God is een product van Philips?quote:Op zondag 26 december 2010 22:47 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
God staat in zekere zin gelijk aan de verlichting
"quote:
Toeval.quote:Op zondag 26 december 2010 22:53 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
"
Noem het iets anders: de wáárheid...
Waarom zijn we op aarde?
Kun je toelichten waarom je denkt dat hel reïncarneren betekent?quote:Op zondag 26 december 2010 22:47 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
Hel is door de kerk opgeblazen om mensen bang te maken, maar wat veel relevanter is, is dat het reïncarneren betekent... het opnieuw proberen.
Daarom zeg ik ook wel is, Bidden is net als naar een psycholoog of iets dergelijks gaan.quote:Op zondag 26 december 2010 22:56 schreef ehqo. het volgende:
Een concept waar je frustraties tegen kan uiten of hoop uit kan putten. Maar net waar je zin in hebt.
Opluchtend, motiverend, opbeurend, zolang je erin gelooft kan het overal goed voor zijn. Ik ben zelf meer van het humanisme, op dit vlak, maar ik denk dat geloof op een vergelijkbare manier werkt; als je maar genoeg gelooft dat een hogere macht je bijstaat kan je jezelf ontstijgen.quote:Op zondag 26 december 2010 22:57 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook wel is, Bidden is net als naar een psycholoog of iets dergelijks gaan.
Je kan je ei kwijt, en dat kan al zeer opluchtend werken.
Opnieuw proberen om oa je problemen uit het vorige leven recht te zetten (je hebt bijvoorbeeld een slechte relatie met je vader)...quote:Op zondag 26 december 2010 22:57 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Kun je toelichten waarom je denkt dat hel reïncarneren betekent?
En nu niet hoe, maar waarom? Als het geen reden heeft... waarom zijn we dan hier? Maakt het dan nog uit of we zelfmoord plegen of niet?quote:
hier ben ik ook achter gekomen, na veel de Bijbel te hebben gelezen. Alles wat Jezus zegt over een zogenaamde hel, is ook op Aarde te vinden (mensen die tandenknarsen, wenen, vuur dat nooit dooft, op Aarde zal altijd wel vuur woeden), en de buitenste duisternis waar Jezus over spreekt in gelijkenissen is het bewustzijn.quote:Sommige mensen vinden God een 'Big Brother' idee: begaat geen zonden etc... Dat verklaar ik door te zeggen dat wanneer men serieuze zondes begaat (moord, verkrachtig enz... ieder moet de paarden immers in bedwang houden) men in de hel komt. Hel is door de kerk opgeblazen om mensen bang te maken, maar wat veel relevanter is, is dat het reïncarneren betekent... het opnieuw proberen.
Wat denkt u?
Wat zit er dan in je hoofd;)?quote:Op maandag 27 december 2010 10:18 schreef Herkauwer het volgende:
God zit in je hoofd en is voor iedereen die daar in gelooft anders. Dat is wat ik denk.
Ik hoop voor jou hersenen. Maar als je een echt antwoord zoekt, is het jouw gedachte over god.quote:Op maandag 27 december 2010 10:20 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
Wat zit er dan in je hoofd;)?
Waar baseer jij je vinden op? Mij lijkt dat je het toch niet zomaar uit je duim zuigt.quote:Op zondag 26 december 2010 22:47 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
Wat is God?
Hiermee bedoel ik de christelijke God uit de Bijbel (NT en OT)??
Mijn theorie:
Ik ben ervan overtuigd dat God geen persoonlijkheid heeft. God staat in zekere zin gelijk aan de verlichting; Jezus was later uitgeroepen tot God (Nicea) en Jezus was een verlicht persoon. God is hetgeen dat je moet volgen: het witte paard van Plato.
Sommige mensen vinden God een 'Big Brother' idee: begaat geen zonden etc... Dat verklaar ik door te zeggen dat wanneer men serieuze zondes begaat (moord, verkrachtig enz... ieder moet de paarden immers in bedwang houden) men in de hel komt. Hel is door de kerk opgeblazen om mensen bang te maken, maar wat veel relevanter is, is dat het reïncarneren betekent... het opnieuw proberen.
Wat denkt u?
Op welke van de twee moeten we nu reageren?quote:Op zondag 26 december 2010 22:47 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
Mijn theorie:
Deze vraag, die vaak gesteld wordt, bevat een verborgen aanname. Er vanuit gaande dat we met 'waarom' iets anders bedoelen dan 'hoe' wordt er kennelijk gesuggereerd dat er een motief of (intelligent) doel achter zou zitten. Of dat ook het geval is is natuurlijk maar de vraag.quote:Op maandag 27 december 2010 10:15 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
En nu niet hoe, maar waarom? Als het geen reden heeft... waarom zijn we dan hier? Maakt het dan nog uit of we zelfmoord plegen of niet?
De God uit de Bijbel (Jehova) is niet wat je hieronder beschreef.quote:Op zondag 26 december 2010 22:47 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
Wat is God?
En waar zouden die dan weer vandaan komenquote:Op dinsdag 28 december 2010 08:05 schreef TagForce het volgende:
Voor mij is God een groep vreemdelingen die de volkeren uit de oudheid bezocht en ze kennis gaf die ze tot dan toe niet hadden.
Dat kan van alles zijn... Van aliens (Sitchin) tot inwoners van Atlantis.
Van een groep mensen zoals de sumeriers de goden zagen is het scheppingsverhaal geevolueerd tot wat er nu in de bijbel staat. Meervoudige goden die zijn verworden tot 1 enkele God met bovennatuurlijke krachten. In tegenstelling tot hoe de oude volkeren deze technologisch ontwikkelde goden zagen zouden we ze nu zien voor wat ze zijn. Technologisch ontwikkeld, ipv goden.
Dat is niet een vraag die ik probeer te beantwoorden.quote:Op dinsdag 28 december 2010 09:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
En waar zouden die dan weer vandaan komen
en hoe komen zij aan hun wijsheid
Dit is nog niet zo'n gekke denkpiste. De Egyptenaren noemen dit de Zep-tepi-tijd, toen de 'goden' nog op de wereld waren.quote:Op dinsdag 28 december 2010 08:05 schreef TagForce het volgende:
Voor mij is God een groep vreemdelingen die de volkeren uit de oudheid bezocht en ze kennis gaf die ze tot dan toe niet hadden.
Dat kan van alles zijn... Van aliens (Sitchin) tot inwoners van Atlantis.
Van een groep mensen zoals de sumeriers de goden zagen is het scheppingsverhaal geevolueerd tot wat er nu in de bijbel staat. Meervoudige goden die zijn verworden tot 1 enkele God met bovennatuurlijke krachten. In tegenstelling tot hoe de oude volkeren deze technologisch ontwikkelde goden zagen zouden we ze nu zien voor wat ze zijn. Technologisch ontwikkeld, ipv goden.
Wat is de (joodse)Christelijke God dan welquote:Op dinsdag 28 december 2010 09:41 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
De God uit de Bijbel (Jehova) is niet wat je hieronder beschreef.
Je kan voor jezelf God wel zo beschrijven maar dan hebben we het niet meer over de (Joods)Christelijke God.
(ik vond fok een snellere manier om erachter te komen dan de Bijbel helemaal te lezenquote:Op maandag 27 december 2010 17:17 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waar baseer jij je vinden op? Mij lijkt dat je het toch niet zomaar uit je duim zuigt.
Als je wilt weten wat de God van de bijbel is moet je de bijbel lezen. (zelfs als je gelooft dat hij niet bestaat, moet je hem lezen vanuit het perspectief van degene die hem hebben beschreven)
Wil de teksten er misschien nog eens bijzoeken, maar het volgende staat op verschillende plekken in de bijbel:
- God is Geest
- God is liefde
- God is een vader voor iedereen die in hem gelooft
- God is een driënheid
- God is een rechter
- God is een verlosser
En dan ben ik nog lang niet klaar. De meesten zullen je wel bekend voorkomen.
Oeh, da's geen beste. Hij is:quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:33 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
Wat is de (joodse)Christelijke God dan wel???
En wat is dan de waarheid waardoor zijn onwetend zijn?quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:35 schreef Ronaldsen het volgende:
God is een verzinsel van onwetenden, wat vervolgens weer de bron is van bijna alle gewapende conflicten op aarde
Hoho, we zijn inmiddels een stuk minder onwetend. Daarom schaffen velen God ook stukje bij beetje af. Hij is niet meer nodig. Niet meer voor:quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:41 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
En wat is dan de waarheid waardoor zijn onwetend zijn?
Maar in het nieuwe testament wordt hij door Jezus geprezen en als vergevend en liefdevol gezien!!quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oeh, da's geen beste. Hij is:
jaloers
wraakzuchtig
leugenachtig
bloeddorstig.
(als je de bijbel mag geloven natuurlijk)
Oftewel, een prachtige afspiegeling van de gemiddelde mens (man).
Geloof is voor onnozele mensen die sommige(wetenschappelijke) dingen in het leven niet kunnen verklaren.quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:41 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
En wat is dan de waarheid waardoor zijn onwetend zijn?
Op andere planeten houden we niet zo lang vol.quote:Op zondag 26 december 2010 22:53 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
"
Noem het iets anders: de wáárheid...
Waarom zijn we op aarde?
oh ja?quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:44 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
Maar in het nieuwe testament wordt hij door Jezus geprezen en als vergevend en liefdevol gezien!!
Wij (mensheid) zijn tegenwoordig nog steeds in een heilige oorlog... 11 september vergeten? Het motief van die fundamentalisten was de ongelovige vermoorden en niet meer een goed oogstquote:Op dinsdag 28 december 2010 13:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoho, we zijn inmiddels een stuk minder onwetend. Daarom schaffen velen God ook stukje bij beetje af. Hij is niet meer nodig. Niet meer voor:
oogsten
ziektes
overwinningen
nageslacht
welvaart
...
ik snap niet wat je wilt zeggen. Ben ik in een heilige oorlog?quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:48 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
Wij (mensheid) zijn tegenwoordig nog steeds in een heilige oorlog... 11 september vergeten? Het motief van die fundamentalisten was de ongelovige vermoorden en niet meer een goed oogst
Ja, maar niet even belangrijk als de rest.... "Als er mensen zijn die mij niet als koning zien, mijn vijanden, breng ze hier en dood ze voor mijn ogen" . in andere woorden... laat ze aan hun lot over... Als iemand zijn talent niet ontwikkeld, zal hij er geen meer mogen houden... Als iemand zich goed heeft ontwikkeld, wat gedaan met zijn talent zal hij meer verantwoordelijkheid krijgen: bestuur over 10 steden.....quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:46 schreef hoatzin het volgende:
[..]
oh ja?
lees even Lucas 19,11-28.
Een gelijkenis waarin Jezus even vertelt over zijn vader. Vooral de laatste zinnen zijn veelzeggend.
andere benadering: Wij leven in de westerse wereld... nooit te weinig te eten... geen epidemieën... geen oorlog.... Waarom zijn er dan nog zoveel christenen?quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ik snap niet wat je wilt zeggen. Ben ik in een heilige oorlog?
achterlijk ben je!quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:13 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
[..]
andere benadering: Wij leven in de westerse wereld... nooit te weinig te eten... geen epidemieën... geen oorlog.... Waarom zijn er dan nog zoveel christenen?
quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:45 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Op andere planeten houden we niet zo lang vol.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |