syntus-15 | vrijdag 17 december 2010 @ 14:50 |
Hallo, Ik ben bezig met het bekijken van de kansen om een stichting op te richten voor het behoud van de DM'90 dieseltrein, nu zoek ik mensen die mij daarbij zouden willen helpen, bijvoorbeeld mensen die bij de NS werken en mij op die manier in contact kunnen brengen met de juiste personen (bijv voor een trein). Ik hoop dat er mede forum gebruikers zijn die mij daarbij zouden willen helpen. Mvgr, Marc | |
Roces18 | vrijdag 17 december 2010 @ 15:48 |
- weg, die grap heb je al vaker gemaakt en toen was ie ook niet grappig - [ Bericht 87% gewijzigd door Anne op 17-12-2010 15:55:45 ] | |
Bitlord | vrijdag 17 december 2010 @ 15:57 |
Gozer dat materieel rijdt pas maximaal 15 jaar rond. Die gaan eerst nog naar het buitenland. De afschrijvingswaarde ligt veel te hoog om er eentje aan een stichting te schenken. | |
tjoptjop | vrijdag 17 december 2010 @ 16:01 |
lol, ik verwacht een of ander sfeervol antiek ding. Is het gewoon een moderne commuter ![]() | |
syntus-15 | vrijdag 17 december 2010 @ 16:08 |
Ja maar het probleem is juist dat ze dan waarschijnlijk naar het buitenland gaan, en ik zeg ook niet dat ik nu al gelijk een treinstel moet hebben, over 2-4 jaar zou ik ook al fijn vinden, maar ik wil het dan wel graag snel rond kunnen krijgen. | |
tjoptjop | vrijdag 17 december 2010 @ 16:24 |
Hoe wil je de NS overtuigen dat ze voor het schenken aan jou kiezen ipv het verkopen aan een buitenlandse partij. Wat heb jij hen te bieden? Wat is de historische waarde van het treinstel? En als de stichting er een heeft, wat wil je er dan mee? | |
syntus-15 | zaterdag 18 december 2010 @ 18:24 |
Ritten maken bijv. voor bedrijven, maar heb je mij horen zeggen dat ik niet wil dat de NS ze verkoopt, ik wil alleen graag dat ik nu al de toezegging ga krijgen dat ik er 1 ga krijgen, maar of ze naar het buitenland gaan weet ik ook niet, want ze zijn in verschillende landen buitenprofiel (te breed) | |
Peter | zaterdag 18 december 2010 @ 20:11 |
De NS heeft zelf ook de kameel voor commerciële ritten en Herick rail rijdt ook commercieel voor partijen.. Wat heeft zo'n stichting met modern dieselmaterieel ( dat overigens erg breed is en niet overal mag komen(!) ) toe te voegen? Als je nu een plan V/T wil bewaren heb je meer kans.. | |
YoshiBignose | zaterdag 18 december 2010 @ 21:39 |
Inderdaad, zorg ervoor dat de Mat 64jes blijven rijden. | |
Herr.Flick | zaterdag 18 december 2010 @ 21:41 |
![]() Moderne prut, kom maar terug over een jaartje of 40! | |
YoshiBignose | zaterdag 18 december 2010 @ 21:48 |
Dit heb ik ook nooit begrepen:In 2008 (terwijl ze al zo'n 40 jaar rijden) komen ze er opeens mee dat het een verhoogde kans heeft om te ontsporen... kom op zeg. In al die jaren dat ze met nieuwe troep als de SM 90 en DM 90 aan zijn komen zetten zijn ze altijd weer terug gekomen op de Mat 64. Nu rijden ze nog steeds en nog vaak zonder problemen ook. Minder elektronica = minder storingen. | |
tjoptjop | zaterdag 18 december 2010 @ 21:51 |
Werkspoor ![]() Alleen daarom al is mat'64 van veel meer historische waarde dan die nieuwerwetse Frans/Duitse meuk ![]() | |
Peter | zaterdag 18 december 2010 @ 22:17 |
http://www.mat64.nl/ | |
YoshiBignose | zaterdag 18 december 2010 @ 23:44 |
Oh cool ![]() | |
tjoptjop | zaterdag 18 december 2010 @ 23:45 |
Misschien is die DM90 de enige niche die nog geen fans heeft ![]() | |
Peter | zondag 19 december 2010 @ 00:32 |
Die nieuwe hogesnelheidstrein die nog niet rijdt, dat zou pas bijzonder zijn ![]() Of de sprinters zonder toilet.. Na 2014 zeldzaam! | |
tjoptjop | zondag 19 december 2010 @ 12:29 |
En waarom zou de NS je er eentje schenken? Ga daar eerst maar eens over nadenken, want je moet de NS uiteindelijk zien te overtuigen. Dat Mat'64 spul was gewoon afgeschreven (schrootwaarde), maar die hebben wel een historie, gemaakt in NL, het 'gezicht' van de NS etc. etc. | |
Bitlord | maandag 20 december 2010 @ 06:06 |
Ik ga Morgen de NS mailen om of ik een VIRM-6 mag hebben. Sommige bakken zijn nóg ouder dan DM90! ![]() Tot ik zelf ruimte heb vraag ik of ie zo lang in het spoorwegmuseum mag staan, das lekker dichtbij. | |
ellevehC86 | maandag 20 december 2010 @ 09:05 |
oef, als ik dit zo eens lees, wil ik wel zo'n ICE-V reserveren, zodra deze uitgefaseerd zijn, kan gewoon tijdelijk op Den Haag HS geparkeerd worden hoor, ongebruikt spoor zat daar ![]() | |
syntus-15 | dinsdag 21 december 2010 @ 18:33 |
Maar het probleem is ook dat daar al een stichting voor is, en ik zou graag een dieseltrein bewaren, al zou ik het ook mooi vinden om een electrische trein te bewaren, maar ik ga eens overleggen met wat mensen, wat ik nu het beste kan doen, want wat mensen van onder andere NedTrain staan al achter het plan dat ik een stichting voor de DM'90 wil oprichten, ook omdat hem waarschijnlijk het zelfde eind staat te wacht als de SM'90. | |
syntus-15 | dinsdag 21 december 2010 @ 18:36 |
Een plan T Bewaren zal helemaal moeilijk worden, maar ik wil me best proberen in te zetten voor een Plan V, en er dan niet de stichting DM'90 van te maken maar de Historische treinen stichting, dan kan ik nog altijd ooit een DM'90 een het ''wagenpark'' toevoegen als ze er ooit uitgaan | |
syntus-15 | zondag 16 januari 2011 @ 15:09 |
Ja tot de tijd dat je de ruimte hebt, maar weet je wel hoeveel het kost om de trein op een spoor neer te zetten?? | |
Peterselieman | zondag 16 januari 2011 @ 16:05 |
Eigenlijk zou je er ook een wadloper bij moeten hebben en dan ritjes maken met die treinen gekoppeld | |
ellevehC86 | zondag 16 januari 2011 @ 16:17 |
Oeh.... dan moet je er nog wel een plan-V met grijze zijruitjes bijhebben als backup, staan ze wel af joh ![]() | |
ellevehC86 | zondag 16 januari 2011 @ 16:18 |
@TS, heb je al een facebook fanpagina opgestart voor wereldwijde DM'90 fans? ![]() | |
Bitlord | zondag 16 januari 2011 @ 23:25 |
Hoe oud ben je eigenlijk? Niet 15 mag ik hopen? | |
Kluupkluup | dinsdag 18 januari 2011 @ 00:47 |
Je maakt het topic dood met deze opmerking ![]() | |
syntus-15 | woensdag 19 januari 2011 @ 16:23 |
Ja 15 over een maand 16, maar ik ben nu al met de plannen bezig om het zo goed mogelijk in elkaar te krijgen. Misschien dat een wadloper ook wel wat word, we zullen zien ![]() | |
syntus-15 | vrijdag 21 januari 2011 @ 19:25 |
Maar vind je het erg dan dat ik ''pas'' 15 ben? | |
ellevehC86 | vrijdag 21 januari 2011 @ 23:17 |
Ja, hou je eerst voorlopig maar een jaar of 3 met de marklin variant bezig. En zodra je 18 bent..... Zorg dan dat je een compleet plan, incl communicatie en documentatie hebt van de NS, dat je je stichting hebt ingeschreven met jou als rechtspersoon, en dat je ruimte hebt om dat gedrocht te stallen. Dan zal ik serieus kijken in hoeverre ik je kan helpen | |
Bitlord | zaterdag 22 januari 2011 @ 01:28 |
Hoe goed je bedoelingen ook zullen zijn raad ik je sterk aan dit plan ui je hoofd te zetten. Met je leeftijd heb zeer waarschijnlijk niet decennia lange relaties binnen het spoor en de hobby, waardoor het geheel al onmogelijk wordt. Men zal je niet serieus nemen en je hebt wel altijd de reputatie over je dat je dacht dat wel ff te fixen. En gestel dat het zou lukken, welke kans ik op naar boven afgerond op 1% zet dan: - zit je met een berg administratie - zit je met een stallingsprobleem - heb je geen werkplaats - heb je geen technische kennis - moet je mensen inhuren voor onderhoud/rijden - mag je zeer waarschijnlijk geen stichting oprichten door je leeftijd - zal de zakenwereld waarmee je te maken krijgt je proberen een poot uit te draaien - ben je al je tijd kwijt aan de trein - faal je op school - ben je tonnen kwijt in aanschaf - ga je ongetwijfeld persoonlijk failliet en anders je ouders wel (of allebei) - zul je later denken -hoe kon ik toen zon grootheidswaanzin hebben gehad Ik wens je echt het beste toe, stap van dit idee af! Ga weer MSTS spelen of hoe dat tegenwoordig heet. Goeienacht! | |
Bitlord | zaterdag 22 januari 2011 @ 01:31 |
Oh: probeer achter een tweezits bank te komen van een DM90 voor op je kamer. Dat is wel haalbaar (¤250 oid?). | |
syntus-15 | zaterdag 22 januari 2011 @ 07:50 |
Nee geen decannia lange relaties, maar ik heb hulp van een monteur van NedTrain, en die wil mij zo veel mogelijk helpen, en hij heeft natuurlijk wel de juiste contacten, en hij kan mij nauurlijk ook goed helpen. En met de financien komt het denk ik wel goed, ik heb het Plan van Aanpak ook al aan bepaalde mensen laten lezen en die waren allemaal enthousiast. | |
leolinedance | zaterdag 22 januari 2011 @ 11:21 |
Ze vinden het zielig om je de waarheid te vertellen. Post je PvA eens dan? | |
ellevehC86 | zaterdag 22 januari 2011 @ 11:21 |
Oh..... je hebt hulp van een monteur....nou......dan moet het eigenlijk allemaal wel goedkomen he? ![]() Duurt alleen wel ff voordat hij alle onderdelen stuk voor stuk heeft meegesmokkeld zodat je een nieuwe in elkaar kunt zetten. ![]() | |
Peter | zaterdag 22 januari 2011 @ 11:48 |
Ik vind het wel gewaagd van zo'n jongen. Als hij er voor wil gaan kan alles. Kijk naar Ben Wooldringa die op zijn 15e al een goedlopend internetbedrijf had. | |
ellevehC86 | zaterdag 22 januari 2011 @ 11:52 |
Die had geen opslagruimte nodig van 1200m2 | |
Peter | zaterdag 22 januari 2011 @ 12:00 |
Alleen problemen opnoemen en geen kansen zien is ook een kunst jah... | |
Je-zus | zaterdag 22 januari 2011 @ 12:20 |
De droom van TS is leuk maar meer dan een droom zal het niet worden. Benoem dan op z'n minst, nou vooruit, 3- nee 2 kansen waarop dit plan wel zou kunnen slagen | |
leolinedance | zaterdag 22 januari 2011 @ 12:21 |
De problemen zijn nu eenmaal een groter bottleneck dan de kansen.. | |
ellevehC86 | zaterdag 22 januari 2011 @ 12:45 |
Jij solliciteert voor manager? Een kutscrippie op een webhost aanspreken en dan wat spulletjes verkopen is de moeite niet. en het kost flink wat aan helium ballonnen om dat ding de lucht in te krijgen, dat behalve aanschaf materialen en onderhoud, ben je ten eerste al minimaal 1500 euro in de maand aan stalling kwijt | |
Duvel | zaterdag 22 januari 2011 @ 13:09 |
DM'90 is ongeveer op de helft van zijn leven. De restwaarde is dus erg hoog, waardoor je als stichting niet de financiële middelen hebt om een stel te verwerven. In de toekomst moet je nog maar afwachten. NS Financial Services is eigenaar van de treinen, en heeft er momenteel 27 te koop of te huur staan. Je kunt dus nu wel een stichting willen oprichten, maar je kunt de komende tig jaar je doel niet verwezenlijken. Wat op zich wel een voordeel is als je pas 15 bent. ![]() Een vergelijking met SM'90 gaat redelijk mank overigens: dat was een proto-serie van 9 treinstellen, DM'90 bestond uit 53 stellen. | |
syntus-15 | zaterdag 22 januari 2011 @ 19:22 |
Nee, want die moet nog aangepast worden, en ik heb met degene die mij helpt afgesproken dat hij nog even een tijdje tussen ons blijft, maar zo gou echt alles tip top in orde is met het PvA zal ik hem hier posten ![]() | |
syntus-15 | zaterdag 22 januari 2011 @ 19:24 |
In de eerste maand ben ik geen 1500 euro aan stalling kwijt, in totaal voor een jaar schat ik dat ik ongeveer 2750 euro kwijt ben voor de stalling | |
Je-zus | zaterdag 22 januari 2011 @ 19:37 |
230 per maand voor een treinstel van ruim 50 meter ![]() stop je hem soms in een citybox? | |
Bitlord | zaterdag 22 januari 2011 @ 19:50 |
TS zet m op een weiland neer. In dat geval ben je trouwens ook al 10000 euro kwijt aan transportkosten. En duizenden euros aan vandalisme. | |
syntus-15 | zondag 23 januari 2011 @ 12:42 |
Nee het is ongeveer ¤50 per meter per jaar als ik het goed heb. | |
Je-zus | zondag 23 januari 2011 @ 12:53 |
-spoor huur je per meter- was getekend, Je-zus [ Bericht 11% gewijzigd door Je-zus op 23-01-2011 13:00:43 ] | |
Duvel | zondag 23 januari 2011 @ 12:56 |
Ik denk niet dat dat zin heeft als het om een spoorlijn gaat. Je huurt een bepaalde lengte spoor, de vierkante meters maken dan niet uit. Overigens lijkt me 50 euro per meter per jaar erg aan de lage kant. Dat is waarschijnlijk nog zonder bewaking ook. | |
Lord_Vetinari | zondag 23 januari 2011 @ 13:03 |
Ik vind het een beetje jammer dat een initiatief als dit zo de grond in wordt gestampt. Ik zie iemand van 15 liever zijn tijd hierin steken, dan dat hij ouwe vrouwtjes berooft. Oke, misschien is ie een beetje te ambitieus en zijn de doelen zoals hij ze nu stelt, ietwat te hoog gegrepen, maar wat is er tegen als hij alvast de basis wil leggen voor zoiets? Hij komt in de praktijk vanzelf de zaken tegen, die dwars gaan liggen en dan is het vroeg genoeg om de handdoek in de ring te gooien. Voorlopig zal hij er alleen maar van kunnen leren, op het gebied van organisatie, van verenigingsrecht en wie weet wat voor contacten hij ermee opdoet, die hem later wel kunnen helpen met dit idee. | |
syntus-15 | zondag 23 januari 2011 @ 13:07 |
Om precies te zijn is het ¤ 50,42 per meter per jaar voor in de beveiliging opgenomen opstelsporen in centralebediend gebied, en ¤ 37,94 voor niet in de beveiliging opgenomen opstelsporen. Bron: Netverklaring Prorail 2011 | |
Duvel | zondag 23 januari 2011 @ 13:12 |
In de beveiliging opgenomen betekent niet dat er een mannetje met een hondje je trein bewaakt hè. ![]() | |
Je-zus | zondag 23 januari 2011 @ 13:12 |
Dan heb je het over een buitenemplacement neem ik aan? | |
syntus-15 | zondag 23 januari 2011 @ 13:16 |
Nee geloof ik dat de TRDL je kan ''zien'' Bedoel je voor die 38 euro, of iets anders? | |
Je-zus | zondag 23 januari 2011 @ 13:17 |
Beide ![]() | |
syntus-15 | zondag 23 januari 2011 @ 13:20 |
Tja ligt eraan wat je met buitenemplacempenten bedoeld, want die beide bedragen gelden gewoon voor de ''normale'' emplacementen. | |
Duvel | zondag 23 januari 2011 @ 13:56 |
Een binnenstalling is inderdaad lastig. Zelfs voorheen aan NS gelieerde sitchtingen als de Werkgroep 1501 hebben daar problemen mee. En van buiten staan wordt een trein niet beter. | |
syntus-15 | zondag 23 januari 2011 @ 13:58 |
Nee van buitenstaan wordt hij idd niet beter, maar ik weet hier (Doetinchem) in de buurt geen plek waar hij binnen zou kunnen staan. | |
Duvel | zondag 23 januari 2011 @ 14:01 |
Is het niet een idee om, als je toch in Doetinchem bezig bent, contact op te nemen met de stichting HSA? | |
syntus-15 | zondag 23 januari 2011 @ 14:06 |
Ik zit zelf als (zo goed als)-vrijwilliger bij de stichting HSA, maar ik hoef van hun geen hulp meer denk ik, want ik word ook al door mensen van een andere stichting geholpen. | |
Duvel | zondag 23 januari 2011 @ 14:09 |
Da's wel een beetje de pest in oudetreintjeshobbyland: iedereen richt een eigen stichting op, en gaat klussen aan zijn eigen treintje. Dat vind ik weleens jammer. Maar goed, ik ben nergens lid en klus nergens mee, dus ik heb sowieso makkelijk praten. | |
syntus-15 | zondag 23 januari 2011 @ 14:12 |
Ik klus eigenlijk ook alleen maar mee omdat ik het leuk vind om wat met oude treinen/bussen te doen, en dat ik mijn eigen stichting op wil richten stamt al sinds 2009 toen ik nog lang niet bij de HSA zat. | |
leolinedance | zondag 23 januari 2011 @ 14:38 |
gou? Maar is goed hoor, ben benieuwd. | |
leolinedance | zondag 23 januari 2011 @ 14:40 |
Ja godverdomme zeg zo ken ik er nog wel meer ![]() | |
leolinedance | zondag 23 januari 2011 @ 14:44 |
He, mede-Doetinchemmer. Ze kunnen het spoor beter helemaal opdoeken bij ons, die kut Syntus treinen rijden toch niet of in ieder geval niet volgens het boekje. Wat een drama zeg ![]() Pleur die trein maar niet bij De Huet op het spoor, dan zit ik er tegenaan te kijken ![]() | |
syntus-15 | zondag 23 januari 2011 @ 15:25 |
Ik woon niet in Doetinchem maar in Gaanderen, maar ik zei Doetinchem omdat dat iets meer bekent is, en Syntus is niet kut, al rijden ze af en toe (vaak en altijd) niet. | |
leolinedance | zondag 23 januari 2011 @ 16:20 |
Ja kut dus. Daar kom je wel achter als je gaat werken en afhankelijk bent van de trein. | |
syntus-15 | zondag 23 januari 2011 @ 16:28 |
Ja dat geloof ik wel, maar gellukkig rijden ze ook vaak nog gewoon wel. | |
Bitlord | zondag 23 januari 2011 @ 17:36 |
Niets gelukkig. Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je afhankelijk bent van de Syntus deze gewoon moet rijden. Een keer op de tien treinen die je neemt is een kleine vertraging acceptabel, een keer op de honderd treinen die je neemt mag wel eens uitvallen en een keer per jaar een treinvervangend vervoer. Ik heb het idee dat het nu bagger is. | |
Duvel | zondag 23 januari 2011 @ 20:44 |
Het is nu bagger, maar dat is slechts deels aan Syntus te wijten. Er zijn nogal wat storingen in de baan, dus verantwoordelijkheid ProRail. | |
leolinedance | zondag 23 januari 2011 @ 22:19 |
Het is dagelijks raak hier. | |
syntus-15 | maandag 24 januari 2011 @ 09:24 |
Het is inderdaad dagelijks raak, met de lintjes gaat het nog wel (redelijk) goed, maar het is vooral DM'90 dat de heletijd storing heeft, maar dat komt omdat ze vaak de accu's leeg hebben op de een of andere manier. | |
syntus-15 | dinsdag 25 januari 2011 @ 10:42 |
Maar vandaag en gisteren zijn er ook geen storingen aan treinen geweest voor zo ver ik weet. Maar nu graag weer terug naar de stichting ![]() | |
syntus-15 | woensdag 15 juni 2011 @ 21:00 |
Er komen nu steeds meer aanmeldingen van mensen die mocht de stichting er komen mij wel willen gaan helpen, ben hier zeer blij mee:D | |
Bitlord | donderdag 16 juni 2011 @ 01:54 |
Klinkt mooi! Hoeveel fondsen in euro's heb je al en hoeveel vrijwilligers? Op de site van de deutsche bahn staan lokjes te koop uit de jaren 60. Alleen zon rangeerlocomotief begint al bij ¤40.000 | |
Pizza_Boom | donderdag 16 juni 2011 @ 21:13 |
Dat is commerciele verkoop. @ Syntus: Is het niet slimmer achter een Lint41/H aan te gaan? Die zitten aan het einde van hun latijn en dat is ook voor HSA interessant, typisch Achterhoeks. | |
TeringHenkie | donderdag 16 juni 2011 @ 21:47 |
DM'90 is toch de technologisch voorganger van de (V)IRM? | |
Peterselieman | donderdag 16 juni 2011 @ 21:49 |
Nee. Het inmiddels gesloopte SM'90 is de voorganger van zowel de DM'90 als het IRM. | |
TeringHenkie | donderdag 16 juni 2011 @ 21:51 |
![]() |