Welkequote:Op vrijdag 24 december 2010 22:14 schreef Morendo het volgende:
Wat flik je me nou? Er was zo'n mooie OP ontsprongen aan mijn brein.....
k heb het gelezen, maar het werk van Marx in zijn algemeen gaat over het stichten van een communistische staat. Dat het bekritiseren van het kapitalisme daarbij hoort lijkt me logisch, want hoe zul je behalve propagandeerde wijze deze -nogal- ingewikkelde en vergezochte theorie in de praktijk uitvoeren zonder dat je het tegendeel ervan verworpen hebt door middel van inspirerende en ingewikkelde bewoording.quote:Ah, tuurlijk, kritiek op kapitalisme is weer eens propaganda voor de communistische staat. Maar zeg jij inderdaad maar niks meer over Marx, je zet jezelf alleen maar te kijk. Ik betwijfel überhaupt of je het boek wel gelezen hebt.
En ja, ik heb het gelezen. Het héle werk, geen laf uittreksel wat bij lange na niet in staat is het gehele gedachtegoed uit te dragen (want het is een moeilijk werk, en het lastigste zit in het begin, waar jij al ophield).
[..]
Iemand die denkt dat Das Kapital over het stichten van een communistische staat gaat heeft het niet begrepen, nee. Dat heeft niks met links of rechts zijn te maken, maar met het begrijpen van een boek of niet. En je hebt het niet begrepen als je denkt dat het over communisme gaat.
[..]
Nah, hij ziet geld als een nuttig iets om je spullen voor te verkopen en andere dingen voor te kopen. Hij zal waarschijnlijk wel grote problemen hebben gehad met al het fictieve geld wat er nu is in de wereld.
Jij krijgt de volgende.quote:Op vrijdag 24 december 2010 22:15 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nee, zo leuk was die helemaal niet.
Klopt, dat kun je wel zeggen, maar de discussie ging over het boek Das Kapital en wat ik altijd begreep van de helden die het gelezen hebben gaat het over de praktijk van het kapitalisme in Marx zijn tijd en niet over zijn theorie over een communistische samenleving in een toekomstquote:Op vrijdag 24 december 2010 22:15 schreef mlg het volgende:
[..]
k heb het gelezen, maar het werk van Marx in zijn algemeen gaat over het stichten van een communistische staat.
Juist en mercí!quote:
Het is net als met Mein Kampf, of de Koran: werden die boeken maar wat vaker gelezen, dan zou de aanhang van dergelijke stromingen rap afnemen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 22:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt, dat kun je wel zeggen, maar de disckussie ging over het boek Das Kapital en wat ik altijd begreep van de helden die het gelezen hebben gaat het over de praktijk van het kapitalisme in Marx zijn tijd en niet over zijn theorie over een communistische samenleving in een toekomst
Dan kunt u zich gelukkig prijzen met de gedachte dat hedendaagse politieke groeperingen die zich op Das Kapital baseren - zover ze überhaupt nog bestaan - als bijzonder marginaal zijn te kwalificeren.quote:Op vrijdag 24 december 2010 22:24 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is net als met Mein Kampf, of de Koran: werden die boeken maar wat vaker gelezen, dan zou de aanhang van dergelijke stromingen rap afnemen.
Of de agenda van hoop en optimisme, als mensen dat eens zouden lezen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 22:24 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is net als met Mein Kampf, of de Koran: werden die boeken maar wat vaker gelezen, dan zou de aanhang van dergelijke stromingen rap afnemen.
Das Kapital schijnt een oersaai abstract boekwerk te zijn.quote:Op vrijdag 24 december 2010 22:24 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
overigens woonde de moeder van Karl bij mij om de hoek.quote:Op vrijdag 24 december 2010 22:42 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
De Nederlandse Sophie Presburg, zuster van de moeder van Karl Marx.
Zij huwde Lionel Philips en hun kleinkinderen stichtten het Philipsconcern
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lion_Philips
Ik moest lachen. Typisch MP.quote:
Grotestraat of Nonnenstraat ?quote:Op vrijdag 24 december 2010 22:49 schreef GoodOldDays het volgende:
[..]
overigens woonde de moeder van Karl bij mij om de hoek.
lol dat weten ze nog steeds niet zeker. Bordje is volgens mij de afgelopen jaren al 5x verplaatstquote:Op vrijdag 24 december 2010 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Grotestraat of Nonnenstraat ?
http://www.denijmeegsestadskrant.nl/index.php?id=07&url=mei09
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |