abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90395413
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 15:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Yokohama is geen slecht bandenmerk, maar echt niet de top. Beste uit Japan is Bridgestone en zelfs die zijn er tot op heden niet in geslaagd om een echt goede winterband op de markt te brengen.
Heb zelf goede ervaringen met Continental.
Veel Volvo-rijders schijnen bij Michelin te zweren. Heb ik persoonlijk weinig mee.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_90395433
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 15:39 schreef fokthesystem het volgende:
Overigens rijd ik op 'all wheaters' van yokohama (En yokohama is niet voor niets het "toyota huismerk")
Een band van tarwe?
  vrijdag 24 december 2010 @ 15:47:03 #228
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_90395534
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 december 2010 15:44 schreef tjoptjop het volgende:

Een band van tarwe?
Lol ik zie het, wheatHers natuurlijk :)
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_90395746
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 11:02 schreef waht het volgende:

[..]

Mij lijkt dat het menselijk falen vrijwel volledig verantwoordelijk is terwijl het technische 'mankement' amper invloed heeft op dergelijke situaties.
Dan moet je eens gaan kijken naar het effect van winterbanden. Het is aangetoond dat de remweg in winterse omstandigheden er echt fors korter van kan worden. En het gebeurt wel eens dat je echt volslagen onverwacht vol in de ankers moet...
pi_90395787
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 15:40 schreef PeeJay1980 het volgende:
Je kan 14% nu wel bagatelliseren, maar bij 70km per uur, scheelt het al 2 autolengtes. Dat kan vervelend uitpakken als er ineens een file staat.
70 km/u, mijn auto staat dan na 17 meter roerloos. 14% daarvan is 2 meter.

Ik vrees dat jij er niet zo heel veel van weet eerlijk gezegd. Want ook al is mijn auto echt heel goed met remmen, jij gaat kennelijk uit van een stopafstand van 70 meter bij 70 km/u (want 2 autolengtes is 14% bij jou....) en dan heb je een APK afkeur te pakken.

Ruim!

quote:
Ik kan mij ook geen wetenschappelijke artikelen herinneren waarin ze een verschil van 14% wegwuiven. Ongeacht het onderzoek. Het verschil is significant.
In dezen niet. Het spijt me voor je. Natuurlijk is het nog beter als je even snel stil staat, maar om die paar meter kun je nog heen manouvreren.

Bij 100 km/u is die 14% gewoon een autolengte. Bij 70 km/u in de sneeuw (en op de snelwegen wordt echt wel 70 km/u gereden, ook met de zomerbandjes door hele normale mensen) is het verschil 9 autolengtes.

Ik hoef je niet uit te leggen dat bij een kop/staart het verschil tussen beiden een gevalletje blikschade is en een gevalletje lange file en ambulances.

Nog afgezien van het feit dat met goed afstand houden (2 seconden) je met 14% langere remweg makkelijk uit komt, maar je die 9 autolengtes absoluut niet meer goed maakt.

quote:
En omdat het wettelijk gezien verboden is.
Ja, omdat de wetgever het heel onveilig vindt. Terwijl exact hetzelfde geldt voor zomerbanden bij winterse omstandigheden.

En dan regent het in NL nog regelmatig, maar ook in landen waar het relatief weinig regent zijn profielbanden een verplichting!

quote:
De keuze is ook afhankelijk van het gebruik. Op 1 van mijn motorfietsen had ik opgesneden slicks liggen, puur om niet nog meer op te vallen bij de verkeerslichten.
Die opmerking kan ik even niet plaatsen...

quote:
Door auto's in de discussie te betrekken verander je de amplitude van het verschil tussen zomer- en winterbanden.
Als jij het type auto erbij betrekt, dan zouden we daar dus ook maar op moeten vervolgen?
'Sorry mevrouwtje, ik snap dat u geen auto met 4 remschijven kan betalen, maar hierdoor bent u helaas wel strafbaar....u neemt namelijk een onaanvaardbaar hoog risico.'.
Trommels werken ook prima bij een enkele noodstop. Echt.

Het punt wat jij niet snapt is dat er in auto's al zo'n verschil zit. Die 50% is zo'n beetje het uiterste, maar 25% is een redelijk normale variabele. In de praktijk levert dat gewoon geen probleem op.

Ga je naar 100-400%, dan zit je wel in een probleemgebied. Kortom: het feit dat er een verschil is, is niet zo'n probleem. Een groot verschil is dat wel.

En nog iets anders: als iedereen verplicht naar de winterband over moet, dan is het probleem helemaal academisch.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90395891
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 15:43 schreef PeeJay1980 het volgende:

Heb zelf goede ervaringen met Continental.
Veel Volvo-rijders schijnen bij Michelin te zweren. Heb ik persoonlijk weinig mee.
Conti is heel goed momenteel. Michelin ook een prima keuze (maar voor winterbanden terugkomend van een achterstand). Pirelli heel goed (maar slijt enorm en relatief vaak onrond). Bridgestone echt super geweest, maar leveren hun beste producten niet meer in de EU helaas. Dunlop met name goed voor winter, voor zomer wat minder.

Alles uitgaande van de hogere segmenten, want ik volg eerlijk gezegd niet de bandentests in de smalle (en dus vaak verkochte) maten.
pi_90395936
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 15:52 schreef justanick het volgende:

Dan moet je eens gaan kijken naar het effect van winterbanden. Het is aangetoond dat de remweg in winterse omstandigheden er echt fors korter van kan worden. En het gebeurt wel eens dat je echt volslagen onverwacht vol in de ankers moet...
Gisteren in Heeze nog. Iemand die ineens zijn auto vol er tussen zet... (stond kennelijk lang te wachten op een gaatje...).

Dan heb je het echt niet begrepen.
  vrijdag 24 december 2010 @ 16:03:22 #233
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90396148
Net een kwartier lang zitten genieten dan mijn overbuurman met zijn Mercedes die probeerde uit zijn parkeervak langs de weg te komen. Hij bleef sneeuw wegvegen voor zijn achterwielen wat bij zijn voorbanden en snapte niet dat ie niet wegkwam. Dochters duwen, hielp niets.
Kon het niet langer aanzien, ben naar buiten gelopen en gevraagd of ik even kon helpen.
Hij spraakwaterval Duits met zwaar turks accent.
Laat mij maar even, en stapte er in, achteruit gezet en reed hem er in 1 keer uit, door de sneeuw heen.
Geniaal.
Dochters lagen dubbel van het lachen en pa keek als boer met kiespijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90396550
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:56 schreef Hukkie het volgende:
De meningen over het gebruik van winterbanden lijken nogal te verschillen. Ik hou het dus maar bij mijn huis-tuin-en-keukenbanden voor mn 106-je uit 1996. Kom ik prima mee uit de voeten.
Testen van (onafhankelijke) testinstanties geven aan dat winterbanden (sterk) aan te raden zijn. Zuinige onverantwoordelijke Hollanders vinden het niet nodig, want die denken dat ze goed genoeg kunnen rijden. Dus ja, de meningen zijn inderdaad verdeeld. Ik vraag mij alleen af of ik af moet gaan op een organisatie die gedegen testjes doet en tot de conclusie komt dat winterbanden veel maar dan ook echt veel beter presteren en veel veiliger zijn, of die kortzichtige hollander die gewoon te beroerd is om geld uit te geven voor zijn / haar en andermans veiligheid.

En mocht je denken dat je goed kunt rijden: Als er een kind voor je oversteekt (onverwacht) kunnen je zelfbedachte supermanrijkunsten daar echt niets meer aan doen. Maar door die winterbanden kun je op tijd stilstaan of de klap minder hard laten zijn. Verschil tussen leven en dood. En dan heb ik het nog niet over de kleine ongevalletjes met blikschade die je op deze manier kunt voorkomen.

Doe dus niet zo goedkoop en zet gewoon wintersloffen onder je hok. Die zomerslofjes van je gewoon op laten slaan, in maart / april wissel je ze gewoon weer om.
  vrijdag 24 december 2010 @ 16:19:35 #235
45206 Pietverdriet
pi_90396728
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:14 schreef justanick het volgende:

[..]

Testen van (onafhankelijke) testinstanties geven aan dat winterbanden (sterk) aan te raden zijn. Zuinige onverantwoordelijke Hollanders vinden het niet nodig, want die denken dat ze goed genoeg kunnen rijden. Dus ja, de meningen zijn inderdaad verdeeld. Ik vraag mij alleen af of ik af moet gaan op een organisatie die gedegen testjes doet en tot de conclusie komt dat winterbanden veel maar dan ook echt veel beter presteren en veel veiliger zijn, of die kortzichtige hollander die gewoon te beroerd is om geld uit te geven voor zijn / haar en andermans veiligheid.

En mocht je denken dat je goed kunt rijden: Als er een kind voor je oversteekt (onverwacht) kunnen je zelfbedachte supermanrijkunsten daar echt niets meer aan doen. Maar door die winterbanden kun je op tijd stilstaan of de klap minder hard laten zijn. Verschil tussen leven en dood. En dan heb ik het nog niet over de kleine ongevalletjes met blikschade die je op deze manier kunt voorkomen.

Doe dus niet zo goedkoop en zet gewoon wintersloffen onder je hok. Die zomerslofjes van je gewoon op laten slaan, in maart / april wissel je ze gewoon weer om.
Vrees dat ze beter verplicht kunnen worden, net als in Duitsland.
pi_90396977
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:

Vrees dat ze beter verplicht kunnen worden, net als in Duitsland.
Precies!
pi_90397122
Vanavond weer thuisgekomen met zomerbanden. _O_

Al moet ik toegeven dat ik op een besneeuwde parkeerplaats eerst achteruit moest om vooruit te komen. NUL-grip.
Gebeurt zoiets niet met winterbanden?
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  vrijdag 24 december 2010 @ 16:31:09 #238
45206 Pietverdriet
pi_90397205
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:29 schreef BertV het volgende:
Vanavond weer thuisgekomen met zomerbanden. _O_

Al moet ik toegeven dat ik op een besneeuwde parkeerplaats eerst achteruit moest om vooruit te komen. NUL-grip.
Gebeurt zoiets niet met winterbanden?
Veel minder.
Wat voor een wagen rij je?
pi_90397269
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Veel minder.
Wat voor een wagen rij je?
Aygo met fietswielen
pi_90397481
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:32 schreef BertV het volgende:

Aygo met fietswielen
Die heb ik (ik lieg niet) vorig jaar nog met een aantal anderen aan moeten duwen toen het zo hard had gesneeuwd, daar waar ik zonder enig probleem reed.

Dus ook een aygo kan goed winterbanden gebruiken.

Dat je goed thuis bent gekomen gun ik je, maar het kan de volgende keer ook fout gaan. Aan de winterbanden dus!
pi_90398277
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:36 schreef DS4 het volgende:

[..]
Dat je goed thuis bent gekomen gun ik je, maar het kan de volgende keer ook fout gaan. Aan de winterbanden dus!
Wellicht volgend jaar en ruim op tijd, dit jaar ga ik geen woekerprijzen betalen.
Ik zeg ook niet dat winterbanden niet veiliger zijn, ben alleen tegendraads.
pi_90398354
Met die dikke sneeuw gaan winterbanden ook weinig uithalen lijkt me. Dan moet je aan de spikes of kettingen.
pi_90398473
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:53 schreef BertV het volgende:

Wellicht volgend jaar en ruim op tijd, dit jaar ga ik geen woekerprijzen betalen.
Mijn tip: Duitsland.

Reken maar op een pittige januari en februari deze winter. Niet dat ik veel verstand heb van weer voorspellen, maar diegenen die dat wel hebben rekenen op nog een hoop ellende.
pi_90398526
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:54 schreef Woodsman het volgende:
Met die dikke sneeuw gaan winterbanden ook weinig uithalen lijkt me. Dan moet je aan de spikes of kettingen.
Op de wintersport sneeuwt het ook wel eens en is 40 cm sneeuwval niet uitzonderlijk. Het is tot op heden altijd gelukt. Alleen het uitgraven van je auto om er eerst eens in te kunnen stappen is een beetje klote.
pi_90398642
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mijn tip: Duitsland.

Reken maar op een pittige januari en februari deze winter. Niet dat ik veel verstand heb van weer voorspellen, maar diegenen die dat wel hebben rekenen op nog een hoop ellende.
Mja, ik heb juist ook mensen horen zeggen dat de kou snel voorbij zal zijn omdat het zo vroeg begonnen is.
  vrijdag 24 december 2010 @ 17:10:49 #246
45206 Pietverdriet
pi_90399108
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 17:00 schreef Woodsman het volgende:

[..]

Mja, ik heb juist ook mensen horen zeggen dat de kou snel voorbij zal zijn omdat het zo vroeg begonnen is.
Net als vorig jaar zeker, toen lag er voor de kerst sneeuw en ergens in maart was het vieze weer pas weer voorbij
pi_90399181
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 17:00 schreef Woodsman het volgende:

Aangezien ik er alle belang bij heb dat het zo is help ik het je hopen...

Maar ik denk het niet. Helaas.
pi_90399515
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 15:52 schreef DS4 het volgende:

[..]

70 km/u, mijn auto staat dan na 17 meter roerloos. 14% daarvan is 2 meter.

Ik vrees dat jij er niet zo heel veel van weet eerlijk gezegd. Want ook al is mijn auto echt heel goed met remmen, jij gaat kennelijk uit van een stopafstand van 70 meter bij 70 km/u (want 2 autolengtes is 14% bij jou....) en dan heb je een APK afkeur te pakken.

Ruim!

Je hebt helemaal gelijk, ik zat even totaal niet op letten. Krijg je ervan als je ondertussen aan het werk bent.

Wel triest dat je vervolgens de aanname over het natuurkundig doet. Maar op dat gebied durf ik mijzelf gerust met je te meten hoor.

quote:
[..]

In dezen niet. Het spijt me voor je. Natuurlijk is het nog beter als je even snel stil staat, maar om die paar meter kun je nog heen manouvreren.

Ah, een verschil van 14% is in elk wetenschappelijk onderzoek significant, behalve in deze.

quote:
Bij 100 km/u is die 14% gewoon een autolengte. Bij 70 km/u in de sneeuw (en op de snelwegen wordt echt wel 70 km/u gereden, ook met de zomerbandjes door hele normale mensen) is het verschil 9 autolengtes.

Ik hoef je niet uit te leggen dat bij een kop/staart het verschil tussen beiden een gevalletje blikschade is en een gevalletje lange file en ambulances.

Nog afgezien van het feit dat met goed afstand houden (2 seconden) je met 14% langere remweg makkelijk uit komt, maar je die 9 autolengtes absoluut niet meer goed maakt.
Je begint af te wijken van mijn te maken punt. Je doet een aanname op mijn uitspraak en trekt deze aanname de andere kant op. Hiermee aantonend dat je gelijk hebt.
Deze manier (Straw Man) is een slechte manier van discussie voeren.

Ik beweer niet dat je geen winterbanden moet hebben met dit weer. Ik vraag alleen dat als de winterse omstandigheden verdwijnen (in het voorjaar bijvoorbeeld), of mensen met winterbanden dat extra aansprakelijk zijn omdat hun banden in die omstandigheden minder goed voldoen.

quote:
[..]

Die opmerking kan ik even niet plaatsen...
Geeft niet, had in principe ook weinig te maken met de discussie.
quote:
[..]

Trommels werken ook prima bij een enkele noodstop. Echt.

Het punt wat jij niet snapt is dat er in auto's al zo'n verschil zit. Die 50% is zo'n beetje het uiterste, maar 25% is een redelijk normale variabele. In de praktijk levert dat gewoon geen probleem op.

Ga je naar 100-400%, dan zit je wel in een probleemgebied. Kortom: het feit dat er een verschil is, is niet zo'n probleem. Een groot verschil is dat wel.

En nog iets anders: als iedereen verplicht naar de winterband over moet, dan is het probleem helemaal academisch.

Omdat mensen onder normale omstandigheden nooit het maximale van hun remmen vragen. Onder deze omstandigheden is dat uiteraard anders en worden die verschillen soms pijnlijk duidelijk.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  vrijdag 24 december 2010 @ 17:23:54 #249
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_90399748
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:53 schreef BertV het volgende:

[..]

...
Wat nou woekerprijzen?
Beurskoers Delticom= moeder van oa. autobandenmarkt.nl:

http://www.delti.com/Investor_Relations/Aktienkurs_ir.html\

Hyperdude heeft zijn huiswerk gedaan en zo nu en dan een "winstje" gepakt de laatste maanden. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_90399801
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 17:18 schreef PeeJay1980 het volgende:

Wel triest dat je vervolgens de aanname over het natuurkundig doet. Maar op dat gebied durf ik mijzelf gerust met je te meten hoor.

Ook die opmerking begrijp ik weer niet.

quote:
Ah, een verschil van 14% is in elk wetenschappelijk onderzoek significant, behalve in deze.
Ik noem autorijden geen wetenschappelijk onderzoek...

quote:
Ik beweer niet dat je geen winterbanden moet hebben met dit weer. Ik vraag alleen dat als de winterse omstandigheden verdwijnen (in het voorjaar bijvoorbeeld), of mensen met winterbanden dat extra aansprakelijk zijn omdat hun banden in die omstandigheden minder goed voldoen.
Dat vind ik dus niet omdat daarvoor het verschil te klein is. Maar ik ben wel tegen het oprijden van winterbanden in de zomer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')