quote:
Op zondag 19 december 2010 17:27 schreef zepplin86 het volgende:wing chun? Ik hoor eig vooral erover dat het heel moeilijk is om hierin een goede instructeur te vinden, dat er nauwelijks getraind wordt op "echte" situaties, op klappen ontvangen enz, en dat er geen grondwerk/grappling in voorkomt, hetgeen toch erg handig is wil je je allround kunnen verdedigen
Ik train zelf Wing Chun en wel bij een goede grootmeester. Het is echt niet waar dat je geen klappen ontvangt, trainingen bij ons zijn een 3 uur waarvan er ruim een half uur sparren (zonder hoofdbescherming). Trainingen zonder stootkussens gebeurd ook regelmatig bij de gevorderden.
Waar je wel gelijk in hebt is dat er geen grondwerk in voorkomt. Er zijn wel technieken ontwikkeld om te reageren op beetpakken, meetrekken, overeind blijven zodat je niet in die situatie voorkomt. Wing Chun draait om snelheid en een tegenstander uitschakelen met alle middelen die er zijn en als je dit beheerst dan kom je ook niet op de grond terecht. In de situatie dat dit toch gebeurd is Wing Chun wel in het nadeel daar ben ik het wel met je eens maar zo heeft iedere vechtsport zn nadelen maar ik geloof heilig in de methode.
Het is wel echt erg moeilijk om het aan te leren, veel onnatuurlijke bewegingen en houdingen en je moet er gewoon aanleg voor hebben om zo'n vechtsport goed te kunnen beoefenen en heel veel motivatie hebben en dat is nog het grootste nadeel. Wing Chun leer je niet in een paar jaartjes terwijl je met andere vechtsporten in een paar jaar misschien al best wat kunt. maar ik heb menig beoefenaar van andere vechtsporten zien afdruipen in de zaal tegenover een van onze jongens.
Wat ik me wel afvraag, is kickboksen echt minder doeltreffend dan karate? Geloof niet dat een kickbokser het af zou leggen tegen een karateka.