Whut ?quote:Op maandag 14 februari 2011 16:33 schreef AchJa het volgende:
Ruzie in Belgisch leger over Nederlandse tanks
Het Belgische leger wil 30 Leopardtanks overnemen van het Nederlandse leger. Minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) is van die plannen echter niet op de hoogte. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg maandag.
Volgens enkele bronnen binnen het leger had legerchef Charles-Henri Delcour vorige maand gesprekken met zijn Nederlandse collega Peter van Uhm in verband met de aankoop van 30 Nederlandse tanks. Op het kabinet van Defensie doet men de geruchten af als nonsens.
Volgens Kamerlid Karolien Grosemans (N-VA) zijn de plannen echter heel concreet. "Een definitieve beslissing is er nog niet, omdat daarover achter de schermen zowel een communautaire discussie als een rel tussen land- en luchtmacht is losgebarsten", zegt ze.
Grosemans had minister De Crem eerder nog aangesproken over het onderwerp. Toen zou de minister gezegd hebben dat er geen plannen waren voor de aankoop van tanks. Intussen zegt Grosemans over bijkomende informatie te beschikken. Drie legerbronnen geven nu, los van elkaar, Grosemans gelijk, melden de kranten.
Ja, vind het ook een apart verhaal, echter rijden ze daar nog wel steeds rond met de leo1 (of hebben ze die ook al niet meer?)quote:Op maandag 14 februari 2011 19:24 schreef Pumatje het volgende:
dat kan ik nauwelijks geloven..
echt wat the fuck !
ik kan dit niet geloven, puur vanwege het feit dat het totaal niet rijmt met wat Hillen zegt, en wat van Uhm onderneemt. Daarnaast is het 2e probleem, dat een CDS zulke taken helemaal niet op zich neemt in Nederland. Dat doet de Minister van Defensie in samenwerking met de Minister van Buza. Misschien werkt het in België zo, maar niet in NL. Ook was de Crem nergens van op de hoogte. Dat is echt niet mogelijk in dat demissionaire Kabinet.... zo'n aanbesteding wordt never goedgekeurd door Sp.A en groengif.quote:Op maandag 14 februari 2011 19:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, vind het ook een apart verhaal, echter rijden ze daar nog wel steeds rond met de leo1 (of hebben ze die ook al niet meer?)
Zorg eerst maar eens dat die nieuwe zooi er een beetje fatsoelijk uitziet. Van wat ik er heb gezien zijn die dingen een partij lelijk.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:13 schreef hoogvlieger het volgende:
zorg eerst maar eens dat ze een beetje leverbaar worden
Of de sokken die er onder zittenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:13 schreef hoogvlieger het volgende:
NIEUWE GEVECHTSLAARZEN VOOR IEDER THEATER
Militairen krijgen in de toekomst voor iedere missie aparte gevechtslaarzen. Afhankelijk van het theater (operatiegebied), krijgen ze een ander type laars. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) beproeft daarom nu vier soorten gevechtslaarzen: voor de woestijn, de jungle en voor Noord- en Midden Europa.
Als onderdeel van het verwervingsproces vindt momenteel een brede draagproef plaats. Zon 900 militairen van drie landmacht bataljons beproeven de laars voor Noord-Europa, de commandos en mariniers lopen met de junglelaars en logistieke eenheden testen de midden-Europese variant. Het KPU-bedrijf (Kleding- en Persoonsgebonden Uitrusting) van de DMO bekeek vorige week in Marnehuizen hoe de testlaarzen zich houden bij het optreden in verstedelijkt gebied.
ALLERBESTE LAARS
Alle laarzen worden van de plank gekocht. De materiaalkeuze van onder meer de zool, voering en het bovendek worden door Defensie niet voorgeschreven. Hoofd afdeling Verwerving van het KPU bedrijf luitenant-kolonel Ben Disveld vindt dat helemaal niet erg. Waar het om gaat, is dat we de allerbeste laars voor een zo goed mogelijke prijs kopen. Dat lukt volgens de overste heel goed. We hebben het topsegment van de burgermaatschappij in beproeving, doelt de overste op de testexemplaren, die inmiddels ook door TNO en de techneuten van het KPU-bedrijf flink onderhanden zijn genomen. Naast de duurzaamheid werd onder meer gekeken naar de slijtvastheid, levensduur, brandwerendheid en de flexibiliteit van de neus.
LEKKER WARM
In Marnehuizen stappen mannen en vrouwen van 42 Bataljon Limburgse Jagers rond met het model voor in het Hoge Noorden. Na een maand nemen zij hun werk nog steeds serieus. Ze zijn lekker warm, stelt korporaal 1 Laurens van Doorn vast. De binnenvoering isoleert en ventileert uitstekend. Disveld: De Militair 90 (M90) was een uitstekend product, dat de krijgsmacht al meer dan twee decennia trouw dient. Maar de tijden zijn veranderd en momenteel is er materiaal voorhanden, dat beter voldoet aan de normen op het gebied van pasvorm, comfort en ontlasting van de gewrichten. Daarbij is ook het uiterlijk van de nieuwe lijn gevechtslaarzen meer van deze tijd, aldus Disveld. Ook is er nu een speciale laars met een aangepaste leest voor vrouwelijke militairen.
TOEGEPASTE SOK
De overste vertelt dat de verwerving niet meer verloopt als voorheen. Toen definieerde de krijgsmacht alles tot in detail. Doordat de commercie sterk inspeelt op de wensen van de militaire markt is het nu goed mogelijk een product van de plank te kopen. Eveneens nieuw is dat ieder type gevechtslaars af fabriek wordt geleverd met een toegepast model sok. Voorheen stonden we daar niet bij stil, vertelt Annemiek Cijs over deze systeemgedachte. Speciaal voor de sok werd volgens de technisch medewerker bij het KPU-bedrijf een programma van eisen opgesteld. Daarbij keken de specialisten met een schuin oog naar de sportwereld. Onder andere wielrenners en hardlopers maken al langer gebruik van toegepaste schoenen én sokken. Volgens Cijs bezitten de sokken een antibacteriële werking. Met uitzondering van de junglelaars bezitten ze een groot absorptievermogen. Bij de sokken voor de junglelaars zijn vochtafgifte en luchtdoorlatendheid optimaal.
JUNGLELAARS
De mariniers en commandos hebben de junglelaars in beproeving. Eerstgenoemde doet ook het Midden Europese model. Over beide typen is men naar verluidt goed te spreken. Bij de gebruikerstest worden ook de logistiekelingen niet vergeten. Disveld: Van hen willen we ook weten of de laars ook na uren achter het stuur nog lekker zit. Zodra de gebruikerstest erop zit, worden de laarzen aangekocht. Stafmedewerker techniek Jan van Gils geeft aan ook na aflevering de laarzen kritisch te blijven volgen. Die verplichting hebben we aan de gebruiker. Ook op termijn moet hij verzekerd zijn van goed schoeisel. Tenslotte is de gevechtslaars voor een militair net zo belangrijk als zijn geweer.
BRON: Defensiekrant
zorg eerst maar eens dat ze een beetje leverbaar worden
Waarrrrr heb ik dat eerder gehoordquote:Op vrijdag 18 februari 2011 20:43 schreef AchJa het volgende:Je praat over zware, waterdichte contracten tegen concurrerende prijzen.’
quote:Alleen strategisch vervoer moet nog door de eigen strijdkrachten worden uitgevoerd, vindt CDA-defensiespecialist Raymond Knops. Volgens het Tweede-Kamerlid moet de eigen logistiek van het leger grotendeels op de schop en plaatsmaken voor een transparant inkoopbeleid in de civiele sector. Daarbij kan het transport van massagoederen' en het binnenlands transport grotendeels ondergebracht worden bij derden. Onder stringente voorwaarden zou ook de logistiek in bepaalde uitzendgebieden kunnen worden aanbesteed, vindt hij.
nu.nlquote:'Nederlandse tanks in Bahrein'
DEN HAAG - GroenLinks is er bezorgd over dat in Bahrein mogelijk door Nederland geleverde pantservoertuigen zijn gebruikt om betogers te verdrijven.
Tweede Kamerlid Arjan El Fassed van die fractie heeft minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken donderdag om opheldering gevraagd.
Defensie verkocht in de jaren negentig overtollige pantservoertuigen aan Bahrein. El Fassed wil weten welke garanties Rosenthal heeft dat die niet worden ingezet voor schendingen van mensenrechten.
Het Kamerlid vindt ook dat de Nederlandse export van wapens naar Noord-Afrika en het Midden-Oosten moet worden herzien gezien alle ontwikkelingen daar.
GroenLinks was destijds tegen de verkoop van de pantservoertuigen aan Bahrein, omdat het oliestaatje in een spanningsgebied ligt en het niet bekendstaat als een land met een goede reputatie op het gebied van mensenrechten.
Raar dat ik en collega's toch vaak ingezet zijn in eigen land... Of deden we dat zo stiekem dat zelfs de baas het niet weet?quote:Legerbaas wil militairen inzetten in Nederland
AMSTERDAM - Militairen moeten bij terugkomst van een missie ook in eigen land worden ingezet. Dat zegt commandant der landstrijdkrachten Rob Bertholee in de interne defensiekrant Landmacht.
Volgens hem is de in Irak en Afghanistan opgedane praktijkervaring ook nuttig in de civiele maatschappij.
Generaal Bertholee ziet de teams die naar bermbommen speurden tijdens missies in eigen land ook als bomverkenner voor de politie. Ook zoekacties naar vermisten op wapens behoren tot de opties.
De onbemande verkenningsvliegtuigjes Raven zijn ook in Nederland nuttig, stelt Bertholee. "Voor een Raven, het onbemande vliegtuigje van de landmacht, maakt het niets uit of het boven Bergen, Groningen of Afghanistan vliegt."
Observeren
Daarnaast denkt Bertholee dat militairen met oorlogservaring kunnen worden ingezet om verdachte personen in de gaten te houden.
"De opdracht van een verkenner is: zien zonder gezien te worden. Met die vaardigheid kan je jezelf ook prima nuttig maken tijdens een observatieoperatie in Nederland."
Zichtbaar
Met de inzet van het leger in eigen land hoopt Bertholee militairen dichterbij het volk te brengen.
"Vaak is ons werk niet heel erg zichtbaar voor de bevolking. Dat is jammer, want ik heb ervaren dat mensen erg positief reageren als we met ze in contact komen."
quote:Cuts could cost RAF its fleet of Tornados
Exclusive: MoD spending crisis means planes could be rushed out of service, rather than phased out over several years
The RAF's entire fleet of Tornado ground attack aircraft could be rushed out of service because of a fresh spending crisis at the Ministry of Defence, the Guardian has learned.
With the department trying to find an extra £1bn savings before the end of the spending round next month, ministers and senior military officials have been presented with a range of unpalatable options.
One involves the immediate withdrawal of the RAF's eight Tornado fighters in Afghanistan, followed by an accelerated withdrawal of the rest of the fleet from service, possibly within three years. Other options include axing thousands more soldiers from non-combat units in the army, or withdrawing more ships from the Royal Navy's already diminished fleet.
"It's a complete mess," said one Whitehall source. "The government wants the military to play a role on the global stage, but the MoD is running out of money to meet its commitments." Any withdrawal from the mission in Afghanistan would cause uproar, but the Tornados are vulnerable because there are only a few of them there, and they could be deemed non-essential: it would still leave more than 100 fast jets from other countries.
Under last year's strategic defence and security review (SDSR), the RAF's 100 or so Tornados were due to be phased out over several years, with the RAF still having a rump of 18 by 2015.
But decommissioning all of them, and more quickly, is now considered a possibility. Under this scenario, the MoD would try to accelerate into service more Typhoon aircraft, the Tornados' long-term replacement. This option may have become more attractive because the MoD is no longer expecting to sell some of its Typhoons to Oman in a £600m deal.
Professor Malcolm Chalmers, a defence expert at the Royal United Services Institute (RUSI), said: "If all the Tornados are withdrawn from service before 2015, it will be further evidence of just how difficult a task balancing the MoD's books is proving to be. It would be a significant further capability cut in addition to those announced in the SDSR. It is unlikely to be the last as the MoD struggles to meet the savings target it has been set."
He added: "The MoD is consciously choosing to allow gaps in medium-term capabilities – such as carriers and now fast jets – to develop so that it can focus its limited resources on Afghanistan … and on long-term investment programmes. Yet this strategy is predicated on the assumption that, post-2015, the cuts in the MoD will be quickly reversed. If this does not happen future defence reviews will have no other choice than to turn temporary capability gaps into permanent ones."
The scramble to identify cuts has come about because the MoD underestimated the cost of commitments made at the time of the SDSR, which was published last October. For months before the review, the MoD had been expecting to make cuts based on an overall budget reduced by 4%. But with days to go before the review was due to be finalised, defence officials realised the Treasury wanted cuts of 8-10%.
"It was done far too quickly. The MoD tried to do a new defence review in days. It was a farce," said a source.
The defence secretary, Liam Fox, now needs to sign off new cost cuts by the end of March unless the Treasury softens its hardline stance. One option could even see the Treasury making a loan to the MoD to help it through the next year or two.
Earlier this month the Guardian revealed that the Royal Navy would no longer be sending a warship to patrol the Caribbean, where it has played an active role in counter-narcotic and disaster relief operations.
Twelve Chinook helicopters which were promised by the government in the autumn's defence review may also become casualties of the cuts. Peter Luff, the defence procurement minister, has said the contract is "subject to negotiation".
The MoD refused to be drawn on the discussions about cuts. A spokesman said: "A number of different options are being considered. We cannot say with any clarity what those decisions will be. No decisions have been taken yet."
BAE Systems, which part-builds and has a support and maintenance contract for the UK's Typhoons, also refused to be drawn, particularly over any deal with Oman. "That is a matter for the Ministry of Defence," a spokesman said.
Before the SDSR, all three services fought bitterly to protect their own personnel and forces, with the Navy and the RAF bearing the brunt of the cuts. The RAF is likely to be furious if the Tornado is sacrificed as part of the spending round.
The RAF now has 71 Typhoon aircraft, which were delivered in two tranches. It has been reported that the first tranche of 48 could already be obsolete by 2015.
In 2009 the RAF ordered and is awaiting delivery of another 40 of the more modern tranche 3 Typhoons.
It is envisaged that the Typhoon and the Joint Strike Fighter, currently under development, will be the RAF's main attack aircraft from 2020.
* guardian.co.uk © Guardian News and Media Limited 2011
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |