abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 december 2010 @ 14:35:09 #151
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_90494234
quote:
15s.gif Op zondag 26 december 2010 16:58 schreef Boschkabouter het volgende:
Iemand enig idee hoe lang de NS nog van plan is enkel stoptreinen in het Zuiden te laten rijden?
Er is al een redelijke tijd geen sneeuw gevallen, en aangezien men niet heeft nagedacht over het laten aansluiten van de treinen uit het Zuiden op de rest van het spoornet, zit zit je een uur extra in de kou.
Gisteren gewoon in de IC Maastricht - Amsterdam CS gezeten hoor?

Zit nu overigens in een SGMM als IC Ehv - Shl :').
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  maandag 27 december 2010 @ 14:57:22 #152
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90495115
De IC Maastricht-Alkmaar rijdt gewoon. In Sittard word niet als vanouds de trein ontkoppeld in Heerlen en Maastricht, maar gaat in geheel naar Maastricht. In Sittard kan je overstappen op de trein naar Heerlen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 december 2010 @ 15:54:43 #153
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_90497438
De SLeTjes komen langzaam maar zeker weer op de baan. Het materieeltekort wordt minder nijpend.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 december 2010 @ 15:55:18 #154
141482 Q.
JurassiQ
pi_90497464
quote:
Op maandag 27 december 2010 15:54 schreef Peterselieman het volgende:
De SLeTjes komen langzaam maar zeker weer op de baan. Het materieeltekort wordt minder nijpend.
Hoe snel zouden ze weer stil staan? :7
For great justice!
  maandag 27 december 2010 @ 16:03:30 #155
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_90497777
Het gaat morgen weer sneeuwen.

quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 14:57 schreef greavy het volgende:
De IC Maastricht-Alkmaar rijdt gewoon.
Behalve dan dat-ie niet verder rijdt dan Amsterdam...
  maandag 27 december 2010 @ 16:16:57 #156
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90498220
Oja, die wijziging was ik even vergeten. Rijdt inderdaad alleen Maastricht-Amsterdam.
  maandag 27 december 2010 @ 16:23:03 #157
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90498423
quote:
'Het is nu al zeker dat de NS ook na 2015 de dienst uitmaakt'

AMSTERDAM - Geen wc's, software-storingen, treinen die niet tegen sneeuw kunnen. Het geduld van de politiek met de NS begint op te raken. In 2015 loopt het contract met de NS voor het vervoer van reizigers in Nederland af. Dan kunnen politici hun dreigementen waarmaken en voor een concurrent kiezen. Toch?

In principe zou de Staat er voor kunnen kiezen om het reizigersvervoer per spoor door een andere aanbieder te laten doen. Maar niet veel bedrijven hebben toestemming om in Nederland mensen te vervoeren. Op dit moment zijn dat alleen Connexxion, Arriva en Veolia. De toelating geldt niet automatisch voor de bedrijven achter deze Nederlandse spelers, Deutsche Bahn en het Franse Transdev.

Onrealistisch
De drie vervoerders hebben absoluut niet de capaciteit om het stokje van de NS over te nemen, zegt spoorwegdeskundige en jurist Richard Latten. 'Zo'n bedrijf zou dan ergens personeel, treinen en een hele regelstructuur vandaan moeten halen. Dat is op korte termijn volstrekt onrealistisch.'

Maar kunnen de treinen van de Deutsche Bahn dan niet gewoon bij de grens doorrijden? 'De Duitse treinen rijden op 15.000 volt wisselspanning, de Nederlandse op 1.500 volt gelijkspanning. Je hebt treinen nodig die speciaal voor het Nederlandse spoor zijn gemaakt of voor zijn gemaakt voor beide systemen, zoals de Duitse ICE. Maar die is ongeschikt voor binnenlandse intercity's of stoptreinen.'

Grootste aandeelhouder
Het tweede scenario is dat een buitenlandse vervoerder de NS overneemt. Maar ook die kans acht Latten nihil. 'De Nederlandse overheid zou dan het reizigersvervoer uit handen geven aan één buitenlands bedrijf. Dat gaat nooit gebeuren. Er is geen land in Europa waar dat het geval is.' De Staat is de enige aandeelhouder van de NS.

Een derde mogelijkheid is dat het spoorwegnet in stukken wordt gehakt. Die stukken worden dan aan verschillende bedrijven toegewezen. Dat is de situatie in Groot-Brittannië. Sommige van die mootjes zijn indirect zelfs in buitenlandse handen.

Ster
Maar ook dit zit er in Nederland niet in. 'Het Britse spoor is heeft de vorm van een ster, met Londen als centrum. Treindiensten vanuit Londen naar het westen zijn uit te voeren los van treindiensten vanuit Londen naar het noorden.

Het Nederlandse net is een soort web. Alles is met elkaar verbonden. Als je dat zou opknippen, zouden treinen niet meer op elkaar aan kunnen sluiten. En reizigers zouden veel meer moeten overstappen dan nu het geval is.'

Hoe je het ook went of keert, Nederland zit aan de NS vast. Ook na 2015. 'Je zou hooguit in het nieuwe contract strengere eisen kunnen stellen of een stringentere boeteclausule inbouwen', zegt Latten. Maar een erg sterke onderhandelingspositie heeft de overheid niet: het is de NS of niks.
Bron: De Volkskrant

Een duidelijk verhaal, maar ik ben het niet met de auteur eens. Mocht de overheid kiezen voor een openbare aanbesteding, dan vindt die bijvoorbeeld in 2012 plaats. Als bijvoorbeeld Deutsche Bahn deze aanbesteding binnenhaalt, hebben ze nog een aantal jaar de tijd om treinen te regelen.

DB kan bij NS aankloppen om het materieel over te kopen / te leasen, maar als NS dit weigert kan DB dan alsnog een mega-order plaatsen bij Bombardier / Siemens / Alstom om per 1/1/2015 een gigantische berg aan rijtuigen en locomotieven te hebben.
pi_90498628
Na een jaar toch maar eens gebruik gemaakt van de Fyra vandaag, al met al moet ik bekennen dat het beter beviel als verwacht. :D
pi_90500440
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 16:29 schreef Sandrvich het volgende:
Na een jaar toch maar eens gebruik gemaakt van de Fyra vandaag, al met al moet ik bekennen dat het beter beviel als DAN verwacht. :D
Hoezo dan? Gewoon lekker 160 kunnen rijden? Rondborstige stewardessen aan je stoel die vragen welk merk biertje ze voor je mogen openmaken?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 27 december 2010 @ 17:12:10 #160
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90500527
_O-
pi_90501280
Hoeveel kilometer is Amsterdam - Rotterdam per Fyra eigenlijk?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 27 december 2010 @ 18:03:09 #162
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90502436
Het stuk HSL-spoor van Hoofddorp naar Rotterdam is 47,7 km. De hoeveelheid tariefeenheden is 67, wat net zo veel is als de langere route via Den Haag.
pi_90502755
Fyra nemen ipv Oude Lijn KOST dus 19 km. Dank je wel :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_90503029
quote:
14s.gif Op maandag 27 december 2010 15:54 schreef Peterselieman het volgende:
De SLeTjes komen langzaam maar zeker weer op de baan. Het materieeltekort wordt minder nijpend.
Wees maar niet bang, morgen gaat het weer sneeuwen.
Er vertrok trouwens vandaag een IC naar Den haag centraal van spoor 20 in Dordrecht, omdat de IC uit Venlo 15 minuten vertraging had. Is dat normaal? :?

[ Bericht 20% gewijzigd door Ascendancy op 27-12-2010 18:47:22 ]
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_90504764
quote:
14s.gif Op maandag 27 december 2010 17:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoezo dan? Gewoon lekker 160 kunnen rijden? Rondborstige stewardessen aan je stoel die vragen welk merk biertje ze voor je mogen openmaken?
160? Welnee, wegens winterse omstandigheden en minder reizigers ( :') ) rijdt-ie nog maar 140km/h.
pi_90508642
Lekker is dat... Komende week iedere ochtend een kwartier vertraging en iedere avond een half uur. Om dat kwartier 's ochtends te omzeilen moet ik een half uur eerder weg dan gebruikelijk. Dat geld voor mij óók als 30 minuten of meer vertraging. Voor de avonden maar GTbV's invullen en voor de ochtenden stuur ik wel een klachtenbrief ofzo.
pi_90508861
Zoals gebruikelijk: mijn spoorjaar 2010 in 12 plaatjes.

1. Universitair Medisch Centrum Utrecht, 28 januari 2010. Vanwege inmiddels ruimschoots bekende omstandigheden was ik in januari 2010 niet op het spoor te vinden. Het enige spoorse wat er te beleven was, was deze kunstzinnige uiting aan de wand van de wachtruimte bij de polikliniek voor Interne Geneeskunde.



2. Veenendaal-De Klomp, 20 februari 2010. Na exact 8 weken abstinentie begon het spoorjaar 2010 met een voorzichtig ritje naar Ede-Wageningen en terug, onder begeleiding van mijn vader. Treinstel 8655 komt zojuist binnen om voor dit historische moment te zorgen :)



3. Veenendaal-Centrum, 16 maart 2010. Aangezien de praktijk voor fysiotherapie in de buurt van het station gelegen is, maak ik van vrijwel elke gelegenheid gebruik om even een ritje naar Rhenen te maken. Hier zien we dat deze dienst nog door Plan V verzekerd wordt.



4. Tussen Horrem en Frechen-Königsdorf (D), 10 april 2010. Een RegionalExpress vanuit Aachen passeert richting Köln. De foto is gemaakt vanuit een Uerdinger Schienenbus van de Köln-Bonner EisenbahnFreunde, tijdens een NVBS-rit over de Nord-Südbahn van de bruinkoolmijnen van de RWE.



5. Blerick, 15 mei 2010. Een plaat die ruk is, van een trein die stuk is :D



6. Dobris (CZ), 19 juni 2010. Het jaarlijkse nachttreinretourtje bracht mij naar het laatste buurland van Duitsland waar nog geen bordjes van in de verzameling zaten. Hier zien we dieselloc 714 023 van de CD die klaar staat om een sleep twee-assige railbusjes terug te stuiteren naar Praag.



7. Hövelhof (D), 16 juli 2010. Een Talentje van de NordWestBahn loopt binnen als stoptrein naar Bielefeld Hbf. De klassieke beveiliging met armseinen heeft zijn beste tijd wel gehad hier.



8. Strasbourg (F), 13 augustus 2010. Een behoorlijk bekoorlijke conductrice van de SNCF staat haar pas gelakte nagels droog te blazen. Voor de vorm staat er ook nog wat ijzer op de foto.



9. Geilhausen (D), 19 september 2010. Een LINT27 van de firma Vectus vertrekt zojuist als stoptrein naar Limburg a/d Lahn. Het station van Geilhausen stelt niet bar veel voor, behalve het bordje. En dat is genoeg.



10. Radolfzell (D), 21 oktober 2010. Een tweetal railbusjes van de Baureihe 650 van de Hohenzollerische LandesBahn staat klaar om te vertrekken als stoptrein naar het 18 km verderop gelegen Stockach. Is weer eens wat anders dan te moeten invallen als ICE, wat deze stelletjes in 2008 ook gedaan hebben.



11. Linz (Rhein) (D), 13 november 2010. De cameraploeg van Man Bijt Hond is mee op een dagje bordjes schieten. Hun werk zit er hier blijkbaar op, maar mijn dag werd nog veel langer. Wanneer de uitzending zal zijn is nog altijd onbekend.



12. Maastricht, 12 december 2010. Voor het eerst sinds tijden weer eens een Belgische trein op de foto. Klassiek Motorstel 268 staat te wachten voor het vertrek naar Visé en Liège Guillemins. Mijn beste vriendin, met wie ik de dag ervoor naar de Kerstmarkt in Düsseldorf geweest was, had aan mijn camera zitten prutsen zodat de foto nogal verneukt is. U begrijpt, u moet niet bij mij zijn :)



Enjoy :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_90512274
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 14:35 schreef Christiaan het volgende:

[..]

Gisteren gewoon in de IC Maastricht - Amsterdam CS gezeten hoor?

Zit nu overigens in een SGMM als IC Ehv - Shl :').
Ik stond vandaag ook al raar te kijken op Amsterdam Zuid toen ik een geel-wit-blauw gevaarte aan zag komen. Ik wreef nog maar eens extra in mijn ogen, maar het was echt waar: SGMm als IC naar Eindhoven. :P Onderweg heb ik volgens mij zo ongeveer alles zien langsrijden: DD-AR, ICMm, ICRm, VIRM, Plan V, SLT (ja, echt! :P).

SGMm zit trouwens voor geen meter, de bank is net een houten plank. De eersteklas stoel in de ICMm op zaterdag was vele malen beter. Maar ik heb altijd nog een beetje heimwee naar de stoelen in de IC+, waar ik in 1999 wel eens mee reisde. Die zaten echt geweldig!
  maandag 27 december 2010 @ 22:09:29 #169
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90512794
Leuke foto's, Fles *O*
  maandag 27 december 2010 @ 23:01:56 #170
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_90515614
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 16:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

DB kan bij NS aankloppen om het materieel over te kopen / te leasen, maar als NS dit weigert
Hoezo, waarom zouden ze dat weigeren? NSFSC (het Ierse leasebedrijf dat eigenaar is van het meeste NS-materieel) zal in dat geval alleen maar blij zijn als wie dan ook ze wil kopen/leasen. Wat moeten ze er anders mee?
pi_90518333
Welke site is het handigst voor internationale reizen naar Frankrijk, want tgv-europe stuurt mij over Amsterdam. Ns-hispeed wil geen binnenlandse vertrektijden zien :s.
pi_90518347
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 00:04 schreef Brembo het volgende:
Welke site is het handigst voor internationale reizen naar Frankrijk, want tgv-europe stuurt mij over Amsterdam. Ns-hispeed wil geen binnenlandse vertrektijden zien :s.
Bahn.de. only move
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_90518901
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 december 2010 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bahn.de. only move
Daar kan ik dus wel de reisplannen maar geen kaarten kopen voor buitenlandse reizen :'); nou kijk er morgen nog eens even naar!
  dinsdag 28 december 2010 @ 00:17:56 #174
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90518965
Sowieso is de website van NS Hispeed een enorme FAIL, je kunt ze beter bellen, of de Treinreiswinkel raadplegen.

@Brembo: waar woon je?
pi_90519025
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 00:16 schreef Brembo het volgende:

[..]

Daar kan ik dus wel de reisplannen maar geen kaarten kopen voor buitenlandse reizen :'); nou kijk er morgen nog eens even naar!
ik moet het zeggen, www.treinreiswinkel.nl, maar ik zou 100 keer liever naar een NS internationaal balie gaan. Het enige wat ik zal missen als ik van Ut naar Dv verhuis. Maar als je zin hebt om je in je kont te laten naaien: www treinreiswinkel punt nl :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 28 december 2010 @ 00:32:15 #176
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_90519683
treinreiswinkel is goedkoop en correct, je moet zelf goed weten wat je wil en als het nodig is de (prijs)details te communiceren :P
Wat mijn bovenstaande compadre (en hier onder) daar van vindt is louter en alleen gebaseerd op zijn persoonlijke ervaring en de mijne is compleet anders (nog vriendjes Fles? ;) )
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_90519764
Luister naar bork.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 28 december 2010 @ 00:37:54 #178
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_90520024
Overigens bestel/boek ik mijn meeste verre reisjes m.b.v. db.de maar dat heeft wel vaak met de uiteindelijke bestemming te maken :o
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_90520238
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 december 2010 00:32 schreef bork het volgende:nog vriendjes Fles? ;)
Oh jawel hoor. En strikt genomen hoeven onze ervaringen niet eens strijdig te zijn. Maar goed, jij vindt het normaal dat je zelf alles tot op het bot moet uitkauwen en TRW PRECIES moet vertellen wat ze moeten boeken. Okee, onder die omstandigheden kan ik me voorstellen dat het inderdaad werkt :Y

Maar goed, ik boek bij de NSI balie wel een slagje Budapest en ter plaatse vinger ik de rest wel bij elkaar *O* Laat mij maar schuiven *)

Neemt niet weg dat jouw pad ook tot een oplossing kan leiden natuurlijk ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 28 december 2010 @ 00:48:45 #180
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_90520550
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 00:17 schreef James1988 het volgende:
Sowieso is de website van NS Hispeed een enorme FAIL, je kunt ze beter bellen, of de Treinreiswinkel raadplegen.
Vorig jaar geprobeerd, maar ik ben er wel snel doorheen gekomen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')