abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89945754
Komende kerst kook ik en een van mijn gasten heeft een koemelkallergie (voor het eiwit, dus niet een lactose allergie). Nu vraag ik me af of het mogelijk is ondanks die allergie een kaasplankje te serveren, met bijvoorbeeld schapen- of geitenkaas of misschien nog wel andere soorten waar ik nog niet aan gedacht heb. Bestaat er sojakaas ofzo? En is het lekker genoeg?

Google levert nogal tegenstrijdige resultaten op, de ene bron zegt dat het mogelijk is dat die persoon dan ook allergisch is voor bijvoorbeeld geitenkaas, andere bronnen zeggen weer dat het veilig is. Ik heb het aan die persoon gevraagd en die wist het zelf niet. Het is geen gevaarlijke allergie in zijn geval maar wel vervelend natuurlijk.

Nu zit ik er dus over na te denken wat ik zou kunnen serveren, ik vraag me af hoe groot de kans is op een reactie bij de verschillende niet-koe kazen. Ook zoek ik goede ideeen voor wat ik nog meer zou kunnen serveren bij die gang zodat als die persoon toch het (kleine?) risico niet wil nemen toch iets mee kan eten. Ik maak sowieso een vijgencompote maar zit nog met wat voor brood veilig is en wat er nog meer bij kan.

Ik weet overigens al zeker dat hij het niet vervelend vindt als er iets op tafel staat wat echt niet geschikt is, maar het lijkt me zo leuk om het zo te maken dat het wel geschikt is. Of in ieder geval een deel, ik zal uiteraard duidelijk aangeven wat veilig is en wat niet.
pi_89945830
Er bestaat ook kaas op basis van palmolie geloof ik.
Er zit trouwens heel weinig lactose in kaas.

Er zijn ook van die houten bakjes met kleine ronde kaasjes erin, die mik je in de oven waardoor het kaas smelt, dat kun je dan heerlijk serveren met italiaans brood.
pi_89946222
Geitenkaasjes , buffelmozzarella :9
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_89946228
Het kan een kruisallergie zijn, maar het hoeft niet. Het percentage weet ik niet uit m'n hoofd. In principe zijn het op zich staande allergieën, dus zou hij veilig andere kazen moeten kunnen eten. Tenzij er een kruisreactie optreedt dus.

Bij sojakaas denk ik aan tofu, geen idee of dat terecht is.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_89947836
Vraag aan die persoon welke kazen hij/zij wel mag eten?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_89949395
serveer er anders ook wat worst bij,
van die franse die stinken als een gek, maar wel heel lekker smaken.
pi_89956988
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 01:36 schreef Foxgod het volgende:
Er bestaat ook kaas op basis van palmolie geloof ik.
Er zit trouwens heel weinig lactose in kaas.
Zoals in de OP staat; het gaat om koemelkeiwitallergie, niet om lactose allergie. Koemelkeiwit zit juist heel veel in kaas....

Ik ga eens even zoeken over palmoliekaas.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 09:09 schreef DroogDok het volgende:
Vraag aan die persoon welke kazen hij/zij wel mag eten?
Dat zei ik al, dat weet diegene niet. Alleen dat gewone koeienkaas niet mag. Het is nog niet zo lang bekend, en tot nu toe is kaas gewoon geschrapt maar ik hoor hem steeds meer klagen dat ie het zo mist, daarom leek het me leuk als ik iets kon serveren wat wel kan.
pi_89957682
ik denk niet dat kerst een geschikte tijd is om uit te proberen welke kaas de betreffende persoon wel kan eten.
stel dat hij meer allergieën heeft dan enkel de koemelk-eiwit. De eiwitten in bijvoorbeeld geiten-, paarden- en schapenmelk lijken erg op die in koemelk en kunnen dezelfde klachten veroorzaken.
dan gaat de rest van de kerstdagen niet leuk zijn.

ik zou voor alternatieve hapjes gaan, (droge)worst, noten, druiven, broodjes met smeersels,

[ Bericht 15% gewijzigd door loecje op 15-12-2010 14:35:57 ]
pi_89958183
Ik zal het in ieder geval eens aan die persoon vragen, of hij het uit zou willen proberen :) Brood met smeersels vind ik een beetje saai als gang, dan liever direct door naar het dessert.

Ik heb naar die palmoliekaas gezocht, maar schijnbaar is dat de nepkaas die o.a. McDonalds en Domino's gebruiken, niet iets wat je zelf als consument koopt. Ik weet ook niet of je iemand nou een plezier doet met wat blokjes cheeseburgerkaas....
pi_89958237
Nootjes enzo is wel een goed idee.... Ik zou gewoon van alles op tafel kunnen zetten, ook wat kaas voor de andere gasten en degene met de allergie zou dan inderdaad dat soort dingetjes kunnen nemen.
  woensdag 15 december 2010 @ 15:02:05 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89959195
Lijkt me dat TS het beste haar vraag aan de koemelkallerg kan stellen, die weet zelf waarschijnlijk het beste wat verdragen wordt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89961407
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijkt me dat TS het beste haar vraag aan de koemelkallerg kan stellen, die weet zelf waarschijnlijk het beste wat verdragen wordt.
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:07 schreef Dipkip het volgende:
Dat zei ik al, dat weet diegene niet. Alleen dat gewone koeienkaas niet mag. Het is nog niet zo lang bekend, en tot nu toe is kaas gewoon geschrapt maar ik hoor hem steeds meer klagen dat ie het zo mist, daarom leek het me leuk als ik iets kon serveren wat wel kan.
pi_89965684
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat weet ie dus niet. Het is pas kort geleden ontdekt, diegene is nu net in het stadium van rondkijken wat wel mogelijk is. Toen ik het vroeg was het van :? geitenkaas, euh, geen idee. Misschien vindt ie het dus een leuk idee een stukje te proeven (we vieren het net na oud en nieuw, dus tis niet dat ie daardoor dan zn feestdagen verpest als er toch een reactie komt, het zijn een soort hooikoortsachtige symptomen). In dat geval wil ik graag advies over welke soorten aanraders zijn. Misschien zegt ie ook van toch maar liever niet, en dan wil ik graag advies over wat ik bij de kaas zou kunnen serveren wat volledig melkeiwitvrij is (bijvoorbeeld hoe ik een goed brood kan bakken zonder boter) zodat hij toch mee kan eten van die gang.

Het hoeft geen vullende gang te zijn want er zitten er 4 of 5 voor :+ meer iets lekkers om van te knabbelen bij een goede wijn of port, zodat de rest kan zakken voor ik het dessert opdien. Daarvoor heb ik een recept gevonden om truffels te maken met melkvervangers ^O^ maar die zijn nogal machtig natuurlijk dus die wil ik niet direct aansluitend na het hoofdgerecht serveren. Zodoende.
pi_89968572
Volgens mij heb je kaas van koe, geit, schaap, buffel, paard, ezelinnen, yak en kamelen. Yak, kamelen, ezilinnen en paardenkaas zijn niet zo heel makkelijk verkrijgbaar, om een of andere vage reden. Buffel en yak zijn wel gewoon rund, dus ik zou denken dat daarbij de kans dat dezelfde allergische reactie het grootst is. Zelfde voer, zelfde maag, zelfde stofjes in de melk.

Geit en schaap zijn natuurlijk heel andere dieren met andere melk, dus heb je goede kans dat het werkt. En daar kun je prima een kaasplankje mee samenstellen. Heb je het in ieder geval geprobeerd, ik zou er wel een stukje niet te karakteristieke koeienkaas bij doen want geit en schaap hebben wel veel smaak doorgaans en er zit in een gezelschap meestal wel een kaaswatje, en die moet ook iets lekker vinden. Het voordeel van een kaasplankje is dan weer dat je los kunt gaan qua smaken omdat niet iedereen alles lekker hoeft te vinden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_89969160
dat klopt niet helemaal weltschmerz...
de eiwitten in geit en schapenmelk lijken erg op die uit de koemelk.
ff de cijfers erbij: 92% van de mensen met koemelkallergie kan niet tegen geit- en schapenmelk
(bron: allergieplein)

kijk anders eens bij een natuurwinkel. ik denk dat ze je daar wel kunnen adviseren over alternatieven.
ik denk aan iets van sojamelk, rijstmelk, havermelk maar geen idee of daar kazen van bestaan.
en daar hebben ze ook melk vrije boter.
pi_89970381
sojakaas (of andere volledig plantaardige kaas) is VIES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dat is meer vergelijkbaar met die amerikaanse chemische cheddar meuk voor op je hamburger.
totaal niet geschikt voor bij een kaasplankje.
Tofrutti is een smeerspul wat nog wel redelijk lijkt op roomkaas, prima te eten op een boterham, maar ook niets voor een kaasplankje.

Indien geiten en schapenkaas wel kan, dan is er veel mogelijk.
Merlijn vind ik zelf een hele lekkere geitenkaas, dat is een soort brie achtige kaas, heel rijp redelijk sterk van smaak en vrij zout. Ik vind hem heerlijk.
Als zachte geitenkaas is van die bettine chevre overal verkrijgbaar ook met kruiden en honing.
Blauwschimmel kaas kan gewoon roquefort zijn, dat is op basis van schapenmelk.
Een roodschimmelkaas op basis van geiten of schapenmelk is goed verkrijgbaar bij een kaaswinkel of natuurwinkel.

Zorg in ieder geval voor genoeg bijproducten bij je kaasplankje, druiven, lekkere crackers/stokbrood, vijgenbrood, kweepeergelei en dat soort dingen. Dan kan degene met koemelkallergie zijn kaasinname beperken maar toch genoeg van de gang meeeten.
pi_89975372
Ik zou het er niet op gokken. Ik kan zelf wel tegen geitenkaas, maar niet in 'grote' hoeveelheden. Als de allergie net bij hem ontdekt is moet hij gewoon zelf experimenteren met wat hij wel en niet kan hebben. Waarom zet je er geen paté bij? Dat past ook bij de knabbels :)
pi_90078905
92%? Nou dan ga ik het er niet op wagen zeg :{

Nu blijkt diegene ook maar meteen vegetarier te zijn geworden ("oh had ik dat niet gezegd?"). Moet ik ineens een bijna veganistisch diner gaan koken!!! *handen in haar*
  zaterdag 18 december 2010 @ 10:53:46 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90079149
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 10:38 schreef Dipkip het volgende:

Nu blijkt diegene ook maar meteen vegetarier te zijn geworden ("oh had ik dat niet gezegd?"). Moet ik ineens een bijna veganistisch diner gaan koken!!! *handen in haar*
Laat ze de moord stikken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90079311
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 10:38 schreef Dipkip het volgende:

1 blok tofu, marineren, frituren, in baksteenvorm voor gast plempen.
En voor de overigen wat lekkers koken ;).

Serieus: veel groente en salades enzo. Bij wijze van tussengangetje waar je aan anderen kaas & broodjes serveert: blaadjes sla opgerold om een stevige prutje van gekruide gepureerde kikkererwten, ofzo.

En waarom ik eigenlijk wou reageren: fatsoenlijk brood zonder boter bakken? Ik bak nooit brood mét boter.
Brood = bloem/meel, zout, gist, water en eventueel wat frutsels (zaden, vruchtjes etc). Maar geen boter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_90079838
Anders vraag je hem of hij ideeën heeft voor een veganistisch menu. Lijkt me niet meer dan normaal.
pi_90080987
Herkenbaar, dat heb ik ook. Begin steeds intoleranter te worden, en het is altijd een gok waar ik wel en niet tegen kan. Heel frustrerend. Vooral als je bijv. ouders hebt die denken dat je je aanstelt, toch kaas in het eten doen en vervolgens zeggen, lekker he? Zie je wel dat je dat lekker vindt?

Maar in ieder geval, ik was overgestapt op geitenmelk en geitenkaas, maar toen ik daar redelijk veel van dronk ben ik daar ook allergisch voor geworden. Soms in grotere mate dan een andere keer en het hangt van de gelegenheid af of ik een gokje waag, met feestdagen dus liever niet.
Ik zou uberhaupt geen kazen eten, men mag die serveren maar ik blijf ervan af. Je hoeft niet je hele menu op een persoon aan te passen ;)
pi_90114629
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 11:29 schreef Elvi het volgende:
Anders vraag je hem of hij ideeën heeft voor een veganistisch menu. Lijkt me niet meer dan normaal.
Gedaan. "Nou zalm bijvoorbeeld...." :|W

Nou ja. Dat maakt het alweer iets makkelijker dan.

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 11:03 schreef sigme het volgende:
En waarom ik eigenlijk wou reageren: fatsoenlijk brood zonder boter bakken? Ik bak nooit brood mét boter.
Brood = bloem/meel, zout, gist, water en eventueel wat frutsels (zaden, vruchtjes etc). Maar geen boter.
Oh de broodjesmix die ik gebruik vraagt om boter dus ik dacht dat dat standaard was. Das fijn dan dat dat niet zo is. Brood van de bakker schijnt broodverbetermiddel in te zitten wat weer melkeiwit bevat.
  zondag 19 december 2010 @ 10:42:15 #24
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90114683
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 10:39 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Gedaan. "Nou zalm bijvoorbeeld...." :|W

Nou ja. Dat maakt het alweer iets makkelijker dan.

[..]

Oh de broodjesmix die ik gebruik vraagt om boter dus ik dacht dat dat standaard was. Das fijn dan dat dat niet zo is. Brood van de bakker schijnt broodverbetermiddel in te zitten wat weer melkeiwit bevat.
Een vegetariër die zalm eet :')

Ik ga mee met de tofubaksteen.
pi_90114783
Het was misschien ook verwarring hoor... Hij zei "ik eet geen vlees meer" toen ik vroeg of ie lam lustte, en toen zei ik "oh ben je al lang vegetarier" en dat was dus pas kort zo. Maar eigenlijk gebruikte ik dus zelf de term vegetarier zonder te vragen bedoel je met geen vlees ook geen kip en geen vis. Bedacht ik me achteraf. Maar toch.

Ik zit nu te denken aan
- groentebonbon als amuse
- soep is makkelijk natuurlijk, weet nog niet welke groente, misschien pompoen
- iets van een roerbak van spannende paddestoelen als tussengerecht
- zalm als hoofdgerecht met een groententerrine (bevat ei maar geen melk) en aardappeltjes uit de oven
- plankje.... nootjes, brood, vijgencompote, druiven, verder weet ik het nog niet
- als dessert denk ik aan een gelatinepudding
- bij de koffie melkvrije truffels
  zondag 19 december 2010 @ 10:52:40 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90114897
Gelatine is meestal een varkensproduct. Maar voor een vegetarische eter klinkt de rest goed.

Maar voor de gasten die wel normaal eten is er toch wel een mooi stuk vlees op tafel?
pi_90115271
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 10:52 schreef Erasmo het volgende:
Gelatine is meestal een varkensproduct. Maar voor een vegetarische eter klinkt de rest goed.

Maar voor de gasten die wel normaal eten is er toch wel een mooi stuk vlees op tafel?
Volgens mij is dat achterhaald hoor, er is ook veel vegetarische gelatine op basis van pectine meen ik. Voor moslims ook, halal enzo. Anders ga ik er wel voor naar de reformzaak of de turkse winkel. Ik vind het ook niet echt optimaal maar het is zo lastig zonder melk. Alles wat ik verzin aan gebak zit wel boter of melk in ofzo. Enige andere wat ik tot nu toe heb verzonnen is fruit met sorbetijs, maar dat vind ik ook niet heel erg bijzonder :{

Die andere gasten, dat zijn er maar 3. Waaronder zijn vrouw, dus ik vermoed dat die ook geen lekker ribstuk meer blieft. Dus het wordt zalm for all denk ik. Op zich is zalm wel lekker natuurlijk. Maar ik denk dat ik ter compensatie bij het andere diner wat ik organiseer maar flink ga uitpakken qua vlees :9~
pi_90115460
Even opgezocht: agar-agar heet die vegetarische gelatine. Moet ik alleen de pudding korter van te voren maken. Maar zal ook nog even vragen of het principieel geen vlees eten is, of om een andere reden. Volgens mij zijn er namelijk vrij veel vegetariers die wel gewoon snoepjes / gebakjes / chocolademousse enzovoort eten. En hij heeft onlangs nog nieuwe leren schoenen gekocht dus ik weet niet of het sowieso wel een probleem is, gelatine.
pi_90115698
Als je even googled op veganistische cupcakes of cakes dan kom je al een heel eind voor een feestelijk toetje :)
pi_90115789
Ik vind cake niet zo feestelijk eigenlijk. Ja voor een verjaardag, maar niet zo geschikt voor kerst zeg maar.

Zoiets wil ik maken met prosecco of champagne, maar dan wat kerstiger dan deze. Denk dat ik er ook cranberrysap in ga doen.

[ Bericht 55% gewijzigd door Dipkip op 19-12-2010 11:34:28 ]
pi_90116010
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 11:29 schreef Dipkip het volgende:
Ik vind cake niet zo feestelijk eigenlijk. Ja voor een verjaardag, maar niet zo geschikt voor kerst zeg maar.
http://wingitvegan.blogsp(...)ng-pancakes-and.html Even scrollen naar de Strawberry Santa Hats. Ik vind ze leuk :P
pi_90116154
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 11:35 schreef Elvi het volgende:
http://wingitvegan.blogsp(...)ng-pancakes-and.html Even scrollen naar de Strawberry Santa Hats. Ik vind ze leuk :P
Vind ik meer iets voor een kinderfeestje ofzo ;)
  zondag 19 december 2010 @ 12:55:38 #33
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90118954
Dipkip voor heel veel dingen zoals taarten etc. kun je ook zonnebloem ( of olijfolie etc. ) gebruiken.
Ik bak alle koekjes/taartjes etc voor de dochter met zonnebloem olie, het is alleen zeker met bepaalde dingen dat je dus de olie echt wat op je gevoel scheutjes wijs erbij gooit, omdat je niet dezelfde hoeveelheid aan olie als boter moet gebruiken :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_90131780
Dat gevoel heb ik dus nog helemaal niet :+ misschien ga ik even oefenen in de kerstvakantie, kerstkransjes zouden wel leuk zijn natuurlijk! Denk je dat dat lukt, een soort zandkoekjesachtig deeg?
  zondag 19 december 2010 @ 20:18:52 #35
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90139824
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:39 schreef Dipkip het volgende:
Dat gevoel heb ik dus nog helemaal niet :+ misschien ga ik even oefenen in de kerstvakantie, kerstkransjes zouden wel leuk zijn natuurlijk! Denk je dat dat lukt, een soort zandkoekjesachtig deeg?
:Y
  zondag 19 december 2010 @ 20:20:42 #36
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90139926
je kan bijvoorbeeld een batch maken met boter als voorbeeld, dan heb je enig idee hoe de structuur van het deeg een beetje moet zijn.

Dan doe je alles zoals in de mix staat, alleen gooi je er nu telkens een scheutje olie bij in, totdat je dezelfde structuur krijgt. ^O^ ( ik doe het zelfs nog met ei vervanger en glutenvrij meel tel uit je winst :+ )
pi_90142202
Oh dat is slim ja! Dan maak ik die met boter gewoon voor de echte kerstdagen, als we eters hebben die wel melk mogen. En dan schrijf ik op hoeveel olie ik gebruikt heb voor de namaakbatch ^O^
pi_90145217
Ik heb zelf als klein meisje een hele heftige koemelkeiwitallergie gehad. Geitenkaas was voor mij prima te doen ^O^
  zondag 19 december 2010 @ 23:07:31 #39
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90152076
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:35 schreef Puala het volgende:
Ik heb zelf als klein meisje een hele heftige koemelkeiwitallergie gehad. Geitenkaas was voor mij prima te doen ^O^
Lastige met een allergie is dat je tig mensen hebt die een koemelk allergie hebben, maar allemaal er verschillend op reageren. En zeker bij kleine kindjes wordt het advies dan gegeven om soja en geitenkaas weg te laten omdat de eiwit structuren heel erg lijken op die van de koemelk en daardoor door het lichaam ook als koemelkeiwit gezien worden en kan het lichaam antistoffen maken. :)

Dipkip ik kook/bak vooral op gevoel, juist omdat het hier met meer middelen beetje aanpassen is zeg maar.
Het is echt simpelweg uit proberen. komt goed!
pi_90168595
Vind het heel knap hoe je dat allemaal doet evenstar. Ik lurk regelmatig in OUD en het lijkt me vreselijk ingewikkeld al die allergieen van je dochter. Echt supergoed hoe jij daar mee om gaat.
  maandag 20 december 2010 @ 13:13:26 #41
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90172504
heb geen keus ist wel ;) maar thanks :* en als je nog eens recepten nodig hebt oid ermee , je weet me te vinden!
pi_90176503
Dankjewel!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')