abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90066524
De bosbouw is voor de echte kerels ...

Wie doet er hier wat in de bosbouw?
Ik doe het er zelf voor de hobby bij. Niet met die ongelooflijk dure machines maar met de motorkettingzaag. Heerlijk om in de bossen te zagen, en zoveel mogelijk te verkopen.
Dag iedereen.
  Forum Admin vrijdag 17 december 2010 @ 22:55:02 #2
35723 crew  GGMM
pi_90066647
Ik doe het als hobby.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_90067269
Whu. Dat eerste ding is tof.
No resentment ever evened out a weaker hand
  vrijdag 17 december 2010 @ 23:08:20 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_90067362
Waarom noem je het slopen "bouw"?
censuur :O
pi_90067530
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 23:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Om hippies te misleiden, man.
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_90067576
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 23:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Bosbouw is gewoon langdurige landbouw. En bij landbouw rooi je uiteindelijk ook alles en ploeg je het om.

Nu wordt er in Nederland meestal gedund, in plaats van de kaalkap zoals ze het in de VS doen. Ingreep is dan veel minder groot.
Dag iedereen.
pi_90079002
Swamp-loggers zijn pas echte kerels :{w Beetje met je motorzaag door het bos lopen kan iedereen :P
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
pi_90086283
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 10:43 schreef FCZwolleZuid het volgende:
Swamp-loggers zijn pas echte kerels :{w Beetje met je motorzaag door het bos lopen kan iedereen :P
Echt wat een stelletje knuppels zijn dat, nog wat versterkt door dat eeuwige discovery drama-commentaar
pi_90089656
bosbouwer meld

swamp-loggers zijn mietjes heel de dag lekker in de cabine zitten, en als ze dna een keer moeten uitstappen dan is het allemaal gevaarlijk en liggen overal dodelijke bomen :')

nee laat mij maar met een husqvarna 372xpg boompjes aan de grond afknouwen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_90090245
School bosbouwer meld zich, Altijd in de bossen werken bij oude legerbasis Waalwijk *O* :)
pi_90092169
overigens op de laatste foto is geen echte bosbouwer, die zagen niet met een husqvarna 50.

en die doen zeker niet de zaagbroek boven de laarzen,
dan kun je net zo goed geen zaaglaarzen aandoen je zaagt zo in je schenen

zaagbroek altijd over de laarzen of schoenen doen
pi_90092219
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 18:54 schreef densmee het volgende:
overigens op de laatste foto is geen echte bosbouwer, die zagen niet met een husqvarna 50.

en die doen zeker niet de zaagbroek boven de laarzen,
dan kun je net zo goed geen zaaglaarzen aandoen je zaagt zo in je schenen

Husqvarna is pro spul uit de fabrieken van Electrolux, Zweden ftw. :)
pi_90092325
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 18:55 schreef Wasmachinemann het volgende:

[..]

Husqvarna is pro spul uit de fabrieken van Electrolux, Zweden ftw. :)
ik weet het, het komt uit Huskvarna

maar een 50 of 55 is geen pro machine, dit is voor de serieuze hobbyist, boer of groot grondbezitter.
een husky met de letters xp of xpg zijn pro machines
pi_90092469
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 18:54 schreef densmee het volgende:
Da's toch geen husky 50 :?

Dit is een 50

Die heb ik in de auto liggen als backup of als ik mijn 357XP vastgezaagd heb :@

Overgens zaag ik alleen voor hobby en om onze drie kachels brandend te houden :P
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_90092710
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 19:02 schreef ClintOosthout het volgende:

[..]

Da's toch geen husky 50 :?

Dit is een 50
[ afbeelding ]

Die heb ik in de auto liggen als backup of als ik mijn 357XP vastgezaagd heb :@

[ afbeelding ]

Overgens zaag ik alleen voor hobby en om onze drie kachels brandend te houden :P
klopt het is tegenwoordig de 55
de voorganger is de 50

overigens is de 357xp een erg fijn en snel (vlug op het gas) zaagje, en met een haakse ketting is hier snel genoeg mee te zagen
pi_90095812
Echt bazen doen het met napalm.
pi_90096351
als ik miljonair word koop ik overigens zo'n robot-mier uit de OP :P
pi_90097064
dit is overigens mijn verzameling ondertussen,

van klein naar groot
Stihl ms200t
Husqvarna 254xpg
Jonsered 2171turbo (opgevoerd, open uitlaat, geruimde spoelpoorten, e.d.)
Husqvarna 372xpg
Husqvarna 395xp
Husqvarna 3120xp
pi_90100650
quote:
Is dat echt zo? Ik heb nooit ergens gelezen hoe het moet. Maar met de broek in de laarzen zit veel lekkerder, en dan beschermt 'ie toch ook? Anders doe ik het altijd verkeerd. (Mijn zaaglaarzen hebben trouwens bescherming over de gehele wreef.)

Ik zaag momenteel alleen in een bestand van 30 cm dikke grove dennen, en daar volstaat mijn Stihl 211 prima mee. Heb ook weleens een 260 gebruikt, maar zo'n zwaardere machine heb ik niet nodig.
Ik gebruik trouwens Aspen/Motomix en tegenwoordig ook bio-olie. Tot nu toe goede ervaringen mee. :)
Dag iedereen.
pi_90100763
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 22:12 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Is dat echt zo? Ik heb nooit ergens gelezen hoe het moet. Maar met de broek in de laarzen zit veel lekkerder, en dan beschermt 'ie toch ook? Anders doe ik het altijd verkeerd. (Mijn zaaglaarzen hebben trouwens bescherming over de gehele wreef.)

Ik zaag momenteel alleen in een bestand van 30 cm dikke grove dennen, en daar volstaat mijn Stihl 211 prima mee. Heb ook weleens een 260 gebruikt, maar zo'n zwaardere machine heb ik niet nodig.
Ik gebruik trouwens Aspen/Motomix en tegenwoordig ook bio-olie. Tot nu toe goede ervaringen mee. :)
als jij kunt zorgen dat de zaagbescherming in de broek niet opstropt en diep genoeg in de laars zit zal het geen probleem zijn.
maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand gezien die zijn zaagbroek in zijn laarzen doet.

en aspen en bioolie zijn zeker aan te raden,
milieutechnisch
gezondheid
en zeker ook behoud van de machines
pi_90100961
Wat heb je nodig om dit te doen? Of kan ik zo met een bijl het bos in. :')
pi_90103212
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 22:21 schreef Jahr00n het volgende:
Wat heb je nodig om dit te doen? Of kan ik zo met een bijl het bos in. :')
Koop een stuk bos of ga werken bij een bosbouwbedrijf, of start met een opleiding (evt. in combinatie met bijv. IPC Groene Ruimte in Arnhem of een andere vakopleider).
Dag iedereen.
pi_90113219
Ik ga gewoon met een bijl en kettingzaag het bos in en hak wat van die teringbomen om :)
Wat ik ook altijd efficient vind is gewoon een bosbrandje aanrichten... dan hoef je niet zo lang te hakken ;)
pi_90113224
Ik ben vorige week rustig begonnen met deze hobby.

Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  zondag 19 december 2010 @ 10:55:18 #25
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_90114960
wordt er in Nederland dan nog aan commerciële bosbouw gedaan? ik dacht dat ze alleen maar nog bomen deden kappen ter verrijking van de natuur...

ik heb overigens ook heel wat bomen gekapt, maar dat was bij een groenverzorginsbedrijf, dus dat waren vooral bomen langs wegen en op particuliere grond (tuinen)

ik weet wel dat ze hier net over de grens in Duitsland, in het Reichswald, nog wel veel aan bosbouw doen :Y
pi_90126385
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 19:08 schreef densmee het volgende:
overigens is de 357xp een erg fijn en snel (vlug op het gas) zaagje, en met een haakse ketting is hier snel genoeg mee te zagen
Superfijne zaag voor het vellen en brandhout zagen. En met z'n 4,4pk sterk genoeg voor het meeste werk. Ik heb een 45cm blad met een .325" ketting, waarmee hij lekker snel zaagt. Alleen moet je weten wat je doet omdat het een vrij dunne ketting is, en je de zaag daarom relatief snel kunt vastzagen als je niet oplet.

Een goede vriend van mij heeft een Dolmar PS9010 en kwam er na een seizoen zagen pas achter dat zijn zaag te sterk is voor een standaard zaagbroek :X
Lekker fijn als je je er niet in verdiept en geen waarschuwing krijgt van de vakhandel :o
pi_90142272
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 15:39 schreef ClintOosthout het volgende:

[..]

Superfijne zaag voor het vellen en brandhout zagen. En met z'n 4,4pk sterk genoeg voor het meeste werk. Ik heb een 45cm blad met een .325" ketting, waarmee hij lekker snel zaagt. Alleen moet je weten wat je doet omdat het een vrij dunne ketting is, en je de zaag daarom relatief snel kunt vastzagen als je niet oplet.

Een goede vriend van mij heeft een Dolmar PS9010 en kwam er na een seizoen zagen pas achter dat zijn zaag te sterk is voor een standaard zaagbroek :X
Lekker fijn als je je er niet in verdiept en geen waarschuwing krijgt van de vakhandel :o
jou 357 trekt ook dwars door een zaagbroek heen hoor met halfgas,
een blad van 45cm is ruim lang en voor de vezels rond zijn en de trommel vastzit ben je erdoor.
een zaagbroek beschermt vooral tegen een uitlopende ketting, dus als je van het gas afgaat en daarna in de broek schiet.

wij geven ook cursussen motorzagen en mijn collega heeft wel eens een zaagbroek gedemonstreerd, ter hoogte van de zaaglaars een 372xp met 38cm blad erin gezet en er ook dwars door tot op het staal van de zaaglaars
pi_90142407
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 10:55 schreef Shispeed het volgende:
wordt er in Nederland dan nog aan commerciële bosbouw gedaan? ik dacht dat ze alleen maar nog bomen deden kappen ter verrijking van de natuur...

ik heb overigens ook heel wat bomen gekapt, maar dat was bij een groenverzorginsbedrijf, dus dat waren vooral bomen langs wegen en op particuliere grond (tuinen)

ik weet wel dat ze hier net over de grens in Duitsland, in het Reichswald, nog wel veel aan bosbouw doen :Y
jazeker er zijn nog best veel productie bossen. vooral bij gemeentes en landgoederen.
de terreinbeheerende organisaties (natuurmonumenten, staatsbos, de landschappen ed) die doen alleen natuurontwikkeling
pi_90146900
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:59 schreef densmee het volgende:

[..]

jazeker er zijn nog best veel productie bossen. vooral bij gemeentes en landgoederen.
de terreinbeheerende organisaties (natuurmonumenten, staatsbos, de landschappen ed) die doen alleen natuurontwikkeling
Ook bij Staatsbosbeheer e.d. heeft houtproductie wel degelijk een groot belang hoor. Zij hebben ook bosbouwbedrijven op hun terreinen voor dunningen.
Er bestaat in Nederland zeker commerciële bosbouw, alleen is deze wel zwaar gesubsidieerd.
Dag iedereen.
pi_90147115
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:58 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Ook bij Staatsbosbeheer e.d. heeft houtproductie wel degelijk een groot belang hoor. Zij hebben ook bosbouwbedrijven op hun terreinen voor dunningen.
Er bestaat in Nederland zeker commerciële bosbouw, alleen is deze wel zwaar gesubsidieerd.
okee staatsbos doet dan nog aan houtproductie maar dan wel in geïntegreerd bosbeheer met de nevenfuncties natuur en recreatie.
ik geloof niet dat hun pure productie kernen hebben
pi_90150569
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:57 schreef densmee het volgende:

[..]

jou 357 trekt ook dwars door een zaagbroek heen hoor met halfgas,
een blad van 45cm is ruim lang en voor de vezels rond zijn en de trommel vastzit ben je erdoor.
een zaagbroek beschermt vooral tegen een uitlopende ketting, dus als je van het gas afgaat en daarna in de broek schiet.

wij geven ook cursussen motorzagen en mijn collega heeft wel eens een zaagbroek gedemonstreerd, ter hoogte van de zaaglaars een 372xp met 38cm blad erin gezet en er ook dwars door tot op het staal van de zaaglaars
Tegen volgas is geen enkele broek bestand, je moet ook nooit denken dat je veilig bent door alleen kleding. Veiligheid ligt aan je gedrag [/schoolmeestermodus]

Twee jaar geleden waren we aan het werk in een provinciaal terrein hier in de buurt. Volledig beschermt met broeken laarzen helmen handschoenen en alles wat je uberhaupt nodig hebt om te mogen zagen. Er viel een +/- 3cm dikke tak uit een boom precies langs de broek in de laars van een collega. Heeft hem mooi 6 weken verlof opgeleverd.

Voor het brandhout heb ik trouwens deze machines nog staan.

Wipzaag met7pk motor en 72cm blad tot max 35cm stammen.

8 ton kloofmachine max. lengte 1.35m
  zondag 19 december 2010 @ 22:52:43 #32
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_90151136
Even over de Swamploggers, worden die gekapte bossen ook weer aangeplant of is het weg=weg ?
pi_90151538
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 22:52 schreef RedFever007 het volgende:
Even over de Swamploggers, worden die gekapte bossen ook weer aangeplant of is het weg=weg ?
in canada is een herplantplicht, hoe die vormgegeven is weet ik niet
de termijn dat er in nederland nieuwe bomen (kansrijke verjonging) moeten staan is 3 jaar met een mogelijke verlenging tot 6 jaar. dit mag geplant zijn maar ook natuurlijke verjonging door bomen uit de omgeving
pi_90152989
Ging bij mn ouders wel regelmatig met een kettingzaag en bijl in de weer om brandhout te hakken voor de open haard. Altijd wel mooi om met zulke tools te werken :)

Totdat ze een open haard op gas kochten. Nepding :(
  maandag 20 december 2010 @ 00:31:51 #35
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_90156564
Wij hebben thuis nog wel een haard, maar de houtvoorraad begint wat te slinken. Waar kan ik het goedkoopst hout vandaan halen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_90880844
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 00:31 schreef kanovinnie het volgende:
Wij hebben thuis nog wel een haard, maar de houtvoorraad begint wat te slinken. Waar kan ik het goedkoopst hout vandaan halen?
Klein schopje, maar als je goedkoop hout wilt ga je beter niet in zee bij de bedrijven die via internet leveren en bezorgen. Dan betaal je voor een pallet inclusief bezorgen al rond de 100 euro per kuub. Het biedt natuurlijk wel gemak en je kunt meteen stoken.
Wil je goedkoop hout, dan moet je op zoek naar hout wat je zelf nog moet verzagen, kloven en/of drogen. Als je dat allemaal zelf doet kun je veel besparen. Of ga nog een stapje verder en koop zelf bos. ;)

Wat anders: hoe onderhoud jij je kettingzaag? Ik heb nu net de eerste 5 liter Stihl Motomix gebruikt in een half jaar tijd. Na elke dag zagen (plusminus 4-5 x tanken) wordt 'ie schoongemaakt en de ketting wordt geslijpt. Maar ik heb nog niets gedaan aan luchtfilter, bougie e.d. Hoe vaak doen jullie die schoonmaken en/of vervangen?
Dag iedereen.
  woensdag 5 januari 2011 @ 14:47:26 #37
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_90881748
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 14:26 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Klein schopje, maar als je goedkoop hout wilt ga je beter niet in zee bij de bedrijven die via internet leveren en bezorgen. Dan betaal je voor een pallet inclusief bezorgen al rond de 100 euro per kuub. Het biedt natuurlijk wel gemak en je kunt meteen stoken.
Wil je goedkoop hout, dan moet je op zoek naar hout wat je zelf nog moet verzagen, kloven en/of drogen. Als je dat allemaal zelf doet kun je veel besparen. Of ga nog een stapje verder en koop zelf bos. ;)

Wat anders: hoe onderhoud jij je kettingzaag? Ik heb nu net de eerste 5 liter Stihl Motomix gebruikt in een half jaar tijd. Na elke dag zagen (plusminus 4-5 x tanken) wordt 'ie schoongemaakt en de ketting wordt geslijpt. Maar ik heb nog niets gedaan aan luchtfilter, bougie e.d. Hoe vaak doen jullie die schoonmaken en/of vervangen?
Ik heb geen kettingzaag :D
Mijn vader wilde via mijn oom (die werkt bij de plantsoenendienst in de buurt) kijken of hij een mooie boomstam kan regelen die we kunnen verzagen en kloven.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_90891104
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 14:26 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

bij Stihl elke 8 uur luchtfilter zuiver maken. let op niet met compressor doen maar gewoon met een droge kwast. Je blaast anders gaten in je luchtfilter
1 keer per jaar een nieuwe bougie erin
en je moet de ketting slijpen wanneer hij bot is, dit kan al zijn nadat je een kiezel hebt geraakt
en let op dat je koelsleuven van je cilinder zuiver zijn
pi_90926337
Ketting idd. slijpen als hij stomp wordt. Dat kun je zien aan de spanen, worden die fijner dan is je ketting stomp. Gewoon scherp maken met de vijl. Als je een steen of zand raakt heb je helemaal pech, dan kun je hem meestal het beste slijpen met de machine. Alleen slijt je ketting hier wel enorm door.
Controleer ook goed of de olie leidingen van de ketting smering niet verstopt raken. Als je ketting niet gesmeerd word is hij zo stomp. Ik heb het vooral snel als ik populier zaag, dat spul gaat overal tussen zitten. }:| Vergeet ook niet het neuswiel op het blad te smeren.

Wat betreft bougie vervangen Husqvarna adviseerd elke maand de bougie te controleren en eventueel te vervangen, maar ik vervang hem als ik de zaag niet direct aan het lopen krijg.
Niets is irritanter dan proberen een zaag aan te trekken |:(
  donderdag 6 januari 2011 @ 13:25:35 #40
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_90928389
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 06:23 schreef Lo-Fi het volgende:
Ik ben vorige week rustig begonnen met deze hobby.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
:D

kan iemand mij uitleggen wat er leuk is aan bosbouw? is het de kick die je krijgt als jeen boom omlegt??
Wat doe ik hier?
pi_91390541
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 13:25 schreef tdrone het volgende:

[..]

:D

kan iemand mij uitleggen wat er leuk is aan bosbouw? is het de kick die je krijgt als jeen boom omlegt??
Ik kick maar even (kennelijk zijn er weinig bosbouwers op Fok of zijn ze niet erg spraakzaam :P). Maar wat is er leuk aan bosbouw? De rust (ondanks lawaai van machines), de omgeving waarin je werkt en het ruige werk waarbij ook techniek heel belangrijk is. Maar bosbouw is iets van de lange adem, waarbij ook bosbeheer komt kijken. Het is niet alleen dom bomen zagen, het is zorgen dat je ruimte schept in het bos voor de komende jaren.
Dag iedereen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')