abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90507904
Originele topicstart:
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:34 schreef Ciske- het volgende:
Zijn er nog meer mensen die het zo leuk vinden om te sparen dat ze soms moeite hebben met geld uitgeven?

Van huis uit heb ik altijd al meegekregen verstandig om te gaan met geld. Geen geld uitgeven wat je niet hebt, letten op aanbiedingen, goed vergelijken bij grote aankopen, etc.. enfin de 'normale' dingen dus. Echt pietepeuterig werd er overigens niet gedaan bij ons thuis.

Zelf ben nog ietsje fanatieker, alhoewel dat wat betreft m'n verhouding inkomsten / vaste lasten niet heel strikt nodig zou zijn. Ik vind het gewoon leuk en een soort uitdaging om zo zuinig mogelijk te leven en veel te sparen. Ik draag gerust een paar jaar dezelfde winterjas, heb geen 8 paar schoenen en hoef niet elk jaar een nieuw mobieltje. Verder vind ik het leuk om alle inkomsten / uitgaven bij te houden in een excelbestandje, niet zozeer uit angst dat ik tekort zal komen maar meer omdat een groeiende spaarrekening me blij maakt en motiveert O+

Mijn zus vindt me er een beetje in doorslaan zegt ze, maar die koopt dan ook alles wat ze leuk vindt. Als we weleens samen gaan winkelen loopt zij dus al snel met 3 tassen vol en ik hooguit met 1 halfvolle :+ Zelf ben ik totaal geen impulsaankoper. Als er een leuk boek uitkomt dan kan ik best wachten tot ze het bij de bibliotheek hebben ipv het direct op bol.com te bestellen. Winkelen doe ik dan ook meer voor de gezelligheid dan om veel geld uit te geven. Toch vind ik mezelf geen krent. Als we ergens wat gaan eten of drinken ben ik niet te beroerd om de rekening te betalen, zuinig doen is voor mij niet gelijk aan profiteren van anderen en ik heb ook geen moeite met geld uitgeven aan dingen die ik gezellig vind :) Maar ik fiets wel gerust een blokje om voor de duo verpakking tandpasta die in de aanbieding is bij de drogist :P Ach ja, een beetje krenterig is het misschien wel..

Waar besparen jullie zoal op? Deel hier je ervaringen en tips! ^O^
en de laatste post
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 20:24 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik ook, en de foldertjes bekijk ik online:

Zet dat in een tekstbestandje en sla het op als .bat
Als je je browser open hebt staan, even het bat bestandje aanklikken en alle aanbiedingen vliegen om je oren.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
start /d explorer http://www.ah.nl/bonus
start /d explorer http://www.c1000.nl/aanbiedingen
start /d explorer http://www.lekkerdoen.nl/dirk-bas-digros/aanbiedingen
start /d explorer http://www.plus.nl/
start /d explorer http://www.mcd-supermarkt.nl/
start /d explorer http://www.hoogvliet.com/weekvoordeel/weekvoordeel/onlinefolder.aspx
start /d explorer http://www.coop.nl/index.cfm?action=aanbiedingen.main
start /d explorer http://www.jumbosupermarkten.nl
start /d explorer http://www.spar.nl/nucontroller.asp?portalid=1&navid=43&lcid=nl
  maandag 27 december 2010 @ 20:35:48 #2
97111 ukga
Siewosie baas
pi_90508319
quote:
Ik draag gerust een paar jaar dezelfde winterjas,
Als je een kwaliteitief goede jas koopt, kan dit ook makkelijk.
Zelf bespaar ik op dvd's. die download ik. koop er 100 voor circa 17 euro.
Voor mn eiwitten (whey) zoek ik elke maand wel waar de goedkoopste te koop zijn.
In de sportschool neem ik altijd me eigen drinken mee (budon met water)
In de supermakrt neem ik altijd een doos ipv een tas. Dit staat meer 'straat' bespaart me een tasje van 25 cent die ik thuis toch wegflikker.
pi_90513551
Bedankt voor die links snabbi ^O^

In reactie op laatste berichten uit het vorige deel.. ik vind het juist leuk om reclameblaadjes door te bladeren onder de koffie oid. En dan te profiteren van 2 voor 1 aanbiedingen, of meer stuks verpakkingen. Het is niet alsof ik tegen mijn zin 10 km omfiets om dat ik die 10 cent goedkopere tandpasta moét hebben ofzo. Zoals iemand al zei, vaak gaat het alles bij elkaar om veel meer dan een paar cent. En als je er dan voor jezelf ook nog plezier uit haalt, why not? :)
pi_90668756
Geweldig!Eendeel2vanhetvrekkigeschrapertopic!FFvolgenvoordiemeesterlijketips! ^O^
Sorryvoordeweinigespatiesenentersindezepost,zoslijtmijntoetsenbordmindersnel!
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  vrijdag 31 december 2010 @ 16:21:59 #5
97111 ukga
Siewosie baas
pi_90681095
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 11:20 schreef CoExist het volgende:
Geweldig!Eendeel2vanhetvrekkigeschrapertopic!FFvolgenvoordiemeesterlijketips! ^O^
Sorryvoordeweinigespatiesenentersindezepost,zoslijtmijntoetsenbordmindersnel!
:D :'( en _O-
pi_90721956
Guido zei het ook in zijn oudejaarsconference 2010: als je rijk wil worden, moet je minder plee papier gebruiken.

Ik sla toch even over ;)
pi_90727303
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 21:21 schreef Tha_Duck het volgende:
Guido zei het ook in zijn oudejaarsconference 2010: als je rijk wil worden, moet je minder plee papier gebruiken.

Ik sla toch even over ;)
Noem me lui, maar de besparen op producten die geen reet kosten zijn me te veel moeite. Ik werk vanaf de andere kant. Ik kijk naar de posten waaraan ik het meest uitgeef en steek energie in.
pi_90732180
In het engels heet dat verkeerde soort krenterigheid ook wel "Penny Wise, Pound Foolish"
pi_90749337
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 01:03 schreef VanishedEntity het volgende:
In het engels heet dat verkeerde soort krenterigheid ook wel "Penny Wise, Pound Foolish"
Nog een paar;

Zuinigheid bouwt huizen als kastelen

klagers geen nood , en pochers geen brood

Van geld dat we niet hebben, kopen we dingen die we niet nodig hebben, om indruk te maken op mensen die we niet mogen.

Sommige mensen hebben een duur horloge, ik heb liever de tijd....

Wie niet steelt of erft, blijft arm tot hij sterft!

If you look after the pennies the pounds will look after themselves.

;)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_90759639
Met welk doel bespaar je?

Ik zie het om me heen dat wanneer die een hobby gaat worden, ze nooit geld uitgeven. Steeds minder en minder. Dan heb je een rekening en dan wil je niks uitgeven omdat het dan zonde is voor die straffe periode waarin je brood met harde korstjes hebt moeten herkauwen
  zondag 2 januari 2011 @ 20:57:07 #11
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_90762813
Kijk, besparen is nooit verkeerd. Als je op bijv. verzekeringen kunt besparen door even naar independer te surfen, dan heb je gewoon euro's bespaard.
Bij mij het afgelopen jaar (2010) op:
- de autoverzekering: 10 euro / maand.
- de zorgverzekering: 15 euro / maand.
- de TV/internet/telefoon: 10 euro / maand,
- energie: 15 euro / maand.

Dat is bij elkaar - door een klein beetje zoeken - per maand dus 50 euro besparen op zaken die je toch al (nodig) had en die je ook nodig zult blijven hebben... Bovendien heb ik de schurft aan verzekeraars, dus elke euro die ik daaraan niet hoef te betalen is er een die ik het liefst meteen drie keer uitgeef ;).

Verder besparen kan wel, maar dan moet er wel veel moeite worden gedaan:
- boodschappen gestructureerder inkopen
- minder auto rijden
- minder douchen
- kachel minder hoog

Dat zijn dus dingen die ik liever niet doe. Wat echter wél goed werkt, is om bij te houden wat je allemaal uitgeeft / verbruikt. Dat leidt tot inzicht in 'waar gaat het geld naartoe' en op die manier kun je veel gerichter sturen op uitgaven (zowel de noodzakelijken als de gewensten).

Door bijhouden en door slim om te gaan met typische 'low interest'-producten (verzekeringen, energie) kan ik gewoon blijven uitgeven wat ik wil. Eigenlijk zie ik het besparen op veel dingen als een mogelijkheid om meer leuke dingen te doen/kopen of biertjes te drinken met vrienden. Zeg maar: een optimalisatie van de cashflow :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  zondag 2 januari 2011 @ 22:28:21 #12
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_90769246
Budgetteren en financiën stroomlijnen is ook een van mijn hobby's geworden sinds ik alleen sta. Het is zeker niet zo dat ik mezelf alles ontzeg, of om rij voor een dubbeltje, maar ieder abonnement of grotere uitgave gaat wel even voor de "commissie" in de bovenkamer voordat ik beslis. Ben absoluut niet gierig, ga iedere dag wel buiten de deur lunchen / dineren (single jongen eh :)) 2 x per maand even pilzen in de kroeg en besteed veel aan mijn hobby, maar dat soort dingen doe je het voor lijkt me. Alles oppotten is ook niet alles. Leuk topic! Voor mensen die hulp zoeken op dit gebied, zie mijn topic: [Aangeboden] hulp bij financiële administratie/uitgaven/schulden etc.
pi_90769267
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 20:57 schreef Goverman het volgende:
Eigenlijk zie ik het besparen op veel dingen als een mogelijkheid om meer leuke dingen te doen/kopen of biertjes te drinken met vrienden. Zeg maar: een optimalisatie van de cashflow :)
Inderdaad. Ik zal niet echt minder gaan uitgeven, maar wil er gewoon meer producten/diensten van kopen :P
pi_90795802
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 16:31 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Van geld dat we niet hebben, kopen we dingen die we niet nodig hebben, om indruk te maken op mensen die we niet mogen.
Wat een geweldige spreuk! :D

Zo juist een paar nieuwe Converse sneakers gekocht voor ¤ 85,-
Fuck sparen! :W
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_90796017
Leuk, een vervolg! Ik ben ook wel bang dat veel mensen (including me) verslaafd raken en niet meer kunnen genieten van het uitgeven van geld. Maar goed, dat zien we dan wel weer ;)
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_90796672
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 15:46 schreef mark_dabomb het volgende:
Leuk, een vervolg! Ik ben ook wel bang dat veel mensen (including me) verslaafd raken en niet meer kunnen genieten van het uitgeven van geld. Maar goed, dat zien we dan wel weer ;)
Wel ff je sloeber besparings tips posten hé!
Hebben mensen die een minder gefortuneerde spaarrekening hebben ook wat te lachen!
pi_90806960
Tips,

- Poep en plas op de zaak geld verdienen en geen kosten dubbele winst!
- Films/muziek downloaden en alleen kopen als ze goed blijken te zijn en je er dus waarde aan hecht
- Sportschool opzeggen hardlopen gaat prima buiten *O* net als zwemmen (in de zomer) voetballen etc kan ook allemaal met weinig geld.
- Geen korte ritjes met een motorvoertuig maken (Tenzij zware last o.i.d..) pak de fiets of de benenwagen.
- Ieder jaar al je abonnementen/verzekeringen bekijken/aanpassen

Succes! ^O^
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
  maandag 3 januari 2011 @ 19:49:09 #18
97111 ukga
Siewosie baas
pi_90807031
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:47 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Tips,

- Poep en plas op de zaak geld verdienen en geen kosten dubbele winst!
Inc. telefoon en laptops opladen etc op je werk :D
pi_90807256
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:49 schreef ukga het volgende:

[..]

Inc. telefoon en laptops opladen etc op je werk :D
Idd :)
pi_90810589
quote:
[b]Op maandag 3 januari 2011 19:47 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
- Films/muziek downloaden en alleen kopen als ze goed blijken te zijn en je er dus waarde aan hecht
Dat is niet besparen, dat is diefstal.

In dat geval is mijn tip om gewoon met een vol winkelwagentje de supermarkt uit te lopen zonder te betalen.
pi_90812907
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 20:51 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Nee dat is een sample bekijken en/of beluisteren indien niet ok delete ik het meten :)
Net zoals je vroeger bij de platenzaak een lp kon beluisteren voordat je deze wel of niet ging aanschaffen :7
pi_90813913
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 20:51 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

In dat geval is mijn tip om gewoon met een vol winkelwagentje de supermarkt uit te lopen zonder te betalen.
Is geen diefstal, voor eigen gebruik mag je downloaden!
pi_90814308
quote:
Op maandag 3 januari 2011 21:33 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:

[..]

Nee dat is een sample bekijken en/of beluisteren indien niet ok delete ik het meten :)
Net zoals je vroeger bij de platenzaak een lp kon beluisteren voordat je deze wel of niet ging aanschaffen :7
Wat let je om naar de FRS te gaan en daar te luisteren da?

Of via iTunes, de eerste 30 seconden luisteren (wordt 90 dacht ik).

Ofwel, compleet zinloos.
pi_90814360
quote:
Op maandag 3 januari 2011 21:51 schreef IonTech het volgende:

[..]

Is geen diefstal, voor eigen gebruik mag je downloaden!
Ik mag mezelf ook verdedigen, zal ik je eve op je bek slaan? Omdat het kan.

Ofwel, lul niet zo krom. Diefstal is niet besparen.
pi_90816804
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 21:58 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Diefstal is een strafrechtelijk delict, muziek downloaden is dat niet.
Om het nog even makkelijk voor je te maken: muziek downloaden voor eigen gebruik is geen diefstal.

Kortom, mooi besparen op muziek :)
pi_90817057
Dude, ten eerste is het legaal. Ten tweede ontneem je niks, je kopieert alleen iets. Volgende keer even nadenken aub.
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
  maandag 3 januari 2011 @ 22:48:15 #27
97111 ukga
Siewosie baas
pi_90817231
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 21:58 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

tuurlijk wel, je spaart toch geld uit :D
pi_90817244
Tuurlijk, wacht maar tot je zelf iets gemaakt hebt en dat iedereen het zomaar download. Kijken hoe je dan jankt.

Stelen is geen besparen, simpel. En dan kan je wel tof doen, en de grote man proberen uit te hangen" je weet hoe het in het echt zit.
pi_90817297
quote:
Op maandag 3 januari 2011 22:48 schreef ukga het volgende:

[..]

tuurlijk wel, je spaart toch geld uit :D
Ik kom morgen je voorraadkast leeghalen, spaar ik ook wat geld uit. Al ben ik bang dat ik die no-name producten niet te vreten vind.
pi_90817307
Ik steel niks, dat is illegaal.
  maandag 3 januari 2011 @ 22:50:26 #31
97111 ukga
Siewosie baas
pi_90817365
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:49 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ik kom morgen je voorraadkast leeghalen, spaar ik ook wat geld uit. Al ben ik bang dat ik die no-name producten niet te vreten vind.
Ja kom maar. het bespaart jou dan toch geld? want mijn gestolen eten hoef jij neit meer te kopen
pi_90817706
Het downloaden van een film is niet te vergelijken met iemands voorraadkast leeghalen of stelen uit de supermarkt, kom op nou man. :')
  maandag 3 januari 2011 @ 22:58:36 #33
97111 ukga
Siewosie baas
pi_90817848
quote:
10s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:56 schreef Neraice het volgende:
Het downloaden van een film is niet te vergelijken met iemands voorraadkast leeghalen of stelen uit de supermarkt, kom op nou man. :')
laat hem. dat weet ie heus wel
pi_90817858
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:49 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Iedereen die spaart heeft no-name producten :')
pi_90818033
quote:
Op maandag 3 januari 2011 22:56 schreef Neraice het volgende:
Inderdaad, de mensen die in een film spelen (acteurs) doen dat voor niks. De decors worden ook gratis gebouwd door decormakers. De camera's haal je gratis op bij de camera-afhaal-toko en daarna zijn er mensen die gratis en voor niks de film monteren. Als dat gebeurd is is er een bedrijf zo liefdadig om alles op een bluray te zetten, welke door van Gend en Loos kosteloos naar de winkel wordt gebracht waar jij hem gratis uit het vak kan pakken en meenemen.

Nee inderdaad, het is iets heel anders om iets uit de supermarkt te stelen, of een film te stelen.

En dan kan je gaan letterneuken op de wet, maar feit blijft dat je iets waar mensen arbeid hebben verleend jouw eigen maakt. Een bizarre maas in de wet.
pi_90818384
langs de voedselbank? niemand die ooit wat controleert, gewoon joggingbroek aan en gaan.
dont get high on your own supply
pi_90818424
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 23:01 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Inderdaad, de mensen die in een film spelen (acteurs) doen dat voor niks. De decors worden ook gratis gebouwd door decormakers. De camera's haal je gratis op bij de camera-afhaal-toko en daarna zijn er mensen die gratis en voor niks de film monteren. Als dat gebeurd is is er een bedrijf zo liefdadig om alles op een bluray te zetten, welke door van Gend en Loos kosteloos naar de winkel wordt gebracht waar jij hem gratis uit het vak kan pakken en meenemen.

Nee inderdaad, het is iets heel anders om iets uit de supermarkt te stelen, of een film te stelen.

En dan kan je gaan letterneuken op de wet, maar feit blijft dat je iets waar mensen arbeid hebben verleend jouw eigen maakt. Een bizarre maas in de wet.
Ah eindelijk.

Of het moreel verwerpelijk is kun je over discusieren. Ook dat vind ik niet het geval, want als er een film uitkomt die ik graag wil zien ga ik gewoon naar de bioscoop en betaal de hoofdprijs. Hetzelfde geldt voor muziek in de vorm van een concert oid. Maar om in de auto alleen origineel gekochte cd's te hebben gaat me te ver en dus brand ik deze.

Bovendien, als een van bovengenoemde personen iets tekort zou komen zou ik erover nadenken, maar laat het nou precies het tegenovergestelde zijn.
pi_90818491
:D

Ik hoop dat je zelf doorhebt dat je onzin praat. Die blu-ray ontneem ik toch niet? Mocht jij een manier vinden om mijn voorraadkast te kopiëren: be my guest.
pi_90818667
quote:
Op maandag 3 januari 2011 23:09 schreef Neraice het volgende:
:D

Ik hoop dat je zelf doorhebt dat je onzin praat. Die blu-ray ontneem ik toch niet? Mocht jij een manier vinden om mijn voorraadkast te kopiëren: be my guest.
Wacht maar tot je zelf iets maakt wat kopieerbaar is (film, muziek, software, etc.). Ik weet nu al dat je de grootste jankert gaat zijn, omdat mensen je niet betalen voor het gebruik ervan.
pi_90818780
quote:
Op maandag 3 januari 2011 23:08 schreef IonTech het volgende:

[..]

Ah eindelijk.

Of het moreel verwerpelijk is kun je over discusieren. Ook dat vind ik niet het geval, want als er een film uitkomt die ik graag wil zien ga ik gewoon naar de bioscoop en betaal de hoofdprijs. Hetzelfde geldt voor muziek in de vorm van een concert oid. Maar om in de auto alleen origineel gekochte cd's te hebben gaat me te ver en dus brand ik deze.

Bovendien, als een van bovengenoemde personen iets tekort zou komen zou ik erover nadenken, maar laat het nou precies het tegenovergestelde zijn.
Het gaat er niet om of iemand tekort komt, het gaat erom dat er iemand arbeid en tijd in gestoken heeft. En daar wordt een vergoeding voor gevraagd. Of dat nu 2 knikkers is, een raketijsje of 20 euro.

Al het slappe gelul dat het zo duur is tegenwoordig veeg ik me reet mee af, een liedje kost je max 99 cent, een film van elke maanden oud kost nog geen tientje in de winkel.
pi_90818824
Alsof die dingen nog gemaakt zouden worden als ze er geen winst mee zouden maken.
pi_90819032
quote:
Op maandag 3 januari 2011 23:14 schreef Neraice het volgende:
Alsof die dingen nog gemaakt zouden worden als ze er geen winst mee zouden maken.
Wat is dat nou weer voor een domme zijsprong? Het gaat er toch helemaal niet om of er winst op gemaakt wordt? Een supermarkt maakt ook winst, mag je die dan ook gratis leeghalen?
  maandag 3 januari 2011 @ 23:21:08 #43
97111 ukga
Siewosie baas
pi_90819134
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 23:12 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Wacht maar tot je zelf iets maakt wat kopieerbaar is (film, muziek, software, etc.). Ik weet nu al dat je de grootste jankert gaat zijn, omdat mensen je niet betalen voor het gebruik ervan.
pi_90819140
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 23:14 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of iemand tekort komt, het gaat erom dat er iemand arbeid en tijd in gestoken heeft. En daar wordt een vergoeding voor gevraagd. Of dat nu 2 knikkers is, een raketijsje of 20 euro.

Al het slappe gelul dat het zo duur is tegenwoordig veeg ik me reet mee af, een liedje kost je max 99 cent, een film van elke maanden oud kost nog geen tientje in de winkel.
Klopt, ik zeg ook nergens dat diegene er niet aan moet verdienen.
Maar ik ga in ieder geval niet betalen voor een cd/muziek *O*
pi_90819245
Ik doelde op het feit dat die makers er oh zo veel last van ondervinden als ik een film download.

En nogmaals, een supermarkt leeghalen is illegaal, het downloaden van een film voor eigen gebruik niet.
pi_90819918
Okay... kunnen we de download-discussie nu langzaamaan verlaten en weer doorgaan op het hoofdpad van dit topic? O+
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_90848350

Om toch on-topic te blijven:
Eind van de week mijn eerste eigen huis, heb er zin in, zal alleen wel flink op de kleintjes letten worden :)
pi_90849613
Voor besparingen heb ik mijn zorgverzekering maar eens tegen het licht gehouden.

Mijn aanvullende verzekering en tandverzekering eruit kieperen levert me zo € 31 per maand op. In plaats van de verzekeringsmaatschappij te blijven spekken ga ik zelf een spaarpotje opzetten voor niet-gedekte medische kosten (tandarts, fysiotherapie, vaccinaties voor reizen naar het buitenland etc.). Uiteraard hoop ik dat ik dit spaarpotje niet hoef aan te spreken, afgezien van 2x halfjaarlijkse controle van mijn gebit. :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 04-01-2011 21:17:48 ]
pi_90853000
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 19:51 schreef lyolyrc het volgende:
Uiteraard hoop ik dat ik dit spaarpotje niet hoef aan te spreken, afgezien van 2x halfjaarlijkse controle van mijn gebit. :s)
1x per jaar naar de tandarts voor controle is echt ruim voldoende, kun je die ene afspraak ook mooi besparen.
pi_90854122
Je moet altijd scherp op je autoverzekering zijn. Vorig jaar nieuwe auto gekocht en met 0 schadevrije jaren begonnen met 90 euro in de maand premie all risk en al na 1 maand hadden we schade die we ook hebben geclaimd. Na een jaar werd de nieuwe polis aangeboden voor 180 euro door de schade, een enorme stijging die veel mensen dan maar zwijgend accepteren, maar we konden gewoon naar een andere verzekeraar overstappen en weer met 0 schadevrije jaren beginnen voor 105 euro per maand. Met die stap hebben we 75 euro in de maand premiestijging voorkomen

Trouwens, we hebben expres een diesel auto gekocht, want we rijden toch wel snel 25.000 km per jaar. Een liter euro 1,64 euro, een liter diesel 1,31 euro. Dan kunnen we in het dorp bij een onbemande pomp met 11 cent korting tanken, dus 1,20 liter per liter. Nou, we hebben een 70 liter tank, dus die 11 cent is ook de "moeite" waard.

Met energie is het lastiger. Het is niet te controleren of NUON, Eneco of NEM de goedkoopste is omdat de prijs toch wordt bepaald door de olieprijs. De zuinigheid zit 'm in het gasverbruik, een trui aan en wat minder vaak de kachel aan helpt heel veel. Gas is zo duur dat ik me bijna afvraag waarom we nog een CV installatie hebben en niet de verwarming in het geheel op electriciteit overzetten.

Mensen zijn te makelijk met mobieltjes, ze moeten de mobiel gewoon kopen en alleen het abonnement voor het bellen nemen, dat spaart veel geld uit.

En dan nog kabel tv en internet, de moeite waard om goed af te wegen wat voor jou het beste is

Boodschappen, sinds ik 2 kinderen heb (nu zijn ze 0 en 2 jaar), ben ik ook scherp op boodschappen, vooral luiers. Deze week:

3 pakken Pampers 30 euro, Kruidvat 3 pakken eigen merk in de aanbieding 15 euro (3 halen 2 betalen). Dus ik weer met 6 pakken Kruidvat luiers de winkel uit

Senseo koffie 36 pads kost 3,30 euro en dat is 3 pakken 9,90. Deze week Vomar koffiepads voor Senseo machine 3 pakken 5 euro

Mr Edet toilet papier 32 rollen voor 6 euro, normaal iets van 9 euro

En vooral ook Gillette scheergel, normale prijs 4,50 euro, vaak bij Albert Heijn 1+1 gratis. Als die actie er is, koop ik er iets van 8 zodat ik een half jaar voorraad heb tot er weer ergens een volgende actie is

Als je al die dingen optelt en over je wekelijkse boodschappen uitspreid, dan bespaar je snel 20 euro per week. Je wordt er geen miljonair van nee, maar waarom zou je het laten liggen ?

Een beetje op de kleintjes letten en dat wat je uitspaart aan een extra vakantie besteden, een mooi doel....
pi_90854773
Grootste besparing voor mij vanaf nu:

niet meer met de auto naar het werk (41 km) maar OV pakken. OV is gratis (student) en heb tegenwoordig een fietskluis bij station, vanaf daar nog 4 km fietsen (komt bij mn werk geen OV). Fietskluis is 105 per jaar ofzo, maar verdien je dubbel en dwars terug :) 10 minuten extra reistijd ofzo enkele reis.

En verder valt het wel mee, gewoon normaal doen verder maar niet overdreven zuinig dat je saai thuis komt te zitten zegmaar ipv leuke dingen doen. Bevalt me prima zo eigenlijk.
pi_90858233
Ik ga vanaf dit voorjaar ook besparen op mijn reiskosten woon-werkverkeer. Ik heb een brommer gekocht en een benzineverbruik van 1 op 16 versus 1 op 50 en bovendien een iets kortere route geeft een besparing van ruim 5 euro voor iedere dag dat ik de brommer pak. (auto ca 40 km, bromfiets ca. 32 km).
Met de auto ben ik nu gemiddeld zo'n 50 minuten onderweg i.v.m. files, ik verwacht niet dat dat met de brommer veel langer zal zijn. Met de brommer rij ik een lekker lang stuk langs de provinciale weg, dus geen last van kruisingen en dergelijke en over het fietspad langs de file.

Overigens wel een investering van ca. 1000 euro, dus dat zijn eerst 200 ritjes voordat ik ook maar een cent zal besparen. Maar dat is omdat ik niet een afgetrapte Puch wou hebben maar iets met meer stijl (viertakt schakelbrommer).

En niet onbelangrijk, het lijkt me ook gewoon leuk om lekker op de brommer te rijden in plaats van altijd maar in de auto. Ik zit al de hele dag in een auto van de zaak die ik niet mee naar huis kan nemen, dus dan is een beetje uitwaaien tijdens woon-werk verkeer best lekker.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 22:27:08 #53
283395 HeetBoven
pi_90859301
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:10 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik ga vanaf dit voorjaar ook besparen op mijn reiskosten woon-werkverkeer. Ik heb een brommer gekocht en een benzineverbruik van 1 op 16 versus 1 op 50 en bovendien een iets kortere route geeft een besparing van ruim 5 euro voor iedere dag dat ik de brommer pak. (auto ca 40 km, bromfiets ca. 32 km).
Met de auto ben ik nu gemiddeld zo'n 50 minuten onderweg i.v.m. files, ik verwacht niet dat dat met de brommer veel langer zal zijn. Met de brommer rij ik een lekker lang stuk langs de provinciale weg, dus geen last van kruisingen en dergelijke en over het fietspad langs de file.

Overigens wel een investering van ca. 1000 euro, dus dat zijn eerst 200 ritjes voordat ik ook maar een cent zal besparen. Maar dat is omdat ik niet een afgetrapte Puch wou hebben maar iets met meer stijl (viertakt schakelbrommer).

En niet onbelangrijk, het lijkt me ook gewoon leuk om lekker op de brommer te rijden in plaats van altijd maar in de auto. Ik zit al de hele dag in een auto van de zaak die ik niet mee naar huis kan nemen, dus dan is een beetje uitwaaien tijdens woon-werk verkeer best lekker.
top idee voor de aanstaande lente, al denk ik wel dat de komende 2 maanden nog wel even afzien wordt qua kou. Zeker volhouden in de lente / zomer / herfst maanden, scheelt echt bakken met geld!
  dinsdag 4 januari 2011 @ 22:27:48 #54
283395 HeetBoven
pi_90859339
[quote]1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:27 schreef HeetBoven het volgende:

[..]
-dubbel-
pi_90861381
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 21:03 schreef Arjan4all het volgende:
Je moet altijd scherp op je autoverzekering zijn. Vorig jaar nieuwe auto gekocht en met 0 schadevrije jaren begonnen met 90 euro in de maand premie all risk en al na 1 maand hadden we schade die we ook hebben geclaimd. Na een jaar werd de nieuwe polis aangeboden voor 180 euro door de schade, een enorme stijging die veel mensen dan maar zwijgend accepteren, maar we konden gewoon naar een andere verzekeraar overstappen en weer met 0 schadevrije jaren beginnen voor 105 euro per maand. Met die stap hebben we 75 euro in de maand premiestijging voorkomen

Trouwens, we hebben expres een diesel auto gekocht, want we rijden toch wel snel 25.000 km per jaar. Een liter euro 1,64 euro, een liter diesel 1,31 euro. Dan kunnen we in het dorp bij een onbemande pomp met 11 cent korting tanken, dus 1,20 liter per liter. Nou, we hebben een 70 liter tank, dus die 11 cent is ook de "moeite" waard.

Met energie is het lastiger. Het is niet te controleren of NUON, Eneco of NEM de goedkoopste is omdat de prijs toch wordt bepaald door de olieprijs. De zuinigheid zit 'm in het gasverbruik, een trui aan en wat minder vaak de kachel aan helpt heel veel. Gas is zo duur dat ik me bijna afvraag waarom we nog een CV installatie hebben en niet de verwarming in het geheel op electriciteit overzetten.

Mensen zijn te makelijk met mobieltjes, ze moeten de mobiel gewoon kopen en alleen het abonnement voor het bellen nemen, dat spaart veel geld uit.

En dan nog kabel tv en internet, de moeite waard om goed af te wegen wat voor jou het beste is

Boodschappen, sinds ik 2 kinderen heb (nu zijn ze 0 en 2 jaar), ben ik ook scherp op boodschappen, vooral luiers. Deze week:

3 pakken Pampers 30 euro, Kruidvat 3 pakken eigen merk in de aanbieding 15 euro (3 halen 2 betalen). Dus ik weer met 6 pakken Kruidvat luiers de winkel uit

Senseo koffie 36 pads kost 3,30 euro en dat is 3 pakken 9,90. Deze week Vomar koffiepads voor Senseo machine 3 pakken 5 euro

Mr Edet toilet papier 32 rollen voor 6 euro, normaal iets van 9 euro

En vooral ook Gillette scheergel, normale prijs 4,50 euro, vaak bij Albert Heijn 1+1 gratis. Als die actie er is, koop ik er iets van 8 zodat ik een half jaar voorraad heb tot er weer ergens een volgende actie is

Als je al die dingen optelt en over je wekelijkse boodschappen uitspreid, dan bespaar je snel 20 euro per week. Je wordt er geen miljonair van nee, maar waarom zou je het laten liggen ?

Een beetje op de kleintjes letten en dat wat je uitspaart aan een extra vakantie besteden, een mooi doel....
Helemaal mee eens.
Nee bijna: gewone koffie kopen is nog veel voordeliger (en lekkerder)
Ik weet het ook niet
pi_90861477
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:10 schreef Ivo1985 het volgende:

Wat voor een heb je gekocht, en, als ik het mag weten, waar? Zit hier zelf ook over te denken namelijk. Wordt gek van het OV, vooral voor het geld wat ik er aan uitgeef levert het veel te veel frustratie op. Een auto is ook niet echt een optie voor het traject dat ik af wil leggen.
Ik weet het ook niet
  woensdag 5 januari 2011 @ 10:29:54 #57
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_90871910
Lopen scooters tegenwoordig 1 op 50? Dan is er een hoop veranderd sinds ik er een had :D
pi_90872979
Nadeel van die brommers/scooters is altijd dat je nog uren stinkt naar al die uitlaatgassen.
pi_90873475
Ik probeer te besparen op gasverbruik. Zit met een dik vest aan en de verwarming op 17.5 :) Lampen uit wanneer we niet in de ruimtes zijn tenzij het spaarlampen zijn. Boodschappen bij Aldi of Lidl behalve pindakaas en zulks. Probeer zoveel mogelijk te fietsen al is dat er deze koude winter vooralsnog erg bij in geschoten :') Bij de Toyota verzekeringen 2 extra schadevrije jaren erbij weten te pingelen waardoor de all risk premie 16 euro per maand naar beneden schoot ^O^
We hebben geen abonnementen op sportschool, tijdschriften, krant etc. Nieuw is 'gratis' op tv en internet, sportschool is overrated (fietsen!) en af en toe kopen we een losse Quest ofzo.
Aanbiedingen probeer ik op te letten maar ik ga niet 5 supermarkten af voor daar de boter, daar de appels etc.
Shoppen doe ik wel graag :@ Maar breng vaak achteraf de helft weer terug :') En koop nooit dure merkdingen tenzij erg in de aanbieding en onwijs leuk.
pi_90878776
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 21:03 schreef Arjan4all het volgende:

De zuinigheid zit 'm in het gasverbruik, een trui aan en wat minder vaak de kachel aan helpt heel veel. Gas is zo duur dat ik me bijna afvraag waarom we nog een CV installatie hebben en niet de verwarming in het geheel op electriciteit overzetten.

Uit gas haal je veel meer rendement. Om met elektriciteit dezelfde hoeveelheid warmte te genereren, heb je in verhouding veel meer elektriciteit nodig. Elektrisch verwarmen is dus zeker niet voordeliger.
  woensdag 5 januari 2011 @ 17:09:43 #61
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_90888515
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 10:59 schreef Maharbal het volgende:
Nadeel van die brommers/scooters is altijd dat je nog uren stinkt naar al die uitlaatgassen.
Maar natuurlijk, want de uitlaat van een brommer/scooter zit tegenwoordig op het stuur...
Ook hoi !
pi_90888739
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 17:09 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Maar natuurlijk, want de uitlaat van een brommer/scooter zit tegenwoordig op het stuur...
Nogal een idiote opmerking. Ik weet niet of je ooit op een scooter/brommer hebt gereden, maar elke keer als ik dat vroeger deed stonk ik gewoon naar uitlaatgassen. En nee, de uitlaat zat niet op het stuur.

Hetzelfde had ik met andere mensen die op een scooter/brommer hadden gereden. Je kon dat altijd meteen ruiken. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hoef niet al mijn pakken onder die geur en de hele dag op kantoor te stinken.

Maar hey, jij hebt ongetwijfeld je komische opmerkings-quotum van de dag gehaald.
pi_90894842
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 13:38 schreef MouseInteractive het volgende:

[..]

Uit gas haal je veel meer rendement. Om met elektriciteit dezelfde hoeveelheid warmte te genereren, heb je in verhouding veel meer elektriciteit nodig. Elektrisch verwarmen is dus zeker niet voordeliger.
Dat lijkt te kloppen, maar hoe werkt het nu financieel "bottom line" op je faktuur? Kijk, voor gas is het simpel: voor iedere M3 gas betaal je de prijs en het is puur variabel, dus g(l)ashelder. Electriciteit werkt anders, het meeste op je faktuur is eigenlijk vaste kosten, voor het opgesteld vermogen en voor het distributienetwerk. Het variabele deel is een stuk minder groot, dus zuiniger met KWH zijn, zie je eigenlijk maar nauwelijks terug op je faktuur. Dus, in mijn beleving, ondanks dat het rendement slechter is met electriciteitskachels, is het waarschijnlijk toch goedkoper op de faktuur omdat "het systeem" nu eenmaal zo werkt. Helaas ontbreekt bij mij de kennis om het uit te rekenen, en dus is het meer op basis van gevoel dan op basis van feiten wat ik hier beweer. Maar volgens mij zijn electriciteitskachels een gat in de markt net zoals auto's op stroom de toekomst hebben.....
  woensdag 5 januari 2011 @ 19:02:21 #64
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_90895171
quote:
3s.gif Op woensdag 5 januari 2011 17:13 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nogal een idiote opmerking. Ik weet niet of je ooit op een scooter/brommer hebt gereden, maar elke keer als ik dat vroeger deed stonk ik gewoon naar uitlaatgassen. En nee, de uitlaat zat niet op het stuur.

Hetzelfde had ik met andere mensen die op een scooter/brommer hadden gereden. Je kon dat altijd meteen ruiken. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hoef niet al mijn pakken onder die geur en de hele dag op kantoor te stinken.

Maar hey, jij hebt ongetwijfeld je komische opmerkings-quotum van de dag gehaald.
Nee, maar genoeg op de fiets. Ik doe zo'n beetje alles op de fiets maar ruik nooit naar uitlaatgas terwijl ik me toch tussen hetzelfde verkeer begeef?

Misschien had je je brommer destijds eens een keertje goed moeten afstellen? Die uitlaat zit achter je kont en wordt tegengesteld aan je rijrichting uitgeblazen.Rijdend lijkt het me dus nogal vreemd dat je daar last van zou hebben en helemaal naar de benzine stinkt.
Ook hoi !
pi_90895595
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 19:02 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Nee, maar genoeg op de fiets. Ik doe zo'n beetje alles op de fiets maar ruik nooit naar uitlaatgas terwijl ik me toch tussen hetzelfde verkeer begeef?
Dus je gaat de vergelijking aan met iemand die daadwerkelijk brommer/scooter heeft gereden terwijl je zelf slechts fiets rijdt/reed?

quote:
Misschien had je je brommer destijds eens een keertje goed moeten afstellen? Die uitlaat zit achter je kont en wordt tegengesteld aan je rijrichting uitgeblazen.Rijdend lijkt het me dus nogal vreemd dat je daar last van zou hebben en helemaal naar de benzine stinkt.
Ik heb op meerdere brommers en scooters gereden en toentertijd reden meerdere mensen die ik kende op brommers en scooters, en bij iedereen en bij elke brommer/scooter was het 'probleem' hetzelfde.

Met de afstelling had het ook niets te maken. Die dingen stinken gewoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharbal op 05-01-2011 19:31:32 ]
  woensdag 5 januari 2011 @ 19:18:36 #66
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_90896290
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 19:02 schreef Inlognaam het volgende:
Die uitlaat zit achter je kont en wordt tegengesteld aan je rijrichting uitgeblazen.Rijdend lijkt het me dus nogal vreemd dat je daar last van zou hebben en helemaal naar de benzine stinkt.
Dus jij denkt dat je met een brommer nooit stil staat met een been vlak naast de uitlaat :D
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_90909511
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 10:29 schreef Hi_flyer het volgende:
Lopen scooters tegenwoordig 1 op 50? Dan is er een hoop veranderd sinds ik er een had :D
Ik heb geen zuipende tweetakt scooter gekocht, maar een viertakt schakelbrommer.

@ Dunckie: Het is een 35 jaar oude Honda SS. Overgekocht van een particulier. Er zat wat werk aan en daar was de prijs ook naar. Sleutelen vind ik zelf ook wel leuk om te doen, dus was een mooi winterproject. Gekocht in november, en dan komend voorjaar moet ie volledig rijklaar zijn. De meeste benodigde onderdelen heb ik inmiddels en het lijkt er op dat ik net onder de ¤1000,- blijf voor alles bij elkaar.

't is optisch allemaal geen nieuwstaat, maar technisch wel goed.

Een verbruik van 1 op 50 schijnt hiermee heel goed haalbaar te zijn zolang het blokje goed is afgesteld en je het wat betreft de topsnelheid beschaafd houdt. Daarmee kom ik op ongeveer een tientje brandstofkosten per week voor woon-werk verkeer, terwijl m'n reiskostenvergoeding ¤200,- per maand is!

En mocht het over een paar maanden toch niet bevallen om met de brommer mijn woon-werk verkeer te doen, dan levert verkoop van de brommer waarschijnlijk genoeg op om de hele investering er weer uit te halen. Dus wat dat betreft ook een redelijk safe investering.
  woensdag 5 januari 2011 @ 22:49:45 #68
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_90910162
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 19:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat je met een brommer nooit stil staat met een been vlak naast de uitlaat :D
Meestal rijdt je en als je niet rijdt dan zit je been nog ruim voor je uitlaat.

Maar, ik heb een moeder die al die jaren een brommertje rijdt. Een vespa'tje en ik heb nog nooit een benzinegeur geroken als ze weer een boodschappen gedaan had met dat ding.\

Laat ik even illustreren met een foto. Je wilt toch niet zeggen dat je dan met je voet/lichaam ook maar dermate dicht in de buurt van je uitlaat zit dat je vergast wordt? Of je er nu op rijdt of niet?

Overigens ook op de middelbare school nooit last gehad van stinkende scooter klasgenoten terwijl die er genoeg waren.

Ook hoi !
  Moderator woensdag 5 januari 2011 @ 22:55:45 #69
45833 crew  Fogel
pi_90910511
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 18:56 schreef Arjan4all het volgende:

[..]

Dat lijkt te kloppen, maar hoe werkt het nu financieel "bottom line" op je faktuur? Kijk, voor gas is het simpel: voor iedere M3 gas betaal je de prijs en het is puur variabel, dus g(l)ashelder. Electriciteit werkt anders, het meeste op je faktuur is eigenlijk vaste kosten, voor het opgesteld vermogen en voor het distributienetwerk. Het variabele deel is een stuk minder groot, dus zuiniger met KWH zijn, zie je eigenlijk maar nauwelijks terug op je faktuur. Dus, in mijn beleving, ondanks dat het rendement slechter is met electriciteitskachels, is het waarschijnlijk toch goedkoper op de faktuur omdat "het systeem" nu eenmaal zo werkt. Helaas ontbreekt bij mij de kennis om het uit te rekenen, en dus is het meer op basis van gevoel dan op basis van feiten wat ik hier beweer. Maar volgens mij zijn electriciteitskachels een gat in de markt net zoals auto's op stroom de toekomst hebben.....
Electrische verwarming een gat in de markt? In landen waar zowat alles electrisch verwarmd wordt (Noorwegen bijvoorbeeld) kijken ze allang verder... geothermie is steeds meer in opkomst bijvoorbeeld.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  donderdag 6 januari 2011 @ 09:10:27 #70
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_90919964
Hier ook iemand die graag spaart :Y. Ik doe wel al mijn boodschappen bij één supermarkt (AH :@, die is nu eenmaal dichtbij en zou geen andere weten in de buurt), maar verder ben ik geen big spender. Koop zelden nieuwe kleren, koop nooit cd's of dvd's (die vraag ik op mijn verjaardag of voor kerst of Sinterklaas als ik ze echt goed vind), ik heb een telefoonabonnement zonder internet van een tientje per maand (en neem over een paar maanden de iPhone 3G van m'n huisgenoot over) en bij alles wat ik overweeg te kopen, denk ik na of ik er wel echt iets mee doe en of ik er langere tijd iets aan zal hebben :). Verder heb ik een museumjaarkaart en een NS-voordeelurenabonnement, dingen die eenmaal per jaar even geld kosten dat ik er echter dubbel en dwars uithaal :).
Niet meer actief op Fok!
pi_97357372
Rood staan opgezegd. Dank voor deze herinnering eraan _O_
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  donderdag 26 mei 2011 @ 21:38:52 #72
283395 HeetBoven
pi_97357576
quote:
14s.gif Op donderdag 26 mei 2011 21:35 schreef Godshand het volgende:
Rood staan opgezegd. Dank voor deze herinnering eraan _O_
Hoe ver loop jij achter, de laatste post is van januari dit jaar. Hoezo herinnering??
pi_97376195
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 21:38 schreef HeetBoven het volgende:

[..]

Hoe ver loop jij achter, de laatste post is van januari dit jaar. Hoezo herinnering??
Dit topic verdient gewoon een kick :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')