Ohw,... ik heb dit jaar niks verdiend maar het is toch echt winst uit onderneming.quote:Op maandag 3 januari 2011 20:18 schreef Hardrebel het volgende:
als je maar 500 euro hebt verdient is dat gewoon inkomsten uit overige werkzaamheden
Door de te lage tarievenquote:Op maandag 3 januari 2011 20:24 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ohw,... ik heb dit jaar niks verdiend maar het is toch echt winst uit onderneming.
Hoe kan dat nou?
Van de omzetbelasting?quote:
Nieuwe regeling?quote:Op maandag 3 januari 2011 20:18 schreef Hardrebel het volgende:
als je maar 500 euro hebt verdient is dat gewoon inkomsten uit overige werkzaamheden
We wachten nog even op de link.quote:
Lorrequote:@ TS: hoe ben je aangemerkt door de belastingdienst? Ondernemer (WUO) of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW)?
Ik denk het niet. Zoals gezegd is er een marginale omzet en geen winst, als je de kosten van apparatuur eraf haalt (die ik grotendeels betaal middels mijn salaris vanuit loondienst). In de bijlage bij de brief 'vaststelling belastingplicht' die ik kreeg kort na de inschrijving bij de KvK/belastingdienst staat achter belastingmiddel alleen 'omzetbelasting' (per jaar). Ik neem dus aan dat ik geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting?quote:Op maandag 3 januari 2011 20:13 schreef ManAtWork het volgende:
Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Of heeft de fiscus je het aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden?
(Los van het feit dat je het voorgaande jaren niet correct hebt aangegeven.)
Resultaat uit overige werkzaamheden dus.quote:Op maandag 3 januari 2011 20:35 schreef HomerStokes het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Zoals gezegd is er een marginale omzet en geen winst, als je de kosten van apparatuur eraf haalt (die ik grotendeels betaal middels mijn salaris vanuit loondienst). In de bijlage bij de brief 'vaststelling belastingplicht' die ik kreeg kort na de inschrijving bij de KvK/belastingdienst staat achter belastingmiddel alleen 'omzetbelasting' (per jaar). Ik neem dus aan dat ik geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting?
Koppiekraaaaaaj!quote:Op maandag 3 januari 2011 20:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
We wachten nog even op de link.
[..]
Lorre
Tsja, Nizno is niet goedkoop in onderhoud.quote:
Jij zegt het.quote:Op maandag 3 januari 2011 20:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Koppiekraaaaaaj!
Misschien moet ik eerst meerdere posts lezen voordat ik een reactie plaats
Super! Thanks voor de snelle hulp.quote:Op maandag 3 januari 2011 20:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Resultaat uit overige werkzaamheden dus.
Box 1, Andere inkomsten.
3e vakje, Inkomsten uit overig werk
Ja. (Al ligt de grens voor 2011 op ¤ 55.694.)quote:Op maandag 3 januari 2011 20:43 schreef HomerStokes het volgende:
[..]
Super! Thanks voor de snelle hulp.
Nog een vraag als het ff mag: aangezien mijn salaris volgend jaar stijgt en ik ook meer opnameklussen verwacht denk ik dat ik wel meer dan ¤ 54.368 ga ontvangen en dus in schijf 4 terecht kom. Klopt het dat alléén over het bedrag dat boven die ¤ 54.368 ligt 52 % belasting betaald hoeft te worden?
quote:Op maandag 3 januari 2011 20:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja. (Al ligt de grens voor 2011 op ¤ 55.694.)
Als jij in een jaar niks verdiend dan reken je te lage tarievenquote:
Of te hoog. Het is maar van welke kant je het wilt bekijken.quote:Op maandag 3 januari 2011 20:46 schreef sanger het volgende:
[..]
Als jij in een jaar niks verdiend dan reken je te lage tarieven
Ik heb nog nooit een vrouw meegemaakt die dat wel wasquote:Op maandag 3 januari 2011 20:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tsja, Nizno is niet goedkoop in onderhoud.
Dat is de marktwerking hequote:Op maandag 3 januari 2011 20:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of te hoog. Het is maar van welke kant je het wilt bekijken.
Exact,... (voor DOS, Windows, Globe of onlinequote:Op maandag 3 januari 2011 20:49 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is de marktwerking heEn door de crisis kijkt iedereen weer op een dubbeltje
quote:Op maandag 3 januari 2011 20:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Exact,... (voor DOS, Windows, Globe of online)
quote:Op maandag 3 januari 2011 20:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Exact,... (voor DOS, Windows, Globe of online)
Je haalt 13.000 winst uit onderneming. De daarmee corresponderende kosten zijn aftrekbaar (tenzij die in aftrek zijn beperkt). Het overige is loon uit dienstbetrekking (weliswaar ook box 1), maar daar gelden niet (onverkort) de regels van de winstsfeer. Veel kosten zijn daar ook in aftrek beperkt.quote:Op maandag 3 januari 2011 21:54 schreef Oksel het volgende:
Ik heb hetzelfde.. ben vorig jaar in mei begonnen met werken. Ongeveer 20.000 inkomst uit werk voor 'baas', en 13.000 winst uit eigen onderneming. Mag ik al mijn kosten ook aftrekken van de belasting die ik betaal over die 20.000 euro?
Mja, maar als hij (kort door de bocht) meer dan 13.000 (stel z'n kosten op 21.000; volledig zakelijk) verdient, kan hij deze in box 1 óók in aftrek brengen op die 20.000. Z'n belastbaar inkomen wordt (wederom; kort door de bocht) dan 13.000 - 21.000 (zakelijke kosten) + 20.000 (inkomen uit loon) = 12.000 belastbaar inkomen.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:49 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je haalt 13.000 winst uit onderneming. De daarmee corresponderende kosten zijn aftrekbaar (tenzij die in aftrek zijn beperkt). Het overige is loon uit dienstbetrekking (weliswaar ook box 1), maar daar gelden niet (onverkort) de regels van de winstsfeer. Veel kosten zijn daar ook in aftrek beperkt.
Kort: je kunt dus alleen de kosten die verband houden met je onderneming (tenzij in aftrek beperkte) aftrekken.
Zo zou je het kunnen zien. Het enige dat je hier doet is natuurlijk z'n belastbaar inkomen verlagen door een verlies te genereren in het winstgedeelte.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja, maar als hij (kort door de bocht) meer dan 13.000 (stel z'n kosten op 21.000; volledig zakelijk) verdient, kan hij deze in box 1 óók in aftrek brengen op die 20.000. Z'n belastbaar inkomen wordt (wederom; kort door de bocht) dan 13.000 - 21.000 (zakelijke kosten) + 20.000 (inkomen uit loon) = 12.000 belastbaar inkomen.
Dat zijn we eensquote:Op maandag 3 januari 2011 22:57 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Zo zou je het kunnen zien. Het enige dat je hier doet is natuurlijk z'n belastbaar inkomen verlagen door een verlies te genereren in het winstgedeelte.
Doet uiteraard niets af aan het feit dat hij slechts kosten kan aftrekken die betrekking hebben op zijn onderneming.
quote:
Ik kan me voorstellen dat MAW ermee te maken heeft gehadquote:Op maandag 3 januari 2011 22:59 schreef Maharbal het volgende:
[..]
![]()
Overigens is het redelijk hypothetisch. Hogere (belastbare) bedragen in de winstsfeer en hogere belastbare bedragen in de 'dienstbetrekkingssfeer' doen zich zelden gelijktijdig voor (ook in verband met het urencriterium, verbondenheidscriterium etc.)
Gelukkig geef je het zelf al aan: op een privé woning.quote:Op maandag 3 januari 2011 21:57 schreef Oksel het volgende:
En als je door je onderneming in 52% komt, moet je zorgen dat je of investeert, of dat je door partneraftrek er onderblijft. Zonde man. En als je echt niets weet om in te investeren, weet ik nog wel wat voor je: zonnepanelen! Kleine installatie op je prive-woning, voor je zakelijke verbruik. Verdien je terug in 2-3 jaar, als je in de 52% groep komt. Gebruik je mooi alle aftrekposten, 'krijg' je 70-80% terug van de Belastingdienst, en heb je nog 25 jaar een lagere stroomrekening.
Klopt.quote:Op maandag 3 januari 2011 23:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat MAW ermee te maken heeft gehad(ik ook namelijk
)
Sommige dingen die je noemt, mag niet niet volledig als kosten opvoeren als het als bedrijfsmiddel kwalificeert. En ja, je zou iets met de huur kunnen doen.quote:Op maandag 3 januari 2011 23:08 schreef Oksel het volgende:
Kosten, die zullen best hoog zijn. Flink wat Km's gemaakt, kantoormeubilair, electronica, huurkosten (mag je die aftrekken?), telefoonkosten. Ik denk dat m'n kosten zo'n 10.000 euro zijn. 13.000 euro winst. Dan 25.000 euro inkomsten bruto uit werk voor baas. Zoiets.
Maargoed, we zien het wel. M'n pa zal het wel fixen, ik heb er weinig kaas van gegeten, op dit moment. Startersaftrek, partneraftrek, etc. zijn er ook nog..
Het zal ongetwijfeld voorkomen. Maar niet met een erg hoge regelmaat en ook niet echt jaren achtereen, dat zou dan ook minder logisch zijnquote:Op maandag 3 januari 2011 23:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat MAW ermee te maken heeft gehad(ik ook namelijk
)
Zolang het los op je dak staat is het geen probleem. Bedrijfsmiddel, 100% afschrijven.quote:Op maandag 3 januari 2011 23:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Gelukkig geef je het zelf al aan: op een privé woning.
Dan moet je de investering wel zakelijk kunnen opvoeren. En aangezien het op een privé woning is, zal dat niet makkelijk worden. Hoogstens voor een deel.
En dan nog: terugverdienen in 2-3 jaar,... ik ben nog geen rekenmodel tegen gekomen die dat haalt. (Maar natuurlijk heb jij dit tot in de puntjes uitgezocht en zal het wel kloppen.)
Eerder zeg je dat je er geen kaas van hebt gegeten en dat je paps het wel weetquote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:34 schreef Oksel het volgende:
[..]
Zolang het los op je dak staat is het geen probleem. Bedrijfsmiddel, 100% afschrijven.
En ja, ik ben er expert in..
En jij wilt dus volhouden dat een 'bedrijfsmiddel' voor de uitoefening van jouw bedrijf volledig afschrijfbaar is als het op het dak van je privéwoning staat? Hoe precies is dat bedrijfsmiddel dienstbaar aan je onderneming? Hoe zie je dat precies voor je?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:34 schreef Oksel het volgende:
[..]
Zolang het los op je dak staat is het geen probleem. Bedrijfsmiddel, 100% afschrijven.
Aan de opmerkingen van sanger en Maharbal heb ik niks toe te voegen met uitzondering van:quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:34 schreef Oksel het volgende:
[..]
Ik heb geen kaas gegeten van het opgeven van inkomstenbelasting. Ik heb wel kaas gegeten van investeren in zonnepanelen, en het bereken van de belastingvoordelen je hebt. Verder mag je, zolang het LOS op je dak staat, gewoon zakelijk zonnepanelen aanschaffen, en die gebruiken om je zakelijke stroomverbruik op te wekken, en ze zakelijk af te schrijven.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:23 schreef sanger het volgende:
[..]
Eerder zeg je dat je er geen kaas van hebt gegeten en dat je paps het wel weet
Tenzij je een schrijven van de inspecteur hebt dat het mag, dan zou ik daar graag een kopie van ontvangen
Zonnepanelen zijn 170% afschrijfbaar. EIA, IA en TWA. Val je in de 52% belastingtariefgroep, 'krijg' je dus bijna 90% terug. Die overige 10% verdien je in 2-3 jaar terug met de stroom die je uitspaart..quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:33 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En jij wilt dus volhouden dat een 'bedrijfsmiddel' voor de uitoefening van jouw bedrijf volledig afschrijfbaar is als het op het dak van je privéwoning staat? Hoe precies is dat bedrijfsmiddel dienstbaar aan je onderneming? Hoe zie je dat precies voor je?. Zoals aangegeven is het hoogstens verdedigbaar voor een klein gedeelte.
Overigens ben je geloof ik in de war met de "terugverdienperiode". Je kunt die zonnepanelen (zonder subsidie) slechts binnen 2 jaar "terugverdienen" als je ze in 2 jaar willekeurig gaat afschrijven, en zelfs dan is het niet echt "terugverdienen". En wederom kunnen alleen ondernemingen dit doen.
We wachten wel even op onderstaande schrijven.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:29 schreef Oksel het volgende:
[..]
Ik heb geen kaas gegeten van het opgeven van inkomstenbelasting. Ik heb wel kaas gegeten van investeren in zonnepanelen, en het bereken van de belastingvoordelen je hebt. Verder mag je, zolang het LOS op je dak staat, gewoon zakelijk zonnepanelen aanschaffen, en die gebruiken om je zakelijke stroomverbruik op te wekken, en ze zakelijk af te schrijven.
quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:23 schreef sanger het volgende:
Tenzij Als je een schrijven van de inspecteur hebt dat het mag, dan zou ik daar graag een kopie van ontvangen
Rustig maar, rustig maar. We geloven je wel.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:32 schreef Oksel het volgende:
Als ik zeg dat ik expert ben, dan ben ik dat ook.
Of.. voordat jullie commentaar geven, en zeggen dat iets niet kan, eerst vragen of je de situatie wel duidelijk voor ogen hebt!..quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Rustig maar, rustig maar. We geloven je wel.
Maar zoals jij het brengt is het net of het in iedere situatie geldt, en dat is niet zo. Dus voordat je hoog van de toren begint te blazen, zou ik eerst even duidelijk de voorwaarden en omstandigheden schetsen welke van toepassing zijn.
Ahh, er zitten dus toch nog een paar haken en ogen aan die nog niet zijn vastgeschroeft.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:34 schreef Oksel het volgende:
ManAtWork.. het is heel logisch. Als je zonnepanelen koopt, die in je kantoortje aan huis zet, achter het raam, en daarmee je zakelijke laptop aanstuurt, is het een bedrijfsmiddel. Zet je vervolgens die panelen in je tuin, is het nog steeds een bedrijfsmiddel. Nu zet ik ze LOS (LOS) op een plat dak. Bedrijfsmiddel. Nu zet ik ze met gemiddeld 2,1 schroef vast aan een profiel wat LOS aan het dak hangt. Of het dan nog een bedrijfsmiddel is, is de vraag. Dat ga ik over 2 weken oplossen met de inspecteur.
Ik zeg niet dat het geen bedrijfsmiddel kan zijn! (Ik wil ook even een ! gebruiken.)quote:Waarom zou het geen bedrijfsmiddel zijn? Leg me dat eens uit.. als je een generator koopt, waarmee je zakelijk je stroom op wekt, is het toch ook een bedrijfsmiddel? En als je die op je dak zet toch ook nog? Zonnepanelen zijn hetzelfde!
Nogmaals: we reageren alleen op je opmerking dat je rekenmodel onder alle omstandigheden geldt! (Damn, die ! tikt echt lekker!) En da's gewoon niet waar.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:38 schreef Oksel het volgende:
[..]
Of.. voordat jullie commentaar geven, en zeggen dat iets niet kan, eerst vragen of je de situatie wel duidelijk voor ogen hebt!..![]()
Ik zeg: ga vooral zo door! Maar pas wel op voor een burn-out. 600 panelen is een boel werk.quote:Maargoed, het is mijn werk. Mijn rekenmodel is gecontroleerd door een AA-accountant, ik werk samen met een van de grootste Energieleveranciers van Nederland om mijn model, en adviseer dagelijks bedrijven hier over. En daarin kom ik ook ZZP'ers tegen, met een bedrijf aan huis. Privepand. Die dan bijv. 2 servers hebben draaien, 4000 kWh/jaar. Hup, 20 panelen op 't platte dak, en gaan. EIA, IA en TWA, terugverdientijd vanaf 2 jaar, tot max. 7 jaar. Afhankelijk van belastingtariefgroep. De komende maand plaats 'ik' 600 zonnepanelen op bedrijfspanden.
Het geldt voor elke ondernemer. Alleen zijn niet in alle situaties de omstandigheden ideaal, waardoor de terugverdientijd oploopt, of het gewoon niet de moeite is. Als je 1 laptop en 1 lamp in je kantoortje aan huis hebt is het dus de moeite nietquote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ahh, er zitten dus toch nog een paar haken en ogen aan die nog niet zijn vastgeschroeft.
[..]
Ik zeg niet dat het geen bedrijfsmiddel kan zijn! (Ik wil ook even een ! gebruiken.)
Ik zeg (en met mij sanger en Maharbal) dat het van de feiten en omstandigheden afhangt. Nogmaals: jij doet het voorkomen dat het bij iedere ondernemer en onder alle omstandigheden geldt.
Gelukkig hoef ik door bovenstaande mezelf niet meer te herhalen.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:41 schreef Oksel het volgende:
[..]
Het geldt voor elke ondernemer. Alleen zijn niet in alle situaties de omstandigheden ideaal, waardoor de terugverdientijd oploopt, of het gewoon niet de moeite is. Als je 1 laptop en 1 lamp in je kantoortje aan huis hebt is het dus de moeite niet
Het geldt dus niet voor elke ondernemer. Je verandert je eigen voorbeeld nu (of je hebt het uberhaupt fout geformuleerd). Een volledig privépand (dat wil zeggen dus volledig geetiketteerd als privevermogen in de Inkomstenbelastingsfeer) heeft niks te maken met je onderneming en/of de 'bedrijfsmiddelen' die jij daar op zet. Jij hebt het gewoon over panden die bijvoorbeeld worden verhuurd aan een onderneming, en dan moet dat erbij worden gezegd. Nu lijkt het alsof een privewoning van iemand die toevallig ondernemer is gebruik kan maken van dergelijke constructies.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:41 schreef Oksel het volgende:
[..]
Het geldt voor elke ondernemer. Alleen zijn niet in alle situaties de omstandigheden ideaal, waardoor de terugverdientijd oploopt, of het gewoon niet de moeite is. Als je 1 laptop en 1 lamp in je kantoortje aan huis hebt is het dus de moeite niet
Ook voor de ondernemers die alleen een privepand hebben?quote:
Ja.quote:Op woensdag 5 januari 2011 21:31 schreef Oksel het volgende:
Goed, hoe ik het dus zie (en correct me, please)..
Je koopt een naaimachine om zeilen te maken, die je via je bedrijf zakelijk verkoopt. Je hebt alleen een privepand, met garage. In die garage zet je de naaimachine neer (ding van 5000 euro), en je doet je ding. Bedrijfsmiddel, afschrijven. Nu zet je die naaimachine in de zomer lekker op 't dak, lekker koel in de wind. Dan is het toch nog steeds een bedrijfsmiddel?
Nu wil je dat ding altijd op 't dak hebben, ook in de winter. Dus zet je hem vast, met 4 bouten, waait 'ie niet weg. Is het nu spontaan een toevoeging aan je privepand, en dus geen bedrijfsmiddel meer?
Vervang nu naaimachine door zonnepanelen.. en vertel me het verschil? Of denk ik verkeerd?
bronquote:Bedrijven die in 2011 investeren in energiebesparing of in bedrijfsmiddelen die duurzame energie opwekken, kunnen via de Energie-investeringsaftrek (EIA) fiscale steun ontvangen van de overheid.
Zonnepanelen staan op de Energielijst, komen in aanmerking voor EIA, en dus is het een bedrijfsmiddel, dus mag je er op afschrijven.quote:251102 W]
Fotovoltaïsch zonne-energiesysteem
Bestemd voor: het opwekken van elektrische energie uit zonlicht met
behulp van zonnecellen,
en bestaande uit: panelen met fotovoltaïsche zonnecellen met een
gezamenlijk piekvermogen van ten minste 90 Watt, (eventueel)
stroom/spanningsomvormer, (eventueel) accumulator. Het
investeringsbedrag dat voor Energie-investeringsaftrek in
aanmerking komt, is maximaal ¤ 3.000/kW piekvermogen.
Aanwijzing voor het invullen van het aanvraagformulier:
bij het aantal bedrijfsmiddelen vult u het aantal kW in.
bij aanschaffingskosten per bedrijfsmiddel vult u het bedrag per kW in.
Indien dit hoger is dan het maximale bedrag, dan vult u het maximum
bedrag van ¤ 3.000/kW in.
Dit dusquote:Op woensdag 5 januari 2011 22:44 schreef Maharbal het volgende:
Nee, het enige wat je niet doet is een onderscheid maken tussen privé panden die niets met de onderneming te maken hebben en panden die dat wel hebben.
En zoals al aangegeven is het niet vol te houden dat zonnepanelen die op een volledig privé pand staan...maar waarin alleen een computer, printer en wat stroom wordt gebruikt, volledig in aftrek komen. De energie die die zonnepanelen opwekken is niet voor 100% dienstbaar aan de onderneming.
Jij maakt de gedachtesprong -> (deels) bedrijfsmiddel en dus volledig aftrekbaar, maar daar gaat het niet primair om. Het gaat erom of het middel aangewend wordt voor de onderneming, en dan eventueel in welke verhouding.
De wettelijke definitie van een bedrijfsmiddel is namelijk "een goed dat voor het drijven van een onderneming wordt gebruikt". Zonnepanelen op een privé pand die slechts deels 'zakelijke stroom' opwekken zijn dat niet 100%
M.b.t. je aangehaald voorbeeld over zeilen is het makkelijk. Het enige wat je met die naaimachine doet is (zakelijk) zeilen maken, dus dan is die volledig aftrekbaar.
Tenzij het privé pand geheel ter beschikking wordt gesteld aan de onderneming en (zoals je al hebt gezegd) de zonnecollectoren geheel bijdragen aan het zakelijk verbruik van energie.quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:44 schreef Maharbal het volgende:
Jij maakt de gedachtesprong -> (deels) bedrijfsmiddel en dus volledig aftrekbaar, maar daar gaat het niet primair om. Het gaat erom of het middel aangewend wordt voor de onderneming, en dan eventueel in welke verhouding.
De wettelijke definitie van een bedrijfsmiddel is namelijk "een goed dat voor het drijven van een onderneming wordt gebruikt". Zonnepanelen op een privé pand die slechts deels 'zakelijke stroom' opwekken zijn dat niet 100%
Ja, ik geloof best dat je computer meer stroom verbruikt dan je wasmachine, koelkast, TV, koffiezetmachine en strijkijzer,...quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:41 schreef Oksel het volgende:
Er wordt dus zakelijk een voordeel behaald..Een groot voordeel zelf.
Dat zeg ik: je spaart het stroomverbruik van je computer. En dat ik vele malen meer dan je wasmachine, koelkast, TV, koffiezetmachine en strijkijzer,...quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:45 schreef Oksel het volgende:
Nee, het zakelijk voordeel is dat je kosten uitspaart en dat je een groen imago krijgt met je bedrijf.
Kom op zeg, hoeveel stroom verbuikt een server nou op jaarbasis? De terugverdientijd is dan wel inmens lang lijkt mij.quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:50 schreef Oksel het volgende:
Ja, dat snap ik. Maar stel dat die meneer nou wel 3 servers heeft staan, of die grote naaimachine? Dan heb je dus een heel ander verhaal. Ik adviseer mensen echt niet voor 1 laptop + 1 lamp om daar 1 zonnepaneel voor te nemen.. Wel mensen met servers of andere zwaardere apparatuur aan huis. Daar is het namelijk zeer zinvol voor.
3! Drie! DRIE servers, hoor. Die zuipen stroom!quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:56 schreef sanger het volgende:
[..]
Kom op zeg, hoeveel stroom verbuikt een server nou op jaarbasis? De terugverdientijd is dan wel inmens lang lijkt mij.
Mee eens. Ik wilde de discussie alleen niet nodeloos ingewikkeld makenquote:Op donderdag 6 januari 2011 08:04 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tenzij het privé pand geheel ter beschikking wordt gesteld aan de onderneming en (zoals je al hebt gezegd) de zonnecollectoren geheel bijdragen aan het zakelijk verbruik van energie.
Het feit dat de panelen op een privé pand staan, hoeft dan ook geen belemmering te zijn. Wat Oksel inderdaad vergeet is dat een rij zonnepanelen die alleen een computer, server en printer van stroom voorzien, niet als bedrijfsmiddel kunnen worden aangemerkt omdat hier zakelijk (verhoudingsgewijs) geen voordeel behaald wordt.
Met deze kanttekening als aanvulling, blijf ik het verder met de argumenten van sanger en Maharbal eens.
Als meneer daadwerkelijk veel apparatuur heeft staan, dan stijgt de verhouding waarin de zakelijke kosten (eventueel )aftrekbaar zouden kunnen zijn. Echter is het niet echt gangbaar dat iemand zware apparatuur en veel servers in zijn privé woning heeft staan. De woning wordt dan dikwijls heel anders geetiketteerd en/of bijvoorbeeld verhuurd aan de vennootschap.quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:50 schreef Oksel het volgende:
Ja, dat snap ik. Maar stel dat die meneer nou wel 3 servers heeft staan, of die grote naaimachine? Dan heb je dus een heel ander verhaal. Ik adviseer mensen echt niet voor 1 laptop + 1 lamp om daar 1 zonnepaneel voor te nemen.. Wel mensen met servers of andere zwaardere apparatuur aan huis. Daar is het namelijk zeer zinvol voor.
quote:
Dat heb ik dan wel overgenomen.quote:Ik wilde de discussie alleen niet nodeloos ingewikkeld maken.
quote:In het Belastingplan 2011 is het percentage van de EIA verlaagd van 44% naar 41,5%.
Nou, gewoon 1000 kWh / jaar? En als je er 3 hebt, 3x zoveel? En de TVT heeft dus geen fuck te maken met hoeveel stroom je verbruikt (tot 10.000 kWh, that is, want daarboven gaan de Energiebelasting van 11 naar 4 cent).quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:56 schreef sanger het volgende:
[..]
Kom op zeg, hoeveel stroom verbuikt een server nou op jaarbasis? De terugverdientijd is dan wel inmens lang lijkt mij.
En jij niet van rekenenquote:Op donderdag 6 januari 2011 14:20 schreef Oksel het volgende:
Nee, maar ik zelf wel.
Verder merk ik ook dat jullie geen kaas hebben gegeten van zonnepanelen..Stel dat je een servertje hebt staan, 24/7, 500 Watt. Stel dat hij continue 200 Watt verbruikt. Zit je al op ruim 1500 kWh / jaar. Dat zijn al 7-8 zonnepanelen. Investering van 6000 euro. EIA, IA en TWA, terugverdientijd 3-4 jaar (als je in IB 42% valt).
Dus 3000 kWh * ¤ 0,22 * 4 jaar = ¤ 2640 besparing? Met een investering van 6kquote:Op donderdag 6 januari 2011 14:22 schreef Oksel het volgende:
[..]
Nou, gewoon 1000 kWh / jaar? En als je er 3 hebt, 3x zoveel? En de TVT heeft dus geen fuck te maken met hoeveel stroom je verbruikt (tot 10.000 kWh, that is, want daarboven gaan de Energiebelasting van 11 naar 4 cent).
Hehe, we zijn er. Dat roepen wij al enige posts lang. Jij stelde eerder dat het voor iedere ondernemer rendabel is.quote:Op donderdag 6 januari 2011 14:24 schreef Oksel het volgende:
Verder gelden bovenstaande dingen maar voor een klein percentage potentiele klanten natuurlijk, want er zijn er maar weinig die een privepand benutten EN veel stroom verbruiken. Relatief veel dan. Het zou ook kunnen bij mensen die maar weinig stroom verbruiken, maar dan zit je dus echt met 1-2 paneeltjes en is het dus de moeite niet. Sluit niet uit dat het niet KAN.
Eureka. We komen er wel na tig posts.quote:Op donderdag 6 januari 2011 14:24 schreef Oksel het volgende:
Verder gelden bovenstaande dingen maar voor een klein percentage potentiele klanten natuurlijk, want er zijn er maar weinig die een privepand benutten EN veel stroom verbruiken. Relatief veel dan. Het zou ook kunnen bij mensen die maar weinig stroom verbruiken, maar dan zit je dus echt met 1-2 paneeltjes en is het dus de moeite niet. Sluit niet uit dat het niet KAN.
Volgens mij had hij het nog over belastingaftrek van 90% van die 6000, dus 2040 besparingquote:Op donderdag 6 januari 2011 15:09 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus 3000 kWh * ¤ 0,22 * 4 jaar = ¤ 2640 besparing? Met een investering van 6k
Beter lezen, het 'moeilijke' gebeuren op privepand geldt maar voor een kleine gedeelte ondernemers. Het grootste gedeelte heeft zakelijk pand, en is het dus helemaal niet ingewikkeld voor. Het is voor elke ondernemer die winst draait rendabel. Het is zelfs voor particulieren rendabel.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Hehe, we zijn er. Dat roepen wij al enige posts lang. Jij stelde eerder dat het voor iedere ondernemer rendabel is.
Nee, dat doen jullie niet. Jullie riepen dat zonnepanelen geen bedrijfsmiddel zijn. Vervolgens dat zonnepanelen niet zakelijk op een privepand mogen. Dat klopt geen van beiden. Verder moet je dus, om uitspraken te doen over verbruik / opbrengst WEL kaas hebben gegeten van panelen, anders hebben je fiscale voordelen geen zin. Dan weet je namelijk niet wat je moet uitrekenen, ook al ken je de fiscale voordelen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:27 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Eureka. We komen er wel na tig posts.
Ik geloof dat wij dat al vanaf het begin roepen.
Ik hoef overigens geen kaas te hebben gegeten van zonnepanelen om wel kaas te hebben gegeten van fiscale wetgeving, maar dat terzijde.
Ik stel voor dat jij dan quote waar wij zeggen dat het geen bedrijfsmiddelen zijn. Je leest gewoon niet goed wat wij zeggen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:53 schreef Oksel het volgende:
[..]
Nee, dat doen jullie niet. Jullie riepen dat zonnepanelen geen bedrijfsmiddel zijn. Vervolgens dat zonnepanelen niet zakelijk op een privepand mogen. Dat klopt geen van beiden. Verder moet je dus, om uitspraken te doen over verbruik / opbrengst WEL kaas hebben gegeten van panelen, anders hebben je fiscale voordelen geen zin. Dan weet je namelijk niet wat je moet uitrekenen, ook al ken je de fiscale voordelen.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:51 schreef Oksel het volgende:
[..]
Beter lezen, het 'moeilijke' gebeuren op privepand geldt maar voor een kleine gedeelte ondernemers. Het grootste gedeelte heeft zakelijk pand, en is het dus helemaal niet ingewikkeld voor. Het is voor elke ondernemer die winst draait rendabel. Het is zelfs voor particulieren rendabel.
Ik ook.quote:
quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:28 schreef Oksel het volgende:
Wat kan er volgens jullie nou NIET dan..
Kom dan maar met een bron waaruit de onjuistheid blijktquote:Op donderdag 6 januari 2011 19:57 schreef Oksel het volgende:
Jullie kunnen wel heel bijdehand en betweterig gaan zitten doen, maar ook niet alles wat jullie roepen/riepen is juist.
Gas is volgens mij ook duurder dan elektraquote:Op donderdag 6 januari 2011 21:00 schreef caroline88 het volgende:
Ik had een zonnepaneel op prive pand maar die deed de warmwatervoorziening.
Wat gezien mijn energienota vele malen meer voordeel opleverde dan "gratis" electriciteit.
En die slimme energiemaatschappijen maar zonnepaneeltjes promotenquote:Gas is volgens mij ook duurder dan elektra
Dit was de eerste onjuiste post. Het is namelijk wel makkelijk het als zakelijk op te kunnen voeren, mits je juist plaatst en voor je zakelijke verbruikt opwekt.quote:Op maandag 3 januari 2011 23:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Gelukkig geef je het zelf al aan: op een privé woning.
Dan moet je de investering wel zakelijk kunnen opvoeren. En aangezien het op een privé woning is, zal dat niet makkelijk worden. Hoogstens voor een deel.
En dan nog: terugverdienen in 2-3 jaar,... ik ben nog geen rekenmodel tegen gekomen die dat haalt. (Maar natuurlijk heb jij dit tot in de puntjes uitgezocht en zal het wel kloppen.)
Tweede onjuiste gegevens.. 'klein gedeelte'. Dat is gewoon het hele gedeelte, mits je juist plaatst. Maar dat is logisch.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:33 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En jij wilt dus volhouden dat een 'bedrijfsmiddel' voor de uitoefening van jouw bedrijf volledig afschrijfbaar is als het op het dak van je privéwoning staat? Hoe precies is dat bedrijfsmiddel dienstbaar aan je onderneming? Hoe zie je dat precies voor je?. Zoals aangegeven is het hoogstens verdedigbaar voor een klein gedeelte.
Overigens ben je geloof ik in de war met de "terugverdienperiode". Je kunt die zonnepanelen (zonder subsidie) slechts binnen 2 jaar "terugverdienen" als je ze in 2 jaar willekeurig gaat afschrijven, en zelfs dan is het niet echt "terugverdienen". En wederom kunnen alleen ondernemingen dit doen.
Weer onjuist. Het geldt bij iedere ondernemer, onder alle omstandigheden. Mits je juist plaatst, maar dat is logisch, nietwaar? Je mag gewoon zonnepanelen zakelijk afschrijven. Ook als je je kantoor in een privepand hebt. Als het nagelvaste een probleem is, op een schuin dak, zet je ze toch gewoon los in je kantoortje achter het raam? Probleem opgelost.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ahh, er zitten dus toch nog een paar haken en ogen aan die nog niet zijn vastgeschroeft.
[..]
Ik zeg niet dat het geen bedrijfsmiddel kan zijn! (Ik wil ook even een ! gebruiken.)
Ik zeg (en met mij sanger en Maharbal) dat het van de feiten en omstandigheden afhangt. Nogmaals: jij doet het voorkomen dat het bij iedere ondernemer en onder alle omstandigheden geldt.
Exact. En zoals sanger ook al ergens terecht heeft opgemerkt, mag je er vanuit gaan dat je geen apart elektra-circuit aanlegt puur voor je zakelijke zonnepanelen en je zakelijke apparatuur die op de zakelijk opgewerkte stroom puur zakelijk gaat draaien.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 09:25 schreef Oksel het volgende:
[..]
Dit was de eerste onjuiste post. Het is namelijk wel makkelijk het als zakelijk op te kunnen voeren, mits je juist plaatst en voor je zakelijke verbruikt opwekt.
Verder; terugverdienen in 2-3 jaar is mogelijk.
Nee dat klopt. Waarom een hoge investering om kwartjes te besparen als je met dezelfde inspanning ook euros kan besparen?quote:
Omdat je dan geen groene uitstraling hebt.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 10:42 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Nee dat klopt. Waarom een hoge investering om kwartjes te besparen als je met dezelfde inspanning ook euros kan besparen?
Nee, maar ook niet met zonnepanelen.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 14:58 schreef Oksel het volgende:
Heb je ooit wel eens een boer zijn dak vol zien leggen met warmwater panelen? Nee he? Is namelijk ook niet nuttig.
Grapjas. Ik plaats deze maand alleen al 250 panelen op 2 boeren schuren..quote:Op vrijdag 7 januari 2011 15:29 schreef sanger het volgende:
[..]
Nee, maar ook niet met zonnepanelen.
En daarom moet ik ze gezien hebben?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 15:36 schreef Oksel het volgende:
[..]
Grapjas. Ik plaats deze maand alleen al 250 panelen op 2 boeren schuren..Zonder subsidie, op basis van belastingvoordelen.
Nee, maar als jij ze niet ziet betekent het niet dat het er niet is. En het gaat steeds meer en meer komen.quote:
Geldt dat niet ook voor jou en de warmwater panelen dan? Of is dat ook weer anders omdat het jou betreftquote:Op vrijdag 7 januari 2011 15:55 schreef Oksel het volgende:
[..]
Nee, maar als jij ze niet ziet betekent het niet dat het er niet is. En het gaat steeds meer en meer komen.
Zonneboilers zie je hardstikke veel, op privehuizen. Zakelijk is het niet interessant.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 15:59 schreef sanger het volgende:
[..]
Geldt dat niet ook voor jou en de warmwater panelen dan? Of is dat ook weer anders omdat het jou betreft
Per definitie niet?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:00 schreef Oksel het volgende:
[..]
Zonneboilers zie je hardstikke veel, op privehuizen. Zakelijk is het niet interessant.
Meestal heb je het binnen vier weken na einde van de aangifteperiode wel binnen.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 00:58 schreef HomerStokes het volgende:
Hoe lang duurt het terugstorten van de btw ongeveer na aangifte van de omzetbelasting?
Thanks!quote:Op zaterdag 8 januari 2011 10:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Meestal heb je het binnen vier weken na einde van de aangifteperiode wel binnen.
Heb ook wel eens meegemaakt dat het binnen twee weken na het doen van de aangifte binnen was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |