top idee voor de aanstaande lente, al denk ik wel dat de komende 2 maanden nog wel even afzien wordt qua kou. Zeker volhouden in de lente / zomer / herfst maanden, scheelt echt bakken met geld!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:10 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik ga vanaf dit voorjaar ook besparen op mijn reiskosten woon-werkverkeer. Ik heb een brommer gekocht en een benzineverbruik van 1 op 16 versus 1 op 50 en bovendien een iets kortere route geeft een besparing van ruim 5 euro voor iedere dag dat ik de brommer pak. (auto ca 40 km, bromfiets ca. 32 km).
Met de auto ben ik nu gemiddeld zo'n 50 minuten onderweg i.v.m. files, ik verwacht niet dat dat met de brommer veel langer zal zijn. Met de brommer rij ik een lekker lang stuk langs de provinciale weg, dus geen last van kruisingen en dergelijke en over het fietspad langs de file.
Overigens wel een investering van ca. 1000 euro, dus dat zijn eerst 200 ritjes voordat ik ook maar een cent zal besparen. Maar dat is omdat ik niet een afgetrapte Puch wou hebben maar iets met meer stijl (viertakt schakelbrommer).
En niet onbelangrijk, het lijkt me ook gewoon leuk om lekker op de brommer te rijden in plaats van altijd maar in de auto. Ik zit al de hele dag in een auto van de zaak die ik niet mee naar huis kan nemen, dus dan is een beetje uitwaaien tijdens woon-werk verkeer best lekker.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:03 schreef Arjan4all het volgende:
Je moet altijd scherp op je autoverzekering zijn. Vorig jaar nieuwe auto gekocht en met 0 schadevrije jaren begonnen met 90 euro in de maand premie all risk en al na 1 maand hadden we schade die we ook hebben geclaimd. Na een jaar werd de nieuwe polis aangeboden voor 180 euro door de schade, een enorme stijging die veel mensen dan maar zwijgend accepteren, maar we konden gewoon naar een andere verzekeraar overstappen en weer met 0 schadevrije jaren beginnen voor 105 euro per maand. Met die stap hebben we 75 euro in de maand premiestijging voorkomen
Trouwens, we hebben expres een diesel auto gekocht, want we rijden toch wel snel 25.000 km per jaar. Een liter euro 1,64 euro, een liter diesel 1,31 euro. Dan kunnen we in het dorp bij een onbemande pomp met 11 cent korting tanken, dus 1,20 liter per liter. Nou, we hebben een 70 liter tank, dus die 11 cent is ook de "moeite" waard.
Met energie is het lastiger. Het is niet te controleren of NUON, Eneco of NEM de goedkoopste is omdat de prijs toch wordt bepaald door de olieprijs. De zuinigheid zit 'm in het gasverbruik, een trui aan en wat minder vaak de kachel aan helpt heel veel. Gas is zo duur dat ik me bijna afvraag waarom we nog een CV installatie hebben en niet de verwarming in het geheel op electriciteit overzetten.
Mensen zijn te makelijk met mobieltjes, ze moeten de mobiel gewoon kopen en alleen het abonnement voor het bellen nemen, dat spaart veel geld uit.
En dan nog kabel tv en internet, de moeite waard om goed af te wegen wat voor jou het beste is
Boodschappen, sinds ik 2 kinderen heb (nu zijn ze 0 en 2 jaar), ben ik ook scherp op boodschappen, vooral luiers. Deze week:
3 pakken Pampers 30 euro, Kruidvat 3 pakken eigen merk in de aanbieding 15 euro (3 halen 2 betalen). Dus ik weer met 6 pakken Kruidvat luiers de winkel uit
Senseo koffie 36 pads kost 3,30 euro en dat is 3 pakken 9,90. Deze week Vomar koffiepads voor Senseo machine 3 pakken 5 euro
Mr Edet toilet papier 32 rollen voor 6 euro, normaal iets van 9 euro
En vooral ook Gillette scheergel, normale prijs 4,50 euro, vaak bij Albert Heijn 1+1 gratis. Als die actie er is, koop ik er iets van 8 zodat ik een half jaar voorraad heb tot er weer ergens een volgende actie is
Als je al die dingen optelt en over je wekelijkse boodschappen uitspreid, dan bespaar je snel 20 euro per week. Je wordt er geen miljonair van nee, maar waarom zou je het laten liggen ?
Een beetje op de kleintjes letten en dat wat je uitspaart aan een extra vakantie besteden, een mooi doel....
Wat voor een heb je gekocht, en, als ik het mag weten, waar? Zit hier zelf ook over te denken namelijk. Wordt gek van het OV, vooral voor het geld wat ik er aan uitgeef levert het veel te veel frustratie op. Een auto is ook niet echt een optie voor het traject dat ik af wil leggen.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:10 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik ga vanaf dit voorjaar ook besparen op mijn reiskosten woon-werkverkeer. Ik heb een brommer gekocht en een benzineverbruik van 1 op 16 versus 1 op 50 en bovendien een iets kortere route geeft een besparing van ruim 5 euro voor iedere dag dat ik de brommer pak. (auto ca 40 km, bromfiets ca. 32 km).
Met de auto ben ik nu gemiddeld zo'n 50 minuten onderweg i.v.m. files, ik verwacht niet dat dat met de brommer veel langer zal zijn. Met de brommer rij ik een lekker lang stuk langs de provinciale weg, dus geen last van kruisingen en dergelijke en over het fietspad langs de file.
Overigens wel een investering van ca. 1000 euro, dus dat zijn eerst 200 ritjes voordat ik ook maar een cent zal besparen. Maar dat is omdat ik niet een afgetrapte Puch wou hebben maar iets met meer stijl (viertakt schakelbrommer).
En niet onbelangrijk, het lijkt me ook gewoon leuk om lekker op de brommer te rijden in plaats van altijd maar in de auto. Ik zit al de hele dag in een auto van de zaak die ik niet mee naar huis kan nemen, dus dan is een beetje uitwaaien tijdens woon-werk verkeer best lekker.
Uit gas haal je veel meer rendement. Om met elektriciteit dezelfde hoeveelheid warmte te genereren, heb je in verhouding veel meer elektriciteit nodig. Elektrisch verwarmen is dus zeker niet voordeliger.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:03 schreef Arjan4all het volgende:
De zuinigheid zit 'm in het gasverbruik, een trui aan en wat minder vaak de kachel aan helpt heel veel. Gas is zo duur dat ik me bijna afvraag waarom we nog een CV installatie hebben en niet de verwarming in het geheel op electriciteit overzetten.
Maar natuurlijk, want de uitlaat van een brommer/scooter zit tegenwoordig op het stuur...quote:Op woensdag 5 januari 2011 10:59 schreef Maharbal het volgende:
Nadeel van die brommers/scooters is altijd dat je nog uren stinkt naar al die uitlaatgassen.
Nogal een idiote opmerking. Ik weet niet of je ooit op een scooter/brommer hebt gereden, maar elke keer als ik dat vroeger deed stonk ik gewoon naar uitlaatgassen. En nee, de uitlaat zat niet op het stuur.quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:09 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, want de uitlaat van een brommer/scooter zit tegenwoordig op het stuur...
Dat lijkt te kloppen, maar hoe werkt het nu financieel "bottom line" op je faktuur? Kijk, voor gas is het simpel: voor iedere M3 gas betaal je de prijs en het is puur variabel, dus g(l)ashelder. Electriciteit werkt anders, het meeste op je faktuur is eigenlijk vaste kosten, voor het opgesteld vermogen en voor het distributienetwerk. Het variabele deel is een stuk minder groot, dus zuiniger met KWH zijn, zie je eigenlijk maar nauwelijks terug op je faktuur. Dus, in mijn beleving, ondanks dat het rendement slechter is met electriciteitskachels, is het waarschijnlijk toch goedkoper op de faktuur omdat "het systeem" nu eenmaal zo werkt. Helaas ontbreekt bij mij de kennis om het uit te rekenen, en dus is het meer op basis van gevoel dan op basis van feiten wat ik hier beweer. Maar volgens mij zijn electriciteitskachels een gat in de markt net zoals auto's op stroom de toekomst hebben.....quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:38 schreef MouseInteractive het volgende:
[..]
Uit gas haal je veel meer rendement. Om met elektriciteit dezelfde hoeveelheid warmte te genereren, heb je in verhouding veel meer elektriciteit nodig. Elektrisch verwarmen is dus zeker niet voordeliger.
Nee, maar genoeg op de fiets. Ik doe zo'n beetje alles op de fiets maar ruik nooit naar uitlaatgas terwijl ik me toch tussen hetzelfde verkeer begeef?quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:13 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nogal een idiote opmerking. Ik weet niet of je ooit op een scooter/brommer hebt gereden, maar elke keer als ik dat vroeger deed stonk ik gewoon naar uitlaatgassen. En nee, de uitlaat zat niet op het stuur.
Hetzelfde had ik met andere mensen die op een scooter/brommer hadden gereden. Je kon dat altijd meteen ruiken. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hoef niet al mijn pakken onder die geur en de hele dag op kantoor te stinken.
Maar hey, jij hebt ongetwijfeld je komische opmerkings-quotum van de dag gehaald.
Dus je gaat de vergelijking aan met iemand die daadwerkelijk brommer/scooter heeft gereden terwijl je zelf slechts fiets rijdt/reed?quote:Op woensdag 5 januari 2011 19:02 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Nee, maar genoeg op de fiets. Ik doe zo'n beetje alles op de fiets maar ruik nooit naar uitlaatgas terwijl ik me toch tussen hetzelfde verkeer begeef?
Ik heb op meerdere brommers en scooters gereden en toentertijd reden meerdere mensen die ik kende op brommers en scooters, en bij iedereen en bij elke brommer/scooter was het 'probleem' hetzelfde.quote:Misschien had je je brommer destijds eens een keertje goed moeten afstellen? Die uitlaat zit achter je kont en wordt tegengesteld aan je rijrichting uitgeblazen.Rijdend lijkt het me dus nogal vreemd dat je daar last van zou hebben en helemaal naar de benzine stinkt.
Dus jij denkt dat je met een brommer nooit stil staat met een been vlak naast de uitlaatquote:Op woensdag 5 januari 2011 19:02 schreef Inlognaam het volgende:
Die uitlaat zit achter je kont en wordt tegengesteld aan je rijrichting uitgeblazen.Rijdend lijkt het me dus nogal vreemd dat je daar last van zou hebben en helemaal naar de benzine stinkt.
Ik heb geen zuipende tweetakt scooter gekocht, maar een viertakt schakelbrommer.quote:Op woensdag 5 januari 2011 10:29 schreef Hi_flyer het volgende:
Lopen scooters tegenwoordig 1 op 50? Dan is er een hoop veranderd sinds ik er een had
Meestal rijdt je en als je niet rijdt dan zit je been nog ruim voor je uitlaat.quote:Op woensdag 5 januari 2011 19:18 schreef sanger het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat je met een brommer nooit stil staat met een been vlak naast de uitlaat
Electrische verwarming een gat in de markt? In landen waar zowat alles electrisch verwarmd wordt (Noorwegen bijvoorbeeld) kijken ze allang verder... geothermie is steeds meer in opkomst bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 5 januari 2011 18:56 schreef Arjan4all het volgende:
[..]
Dat lijkt te kloppen, maar hoe werkt het nu financieel "bottom line" op je faktuur? Kijk, voor gas is het simpel: voor iedere M3 gas betaal je de prijs en het is puur variabel, dus g(l)ashelder. Electriciteit werkt anders, het meeste op je faktuur is eigenlijk vaste kosten, voor het opgesteld vermogen en voor het distributienetwerk. Het variabele deel is een stuk minder groot, dus zuiniger met KWH zijn, zie je eigenlijk maar nauwelijks terug op je faktuur. Dus, in mijn beleving, ondanks dat het rendement slechter is met electriciteitskachels, is het waarschijnlijk toch goedkoper op de faktuur omdat "het systeem" nu eenmaal zo werkt. Helaas ontbreekt bij mij de kennis om het uit te rekenen, en dus is het meer op basis van gevoel dan op basis van feiten wat ik hier beweer. Maar volgens mij zijn electriciteitskachels een gat in de markt net zoals auto's op stroom de toekomst hebben.....
Hoe ver loop jij achter, de laatste post is van januari dit jaar. Hoezo herinnering??quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:35 schreef Godshand het volgende:
Rood staan opgezegd. Dank voor deze herinnering eraan
Dit topic verdient gewoon een kickquote:Op donderdag 26 mei 2011 21:38 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Hoe ver loop jij achter, de laatste post is van januari dit jaar. Hoezo herinnering??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |