abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 december 2010 @ 10:30:17 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_90618795
Vorig deel: De kunst van het loslaten van je ex #137

De 5 fasen van liefdesverdriet
Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Misschien maar één keer, misschien wat vaker. De één verwerkt het anders dan de ander, maar we weten allemaal dat het niet leuk is: liefdesverdriet!

Ineens alleen
Samen zijn jullie erachter gekomen dat jullie niet zon fantastisch koppel zijn als jullie dachten. Als er een einde komt aan je relatie is dit erg vervelend. Degene met wie je altijd alles deelde is ineens weg. Je bent je beste maatje kwijt. Bij veel mensen resulteert dit besef in liefdesverdriet.

In eerste instantie zal je denken en voornamelijk hopen dat het allemaal wel goed komt. Jullie waren toch zon fantastisch koppel? De ontkenningsfase is de eerste fase die liefdeverdriet kent. Je bent er bijna helemaal zeker van dat jullie in de toekomst toch weer samen komen.

Uit je dak gaan
Na een tijdje ga je inzien dat jullie toch niet samen komen. Je komt dan in de fase waarin je erg boos kan worden. Bij mannen gaat dit ook vaak gepaard met veel agressie. In deze fase worden de meeste mensen ook erg losbollig, gaan veel stappen en sjansen met anderen. Voornamelijk om het zelfvertrouwen op te krikken.

Tot inkeer komen
Na dit gedrag kom je snel weer tot jezelf. Zoveel zelfvertrouwen geven die one night stands je echt niet, als je erachter komt dat het toch allemaal maar voor één nachtje is. Je gaat je eenzaam voelen. Je krijgt het gevoel alsof niemand je meer wil, je voelt je lelijk en alleen. Waarschijnlijk zal je zelfs gaan denken dat je voor altijd een hopeloze single blijft!

Achter de wolken schijnt de zon!
Gelukkig ga je langzamerhand realistisch worden. Dit is de vierde fase van je liefdesverdriet. Je gaat merken dat je leven echt niet alleen maar draait om de liefde. Je gaat je oude liefde loslaten en je eigen leven leven. Natuurlijk heb je het nog af en toe moeilijk, maar het komt allemaal wel goed. Veel vrouwen gaan in deze fase zichzelf helemaal opknappen. Ze nemen een nieuw verfje in hun haren, gaan flink shoppen met vriendinnen en besteden veel aandacht aan hun uiterlijk. Mannen gaan veel met vrienden ondernemen en leuke dingen doen.

Jezelf en de situatie accepteren
In de laatste fase ga je accepteren dat je liefde met je ex-lover echt helemaal over is. Je gaat inzien dat een leven als single helemaal niet zo slecht is. Het heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen. Geen vieze haren in het doucheputje, geen gore sokken, lekker stappen en sjansen met mooie andere mensen, noem maar op!

Natuurlijk verwerkt iedereen op zijn eigen manier zijn liefdesverdriet. Soms doorloop je alle fasen en soms maar een paar en sla je er eentje over. In ieder geval weten we één ding zeker: Het komt allemaal goed!

Niet meer actief op Fok!
  donderdag 30 december 2010 @ 10:30:47 #2
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_90618802
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:07 schreef Octagon het volgende:

[..]

Hier is dat wat speciaal : heb 37 jaar zonder haar in mijn leven geleefd - we hebben een intense periode van 5 maand gehad en nu denk ik : waarom zou ik de volgende 37 jaar niet zonder haar in mijn leven kunnen ? ;)
Omdat de jaren na haar nooit weer zo zullen worden als de jaren voor haar.

Uit een roman van Elia Barcélo:

quote:
Ik was als een oorlogsinvalide, een jongen van twintig die zich realiseert dat zijn been is geamputeerd of dat hij blind is geworden. Celia had mij iets ontrukt wat ik niet kon benoemen, maar waarvan ik wel wist dat het van vitaal belang was om volledig mens te blijven. Ik had geen andere keus dan het te aanvaarden en ermee verder te leven zonder tragiek of melodrama. Als iemand zijn hand verliest door een zaagmachine, leert hij zich redden met zijn andere hand en dan komt er een moment dat hij die niet eens mist, ook al zit dat stompje er nog steeds om hem te herinneren aan zijn laksheid zijn, zijn onoplettendheid, de fatale blunder waardoor hij onherroepelijk is geworden zoals hij nu is.
En:

quote:
Het waren de mooiste drie maanden van mijn leven [] Het waren de enige drie maanden van mijn leven, want de rest, ervoor en erna, is wel leven geweest, maar en sourdine, in mineur, alsof het geluid van een film zo zacht wordt gezet tot je alleen nog gefluister hoort, en de kleuren verfletsen tot sepia, tot zwart-wit.
En ik zag O+ John Mayer O+ langskomen. Naar dat nummer heb ik een paar maanden geleden ook veel geluisterd. Maar een nummer dat ik jaren geleden pas echt grijsgedraaid heb is Always van Bon Jovi:

* Viking84 gaat weer terug in de lurkstand :@.

[ Bericht 0% gewijzigd door Viking84 op 30-12-2010 10:36:18 ]
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 30 december 2010 @ 10:34:41 #3
189961 ex
aperture science
pi_90618892
Ach, ik heb alweer zoveel toffe dingen na haar mee gemaakt dat het echt niet voelt alsof dat de enige belangerijke periode was in me leven hoor. Dat vind ik ook wel een beetje overdreven. ze was belangerijk voor me. Nadruk op was ;).

Pff ik heb alweer zoveel aan me hoofd dat ik geen zin & tijd meer heb om aan me ex te denken.. Is de belastingdienst toch nog ergens goed voor :D!

Erg goed geslapen ook, zal wel door me date komen. M'n ex heeft me sinds gister:
gemaild, gesmst & 2x aangesproken op msn. Maar ik denk dat ik gewoon maar niks meer laat horen, nooit meer.. Zo van, *fade out* de show is voorbij :).

* ex zet nog een keer "on to the next one" aan van Jay-z
The cake is a lie!
pi_90619204
Vandaag is het precies 5 jaar geleden dat mijn ex het uitmaakte. Nog 2 jaar en dan ben ik definitief van mijn liefdesverdriet af? Ooit ergens gelezen dat `het lichaam´ maximaal 7 jaar `liefdesverdriet´ kan hebben. Puur hopen en volhouden maar.
pi_90619219
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:34 schreef ex het volgende:
Ach, ik heb alweer zoveel toffe dingen na haar mee gemaakt dat het echt niet voelt alsof dat de enige belangerijke periode was in me leven hoor. Dat vind ik ook wel een beetje overdreven. ze was belangerijk voor me. Nadruk op was ;).

Pff ik heb alweer zoveel aan me hoofd dat ik geen zin & tijd meer heb om aan me ex te denken.. Is de belastingdienst toch nog ergens goed voor :D!

Erg goed geslapen ook, zal wel door me date komen. M'n ex heeft me sinds gister:
gemaild, gesmst & 2x aangesproken op msn. Maar ik denk dat ik gewoon maar niks meer laat horen, nooit meer.. Zo van, *fade out* de show is voorbij :).

idd, ze WAS belangerijk voor je.

Het als een verleden zien is volgens mij ook best belangerijk :)
hey sexy, ooohhh you already know!
  donderdag 30 december 2010 @ 10:47:10 #6
327748 ennudan
Challenge Everything
pi_90619270
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:34 schreef ex het volgende:

Ken natuurlijk niet het hele verhaal maar je mag er vanuit gaan dat je vader een goeie kijk op jou heeft (zeker gezien zijn beroep) dus ik denk inderdaad dat je je aan zijn advies moet houden :)

Dan ga ik me ook eens aan het advies van die van mij houden.... het was iets met DTB (Ditch the Bitch)
If you don't like me, remember that it's mind over matter. I don't mind, and you don't matter.
  donderdag 30 december 2010 @ 10:48:39 #7
327748 ennudan
Challenge Everything
pi_90619317
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:45 schreef Socios het volgende:
Vandaag is het precies 5 jaar geleden dat mijn ex het uitmaakte. Nog 2 jaar en dan ben ik definitief van mijn liefdesverdriet af? Ooit ergens gelezen dat `het lichaam´ maximaal 7 jaar `liefdesverdriet´ kan hebben. Puur hopen en volhouden maar.
Zit je er al echt zo lang mee? heftig!
If you don't like me, remember that it's mind over matter. I don't mind, and you don't matter.
  donderdag 30 december 2010 @ 10:49:10 #8
189961 ex
aperture science
pi_90619331
quote:
Wow.. Sterkte man.. al 5 jaar, niet te geloven!
The cake is a lie!
pi_90619504
Mooi die kwoot van Elia Barcélo :Y
pi_90619626
quote:
Poeh, 5 jaar.. Das goed waardeloos, zou ik nog 4 jaar en 360 dagen te gaan hebben. Sterkte!
pi_90619755
quote:
Whoa!
pi_90619764
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:57 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Poeh, 5 jaar.. Das goed waardeloos, zou ik nog 4 jaar en 360 dagen te gaan hebben. Sterkte!
@Toefjes: Mmh...dus pas 5 dagen geleden? Ja dat is vers te noemen...
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_90619849
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:03 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

@Toefjes: Mmh...dus pas 5 dagen geleden? Ja dat is vers te noemen...
Ja, maar zat gelukkig aan de dumpende kant, dat scheelt wel veel. Maar de stilte op de gsm etc etc.. Dat is echt wel wennen hoor. Hoe lang geleden voor jou?
pi_90619882
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 22:28 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
Stel dat je als stel een heftige ruzie hebt gehad he, ik zou er dan echt de hele dag, elke dag aan denken. Minder eten/slapen/concentreren omdat ik er constant mee bezig zou zijn. Maar dan kijk ik naar mijn jongensvrienden en andere jongens en die zijn er zooo relaxed mee. :{
Ik wilde toch nóg een keertje reageren :P Lag vannacht in bed en dacht er nog even aan.

Weet je ik heb me ook wel eens zo heel erg druk gemaakt, bijna hysterisch gewoon. Oke dat was toen het uit ging voor de eerste echte keer, niet zomaar een ruzie :P Heel men leven kwam tot stilstand en ik werd helemaal gek van men eigen gevoelens.

Het probleem is dat je er helemaal niks mee op schiet, je kunt je leven toch niet naar de klote laten gaan doordat een relatie niet werkt of even tegen zit? Ik kan het me gewoon niet veroorloven.. Er is zoveel meer dan dat. Ik moet natuurlijk nog wel in staat zijn om te kunnen leren / werken / genieten van het leven. Zoniet kan je er net zo goed mee stoppen :P

Natuurlijk zitten dingen mij wel dwars en denk ik er veel aan. Ze mogen alleen niet mijn leven kapot maken hoe erg het ook lijkt te zijn. Nu heb ik nog het idee dat hier niet helemaal staat wat ik bedoel, mja blijft moeilijk om gevoelens en gedachten goed te verwoorden ;) :)
pi_90619996
Ja, lang hè. Fucking 5 jaar nu al. Af en toe meld ik mij hier weer even in dit topic.

De kunst van het loslaten van je ex - deel #111

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2010 10:29 schreef Socios het volgende:
Ruim vier jaar nadat het uit is ben ik er nog steeds kapot van.

So sick...

Groet,
Iedere keer valt het mij weer op dat er dan weer allemaal andere mensen zitten hier in dit topic. Snap niet dat het bij `de rest´ wel zo snel over gaat schijnbaar.
pi_90620111
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:11 schreef Socios het volgende:
Ja, lang hè. Fucking 5 jaar nu al. Af en toe meld ik mij hier weer even in dit topic.

[..]

Iedere keer valt het mij weer op dat er dan weer allemaal andere mensen zitten hier in dit topic. Snap niet dat het bij `de rest´ wel zo snel over gaat schijnbaar.
Klinkt kut, maar heb je er hulp bij in de hand genomen? En hoe lang duurde die relatie?
  donderdag 30 december 2010 @ 11:17:12 #17
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_90620175
Al bij een psycholoog geweest? Vijf jaar lang treuren is echt niet gezond, zeker niet als je 'slechts' een relatie van een jaar hebt gehad.
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
pi_90620295
Gister een geweldig gesprek gehad met mijn neef. Hij heeft zoveel duidelijk gemaakt bij me. Dat ik meer naar mijn gevoel moest luisteren niet constant moet denken. Iedere keer als ik denk, is mijn ex heel erg aanwezig, luister ik naar mijn gevoel dan is hij daar gewoon niet, dan voel ik gewoon dat het goed is zo en voel ik een enorme bevrijding. Hij zei tegen me dat ik nu verdrietig ben om mezelf, hoe raar het ook klinkt, maar ik ben tijdens de relatie zo ver van mezelf en van mijn gevoel af gaan staan, dat dat me nu verdrietig maakt. Hij vroeg ook aan mij wat mijn ex me eigenlijk gaf, wat voor een gevoel kreeg ik van hem. En dat was echt een goede vraag. Het enige wat ik namelijk kon bedenken is vrijheid (omdat ik bij hem woonde) en dat ik voor hem kon zorgen. Dat is het fijne gevoel wat hij me gaf. En die dingen zijn zo vervangbaar, dat heeft helemaal niets met mijn ex zelf te maken.

Daarnaast gaf hij me ook een voorbeeld die Kafka in een van zijn boeken noemde. Misschien staat het er niet zo precies in, maar toch. Een man ging elke keer naar een poort waar hij doorheen moest, daarachter was hij op een brug ergens anders naar toe. Op een dag mocht hij niet door de poort van de poortwachter. De man vroeg of hij er morgen dan in mocht. De poortwachter zei dat hij dat niet wist. De man is nog elke dag van zijn leven naar de poort gegaan, maar iedere keer zei de poortwachter dat hij er niet door mocht. Tot de dag dat de man stokoud was en voor het laatst naar de poort ging. Hij mocht er weer niet in en vroeg aan de poortwachter waarom hij er eigenlijk al die tijd niet in mocht. Zei de poortwachter "Ik heb gezegd dat je er niet doorheen mocht, maar je hebt ook nooit geprobeerd om de poort open te maken, anders was je dat wel gelukt".

Dus wat je ziet, wat er tegen je gezegd wordt, wat hoort, hoeft niet te zeggen dat je iets niet gewoon kunt doen. Hij zei tegen me dat ik al door die poort was, en dus mijn ex achter me had gelaten, maar dat je de poort wel altijd open moet laten. Je moet namelijk niet weg willen denken wat je meegemaakt hebt, dat is wat jou nu maakt wie je bent. Misschien hebben jullie er ook iets aan, ik moet er namelijk nu heel de tijd aan denken en dat maakt me wel sterker. :)
To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.
pi_90620389
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:06 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ja, maar zat gelukkig aan de dumpende kant, dat scheelt wel veel. Maar de stilte op de gsm etc etc.. Dat is echt wel wennen hoor. Hoe lang geleden voor jou?
@Toefjes: Ruim twee maanden met twee weken terug het laatste zeer stroeve mailcontact.
Strek je eens uit !
pi_90620587
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:20 schreef Faerie het volgende:
Gister een geweldig gesprek gehad met mijn neef. Hij heeft zoveel duidelijk gemaakt bij me. Dat ik meer naar mijn gevoel moest luisteren niet constant moet denken. Iedere keer als ik denk, is mijn ex heel erg aanwezig, luister ik naar mijn gevoel dan is hij daar gewoon niet, dan voel ik gewoon dat het goed is zo en voel ik een enorme bevrijding. Hij zei tegen me dat ik nu verdrietig ben om mezelf, hoe raar het ook klinkt, maar ik ben tijdens de relatie zo ver van mezelf en van mijn gevoel af gaan staan, dat dat me nu verdrietig maakt. Hij vroeg ook aan mij wat mijn ex me eigenlijk gaf, wat voor een gevoel kreeg ik van hem. En dat was echt een goede vraag. Het enige wat ik namelijk kon bedenken is vrijheid (omdat ik bij hem woonde) en dat ik voor hem kon zorgen. Dat is het fijne gevoel wat hij me gaf. En die dingen zijn zo vervangbaar, dat heeft helemaal niets met mijn ex zelf te maken.

Daarnaast gaf hij me ook een voorbeeld die Kafka in een van zijn boeken noemde. Misschien staat het er niet zo precies in, maar toch. Een man ging elke keer naar een poort waar hij doorheen moest, daarachter was hij op een brug ergens anders naar toe. Op een dag mocht hij niet door de poort van de poortwachter. De man vroeg of hij er morgen dan in mocht. De poortwachter zei dat hij dat niet wist. De man is nog elke dag van zijn leven naar de poort gegaan, maar iedere keer zei de poortwachter dat hij er niet door mocht. Tot de dag dat de man stokoud was en voor het laatst naar de poort ging. Hij mocht er weer niet in en vroeg aan de poortwachter waarom hij er eigenlijk al die tijd niet in mocht. Zei de poortwachter "Ik heb gezegd dat je er niet doorheen mocht, maar je hebt ook nooit geprobeerd om de poort open te maken, anders was je dat wel gelukt".

Dus wat je ziet, wat er tegen je gezegd wordt, wat hoort, hoeft niet te zeggen dat je iets niet gewoon kunt doen. Hij zei tegen me dat ik al door die poort was, en dus mijn ex achter me had gelaten, maar dat je de poort wel altijd open moet laten. Je moet namelijk niet weg willen denken wat je meegemaakt hebt, dat is wat jou nu maakt wie je bent. Misschien hebben jullie er ook iets aan, ik moet er namelijk nu heel de tijd aan denken en dat maakt me wel sterker. :)
Tsja zo is voor alles wel wat te zeggen natuurlijk :P Net als met dat verhaalte uit de OP ik heb wel eens op die site gelezen en daar staat ook wat over het "terugwinnen" van je ex. Allemaal zo dubbel ;) Enige wat je kan doen is kijken wat er op je pad komt, er mee omgaan en als dat niet helemaal goed ging er van leren.

Ik hoop dat ik nog andere vrouwen tegenkom die mij zo kunnen raken als mijn ex want voorlopig zit ik nog met de gedachte `ik blijf voorlopig nog single }:|
pi_90620702
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:17 schreef goofy_goober het volgende:
Al bij een psycholoog geweest? Vijf jaar lang treuren is echt niet gezond, zeker niet als je 'slechts' een relatie van een jaar hebt gehad.
@Goofy_Goober: je kunt de diepte/intensiteit van een relatie niet beoordelen op de lengte daarvan. In je post lijk je dat wel toe doen. Voorbeeld: Mijn laatste verbroken relatie van een jaar heeft me meer verdriet bezorgd dan de relatie daarvoor van 10jaar.
Dus noemen "als je 'slechts' een relatie van een jaar hebt gehad" is niet verder kijken dan de oppervlakte. Je kijkt daarmee niet naar de inhoud.
Daarmee kun je mensen ook onbedoelt nog eens extra raken die duidelijk niet voor niets willen posten hier.
Strek je eens uit !
  donderdag 30 december 2010 @ 11:41:33 #22
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_90621066
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:32 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

@Goofy_Goober: je kunt de diepte/intensiteit van een relatie niet beoordelen op de lengte daarvan. In je post lijk je dat wel toe doen. Voorbeeld: Mijn laatste verbroken relatie van een jaar heeft me meer verdriet bezorgd dan de relatie daarvoor van 10jaar.
Dus noemen "als je 'slechts' een relatie van een jaar hebt gehad" is niet verder kijken dan de oppervlakte. Je kijkt daarmee niet naar de inhoud.
Daarmee kun je mensen ook onbedoelt nog eens extra raken die duidelijk niet voor niets willen posten hier.
Er staan genoeg tips in deze topics en online om het jezelf dragelijker te maken en hoe je het proces van het loslaten van je ex kunt versnellen. Als je willens en wetens je ex blijft idealiseren waardoor je geen moer verder komt en dat al vijf jaar lang doet, dan moet je echt eens met een professional gaan praten, want dan ben je niet goed bezig in mijn ogen. Daarbij zeg ik niet dat je je ex moet vergeten, maar als je jezelf na vijf jaar nog steeds zielig vindt omdat de liefde toch niet zo perfect bleek als dat je in eerste instantie dacht of wat voor reden dan ook, dan is mijn advies toch echt om eens wakker te worden en de realiteit onder ogen te zien.
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
  donderdag 30 december 2010 @ 11:44:43 #23
189961 ex
aperture science
pi_90621206
Wake up and smell the coffee inderdaad. Tijd om je ex fatsoenlijk los te laten, of met iemand er over te gaan praten.

Wat Goofy ook zegt, er staan hier genoeg tips om het proces te versnellen, er zijn genoeg leuke dingen te doen.

Ik geloof best dat een ex na 5 jaar nog in je hoofd zit, als in je denkt wel is terug aan "die tijd" maar als je echt elke dag nog wakker wordt en denkt kut het is uit en ik ben alleen dan zou ik maar is met iemand gaan praten :).
The cake is a lie!
pi_90621227
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:41 schreef goofy_goober het volgende:

[..]

Er staan genoeg tips in deze topics en online om het jezelf dragelijker te maken en hoe je het proces van het loslaten van je ex kunt versnellen. Als je willens en wetens je ex blijft idealiseren waardoor je geen moer verder komt en dat al vijf jaar lang doet, dan moet je echt eens met een professional gaan praten, want dan ben je niet goed bezig in mijn ogen. Daarbij zeg ik niet dat je je ex moet vergeten, maar als je jezelf na vijf jaar nog steeds zielig vindt omdat de liefde toch niet zo perfect bleek als dat je in eerste instantie dacht of wat voor reden dan ook, dan is mijn advies toch echt om eens wakker te worden en de realiteit onder ogen te zien.
dit zal die na 5 jaar vast wel eens hebben gehoort. ik denk dat je echt even professionele hulp moet zoeken, maar dat weet je zelf ook wel na 5jaar :)
  donderdag 30 december 2010 @ 12:13:24 #25
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_90622383
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:11 schreef Socios het volgende:

[..]

Wat naar zeg.

Een schrale troost (voor zover je het troost kunt noemen): het heeft bij mij een keer langer dan 10 jaar geduurd :X (en dat ging niet eens om een relatie, maar om een onbeantwoorde en onmogelijke liefde). Ik had me er al bij neergelegd dat het nooit weer over zou gaan, maar op een dag werd ik wakker en het was weg. Hoop dat dat bij jou ook gebeurt, want dit is echt niet tof :N.
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')