abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90052965
Vorig deel: De kunst van het loslaten van je ex #130

De 5 fasen van liefdesverdriet
Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Misschien maar één keer, misschien wat vaker. De één verwerkt het anders dan de ander, maar we weten allemaal dat het niet leuk is: liefdesverdriet!

Ineens alleen
Samen zijn jullie erachter gekomen dat jullie niet zo’n fantastisch koppel zijn als jullie dachten. Als er een einde komt aan je relatie is dit erg vervelend. Degene met wie je altijd alles deelde is ineens weg. Je bent je beste maatje kwijt. Bij veel mensen resulteert dit besef in liefdesverdriet.

In eerste instantie zal je denken en voornamelijk hopen dat het allemaal wel goed komt. Jullie waren toch zo’n fantastisch koppel? De ontkenningsfase is de eerste fase die liefdeverdriet kent. Je bent er bijna helemaal zeker van dat jullie in de toekomst toch weer samen komen.

Uit je dak gaan
Na een tijdje ga je inzien dat jullie toch niet samen komen. Je komt dan in de fase waarin je erg boos kan worden. Bij mannen gaat dit ook vaak gepaard met veel agressie. In deze fase worden de meeste mensen ook erg losbollig, gaan veel stappen en sjansen met anderen. Voornamelijk om het zelfvertrouwen op te krikken.

Tot inkeer komen
Na dit gedrag kom je snel weer tot jezelf. Zoveel zelfvertrouwen geven die one night stands je echt niet, als je erachter komt dat het toch allemaal maar voor één nachtje is. Je gaat je eenzaam voelen. Je krijgt het gevoel alsof niemand je meer wil, je voelt je lelijk en alleen. Waarschijnlijk zal je zelfs gaan denken dat je voor altijd een hopeloze single blijft!

Achter de wolken schijnt de zon!
Gelukkig ga je langzamerhand realistisch worden. Dit is de vierde fase van je liefdesverdriet. Je gaat merken dat je leven echt niet alleen maar draait om de liefde. Je gaat je oude liefde loslaten en je eigen leven leven. Natuurlijk heb je het nog af en toe moeilijk, maar het komt allemaal wel goed. Veel vrouwen gaan in deze fase zichzelf helemaal opknappen. Ze nemen een nieuw verfje in hun haren, gaan flink shoppen met vriendinnen en besteden veel aandacht aan hun uiterlijk. Mannen gaan veel met vrienden ondernemen en leuke dingen doen.

Jezelf en de situatie accepteren
In de laatste fase ga je accepteren dat je liefde met je ex-lover echt helemaal over is. Je gaat inzien dat een leven als single helemaal niet zo slecht is. Het heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen. Geen vieze haren in het doucheputje, geen gore sokken, lekker stappen en sjansen met mooie andere mensen, noem maar op!

Natuurlijk verwerkt iedereen op zijn eigen manier zijn liefdesverdriet. Soms doorloop je alle fasen en soms maar een paar en sla je er eentje over. In ieder geval weten we één ding zeker: Het komt allemaal goed!

Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_90053100
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 00:13 schreef Soltd het volgende:
Iksdee. Ik wil dit eventjes delen:
Uitgegaan -> ik kapot -> hele tijd geen contact. heb haar proberen te vergeten, en ben daarin - na 8 maanden - goed geworden. Nu duikt ze opeens op msn op:

Freekwillem zegt:
da's nog een verschil tussen ons
ik ben een stuk liever/eerlijker

Julia zegt:
zeg het is.. wat is mijn probleem?

wat jouw probleem is...
ik heb geen idee

Julia zegt:
zeg nou is eerlijk!
ben ik sluw? niet lief? en niet eerlijk?
eigenlijk een heks dus...
[12/16/2010 9:49:54 PM] Freekwillem zegt:
waarisjebezemdan?

Ik zit mezelf weer gek te maken met de vraag waarom zij, na 8 maanden, opeens weer contact zoekt... Mja, ik kan erom lachen. =).
Even de laatste post van Soltd uit de kunst van het loslaten van je ex # 131.
Strek je eens uit !
pi_90053171
@Soltd: Ja eh...leuk aftasten weer na 8 maanden; wat zou jer er zelf mee willen?
Strek je eens uit !
pi_90130626
:W
pi_90130872
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:15 schreef jeice het volgende:

[..]

Ja, die date van vandaag werd dus veranderd in het stappen van gisteravond. Alleen die kant op gegaan, best apart moet ik zeggen. Het stappen was iig gezellig, maar de date viel, net als bij jou, tegen.

Ik heb eigenlijk ook zin om dit jaar nog te stappen. En ik ben dus nog steeds uitgenodigd voor dat nieuwjaarsfeest door m'n eerste vriendin, maar aangezien de meeste van m'n vrienden al wat anders hebben zal ik dan weer alleen moeten. Weet niet of ik daar zo'n zin in heb, maar ik heb ook geen zin om in die feestweken alleen thuis te gaan zitten zegmaar :P
Haha ja, leest zij ook mee op Fok ;)
Wel mooi dat het stappen in ieder geval leuk was!

Hmm wat is je band met je eerste vriendin? Puur vriendschappelijk? Dat zou ik wel meenemen in mijn besluit namelijk wanneer ik moet beslissen of ik alleen naar dat feest zou gaan.
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_90130901
En @Wanderingwhy: Hoe is het vandaag?
  zondag 19 december 2010 @ 17:24:00 #7
327748 ennudan
Challenge Everything
pi_90131004
@wandering je hebt gelijk dat 30 geen excuus is........... en je maakt het inderdaad zo moeilijk voor jezelf als je zelf wilt....

Alleen is ook helemaal niet erg begin ik langzaam te merken.... nu nog wat aan me social skills en het contact met de vrouwen doen en dan komt het helemaal goed.... hoop ik :)

@joycie.... ^O^
If you don't like me, remember that it's mind over matter. I don't mind, and you don't matter.
pi_90131234
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:24 schreef ennudan het volgende:
@wandering je hebt gelijk dat 30 geen excuus is........... en je maakt het inderdaad zo moeilijk voor jezelf als je zelf wilt....

Alleen is ook helemaal niet erg begin ik langzaam te merken.... nu nog wat aan me social skills en het contact met de vrouwen doen en dan komt het helemaal goed.... hoop ik :)

@joycie.... ^O^
De wil is er Ennudan, dat is al een heel goed begin! Alleen zijn is ook niet slecht hoor.. Vermaak me prima!
pi_90131336
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:14 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Had ik net gereageerd.. Lees ik dat je een minder dagje hebt! Hoe komt het?
Mwah ik weet het niet goed... van alles bij elkaar denk ik. Die sneeuw buiten ziet er leuk uit en dan denk ik aan vrienden en familie die allemaal gezellig met hun vriend/vriendin op de bank zitten of een wandeling door de sneeuw maken. Terwijl ik alleen thuis zit, voetbal te kijken. En dat die date tegenviel zegmaar, ik had gewoon gehoopt dat dat een omslagpunt zou gaan worden voor me denk ik. Terwijl er misschien nog wel meer zullen volgen, of juist niet en ik mijn toekomstige liefde over een paar maanden zomaar ineens tegen het lijf loop. Alleen, en dat is ook nog zo'n punt waar ik mee zit: iedereen is deze maand natuurlijk druk met de feestdagen en elkaar. En hoewel ik genoeg vrienden heb waar ik mee zou kunnen stappen, kunnen hun allemaal niet. En dan ga ik weer denken: "pfff, zo kom ik toch nooit aan de vrouw". Terwijl januari best wel weer een goede maand kan worden. Ik weet het allemaal ff niet, ik word gek van mezelf vandaag :+

Ik heb iig besloten om ook maar niks meer te posten over eventuele toekomstige dates ;)

quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:20 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Haha ja, leest zij ook mee op Fok ;)
Wel mooi dat het stappen in ieder geval leuk was!

Hmm wat is je band met je eerste vriendin? Puur vriendschappelijk? Dat zou ik wel meenemen in mijn besluit namelijk wanneer ik moet beslissen of ik alleen naar dat feest zou gaan.
Nou die eerste vriendin, daar kan ik dus niet echt een pijl op trekken. Laat ik het zo zeggen: vriendschap is het sowieso, en toen we elkaar 2 weken geleden spraken in de kroeg was er WEL meteen weer een klik, alleen niet zozeer in de zin van: "wow, dit gaat zeker wat worden!" maar meer dat het vertrouwd was. Toch heeft ze enige moeite (dienst geruild met collega) gedaan om op mijn verjaardag te zijn, en ze maakt soms van die plagerige opmerkingen dat ik denk: Mjah, ze vindt me ergens nog wel leuk. Maar als ik dan vandaag sms van: "als je niks te doen hebt vandaag neem ik je mee voor een borrel, of een hapje, of biosje". Krijg ik terug: "vandaag zit ik volgepland. Heb je al een sneeuwpop gemaakt?" Ja... wat moet ik daarmee? :P
  zondag 19 december 2010 @ 17:31:38 #10
273267 Geretardeerd
Toch wel een beetje...
pi_90131363
Ik heb tegenwoordig echt het gevoel dat hier knettergek word. Misschien de jaloezie dat haar leventje wel geweldig op rails ligt en ik de afgelopen vier jaar genoeg op mijn bordje heb gehad. Moeder met borstkanker, een dieptepunt qua financiën in het huis en gezeik met mensen die je dacht te kunnen vertrouwen.

Ik lig soms met mijn hoofd op het bureau, steenhard afvragend wat ik hier überhaupt nog loop te doen dan ervoor te zorgen dat ik niet in een studieschuld van hier tot Tokio terechtkom.

Ik bedoel, verdien ik dit? Is dit de prijs van karma? Uiteindelijk ben ik gedumpt via een smsje; een relatie van 2.5 jaar naar de knoppen en het is uiteindelijk een spelletje van verstoppertje geworden en uiteindelijk had ze gevoelens voor een gozer uit Portugal (leuk joh, een vriendin die WoW speelt.) en ik heb dus de buitenwacht gekregen.

Morgen maar eens kijken of pencak silat wat voor mij is, sowieso kan ik het mezelf wel permiteren en ik moet gewoon de vlagen van woede en frustratie ergens in kunnen sturen om het om iets... zinnigs over te zeggen.

Mijn god, wat heb ik toch een schijthekel aan mijn leven jongens. Vooral nu met die achterlijke Kerst en Oud en Nieuw voor de deur.
pi_90131433
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:28 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

De wil is er Ennudan, dat is al een heel goed begin! Alleen zijn is ook niet slecht hoor.. Vermaak me prima!
Sinds wanneer ben jij alleen dan? Want ik ben het nu zo'n 2 maanden en hoewel de betere dagen de mindere wel beginnen te overstemmen, voel ik me soms nog best wel eenzaam. Heb jij dat nooit?

Overigens begin ik het alleen zijn langzaamaan wel meer te waarderen hoor :)
pi_90131638
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:32 schreef jeice het volgende:

[..]

Sinds wanneer ben jij alleen dan? Want ik ben het nu zo'n 2 maanden en hoewel de betere dagen de mindere wel beginnen te overstemmen, voel ik me soms nog best wel eenzaam. Heb jij dat nooit?

Overigens begin ik het alleen zijn langzaamaan wel meer te waarderen hoor :)
Was die vraag voor mij?
pi_90131666
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:36 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Was die vraag voor mij?
Nou ik heb jou gequote... dus ja ;)
pi_90131897
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:37 schreef jeice het volgende:

[..]

Nou ik heb jou gequote... dus ja ;)
Haha ik ben nu denk ik 6-7 weken vrijgezel.. En had hem daarvoor al 2 weken niet meer gezien.. En hij heeft nu bijna 2 maanden een nieuwe vriendin.. Dus voor mij voelt het alsof het al langer uit is, snap je het nog een beetje :P?
Ik heb ook nog wel het gevoel van alleen zijn, vooral als ik kijk naar vriendinnen die samenwonen, vriendinnetje van mij is verloofd.. Wanneer ik daar nu naar kijk of aan denk komt zeker dat gevoel naar boven. En voel me ook nog vaak gekwetst. Maar voel me in vergelijking met 2 weken terug een heel stuk beter! Ik probeer echt heel positief te denken, want ik weet dat ik anders in een negatieve sleur kom.. (en gelukkig heb ik dan mensen die mij daar uit halen!)
pi_90132135
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:21 schreef J0ycie88 het volgende:
En @Wanderingwhy: Hoe is het vandaag?
Zoals zonet geschreven; ondergesneeuwd in een hoop gedip. Ik wil er juist niet voor wegvluchten maar laat het voluit komen. Het helpt me beter dan allerlei dingen doen die mijn gedachten afleiden en daarna toch weer geconfronteerd worden.

Van dit weet ik juist dat ik er sterker uitkom. Het is alsof er in die dip-periode een hoop afgefakkelt wordt ;)
Strek je eens uit !
pi_90132248
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:46 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

Zoals zonet geschreven; ondergesneeuwd in een hoop gedip. Ik wil er juist niet voor wegvluchten maar laat het voluit komen. Het helpt me beter dan allerlei dingen doen die mijn gedachten afleiden en daarna toch weer geconfronteerd worden.

Van dit weet ik juist dat ik er sterker uitkom. Het is alsof er in die dip-periode een hoop afgefakkelt wordt ;)
Je moet ook niet altijd willen dat je dip zo over is.. Of maar afleiding zoeken, het gevoel moet eruit he!
pi_90132418
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:42 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Haha ik ben nu denk ik 6-7 weken vrijgezel.. En had hem daarvoor al 2 weken niet meer gezien.. En hij heeft nu bijna 2 maanden een nieuwe vriendin.. Dus voor mij voelt het alsof het al langer uit is, snap je het nog een beetje :P?
Ik heb ook nog wel het gevoel van alleen zijn, vooral als ik kijk naar vriendinnen die samenwonen, vriendinnetje van mij is verloofd.. Wanneer ik daar nu naar kijk of aan denk komt zeker dat gevoel naar boven. En voel me ook nog vaak gekwetst. Maar voel me in vergelijking met 2 weken terug een heel stuk beter! Ik probeer echt heel positief te denken, want ik weet dat ik anders in een negatieve sleur kom.. (en gelukkig heb ik dan mensen die mij daar uit halen!)
Ja oke, ongeveer even lang als ik dus. En als ik het zo hoor dus ook ongeveer dezelfde situatie, met een ex die er eigenlijk vanaf dag 1 met een ander vandoor is. Ik heb hetzelfde hoor, zit ik gisteravond eerst nog in de woonkamer bij m'n beste vriend. Hij samen op de bank met zijn vriendin, erg gelukkig samen wat hem van harte gegund is natuurlijk. Kerstboompje erbij. Dat zijn van die momenten dat het wel even moeilijk is. Vandaag zit ik dan ook te denken: (soms hoor, dat wordt gelukkig al heel wat minder!) zou mijn ex nu met HEM kerstinkopen aan het doen zijn vandaag, op koopzondag, gezellig in de sneeuw, terwijl ik alleen thuis zit? Ik probeer dan wel m'n gedachten te verzetten door een voetbalwedstrijd en een film te kijken, maar het helemaal onderdrukken kan ik niet.

Toegegeven, het gaat met mij ook echt al een stuk beter. Een maand geleden wilde ik nog niet eens aan daten denken, en er zijn ook best momenten dat ik gigantisch kan lachen om een comedyserie of met vrienden, zoals gisteravond bij die vriend thuis. Dat was een maand geleden ook nog niet zo. Dus het gaat wel de goede kant op. Alleen omdat iedereen zo weinig tijd heeft de komende 2 weken ben ik bang dat het 2 minder leuke weken gaan worden nog .... Wel goed om te horen dat jij het ook goed oppakt! ^O^
  zondag 19 december 2010 @ 17:52:35 #18
327748 ennudan
Challenge Everything
pi_90132456
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:28 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

de wil is er inderdaad... gewoon een kwestie van doorgaan en je eigen persoon weer worden... als ik haar de laatste twee keren in de kroeg zag en zie hoe ze met me omgaat is het absoluut beter zo...
If you don't like me, remember that it's mind over matter. I don't mind, and you don't matter.
pi_90133234
Nou
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:51 schreef jeice het volgende:

[..]

Toegegeven, het gaat met mij ook echt al een stuk beter. Een maand geleden wilde ik nog niet eens aan daten denken, en er zijn ook best momenten dat ik gigantisch kan lachen om een comedyserie of met vrienden, zoals gisteravond bij die vriend thuis. Dat was een maand geleden ook nog niet zo.
Keep it up! Je bent iig op de goede weg, volhouden zo ;)
Daten is misschien al een beetje veel van het goede als je nog maar net weer kan lachen om een comedy, maar als je dat helpt om sneller over je ex heen te komen moet je dat gewoon doen natuurlijk ;)

Ik ben net maar weer gevlucht naar mijn kamer in amsterdam:P Wou eigenlijk deze hele week bij mn ouders blijven, ff gezellig tijdens de kersttijd etc, maar merkte dat mn mood weer zwaar begon te zakken dus ben weer hierheen gegaan :P
Enerzijds mooi dat ik dit heb, anderzijds moet ''thuis'' geen mentale martelkamer worden natuurlijk...
De herrinneringen met haar liggen nu eenmaal daar, en vooral omdat ik er nu een stuk minder kom associeer ik thuis nog steeds met ''de tijd met mn ex''....

Moet wel zorgen dat ik het ''aan mezelf werken'' vol blijf houden. De eerste maanden was dit gehalte heel erg hoog door de frustraties die ik had jegens het uitgaan van mijn relatie, en het feit dat ik niet tevreden was met mezelf en hoe ik mijn dagen invulde. Ben sindsdien heel veel gaan sporten, afgevallen van 110 kg naar 95 kg.
Merk helaas dat nu de ''frustraties'' afgenomen zijn ook mijn motivatie om mezelf eens goed onder handen te nemen ook stiekem een beetje af beginnen te nemen. Door weinig sporten en nogal ongezond eten de laatste 3 weken ben ik weer naar de 100 kg toegekropen ( ben bijna 2 meter lang dus geen enorme vetzak oid :D ) , dus dat moet ik weer ff oppakken..

Ook ff zoeken naar een nieuwe leuke bijbaan, oude werk zijn veel collega' s van mijn ''generatie'' inmiddels weggegaan, dus de leuke sfeer van vroeger is ook langzaam maar zeker aan het verdwijnen. Verder heb ik school de laatste tijd een beetje teveel in mijn privesfeer afgewerkt, waardoor het contact met klasgenoten / nieuwe studiegenoten nog niet echt op hoog niveau ligt. Goede voornemens voor ' 11 lijkt me :)

[ Bericht 27% gewijzigd door Bartinhoo op 19-12-2010 18:17:46 ]
  zondag 19 december 2010 @ 18:12:02 #20
189961 ex
aperture science
pi_90133394
Die nummering maakt me in de war jongens :P!
The cake is a lie!
pi_90133460
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:08 schreef Bartinhoo het volgende:
Nou

[..]

Keep it up! Je bent iig op de goede weg, volhouden zo ;)
Daten is misschien al een beetje veel van het goede als je nog maar net weer kan lachen om een comedy, maar als je dat helpt om sneller over je ex heen te komen moet je dat gewoon doen natuurlijk ;)

Nou, het voelde opzich goed, maar het is niet iets wat ik nu elke week wil gaan doen ofzo. Dit kwam toevallig op m'n pad, en als zoiets over 2 weken weer gebeurt zal ik het misschien wel weer doen. We zullen zien :)
pi_90133483
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:12 schreef ex het volgende:
Die nummering maakt me in de war jongens :P!
Dat doet de nummering niet, dat doet je ex ;)
(al gemaild?)
Strek je eens uit !
  zondag 19 december 2010 @ 18:14:54 #23
189961 ex
aperture science
pi_90133533
Nee :D
The cake is a lie!
pi_90134453
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:14 schreef ex het volgende:
Nee :D
Zal ik het voor je doen?

(we zitten toch aardig in hetzelfde schuitje, ook qua situatie met 'n ex die nogal respectloos doet, dus ik kan me aardig inleven denk ik ;) )
Strek je eens uit !
pi_90134590
Lijkt me wel leuk om 's met die meuk hier af te spreken in een kroeg een keertje. Die dertigers met hun rollators die denken dat 'n kroeg alleen voor pubers is.
Je moest eens weten wat een leuke kroegen je hebt!

En om ons een beetje in toom te houden nemen we een Akela mee; JOycie88 :Y ...
Strek je eens uit !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')