abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 17 december 2010 @ 17:20:40 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_90049975
Zo in de donkere dagen voor kerst is het weer tijd om vooruit te kijken naar het komende (financiële) jaar. Wat zal 2011 ons brengen? Waar moet je wel in zitten en waarin beslist niet?

LXIV trapt traditiegetrouw weer af met zijn kijk op de beurs en belendende markten.

AEX: Na een jaar min of meer zijwaarts bewogen te hebben is er weer ruimte voor een bescheiden stijging. Bedrijfsresultaten blijven goed, de angst voor landen die bezwijken onder hun schuldenlasten neemt af. Misschien nog een dipje vanwege herfinanciering Portugal, maar dat zal net als bij Griekenland en Ierland van korte duur zijn.
AEX min: 330
AEX max 420
AEX eind 410

Goud/zilver: kunnen nog een stuk oplopen, maar als de gouden zeepbel wordt doorgeprikt dan zullen ze ook flink gaan dalen. Misschien gebeurt dat dit jaar al.

Overige commodities: door vraag uit opkomende economieën blijven de prijzen gehandhaafd.

Vastgoed:
- Kantorenmarkt: blijft slecht vanwege overaanbod en effectiever omgaan met de ruimte (thuiswerken)
- Commercieel: prijzen blijven onder druk omdat steeds meer mensen via internet gaan kopen
- Woningmarkt: Verlenging van HRA-periode zorgt voor bodem onder markt tot 2012. Door weer strengere regelgeving mbt financiering blijft de vraag ook uit. Kortom: stagnatie en lichte prijsdaling.

Sparen: rentes lopen iets op, blijft nog steeds een slechte deal.

Obligaties: oplopende rente zorgt voor matige rendementen op langlopende obligaties
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_90050193
Voorspelling: Mijn aandelen stijgen.

De economie maakt een kleine stijging mee met mogelijk een daling waardoor er weer lichtelijk paniek uitbreekt.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  vrijdag 17 december 2010 @ 17:43:33 #3
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_90050873
Mijn voorspelling is dat het huidige kabinet naar de kloten gaat en dat hoop ik ook als ik eerlijk ben. Daarnaast voorspel ik dat FC Twente weer kampioen wordt, jammer genoeg en dat we weer afscheid moeten gaan nemen van een paar bekende Nederlanders. Nederland zal geen Europees of wereldkampioen worden.
Binnie noe helemoale van god los
pi_90051722
Aex: Na een jaartje zijwaarts is men ervan overtuigd dat we niet meer onder de 300 raken en dat de weg naar boven nu is ingeslagen. Naar mijn mening is de index slechts omhoog gehouden door speculatie en is de onderliggende vraag erg zwak. Gezien de outflows van cash en onrealistische winstverwachtingen verwacht ik dat de lucht er snel uitloopt.
De bodem voor de aex zie ik rond de 250, 1000 voor de s&p.
Hierna zien kleine beleggers hun kans en stappen masaal in aandelen, wat de aex omhoog stuwt tot 420. Slotgok 380.

De euro zie ik onder druk van de piigs terugzakken tot 1,15 om daarna fors te winnen ten opzichte van de dollar.
Goud kan terugzakken naar 1200 maar blijft in 2011 nieuwe highs maken, hoe hoog is afhankelijk van Ben en JC.
De rente op de 10-jaars en 30-jaars zie ik verder oplopen en de Yen verzwakt.
De Japanse Nikkei gaat hiervan profiteren, voornamelijk de bankensector.

NL woningmarkt zie ik verder op slot gaan door de oplopende rente en de europese regelgeving voor huurwoningen. Aan het eind van het jaar kunnen de prijzen echter flink gaan dalen omdat de 3 jaar dubbele afrek afloopt, mits dat niet nogmaals verlengd wordt.

Kanshebbers long: natural gas en voedsel.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_90052381
Persoonlijk vind ik volgend jaar zeer moeilijk te voorspellen, daar het alle kanten op kan. Wat wel gaat blijken is dat de speelruimte van autoriteiten steeds kleiner word. Maar of die dan al klein geneog word om een crisis uit te lokken denk ik niet.
pi_90082143
De aex in 2011.

