John Wayne door de jaren hayneOm mezelf eens wat bij te spijkeren wat betreft oude westerns...
Stagecoach (John Ford, 1939)![stagecoach-wayne-bancroft-platt.jpg]()
Wayne's doorbraakfilm en plottechnisch erg rechtoe rechtaan, wat echter in dit geval niet hinderlijk is. Een postkoets komt door omstandigheden zonder begeleiding van militairen in vijandig Indianengebied. Daarnaast is er nog een persoonlijke afrekening van Wayne's personage dat als een aanhangsel achteraan de film hangt.
Het geheel heeft weinig diepgang en doet soms wat kluchterig aan (met veel clichés) maar ik heb me prima vermaakt. Bovendien was ik verrast door Wayne die hier een rebel-achtig personage neerzet. De Ierse dokter was ook ok.
7,5Red River (Howard Hawks, 1948)![redriver_l.jpg]()
Hier kon ik veel minder mee, en dat lag niet zozeer aan John Wayne die een goede rol neerzette als verbitterde rancher die alles of niets speelt door zijn vee voor verkoop te verhuizen van de Mexicaanse grens naar Missouri. Het ziet er bij vlagen prachtig uit (de overtocht over Red River), maar andere zaken vielen erg tegen. De film duurt erg lang, Montgomery Clift kon me niet overtuigen en Walter Brennan vond ik, net als in Rio Bravo, vreselijk irritant als bijdehante oldtimer
6
[intermezzo]
Shane (George Stevens, 1953)![1233248790-large.jpg]()
Dit vond ik een geweldige western. Alan Ladd is Shane een gunslinger die opduikt bij een arme boerenfamilie die bedreigd wordt door een grote rancher. De zoon (een jaar of zes) van de familie idoliseert Shane en ook de vrouw des huizes is onder de indruk. Ladd speelt Shane geweldig en de film is fantastisch geschoten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het bekende einde is ook fantastisch, net als de vechtpartij vlak daarvoor. Ik had om de een of andere redenen altijd het idee dat George Stevens een ontzettend oubollige regisseur was, maar ik ga nu toch maar eens meer hem van kijken.
Overigens is Sergio Leone waarschijnlijk ook behoorlijk fan van deze film
9[/intermezzo]
The Man Who Shot Liberty Valance (John Ford, 1962)![libertyvalance-b.jpg]()
Hoe belangrijk is de waarheid als iedereen de leugen gelooft? Een op zich weinig interessante rol voor Wayne, behalve dan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. En de film moet het ook niet hebben van James Stewart die erg ouderwets aandoet, of Lee Marvin (tjongejonge, die moet veel beter kunnen dan dit). Het zijn andere dingen die deze film in orde maken, en dan vooral het idee waarmee gespeeld wordt. Briljant is het echter allemaal niet.
John Carradine en Andy Devine (de koetsier) uit Stagecoach deden ook nog mee in kleine rollen.
6The Shootist (Don Siegel, 1976)![a%20Don%20Siegel%20The%20Shootist%20John%20Wayne%20DVD%20Review%20PDVD_009.jpg]()
De laatste film die Wayne maakte, onder regie van actiemeester Don Siegel, gaat over een stervende revolverheld die zijn laatste dagen slijt in een stadje in Nevada waar alle sporen van het westen langzaam verdwijnen. Wayne's personage probeert de verheerlijking van zijn figuur tegen te houden, en het was verfrissend om te zien hoe er met de dood wordt omgegaan in deze western.
Eerlijk gezegd vond ik dit de beste van de Wayne's die ik gezien had, omdat Wayne zelf heel anders lijkt te acteren, veel meer naturel en minder bombastisch. Het is in feite ook geen western, maar meer een drama, en ik was verbaasd over hoe goed Wayne in staat was om een stervende man te spelen. Lauren Bacall was ook erg goed, jammer van Ron Howard's overacteren. Oh, en John Carradine doet ook weer mee.
Geen opbeurende film, maar een waardige afsluiter van zijn carriere.
8,5
Life's a Peckinparty
Lee Marvin en James Stewart waren echt briljant in The Man Who Shot Liberty Valance.
Beter kunnen? Zelden zo'n goeie film gezien.
mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
the last house on the left
![cine-last-house-remake.jpg]()
met Sara Paxton, Monica Potter en Garret Dillahunt
John en Emma Collingwood en hun dochter Mari verblijven in een vakantiehuis in de bossen. Mari krijgt toestemming van haar ouders om haar vriendin Paige op te zoeken in het nabijgelegen dorp. Maar wanneer het tweetal daar in de handen van een groepje criminelen terechtkomt, worden ze ontvoerd...
Tja, ik vond het een 13 in een dozijn film.
Niet slecht, niet geweldig, beetje voorspelbaar.
Het eind was leuk bedacht.
Hij krijgt van mij een 6.5
Op IMDB heeft hij een 6.6 gekregen.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