abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90829756
Het minder nadenken gaat goed hier, het geeft een hoop terug! Maar de laatste tijd heb ik vaak last van wat 'bijwerkingen'. :D

Ten eerste het feit dat ik soms vergeet wat ik ookalweer van plan was. Dan switch ik tussen twee activiteiten naar het nu en ben ik gewoon helemaal kwijt wat ik daarna wilde doen. Maar met even stilstaan en rustig wachten komt het vanzelf wel weer naarboven drijven. Dus opzich is dit niet echt een probleem. Heeft iemand anders dit ook?

Ten tweede (en dit is wel echt een probleem) is doordat ik er soms voor kies minder van externe impulsen zoals muziek, beeld e.d. afhankelijk te zijn, ik vaak een beetje wegsukkel. Net zoals dat mensen in een lange busreis altijd in slaap vallen. De externe impulsen zijn weg, ze berusten zich in het feit dat ze niets kunnen doen dan wachten en het resultaat... een glimp van het moment en men valt in slaap. Degenen die met hun hoofd bij de eindbestemming zijn, vallen echter niet in slaap. Wel grappig om te zien dat de geest zo 'simpel' werkt en weer gekoppeld met het nu, maar erg praktisch is het soms niet. :P Maar het is ook een kwestie van wennen, I guess.

Herkenbaar voor iemand? Staat hier ergens iets over beschreven?

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 04-01-2011 11:42:53 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_90832575
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 december 2010 09:55 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Wraakgedachten, herkenbaar. Ik heb er ook mee gevochten want ben misbruikt door 3 vaders en 1 moeder. Verlaten, bedrogen, geslagen, belogen en vooral de grond in getrapt want ik ben het niet waard om lief te hebben of eerlijk tegen te zijn.

Toen werd ik Christen en kreeg de opdracht van God om alles en iedereen te vergeven. Dat gaf weer een hoop strijd. Maar ik heb geleerd dat vergeven, mezelf bevrijden is van al die akelige emoties. Het betekent niet dat het goed is wat die ander gedaan heeft. Maar ik hoef daar niet mee bezig te zijn. Ik mag het overlaten aan God want die zal alles oordelen.

Vergeef me dat ik het verboden R punt binnenbreng in dit topic. Het gaat niet om de religie maar het gaat om de essentie van vergeving. Vergeving is de bevrijding van jezelf van die boosheid en wraakgevoelens want die houden je met pijnlijke kettingen vast in het verleden.

Af en toe komt het nog best wel even terug hoor maar voor het grootste deel laat ik het. Ik kan het verleden niet ongedaan maken. En er zijn leukere herinneringen om op te roepen.
De kracht van het nu. Kan toch geen kwaad om zo'n heel leuke herinnering weer terug te halen naar het heden en daar weer lekker blij van te worden :) En als Tolle dat niet goedvindt - hihi doe ik het lekker toch :P

Mijn grote verlangen is de ultieme wraak. Gewoon zo blij en gelukkig te worden dat het boek met minder leuke dingen nooit meer opengaat en nieuwe aanvallen in het heden gewoon afketsen op de schittering van mijn pantser :)
Tjemig wat een verhaal weer :{
Ken dat gevoel wel dat je denkt 'God zal aan het eind het recht laten zegevieren' Maar besef me dat dit door mijn christelijke opvoeding komt, het is namelijk het verlangen van genoegdoening voor jezelf en dus een verlangen van je ego.
IK worstel zelf momenteel heel erg met goed en kwaad en hoe dat allemaal zit.
Ik las in het boek van neal donald walsch 'in gesprek met God' dat zelfs Hitler in de hemel komt.
Hij legt dit uit door te stellen dat er geen andere plek is om heen te gaan en dat Hitlers daden nodig waren om de mens te laten beseffen 'dit is wat we niet willen'
Vind dit zelf eerlijk gezegd wat te ver gaan, om dat het bij mij het gevoel opwekt dat beweert wordt dat Hitler niks fout deed.
Ik zie het zelf liever zo:
Geen enkel persoon is 'goed' of 'fout' maar elk persoon heeft beide kanten in zich.
En als er zoiets bestaat als een 'terugkeer van God' of een 'dag des oordeels' dan zal dit inhouden dat God afrekent met alle kwaad, en in de praktijk zal dit dan inhouden dat bij 'de persoon' Hitler 99% van zijn persoonlijkheid wegvalt en alleen het de ene procent overblijft waarmee hij bijvoorbeeld zijn hond liefhad :P
Klinkt misschien een beetje vaag dit maar ik vind het soms nogal lastig dingen goed onder woorden te brengen.
iig heb ik veel respect voor je instelling ^O^
Bij je verwijzing naar je pantser moest ik direct aan deze bijbeltekst denken btw:
14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 13:09:15 #53
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_90832841
Interessant topic! Wat een OP, chapeau! _O_

Ik vind het wel erg moeilijk om goed te begrijpen allemaal.

Ik denk nogal visueel en concreet en heb een poging gedaan om het 'uit te tekenen'. Is dit de essentie of zit ik er compleet naast? :@

Is het boek de moeite waard, of is het vooral veel herhaling die op een andere manier geformuleerd is?

Alvast bedankt! :D
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_90833511
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 13:09 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

Ik denk nogal visueel en concreet en heb een poging gedaan om het 'uit te tekenen'. Is dit de essentie of zit ik er compleet naast? :@

[ afbeelding ]

Is het boek de moeite waard, of is het vooral veel herhaling die op een andere manier geformuleerd is?

Ik vind het een mooie paint, props! ^O^
Kan er niet echt inhoudelijk wat over zeggen verder.
Boek is zeker de moeite waard, ja er wordt veel herhaald, maar herhaling is de kracht van de reclame :P
Het gaat erom dat je dingen begrijpt 'dieper' dan je verstand, en dat bereik je alleen maar door herhaling.
Het is ook wat het hele proces zo lastig maakt, genoeg verlichte leraren die dat ook zeggen, je moet iets uitleggen wat geen zaak van verstand is maar toch is het verstand het enige waardoor je het kunt bereiken.
Adyashanti zegt:
can the eye see itself (not it's reflection)? can a tooth bite into itself? can mind (self) know itself?
  dinsdag 4 januari 2011 @ 13:34:47 #55
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_90833805
Vergeving, dat is mooi om een nieuw jaar mee te beginnen. :)
De boosheid, wraakgevoelens, onmacht uit 2010 in 2010 laten.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_90837891
quote:

[ afbeelding ]

Ik zie niet echt in wat deze paint nu wil zeggen. Ik zou het zo painten: (eigenlijk is het gephotoshopt :P )

KRACHT VAN HET NU

Dat er een lichaam en een geest is, is algemeen geaccepteerd. De "nieuwe" theorie (eigenlijk al duizenden jaren oud) is dat de geest twee losse delen heeft. Ik noem ze de denker en de observeerder (naar Tolle). Deze twee delen hebben aparte functies, taken en eigenschappen, ik heb ze in de paint grofweg een beetje beschreven.

Observeren?
In dit topic bedoelen we met observeren niet de gebruikelijke term van het woord waarin met zintuigen iets waargenomen wordt, door de gedachtes verwerkt etc. Observeren is hier wat de observeerder-helft van de geest doet, in zijn algemeen.

Veel mensen observeren teveel hun gedachtes en denken daardoor dat de denker alles is wat de geest is. Maar door die connectie los te laten kan het observeren naar andere dingen toe (dit zijn de groene pijlen). De obstakels voor het observeren van deze andere dingen komen uit de denker. Maar óók het observeren van het ene kan een obstakel zijn voor het observeren van het andere, omdat de eigenlijk de volle aandacht eigenlijk maar bij één groene pijl kan leggen. En de groene pijl tussen observeerder en denker is bij veel mensen gewoon té belangrijk om los te laten. Maar het kán wel!

Bijvoorbeeld, als jij een film kijkt weet je wat er gebeurt zonder daar bij na te denken. De denker is dan dus niet erg actief. (Okee, ik geef toe: Voor Inception was wel wat denkwerk nodig :P) De observeerder 'observeert' de zintuigen en 'weet' de film als het ware. Maar wil je begrijpen hoe de geest werkt, moet je dus eigenlijk de geest zélf observeren, niet het lichaam (de zintuigen) of de denker (je gedachtes). Dit is PCP gelukt en gaf hem die vlagen van geluk waar hij het over heeft. Mij is het ook gelukt en het gaf een vooral raar maar ook erg gelukkig gevoel. Het was ook echt een OMGWTF-eureka moment.

Weten!
Daarom weet ik dat wat ik zeg klopt, zoals ik nog nooit iets geweten heb. Ik dacht dat ik bij de lessen natuurkunde écht iets wist en begreep, maar dat waren concepten die via de denker gingen. Een heel andere vorm van het begrip 'weten', dus. Daarom is het -zoals gezegd- eigenlijk niet te beschrijven hoe de geest precies is. Beschrijvingen gaan via de denker en die conceptualiseert alles. Deze schets zal je dus niet veel helpen, maar misschien wel een beetje enthousiast maken.

Oefenen...
Soms heb je 'geluk' en krijg je in een helder moment te zien hoe alles is. De observeerder weet het. Maar door de observerder te oefenen vergroot je de kans op zo'n moment en gaat het inzicht ook dieper. Het is dus eigenlijk heel simpel; gewoon een kwestie van trainen van de observeerder. En de observeerder functioneert alleen in het het huidige moment, het nu. En daarom haalt Tolle dat "in het nu zijn" zoveel aan. Als je een film kijkt waar je in wordt meegesleurd, denk je ook niet aan vanmiddag of aan gisteren. Je bent dan in het moment. Waarschijnlijk ken je die ervaring wel. Dit blijft bij sommigen zelfs hangen, vandaar dat ze soms als ninja's of superspionnen uit de bioscoopzaal komen springen. :P (Zoals ik al zei: Niet dat een film kijken een goede training is, maar het gaat hier even om de vergelijking.)

Net zoals een bodybuilder zijn lichaam kan trainen, een wiskundige zijn denken traint, kun je met "in het nu" zijn de observeerder trainen. De beste training is voor mij en miljoenen anderen mediteren. Maar dan wel een speciale soort meditatie: meditatie met alle aandacht in het nu, maar dat wordt in dit topic nog niet echt opgepakt. Dat geeft echter niet, want wat Tolle allemaal beschrijft zijn óók goede manieren. *O*

Over meditatie heb ik hier een post geplaatst. De manieren van Tolle vind je in zijn boeken.

Het "bewijs"
Hersenscans in MRI scanners hebben ook aangetoond dat 'professionele in-het-nu-zijnders' ( :P ) hun hersenen kunnen veranderen. Zie bron hieronder Het is dus echt geen fabeltje. Jarenlang dacht men dat de hersenen statisch waren en niet te veranderen, maar het blijkt nu dat ze plastisch zijn en dat je ze kan trainen.

Geen klein bijkomend voordeel, zoals je in het schema ziet controleert de observeerder het geluksgevoel. Door de observeerder te trainen verhoog je dus je geluk! Geluk wordt vaak gekoppeld met bepaalde activiteiten in de hersenen die alfagolven creëren. Dat de 'professionele in-het-nu-zijnders' (ik moet wéér lachen om deze term :P ) meer alfagolven in hun hersenen hebben dan gemiddeld, is dan ook meermaals gemeten. Zie filmpje Dus of je nu een Eureka!-momentje krijgt of niet doet er nieteens toe, want je wordt er gelukkiger van en dat is nog een veel beter doel. :Y

Extra intellectueel en visueel voer voor de denker :P
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Neuroplasticity

Nog een TED-talk over hoe de hersens werken.
Probeer het te kijken zonder vooroordelen over het Boeddhisme. Zo gek zijn die lui nog niet. :P Het sluit erg goed aan bij het filmpje van de OP.

THE END!!! :')

======================
Toen ik eenmaal begon met uitleggen werd ik een beetje te enthousiast, dus heb ik er maar gelijk een heel verhaal van gemaakt :P Zie het maar als OP deel 2 ofzo. :D :P Edit: nu mét filmpje.

Het boek kost zeer weinig, dus je kan je geen bult vallen. Woon je in de buurt van Rotterdam dan mag je ook die van mij gratis komen ophalen. Ik gebruik 'm niet meer zo eerlijk gezegd.

[ Bericht 1% gewijzigd door rijsttafel op 05-01-2011 00:00:23 ]
  dinsdag 4 januari 2011 @ 15:25:45 #57
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_90837910
quote:

Jaja, vitamientje.. Het boek is zeker de moeite waard, vind ik.
Op Bol.com heb je de Engelse versie voor 6 euro, en dan krijg je 'Practising the Power of Now' er ook bij. Mooie deal dus (volgende dag bezorgd).
Dat tweede boek is eigenlijk wel voor het grootste gedeelte herhaling van 'The Power of Now' zelf, een groot gedeelte is zelfs letterlijk gekopieerd en geplakt, maar het is een fijn boekje om je te helpen met het toepassen van het Nu (en deze combinatie is goedkoper dan alleen the Power of Now los..)

Het lijkt allemaal wel een beetje heel erg spiritueel, maar in principe is alles wat hij verteld waar (details daar gelaten, sommige dingen vult Tolle gewoon in zonder bron of in ieder geval te vertellen hoe hij bij dat idee komt). Je hoeft niet perse alles aan te nemen wat hij zegt, maar ook al doe je dat niet en vind je normaal gesproken dit soort mensen maar debielen, kan dit boek je enorm helpen.

Edit:
One van U2 vat het idee van het boek goed samen trouwens, net als veel andere goede nummers.

[ Bericht 9% gewijzigd door Klaploper op 04-01-2011 16:46:29 ]
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_90841331
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 15:25 schreef Klaploper het volgende:

[..]

One van U2 vat het idee van het boek goed samen trouwens, net als veel andere goede nummers.
:D ^O^

Nee, dan dit nummer:

quote:
We barely remember who or what came before this precious moment,
We are choosing to be here right now. Hold on, stay inside
This holy reality, this holy experience.
Choosing to be here in

This body. This body holding me. Be my reminder here that I am not alone in
This body, this body holding me, feeling eternal
All this pain is an illusion.

Alive, I

In this holy reality, in this holy experience. Choosing to be here in

This body. This body holding me. Be my reminder here that I am not alone in
This body, this body holding me, feeling eternal

Twirling round with this familiar parabol.
Spinning, weaving round each new experience.
Recognize this as a holy gift and celebrate this chance to be alive and breathing.

This body holding me reminds me of my own mortality.
Embrace this moment. Remember. we are eternal.
Veel meer nummers van hen hebben ook zo'n boodschap. Sowieso Tool _O_ _O_
  dinsdag 4 januari 2011 @ 20:25:55 #59
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_90851647
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 13:02 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Ken dat gevoel wel dat je denkt 'God zal aan het eind het recht laten zegevieren' Maar besef me dat dit door mijn christelijke opvoeding komt, het is namelijk het verlangen van genoegdoening voor jezelf en dus een verlangen van je ego.
Ik heb heel lang strijd gehad omdat ik een "sterk ontwikkeld gevoel van rechtvaardiging" had wat dus nooit aan zijn trekken kwam omdat er zoveel onrecht, onbestraft bleef. Sinds mijn bekering ben ik het grootste deel van die boosheid kwijt. Maar het laatste stukje was ik kwijt toen ik in Petrus 3 las dat God alles zou oordelen.

Gek. Nu ik dat opschrijf zie ik opeens dat mijn sterk ontwikkeld gevoel... gewoon een vuile truc van satan was die me op het verkeerde spoor wou zetten.

Ik ben niet in het geloof opgevoed. Het voordeel is dat ik van heel erg duister naar heel erg licht ben gegaan en dat maakt mijn geloof heel sterk. Maar ik ben er niet in opgevoed dus in stress ga ik snel op de automatische piloot van alles zelf proberen oplossen. En gewoon compleet vergeten dat God bestaat. En Hem dus ook niet betrekken bij die oplossing.
quote:
Ik las in het boek van neal donald walsch 'in gesprek met God' dat zelfs Hitler in de hemel komt.
Hij legt dit uit door te stellen dat er geen andere plek is om heen te gaan en dat Hitlers daden nodig waren om de mens te laten beseffen 'dit is wat we niet willen'
Vind dit zelf eerlijk gezegd wat te ver gaan, om dat het bij mij het gevoel opwekt dat beweert wordt dat Hitler niks fout deed.
Geen enkel persoon is 'goed' of 'fout' maar elk persoon heeft beide kanten in zich.
En als er zoiets bestaat als een 'terugkeer van God' of een 'dag des oordeels' dan zal dit inhouden dat God afrekent met alle kwaad, en in de praktijk zal dit dan inhouden dat bij 'de persoon' Hitler 99% van zijn persoonlijkheid wegvalt en alleen het de ene procent overblijft waarmee hij bijvoorbeeld zijn hond liefhad :P
Klinkt misschien een beetje vaag dit maar ik vind het soms nogal lastig dingen goed onder woorden te brengen.
Ik heb het boek niet gelezen en ben dat ook niet van plan. Wil veel meer tijd doorbrengen met lezen en bestuderen van de bijbel, dan ik nu doe. Zo te zien heeft Walsch jou ook niet echt duidelijkheid gebracht. Terwijl de kern van het evangelie toch zo eenvoudig is. Het gaat niet om hoeveel goed of kwaad je in je leven gedaan hebt. Het gaat erom of je gelooft dat Jezus de zoon van God is en Hem als je verlosser hebt aangenomen.
Ik begrijp echt nog niet de hele bijbel (al heb ik hem al 2 keer compleet gelezen, een keer in het Nederlands en een keer in het Engels) maar ik had geluk en leerde al heel snel deze simpele essentie. En ik weet zeker dat al die kleinere details die ik nog niet begrepen heb, dat me dat vergeven wordt. Mits je maar eerlijk bent want heilige praatjes daar win je niets mee. Je kunt alle mensen voor de gek houden maar niet God want die ziet wat je in je hart gelooft.
quote:
Dankjewel maar dat is niet mijn verdienste. Het is de honger naar duidelijkheid en antwoorden waardoor ik bleef zoeken. En het was God die in de bijbel met de antwoorden kwam.
quote:
Bij je verwijzing naar je pantser moest ik direct aan deze bijbeltekst denken btw:
14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
Dat is een heel mooi citaat, dank :)
Zie je wel dat ik gewoon meer moet gaan lezen? Dit zijn woorden waar ik heel blij van word maar je moet ze wel regelmatig lezen als je ook dat schild wilt ervaren. Ik heb dat vroeger wel gehad maar toen was ik er ook actiever mee bezig dan nu de laatste tijd.
pi_90852216
Ik zal van t weekend weer eens proberen te reageren. Merk toch wel dat ik om hier te reageren nog enigszins moet nadenken, ironisch genoeg :P
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_90853257
Walsch brengt me wel dicht bij een waarheid in de buurt heb ik het idee, iets wat de bijbel me niet vaak doet (kan ook aan mij liggen).
Mijn accountnaam verwijst ook naar mijn zoektocht naar de waarheid, ik geloof namelijk dat er een waarheid bestaat die ons kan bevrijden, zowel op geestelijk als op fysiek niveau (dit heb ik ervaren en naar mijn mening PCP ook)
Deze waarheid is echter iets wat eens ervaren weer overschaduwd en geinterpreteerd wordt door het verstand, ook veranderd deze continu.
Iets wat Brad Blanton mooi omschrijft in zijn boek 'Radical Hounesty' en is in mijn menig dus iets waar je moet proberen dicht bij te blijven.

quote:
Mits je maar eerlijk bent want heilige praatjes daar win je niets mee. Je kunt alle mensen voor de gek houden maar niet God want die ziet wat je in je hart gelooft.
Mijn grootste strijd is 'wat geloof ik in mijn hart'?
Ik hoop dat God het ziet want soms ben ik het zelf even helemaal kwijt.
Ik zou zelfs durven te stellen dat mijn grootste probleem is dat ik mijzelf voor de gek houdt.

Over de waarheid in je hart gesproken :P
Ik ga binnenkort een cursus hartcoherentie volgen, wat in feite inhoud: luisteren naar je hart :D
  dinsdag 4 januari 2011 @ 21:05:50 #62
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_90854234
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 20:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik zal van t weekend weer eens proberen te reageren. Merk toch wel dat ik om hier te reageren nog enigszins moet nadenken, ironisch genoeg :P
Niet teveel nadenken hoor :P
pi_90855567
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 13:02 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Wil je dit geloven of geloof je het ook echt? Je maakt er nu een concept van. Een idee wat je wel aanstaat. Doe gerust als het je gelukkiger maakt ^O^ , maar dan wordt het filosoferen en dat is iets waar de kracht van het nu totaal niet over gaat in mijn ogen. Misschien dat je het hierom af en toe helemaal kwijt bent. Misschien hoor. Misschien ook niet :) Probeer je een beetje te helpen.

Ik zou 't zo zeggen: Stel dat een god al het 'kwaad' zou verwijderen, dan handelden alle mensen gelijk. En gedroeg Hitler zich hetzelfde als Ghandi. Net zoals twee goudvissen in een kom ook niet te onderscheiden zijn. Maar sterker nog: eigenlijk bestaat kwaad helemaal niet. Niemand heeft kwaad in zich van nature. Ik heb het in ieder geval in mezelf nog niet gevonden :P Het is alleen maar hoeveel van het goed je ego blokkeert wat bepaalt hoe je je gedraagt. Dus inderdaad we houden onszelf "voor de gek". In hoeverre laat je je hart spreken heb je zelf in de hand. Mooie quote van Brad Blanton!

Maar dat is ook gelijk een praktische reden waarom je anderen moet vergeven. Ze hebben het goede wel in zich, maar zien het niet. Door vergeving kan je ze in ieder geval een voorbeeld geven en een zetje in de goede richting (of een enorme rotschop ;) ). Zo zou ik dan dat "schild dat de pijlen kan doven" zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 04-01-2011 21:42:30 ]
pi_90855705
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 20:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ja, nogal logisch, je moet wel een goed verhaal neerzetten natuurlijk. :P

Om dit te illustreren ga ik nu proberen te typen zonder na te denken 8-) :

quote:
edit: Ik had verwacht awoei;aufosipudfas ofzo, maar uiteraard kwam er gewoon helemaal niets. :') Jammer, maar een beetje slappe zooi die kracht van het nu :P

[ Bericht 2% gewijzigd door rijsttafel op 04-01-2011 21:39:49 ]
  † In Memoriam † dinsdag 4 januari 2011 @ 22:59:42 #65
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_90861158
Mijn AD is verhoogd met flink wat bijwerkingen, extreme downs af en toe en veel vermoeidheid, gaat nu wel weer wat beter op het moment.

2 dagen (tijdens een down) terug heb ik me 2 uur opgesloten en geluisterd naar een preek van adyashanti en wat ademoefeningen gedaan. Wat ik ervaarde was af en toe helemaal niks, gevolgd door een vlaag angst/onrust, gevolgt door een goed gevoel, gevolgd door angst/onrust etc etc. Frustrerend is dit.

Heb het gevoel dat ik niet echt de mogelijkheid krijg om bewustzijn te oefenen (wat ik nog steeds bijna elke dag doe) in een 'down-periode', de gedachten zijn zo machtig dat ze niet te accepteren, vergeven, ontkennen of wat dan ook zijn. Harder proberen is natuurlijk nutteloos en niks proberen resulteerd in een achtbaan van emoties.

Iemand ervaringen/tips?
:')
  † In Memoriam † dinsdag 4 januari 2011 @ 23:02:42 #66
pi_90861291
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 11:32 schreef rijsttafel het volgende:

Ten tweede (en dit is wel echt een probleem) is doordat ik er soms voor kies minder van externe impulsen zoals muziek, beeld e.d. afhankelijk te zijn, ik vaak een beetje wegsukkel. Net zoals dat mensen in een lange busreis altijd in slaap vallen. De externe impulsen zijn weg, ze berusten zich in het feit dat ze niets kunnen doen dan wachten en het resultaat... een glimp van het moment en men valt in slaap. Degenen die met hun hoofd bij de eindbestemming zijn, vallen echter niet in slaap. Wel grappig om te zien dat de geest zo 'simpel' werkt en weer gekoppeld met het nu, maar erg praktisch is het soms niet. :P Maar het is ook een kwestie van wennen, I guess.

Herkenbaar voor iemand? Staat hier ergens iets over beschreven?
God herkenbaar dit, ik heb veel vermoeidheid. Als ik alles loslaat wordt ik snel slaperig en val ik vaak ook in slaap. Daarom mediteer ik ook vaak voor het slapengaan, het heeft ook zo z'n voordelen natuurlijk.
pi_90864507
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:59 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Mijn AD is verhoogd met flink wat bijwerkingen, extreme downs af en toe en veel vermoeidheid, gaat nu wel weer wat beter op het moment.

2 dagen (tijdens een down) terug heb ik me 2 uur opgesloten en geluisterd naar een preek van adyashanti en wat ademoefeningen gedaan. Wat ik ervaarde was af en toe helemaal niks, gevolgd door een vlaag angst/onrust, gevolgt door een goed gevoel, gevolgd door angst/onrust etc etc. Frustrerend is dit.

Heb het gevoel dat ik niet echt de mogelijkheid krijg om bewustzijn te oefenen (wat ik nog steeds bijna elke dag doe) in een 'down-periode', de gedachten zijn zo machtig dat ze niet te accepteren, vergeven, ontkennen of wat dan ook zijn. Harder proberen is natuurlijk nutteloos en niks proberen resulteerd in een achtbaan van emoties.

Iemand ervaringen/tips?
Uiteraard herkenbaar. Iedereen die deze oefeningen doet heeft het. Zulke gevoelens zijn de obstakels waar ik het eerder over had en zijn in feite het enige wat ervoor zorgt dat je niet helder kunt zijn.

Niet dat ik een pro ben, ik worstel hier ook elke keer weer mee, maar enkele tips kan ik wel geven uit ervaring:

Ten eerste, focus altijd achteraf op het goede gevoel dat je hebt gehad, niet op het slechte. Hoe kort het goede gevoel ook geweest mag zijn. Probeer daarnaast tijdens de oefening duidelijk te krijgen waar de angst en onrust vandaan komt. Angst om te stoppen met denken is mijn grootste obstakel. En onrust komt bij mij doordat ik niet tevreden ben met het moment. Je komt er het beste achter waar de drempels vandaan komen door er vrede mee te maken. Het is okee om onrustig te zijn, het hoort erbij. Blijf dit herhalen totdat je geest het stukje bij beetje doorkrijgt. Elke keer leer je weer wat bij, verwacht geen wonderen.

Als je meer leesvoer wilt over de hindernissen in ademhalingsoefening, lees dan de pdf die ik al eerder in dit topic heb gegeven: http://www.mediafire.com/?gl4otb5a2qm. Hoofdstuk 3 en 4. Het gaat je vast bekend voorkomen wat daar beschreven is. Ik weet zeker dat er op internet wel meer te vinden is.

Een trucje wat ik nog weleens gebruik is na een paar minuten zitten in mezelf te zeggen "nu is het 't al waard geweest". Meestal verloopt die tijd daarna dan makkelijker.

Soms ook niet :+ Dan meende ik niet wat ik zei :P

[ Bericht 2% gewijzigd door rijsttafel op 05-01-2011 00:23:50 ]
  † In Memoriam † woensdag 5 januari 2011 @ 12:07:18 #68
pi_90875509
quote:
99s.gif Op woensdag 5 januari 2011 00:13 schreef rijsttafel het volgende:

Niet dat ik een pro ben, ik worstel hier ook elke keer weer mee, maar enkele tips kan ik wel geven uit ervaring:

Als je meer leesvoer wilt over de hindernissen in ademhalingsoefening, lees dan de pdf die ik al eerder in dit topic heb gegeven: http://www.mediafire.com/?gl4otb5a2qm. Hoofdstuk 3 en 4. Het gaat je vast bekend voorkomen wat daar beschreven is. Ik weet zeker dat er op internet wel meer te vinden is.

dankje wel, ik zal het doorlezen :Y
pi_90908279
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 21:29 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Wil je dit geloven of geloof je het ook echt? Je maakt er nu een concept van. Een idee wat je wel aanstaat. Doe gerust als het je gelukkiger maakt ^O^ , maar dan wordt het filosoferen en dat is iets waar de kracht van het nu totaal niet over gaat in mijn ogen. Misschien dat je het hierom af en toe helemaal kwijt bent. Misschien hoor. Misschien ook niet :) Probeer je een beetje te helpen.
een beetje van beiden denk ik :P ik vind het zelf wel een mooie uitleg en oor mijn gevoel staat het een beetje tussen mijn opvoeding aan de ene kant (Hel en Hemel, Goed en Kwaad) en Neal Donald walsch (er bestaat geen kwaad).
Maar het is natuurlijk wel gefilosofeer en hoort dus idd niet echt in dit topic.
Ik hou wel van filosoferen maar tegelijkertijd word ik gehinderd door dit vele nadenken.

quote:
Ik zou 't zo zeggen: Stel dat een god al het 'kwaad' zou verwijderen, dan handelden alle mensen gelijk. En gedroeg Hitler zich hetzelfde als Ghandi. Net zoals twee goudvissen in een kom ook niet te onderscheiden zijn. Maar sterker nog: eigenlijk bestaat kwaad helemaal niet. Niemand heeft kwaad in zich van nature. Ik heb het in ieder geval in mezelf nog niet gevonden :P Het is alleen maar hoeveel van het goed je ego blokkeert wat bepaalt hoe je je gedraagt. Dus inderdaad we houden onszelf "voor de gek". In hoeverre laat je je hart spreken heb je zelf in de hand. Mooie quote van Brad Blanton!
Mooi geschreven _O_
Maar dat alle mensen dan gelijk zouden zijn komt wel aardig in de buurt bij het besef dat we allen 1 zijn en dat ons ego zorgt voor scheiding, waardoor je 'kwaad' maybe goed zou kunnen vervangen door 'ego' wat dan weer prima in dit topic past :P
pi_90935990
Pfff... al dat gepieker en nadenken en de angst/stress die daar bij komt kost zoveel energie he, ik ben nou al helemaal uitgeput voor vandaag. En dat terwijl ik sliep tot half 12 :')
pi_90943904
ik heb het werk van eckhart tolle ook gelezen, al weet ik niet in hoeverre alles aan te leren is dat die gozer zegt. al belooft die neuroplasticity wel wat goeds ;)
pi_90945156
Wat houdt dat precies in? Dat je brein continu blijft veranderen door je ervaringen? Ik sta al een tijdje stil in mijn ontwikkeling, omdat ik niet zo heel veel nieuwe dingen ervaar zeg maar, dus echt positieve veranderingen heb ik niet gemerkt, maar een kameraad van mij wel en die zie ik ook gewoon qua persoon veranderen, paar jaar terug was ie nog een behoorlijk introvert, afstandelijk iemand en nu veel ondernemender en opener/socialer.. grappig hoe dat kan gaan. Zal zijn brein dan ook echt veranderd zijn? :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Stefanovich op 06-01-2011 19:26:22 ]
pi_90945745
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 16:12 schreef Stefanovich het volgende:
Pfff... al dat gepieker en nadenken en de angst/stress die daar bij komt kost zoveel energie he, ik ben nou al helemaal uitgeput voor vandaag. En dat terwijl ik sliep tot half 12 :')
Erg herkenbaar, had zelf ook een kutdag.
Blijf het vooral moeilijk vinden om de grote lijnen te zien en ga veel te veel op in mijn piekeren.
Op het gevaar af dat dit zo'n handjes vasthoud topic wordt wou ik je toch nog effe een hart onder de riem steken, accepteer dat je je nu kut voelt maar onthoud dat er echt betere tijden komen ^O^
pi_90946096
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 19:20 schreef Stefanovich het volgende:
Wat houdt dat precies in? Dat je brein continu blijft veranderen door je ervaringen? Ik sta al een tijdje stil in mijn ontwikkeling, omdat ik niet zo heel veel nieuwe dingen ervaar zeg maar, dus echt positieve veranderingen heb ik niet gemerkt, maar een kameraad van mij wel en die zie ik ook gewoon qua persoon veranderen, paar jaar terug was ie nog een behoorlijk introvert, afstandelijk iemand en nu veel ondernemender en opener/socialer.. grappig hoe dat kan gaan. Zal zijn brein dan ook echt veranderd zijn? :P
Ik had die maat van je kunnen zijn. :)

Geweldige ervaring, en ja je hersenen veranderen dan inderdaad in zekere zin.
Zelf zie ik het als het herprogrammeren van m'n brein, fijn dat dat kan.

Maar heeft Tolle het dus over onder andere neuroplasticity? Want dat vind ik wel een heel interessant en relevant onderwerp, zal binnen een half jaar ook eens een boek van hem lezen. Ben benieuwd.
pi_90947358
Tolle heeft het er niet over, maar ik dacht dat ik het in dit topic heb gelezen maar het zal ook ergens anders op internet kunnen staan, sowieso wel op wikipedia en wat wetenschappelijke sites. Sommige mensen boren het neuro programmeren helemaal de grond in (Susan Smit), sommigen prijzen het de hemel in (Emile Ratelband). Ik ben er nog niet over uit.

edit:
hier een stukje http://buddhalogic.org/ne(...)-of-neuroplasticity/
pi_90948090
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:04 schreef mastauser het volgende:
maar ik dacht dat ik het in dit topic heb gelezen
Ik kwam ermee een paar posts geleden.

Of nu ook echt je brein verandert, dunno, maar ik vond het wel een mooi stukje wetenschap om het topic wat minder zweverig te maken. :P

En of alles wat ik zei klopt, misschien niet tot in de details, maar in grote lijnen wel.
pi_90985364
Nadenken is net als jeuk, hoe meer je nadenkt hoe erger het wordt.
Zat vandaag op mijn werk weer te malen en te malen totdat ik er echt zat van werd.
Op dat moment dacht ik 'ik los nu niks op, ik stop er gewoon mee' en merkte dat ik gewoon zelf tegenwerpingen zat te maken zo van 'maar als je geen oplossingen zoekt voor..... dan blijf je er last van houden.
Maar merkte nu dat ik daarop kon antwoorden 'maar erover nadenken wordt het ook niet beter van'
Hierna echt geprobeerd te concentreren op mijn werk, en hoewel mijn aandacht nog vaak genoeg weggleed ging het wel beter :)
pi_90990841
Het verbaast me de laatste tijd... Ongelofelijk dat ik als een van de meest down-to-earth en nuchtere mensen ooit in dit soort dingen 'verzeild' kon raken.. Maar het is gewoon waar dat ik 'dit moment zonder gedachtes' enorm veel energie en geluk krijg.

Jammer dat het zo zweefteverig lijkt voor de buitenwereld. :P
pi_90995316
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 19:45 schreef rijsttafel het volgende:
Het verbaast me de laatste tijd... Ongelofelijk dat ik als een van de meest down-to-earth en nuchtere mensen ooit in dit soort dingen 'verzeild' kon raken.. Maar het is gewoon waar dat ik 'dit moment zonder gedachtes' enorm veel energie en geluk krijg.

Jammer dat het zo zweefteverig lijkt voor de buitenwereld. :P
Heeft veel met meditatie te maken zo te lezen?
pi_91005393
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 21:03 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Heeft veel met meditatie te maken zo te lezen?
Ja, bij mij o.a. met zitmeditatie. Anderen in dit topic doen andere vormen,
in het dagelijks leven aandachtig zijn op de geest, bijvoorbeeld.

Maar dat is ook een vorm van meditatie. Veel vormen met allemaal hetzelfde doel. Duurt even voordat je doorhebt wat het beste bij je past, denk ik. Ik denk echter wel dat je met aandacht álleen op de geest (dus niet op je eten of de afwas) een stuk sneller progressie maakt.

[ Bericht 12% gewijzigd door rijsttafel op 07-01-2011 23:51:09 ]
  vrijdag 7 januari 2011 @ 23:34:03 #81
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_91005538
Bedankt voor de reacties! ^O^

Ik ga er dit weekend eens goed voor zitten. Dit topic gaat snel. ;)

Fijn weekend allemaal.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_91011066
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 23:34 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Bedankt voor de reacties! ^O^

Ik ga er dit weekend eens goed voor zitten. Dit topic gaat snel. ;)

Fijn weekend allemaal.
weeeeeeekend!!!! jij ook een goeie toegewenst *O*
pi_91020386
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 23:31 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ja, bij mij o.a. met zitmeditatie. Anderen in dit topic doen andere vormen,
in het dagelijks leven aandachtig zijn op de geest, bijvoorbeeld.

Maar dat is ook een vorm van meditatie. Veel vormen met allemaal hetzelfde doel. Duurt even voordat je doorhebt wat het beste bij je past, denk ik. Ik denk echter wel dat je met aandacht álleen op de geest (dus niet op je eten of de afwas) een stuk sneller progressie maakt.
Interessant.

Ik heb een weekje zitmeditatie geprobeerd maar had er geen zin meer in. Laatst deed ik het echter een keer een minuut of zes, en ik voelde me echt koning daarna :D

Als ik het zenboedisme moet geloven dan is zitten essentieel. Zelf doe ik het soms, maar dus niet stelselmatig. Daarnaast wil ik als ik lig, loop of ergens stilsta m'n aandacht wel regelmatig even kort naar m'n ademhaling halen.
pi_91025341
Ik lees nu het boek Psychology van Grey voor school, heel interessant. Ook over dat er mensen zijn die een transformatie hebben ondergaan
pi_91120571
quote:
7s.gif Op maandag 27 december 2010 15:23 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Ik begreep uit een andere discussie dat wiki geen plaatjes toestaat.
Het gaat in dit geval om de tekst en het plaatje is gewoon de link tussen image tags. Weet jij hoe simpel (of niet) het is om dit op een wiki te plaatsen?
pi_91120652
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 09:27 schreef Re het volgende:
complimenten voor je reeks PCP (en spatie geincludeerd)
dank je :)
pi_91121283
quote:

[ afbeelding ]

Ik kan me wel aardig vinden in je schema :)

Voor mezelf blijf ik me toch focussen op het onderscheid tussen de observeerder en de gedachte. Dat heb ik ooit eens zo in een schema gezet:

Het blauwe is dan je (zelf)bewustzijn. Het lijkt erop dat de gedachte en het bewustzijn 1 zijn, maar wanneer je je perspectief verandert zie je dat een gedachte optreedt in je bewustzijn, dus er is een verschil tussen de twee. Een gedachte en je bewustzijn zijn niet hetzelfde, maar ze zijn wel met elkaar verbonden.

Hoe ver die verbondenheid gaat, dat ligt dus aan het perspectief dat je hebt. Identificeer je je met je gedachten dan maak je gebruik van het eerste perspectief. Wanneer je gedachten beschouwd als instrumenten en jezelf ziet als het observerende bewustzijn dan is situatie 2 van toepassing.
pi_91121626
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 15:25 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ik zie niet echt in wat deze paint nu wil zeggen. Ik zou het zo painten: (eigenlijk is het gephotoshopt :P )

KRACHT VAN HET NU

[ afbeelding ]

*knip*

Goed verhaal! ^O^

Heb er niet zoveel op aan te merken :) Alleen het schema dat je hebt gemaakt, daar wordt negativiteit genoemd bij de denker. Nu is het zo dat negativiteit alleen bij de denker voorkomt, alleen ook de denker kan een grotendeels positief leven leiden.

Kenis over je psyche, de mechaniek achter het denken, kan ervoor zorgen dat je op een gegeven moment kunt kiezen voor positiviteit. Het is dus gelukkig niet alleen maar kommer en kwel met het denken ;)
pi_91122033
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 16:51 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

:D ^O^

Nee, dan dit nummer:

[..]

Veel meer nummers van hen hebben ook zo'n boodschap. Sowieso Tool _O_ _O_
Oh, als we clips gaan posten dan moet ik er ook nog eentje kwijt!

Vooral bij 0:50... dat gevoel dat ik daar bij krijg dat is onbeschrijfelijk, net zoals de rest vh nummer eigenlijk. Bij dit nummer voel ik echt hoe speciaal bewustzijn eigenlijk is... Het is toch ongelofelijk dat een verzameling van elementaire deeltjes kan uitgroeien tot iets wat zoiets moois kan schrijven en uitvoeren...

Ik geloof niet in een God, maar door dit soort muziek ervaar ik wel een soort van heiligheid die blijkbaar toch te vinden is in ons universum :)
pi_91122132
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 20:51 schreef DeZoektocht het volgende:

Ik ga binnenkort een cursus hartcoherentie volgen, wat in feite inhoud: luisteren naar je hart :D
Ben wel benieuwd wat ze daar precies doen?
pi_91122314
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:59 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Iemand ervaringen/tips?
Heel veel lezen en docu's kijken en natuurlijk aan discussies meedoen op het internet. Waarom? Omdat je hopelijk de stof interessant vindt. Ik denk dat het belangrijk is, dat je niet te graag alles wilt begrijpen. Laat bepaalde informate binnenkomen en sta het jezelf toe dat je het ook gelijk weer vergeet.

In mijn ervaring blijven bepaalde inzichten pas echt hangen wanneer je er aan toe bent. Mijn tip is: hou het vooral leuk en interessant :)
pi_91122565
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 19:20 schreef Stefanovich het volgende:
Alle informatie ligt opgeslagen in de vorm van neuronen-netwerken in je hersenen. Sommige netwerken zijn met elkaar verbonden doordat er door jou een verband wordt gelegd. Wanneer jij veel negativiteit hebt ervaren in relaties dan zal je eerder geneigd zijn slecht te denken over het andere geslacht. Er is een verbinding ontstaan in je hersenen waarbij elektische impulsen door beide netwerken heengaan en daarmee wordt ook de verbinding tussen de netwerken versterkt.

Weet jij door bewustwording deze link te doorbreken, dan zullen er nieuwe verbindingen ontstaan en zal de oude verbinding afsterven. We hebben dus wel degelijk invloed op wat er zich in onze hoofden afspeelt.
pi_91122605
Waar gaat dit topic eigenlijk over, hoe je je gedachten leeg kunt maken want ik pieker of denk soms ook teveel en te ver na over dingen wat nergens op slaat en kan me er ook soms erg aan irriteren.
If not now, then when.
pi_91122639
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 19:31 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Erg herkenbaar, had zelf ook een kutdag.
Blijf het vooral moeilijk vinden om de grote lijnen te zien en ga veel te veel op in mijn piekeren.
Op het gevaar af dat dit zo'n handjes vasthoud topic wordt wou ik je toch nog effe een hart onder de riem steken, accepteer dat je je nu kut voelt maar onthoud dat er echt betere tijden komen ^O^
Vind je kosmologie interessant? Heeft mij enorm geholpen bij het vergroten van mijn wereldbeeld ^O^
pi_91122795
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:04 schreef mastauser het volgende:
Tolle heeft het er niet over, maar ik dacht dat ik het in dit topic heb gelezen maar het zal ook ergens anders op internet kunnen staan, sowieso wel op wikipedia en wat wetenschappelijke sites. Sommige mensen boren het neuro programmeren helemaal de grond in (Susan Smit), sommigen prijzen het de hemel in (Emile Ratelband). Ik ben er nog niet over uit.

edit:
hier een stukje http://buddhalogic.org/ne(...)-of-neuroplasticity/
Neuroplasticiteit bestaat gewoon. Of technieken als NLP (neuro linguistic programming) echt werken, weet ik niet. Ik denk dat het sowieso deels werkt, omdat bewuste positieve aandacht altijd een positief effect zal hebben op je en daardoor ook op je neuronetwerken.
pi_91122949
quote:
99s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:19 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ik kwam ermee een paar posts geleden.

Of nu ook echt je brein verandert, dunno, maar ik vond het wel een mooi stukje wetenschap om het topic wat minder zweverig te maken. :P

En of alles wat ik zei klopt, misschien niet tot in de details, maar in grote lijnen wel.
De hippocampus kan ook groeien door een aanpassing in onze manier van omgaan met de wereld. Er is een wetenschappelijk onderzoek gedaan bij taxichaufeurs in Londen en daarbij kwam naar voren dat hun hippocampus was gegroeid omdat men alle straten uit het hoofd moest leren om een vergunning te kunnen krijgen.

Het brein kan zich dus in sommige gevallen idd aanpassen aan wat er van het brein gevraagd wordt.
pi_91122984
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:30 schreef mastauser het volgende:
Ik lees nu het boek Psychology van Grey voor school, heel interessant. Ook over dat er mensen zijn die een transformatie hebben ondergaan
Welke opleiding doe je?
pi_91123027
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 17:30 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Waar gaat dit topic eigenlijk over, hoe je je gedachten leeg kunt maken want ik pieker of denk soms ook teveel en te ver na over dingen wat nergens op slaat en kan me er ook soms erg aan irriteren.
Dit topic gaat over dat je je gedachten kunt stopzetten wanneer je dat wil ^O^
pi_91123641
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 17:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dit topic gaat over dat je je gedachten kunt stopzetten wanneer je dat wil ^O^
Hoe
If not now, then when.
pi_91123727
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 17:54 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Hoe
Tja... dat is het lastige :) Het gaat om 1 enkele realisatie die jou je de macht over je gedachten kan geven. Heb je de OP al gelezen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')