Na de eindejaars rally die ons eind december op 370 bracht
Doet de beurs het de eerste 2 maanden rustig aan.
Dan in maart slaat de euro crisis hard toe, aex daalt naar 280 , nadat in april en mei Portugal Spanje Italie en Belgie waren gered; werd Frankrijk gedwongen om draconische maatregelen te nemen ( o.a nationalisaties van bijna alle banken en pensioenfondsen, belastingverhogingen en extreme bezuinigingen) dit veroorzaakte zulke sociale problemen dat de staat van beleg werd afgekondigd, ook in Nederland en Duitsland werden Bankfilialen tijdelijk bewaakt door militairen.. Aex daalt hierdoor verder naar 150... Toen in Juni Juli Augustus de sitouatie stabiliseerde begon de aex wat te stijgen > 180.
Vanaf september kabbelde de aex rustig verder 31 dec 2011 , 190.
pi_90082407
Mijn voorspelling voor 2011.

- beurscrash Q1 (dus vóór april), Aex zakt onder de 200
- opkrabbelen en eindigen rond de 300 eind 2011

Fysiek Goud/zilver stijgen tot 1700 dollar cq 45 dollar/troy ounce

Wheat/corn stijgen de pan uit, x2 - x3

Op zijn minst één Europees land default op zijn schuld, en ik gok op Spanje.

Rellen in Amerikaanse steden.

Edit: onroerend goed, zelfde mening als LVIX

[ Bericht 6% gewijzigd door Blandigan op 18-12-2010 13:20:25 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 18 december 2010 @ 14:00:18 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90083789
Financiële markten zijn onvoorspelbaar. Ik zou mezelf niet serieus nemen als ik hier ook een gok zou posten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90103476
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 14:00 schreef SeLang het volgende:
Financiële markten zijn onvoorspelbaar. Ik zou mezelf niet serieus nemen als ik hier ook een gok zou posten.
Je kunt ook overdrijven ;). Er is niks mis met een gedachte uiteen zetten wat jij denkt dat er komend jaar zal gebeuren, en wat voor invloed dat op de beurs kan hebben, en dat vergelijken met de rest van de beleggers hier.

Ik houd 2 scenario's voor mogelijk. We krijgen een ongeveer zelfde plaatje als dit jaar. QE houdt alles beetje half omslachtig in leven. Commodities blijven nog een poosje gaan. Of het barstje in de economie zal een breuk worden en we gaan flink om hoog.

Een scenario waar we tientallen procenten dit jaar omhoog gaan zie ik het minst snel gebeuren.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_90128059
Ik ben verre van econoom, maar hier even een voorzichtige voorspelling.

Waarde van de Euro tov. de dollar zal rustig aan stijgen, mijn vermoeden is dat het in de VS slechter zal gaan en dat China nog wel eens een rol kan gaan spelen. Dit icm. het nieuwe programma van de VS om zeldzame grondstoffen weer in eigen land te gaan zoeken om zo onafhankelijk te worden van China.

De huizenprijzen zullen rustig stagneren, wellicht iets dalen. Je ziet nu al een koopgarant trend, deze zal doorzetten zodat starterswoningen binnen handbereik komen (of het een goed iets is, hou ik even achterwege). Wellicht komt er weer wat doorstroming waardoor de prijzen rondom de 3ton ook redelijk op niveau blijven, dure woningen blijven in prijs dalen, omdat 3 ton met een goed 1 persoonssalaris nog een tijdje op te brengen is. Daarboven wordt het riskant, want dan moet je beide blijven werken. Ik denk dat mensen bewuster worden van de keuzes en hopelijk slimmer kiezen en nadenken over de toekomst.

Ik denk ook dat Nederland op het gebied van innovatie in water en dijk management een vlucht gaat maken. Dit vanwege de stijgende zeespiegel en de vergrote kans op overstromingen in andere landen, vooral de VS, waar de kennis beperkt is. Nu is al een trend te zien dat Nederlandse ingenieurs met open armen worden ontvangen in de VS, met een beetje geluk gaat China dit ook inzien en gaat weer zorgen voor een goed export 'product'.

Online inkopen groeit uiteraard nog steeds, zelfs de aankoop van kleren gaat een vlucht nemen in 2011, waardoor de winkeliers het steeds zwaarder gaan krijgen.
pi_90135611
Aandelen: Globaal zullen aandelen een leuk rendement kunnen optekenen in 2010, vooral de aandelen uit groeiregio's of door landen die daar goed vertegenwoordigd zijn, zullen bij de winnaars behoren. Aandelen van bedrijven die enkel aanwezig zijn in de USA, of Europa, zullen veel matiger presteren. Ik geloof erg in Latijns-Amerika. China zou ik mijden, Indonesië, Thailand en India zijn interessanter (altijd onthouden, hoog rendement, brengt hoog risico met zich mee).

Goud: Stagnatie van de prijzen, ALS de inflatie wat gaat aanwakkeren zal er wel een hevige prijsstijging plaatsvinden, maar het is een kwestie van tijd voor deze bubble leegloopt, maar wanneer... kortom, waarschijnlijk in 2011 een verliezer.

Commodities: Zullen in 2011 bij de winnaars behoren, de groeilanden zijn de recessie al weer voorbij, en daar zal de vraag in sneltempo stijgen.

Vastgoed: Net zoals in 2010 zullen weer wat lichte prijsdalingen plaats vinden (zoals ik al sinds 2007 aan het zeggen ben). Deze lichte prijsdalingen zullen nog wel een even doorgaan, er zijn zeer weinig redenen om te denken dat de prijzen nog gaan stijgen. Als de inflatie verhoogd in 2011 gaan we er in absolute cijfers meer op achteruit dan in 2010. De man in de staat kent echter geen inflatie en die denkt dat het allemaal nog wel meevalt. Schatting 2011 vastgoed, prijsdaling van 1,5% bij inflatie van 2,6% of een daling van 4,16%. We zitten dan al ongeveer 15% van de top van 1/1/2008 af.

Obligaties: Langlopende obligaties met een lage rente, zullen bij de verliezers horen voor 2011. Middellange en kortlopende obligaties of fondsen die daarin beleggen zullen een beter rendement kunnen tevoorschijn toveren dan een spaarrekening in 2011 zal doen.

Sparen: De rente gaat wat omhoog, maar je zal zoals dikwijls je geld ettelijke keren moeten schuiven en de hoogrentende spaarboekjes moeten opzoeken, om er zeker voor te zijn, dat je na de inflatie geen geld verloren hebt door sparen.

Mijn huidige portefeuille is 90% spaarrekening en 10% vastgoed. In 2011 zal ik terug diversiferen naar 10% vastgoed, 20% aandelen, 40% obligaties en 30% spaarrekeningen.

Als iemand leuke obligaties kent of obligatiefonsen hoor ik het graag. Was van plan om voor een beetje geld in te stappen in de ING of KBC bank callable PERP 8%, ook enkele Carmignac Securité deelbewijzen (obligatiefonds ISIN: FR0010149120) zou ik in portefeuille nemen. Zou graag op een of andere manier ook willen inspelen op de wereldwijd groeiende vraag naar elektriciteit en zonnepalen (wegens economische groei, elektrische wagens... etc..) gaat dit volgens mij de komende jaren bloeiende sector worden.
pi_90135816
Goud naar 4000¤ ounce, daarna klapt de bubbel

Aandelen markten in de tussentijd ook naar AEX 500-600 voordat deze topt.

Euro naar 1,70-1,80 voor de top.

Daarna begint de tweede fase van de depressie. In Nederland zullen we 20-30% werkloosheid kennen en een gemiddelde huizenprijs van 70k¤. 66% gedaald.

Goud gaat uiteindelijk naar de 100¤ per ounce, AEX naar 50-100 en Euro naar 0,70-0,80.
pi_90135990
Zo superpiet jij verwacht dat de bubble nog flink word opgeblazen. :)
pi_90138652
Ik denk dat de wereld stopt met draaien. En dat Elvis een comeback maakt. In de vorm van Middelkoop met een gouden gitaar om. Dan zingt ie een duet met Kees de Kort en huilt met de wolven mee. Are you lonesome tonight? Gold house rock. Yeah!

Geen verwachtingen. Go with the flow. :)
  zondag 19 december 2010 @ 21:24:21 #15
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90144365
Mijn voorspelling voor 2011:

Ik denk dat de rentes blijven stijgen, wellicht fors voor sommige landen en dat de druk op de obligatiemarkt toeneemt. Huizenprijzen zullen verder dalen.

Door al het geoeha over bezuinigingen zit dat nu ook in het hoofd van de consument die het een beetje aan gaat kijken. Ik verwacht een afnemende economische groei.

Per 1 januari gaat er nieuwe energieregelgeving in voor de bouw, die het nog duurder maakt om nieuwe projecten te realiseren. De bouwsector ligt nog wel even op zijn gat wat nieuwbouw betreft.

Ik denk dat we zijwaarts gaan tot het moment van de crash, maar ik weet niet of die al in 2011 gaat komen. Geen crash dan AEX zijwaarts naar ca. 300. Wel crash dan gaan we de 200 opzoeken.

Maar ik denk vooral saai tot aan de volgende verassing.

Goud door naar 1700 dollar.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  maandag 20 december 2010 @ 16:26:17 #16
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_90183186
AEX min: 285
max: 370
eind: 320

Beleggers zijn nu euforisch en ontwikkelde markten zijn behoorlijk overbought. Ik denk dat een aantal zaken kunnen zorgen voor forse dipjes:
- verdere afschrijvingen op de hypotheekportefeuilles van de banken (met name in de VS en Spanje).
- haircut op staatsschulden van één of meer landen van de PIIGS (ik denk toch dat we naar een brady bonds-achtige oplossing gaan).
- afname van de Chinese groei (de redder in nood van de wereldeconomie) en vastgoedprijzen aldaar.

Verder:
- Opnieuw outperformance AMX/AScX t.o.v. AEX (mede door overnames)
- Olie: max $120, min $75 eind $105
- Outperformance BRIC t.o.v. ontwikkelde markten (met name Rusland gaat het goed doen)
- Goud zijwaarts
- EUR/USD min 1.20 max 1.45

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 20-12-2010 16:32:18 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 20 december 2010 @ 16:42:09 #17
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90184043
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 16:26 schreef JimmyJames het volgende:

- Goud zijwaarts

Die mag je uitleggen, als je wil.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  maandag 20 december 2010 @ 16:51:03 #18
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_90184588
Iedereen denkt dat het naar $2000 gaat. Het is al flink gestegen. Voila.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_90184640
Verdere daling van vastgoedprijzen, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch ;)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_90186113
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:04 schreef piepeloi55 het volgende:
Zo superpiet jij verwacht dat de bubble nog flink word opgeblazen. :)
Ja ik denk dat het niet anders kan. Ik zie nog geen artikelen met "de recessie is voorbij" e.d.
pi_90205106
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 17:18 schreef superpiet het volgende:

[..]

Ja ik denk dat het niet anders kan. Ik zie nog geen artikelen met "de recessie is voorbij" e.d.
Die komen er nooit, hoe bepaal je nou wanneer de recessie voorbij is? Als het uberhaubt beter gaat, roept de helft al dat het maar tijdelijk is te maken heeft de situatie ;)
  dinsdag 21 december 2010 @ 21:40:12 #22
285521 Sigma22
The Future Is Bright
pi_90256396
Ik heb zelf het idee dat de mensen het doemdenken van de laatste 10 jaar (terrorisme, oorlog, crisis, global warming etc.) een beetje zat zijn en dat in 2011 wordt begonnen aan een wat positievere instelling. Natuurlijk niet de hosanna-stemming van eind jaren '90 maar wel voorzichtig optimistisch. De beurs stijgt wat (380) en het vertrouwen in het bankwezen wordt enigzins hersteld.

Goud gaat hard omlaag naar $900. Het is een bubbel imho. EUR-USD blijft hangen rond 1.30, olie rond de $100.

Niemand zal uit de eurozone worden geschopt.
  woensdag 22 december 2010 @ 23:23:25 #23
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_90317390
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:40 schreef Sigma22 het volgende:
Ik heb zelf het idee dat de mensen het doemdenken van de laatste 10 jaar (terrorisme, oorlog, crisis, global warming etc.) een beetje zat zijn en dat in 2011 wordt begonnen aan een wat positievere instelling. Natuurlijk niet de hosanna-stemming van eind jaren '90 maar wel voorzichtig optimistisch. De beurs stijgt wat (380) en het vertrouwen in het bankwezen wordt enigzins hersteld.

Goud gaat hard omlaag naar $900. Het is een bubbel imho. EUR-USD blijft hangen rond 1.30, olie rond de $100.

Niemand zal uit de eurozone worden geschopt.
Hoewel ik nooit aan voorspellingen doe vind ik jouw voorspelling wel het meest reëel.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_90320393
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:40 schreef Sigma22 het volgende:
Goud gaat hard omlaag naar $900. Het is een bubbel imho. EUR-USD blijft hangen rond 1.30, olie rond de $100.
Ga dit maar niet verkondigen in het goud topic ;)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 25 december 2010 @ 11:19:23 #25
285521 Sigma22
The Future Is Bright
pi_90426244
Zal ik niet komen. Goldbugs zijn over het algemeen niet de meest stabiele mensen :P


Btw, fijne feestdagen allemaal!
pi_90448834
Goud gaat omlaag, van hyperinflatie is in 2011 nog geen sprake en het is naar mijn mening simpel een bubble. Ik denk zelf dat er een leuk rendement valt te halen uit zilver en koper. Deze grondstoffen worden steeds vaker als geleider gebruikt in fabrieksprocessen en deze zie ik weer wat groeien in 2011. Aandelen blijven nog steeds wat schommelen rond de 350~ door een tamelijk onzekere toekomst door o.a. eurocrisis en geen verder herstel in o.a. huizenmarkt ( vooral in US door stijgende rentes waar de FED zijn handgrip op verliest ). Bedrijven doen het rustig aan, winstmarges zullen mager zijn.

Daarnaast uiteraard zullen er weer de nodige hevige protesten plaatsvinden onder de bevolking tegen plots extra zware bezuinigingen. Schuldenafbouw gaat wederom een belangrijk punt vormen 2011.
  zondag 26 december 2010 @ 11:49:52 #27
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_90453874
Eind: 315
Min: 305
Top: 360

Ik verwacht een redelijk winstgevend jaar voor de bedrijven maar ook met lastige vooruitzichten.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_90458153
euro zal dalen ten opzichte van de dollar. eur/usd staat nu rond 1,31 maar realistischere koers is tussen 1,20 en 1,25. frankrijk en italie zijn de volgende landen die aan het infuus moeten.
pi_90462980
Ik zeg dat 2011 alle wereldbeurzen weer op hun niveau komen van voor de grote beurscrash ;) :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  maandag 27 december 2010 @ 02:42:41 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_90482335
De rente in het hele Eurogebied zal flink stijgen door de middeling van de EU schulden.
Pensioenfondsen zijn opeens weer boven jan, maar pensioenen worden nog niet aangepast voor inflatie.
Griekenland zal vanwege rellen en verkiezingen uit de Euro stappen, maar zal wel steun houden van de EU.
Weer een grote Duitse bank moet gered worden de vanwege herwaardering van Griekse obligaties, ING zal ook weer een tik krijgen.
Polen wil niet toetreden tot de Eurozone
Goud blijft aantrekken naar 2400 $ / 1500 Euro per ounce, zilver zal nog harder oplopen door de dollarvrees.
Grondstoffen blijven duurder worden.
Olie gaat naar de 180 $ - 100 euro per vat
De groei In China neemt af tot 6%
Verkiezingen in de EU zone zal veel meer anti EU partijen opleveren zoals de EFD de tegenhanger van de VVD
De beurs gaat naar de 440 eind 2011
Euro gaat naar 1,80 $ voor 1 Euro
China blijft de Euro steunen en koopt van de ECB Euro bonds om Spanje te helpen met de afwaardering van vastgoed
Vastgoed blijft dalen in prijs, thuiswerken neemt een vlucht.
Files verminderen sterk in 2011
Particuliere aankopen met CC via Internet in China zal een enorme vlucht nemen
Prins Alexander wordt staatshoofd in Juni 2011
Vooral vanwege inflatie stijgt Wallstreet naar 15.000
TomTom, DSM en Spyker worden de knallers van 2011
De FED gaat nogmaals 1000 miljard $ printen en US Bonds opkopen om "deflatie" te bestrijden, rente in de USA zal sterk oplopen, woningen en vastgoed blijven daar gelijk in dollarprijs, mar worden sterk voordeliger in Euro's

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 27-12-2010 13:06:54 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_90482989
Ooit zei een redelijk hoge iemand binnen ING tegen mij dat EUR/USD voor 80% chaos is en niet te voorspellen. Maar als ik kijk hoe ING investeert dan betwijfel ik dat...

Ik zeg de EUR stijgt weer naar $1,40 door onzekerheid over Obamanomics, maar blijft zakken tegen NOK en SEK.

In de lente komen verkiezingen in Ierland en dat zou gevolgen kunnen hebben voor de ECB/IMF deal. Wellicht daalt de Euro in maart/april tijdelijk naar $1,25. Daarna wordt het duidelijk dat de oppositie net zo bankhoeren als de voormalige regering zijn, worden de markten blij en stijgt de Euro richting de zomer naar $1,40.

Situatie in Spanje: Regering Zapatero is niet zo dom om bankschulden te nationaliseren, dus een grote Spaanse bank zal dit jaar gaan vallen. Met gevolgen voor ING.

Maar dit zijn eerder gokken dan voorspellingen... neem ze niet serieus.
pi_90587434
Ik zal eens een poging wagen:

Valuta
Euro zal dalen en CHF en USD zullen de winnaars zijn. Euro kan makkelijk weer naar de 1,22 EUR/USD. In latere jaren kan de euro een 1:1 parity worden met de USD. Naast de euro is het Britse pond ook een drama op lange termijn.

AEX
Uittoppingsjaar met meer down dan upside potentieel. De kracht is allang uit de rally, en mogelijke nieuwe records zullen alleen plaatsvinden onder een extreem laag volume. AEX zou mogelijkerwijs onder druk kunnen komen te staan ivm geopolitieke onrust, een tegenvallende wereldeconomie en het recordaantal aan miljarden dat overheden aan bonds moeten verkopen (veel meer dan in 2010).

Bonds
Rentes van "betrouwbare" landen (bijvoorbeeld Duitsland en de VS) zullen per saldo weinig doen en laag blijven door toenemend deflatiegevaar. Rentes van corporate bonds, junk bonds en bonds van onbetrouwbare landen zullen (verder) oplopen.

Emerging markets
Heel ver weg van blijven. Zo heeft de Chinese aandelenmarkt het redelijk dramatisch gedaan, ondanks de hoge economische groei in 2010. Het goede nieuws van emerging markets zit grotendeels al in de koersen verwerkt. Bovendien is er sprake van investments- en vastgoedbubbles in China. Ook is de Aziatische regio gevaarlijk door toenemend gedoe met Noord-Korea, die het vooral op Japan en Zuid-Korea heeft gemunt.

Goud
Hoeft in USD-nominale termen niet te perse te stijgen, maar de AEX/Goud-ratio zal wederom dalen. Goud kan ook versus de euro een redelijke hedge zijn. Zilver kan leuk zijn zolang de "manie" voortduurt, maar is als industrieel metaal extreem gevoelig voor economische zwakte en nieuwe recessies.

[ Bericht 0% gewijzigd door pberends op 29-12-2010 16:46:14 ]
  woensdag 29 december 2010 @ 19:20:20 #33
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_90595617
Volgend jaar staan een paar vragen bovenaan mijn interesse-lijstje:

Wat gaan de ECB en de FED doen aan de rentestanden?
Wat gaat China aan hun rentestand doen?
Hoe gaat de schuldencrisis in Europa en de VS verder?
Wat gaat de inflatie (met name op voedsel) betekenen voor de Chinezen?
Laten de Chinezen de yuan vrijer bewegen?

Verder mijn glazen bol over 2011:

Latijns-Amerika gaat het weer goed doen. Vooral de vraag van de eigen consumenten zie ik stijgen. Zit al long op de Real voor de eerst helft van 2011. Argentinië zie ik volgend jaar een paar keer een credit upgrade krijgen en economisch meegezogen worden door de buurlanden.

De VS zie ik voortkabbelen op overheidssteun. Bedrijven kunnen hun cashreserves gaan inzetten om grote overnames te doen. De werkloosheid zal denk ik niet groots aantrekken.
De Amerikaanse auto-industrie zie ik wel groot presteren. De grootste concurrent op de thuismarkt, Japan, zal het moeilijk krijgen door de harde yen en de vraag uit landen als India en China houd denk ik aan.

De katoenprijs zie ik rond mei kelderen omdat het te duur wordt voor de emergingmarkets. Vervanging van katoen door bijvoorbeeld wol zal landen als Nieuw-Zeeland goed doen.

Australië moet hopen dat commodities blijven stijgen of gelijk blijven. De overheid daar zit met de rente nu gevangen tussen de sterke munt en de huizenbubble.

Japan zal het met de harde yen moeten doen en daardoor weinig kunnen exporteren.

India is gewoon een nee. Infrastructuur blijft gigantisch achter, het kaste-systeem helpt niet mee, het land heeft nog veel corruptie, verschrikkelijke films, het land is (zo goed als) gesloten voor buitenlands geld, Indiërs worden te duur en de inflatie loopt hard op.

Rusland zal profiteren van de stijging van de prijs van aardgas.

En zo zie ik nog wel wat dingetjes :P
The more debt, the better
  donderdag 30 december 2010 @ 15:09:15 #34
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_90630071
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 19:20 schreef flyguy het volgende:

Latijns-Amerika gaat het weer goed doen. Vooral de vraag van de eigen consumenten zie ik stijgen. Zit al long op de Real voor de eerst helft van 2011. Argentinië zie ik volgend jaar een paar keer een credit upgrade krijgen en economisch meegezogen worden door de buurlanden.

LA zit ik persoonlijk ook helemaal zitten maar de Real? Die is toch al gigantisch gestegen afgelopen jaar?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_90630171
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 december 2010 17:26 schreef drumstickNL het volgende:
Voorspelling: Mijn aandelen stijgen.

De economie maakt een kleine stijging mee met mogelijk een daling waardoor er weer lichtelijk paniek uitbreekt.
voorspelling: mijn pakket blijft redelijk stabiel zo aan het eind van volgend jaar, en de vooruitzichten zijn weer verbetert tov afgelopen jaar en we kruipen langzaam weer naar het pre-crash niveau vd beurzen. :s)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  donderdag 30 december 2010 @ 15:14:28 #36
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_90630321
Ik voorspel dat het CBS in het eerste halfjaar van 2011 met enkele keren positief nieuws komt over de woningmarkt. Dat nieuws heeft maar beperkte waarde.

Dit komt door de "opleving" van enkele duizenden woningen die leenkneusjes nog net voor het einde van het jaar 2010 wilde kopen. Vanaf 2011 gaat de hypotheekkraan voor velen namelijk dicht. Het duurt tot 4 maanden voordat de huizen formeel worden overgedragen en de zaak is geregistreerd, dus de cijfers ijlen wat na.

Dat je zo'n "opleving" terug ziet in de cijfers, zegt m.i. meer over de woningmarkt.

Over het algemeen denk ik dat de huizenprijzen in 2011 licht zullen verder dalen. Tenzij het kabinet valt...
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_90630456
als het kabinet valt krijgen wéér die HRA-discussie. Juist omdat het huidige kabinet er niets aan wilde doen :'). Goed voor het lange termijn-vertrouwen, jongens!
  donderdag 30 december 2010 @ 15:30:28 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_90631118
quote:
6s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:17 schreef pberends het volgende:
als het kabinet valt krijgen wéér die HRA-discussie. Juist omdat het huidige kabinet er niets aan wilde doen :'). Goed voor het lange termijn-vertrouwen, jongens!
Terwijl het heel eenvoudig is om heel fors geld uit de HRA regeling te halen door het huurwaardeforfait zeer licht te verhogen van 0,55% naar 0,75% over de WOZ, en volgend jaar van 0,75% naar 0,95% en het mooie is dat de starters dan grotendeels buitenschot blijven

Niemand die er iets van merkt en iedereen houdt zich aan de beloftes :)

Wie 375 euro per maand verwoont, die heeft geen 120 euro subsidie van de overheid nodig
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 30 december 2010 @ 16:11:36 #39
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_90633311
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:09 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

LA zit ik persoonlijk ook helemaal zitten maar de Real? Die is toch al gigantisch gestegen afgelopen jaar?
De Brazilianen gaan volgend jaar nog wel een paar keer de rente verhogen waardoor buitenlandse valuta vaker tegenover de Real gewisseld gaan worden.
The more debt, the better
pi_131143299
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2010 01:15 schreef RobertKunath het volgende:
Goud gaat omlaag, van hyperinflatie is in 2011 nog geen sprake en het is naar mijn mening simpel een bubble. Ik denk zelf dat er een leuk rendement valt te halen uit zilver en koper. Deze grondstoffen worden steeds vaker als geleider gebruikt in fabrieksprocessen en deze zie ik weer wat groeien in 2011. Aandelen blijven nog steeds wat schommelen rond de 350~ door een tamelijk onzekere toekomst door o.a. eurocrisis en geen verder herstel in o.a. huizenmarkt ( vooral in US door stijgende rentes waar de FED zijn handgrip op verliest ). Bedrijven doen het rustig aan, winstmarges zullen mager zijn.

Daarnaast uiteraard zullen er weer de nodige hevige protesten plaatsvinden onder de bevolking tegen plots extra zware bezuinigingen. Schuldenafbouw gaat wederom een belangrijk punt vormen 2011.
ben jij geniaal ?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')