Wat een lief antwoord.quote:Op zondag 9 januari 2011 22:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wanneer er geen samenwerking is tussen die twee dan zou je blind zijn en zouden de ogen dus simpelweg overbodig zijn. Ik heb het vermoeden dat de mensheid het niet zou overleven wanneer die blind is.
Hoe defineer je het verschil tussen wel en geen God dan wel (vanuit de mens gezien)?quote:Op zondag 9 januari 2011 22:32 schreef Mathemaat het volgende:
Weer on-topic:
Waarom vind jij eigenlijk dat je waarneming(empirische) als bewijs mag aanvoeren voor het bestaan van God?
en jij met je groep 6 antwoord.quote:Op zondag 9 januari 2011 22:42 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dankje. Je hebt me overtuigd met je waterdichte redenatie.
Dat weet ik niet, ik vind dat te moeilijkquote:Op zondag 9 januari 2011 22:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hoe defineer je het verschil tussen wel en geen God dan wel?
Dat maakt van God een overbodige hypothese.quote:Op zondag 9 januari 2011 22:47 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik vind dat te moeilijk. Stel als er God is, dan is er geen bestaan zonder God. Dan is het wel heel moeilijk om iets te vinden dat God kan ontkennen. Stel juist er is geen God, dan is er geen bestaan met God. Dan is het ook heel moeilijk om iets te vinden dat God's bestaan kan erkennen.
Lijkt me juist. Geloof op grond van aanname.quote:Je hebt wel de Qoran en de profeten vanuit islamitisch perspectief, maar een niet-moslim zal ze nooit als bewijs aanvaarden of hij wordt een moslim XD.
Ok. Maar dat is een gevolg van natuurlijke menselijke beperkingen. In werkelijkheid hoeft de natuurwet niet los te bestaan van de ontwikkelingen in de wereld.quote:Dus moet je ook naar andere dingen gaan zoeken, zoals in je omgeving. De bestaan van de oog bijvoorbeeld, maar hoe voer je dit aan als een bewijs voor het bestaan van God zonder naar rationale argumenten te grijpen (dus alleen zuiver empirische)? Dat weet ik dus niet.
In welke zin bedoel je dat de natuurwet niet los hoeft te bestaan van de ontwikkelingen in de wereld?quote:Op zondag 9 januari 2011 23:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ok. Maar dat is een gevolg van natuurlijke menselijke beperkingen. In werkelijkheid hoeft de natuurwet niet los te bestaan van de ontwikkelingen in de wereld.
Lijkt mij ook.quote:Op zondag 9 januari 2011 22:08 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik zal simpelweg beginnen door te zeggen dat toevalligheid niet bestaat. Als toevalligheid zou bestaan dan kun je de gevolgen in meerdere kwesties verdelen:
Ten eerste als alles toeval is, dan hebben mijn daden geen oorzaak of gevolg. Hiermee probeer ik niet te zeggen dat oorzaak of gevolg bestaat, maar dat als ik een daad zou verrichten dan zou ik niets verricht hebben simpelweg omdat er geen actie plaatsvind.
Bijvoorbeeld: ik raap op een steen, en de uitspraak: de steen is toevallig door mij opgeraapt. Bij de eerste doe ik het. Bij de tweede doe ik het niet, maar er vind wel iets plaats. Als ik het niet ben dan moet toeval zijn die dingen opraapt en dus kan toeval daden verrichten, maar als we over toeval hebben dan hebben we vaak over een woord die spreekt over het vooraf niet te overziene gebeurtenissen. Dit levert een tegenstrijdigheid op. Dus ik heb de steen opgeraapt of iets anders, maar het is geen toeval.
Ten tweede als alleen de ontstaan en de ordening van de universum toeval is (zoals het toevallig is zoals jij het zegt) of beter gezegd: er is geen begin oorzaak/reden van de ordening en van de universum (ik verander de uitspraak ietsjes om het wat makkelijker voor mij te maken om te kunnen redeneren. Als je er niet mee eens bent, zeg het!). Als er geen begin oorzaak is, maar wel een vorm van causaliteit dan krijg je een tegenstrijdigheid. Als er geen begin oorzaak is en geen enkele vorm van causaliteit dan krijg je de eerste situatie en dit levert ook een tegenstrijdigheid.
Dus toeval bestaat niet. (Als iemand een gat in de redenering ziet, wil hij/zij/iets het zeggen dank u.)
Waarom?quote:Om het kort te houden, ik stel voor dat er een hogere is die alles laat ontstaan en doet verdwijnen en alles onderhoud. Wat vind jij?
Omdat ik van plan ben om zo meteen te gaan slapenquote:
Misschien het argument van Hume. De natuurwet zelf neem je niet waar, maar leg je erin. Hoezo zijn er 2 'dingen' ipv 1? Het druist in tegen het monisme. Waarom de werkelijkheid splitsen in een wet en een wereld die de wet uitvoerd? Het lijkt me een antropomorfe gedachte. Wij mensen kennen wet en uitvoering als twee verschillende dingen (in onze samenleving).quote:Op zondag 9 januari 2011 23:11 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
In welke zin bedoel je dat de natuurwet niet los hoeft te bestaan van de ontwikkelingen in de wereld?
Hmm grappig, volgens mij lees ik dit vaker in jouw reacties. Sterker nog de christenen die ik ken gebruiken dezelfde logica om te zeggen dat de bijbel met de tijdsgeest mee moeten gaan. Ligt er een verhaal achter waarom in de Nederlandse cultuur vaker zo wordt geredeneerd?
Succes met je tentamensquote:Op zondag 9 januari 2011 23:19 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Omdat ik van plan ben om zo meteen te gaan slapenen niet echt tijd heb om de hele nacht door te redeneren. Verwacht ook niet dat ik morgen en nog eens 14 dagen een reactie ga geven. Ik moet leren voor mijn tentamenweek....
Je stelling wordt door de winnaars beantwoord met 'de vrije wil' + de slechtheid van de mens, en door slachtoffers met het determinisme (anders krijg je teveel een hekel aan je medemens).quote:Op zondag 9 januari 2011 23:27 schreef draude het volgende:
dankjewel draude dankjewel..
Dat je met je stelling hebt gezorgt voor een intelectuele discussie op fok
In Nederland is bewijs krijgen lastig als de gelovigen al niet eens geloven dat Hij een wonder kan doen.quote:Op maandag 10 januari 2011 15:19 schreef kcinnick het volgende:
Is het niet zo, dat je én niet kan bewijzen,dat GOD bestaat én het tegendeel niet kan bewijzen?
Omdat het Hem niets meer boeit?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 00:17 schreef draude het volgende:
als God bestaat. waarom is er dan zoveel ellende op de wereld?
De evolutietheorie is geen hypothese en heeft zeker wel een wetenschappelijke basis. Dat je anders kunt beweren als medicus vind ik wel erg vreemd.quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:21 schreef Light7 het volgende:
@ Bramdecaviaeter,
Zelf ben ik ook een medicus, ik heb dus vaak te maken met de evolutietheorie. Persoonlijk geloof ik in adaptie, niet in evolutie. De evolutietheorie slechts een hypothese, deze is tot vandaag der dag niet gefalcificeerd dus als wetenschappelijke feit kan het sowieso nooit gelden. De evolutietheorie wordt door de materialistische wereld van dag tot dag omgevormd om alle gaten die deze theorie bevat te dichten. Ik denk dat wij als mensen uit 2 componenten bestaan, ons biologisch/materialistische lichaam en onze spirituele lichaam. Helaas wordt deze laatste vaak ontkent omdat we er tot nu toe niet veel vanaf weten (wetenschappelijk) en omdat we bang zijn om te geloven in zaken die we niet zien (van geest,ziel tot God). De evolutietheorie heeft dus niet echt een wetenschappelijke basis.
Groeten,
Light
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |