abonnement Unibet Coolblue
  maandag 3 januari 2011 @ 19:06:20 #1
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_90805017
Ik kijk vandaag in het NRC en op de voorpagina:

quote:
Minister Edith Schippers (Volksgezondheid, VVD) wil tot 2015 de marktwerking in ziekenhuizen verminderen, schrijft NRC Handelsblad vanmiddag. Redacteur Antoinette Reerink had inzage in een vertrouwelijke notitie van het departement over haar plan. De minister wil dat ziekenhuizen tot 2015 niet meer uitgeven dan een door de overheid bepaald bedrag. En aan de vergoeding van behandelingen waarvan de prijzen de afgelopen jaren zijn vrijgegeven, wil zij alsnog een grens stellen. Het plan is opmerkelijk, omdat Schippers een dergelijke invloed van de overheid eerder steevast „pervers” noemde. Haar partij profileert zich ook altijd als voorstander van liberalisering.

Gezien „de majeure impact” en „risico’s” van verdere liberalisering zet Schippers nu echter „een tijdelijke stap terug in termen van concurrentie”, zo staat in de notitie over haar plannen. Het „risico” van doorgaan met liberalisering is een voortdurende groei van de overheidsuitgaven aan gezondheidszorg. Ook Schippers’ christen-democratische voorganger, Ab Klink, wilde die uitgavengroei stoppen. De kosten van de zorg stijgen jaarlijks met 4 procent. Dat is meer dan de groei van de economie.

Schippers wil dat ziekenhuizen in 2015 geen vaste bedragen (zogeheten budgetten) meer krijgen. Zij ontvangen dan niet langer een vergoeding voor bijvoorbeeld het aantal ligdagen per patiënt, maar worden dan beloond naar prestatie. Zorgverzekeraars moeten daarin een hoofdrol spelen. De overheid gaat hen zorgverzekeraars verder stimuleren goede zorg zo efficiënt en goedkoop mogelijk bij zorginstellingen in te kopen.
Het bericht in het NRC zelf was misschien wat uitgebreider, maar dit lijkt me toch wel een enorm paradox: een liberaal die meer overheid wilt.

Neemt niet weg dat ze ook bij de VVD steeds verstandiger worden.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 3 januari 2011 @ 19:10:23 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_90805232
Het zorgsyteem had naar mijn inziens nooit op deze manier geliberaliseerd moeten worden. :X
Zorg had gewoon bij de overheid moeten blijven en vanuit daar aangestuurd moeten worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 3 januari 2011 @ 19:14:33 #3
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_90805430
Stop er maar mee kabinet.

Dit was de druppel.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  maandag 3 januari 2011 @ 19:14:47 #4
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_90805438
Dadelijk gaat de telecom, post en energie terug naar de staat.
pi_90805446
Zowaar een plusje voor de VVD.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 3 januari 2011 @ 19:16:14 #6
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_90805509
Ze gaan ook al het internetverkeer aftappen en opslaan. Ze bemoeien met prorail, minder marktwerking in de zorg, een wietpas, whats next? Het lijkt wel een links kabinet.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_90805545
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:16 schreef mlg het volgende:
Ze gaan ook al het internetverkeer aftappen en opslaan. Ze bemoeien met prorail, minder marktwerking in de zorg, een wietpas, whats next? Het lijkt wel een links kabinet.
Internetaftappen is mijns inziens meer een rechtse hobby aangezien dat gebeurt onder het mom van orde en veiligheid.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 3 januari 2011 @ 19:18:09 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90805607
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Internetaftappen is mijns inziens meer een rechtse hobby aangezien dat gebeurt onder het mom van orde en veiligheid.
Wil je daarmee zeggen dat criminaliteit een linkse hobby is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 3 januari 2011 @ 19:19:39 #9
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_90805681
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Internetaftappen is mijns inziens meer een rechtse hobby aangezien dat gebeurt onder het mom van orde en veiligheid.
En toch is dat een taboe in Amerika. Ik ben het daar ook niet mee eens trouwens, want het is nogal een schending van privacy in het bedrijfsleven.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_90805685
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wil je daarmee zeggen dat criminaliteit een linkse hobby is?
Nee hoor, wil ermee zeggen dat rechts kickt op politiestaat-taferelen. Teeven staat immers aan jullie kant.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 3 januari 2011 @ 19:21:01 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90805748
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee hoor, wil ermee zeggen dat rechts kickt op politiestaat-taferelen. Teeven staat immers aan jullie kant.
Ik denk eerder dat overheden kicken op politiestaat, of ze nu links of rechts zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90805809
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat overheden kicken op politiestaat, of ze nu links of rechts zijn.
Ik moet vooral denken aan het hoefijzer-model. Dus in dat opzicht heb je gelijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 3 januari 2011 @ 19:24:31 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90805938
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik moet vooral denken aan het hoefijzer-model. Dus in dat opzicht heb je gelijk.
Ik zie het verband niet, het gaat niet over zeer linkse of rechtse overheden, maar gewoon overheid. Nederland is al decennia wereldkampioen telefoontappen, en we hebben nu niet bepaald een geschiedenis van zeer linkse of zeer rechtse politiek
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90806001
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zie het verband niet, het gaat niet over zeer linkse of rechtse overheden, maar gewoon overheid. Nederland is al decennia wereldkampioen telefoontappen, en we hebben nu niet bepaald een geschiedenis van zeer linkse of zeer rechtse politiek
Een politiestaat is natuurlijk wat anders dan een beetje internettappen. Hoewel ik ook fel gekant ben tegen dat laatste.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_90806017
Over een paar jaar wordt een systeem bedacht waarbij je onder een bepaalde inkomensgrens recht hebt op basale vergoedingen via een systeem dat landelijk bepaald is. Waarbij dan de werkgever ook een deel van je ziektekosten betaalt zodat je uiteindelijk maandelijks nog maar een kwart van je huidige kosten hoeft op te hoesten.

Alle aanvullende verzekeringen kunnen dan worden opgeheven, want die vallen dan onder de basisverzekering.

En iedereen met een hoger inkomen kan zich dan laten verzekeren via particuliere bedrijven.

Oh wacht........
:')
  maandag 3 januari 2011 @ 19:40:39 #16
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_90806578
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:26 schreef Pluckie het volgende:
Over een paar jaar wordt een systeem bedacht waarbij je onder een bepaalde inkomensgrens recht hebt op basale vergoedingen via een systeem dat landelijk bepaald is. Waarbij dan de werkgever ook een deel van je ziektekosten betaalt zodat je uiteindelijk maandelijks nog maar een kwart van je huidige kosten hoeft op te hoesten.

Alle aanvullende verzekeringen kunnen dan worden opgeheven, want die vallen dan onder de basisverzekering.

En iedereen met een hoger inkomen kan zich dan laten verzekeren via particuliere bedrijven.

Oh wacht........
:')
:D _O- _O-
pi_90807041
Wat ik lees is dat de overheidsuitgaven de pan uitrijzen en dat men daarom even op de rem wil gaan staan. Verder wil men de budgetten omzetten naar een beloning naar prestatie en geeft de regie daarvoor in handen van de zorgverzekeraars.
M.a.w. de overheid trekt zich terug, geeft de markt volledig vrij, en de burger mag zo meteen nog meer betalen.
pi_90807081
Jammer, de VVD wordt steeds meer als de SP...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 3 januari 2011 @ 19:52:08 #19
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_90807175
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:50 schreef Nielsch het volgende:
Jammer, de VVD wordt steeds meer als de SP...
Daarom lag ik me ook altijd zo dood als ik weer mensen over die o zo rechtse VVD hoor spreken. Het is toch de minst slechtste keuze.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_90807192
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:26 schreef Pluckie het volgende:
Over een paar jaar wordt een systeem bedacht waarbij je onder een bepaalde inkomensgrens recht hebt op basale vergoedingen via een systeem dat landelijk bepaald is. Waarbij dan de werkgever ook een deel van je ziektekosten betaalt zodat je uiteindelijk maandelijks nog maar een kwart van je huidige kosten hoeft op te hoesten.

Alle aanvullende verzekeringen kunnen dan worden opgeheven, want die vallen dan onder de basisverzekering.

En iedereen met een hoger inkomen kan zich dan laten verzekeren via particuliere bedrijven.

Oh wacht........
:')
Ja, en door dat systeem zal de vraag naar zorg direct enorm afnemen waardoor de kosten voor de burger zeer snel zullen dalen... :')

Dream on... het oude systeem bracht gewoon niet genoeg geld op. Destijds werd er ook al veel voor zorg betaald, alleen kwam het toen uit een ander potje... wat ook door de burger gespekt was.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 3 januari 2011 @ 19:58:37 #21
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_90807495
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:14 schreef mlg het volgende:
Stop er maar mee kabinet.

Dit was de druppel.
Welnee, dit is juist verstandig.

Doordat de zorg is geliberaliseerd krijgen patiënten mammacare verpleegkundigen toegewezen ipv. dokters, die zijn goedkoper.

Probleem is dat mammacare verpleegkundigen alleen het protocol kennen, waardoor de patiënt vaak zelf op internet moet gaan zoeken naar alternatieven die minder bijwerkingen geven en soms zelfs beter werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Holograph op 03-01-2011 20:06:53 ]
pi_90807562
Marktwerking in de zorg? Waar?
  maandag 3 januari 2011 @ 20:03:57 #23
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_90807800
quote:
8s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:14 schreef betyar het volgende:
Dadelijk gaat de telecom, post en energie terug naar de staat.
Zou een geniaal idee zijn. Mijn pakketje uit de US ligt na 1 maand nog steeds bij de inklaringsdiest van de TNT: "We mogen er 30 werkdagen over doen, goedemiddag". Doordat de post is geliberaliseerd is de service erg achteruit gegaan.

Op naar de PTT.
  maandag 3 januari 2011 @ 20:10:46 #24
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_90808182
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 20:03 schreef Holograph het volgende:

[..]

Zou een geniaal idee zijn. Mijn pakketje uit de US ligt na 1 maand nog steeds bij de inklaringsdiest van de TNT: "We mogen er 30 werkdagen over doen, goedemiddag". Doordat de post is geliberaliseerd is de service erg achteruit gegaan.

Op naar de PTT.
Jij bent dus zo'n rechtse waar al die linksen het over hebben.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  maandag 3 januari 2011 @ 20:12:26 #25
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_90808270
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 20:10 schreef mlg het volgende:

[..]

Jij bent dus zo'n rechtse waar al die linksen het over hebben.
Volgens mij zit er een verschil tussen 'rechts' en 'liberaal'. Rechts is niet per definitie liberaal, kijk bijvoorbeeld naar de SGP, deze kun je moeilijk links noemen, maar deze partij is ook alles behalve liberaal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')