abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90740014
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:23 schreef MaLo het volgende:
Ik was ook even aan het kijken en zie dat je bij Eigen woning, aftrekbare rente en financieringskosten, ook opeens een omschrijving en rekeningnummers moet invullen.
Bij Omschrijving kan ik nog wel wat bedenken, maar wat voor rekeningnummer moet ik invullen? Ons rekeningnummer waar de betalingen van zijn betaald, of het rekeningnummer waar de betaling naartoe gaat?

Van de Help functie van de Belastingdienst word ik niets wijzer, van jullie hulp vast wel :P.
ik neem aan dat ze vragen om nummer van de hypothecaire lening :)
waarbij je overigens ook kan lenen zonder dat dat een keurig bankrekening nummer heeft (ondershands bijvoorbeeld :) )
  zondag 2 januari 2011 @ 12:28:36 #32
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90740135
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik neem aan dat ze vragen om nummer van de hypothecaire lening :)
waarbij je overigens ook kan lenen zonder dat dat een keurig bankrekening nummer heeft (ondershands bijvoorbeeld :) )
Klopt, maar je hoeft geen rekening in te voeren. Als omschrijving kun je dus gewoon 'onderhandse lening' invullen zonder een rekeningnummer op te geven. ;)

N.B. Ik denk dat dit soort gegevens nu gevraagd worden zodat de komende jaren de vooraf ingevulde aangifte nog verder kan worden ingevuld met gegevens die de belastingdienst al krijgt aangeleverd. Het is dan als het goed is alleen nog een kwestie van controleren (eventueel corrigeren) en versturen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_90740592
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
...
Met 'ze' bedoelde ik eigenlijk aan te geven dat in nagenoeg alle aangiften er geen persoon meer naar kijkt. Ik heb het idee dat nagenoeg al het belastingdienstpersoneel brandjes aan het blussen is, en fouten, heel veel fouten aan het herstellen zijn, en dat hun primaire werk (aangiftes controleren) er compleet bij in schiet. Begin van het jaar wordt het syteem met ADAF (administratieve afdoening) criteria geladen, en als zo'n aangifte er op die criteria niet uitgeschoten wordt, wordt er automatisch (tegenwoordig als het system het belieft althans?) een aanslag opgelegd.

Ofwel: in nagenoeg alle gevallen wordt nauwelijks getoetst, laat staan naar detailinformatie gekeken. Als loongegevens en inhoudingen en banksaldi aansluiten met renseigneringsgegevens en je niet in het aandachtspunt van het jaar valt, gaat ie gewoon door. En vaak zelfs als het niet aansluit met renseigneringsgegevens, is gebleken.

Dus ik vul zoveel mogelijk alleen totalen in :)
(but: don't try this at home, folks ;) )
Maar vanaf 1-1-2010 kunnen ze makkelijker navorderen in dit soort gevallen. Daarvoor kon men dat niet wanneer de aanslag te laag was als gevolg van de automatische verwerking van de aanslagen, nu kan dat wel.

quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
Ik ga misschien verhuizen en kan het teveel betaalde op mijn voorlopige aanslag dan goed gebruiken. Ik zet mezelf dan ook wel in de uitstelregeling maar dien de aangifte wel op tijd in. :)
En aangezien de navorderingstermijn wordt verlengd met gevraagd+gekregen uitstel, zou ik persoonlijk dus geen uitstel vragen als dat niet echt nodig is.
  zondag 2 januari 2011 @ 12:52:35 #34
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_90740924
Stomme vraag, maar ik weet het gewoon echt niet en het wordt me ook niet duidelijk uit het programma:

Loon invullen: Arbeidskorting, loonheffing lukken wel. Loon e.d. echter niet. Is dat het bruto-loon, loon SV, loon loonheffing, netto loon of wat?
  zondag 2 januari 2011 @ 12:52:58 #35
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90740942
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Maar vanaf 1-1-2010 kunnen ze makkelijker navorderen in dit soort gevallen. Daarvoor kon men dat niet wanneer de aanslag te laag was als gevolg van de automatische verwerking van de aanslagen, nu kan dat wel.

[..]

En aangezien de navorderingstermijn wordt verlengd met gevraagd+gekregen uitstel, zou ik persoonlijk dus geen uitstel vragen als dat niet echt nodig is.
Is het niet het gevraagd en genoten uitsteltermijn? (Heb zo de wettekst niet bij de hand maar die komt belfis wel plakken. :? )

En bij valt niks na te vorderen: ik ben technisch toch al failliet. :s)
  zondag 2 januari 2011 @ 12:53:18 #36
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90740960
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:52 schreef Khadgar het volgende:
Stomme vraag, maar ik weet het gewoon echt niet en het wordt me ook niet duidelijk uit het programma:

Loon invullen: Arbeidskorting, loonheffing lukken wel. Loon e.d. echter niet. Is dat het bruto-loon, loon SV, loon loonheffing, netto loon of wat?
Bruto loon.
(Of fiscaal loon of belastbaar loon zijn ook termen die je wel eens voorbij ziet komen.)
  zondag 2 januari 2011 @ 13:01:26 #37
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_90741240
Khadgar, je moet Bruto loon of Loon voor loonheffing hebben.

Bij mijn vriend staan op zijn salarisstrookjes dus nooit duidelijke termen, daar hebben ze het over Coordinatieloon en Heffingsgrondslag (die eerste is SV loon, de tweede loon loonheffing).
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_90741393
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:52 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Is het niet het gevraagd en genoten uitsteltermijn? (Heb zo de wettekst niet bij de hand maar die komt belfis wel plakken. :? )
Artikel 11 Awr
...
3.De bevoegdheid tot het vaststellen van de aanslag vervalt door verloop van drie jaren na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan. Indien voor het doen van aangifte uitstel is verleend, wordt deze termijn met de duur van dit uitstel verlengd.

Verleend uitstel dus.
quote:
;(
pi_90741403
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:52 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

nee, gevraagd en verleend uitstel :)
(cumulatief dus)

PS: niet gevraagd en toch verleend uitstel verlengd de navorderingstermijn (en termijn voor opleggen aanslag) dus niet. De belastingdienst heeft een tijdje gehad dat dat een klein beetje misging, omdat elke ondernemer met individueel uitstel afvulden met standaard belastingconsulentenuitstel :D
pi_90741523
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

ik vul gewoon de correcte bedragen in, ben alleen minimalistisch in het specificeren en detaileren :)
pi_90741655
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik vul gewoon de correcte bedragen in, ben alleen minimalistisch in het specificeren en detaileren :)
Dat kan. Ik geef liever alle informatie aan de inspecteur die hij van mij zonder problemen mag zien, zodat er minder kans is dat mijn aangifte wordt uitgespuugt door het systeem en ze lastige vragen gaan stellen over de zaken waarvan ik liever heb dat ze ze niet zien ;)
pi_90742281
Zo, die is klaar.
Inclusief de waslijst aan rekeningnummers en saldo's. Ik wacht nog wel met het versturen totdat ik de definitieve overzichten van de bank heb, en dat kan nog wel een maandje duren.
-
  zondag 2 januari 2011 @ 13:45:46 #43
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_90742584
Onze aangifte is ook weer weg. Laatste jaar om van het fiscaal partnerschap te profiteren zonder een samenlevingscontract :)
  zondag 2 januari 2011 @ 14:37:13 #44
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90744203
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:06 schreef DonJames het volgende:

[..]

Artikel 11 Awr
...
3.De bevoegdheid tot het vaststellen van de aanslag vervalt door verloop van drie jaren na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan. Indien voor het doen van aangifte uitstel is verleend, wordt deze termijn met de duur van dit uitstel verlengd.

Verleend uitstel dus.
Dan moeten ze me dus maar geen uitstel verlenen. :s)
quote:
[..]

;(
Ik weet het,... Het is het drama van 2010. :P
  zondag 2 januari 2011 @ 14:38:29 #45
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90744258
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:45 schreef Khadgar het volgende:
Onze aangifte is ook weer weg. Laatste jaar om van het fiscaal partnerschap te profiteren zonder een samenlevingscontract :)
Samen een eigen woning hebben of samen een kind hebben en ook dat is simpel te tackelen. ;)
pi_90744377
Ik heb een woning gekocht waarvan ik halverwege februari 2011 de sleutel krijg. In 2010 heb ik een taxatierapport laten maken, wat onder "aftrekbare financieringskosten" zou vallen. Moet ik dat dan nu opgeven, ook al heb ik die woning nog helemaal niet?
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  zondag 2 januari 2011 @ 14:43:57 #47
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90744482
quote:
5s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:41 schreef papernote het volgende:
Ik heb een woning gekocht waarvan ik halverwege februari 2011 de sleutel krijg. In 2010 heb ik een taxatierapport laten maken, wat onder "aftrekbare financieringskosten" zou vallen. Moet ik dat dan nu opgeven, ook al heb ik die woning nog helemaal niet?
Yup.
pi_90744841
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Yup.
Oké. Dan heb ik vervolgens ingevuld dat ik niet de enige eigenaar was in 2010 (ik was namelijk helemaal geen eigenaar) en bij de specificatie eigenwoningforfait dat ik een woning heb gekocht die bedoelt is als toekomstig hoofdverblijf en dat ik er heel 2010 niet woonde. Dan klopt het toch lijkt me?

Al trek ik de taxatiekosten liever in 2011 af denk ik, omdat ik een middeling over 2008/2009/2010 wil gaan doen. In 2011 heb ik toch al veel aftrekposten vanwege de financiering.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  zondag 2 januari 2011 @ 14:57:21 #49
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_90745067
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:38 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Samen een eigen woning hebben of samen een kind hebben en ook dat is simpel te tackelen. ;)
Ja lekker dan, de winst die je dan maakt vernietig je meteen met die kleine poepfabriek. Nee, tis best zo, volgend jaar gaat zij toch meer verdienen en dan is de winst van het samen aangifte doen toch over.
  zondag 2 januari 2011 @ 14:58:21 #50
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90745113
quote:
5s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:52 schreef papernote het volgende:

[..]

Oké. Dan heb ik vervolgens ingevuld dat ik niet de enige eigenaar was in 2010 (ik was namelijk helemaal geen eigenaar) en bij de specificatie eigenwoningforfait dat ik een woning heb gekocht die bedoelt is als toekomstig hoofdverblijf en dat ik er heel 2010 niet woonde. Dan klopt het toch lijkt me?

Al trek ik de taxatiekosten liever in 2011 af denk ik, omdat ik een middeling over 2008/2009/2010 wil gaan doen. In 2011 heb ik toch al veel aftrekposten vanwege de financiering.
Eerlijk gezegd, zou ik het ook in 2011 opvoeren. Maar ja, je vraagt of je het in 2010 hoort op te voeren of niet. ;)
  zondag 2 januari 2011 @ 14:58:56 #51
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90745146
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:57 schreef Khadgar het volgende:

[..]

Ja lekker dan, de winst die je dan maakt vernietig je meteen met die kleine poepfabriek. Nee, tis best zo, volgend jaar gaat zij toch meer verdienen en dan is de winst van het samen aangifte doen toch over.
Je had altijd nog samen een eigen woning kunnen kopen. :)
pi_90789828
quote:
Studiekosten
In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2010
- studie met studiefinanciering over 2010
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Ik heb een HBO studie afgerond in 2010, ik kreeg geen studiefinanciering meer in 2010 maar heb nog wel collegegeld etc moeten betalen. Welke moet ik nu kiezen?
Don't trust anyone else!
Trust me!
  maandag 3 januari 2011 @ 13:41:33 #53
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90790089
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 13:37 schreef groggy het volgende:

[..]

Ik heb een HBO studie afgerond in 2010, ik kreeg geen studiefinanciering meer in 2010 maar heb nog wel collegegeld etc moeten betalen. Welke moet ik nu kiezen?
Had je ook geen recht op stufi? Dan is het studiefinanciering zonder stufi natuurlijk.
pi_90794791
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 13:41 schreef ManAtWork het volgende:
Had je ook geen recht op stufi? Dan is het studiefinanciering zonder stufi natuurlijk.
Geen recht meer op studiefinanciering. de eerste 4 jaar wel.
Het was een normale studie waarbij je de eerste 4 jaar studiefinanciering krijgt. studeer je langer ontvang je geen studiefinanciering meer.
Don't trust anyone else!
Trust me!
pi_90795312
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 15:21 schreef groggy het volgende:

[..]

Geen recht meer op studiefinanciering. de eerste 4 jaar wel.
Het was een normale studie waarbij je de eerste 4 jaar studiefinanciering krijgt. studeer je langer ontvang je geen studiefinanciering meer.
Geen goedkope IBG/DUO-lening? Geen OV-jaarkaart?
pi_90795526
Ik had dus een 0 lening met OV-jaarkaart. Moet ik dan studie mét studiefinanciering invullen? En wat zijn dan de ontvangen vergoedingen? Zit er een bepaalde waarde aan de OV kaart?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_90795708
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 15:36 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik had dus een 0 lening met OV-jaarkaart. Moet ik dan studie mét studiefinanciering invullen?
Yep.
quote:
En wat zijn dan de ontvangen vergoedingen? Zit er een bepaalde waarde aan de OV kaart?
Nul.
pi_90795864
Scheelt uiteindelijk niks maar toch mooi dat het nu juist is :)

Hoe zit het trouwens met arbeidskorting, die is 1489 maar ik zie daarbij geen verschil in mijn totaaloverzicht in arbeidskorting op 0 en op 1489.
pi_90796274
bedankt,

Volgende dilemma, de studiekosten die ik kan beargumenteren/bonnetjes van kan overleggen is lager dan het normbedrag, Wat is wijsheid, gewoon het normbedrag pakken? aangezien ze niet snel verder zullen neuzen wanneer ik het normbedrag heb gekozen?
Don't trust anyone else!
Trust me!
pi_90796450
Ik heb helemaal geen bonnetjes en vul gewoon het normbedrag in, volgens mij is dat daar ook juist voor bedoelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')