abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90749104
quote:
Op zondag 2 januari 2011 13:48 schreef Afketser het volgende:

[..]

Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
idd: nog nooit iemand zien doen. En ook nog nooit bij collega's gehoord die al enkele auto's gereden hebben dat een turbo stuk ging binnen 200k km

En lease-auto's staan erom bekend niet altijd netjes warmgereden te worden ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_90751981
Ja, ik ook niet. Heb zelf geen turbo, maar m'n vader heeft altijd Volvo turbodiesels gehad waarmee die tot zo'n 350K doorrijdt, maar ook nooit iets met de turbo gehad. En die zet hem altijd direct uit. Lijkt me dus dat die dingen wel zo degelijk gemaakt zijn dat ze er wel tegen kunnen om door gewone mensen gebruikt te worden.
Misschien dat dit bij bepaalde high performance turbo's gevoeliger is?
pi_90752989
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:30 schreef Afketser het volgende:
Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS
Dat is op een industrieterrein... Nee, daar wil je wonen!

Ik woon overigens niet in Breda.

quote:
Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
Nou en?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90753093
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:26 schreef Palomar het volgende:
Ja, ik ook niet. Heb zelf geen turbo, maar m'n vader heeft altijd Volvo turbodiesels gehad waarmee die tot zo'n 350K doorrijdt, maar ook nooit iets met de turbo gehad. En die zet hem altijd direct uit. Lijkt me dus dat die dingen wel zo degelijk gemaakt zijn dat ze er wel tegen kunnen om door gewone mensen gebruikt te worden.
Misschien dat dit bij bepaalde high performance turbo's gevoeliger is?
Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 2 januari 2011 @ 18:54:26 #140
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_90756109
Met koud weer:

Sleutel in contact en even een paar tellen wachten zodat de computer zichzelf alvast afregelt.
Motor aan.
Airco op de automatische stand op een graadje of 17-18
Achterruitverwarming icm spiegelverwarming aan
Naar buiten om te krabben.
Rustig wegrijden en de toeren lekker laag houden.
Meestal na een minuut of 6-7 moet ik al de snelweg op dus afhankelijk van de drukte gaan de toeren wat omhoog, maar niks extreems.
Op elke fokker past een bril.
pi_90756546
mijn Cappuccino start ik altijd en dan rij ik hem uit de garage en dan laat ik hem langzaam warm draaien terwijl ik het dak eraf haal en de achterruit wegklap. Tegen de tijd dat ik dan wegij is de motor ook redelijk op temp.

Mijn gewone auto niet, daar rij ik meteen mee weg. Voor die auto betekent warm rijden dat ik de eerste kilometers er rustig mee rijdt en veel toeren maken probeer te vermijden.

Met de motor hetzelfde als de met de Cappuccino, die start ik en die laat ik langzaam warm worden
terwijl ik 'm naar buiten rij en bijv. m'n motorkleding aantrek en de garage weer dicht doe.
pi_90757057
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.
het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzetten ;) Dat vind ik ook wat overdreven en zou niet zo moeten zijn voor een 'gebruiksproduct'.

quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 18:54 schreef Catch_me het volgende:
Sleutel in contact en even een paar tellen wachten zodat de computer zichzelf alvast afregelt.
Motor aan.
Dat doe ik idd ook altijd. Als ik mn auto op contact zet hoor je eerst wat gezoem van een elektromotor oid (brandstofpomp?). Pas daarna zet ik hem aan. Geen idee of dat ook moet, want hij start ook wel zonder te wachten ;)
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:29:10 #143
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_90758385
'gezoem' dat roept mijn moeder ook. Dat hoor je (idd) als je de sleutel omdraait in het contact.
Daarom moet ik hem niet meteen starten.

... het is de CD speler van de autoradio.
pi_90758457
de cappuccinp heeft ook een turbo. Heb ik turbo gereden dan laat ik'm altijd een beetje stationair draaien door bijv. mijn riem af te doen en de lampen voorvast uit te zetten.

Heb ik niet turbo gereden gaatie vaak meteen uit
pi_90758629
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:16 schreef Palomar het volgende:

het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzetten ;) Dat vind ik ook wat overdreven en zou niet zo moeten zijn voor een 'gebruiksproduct'.
Maar soms kan dat dus wel nodig zijn...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90759682
ik weet ook niet of een volle minuut nodig is, maar als je een auto met turbo hebt, even tot rust laten komen is wel wenselijk voor dat je 'm uitzet,
maar goed een diesel gloei je ook voor? ..
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 20:30:44 #148
18653 crew  D.
pi_90760759
Leerzaam topic :Y

Dat van het laten afkoelen van een turbo wist ik helemaal niet :N
pi_90767335
10/15 min en/of 10/15km (afhankelijk van zomer/winter) warm rijden. Dat betekent niet boven de 3.000 toeren (tenzij ik er even snel boven moet om ergens in te voegen of iets dergelijks) en ook niet het gas vol intrappen. Verder gaat de verwarming pas na een aantal minuten aan.

Ik laat de auto ook nooit warmdraaien terwijl ik de ruiten krab. Het is meteen starten en wegrijden.
pi_90772544
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 21:56 schreef Maharbal het volgende:
Ik laat de auto ook nooit warmdraaien terwijl ik de ruiten krab. Het is meteen starten en wegrijden.
dat doe ik wel. plus dat de achterruit verwarming aangaat. ik begin met de zijruiten.
Dit geeft een aantal voordelen:
1. tegen de tijd dat ik daarmee klaarben, kan ik meestal met weinig moeite de achterruit doen
2. tegen die tijd beging (meestal) de verwarming ook warme(re) lucht te blazen, wat weer helpt met de voorruit
3. tegen de tijd dat ik wegrij, is mijn verwarming op temperatuur.

Dus dit is meer het e.e.a. de tijd geven om mee te helpen om het ijs op de ramen te ontdooien dan dat het doel is om de auto warm te rijden.

(wat ik ook doe, als ik er erg in heb, is de auto met de neus naar de kant van de opgaande zon zetten, als het dan licht wordt, wordt de voorruit als eerste warm, en het ijs erop wordt dan ook sneller zacht)
pi_90781014
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:27 schreef QuantumCat het volgende:
(wat ik ook doe, als ik er erg in heb, is de auto met de neus naar de kant van de opgaande zon zetten, als het dan licht wordt, wordt de voorruit als eerste warm, en het ijs erop wordt dan ook sneller zacht)
moet je wel pas wegrijden als de zon schijnt ;)

wat ook helpt is je auto dicht bij een groot object zetten: ik zet mijn auto zo dicht mogelijk naast een garagebox en dan hoef ik vaak alleen de zijruit, welke het verst weg van de box zit, te krabben. de andere auto's in de buurt zijn dan vaak wel helemaal bevroren :P
zo'n groot object zoals een huis of garagebox neemt overdag veel warmte op en geeft deze gedurende de nacht weer af: het is er dus warmer dan wanneer je in een grote open ruimte staat ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_90782259
Ik laat de auto altijd rustig opwarmen. Niet direct wegrijden na het starten (20-30 seconden bij een koude start) en daarna de eerste aantal kilometers niet boven de 2500rpm komen en niet vol gas geven. Na een kilometer of 15 gaat het gas er rustig aan steeds meer op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Matel op 03-01-2011 09:48:46 ]
  Moderator maandag 3 januari 2011 @ 10:08:34 #153
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_90782796
Tja, wat is warm rijden. Ik woon niet zo heel ver van de snelweg. Ik denk iets van 1500 meter vanaf mn voordeur tot invoegen op de autoweg. Dus de auto is nog niet warm maar het metertje loopt wel al naar boven als ik daar ben. Dan weer 2 km verder wordt het autosnelweg, dus dan rij ik al 120km/u. Dus echt tijd om op te warmen voor ik 120km/u rij heb ik niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_90851713
t dieseltje vind t niet zo lekker om meteen hard te moeten werken als die koud is :)

het 3 jaar jongere benzineblokje vind het minder erg :) die wil altijd wel :D
  dinsdag 4 januari 2011 @ 21:49:32 #155
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_90856899
Gewoon snel in de koppeling in die koude weertje tog. Daarna na een stuk of 8 minuten rijden gaat de baksteen op het gaspedaal.
  woensdag 5 januari 2011 @ 00:28:36 #156
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_90865040
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
Tja, wat is warm rijden. Ik woon niet zo heel ver van de snelweg. Ik denk iets van 1500 meter vanaf mn voordeur tot invoegen op de autoweg. Dus de auto is nog niet warm maar het metertje loopt wel al naar boven als ik daar ben. Dan weer 2 km verder wordt het autosnelweg, dus dan rij ik al 120km/u. Dus echt tijd om op te warmen voor ik 120km/u rij heb ik niet.
Je kunt best meteen 120 rijden als de motor koud is. Het is allen de manier waarop je die 120 haalt, dat een probleem kan zijn.

Ik heb meerdere bronnen geraadpleegd en daarmee ben ik tot de conclusie gekomen, dat de hoeveelheid toeren niet het enige probleem is met warm rijden. De belasting van de motor speelt ook mee. Rustig gas geven tot 6000 toeren kan in principe minder belastend zijn dan vol gas geven tot 3500 toeren
Horrible Cunt!
  † In Memoriam † woensdag 5 januari 2011 @ 09:11:48 #157
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90869763
Welke bronnen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_90873481
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen? :P

Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.

Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan :X

En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  woensdag 5 januari 2011 @ 12:16:09 #159
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_90875833
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen? :P

Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.

Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan :X

En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Ja, daar heb ik ook weleens over gehoord. Motoren kunnen ook wel meer hebben dan sommige mensen denken.

Dat is echter nog steeds geen reden om elke ochtend volgas de straat uit te racen met je koude motor. Op de langere termijn ga je daar namelijk wel de gevolgen van voelen. :P
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
pi_90877678
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 12:16 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:

[..]

Dat is echter nog steeds geen reden om elke ochtend volgas de straat uit te racen met je koude motor. Op de langere termijn ga je daar namelijk wel de gevolgen van voelen. :P
Eens, maar de allereerste kilometers zijn de belangrijkste voor het motorblok, omdat onderdelen op elkaar in moeten lopen.

Moet zeggen dat ik niet altijd netjes warmrijdt. Maar over het algemeen blijf ik in het begin onder de 2500 toeren.
En heb de auto ook al wel eens uitgezet met een kokende turbo. Mijn oliepomp (en condensor ook) blijft dan lopen. Hoor je je auto aan het einde van de parkeerplaats nog blazen :@
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_90877965
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 09:11 schreef 2cv het volgende:
Welke bronnen ?
goed punt!
  woensdag 5 januari 2011 @ 14:44:40 #162
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_90881627
Ik woon niet ver van de provinciale weg, maar rijd het eerste stuk altijd over de ventweg naast de provinciale weg, geen zin om meteen 80 te knallen met een koude motor...
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_90889145
Ik heb even nagelezen in het boekje van m'n (uit 2007) nieuwe Mazda staat over warmrijden. Het advies is om de auto rustig 20 seconden te laten draaien na het starten en daarna 15 minuten rustig te rijden en niet vol te remmen.
pi_90894385
ik start de auto en dan rij ik gewoon sportief weg. wel natuurlijk eerst mijn gordeltje om. ik heb het niet zo met warm rijden.
blaat xD
  woensdag 5 januari 2011 @ 18:55:53 #165
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_90894806
Oh, ik rijd wel gelijk 80 als ik vertrek. Moet kunnen hoor. Ik woon aan een 60km-weg dus daar ga ik niet met 30 of 40 over kakken. Ik trek gewoon niet te snel op en rem niet te hard, maar ik ga niet langzamer rijden.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_90901554
80 kan toch makkelijk in zn 5, zit je op 2000 toeren ofzo. Perfecte snelheid om warm te rijden denk ik persoonlijk ;)
pi_90905938
Het is logisch dat een motor onder belasting netter warm loopt dan eentje die wat staat te pruttelen omdat een of andere opa de ruiten ligt te kratsen.

Het is ook altijd handig om turbo's uit te laten draaien, en ja, vooral vrachtwagens kunnen turbo problemen geven omdat een of andere gladiool ermee rijdt en de motor klakkeloos uitzet en uiteindelijk de turbo kapot loopt.

En de reden dat je een motor stationair laat lopen voordat je hem uitzet is ook logisch, buitenkant van de motor is sneller koud dan de binnenkant, dus van binnen krimpt ie minder snel dan van buiten.
Door er een oliedruk erdoor te laten lopen wordt ie geleidelijk koud.
pi_90911666
uh ? kachel aan zetten .!!!
pi_90925853
mijn huidige auto rijd ik niet warm, maar mijn oude auto (astra turbo) wel.
Vanwege de gevoeligheid van de turbo heb ik deze wel altijd warm gereden en hij was voorzien van een turbotimer dus na een tijdje snelweg kon ik hem gewoon uitzetten en dan bleef hij 1 minuut lopen om de turbo af te koelen.
pi_91018644
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:49 schreef QuantumCat het volgende:
'gezoem' dat roept mijn moeder ook. Dat hoor je (idd) als je de sleutel omdraait in het contact.
Daarom moet ik hem niet meteen starten.

... het is de CD speler van de autoradio.
Dat is dus gewoon je brandstofpomp die het systeem op druk zet :')
Op maandag 5 april 2010 18:35 schreef DutchRodent het volgende:
jij bent stoer,
  zaterdag 8 januari 2011 @ 17:11:53 #171
157306 De_Groentenboer
Ein kilo roflkartoffeln bitte
pi_91029624
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen? :P

Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.

Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan :X

En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Whehe, dat denk jij.. Wellicht dat het bij aankomst netjes gebeurd, maar de monteurs beulen die auto's echt af.
'sup.
pi_91037897
warm wrijven op de motorkap
me , myself and...
  zaterdag 8 januari 2011 @ 20:20:21 #173
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_91038315
Parkeren in de buurt van Chemiepack
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  zaterdag 8 januari 2011 @ 20:28:46 #174
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_91038649
Starten, even laten lopen en dan wegrijden.
Daarna rustig naar de snelheden toe laten lopen en vroeg schakelen.
Als ik thuis kom laat ik de motor nog eventjes rustig nalopen terwijl ik mijn spullen bij elkaar zoek.
pi_91051066
Wat ik een beetje mis in het turbo-verhaal is de snellere verkoling van de olie bij snelle afkoeling. Daarom is het mede belangrijk bij turbomotoren om deze rustig te laten afkoelen. Snelle afkoeling zorgt voor koolafzetting op je turbo (vooral bij een mindere kwaliteit olie) en dus eerder overlijden van de turbo. Met name bij variabele geometrie.
Dit is trouwens hoofdzakelijk het geval bij benzine motoren omdat diesel turbomotoren minder warm worden.
pi_91075162
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
Dit dus.

Ik plank niet gelijk 4500 toeren als hij koud is, maar verder denk ik er niet echt om.
pi_91075754
Mijn KVS is al na 5 minuten op 90 graden, dan trek ik hem ook wat verder open maar 5000RPM+ probeer ik te ontwijken totdat het tijd is na mijn mening.. dan gaat ze ook vol open..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_91077319
quote:
2s.gif Op zondag 9 januari 2011 18:28 schreef Turquaz52 het volgende:
Mijn KVS is al na 5 minuten op 90 graden, dan trek ik hem ook wat verder open maar 5000RPM+ probeer ik te ontwijken totdat het tijd is na mijn mening.. dan gaat ze ook vol open..
KVS 5000 toeren...


;)
pi_91111099
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 19:05 schreef grindfreakje het volgende:

[..]

KVS 5000 toeren...

[ afbeelding ]
;)
KVS 5000 toeren? :?

KVS Na 5 min op temperatuur = max 5000RPM..

KVS 10 min op tempratuur = 7000RPM :9~
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 10 januari 2011 @ 16:02:03 #180
255486 ukker
Jezweetzelf
pi_91118249
Mijn polo 1.9d rijd ik 5 min warm, schakelen rond de 2000 toeren. Maar met dit weer geeft m'n temperatuurmeter niet meer dan ongeveer 45 graden aan behalve als ik echt flink in z'n toeren rijd, ongeacht de afstand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')