Leuk die lijstjes. Ik zie dat ik ook nog wat dingen gemist heb. Leuk luistervoer dus nog voor de komende maanden.
Ik heb me zelf ook maar eens gewaagd aan een lijstje.
1. Phosphorescent - here's to taking it easy
Echt een klassieker voor mij. Nu al. Lang geleden dat ik zo heb genoten van een album. De teksten, de muziek, die stem. Het album zet je even op het verkeerde been met de opzwepende (overigens wel geweldige) binnenkomer, maar daarna krijg je een album lang melancholieke, prachtige verhalende altcountry liederen.
2. Tallest man on Earth - The Wild Hunt
Wat knap hoe deze man je weet te boeien met alleen een gitaar en een stem. Die stem die klinkt als schuurpapier, maar wel een geweldig bereik heeft. Love it or hate it. Adembenemend gitaarspel en prachtige melodieën maken dit album tot een van mijn meest gedraaide albums.
3. Broken Social Scene - Forgiveness Rock Records
De vorige plaat van Broken Social Scene was ook erg tof, maar voor mij komt op deze plaat de belofte van de band eindelijk uit. Van begin tot eind een goede en spannende plaat. Meer experimentele nummers worden afgewisselend met perfecte popliedjes.
De rest van mijn favoriete albums. Een volgorde waag ik me verder niet aan. Allemaal hebben ze hun kracht bewezen.
Stef Bos - Kloofstraat
Beste album sinds jaren van Stef Bos. De afrikaanse muziek en de nederlandse roots van Stef Bos zijn op dit album eindelijk tot een perfecte symbiose gekomen. Hele simpele, beschouwende teksten, maar wel teksten waar veel levenservaring en reiservaring uit spreekt. Muzikaal moet het album ook niet onderschat worden.
Alex Roeka - Zachtaardig vergooid
Net zoals The Tallest Man on Earth een stem waar je van houdt of niet. Alex Roeka haalt op deze plaat niet helemaal het niveau van het meesterwerk Beet van Liefde, maar weet wel weer te overuigen als een van de beste Nederlandstalige liedjesschrijvers.
Blaudzun - Seadrift Machine
Was de vorige plaat nog iets te veel een Radiohead-plaat, op deze plaat heeft Blaudzun echt een eigen sound gevonden. Deze plaat verdient het echt om in veel jaarlijstjes terug te komen. Ik heb het idee dat een groter label (Excelsior?) daar bij had kunnen helpen.
Freek de Jonge - van A tot Z
Freek de Jonge. Op TV is het vaak een eikel. Een zuurpruim. Iemand waarvan je het gevoel hebt dat hij in het verleden is blijven hangen. Maar dit album is gewoon erg goed. Samen met en blik topmuzikanten maakt hij een gevarieerde plaat, waarbij tekst en muziek in evenwicht is.
American Aquarium - Small Town Hymns
Stampende Americana. Ogenschijnlijk simpele songs, maar schrijf ze maar eens! Daarbij komt dat de teksten wel degelijk boven de middelmaat uitstijgen.
Ernst Jansz - Dromen van Johanna
Ernst Jansz vertaalde 12 lieddteksten van Bob Dylan en zette ze op cd. Ook verscheen er een boek waarin het schrijfproces te lezen is. Je kunt erover discussiëren of deze cd veel toevoegt, maar als ik eerlijk ben en kijk naar het aantal draaibeurten dan moet ik zeggen van wel. Deze cd heeft er in ieder geval toe geleid dat ik dit jaar echt naar Dylan ben gaan luisteren.
En dan zijn er nog wat albums die genoemd moeten worden, maar waar ik nu even niets over ga zeggen. Ik geloof dat ze stuk voor stuk ook bekend genoeg zijn.
The National - High Violet
Spoon - Transference
Villagers - Becoming a Jackal
Beach House - Teen Dream
Admiral Freebee - The Honey and the Knife
De Jeugd van Tenwoordig - De lachende Derde
Villagers - Becoming a Jackal
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.