Je laatste loonstrook zou ook voldoende moeten zijn geloof ik.quote:
Je hebt de OP niet gelezen?quote:
quote:...kan de rekenmachine weer uit de kast halen,...
Dit zijn de algemene aandachtspunten gedurende het gehele jaar.quote:Op vrijdag 31 december 2010 18:12 schreef belfis het volgende:
Volgens mij zijn de controlethema's 2010 en 2011 al bekend:
2010 - Extra aandacht belastingdienst voor Auto van de zaak - zie bericht VNA hieronder.
2011 - Tijdig inleveren van de Belastingaangifte.
<knip>
De staatssecretaris heeft onlangs aangegeven dat het kabinet overweegt een verschil aan te brengen tussen het vergoeden van heffingsrente (1%) en het in rekening brengen van heffingsrente (2,5%)quote:Met ingang van 1 januari 2010 wordt teruggekeerd naar het systeem zoals dat gold vóór 2005. Aangrijpingspunt is niet meer de dag na het midden van een belastingjaar/boekjaar maar de dag na afloop van het belastingjaar/boekjaar. De gewijzigde berekening geldt voor tijdvakken die aanvangen op of na 1 januari 2010.
Voorafgaand aan elk kwartaal maakt het ministerie van Financiën het percentage heffingsrente en invorderingsrente bekend. Voor het eerste kwartaal 2010 blijft het percentage 2,50%.
http://www.elsevierfiscaa(...)ngdienst-2011-bekendquote:Voor de belastingaangifte 2010 controleert de Belastingdienst extra op onterecht privégebruik van de auto van de zaak. Het controlethema bij de belastingaangifte 2009 was de aftrekpost voor uitgaven voor kinderen jonger dan 30 jaar.
De staatssecretaris van Financiën, Frans Weekers, meldt dat de Belastingdienst 'tijdig doen van aangifte' als landelijk controlethema 2011 heeft gekozen
Ben er net even mee aan de slag geweest en dit viel mij ook op.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 12:56 schreef DappereDodo77 het volgende:
Pff, dat box 3 gedeelte is wel aardig uitgebreid zeg, ze willen het allemaal weten, banken, rekeningsnrs, alleen het vakje voor m'n pincode ontbreekt nog
Nee dat kan geen kwaad. Is niet verplicht. Sowieso kunnen bijvoorbeeld 15 of 20 rekeningen niet allemaal worden vermeld. Dan moeten een paar kleine saldi worden samengevat.quote:Ben er net even mee aan de slag geweest en dit viel mij ook op.
Ik zit er aan te denken om maar gewoon één rekeningnummer in te vullen en saldo's van andere rekeningen te totaliseren. Van dit gemilimeter wordt het niet leuker en ook niet makkelijker.
Zou dat kwaad kunnen?
Dat is ook de bedoeling! Maar ook zonder specificatie kan de Belastingdienst met 1 druk op de knop zien wat het vermogen is: uitgesplitst naar bankrekeningen enzovoort. Als er correctie volgt, krijg je die specificatie ook te zien gerangschikt naar bankrekeningnummer. Soms weten mensen niet eens van een bestaande bankrekening af. De Belastingdienst wel!quote:Ik ben het nu aan het invullen, heb gelukkig alles wel digitaal bij de hand, maar ik voel me er toch niet lekker bij, al die rekeningnummers. Ze kunnen het wel prachtig controleren zo.
Dat gold in elk geval voor het specificatiescherm uit aangiften van vorige jaren. Ik heb gekeken hoeveel regels voor rekeningen je kunt toevoegen in aangifte 2010, bij een stuk of 35 ben ik maar opgehouden:)quote:Op zaterdag 1 januari 2011 14:02 schreef belfis het volgende:
Quo:
[..]
Nee dat kan geen kwaad. Is niet verplicht. Sowieso kunnen bijvoorbeeld 15 of 20 rekeningen niet allemaal worden vermeld. Dan moeten een paar kleine saldi worden samengevat.
Ja, hier voer je de rente op je (hypothecaire) lening in. Je kunt ook even wachten tot ongeveer februari, dan versturen de meeste banken een overzicht van de betaalde rente en aftrekbare kosten.quote:Op zondag 2 januari 2011 10:30 schreef Barretje80 het volgende:
Vandaag naar aanleiding van dit topic ook maar eens begonnen aan de belastingaangifte.
Dit jaar is ie voor mij iets lastiger, aangezien ik dit jaar een huis gekocht heb.
En juist het invullen van DIE posten vind ik lastig.
- De aftrekbare rente - moet ik hier nou de rente invullen die ik iedere maand aan de bank betaal?
Zo Nee, wat dan wel en waar vind ik dit? en waar moet ik die maandelijkse kosten dan wel op voeren in het belastingsprogramma?
Klik eens op Help of het vraagteken. Hier staat wel welke kosten aftrekbaar zijn. Maar meestal is het een taxatie ten behoeve van de financiering en de afsluitprovisie. Kijk anders ook eens hier.quote:- Aftrekbare financierings kosten - is dit alleen de taxatie kosten?
Je krijgt nog een jaaropgave van de bank betreffende de hypotheek. En op de afrekening van de notaris staan de posten vaak gemerkt (met bijv. een sterretje).quote:Ik vind het verwarrend dat bovenstaande posten onder hetzelfde vraagteken staan als hulp, wat moet nou bij welke post?
Oo heb ik geen idee waar ik de gegevens in mijn eigen administratie terug zou moeten vinden. overzicht van de bank? overzicht van de notaris? wat staat waar?
Ze maken het inderdaad niet altijd makkelijker.quote:Mijn excuses voor de doorgewinterde belasting invullers.. het zijn vast hele simpele vragen, maar ik kom er niet uit.. ( en de help functie van de bel.Dienst is ook niet handig)
quote:Alvast bedankt!
Ik verhuis niet, maar ik vraag toch maar uitstel aanquote:Op zaterdag 1 januari 2011 12:57 schreef Adelante het volgende:
Ik vraag wel wat uitstel aan, zit nog in een verhuizing
Ik ga misschien verhuizen en kan het teveel betaalde op mijn voorlopige aanslag dan goed gebruiken. Ik zet mezelf dan ook wel in de uitstelregeling maar dien de aangifte wel op tijd in.quote:Op zondag 2 januari 2011 10:46 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ik verhuis niet, maar ik vraag toch maar uitstel aan
Inderdaad. Diverse rekeningen saldo xxx. En als ze een specificatie willen hebben sturen ze maar een vragenbrief.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 13:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ben er net even mee aan de slag geweest en dit viel mij ook op.
Ik zit er aan te denken om maar gewoon één rekeningnummer in te vullen en saldo's van andere rekeningen te totaliseren. Van dit gemilimeter wordt het niet leuker en ook niet makkelijker.
Zou dat kwaad kunnen?
Waarmee je jezelf weer werk op de hals haalt omdat je dan alles alsnog moet specificeren.quote:Op zondag 2 januari 2011 10:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Inderdaad. Diverse rekeningen saldo xxx. En als ze een specificatie willen hebben sturen ze maar een vragenbrief.
Omdat ze alleen het totaal saldo controleren als ze al iets controleren. Die vragenbrief komt er dus nooit. Verder hebben ze die gegevens al, en hoeven ze mij dus dat niet meer te vragen. Ze zoeken het maar fijn uitquote:Op zondag 2 januari 2011 11:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarmee je jezelf weer werk op de hals haalt omdat je dan alles alsnog moet specificeren.
Dus waarom niet gewoon even CTRL-C en CTRL-V gebruiken?
Alleen kunnen ze de gegevens die ze wel hebben niet controleren met jouw aangifte omdat ze de specificatie niet hebben. En mocht je per ongeluk ergens een tel of typefout hebben gemaakt, kun jij het ook niet achterhalen.quote:Op zondag 2 januari 2011 11:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Omdat ze alleen het totaal saldo controleren als ze al iets controleren. Die vragenbrief komt er dus nooit. Verder hebben ze die gegevens al, en hoeven ze mij dus dat niet meer te vragen. Ze zoeken het maar fijn uitDie bijlages die wél nuttig voor ze zijn, mag ik weer niet meesturen.
Ik maak een globale vermogensvergelijkingquote:Op zondag 2 januari 2011 11:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Alleen kunnen ze de gegevens die ze wel hebben niet controleren met jouw aangifte omdat ze de specificatie niet hebben. En mocht je per ongeluk ergens een tel of typefout hebben gemaakt, kun jij het ook niet achterhalen.
Vreemd genoeg: om het saldo te kunnen invullen moet je ook alle rekeningen bij elkaar tellen zodat je toch de bedragen al een keer hebt ingetikt.
Voor volgend jaar kun je de aangifte overnemen en hoef je de rekeningnummers niet meer in te tikken zodat het een eenmalige actie is.
Maaaaar, wat je moet het vooral invullen in indienen zoals jij graag wilt.
Box 3 aan het begin van het jaar en box 3 aan het eind van het jaar is geen vermogensvergelijking?quote:Op zondag 2 januari 2011 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik maak een globale vermogensvergelijkingAls ze die nou eens in het biljet zouden zetten, zouden ze echt wat kunnen controleren
Ahhh, jij werkt bij 'ze'?quote:Het gaat er niet om of het wel of niet veel werk is, het gaat erom dat het een zinloze specificatie is (om mee te sturen). Overigens controleren 'ze' niet samenstelling maar vergelijken ze standaard alleen hoogte van het aangegeven saldo met informatie die van banken gekregen hebben. En dan ook alleen nog maar of het saldo wat zij hebben niet hoger is dan het saldo wat aangegeven is. Want ik weet zeker dat ze bij mij een aantal bankrekeningen missen qua renseignering, maar nog nooit heb ik de vraag gekregen 'hebt u niet teveel aangegeven?'
quote:Maar goed, ik snij inderdaad wel wat hoekjes af voor de effectiviteit.
Dat was altijd al zo.quote:Op zondag 2 januari 2011 11:47 schreef quo_ het volgende:
Nog een klein nadeel gevonden van de opgave per rekening.
Als je een betaalrekening hebt met een debetstand kun je die niet meer wegsalderen met andere (betaal)rekeningen. Het invullen van een debetstand bij schulden helpt ook niet want daar sneuvelt deze tegen de drempel die daar ingebouwd is.
Niet als je de mutaties niet analyseert, anders weet je nog steeds niks. Zelfs in gevallen dat beginvermogen + belaste inkomsten kleiner is dan eindvermogen, volgt er in de mij bekende gevallen zelfs geen subtiel vraagje. Vind ik nogal ongegrijpelijk, maar dan ben ik genegen om maar zoveel mogelijk details weg te laten, als er toch niks mee gebeurd.quote:Op zondag 2 januari 2011 11:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Box 3 aan het begin van het jaar en box 3 aan het eind van het jaar is geen vermogensvergelijking?
nope. Lang lang geleden wel.quote:Ahhh, jij werkt bij 'ze'?
ik neem aan dat ze vragen om nummer van de hypothecaire leningquote:Op zondag 2 januari 2011 12:23 schreef MaLo het volgende:
Ik was ook even aan het kijken en zie dat je bij Eigen woning, aftrekbare rente en financieringskosten, ook opeens een omschrijving en rekeningnummers moet invullen.
Bij Omschrijving kan ik nog wel wat bedenken, maar wat voor rekeningnummer moet ik invullen? Ons rekeningnummer waar de betalingen van zijn betaald, of het rekeningnummer waar de betaling naartoe gaat?
Van de Help functie van de Belastingdienst word ik niets wijzer, van jullie hulp vast wel.
Klopt, maar je hoeft geen rekening in te voeren. Als omschrijving kun je dus gewoon 'onderhandse lening' invullen zonder een rekeningnummer op te geven.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik neem aan dat ze vragen om nummer van de hypothecaire lening
waarbij je overigens ook kan lenen zonder dat dat een keurig bankrekening nummer heeft (ondershands bijvoorbeeld)
Maar vanaf 1-1-2010 kunnen ze makkelijker navorderen in dit soort gevallen. Daarvoor kon men dat niet wanneer de aanslag te laag was als gevolg van de automatische verwerking van de aanslagen, nu kan dat wel.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
...
Met 'ze' bedoelde ik eigenlijk aan te geven dat in nagenoeg alle aangiften er geen persoon meer naar kijkt. Ik heb het idee dat nagenoeg al het belastingdienstpersoneel brandjes aan het blussen is, en fouten, heel veel fouten aan het herstellen zijn, en dat hun primaire werk (aangiftes controleren) er compleet bij in schiet. Begin van het jaar wordt het syteem met ADAF (administratieve afdoening) criteria geladen, en als zo'n aangifte er op die criteria niet uitgeschoten wordt, wordt er automatisch (tegenwoordig als het system het belieft althans?) een aanslag opgelegd.
Ofwel: in nagenoeg alle gevallen wordt nauwelijks getoetst, laat staan naar detailinformatie gekeken. Als loongegevens en inhoudingen en banksaldi aansluiten met renseigneringsgegevens en je niet in het aandachtspunt van het jaar valt, gaat ie gewoon door. En vaak zelfs als het niet aansluit met renseigneringsgegevens, is gebleken.
Dus ik vul zoveel mogelijk alleen totalen in
(but: don't try this at home, folks)
En aangezien de navorderingstermijn wordt verlengd met gevraagd+gekregen uitstel, zou ik persoonlijk dus geen uitstel vragen als dat niet echt nodig is.quote:Op zondag 2 januari 2011 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
Ik ga misschien verhuizen en kan het teveel betaalde op mijn voorlopige aanslag dan goed gebruiken. Ik zet mezelf dan ook wel in de uitstelregeling maar dien de aangifte wel op tijd in.
Is het niet het gevraagd en genoten uitsteltermijn? (Heb zo de wettekst niet bij de hand maar die komt belfis wel plakken.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Maar vanaf 1-1-2010 kunnen ze makkelijker navorderen in dit soort gevallen. Daarvoor kon men dat niet wanneer de aanslag te laag was als gevolg van de automatische verwerking van de aanslagen, nu kan dat wel.
[..]
En aangezien de navorderingstermijn wordt verlengd met gevraagd+gekregen uitstel, zou ik persoonlijk dus geen uitstel vragen als dat niet echt nodig is.
Bruto loon.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:52 schreef Khadgar het volgende:
Stomme vraag, maar ik weet het gewoon echt niet en het wordt me ook niet duidelijk uit het programma:
Loon invullen: Arbeidskorting, loonheffing lukken wel. Loon e.d. echter niet. Is dat het bruto-loon, loon SV, loon loonheffing, netto loon of wat?
Artikel 11 Awrquote:Op zondag 2 januari 2011 12:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is het niet het gevraagd en genoten uitsteltermijn? (Heb zo de wettekst niet bij de hand maar die komt belfis wel plakken.)
quote:En bij valt niks na te vorderen: ik ben technisch toch al failliet.
nee, gevraagd en verleend uitstelquote:Op zondag 2 januari 2011 12:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is het niet het gevraagd en genoten uitsteltermijn? (Heb zo de wettekst niet bij de hand maar die komt belfis wel plakken.)
En bij valt niks na te vorderen: ik ben technisch toch al failliet.
ik vul gewoon de correcte bedragen in, ben alleen minimalistisch in het specificeren en detailerenquote:Op zondag 2 januari 2011 12:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Maar vanaf 1-1-2010 kunnen ze makkelijker navorderen in dit soort gevallen. Daarvoor kon men dat niet wanneer de aanslag te laag was als gevolg van de automatische verwerking van de aanslagen, nu kan dat wel.
Dat kan. Ik geef liever alle informatie aan de inspecteur die hij van mij zonder problemen mag zien, zodat er minder kans is dat mijn aangifte wordt uitgespuugt door het systeem en ze lastige vragen gaan stellen over de zaken waarvan ik liever heb dat ze ze niet zienquote:Op zondag 2 januari 2011 13:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik vul gewoon de correcte bedragen in, ben alleen minimalistisch in het specificeren en detaileren
Dan moeten ze me dus maar geen uitstel verlenen.quote:Op zondag 2 januari 2011 13:06 schreef DonJames het volgende:
[..]
Artikel 11 Awr
...
3.De bevoegdheid tot het vaststellen van de aanslag vervalt door verloop van drie jaren na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan. Indien voor het doen van aangifte uitstel is verleend, wordt deze termijn met de duur van dit uitstel verlengd.
Verleend uitstel dus.
Ik weet het,... Het is het drama van 2010.quote:[..]
Samen een eigen woning hebben of samen een kind hebben en ook dat is simpel te tackelen.quote:Op zondag 2 januari 2011 13:45 schreef Khadgar het volgende:
Onze aangifte is ook weer weg. Laatste jaar om van het fiscaal partnerschap te profiteren zonder een samenlevingscontract
Yup.quote:Op zondag 2 januari 2011 14:41 schreef papernote het volgende:
Ik heb een woning gekocht waarvan ik halverwege februari 2011 de sleutel krijg. In 2010 heb ik een taxatierapport laten maken, wat onder "aftrekbare financieringskosten" zou vallen. Moet ik dat dan nu opgeven, ook al heb ik die woning nog helemaal niet?
Oké. Dan heb ik vervolgens ingevuld dat ik niet de enige eigenaar was in 2010 (ik was namelijk helemaal geen eigenaar) en bij de specificatie eigenwoningforfait dat ik een woning heb gekocht die bedoelt is als toekomstig hoofdverblijf en dat ik er heel 2010 niet woonde. Dan klopt het toch lijkt me?quote:
Ja lekker dan, de winst die je dan maakt vernietig je meteen met die kleine poepfabriek. Nee, tis best zo, volgend jaar gaat zij toch meer verdienen en dan is de winst van het samen aangifte doen toch over.quote:Op zondag 2 januari 2011 14:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Samen een eigen woning hebben of samen een kind hebben en ook dat is simpel te tackelen.
Eerlijk gezegd, zou ik het ook in 2011 opvoeren. Maar ja, je vraagt of je het in 2010 hoort op te voeren of niet.quote:Op zondag 2 januari 2011 14:52 schreef papernote het volgende:
[..]
Oké. Dan heb ik vervolgens ingevuld dat ik niet de enige eigenaar was in 2010 (ik was namelijk helemaal geen eigenaar) en bij de specificatie eigenwoningforfait dat ik een woning heb gekocht die bedoelt is als toekomstig hoofdverblijf en dat ik er heel 2010 niet woonde. Dan klopt het toch lijkt me?
Al trek ik de taxatiekosten liever in 2011 af denk ik, omdat ik een middeling over 2008/2009/2010 wil gaan doen. In 2011 heb ik toch al veel aftrekposten vanwege de financiering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |