit je in 20% van de gevallen óf 2e klasse, of moet je gewoon staan!
ja echt belachelijkquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Nou bedankt NS, ik kàn dus niet eens gebruik maken van hun gulle compensatie
Dat wil niet hè, als je al een abonnement hebtquote:
Ik heb een 1e klas jaarkaart. Dus dat heeft weinig effect.quote:
quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb een 1e klas jaarkaart. Dus dat heeft weinig effect.
Maar misschien zijn die broodjes wel tijdens de spits. Dat zou wel leuk zijn. Heb nog geen bericht van de NS ontvangen.
Wanneer iedereen op z'n werk zit dus!!quote:op vertoon van uw Jaarabonnement ontvangt u een gratis winterbrunch (broodje, warme drank en een stuk fruit naar keuze) bij de Broodzaak op het station, geldig van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 15.00 uur.
Dit is natuurlijk gedaan voor alle lullo's die ambtenaar zijn en wel dicht bij het station werken zodat ze gratis lunch pauzes hebben.quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:51 schreef Isabeau het volgende:
Wanneer iedereen op z'n werk zit dus!!
Op de twee stations waar ik tussen reis is niet eens een Broodzaakquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:52 schreef Basp1 het volgende:
Dit is natuurlijk gedaan voor alle lullo's die ambtenaar zijn en wel dicht bij het station werken zodat ze gratis lunch pauzes hebben.
Nog geen 2 maanden geleden werkte ik op 5 minuten lopen van het station. Dan was ik echt iedere dag gegaan!quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]![]()
[..]
Wanneer iedereen op z'n werk zit dus!!
Wat is er morgen danquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:56 schreef Zwansen het volgende:
Dit is overigens niet de compensatie voor de vertraging. Die komt morgen toch? Dit is gewoon een extra gebaar.
Clowns in alle treinen! Om de mensen op te vrolijken!quote:
Ja en voor een ritje Rotterdam-Den Haag betaal ik iets van 4 euroquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:37 schreef remlof het volgende:
Ja en ik mag met m'n voordeelurenkaart voor ¤2,50 onbeperkt door Nederland reizen
Maar alleen na 19:00 uur op werkdagen
Zoutacties voor vaste klanten
Ik dacht dat er namelijk ook iets werd gezegd voor mensen met een maandnetkaart. Die komen nu nergens terug. Ik dacht dus dat dit nog niet alles was.quote:
Precies. Ze raadden af om met de trein te gaan, doet men dit vervolgens toch, gaat men klagen als de compensatie niet goed is.quote:Op woensdag 5 januari 2011 21:02 schreef LXIV het volgende:
Ik krijg trouwens iets van 9 euro voor 30 minuten vertraging en 18 euro voor een uur vertraging. Dat vind ik niet eens zo'n slechte deal, meestal zit ik toch lekker te werken achter mijn laptopje.
Eigenlijk ben ik best tevreden over het bedrijf NS, met de auto sta je ook wel eens in de file. Of moet je meehuilen met de wolven in de 2e kamer?
Ik had liever een maand lang eerste klas reizen gehadquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:53 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik had liever weer een NS dagkaart gehad.
Bji een "goede" vertragings week hark je dus ruim 100 euro binnen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 21:02 schreef LXIV het volgende:
Ik krijg trouwens iets van 9 euro voor 30 minuten vertraging en 18 euro voor een uur vertraging. Dat vind ik niet eens zo'n slechte deal, meestal zit ik toch lekker te werken achter mijn laptopje.
Ja, wie niet, maar dan is de 1e klas drukker dan de 2equote:Op woensdag 5 januari 2011 21:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik had liever een maand lang eerste klas reizen gehad
En aangezien ik alleen 1e klas reis als ik rustig wil zitten lijkt me dat niet ideaalquote:Op woensdag 5 januari 2011 21:09 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ja, wie niet, maar dan is de 1e klas drukker dan de 2e.
quote:Op woensdag 5 januari 2011 21:57 schreef Integrity het volgende:
Nou ja, mocht ik dan toch buiten de spits om reizen, ga ik deze maand lekker 1e klas zitten staan
Ach als je deze maand een middagje vrij neemt, kun je mooi 1e klas terug.quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:02 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben een prima tevreden treinreiziger, dus ik hoef niet zo nodig compensatie, maar als ze dan toch met compensatie komen, dan natuurlijk liever een waar ik als forens-om-zeven-uur-'s ochtends ook wat aan heb he!
Het wordt in elk geval een stukje drukker in de 1e klas, als iedereen met een jaarkaart voor 2e klas buiten de spits om 1e klas mag zitten.quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Alsof je niet kunt zitten in de 1e klas coupés buiten de spits om.
Klopt, maar er zullen relatief weinig mensen buiten de spits om reizen die een jaarkaart hebben.quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Het wordt in elk geval een stukje drukker in de 1e klas, als iedereen met een jaarkaart voor 2e klas buiten de spits om 1e klas mag zitten.
Daarom, deze hele NS wiedergutmachung is een farcequote:Op woensdag 5 januari 2011 22:48 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, maar er zullen relatief weinig mensen buiten de spits om reizen die een jaarkaart hebben.
Juist wel, dan is er geen winstoogmerk.quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:13 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dan krijg je al helemaal geen compensatie.
Dan is er geen noodzaak om jou te compenseren.quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Juist wel, dan is er geen winstoogmerk.
[definitie-zeikmodus]De Nederlandse Spoorwegen zijn nooit een volledig staatsbedrijf geweest. Eigenlijk heeft er alleen een splitsing plaatsgevonden tussen de netwerkbeheerder (ProRail) en de gebruiker van het netwerk (NS). Hernationaliseren is dus niet mogelijk.[/definitie-zeikmodus]quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarom, deze hele NS wiedergutmachung is een farce
Hernationaliseren die hap!
Alsof ik de keus heb om een trein van een andere maatschappij te nemen voor m'n woon-werkverkeerquote:Op woensdag 5 januari 2011 23:49 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dan is er geen noodzaak om jou te compenseren.
Waar heb je het over man. Jij denkt dat je, als NS bij de overheid zit, wel compensatie krijgt. Waarom zou de overheid dat doen? De NS in de huidige staat compenseert ook niet redelijk (dat zie je nu gebeuren), maar geeft wel iets van compensatie uit marketingredenen. Dat doet een overheidsbedrijf natuurlijk niet.quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Alsof ik de keus heb om een trein van een andere maatschappij te nemen voor m'n woon-werkverkeer
Ik hoef ook geen compensatie (en al helemaal niet zo'n flutcompensatie als de NS nu aanbiedt) maar ik zou wel graag hebben dat de treinen gewoon op tijd rijden en ook op "onrendabele" verbindingen. Dat gaat met een gecommercialiseerd spoorbedrijf nooit lukken.quote:Op woensdag 5 januari 2011 23:59 schreef twaalf het volgende:
[..]
Waar heb je het over man. Jij denkt dat je, als NS bij de overheid zit, wel compensatie krijgt. Waarom zou de overheid dat doen? De NS in de huidige staat compenseert ook niet redelijk (dat zie je nu gebeuren), maar geeft wel iets van compensatie uit marketingredenen. Dat doet een overheidsbedrijf natuurlijk niet.
Ik kan deze actie wel goed gebruiken, reis toch pas na 9.00 's ochtendsquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:30 schreef Rookert het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)ste-klas-reizen.html
[..]
Leuk gebaar, maar wanneer reist 80% van de OV-jaarthouders? Precies, in de spits. Goedkope marketing dit, kan je niks mee
Met een overheidsbedrijf ook niet. De winter zou hetzelfde verlopen zijn onder staatsspoorwegen. En ook een overheidsbedrijf zou bezuinigd hebben in de laatste tijd.quote:Op donderdag 6 januari 2011 00:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik hoef ook geen compensatie (en al helemaal niet zo'n flutcompensatie als de NS nu aanbiedt) maar ik zou wel graag hebben dat de treinen gewoon op tijd rijden en ook op "onrendabele" verbindingen. Dat gaat met een gecommercialiseerd spoorbedrijf nooit lukken.
Dito.quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:37 schreef remlof het volgende:
Ja en ik mag met m'n voordeelurenkaart voor ¤2,50 onbeperkt door Nederland reizen
Maar alleen na 19:00 uur op werkdagen
Zoutacties voor vaste klanten
Ik heb een NS pas. Kan 24/7 met de trein overal in Nederland. Ik gebruik m als forens, maar reken erop dat ik vaker de trein pak ook buiten de spits om. En zo zullen er nog wel meer zijn, zeker als men zich hiervan bewust is.quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:48 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, maar er zullen relatief weinig mensen buiten de spits om reizen die een jaarkaart hebben.
Ze zijn allang blij dat ze de mensen nu ergens kunnen latenquote:Op donderdag 6 januari 2011 07:58 schreef Metalfreak het volgende:
Lekker makkelijke oplossing van de NS, omdat de treinen korter zijn door veel defect materieel hebben ze die plaatsen in de 1e klas natuurlijk hard nodig om iedereen die trein in te krijgen... En dat dan als "goedmakertje" presenteren
Die krijgen er een hoop "gezelligheid" bij in de 1e klasse.quote:Op donderdag 6 januari 2011 09:10 schreef draaijer het volgende:
Wat krijgen de klanten die 1e klas kaartjes of abonnementen hebben? Als ik een 1e klas abonnement zou hebben, dan zou ik me redelijk genaaid voelen
Een gratis lunch tussen 10 en 15. uur en in januari elke dag gratis koffie tussen 9 en 16.quote:Op donderdag 6 januari 2011 09:10 schreef draaijer het volgende:
Wat krijgen de klanten die 1e klas kaartjes of abonnementen hebben? Als ik een 1e klas abonnement zou hebben, dan zou ik me redelijk genaaid voelen
Ja, iedereen staat vast te springen voor een lunch bij de NS midden op de dag, want we hebben allemaal niks beters te doen dan naar een 3e rangs lunchroom te gaan omdat 't gratisch is.quote:Op donderdag 6 januari 2011 09:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een gratis lunch tussen 10 en 15. uur en in januari elke dag gratis koffie tussen 9 en 16.
Ja lekker uren in de file staan en dan uren op zoek naar een parkeerplek. Wat mis je toch allemaal veel lol als treinreiziger.quote:
Dit inderdaad, waar is de service voor de mensen met de eerste klas?quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:02 schreef DS4 het volgende:
Ik word er een beetje moe van dat de NS steeds maar weer (officieel, dan wel niet-officieel) de eerste klasse open stelt voor eenieder.
Als je meer betaalt, wil je niet dat iedere malloot het gratis krijgt.
Nou valt dit an sich nog mee (buiten de spits is het niet druk), maar die conducteurs die omroepen dat bij een drukke trein iedereen ook eerste klasse mag reizen zodat je met een eerste klasse kaartje kan gaan staan omdat er iemand met een tweede klasse kaartje zit...![]()
Toch... als je pech hebt, dan grijp je nu met je eerste klasse kaart ook naast een zitplaats. Maar goed, dan kun je met je eerste klasse kaart vast wel in de tweede klasse terecht.
Nee want het geld voor vaste klanten, niet vaste profiteurs die gratis mogen reizen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:32 schreef June. het volgende:
En het geldt dus niet voor studenten ov
Je mag lekker door de weeks na 19.00 uur voor 2.50 euro overal naar toe gaan reizen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:38 schreef Aphrodyte het volgende:
Maar als je een kortingskaart hebt krijg je dus niks van dat alles
Ik betaal ook gewoon ieder jaar voor mn abonnement hoor
Ik weet niet of je ook de reactie van LVIX hebt gelezen maar ook nog eens 18 euro voor 1 uur vertraging per dag als je het door geeft. Met weken zoals dit kan dit ook aardig aantikken en is het gewoon "zwart" geld aangezien de meeste kaarten toch door de werkgever betaald zijn.quote:Op donderdag 6 januari 2011 09:23 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, iedereen staat vast te springen voor een lunch bij de NS midden op de dag, want we hebben allemaal niks beters te doen dan naar een 3e rangs lunchroom te gaan omdat 't gratisch is.
De koffie is dan wel weer leuk, maar wat schiet je er mee op, dat word altijd gratis aangeboden bij 't minste of geringste, aan iedereen.
Ja hoe dan? Op mijn station is een gewone kaartjesautomaat maar geen klantenservice, ik neem aan dat die automaten niet op eens een ''kaartje voor 2.50'' knopje hebben?quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je mag lekker door de weeks na 19.00 uur voor 2.50 euro overal naar toe gaan reizen.
Railrunner.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:43 schreef Aphrodyte het volgende:
[..]
Ja hoe dan? Op mijn station is een gewone kaartjesautomaat maar geen klantenservice, ik neem aan dat die automaten niet op eens een ''kaartje voor 2.50'' knopje hebben?
Het is één grote fail.
Ah ok ja daar had ik niet aan gedacht, maar goed na 19.00 reis ik bijna nooit met de trein, en velen met mij denk ik zo. En dat heeft de NS vast ook bedachtquote:
Ja, dat compenseert inderdaad het verlies van arbeid en zaken tijdens dat rondslenteren op een station. Ik denk dat menig persoon die 1e klas rijdt meer waard is dan 18 euro per dag/uur of welke regeling het ook moge zijn.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je ook de reactie van LVIX hebt gelezen maar ook nog eens 18 euro voor 1 uur vertraging per dag als je het door geeft. Met weken zoals dit kan dit ook aardig aantikken en is het gewoon "zwart" geld aangezien de meeste kaarten toch door de werkgever betaald zijn.
als ik in de baas z'n tijd in de trein vertraging heb, dan mag hij van mij dat geld terugkrijgen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je ook de reactie van LVIX hebt gelezen maar ook nog eens 18 euro voor 1 uur vertraging per dag als je het door geeft. Met weken zoals dit kan dit ook aardig aantikken en is het gewoon "zwart" geld aangezien de meeste kaarten toch door de werkgever betaald zijn.
Als we het zo gaan vergelijken, ik heb in ieder geval nog nooit mijn file uren bij rijkswaterstaat kunnen declareren.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:46 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, dat compenseert inderdaad het verlies van arbeid en zaken tijdens dat rondslenteren op een station. Ik denk dat menig persoon die 1e klas rijdt meer waard is dan 18 euro per dag/uur of welke regeling het ook moge zijn.
Ik vind het goed dat ze tenminste "iets" doen, maar om nou 1e klas reizigers weer de dupe te laten zijn hiervan is weer 't andere extreem, doe dan niks zeg.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we het zo gaan vergelijken, ik heb in ieder geval nog nooit mijn file uren bij rijkswaterstaat kunnen declareren.![]()
Maar de NS afzeiken is natuurlijk veel makkelijker.
Ik vind deze extra's als goedmakertje alleen een aanfluiting en niet meer dan een marketing stunt, ik mag hopen dat iedereen er zo over denkt.
Ja, want zoals we allemaal weten reis je OF met de trein OF met de auto...quote:
Tja Rover zal zich ook aan het werk moeten houden. Dus iets positiefs zullen zij nooit brengen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:01 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik vind het goed dat ze tenminste "iets" doen, maar om nou 1e klas reizigers weer de dupe te laten zijn hiervan is weer 't andere extreem, doe dan niks zeg.
Overigens ben ik wel van mening dat Rover zeikerig over komt, flutbende.
Klinkt als de FNV.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:21 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja Rover zal zich ook aan het werk moeten houden. Dus iets positiefs zullen zij nooit brengen.
Ga jij maar eens elke dag met de trein reizen en probeer dan je avondplanning eens te vullen. Dan praten we wel verder.quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:18 schreef Ringo het volgende:
Mensen die doen alsof ze in een derdewereldland leven als ze eens een extra kwartiertje op een koud perron hebben moeten wachten.
NS-klagers zou je voor hun eigen bestwil voor de trein moeten gooien. Dan nemen we de acute vertragingen voor lief, op de lange termijn staat opgeruimd netjes!
Dus? Dan hebben wij geen ongemak? Tijdens mij coschappen reis ik ook elke dag met de trein en heb bijna elke dag vertraging gehad. Bovendien is het in het weekend niet gratis en betaal je alsnog blauw aan een kaartje voor je diensten. Vind dan enige compensatie dan ook wel op zijn plaats.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:36 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee want het geld voor vaste klanten, niet vaste profiteurs die gratis mogen reizen.
Je kunt natuurlijk keuzes maken. Je zou een baan met diensten kunnen nemen. Dan kun je met de auto mooi doorrijden en heb je geen last van de spits etc etc.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:26 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ga jij maar eens elke dag met de trein reizen en probeer dan je avondplanning eens te vullen. Dan praten we wel verder.
Ik ben een vaste klant, heb niet voor niets een voordeelurenabonnement maar toch gelden voor mij niet dezelfde regels als voor andere abonnementhouders. Stel dan tenminste iedereen gelijk.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:36 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee want het geld voor vaste klanten, niet vaste profiteurs die gratis mogen reizen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |