Bosbouw is gewoon langdurige landbouw. En bij landbouw rooi je uiteindelijk ook alles en ploeg je het om.quote:
Echt wat een stelletje knuppels zijn dat, nog wat versterkt door dat eeuwige discovery drama-commentaarquote:Op zaterdag 18 december 2010 10:43 schreef FCZwolleZuid het volgende:
Swamp-loggers zijn pas echte kerelsBeetje met je motorzaag door het bos lopen kan iedereen
Husqvarna is pro spul uit de fabrieken van Electrolux, Zweden ftw.quote:Op zaterdag 18 december 2010 18:54 schreef densmee het volgende:
overigens op de laatste foto is geen echte bosbouwer, die zagen niet met een husqvarna 50.
en die doen zeker niet de zaagbroek boven de laarzen,
dan kun je net zo goed geen zaaglaarzen aandoen je zaagt zo in je schenen
zaagbroek altijd over de laarzen of schoenen doen
ik weet het, het komt uit Huskvarnaquote:Op zaterdag 18 december 2010 18:55 schreef Wasmachinemann het volgende:
[..]
Husqvarna is pro spul uit de fabrieken van Electrolux, Zweden ftw.
Da's toch geen husky 50quote:Op zaterdag 18 december 2010 18:54 schreef densmee het volgende:
overigens op de laatste foto is geen echte bosbouwer, die zagen niet met een husqvarna 50.
klopt het is tegenwoordig de 55quote:Op zaterdag 18 december 2010 19:02 schreef ClintOosthout het volgende:
[..]
Da's toch geen husky 50![]()
Dit is een 50
[ afbeelding ]
Die heb ik in de auto liggen als backup of als ik mijn 357XP vastgezaagd heb![]()
[ afbeelding ]
Overgens zaag ik alleen voor hobby en om onze drie kachels brandend te houden
Is dat echt zo? Ik heb nooit ergens gelezen hoe het moet. Maar met de broek in de laarzen zit veel lekkerder, en dan beschermt 'ie toch ook? Anders doe ik het altijd verkeerd. (Mijn zaaglaarzen hebben trouwens bescherming over de gehele wreef.)quote:zaagbroek altijd over de laarzen of schoenen doen
als jij kunt zorgen dat de zaagbescherming in de broek niet opstropt en diep genoeg in de laars zit zal het geen probleem zijn.quote:Op zaterdag 18 december 2010 22:12 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Ik heb nooit ergens gelezen hoe het moet. Maar met de broek in de laarzen zit veel lekkerder, en dan beschermt 'ie toch ook? Anders doe ik het altijd verkeerd. (Mijn zaaglaarzen hebben trouwens bescherming over de gehele wreef.)
Ik zaag momenteel alleen in een bestand van 30 cm dikke grove dennen, en daar volstaat mijn Stihl 211 prima mee. Heb ook weleens een 260 gebruikt, maar zo'n zwaardere machine heb ik niet nodig.
Ik gebruik trouwens Aspen/Motomix en tegenwoordig ook bio-olie. Tot nu toe goede ervaringen mee.
Koop een stuk bos of ga werken bij een bosbouwbedrijf, of start met een opleiding (evt. in combinatie met bijv. IPC Groene Ruimte in Arnhem of een andere vakopleider).quote:Op zaterdag 18 december 2010 22:21 schreef Jahr00n het volgende:
Wat heb je nodig om dit te doen? Of kan ik zo met een bijl het bos in.
Superfijne zaag voor het vellen en brandhout zagen. En met z'n 4,4pk sterk genoeg voor het meeste werk. Ik heb een 45cm blad met een .325" ketting, waarmee hij lekker snel zaagt. Alleen moet je weten wat je doet omdat het een vrij dunne ketting is, en je de zaag daarom relatief snel kunt vastzagen als je niet oplet.quote:Op zaterdag 18 december 2010 19:08 schreef densmee het volgende:
overigens is de 357xp een erg fijn en snel (vlug op het gas) zaagje, en met een haakse ketting is hier snel genoeg mee te zagen
jou 357 trekt ook dwars door een zaagbroek heen hoor met halfgas,quote:Op zondag 19 december 2010 15:39 schreef ClintOosthout het volgende:
[..]
Superfijne zaag voor het vellen en brandhout zagen. En met z'n 4,4pk sterk genoeg voor het meeste werk. Ik heb een 45cm blad met een .325" ketting, waarmee hij lekker snel zaagt. Alleen moet je weten wat je doet omdat het een vrij dunne ketting is, en je de zaag daarom relatief snel kunt vastzagen als je niet oplet.
Een goede vriend van mij heeft een Dolmar PS9010 en kwam er na een seizoen zagen pas achter dat zijn zaag te sterk is voor een standaard zaagbroek![]()
Lekker fijn als je je er niet in verdiept en geen waarschuwing krijgt van de vakhandel
jazeker er zijn nog best veel productie bossen. vooral bij gemeentes en landgoederen.quote:Op zondag 19 december 2010 10:55 schreef Shispeed het volgende:
wordt er in Nederland dan nog aan commerciële bosbouw gedaan? ik dacht dat ze alleen maar nog bomen deden kappen ter verrijking van de natuur...
ik heb overigens ook heel wat bomen gekapt, maar dat was bij een groenverzorginsbedrijf, dus dat waren vooral bomen langs wegen en op particuliere grond (tuinen)
ik weet wel dat ze hier net over de grens in Duitsland, in het Reichswald, nog wel veel aan bosbouw doen
Ook bij Staatsbosbeheer e.d. heeft houtproductie wel degelijk een groot belang hoor. Zij hebben ook bosbouwbedrijven op hun terreinen voor dunningen.quote:Op zondag 19 december 2010 20:59 schreef densmee het volgende:
[..]
jazeker er zijn nog best veel productie bossen. vooral bij gemeentes en landgoederen.
de terreinbeheerende organisaties (natuurmonumenten, staatsbos, de landschappen ed) die doen alleen natuurontwikkeling
okee staatsbos doet dan nog aan houtproductie maar dan wel in geïntegreerd bosbeheer met de nevenfuncties natuur en recreatie.quote:Op zondag 19 december 2010 21:58 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Ook bij Staatsbosbeheer e.d. heeft houtproductie wel degelijk een groot belang hoor. Zij hebben ook bosbouwbedrijven op hun terreinen voor dunningen.
Er bestaat in Nederland zeker commerciële bosbouw, alleen is deze wel zwaar gesubsidieerd.
Tegen volgas is geen enkele broek bestand, je moet ook nooit denken dat je veilig bent door alleen kleding. Veiligheid ligt aan je gedrag [/schoolmeestermodus]quote:Op zondag 19 december 2010 20:57 schreef densmee het volgende:
[..]
jou 357 trekt ook dwars door een zaagbroek heen hoor met halfgas,
een blad van 45cm is ruim lang en voor de vezels rond zijn en de trommel vastzit ben je erdoor.
een zaagbroek beschermt vooral tegen een uitlopende ketting, dus als je van het gas afgaat en daarna in de broek schiet.
wij geven ook cursussen motorzagen en mijn collega heeft wel eens een zaagbroek gedemonstreerd, ter hoogte van de zaaglaars een 372xp met 38cm blad erin gezet en er ook dwars door tot op het staal van de zaaglaars
in canada is een herplantplicht, hoe die vormgegeven is weet ik nietquote:Op zondag 19 december 2010 22:52 schreef RedFever007 het volgende:
Even over de Swamploggers, worden die gekapte bossen ook weer aangeplant of is het weg=weg ?
Klein schopje, maar als je goedkoop hout wilt ga je beter niet in zee bij de bedrijven die via internet leveren en bezorgen. Dan betaal je voor een pallet inclusief bezorgen al rond de 100 euro per kuub. Het biedt natuurlijk wel gemak en je kunt meteen stoken.quote:Op maandag 20 december 2010 00:31 schreef kanovinnie het volgende:
Wij hebben thuis nog wel een haard, maar de houtvoorraad begint wat te slinken. Waar kan ik het goedkoopst hout vandaan halen?
Ik heb geen kettingzaagquote:Op woensdag 5 januari 2011 14:26 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Klein schopje, maar als je goedkoop hout wilt ga je beter niet in zee bij de bedrijven die via internet leveren en bezorgen. Dan betaal je voor een pallet inclusief bezorgen al rond de 100 euro per kuub. Het biedt natuurlijk wel gemak en je kunt meteen stoken.
Wil je goedkoop hout, dan moet je op zoek naar hout wat je zelf nog moet verzagen, kloven en/of drogen. Als je dat allemaal zelf doet kun je veel besparen. Of ga nog een stapje verder en koop zelf bos.![]()
Wat anders: hoe onderhoud jij je kettingzaag? Ik heb nu net de eerste 5 liter Stihl Motomix gebruikt in een half jaar tijd. Na elke dag zagen (plusminus 4-5 x tanken) wordt 'ie schoongemaakt en de ketting wordt geslijpt. Maar ik heb nog niets gedaan aan luchtfilter, bougie e.d. Hoe vaak doen jullie die schoonmaken en/of vervangen?
bij Stihl elke 8 uur luchtfilter zuiver maken. let op niet met compressor doen maar gewoon met een droge kwast. Je blaast anders gaten in je luchtfilterquote:Op woensdag 5 januari 2011 14:26 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Klein schopje, maar als je goedkoop hout wilt ga je beter niet in zee bij de bedrijven die via internet leveren en bezorgen. Dan betaal je voor een pallet inclusief bezorgen al rond de 100 euro per kuub. Het biedt natuurlijk wel gemak en je kunt meteen stoken.
Wil je goedkoop hout, dan moet je op zoek naar hout wat je zelf nog moet verzagen, kloven en/of drogen. Als je dat allemaal zelf doet kun je veel besparen. Of ga nog een stapje verder en koop zelf bos.![]()
Wat anders: hoe onderhoud jij je kettingzaag? Ik heb nu net de eerste 5 liter Stihl Motomix gebruikt in een half jaar tijd. Na elke dag zagen (plusminus 4-5 x tanken) wordt 'ie schoongemaakt en de ketting wordt geslijpt. Maar ik heb nog niets gedaan aan luchtfilter, bougie e.d. Hoe vaak doen jullie die schoonmaken en/of vervangen?
quote:Op zondag 19 december 2010 06:23 schreef Lo-Fi het volgende:
Ik ben vorige week rustig begonnen met deze hobby.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik kick maar even (kennelijk zijn er weinig bosbouwers op Fok of zijn ze niet erg spraakzaamquote:Op donderdag 6 januari 2011 13:25 schreef tdrone het volgende:
[..]
kan iemand mij uitleggen wat er leuk is aan bosbouw? is het de kick die je krijgt als jeen boom omlegt??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |