Heb zelf goede ervaringen met Continental.quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Yokohama is geen slecht bandenmerk, maar echt niet de top. Beste uit Japan is Bridgestone en zelfs die zijn er tot op heden niet in geslaagd om een echt goede winterband op de markt te brengen.
Een band van tarwe?quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:39 schreef fokthesystem het volgende:
Overigens rijd ik op 'all wheaters' van yokohama (En yokohama is niet voor niets het "toyota huismerk")
Lol ik zie het, wheatHers natuurlijkquote:
Dan moet je eens gaan kijken naar het effect van winterbanden. Het is aangetoond dat de remweg in winterse omstandigheden er echt fors korter van kan worden. En het gebeurt wel eens dat je echt volslagen onverwacht vol in de ankers moet...quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:02 schreef waht het volgende:
[..]
Mij lijkt dat het menselijk falen vrijwel volledig verantwoordelijk is terwijl het technische 'mankement' amper invloed heeft op dergelijke situaties.
70 km/u, mijn auto staat dan na 17 meter roerloos. 14% daarvan is 2 meter.quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:40 schreef PeeJay1980 het volgende:
Je kan 14% nu wel bagatelliseren, maar bij 70km per uur, scheelt het al 2 autolengtes. Dat kan vervelend uitpakken als er ineens een file staat.
In dezen niet. Het spijt me voor je. Natuurlijk is het nog beter als je even snel stil staat, maar om die paar meter kun je nog heen manouvreren.quote:Ik kan mij ook geen wetenschappelijke artikelen herinneren waarin ze een verschil van 14% wegwuiven. Ongeacht het onderzoek. Het verschil is significant.
Ja, omdat de wetgever het heel onveilig vindt. Terwijl exact hetzelfde geldt voor zomerbanden bij winterse omstandigheden.quote:En omdat het wettelijk gezien verboden is.
Die opmerking kan ik even niet plaatsen...quote:De keuze is ook afhankelijk van het gebruik. Op 1 van mijn motorfietsen had ik opgesneden slicks liggen, puur om niet nog meer op te vallen bij de verkeerslichten.
Trommels werken ook prima bij een enkele noodstop. Echt.quote:Door auto's in de discussie te betrekken verander je de amplitude van het verschil tussen zomer- en winterbanden.
Als jij het type auto erbij betrekt, dan zouden we daar dus ook maar op moeten vervolgen?
'Sorry mevrouwtje, ik snap dat u geen auto met 4 remschijven kan betalen, maar hierdoor bent u helaas wel strafbaar....u neemt namelijk een onaanvaardbaar hoog risico.'.
Conti is heel goed momenteel. Michelin ook een prima keuze (maar voor winterbanden terugkomend van een achterstand). Pirelli heel goed (maar slijt enorm en relatief vaak onrond). Bridgestone echt super geweest, maar leveren hun beste producten niet meer in de EU helaas. Dunlop met name goed voor winter, voor zomer wat minder.quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:43 schreef PeeJay1980 het volgende:
Heb zelf goede ervaringen met Continental.
Veel Volvo-rijders schijnen bij Michelin te zweren. Heb ik persoonlijk weinig mee.
Gisteren in Heeze nog. Iemand die ineens zijn auto vol er tussen zet... (stond kennelijk lang te wachten op een gaatje...).quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:52 schreef justanick het volgende:
Dan moet je eens gaan kijken naar het effect van winterbanden. Het is aangetoond dat de remweg in winterse omstandigheden er echt fors korter van kan worden. En het gebeurt wel eens dat je echt volslagen onverwacht vol in de ankers moet...
Testen van (onafhankelijke) testinstanties geven aan dat winterbanden (sterk) aan te raden zijn. Zuinige onverantwoordelijke Hollanders vinden het niet nodig, want die denken dat ze goed genoeg kunnen rijden. Dus ja, de meningen zijn inderdaad verdeeld. Ik vraag mij alleen af of ik af moet gaan op een organisatie die gedegen testjes doet en tot de conclusie komt dat winterbanden veel maar dan ook echt veel beter presteren en veel veiliger zijn, of die kortzichtige hollander die gewoon te beroerd is om geld uit te geven voor zijn / haar en andermans veiligheid.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:56 schreef Hukkie het volgende:
De meningen over het gebruik van winterbanden lijken nogal te verschillen. Ik hou het dus maar bij mijn huis-tuin-en-keukenbanden voor mn 106-je uit 1996. Kom ik prima mee uit de voeten.
Vrees dat ze beter verplicht kunnen worden, net als in Duitsland.quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:14 schreef justanick het volgende:
[..]
Testen van (onafhankelijke) testinstanties geven aan dat winterbanden (sterk) aan te raden zijn. Zuinige onverantwoordelijke Hollanders vinden het niet nodig, want die denken dat ze goed genoeg kunnen rijden. Dus ja, de meningen zijn inderdaad verdeeld. Ik vraag mij alleen af of ik af moet gaan op een organisatie die gedegen testjes doet en tot de conclusie komt dat winterbanden veel maar dan ook echt veel beter presteren en veel veiliger zijn, of die kortzichtige hollander die gewoon te beroerd is om geld uit te geven voor zijn / haar en andermans veiligheid.
En mocht je denken dat je goed kunt rijden: Als er een kind voor je oversteekt (onverwacht) kunnen je zelfbedachte supermanrijkunsten daar echt niets meer aan doen. Maar door die winterbanden kun je op tijd stilstaan of de klap minder hard laten zijn. Verschil tussen leven en dood. En dan heb ik het nog niet over de kleine ongevalletjes met blikschade die je op deze manier kunt voorkomen.
Doe dus niet zo goedkoop en zet gewoon wintersloffen onder je hok. Die zomerslofjes van je gewoon op laten slaan, in maart / april wissel je ze gewoon weer om.
Precies!quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Vrees dat ze beter verplicht kunnen worden, net als in Duitsland.
Veel minder.quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:29 schreef BertV het volgende:
Vanavond weer thuisgekomen met zomerbanden.![]()
Al moet ik toegeven dat ik op een besneeuwde parkeerplaats eerst achteruit moest om vooruit te komen. NUL-grip.
Gebeurt zoiets niet met winterbanden?
Aygo met fietswielenquote:Op vrijdag 24 december 2010 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Veel minder.
Wat voor een wagen rij je?
Die heb ik (ik lieg niet) vorig jaar nog met een aantal anderen aan moeten duwen toen het zo hard had gesneeuwd, daar waar ik zonder enig probleem reed.quote:
Wellicht volgend jaar en ruim op tijd, dit jaar ga ik geen woekerprijzen betalen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat je goed thuis bent gekomen gun ik je, maar het kan de volgende keer ook fout gaan. Aan de winterbanden dus!
Mijn tip: Duitsland.quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:53 schreef BertV het volgende:
Wellicht volgend jaar en ruim op tijd, dit jaar ga ik geen woekerprijzen betalen.
Op de wintersport sneeuwt het ook wel eens en is 40 cm sneeuwval niet uitzonderlijk. Het is tot op heden altijd gelukt. Alleen het uitgraven van je auto om er eerst eens in te kunnen stappen is een beetje klote.quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:54 schreef Woodsman het volgende:
Met die dikke sneeuw gaan winterbanden ook weinig uithalen lijkt me. Dan moet je aan de spikes of kettingen.
Mja, ik heb juist ook mensen horen zeggen dat de kou snel voorbij zal zijn omdat het zo vroeg begonnen is.quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mijn tip: Duitsland.
Reken maar op een pittige januari en februari deze winter. Niet dat ik veel verstand heb van weer voorspellen, maar diegenen die dat wel hebben rekenen op nog een hoop ellende.
Net als vorig jaar zeker, toen lag er voor de kerst sneeuw en ergens in maart was het vieze weer pas weer voorbijquote:Op vrijdag 24 december 2010 17:00 schreef Woodsman het volgende:
[..]
Mja, ik heb juist ook mensen horen zeggen dat de kou snel voorbij zal zijn omdat het zo vroeg begonnen is.
Aangezien ik er alle belang bij heb dat het zo is help ik het je hopen...quote:Op vrijdag 24 december 2010 17:00 schreef Woodsman het volgende:
Mja, ik heb juist ook mensen horen zeggen dat de kou snel voorbij zal zijn omdat het zo vroeg begonnen is.
Je hebt helemaal gelijk, ik zat even totaal niet op letten. Krijg je ervan als je ondertussen aan het werk bent.quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
70 km/u, mijn auto staat dan na 17 meter roerloos. 14% daarvan is 2 meter.
Ik vrees dat jij er niet zo heel veel van weet eerlijk gezegd. Want ook al is mijn auto echt heel goed met remmen, jij gaat kennelijk uit van een stopafstand van 70 meter bij 70 km/u (want 2 autolengtes is 14% bij jou....) en dan heb je een APK afkeur te pakken.
Ruim!
Ah, een verschil van 14% is in elk wetenschappelijk onderzoek significant, behalve in deze.quote:[..]
In dezen niet. Het spijt me voor je. Natuurlijk is het nog beter als je even snel stil staat, maar om die paar meter kun je nog heen manouvreren.
Je begint af te wijken van mijn te maken punt. Je doet een aanname op mijn uitspraak en trekt deze aanname de andere kant op. Hiermee aantonend dat je gelijk hebt.quote:Bij 100 km/u is die 14% gewoon een autolengte. Bij 70 km/u in de sneeuw (en op de snelwegen wordt echt wel 70 km/u gereden, ook met de zomerbandjes door hele normale mensen) is het verschil 9 autolengtes.
Ik hoef je niet uit te leggen dat bij een kop/staart het verschil tussen beiden een gevalletje blikschade is en een gevalletje lange file en ambulances.
Nog afgezien van het feit dat met goed afstand houden (2 seconden) je met 14% langere remweg makkelijk uit komt, maar je die 9 autolengtes absoluut niet meer goed maakt.
Geeft niet, had in principe ook weinig te maken met de discussie.quote:[..]
Die opmerking kan ik even niet plaatsen...
Omdat mensen onder normale omstandigheden nooit het maximale van hun remmen vragen. Onder deze omstandigheden is dat uiteraard anders en worden die verschillen soms pijnlijk duidelijk.quote:[..]
Trommels werken ook prima bij een enkele noodstop. Echt.
Het punt wat jij niet snapt is dat er in auto's al zo'n verschil zit. Die 50% is zo'n beetje het uiterste, maar 25% is een redelijk normale variabele. In de praktijk levert dat gewoon geen probleem op.
Ga je naar 100-400%, dan zit je wel in een probleemgebied. Kortom: het feit dat er een verschil is, is niet zo'n probleem. Een groot verschil is dat wel.
En nog iets anders: als iedereen verplicht naar de winterband over moet, dan is het probleem helemaal academisch.
Wat nou woekerprijzen?quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:53 schreef BertV het volgende:
[..]
Wellicht volgend jaar en ruim op tijd, dit jaar ga ik geen woekerprijzen betalen.
...
Ook die opmerking begrijp ik weer niet.quote:Op vrijdag 24 december 2010 17:18 schreef PeeJay1980 het volgende:
Wel triest dat je vervolgens de aanname over het natuurkundig doet. Maar op dat gebied durf ik mijzelf gerust met je te meten hoor.
Ik noem autorijden geen wetenschappelijk onderzoek...quote:Ah, een verschil van 14% is in elk wetenschappelijk onderzoek significant, behalve in deze.
Dat vind ik dus niet omdat daarvoor het verschil te klein is. Maar ik ben wel tegen het oprijden van winterbanden in de zomer.quote:Ik beweer niet dat je geen winterbanden moet hebben met dit weer. Ik vraag alleen dat als de winterse omstandigheden verdwijnen (in het voorjaar bijvoorbeeld), of mensen met winterbanden dat extra aansprakelijk zijn omdat hun banden in die omstandigheden minder goed voldoen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |