abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90096706
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 23:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Daar snap ik nou echt geen fuck van: Vrijwel geen enkel land wil je aanvallen en toch kun je alleen overleven met een oorlogsmentaliteit?????? :?
Al je buren zijn aardig en jij gaat een beetje om je heen bijten?
Zo moeilijk is het niet te begrijpen. Deels doordat Israel niet schroomt zichzelf te verdedigen hebben omringende landen de zin verloren.
quote:
Ik denk dat wat Israel doet met de Palestijnen (Let op het machtsaspect, alsof de Palestijnen de mindere zijn!!) zal wel degelijk het overleven van de Israelische staat als joodse staat beïnvloeden. Maar goed, dat roept hij dan over zichzelf af. En we zullen het zien, als we zelf zo lang leven.
Als het eenmaal zover is kunnen we uiteraard eeuwig blijven kibbelen naar de echte oorzakelijke redenen waarom de staat niet overleefde maar het zal enkel gebeuren als een grootmacht haar zinnen heeft gezet op Israelisch grondgebied. En dan niet om de Palestijnen te 'bevrijden' maar omdat het een nuttig stuk land is. Vanzelfsprekend hebben de Palestijnen zelf geen enkele mogelijkheid om de Israelische staat te bedreigen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 19 december 2010 @ 13:04:51 #42
273119 BeSimple
or die trying!
pi_90119283
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 23:31 schreef Kees22 het volgende:

Daar snap ik nou echt geen fuck van: Vrijwel geen enkel land wil je aanvallen en toch kun je alleen overleven met een oorlogsmentaliteit?????? :?
Al je buren zijn aardig en jij gaat een beetje om je heen bijten?
Als de arabische landen hun kans kregen dan word Israel van de kaart geveegd. Syrie en Iran zijn landen die openlijk zeggen dat Israel de 'bron van het kwaad' is. Maar Turkije en Egypte zouden niet twijfelen als een oorlog uitbarst en de kant van Iran en Syrie kiezen. Hetzelfde geld voor Libanon.

Punt is dat Israel door de steun van de VS gewoon te sterk is... nog wel.
Laat me met rust!
pi_90120979
Er moet snel een oplossing komen. Dit kan zo niet eeuwig doorgaan. Hoe langer dit gaat duren, hoe moeilijker het zal zijn om een oplossing te vinden.
pi_90266863
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 15:59 schreef samvirus het volgende:
Er is alleen een maar beetje kans op vrede wanneer extreem-rechts uit Israël en Hamas en Fatah uit Palestina de deur uit worden geschopt.
Beide kanten worden gegijzeld door hun eigen en elkaars extremisten, daar heb je gelijk in.
Helaas zijn en te weinig mensen die hun hoofd koel, hun hart warm en hun middel rustig houden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_90267592
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 20:39 schreef waht het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het niet te begrijpen. Deels doordat Israel niet schroomt zichzelf te verdedigen hebben omringende landen de zin verloren.
Zelfs al zou dat waar zijn, dan nog wordt het toch wel tijd om eens te gaan praten met de buren. En dan bedoel ik met praten niet alleen een grote bek opzetten.
Wie nu nog steeds, ondanks bewijzen van het tegendeel, blijft beweren dat Israel in zijn bestaan bedreigd wordt door de buren, is vergeten om af en toe om zich heen te kijken.
quote:
[..]

Als het eenmaal zover is kunnen we uiteraard eeuwig blijven kibbelen naar de echte oorzakelijke redenen waarom de staat niet overleefde maar het zal enkel gebeuren als een grootmacht haar zinnen heeft gezet op Israelisch grondgebied. En dan niet om de Palestijnen te 'bevrijden' maar omdat het een nuttig stuk land is. Vanzelfsprekend hebben de Palestijnen zelf geen enkele mogelijkheid om de Israelische staat te bedreigen.
Behalve voor de (voormalige) bewoners lijkt Israel me amper een nuttig stuk land.

Met die laatste zin ben ik het eens. Voor mij zou dat een reden zijn om de Palestijnen fatsoenlijk te behandelen. Voor Israel is het kennelijk een reden tot machtsmisbruik.
Om dat machtsmisbruik enigszins te beteugelen, hebben we de VN uitgevonden, met allerlei internationale verdragen. Beschaving, noemen we dat.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_90267951
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 13:04 schreef BeSimple het volgende:

[..]

Als de arabische landen hun kans kregen dan word Israel van de kaart geveegd. Syrie en Iran zijn landen die openlijk zeggen dat Israel de 'bron van het kwaad' is. Maar Turkije en Egypte zouden niet twijfelen als een oorlog uitbarst en de kant van Iran en Syrie kiezen. Hetzelfde geld voor Libanon.

Punt is dat Israel door de steun van de VS gewoon te sterk is... nog wel.
Iran en Turkije zijn geen Arabische landen.
Niet alleen de buren beschouwen Israel als een bron van problemen, trouwens.

Egypte werkt ijverig samen met Israel, Libanon is absoluut geen partij en heeft het druk genoeg met het eigen interne evenwicht, Jordanië heeft een verdrag gesloten, Saoedie-Arabië probeert vredesplannen te bedenken, Turkije en Iran liggen veel te ver weg voor een oorlog met Israel.
Laat Syrië over.

Als, als......
Slechte basis voor reële politiek.
pi_90268344
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 23:30 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

De reden dat Israel van de buren nu niks te vrezen heeft, is omdat Israel nu nog veel sterker is. Ik weet niet of dat zo blijft als de krachtsverhoudingen veranderen, Israel heeft iig weinig reden om dat met vertrouwen tegemoet te zien...
Ach, dat is natuurlijk ook een kwestie van beschaafd gedrag.

In Europa heeft men in de jaren na de Tweede Wereldoorlog ingezien, dat enige samenwerking wellicht nuttiger was dan steeds maar een grote bek tegen elkaar opzetten.

Er wordt gezegd dat de Arabische landen onbeschaafd zijn en alleen maar de taal van het geweld verstaan. Dat wordt gelogenstraft door de grote verschillen in macht van naastgelegen Arabische staten. Maar gezegd moet worden, dat Israel zich in dat opzicht snel heeft aangepast aan de omgeving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')