abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90575565
Ik werk als adviseur voor diverse lokale overheden. Daar heb ik hier op Fok nooit een geheim van gemaakt, maar misschien dat het hier op BNW als een shock komt. Ik leg het hier toch maar ‘in the open’ omdat ik iets wil bespreken dat met mijn werk te maken heeft.

Enkele jaren geleden heeft onze regering de WEU (Wet eenmalige uitvraag gegevens) aangenomen. Het betreft hier een wet die (zo wordt het gebracht) bedoeld is om het de burger eenvoudiger te maken om aanvragen in te dienen bij gemeente en rijksoverheid. Het idee er achter is dat een burger alleen zijn Sofi-nummer hoeft te geven en dat dan alle gegevens die bij de overheid (centraal en decentraal) bekend zijn direct beschikbaar komen voor de persoon die de aanvraag moet afhandelen.
Om dit te kunnen realiseren is een grote bestandskoppeling gemaakt, voor velen bekend als het DKD, in gemeenteland vooral bekend als Suwinet. Je kunt er beperkt ook inkijken met een Digid.

In deze koppeling staan op dit moment al gegevens opgenomen over opleiding(sniveau), (voormalig) werkgevers, eigen bedrijven, gezinssamenstelling, adresgegevens, RDW gegevens (kentekens). Ook kunnen actuele salarissen worden opgevraagd en of iemand een uitkering ontvangt en wat voor één en hoe hoog. Er is sprake van een directe koppeling, op het moment dat er in de gegevens van de belastingdienst iets wijzigt, is dat de volgende dag te zien door iedereen die in de koppeling zit.

Wat is hier van de concrete uitwerking? Als ik als medewerker met toegang (en dat is vrijwel iedereen die op een afdeling Sociale Zaken werkt) een kenteken, geboortedatum, adres van jou of een familielid heb dan kan ik al je gegevens achterhalen. Binnenkort wil men dit systeem bovendien landelijk (via Menscentraal) gaan koppelen aan databases van belastingdienst en waarschijnlijk ook hulpverleningsinstanties.

Natuurlijk zijn er protocollen en zijn voor een leek niet alle gegevens inzichtelijk (want afgeschermd). Maar de koppelingen zijn er. Ik weet uit eigen ervaring dat deze koppelingen niet nieuw zij, ze waren er al voor de betreffende wet op kleine basis, maar na de komst van deze wet is alles in een stroomversnelling geraakt, zwaar gesubsidieerd en verplicht door Den Haag.

Ik maak mij hier zorgen over, omdat ik het moeilijk vindt om te geloven dat dit allemaal wordt gedaan vanuit het oogpunt van de klant, met name ook omdat direct duidelijk is geworden dat deze koppelingen door de gemeenten direct gebruikt worden om uitkerinsgfraude tegen te gaan en veel minder om het de klant makkelijk te maken. Dat toont aan dat het middel niet gebruikt wordt voor het doel. En hoewel ik ook het gebruik van dit systeem toejuich in de fraudebestrijding, zit er voor mij wel een grens in hoe ver je kunt gaan.

Hoe denken jullie hierover?
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_90576185
Ik denk hierover wat ik al jaren denk en verkondig, stap voor stap komt de totalitaire staat dichterbij. Ze doen dit met kleine stappen omdat mensen grote veranderingen niet accepteren en kleine geleidelijke stapjes niet door hebben, of schouderophalend zeggen van och dat ene dingetje erbij is toch niet zo erg.

Die kleine stapjes zie vaak doordat eerst een proefballon wordt opgelaten om te testen hoe ver mensen willen gaan, die wordt afgeschoten en vervolgens komt het er in een iets afgezwaktere vorm. Die afgezwaktere vorm wordt dan vervolgens overtreden door justitie etc. of andere organen omdat het zo "niet goed werkt" waarna de wet alsnog verscherpt wordt....

Terwijl als je kijkt naar de optelsom van al die kleine stapjes in o.a. dit Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wet/voorstellen #2 topic het eigenlijk al veel te ver is.

Zo zal het ook wel weer hiermee gaan Proeven datamining door justitie
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_90599026
Ik zie de automatisering van datavergaring niet noodzakelijk als een slecht iets. Het is belangrijker, overigens bij elke uitvinding of regeling, hoe men er mee omgaat. Voor op de eerste hulp is een snelle vergaring van donorregisters tot allergieën zeer gewenst. Daarentegen moeten propaganda- en reclamebureau's, maar ook verzekeraars en nutsbedrijven goed gecontroleerd worden op mogelijk misbruik van deze databases.

Zoals altijd ligt het er maar aan hoe men het gebruikt.
pi_90610914
Ach, de Duitsers hadden destijds ponskaarten. En wij hebben dit. Hyperbolische overdrijving? Laten we het hopen, maar het is niet ondenkbaar dat er een heel andere regering is over tig jaar.

Maar dit soort databases zijn dus ook nu al heel veilig. Lekken en misbruik en handel in informatie bestaat immers niet. En als ze niet veilig zijn dan past u zich daar maar aan aan. Kunnen we er gelijk een paar leuke wetten tegenaan gooien die ipv onze waanzin in te zien.
Wij zorgen wel dat u een gevaarlijk bent als u zelfs maar in de buurt van een toestenbord komt. En dan kun u de rest doen.

Het zijn net een stel kleuters die een toren aan het bouwen zijn op zulk een onbekwame manier dat ze uiteindelijk nieuwe alles verstikkende regels moeten gaan verzinnen alleen maar omdat hun domme bouwsel niet mag omvallen.
Lever al je rechten maar in...niemand bewegen hoor...hier wordt gebouwd.

Als alles zonodig gedigitalizeerd moet worden doe het dan tenminste op lokale gesloten netwerken. Ook al problematisch maar de geest kan immers niet terug in de fles.

Btw worden etnische achtergrond, geloof, seksuele geaardheid enz ook in dat soort databases verwerkt?
pi_90611328
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 12:13 schreef ender_xenocide het volgende:
Ik denk hierover wat ik al jaren denk en verkondig, stap voor stap komt de totalitaire staat dichterbij. Ze doen dit met kleine stappen omdat mensen grote veranderingen niet accepteren en kleine geleidelijke stapjes niet door hebben, of schouderophalend zeggen van och dat ene dingetje erbij is toch niet zo erg.

Die kleine stapjes zie vaak doordat eerst een proefballon wordt opgelaten om te testen hoe ver mensen willen gaan, die wordt afgeschoten en vervolgens komt het er in een iets afgezwaktere vorm. Die afgezwaktere vorm wordt dan vervolgens overtreden door justitie etc. of andere organen omdat het zo "niet goed werkt" waarna de wet alsnog verscherpt wordt....

Terwijl als je kijkt naar de optelsom van al die kleine stapjes in o.a. dit Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wet/voorstellen #2 topic het eigenlijk al veel te ver is.

Zo zal het ook wel weer hiermee gaan Proeven datamining door justitie
Zo kun je het inderdaad zien, maar zelf denk ik soms ook nog weleens dat het puur de vooruitgang van de techniek is in combinatie met de vraag die er is om bepaalde zaken te verbeteren en dus te centraliseren en te digitaliseren.

Uiteindelijk gaat het er wel van komen dat al die zaken bij elkaar opgeteld te ver zijn gegaan en het een totalitaire staat wordt, daar kun je gewoon van op aan. De techniek is er en wordt steeds maar verbeterd... "Why not use it?". Dat dit alles onderdeel is van een groter plan klinkt vrij paranoïde, maar als je je verdiept in de diverse theorieën die er zijn over de Illuminatie en weet ik wat nog meer, dan sluit dit vrijwel naadloos aan natuurlijk.

Ik vind het iig ook zwaar zorgwekkend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2010 00:46:11 ]
pi_90611496
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 20:44 schreef Gray het volgende:
Ik zie de automatisering van datavergaring niet noodzakelijk als een slecht iets. Het is belangrijker, overigens bij elke uitvinding of regeling, hoe men er mee omgaat. Voor op de eerste hulp is een snelle vergaring van donorregisters tot allergieën zeer gewenst. Daarentegen moeten propaganda- en reclamebureau's, maar ook verzekeraars en nutsbedrijven goed gecontroleerd worden op mogelijk misbruik van deze databases.

Zoals altijd ligt het er maar aan hoe men het gebruikt.
Het gevaar is dat we nu een regering hebben die er op zich wellicht "goed" mee omgaat, maar wat over 5 of 10 jaar?

Wat als jij niet meer "past" in de maatschappij omdat jouw ideeën afwijken van de norm? Met 1 druk op de knop zorgt men dan dat je niet meer over je digitale geld kunt beschikken. Fysiek geld gaat verdwijnen... het is alleen een kwestie van tijd. Het wordt uiteindelijk gewoon mogelijk om iemand op "non-actief" te zetten. Dát... is o.a. erg link in mijn ogen.

Edit: En ja, voor betere hulpverlening is het gewenst voor de meldkamer & ambulancepersoneel om real-time inzage te hebben in de patiëntgegevens van de huisarts en zo de patiënt zijn/haar medische geschiedenis te kunnen raadplegen, tevens direct de beschikbaarheid van bedden in diverse ziekenhuizen te kunnen bekijken en daarnaast een pre-hospitale aankondiging, voorzien van alle benodigde gegevens, te kunnen doen bij de SEH.

In die zin heiligt het doel ook de middelen ja. Maar hoe ver moeten we gaan?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2010 02:21:08 ]
pi_90611925
quote:
7s.gif Op donderdag 30 december 2010 00:36 schreef Odysseuzzz het volgende:
Ach, de Duitsers hadden destijds ponskaarten. En wij hebben dit. Hyperbolische overdrijving? Laten we het hopen, maar het is niet ondenkbaar dat er een heel andere regering is over tig jaar.

Maar dit soort databases zijn dus ook nu al heel veilig. Lekken en misbruik en handel in informatie bestaat immers niet. En als ze niet veilig zijn dan past u zich daar maar aan aan. Kunnen we er gelijk een paar leuke wetten tegenaan gooien die ipv onze waanzin in te zien.
Wij zorgen wel dat u een gevaarlijk bent als u zelfs maar in de buurt van een toestenbord komt. En dan kun u de rest doen.

Het zijn net een stel kleuters die een toren aan het bouwen zijn op zulk een onbekwame manier dat ze uiteindelijk nieuwe alles verstikkende regels moeten gaan verzinnen alleen maar omdat hun domme bouwsel niet mag omvallen.
Lever al je rechten maar in...niemand bewegen hoor...hier wordt gebouwd.

Als alles zonodig gedigitalizeerd moet worden doe het dan tenminste op lokale gesloten netwerken. Ook al problematisch maar de geest kan immers niet terug in de fles.

Btw worden etnische achtergrond, geloof, seksuele geaardheid enz ook in dat soort databases verwerkt?
Ik werk in de IT en heb vaak (grote) databases van klanten tot mijn beschikking om problemen op te lossen en daar staan zaken in die mij totaal niet aangaan. Uiteraard ga ik discreet met de gegevens om en zorg ik dat die databases vernietigd worden zodra ik er klaar mee ben, maar in de praktijk blijkt het dat men het vaak niet zo nauw neemt met jouw en mijn privacy. Alleen al het feit dat die databases vaak zonder probleem aan een IT bedrijf worden geleverd.

Sommige klanten doen moeilijk, anderen uploaden de boel zonder vragen of wat dan ook.

EDIT: Aan de andere kant zou het mijn werk een stuk moeilijker maken als ik geen db's meer kreeg van klanten. Kortom, het is allemaal ontzettend tweeledig.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2010 01:09:41 ]
pi_90617456
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 00:50 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Het gevaar is dat we nu een regering hebben die er op zich wellicht "goed" mee omgaat, maar wat over 5 of 10 jaar?
Wie zegt dat? De reden om deze bestanden te koppelen was om het mogelijk te maken om de individuele klant makkelijker te kunnen helpen. Gemeenten zijn er echter op gedoken om deze systemen te gebruiken voor fraudebestrijding, waarbij ze het eigenlijke doel links laten liggen. In Den Haag is dit bekend, maar er wordt niets aan gedaan. Reden voor mij om te geloven dat het uitgedragen doel niet het werkelijke doel is.

quote:
Wat als jij niet meer "past" in de maatschappij omdat jouw ideeën afwijken van de norm? Met 1 druk op de knop zorgt men dan dat je niet meer over je digitale geld kunt beschikken. Fysiek geld gaat verdwijnen... het is alleen een kwestie van tijd. Het wordt uiteindelijk gewoon mogelijk om iemand op "non-actief" te zetten. Dát... is o.a. erg link in mijn ogen.

Edit: En ja, voor betere hulpverlening is het gewenst voor de meldkamer & ambulancepersoneel om real-time inzage te hebben in de patiëntgegevens van de huisarts en zo de patiënt zijn/haar medische geschiedenis te kunnen raadplegen, tevens direct de beschikbaarheid van bedden in diverse ziekenhuizen te kunnen bekijken en daarnaast een pre-hospitale aankondiging, voorzien van alle benodigde gegevens, te kunnen doen bij de SEH.

In die zin heiligt het doel ook de middelen ja. Maar hoe ver moeten we gaan?
Ik moest toen ik voor het eerst over deze koppelingen hoorde (8 jaar terug) ook meteen denken aan dat soort 'Enemy of the state'-achtige taferelen. Sindsdien zijn die koppelingen alleen maar uitgebreid en ik zie het voorlopig nog niet stoppen.
pi_90618329
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 09:37 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Wie zegt dat? De reden om deze bestanden te koppelen was om het mogelijk te maken om de individuele klant makkelijker te kunnen helpen. Gemeenten zijn er echter op gedoken om deze systemen te gebruiken voor fraudebestrijding, waarbij ze het eigenlijke doel links laten liggen. In Den Haag is dit bekend, maar er wordt niets aan gedaan. Reden voor mij om te geloven dat het uitgedragen doel niet het werkelijke doel is.

[..]

Ik moest toen ik voor het eerst over deze koppelingen hoorde (8 jaar terug) ook meteen denken aan dat soort 'Enemy of the state'-achtige taferelen. Sindsdien zijn die koppelingen alleen maar uitgebreid en ik zie het voorlopig nog niet stoppen.
En het wat ik vooral ook lastig vind in dit alles is dat ik denk dat de mensen die dit alles bedenken het echt waarschijnlijk wel met de beste intenties doen maar gewoon de eventuele consequenties niet zien of bagataliseren of te naief zijn......
pi_90619077
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:15 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

En het wat ik vooral ook lastig vind in dit alles is dat ik denk dat de mensen die dit alles bedenken het echt waarschijnlijk wel met de beste intenties doen maar gewoon de eventuele consequenties niet zien of bagataliseren of te naief zijn......
Klopt, ik heb diverse gesprekken gehad met de ontwikkelaars van deze systemen. Hoewel ze wel inzien dat het ook voor andere zaken (zoals fraudebestrijding) gebruikt kan worden, wordt altijd gezegd dat dat een bijzaak is. Nou, daar denken de eindgebruikers echt heel anders over.
pi_90619247
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:40 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Klopt, ik heb diverse gesprekken gehad met de ontwikkelaars van deze systemen. Hoewel ze wel inzien dat het ook voor andere zaken (zoals fraudebestrijding) gebruikt kan worden, wordt altijd gezegd dat dat een bijzaak is. Nou, daar denken de eindgebruikers echt heel anders over.
En daar worden ze ook al wel voor gebruikt dacht ik zo, de koppeling met het RDW heeft toch een aantal WW/Bijstand frauders aan het licht gebracht?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_90619989
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 10:46 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En daar worden ze ook al wel voor gebruikt dacht ik zo, de koppeling met het RDW heeft toch een aantal WW/Bijstand frauders aan het licht gebracht?
Klopt en dat is hartstikke goed, ik juich dat toe. Sterker nog, ze mogen daarin van mij nog een stapje verder gaan. Maar het probleem is dat ALLE gegevens van ALLE Nederlanders in dit systeem gekoppeld staan. En straks komen er ook nog links met zorginstellingen, bijvoorbeeld.
  donderdag 30 december 2010 @ 11:50:55 #13
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_90621452
ik neem aan dat dit systeem verbonden is met internet?
pi_90621697
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:11 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Klopt en dat is hartstikke goed, ik juich dat toe. Sterker nog, ze mogen daarin van mij nog een stapje verder gaan. Maar het probleem is dat ALLE gegevens van ALLE Nederlanders in dit systeem gekoppeld staan. En straks komen er ook nog links met zorginstellingen, bijvoorbeeld.
Dat lijkt me al net zo kwalijk als het registreren van/op etnische achtergrond, geloofsovertuiging en seksuele geaardheid. Zit politieke orientatie er soms ook bij?
Deze dingen zijn niet haalbaar binnen de Nederlandse wet en ook het schendt ook mensenrechten.
En een arts heeft bijvoorbeeld beroepsmatige geheimhouding en heeft altijd jou toestemming nodig.

Als je dit toch leest: Proeven datamining door justitie
quote:
Het ministerie van Veiligheid en Justitie wil proeven gaan doen met sleepnet-onderzoeken op internet, waarbij combinaties van surf- en aankoopgedrag automatisch leiden tot een verdenking
Het mag dan niet overgenomen zijn maar daar zie je heel duidelijk een stap in de verkeerde richting. Verkeerd als in verkeerd verkeerd.

Ik denk dat de soep niet zo heet zal worden gegeten als ie wordt opgediend. Maar als dit ooit bewerkelijkt wordt het gewoon eng. En dat voor zo'n klein landje als we zijn...het is werkelijk van de zotten.
pi_90621750
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:56 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Dat lijkt me al net zo kwalijk als het registreren van/op etnische achtergrond, geloofsovertuiging en seksuele geaardheid. Zit politieke orientatie er soms ook bij?
Deze dingen zijn niet haalbaar binnen de Nederlandse wet en ook het schendt ook mensenrechten.
En een arts heeft bijvoorbeeld beroepsmatige geheimhouding en heeft altijd jou toestemming nodig.

Als je dit toch leest: Proeven datamining door justitie

[..]

Het mag dan niet overgenomen zijn maar daar zie je heel duidelijk een stap in de verkeerde richting. Verkeerd als in verkeerd verkeerd.

Ik denk dat de soep niet zo heet zal worden gegeten als ie wordt opgediend. Maar als dit ooit bewerkelijkt wordt het gewoon eng. En dat voor zo'n klein landje als we zijn...het is werkelijk van de zotten.
En ze hebben ook al aangegeven dat ze dat onderzoek niet overnemen, gezien de dubieuze kwaliteit er van. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_90621879
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:57 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En ze hebben ook al aangegeven dat ze dat onderzoek niet overnemen, gezien de dubieuze kwaliteit er van. ;)
Ja, dat zeg ik...maar de intentie en opdracht kwam toch echt van het ministerie. Misschien dat het rapport met opzet zo overduidelijk fout is geschreven om hen een spiegel voor te houden.
  FOK!fotograaf donderdag 30 december 2010 @ 12:04:17 #17
18921 freud
Who's John Galt?
pi_90622017
Dit soort ethische kwesties waren altijd bij mij ook een interesse-punt. Ik ben van mening dat dit soort informatie verzamelingen niet te stoppen zijn. Overheden lopen volgens mij achter op het bedrijfsleven, en zijn door wetgeving juist transparanter. Doordat de overheid wetgeving maakt om dit te mogen, weet men dat het gebeurd.

Bij bedrijven, en dan doel ik op de heule grote (creditcardmaatschappijen, banken, verzekeraars in de US, maar ook grote branche-overstijgende bedrijven in NL), doen dit volgens mij al. Als je een bedrijf hebt wat je bankzaken regelt, dan hebben ze al belachelijk veel info, doordat je alles bijna doet met elektronische betalingen. Als je dan een bank hebt die ook verzekerd, dan krijg je erg interessante potentiële informatieverzamelingen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_90622447
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:04 schreef freud het volgende:
Dit soort ethische kwesties waren altijd bij mij ook een interesse-punt. Ik ben van mening dat dit soort informatie verzamelingen niet te stoppen zijn. Overheden lopen volgens mij achter op het bedrijfsleven, en zijn door wetgeving juist transparanter. Doordat de overheid wetgeving maakt om dit te mogen, weet men dat het gebeurd.

Bij bedrijven, en dan doel ik op de heule grote (creditcardmaatschappijen, banken, verzekeraars in de US, maar ook grote branche-overstijgende bedrijven in NL), doen dit volgens mij al. Als je een bedrijf hebt wat je bankzaken regelt, dan hebben ze al belachelijk veel info, doordat je alles bijna doet met elektronische betalingen. Als je dan een bank hebt die ook verzekerd, dan krijg je erg interessante potentiële informatieverzamelingen.
De overheid moet dit niet willen..nog los van de mensenrechten en Nederlandse wet zijn dit soort "potentiële" verzamelingen enorm kwetsbaar.
Die kwetsbaarheid zal uiteindelijk zelfs kunnen leiden tot vergaande maar nutteloze criminaliseren van iedereen met een toetsenbord. Mag je straks alleen nog achter een computer onder camerabewaking of door in te loggen met een vingerafdruk? En zelfs dat zijn dan non oplossing die de problemen alleen maar erger maken.
  FOK!fotograaf donderdag 30 december 2010 @ 12:26:49 #19
18921 freud
Who's John Galt?
pi_90622883
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:14 schreef Odysseuzzz het volgende:
De overheid moet dit niet willen..nog los van de mensenrechten en Nederlandse wet zijn dit soort "potentiële" verzamelingen enorm kwetsbaar.
Kwetsbaar hoe? Waarom zou een overheid niet mee mogen groeien met de techniek? Mensen verwachten wel de service (insturen belasting, klacht achterlaten, gegevens opvragen, etc), maar niet de achterliggende techniek. Ik maak me persoonlijk drukker over het bedrijfsleven, omdat daar de transparantie nog meer ontbreekt
quote:
Die kwetsbaarheid zal uiteindelijk zelfs kunnen leiden tot vergaande maar nutteloze criminaliseren van iedereen met een toetsenbord.
Op welke manier zie je dat? Overal worden gegevens over je vastgeleged. Waarom is het inzamelen van de gegevens door de overheid criminaliseren, en van bedrijven marketing & service? Ik zie weinig onderscheid.
quote:
Mag je straks alleen nog achter een computer onder camerabewaking of door in te loggen met een vingerafdruk? En zelfs dat zijn dan non oplossing die de problemen alleen maar erger maken.
Kan je je brug naar een 1984 achitge samenleving uitleggen? Ik snap de brug niet zo van het verzamelen van gegevens, naar de beheersing van je leven, sorry :@.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_90623013
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 11:56 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Dat klopt. Formeel mag het niet. En nu de slippery slope. Het systeem wordt gebruikt door reïntegratieconsulenten. Deze moeten klanten begeleiden naar werk als ze in een uitkering zitten. Zij kunnen informatie over het traject delen met de zorginstelling. De koppelingen naar zorginstellingen zijn er al, wat deze zorginstellingen doen is een bericht sturen waarin ze aangeven dat iemand bijvoorbeeld hulp nodig heeft van de gemeente. Uiteraard staat in het protocol dat ze daarvoor toestemming van de klant moeten hebben en is niet het hele medische dossier gelinked. Maar misbruik ligt natuurlijk om de hoek en op het moment dat informatie wordt gedeeld wordt dat niet altijd duidelijk.

Het is hetzelfde als bij het electronisch patienten dossier. Leuk, makkelijk, maar hoe weet jij zeker dat er niemand van de zorgverzekeraar waar jij graag lid van wilt worden meekijkt met jou medische gegevens, als diezelfde zorgverzekeraar aandelen heeft in het ziekenhuis waar jij wordt behandeld?
pi_90623214
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:26 schreef freud het volgende:

[..]

Kwetsbaar hoe? Waarom zou een overheid niet mee mogen groeien met de techniek? Mensen verwachten wel de service (insturen belasting, klacht achterlaten, gegevens opvragen, etc), maar niet de achterliggende techniek. Ik maak me persoonlijk drukker over het bedrijfsleven, omdat daar de transparantie nog meer ontbreekt

[..]

Op welke manier zie je dat? Overal worden gegevens over je vastgeleged. Waarom is het inzamelen van de gegevens door de overheid criminaliseren, en van bedrijven marketing & service? Ik zie weinig onderscheid.

[..]

Kan je je brug naar een 1984 achitge samenleving uitleggen? Ik snap de brug niet zo van het verzamelen van gegevens, naar de beheersing van je leven, sorry :@.
Oke,
Senario: Oeps een klein deel van de centrale databank lekt. Alle details liggen op straat.
Conclusie: Dat heeft iemand met een computer gedaan. Iedereen met een computer is een potentiële crimineel. Het is hullie sckult! :o
Nep oplossing: Mensen die in contact komen met computers pesten, bespioneren en criminaliseren.
  FOK!fotograaf donderdag 30 december 2010 @ 12:46:26 #22
18921 freud
Who's John Galt?
pi_90623618
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:35 schreef Odysseuzzz het volgende:

Oke,
Senario: Oeps een klein deel van de centrale databank lekt. Alle details liggen op straat.
Conclusie: Dat heeft iemand met een computer gedaan. Iedereen met een computer is een potentiële crimineel. Het is hullie sckult! :o
Nep oplossing: Mensen die in contact komen met computers pesten, bespioneren en criminaliseren.
Mja, beetje onrealistisch denk je niet? Het is op een apparaat gebeurd wat stroom gebruikt, ergo: alles met stroom verbieden. En denk je niet dat informatie die op papier staat niet uit te lekken is? Sterker nog, info op pc's is juist beter te controleren!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_90623659
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:46 schreef freud het volgende:

[..]

Mja, beetje onrealistisch denk je niet? Het is op een apparaat gebeurd wat stroom gebruikt, ergo: alles met stroom verbieden. En denk je niet dat informatie die op papier staat niet uit te lekken is? Sterker nog, info op pc's is juist beter te controleren!
Maarja het scenario van HoppaHoppa daarentegen....
pi_90624014
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:29 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Dat klopt. Formeel mag het niet. En nu de slippery slope. Het systeem wordt gebruikt door reïntegratieconsulenten. Deze moeten klanten begeleiden naar werk als ze in een uitkering zitten. Zij kunnen informatie over het traject delen met de zorginstelling. De koppelingen naar zorginstellingen zijn er al, wat deze zorginstellingen doen is een bericht sturen waarin ze aangeven dat iemand bijvoorbeeld hulp nodig heeft van de gemeente. Uiteraard staat in het protocol dat ze daarvoor toestemming van de klant moeten hebben en is niet het hele medische dossier gelinked. Maar misbruik ligt natuurlijk om de hoek en op het moment dat informatie wordt gedeeld wordt dat niet altijd duidelijk.

Het is hetzelfde als bij het electronisch patienten dossier. Leuk, makkelijk, maar hoe weet jij zeker dat er niemand van de zorgverzekeraar waar jij graag lid van wilt worden meekijkt met jou medische gegevens, als diezelfde zorgverzekeraar aandelen heeft in het ziekenhuis waar jij wordt behandeld?
Ja, een kennis van me had dat. Ze werd door de gemeente de wajong in getreiterd. Miscchien kwam ze daar ook wel voor in aanmerking. Maar de gemeente gebruikte daarvoor ongevraagd een comercieel bedrijf als intermediair om haar te vertegenwoordigen.
En die deden net alsof ze geen rechten meer had en ze details van haar medish dossier met hen moest delen. Sterker nog ze deden net of ze geen recht had op een inkomen zonder dat te doen. En dat dus terwijl hun gewoon een comercieel bedrijf zijn en ze die aanvraag net zo goed zelf had kunnen doen (wat haar niet verteld werd). Maar ze kan niet tegen stress dus heeft er geen rechtzaak van gemaakt.

Ik bedoel maar. Gegevens deels delen met een overheidsinstantie is iets anders dan een comercieel bedrijf dat agressief zit te azen op gegevens. Uiteindelijk geloof ik dat het toch oke was afgelopen. Maar ja, het is wederom van de zotten.
pi_90624344
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:46 schreef freud het volgende:

[..]

Mja, beetje onrealistisch denk je niet? Het is op een apparaat gebeurd wat stroom gebruikt, ergo: alles met stroom verbieden.
Ja, ik hoop dat jij gelijk hebt. :D Maar het lijkt er meer op dat we nu eenmaal liever mensen in de gaten dan werkelijk een probleem op te lossen.
quote:
En denk je niet dat informatie die op papier staat niet uit te lekken is? Sterker nog, info op pc's is juist beter te controleren!
Fout.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')