abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89901109
Ergens begrijp ik de reden van die onconventionele aanpak wel, maar aan de andere kant begrijp ik hem ook niet.

De reden van het overnachten zou zijn, dat de cliënt/cliënte op dat moment in staat zou zijn om suïcide te plegen, en daarom niet alleen zou mogen zijn in die uren. Waken. Ok... dat gedeelte snap ik.

Maar dat waken, zou dan in de kliniek moeten gebeuren lijkt mij.

Dat is dan wel lastig voor Keith of ander daarvoor beschikbaar personeel, maar dat is dan maar zo. Ik heb een beetje het gevoel, dat dat mee naar huis nemen vooral voor het gemak van Keith zelf was (die na zijn werk ook gewoon thuis op de bank wil zitten), dan in het belang van de cliënt/cliënte.

Je creëert daarmee wel een enorm platform voor wilde fantasiën.
pi_89902913
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:10 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Waarom maak je een onderscheid tussen mannen en vrouwen in de hulpverlening? Alsof alle vrouwen zulke schatjes zijn of zo. Dat is de grootste misvatting die je ooit kan maken.
Ik maak een onderscheid tussen mannen en vrouwen in de hulpverlening omdat mannen en vrouwen simpelweg niet hetzelfde zijn. Iedereen reageert anders op mensen van het andere geslacht. Als man loop je gewoon het risico dat labiele vrouwen je onterecht beschuldigen van zaken als wat nu bij dhr. Bakker het geval is. Als vrouw loop je dat risico niet/nauwelijks.

Doen alsof mannelijke en vrouwelijke hulpverleners hetzelfde zijn is erg idealistisch, maar niet realistisch. Een goede hulpverlener is imho zich hier bewust van en weet het om te draaien tot zijn/haar voordeel. Want elk geslacht heeft voor- en nadelen.

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 18:40 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Hij bedoelt denk ik dat het een 'doodzonde' is voor een therapeut om dit te doen. Dat het precies iets is wat je niet zou moeten willen. Niet zozeer dat het veel voorkomt.
Ik heb geen cijfers, maar ik heb al genoeg verhalen gehoord. Ikzelf zal er in elk geval alles aan doen om niet in zo'n situatie te komen. Al heb je de beste bedoelingen als hulpverlener, voor je het weet is je complete carrière naar de kloten. Bewijs immers maar eens dat je het niet hebt gedaan.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 00:44:56 #278
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_89903185
Toch is het zonde. Het zou zo fijn zijn als je zo'n labiel meisje nou eens niet op de gesloten afdeling hoeft te plaatsen in de isoleer als ze zelfmoord wil plegen maar dat je kan doen wat iedereen het liefste wil, een arm om het kind heen slaan en dr met een kop thee op je bank zetten.

Meer relatie-opbouwende therapie.

Maar goed, dan zou je dat met regels moeten omkleden zoals dat alleen vrouwen dat mogen of altijd met z'n tweeën, of in een "thuis"ruimte met camera toezicht.
pi_89903414
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 00:44 schreef Vandaag... het volgende:
Toch is het zonde. Het zou zo fijn zijn als je zo'n labiel meisje nou eens niet op de gesloten afdeling hoeft te plaatsen in de isoleer als ze zelfmoord wil plegen maar dat je kan doen wat iedereen het liefste wil, een arm om het kind heen slaan en dr met een kop thee op je bank zetten.

Meer relatie-opbouwende therapie.

Maar goed, dan zou je dat met regels moeten omkleden zoals dat alleen vrouwen dat mogen of altijd met z'n tweeën, of in een "thuis"ruimte met camera toezicht.
Ik heb het idee, dat dit ook de gedachte is van Keith Bakker. En ik denk ook, dat dat in veel gevallen goed kan uitpakken (en ook goed heeft uitgepakt). Maar dan hoeft het maar 1 keertje fout te gaan (misschien niet eens in het echt, maar slechts in fantasie), en dan zit je met de gebakken peren. Daarom is het gewoon niet handig, om cliënten bij je thuis te laten overnachten. Als ze supervisie nodig hebben, zorg je daar gewoon voor op de kliniek zelf. Dat hoeft nergens anders te gebeuren.
pi_89903453
Eensch met de twee dames hierboven,
Een stabiel en steunend milieu zou in zoveel gevallen zoveel kunnen helpen, maar dat hebben ze niet van huis uit en dat creëer je ook niet zomaar als hulpverlener.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 00:55:43 #281
328193 Natzeuken
http://wikileaks.ch/
pi_89903473
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 00:53 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Ik heb het idee, dat dit ook de gedachte is van Keith Bakker. En ik denk ook, dat dat in veel gevallen goed kan uitpakken (en ook goed heeft uitgepakt). Maar dan hoeft het maar 1 keertje fout te gaan (misschien niet eens in het echt, maar slechts in fantasie), en dan zit je met de gebakken peren. Daarom is het gewoon niet handig, om cliënten bij je thuis te laten overnachten. Als ze supervisie nodig hebben, zorg je daar gewoon voor op de kliniek zelf. Dat hoeft nergens anders te gebeuren.
Of zorg dat er meerdere mensen bij zijn, zodat hij niet alleen met haar is in zijn slaapkamer.
Ik zeuk alleen nat.
  dinsdag 14 december 2010 @ 00:59:07 #282
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_89903557
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 00:55 schreef P8 het volgende:
Eensch met de twee dames hierboven,
Een stabiel en steunend milieu zou in zoveel gevallen zoveel kunnen helpen, maar dat hebben ze niet van huis uit en dat creëer je ook niet zomaar als hulpverlener.
Maar dat soort opvang en therapieen bestaan dan ook gewoon in een soort huiskameromgeving, maar een hulpverlener kan niet zomaar zelfstandig gaan zeggen:

"Kom maar hoor, logeer maar een nachtje bij mij."

Dat kan gewoon niet!
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
pi_89903595
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 december 2010 00:59 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Maar dat soort opvang en therapieen bestaan dan ook gewoon in een soort huiskameromgeving, maar een hulpverlener kan niet zomaar zelfstandig gaan zeggen:

Dat kan gewoon niet!
Voor wat ik ervan begreep, gebeurde dat ook niet op die manier. Maar met toestemming van de familie vooraf.
  dinsdag 14 december 2010 @ 01:01:59 #284
328193 Natzeuken
http://wikileaks.ch/
pi_89903624
quote:
Op dinsdag 14 december 2010 00:59 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Dat kan gewoon niet!
Hij is dan ook geen erkende prof-hulpverlener.
Ik zeuk alleen nat.
pi_89903659
quote:

[..]

Dat kan gewoon niet!
Ik heb nergens gezegd dat ik het eens ben met Bakkers handelswijze wat dit betreft ;)

@Banjer: Ook al is er toestemming, dan nog hoort een hulpverlener dit niet te doen. Zie hier de gevolgen (er vanuit gaande dat Bakker onschuldig is).
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 01:07:13 #286
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_89903762
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:00 schreef Banjerkanjer het volgende:
Voor wat ik ervan begreep, gebeurde dat ook niet op die manier. Maar met toestemming van de familie vooraf.
Nee, ook dan kan het niet, want je mag er niet zomaar vanuit gaan dat familie zomaar weet hoe en wat qua opvang en therapie.

De familie zal dit soort beslissingen eerder uit wanhoop nemen, maar niet uit deskundigheid en rationaliteit.

"De hulpverlener zegt dat het goed is als dochterlief bij hem logeert en omdat de hulpverlener het zegt zal het wel goed zijn."
pi_89903766
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:03 schreef P8 het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat ik het eens ben met Bakkers handelswijze wat dit betreft ;)

@Banjer: Ook al is er toestemming, dan nog hoort een hulpverlener dit niet te doen. Zie hier de gevolgen (er vanuit gaande dat Bakker onschuldig is).
Ik bedoel daarmee ook zeker niet te zeggen dat het dan allemaal ok zou zijn. Maar juridisch, heeft hij zich daarmee wel ingedekt. Immers, het zijn altijd nog de gezagdragende ouders die de beslissing nemen en vooral ook de verantwoordelijkheid dragen in dat geval.
pi_89903860
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:07 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Ik bedoel daarmee ook zeker niet te zeggen dat het dan allemaal ok zou zijn. Maar juridisch, heeft hij zich daarmee wel ingedekt. Immers, het zijn altijd nog de gezagdragende ouders die de beslissing nemen en vooral ook de verantwoordelijkheid dragen in dat geval.
En stel dat dhr. Bakker schuldig zou zijn? Is het dan ook de schuld van de ouders?
Extremistisch gematigd.
pi_89903931
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:07 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Nee, ook dan kan het niet, want je mag er niet zomaar vanuit gaan dat familie zomaar weet hoe en wat qua opvang en therapie.

De familie zal dit soort beslissingen eerder uit wanhoop nemen, maar niet uit deskundigheid en rationaliteit.

"De hulpverlener zegt dat het goed is als dochterlief bij hem logeert en omdat de hulpverlener het zegt zal het wel goed zijn."
Ja, zo zal de gemiddelde ouder inderdaad reageren op dat verzoek. Maar dat neemt niet weg, dat het de ouder/voogd is in dit geval, die daarin wordt geconsulteerd en zowel een goedkeuring of afkeuring kan geven. Alleen met goedkeuring van de voogd, hadden deze logeerpartijtjes doorgang.
  dinsdag 14 december 2010 @ 01:12:59 #290
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_89903966
quote:

[..]

Dat kan gewoon niet!
Dat ken ik, zo'n huiskameromgeving. Dat is meer bedoeld om een sfeer te creëren dan dat er echt een band wordt opgebouwd. Een arm om iemand heen slaan of een knuffel is ook in die settings hartstikke taboe. En de ene SPHer wisselt de andere af en als ze naar huis gaan zijn ze je vergeten...

En het werkt niet goed zoals het nu gaat. Misschien kan er nu door Keith Bakker een discussie komen over hoe je jongeren op moet vangen en wat wel en niet kan en werkt. :) Ik vind jouw enorm afwijzende reactie ook veelzeggend over hoe de houding nu is.
pi_89904043
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:12 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

Dat ken ik, zo'n huiskameromgeving. Dat is meer bedoeld om een sfeer te creëren dan dat er echt een band wordt opgebouwd. Een arm om iemand heen slaan of een knuffel is ook in die settings hartstikke taboe. En de ene SPHer wisselt de andere af en als ze naar huis gaan zijn ze je vergeten...

En het werkt niet goed zoals het nu gaat. Misschien kan er nu door Keith Bakker een discussie komen over hoe je jongeren op moet vangen en wat wel en niet kan en werkt. :)
NOVO Groningen ontwikkelt momenteel een interessante methode. De Regiemethode. Deze gaat uit van een emotioneel neutrale, bijna klinische houding van de hulpverlener. Ook met het idee dat liefde van de hulpverlener een vorm van betaalde liefde is en dus per definitie niet werkt. Erg interessant gastcollege over gehad, en ze schijnen er bijzonder goede resultaten mee te boeken.
Extremistisch gematigd.
pi_89904058
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:10 schreef P8 het volgende:

[..]

En stel dat dhr. Bakker schuldig zou zijn? Is het dan ook de schuld van de ouders?
Dat is toch helemaal niet wat ik zeg? Ik geef enkel het dilemma weer. Stel dat een minderjarige inderaad zou zijn misbruikt, zou dat nooit de schuld zijn van de voogd die toestemming gaf voor die logeerpartij. Alleen, bewijs seksueel misbruik maar eens. Ook als seksueel kontakt bewezen kan worden, hoeft dat nog geen bewijs van misbruik te zijn. En als een kind dan ook nog in medeweten en met toestemming van de voogd(en) bij je verblijft, wordt het knap ingewikkeld allemaal.
  dinsdag 14 december 2010 @ 01:22:24 #293
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_89904183
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:15 schreef P8 het volgende:

[..]

NOVO Groningen ontwikkelt momenteel een interessante methode. De Regiemethode. Deze gaat uit van een emotioneel neutrale, bijna klinische houding van de hulpverlener. Ook met het idee dat liefde van de hulpverlener een vorm van betaalde liefde is en dus per definitie niet werkt. Erg interessant gastcollege over gehad, en ze schijnen er bijzonder goede resultaten mee te boeken.
Bij mijn weten is de houding van de hulpverlener nu juist al neutraal en klinisch. Dát is juist betaalde liefde.
Als iemand niet naar huis gaat en je vergeet, maar emotioneel in je investeert, af en toe een arm om je heen slaat, een keer wat langer blijft voor je, dan is dat geen betaalde liefde maar betrokkenheid. Dat verschil voelt een jongere dondersgoed.

Op de site van NOVO zie ik dat zij verstandelijk gehandicapten behandelen. Dat lijkt mij sowieso een andere doelgroep dan ontspoorde jongeren.
pi_89905655
Vandaag was anders de dag geweest.. :(
Je suis Charlie Sheen
pi_89905716
Wat vindt hyves.nl eigenlijk van Keith Bakker?

quote:

Nikita (94)
zaterdag, 00:55
wat ben jij een vies smerig mannetje en john drukt ook zn neus en kijk ik alleen maaar tv.maar kom maar is aan mijn gezin kijke of je durft ,mijn gezin roookt niet drinkt niet drie kinderen .,doe mn best zonder werk alleen maar probleems n dan dan moet jij me helpen komt niet goed smeerlap maar julli kunne alles
..juist..

quote:

Ellen Vis (68)
zaterdag, 08:41
Beste Keith,
Als is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel. Welkom in de wereld van hulpverlening waar je absoluut je hoofd niet boven het maaiveld mag uitsteken. Je kent je pappeheimers en weet ook hoe ze kunnen manipuleren. De media zoekt sensatie, dat verkoopt goed... Althans dat denken ze. De Telegraaf is een walgelijke krant, ik begrijp niet dat er mensen zijn die deze krant kopen. Blijf trouw aan jezelf en geloven in jezelf. Als het verhaal niet waar is, dan blaast het over. Kijk maar naar het verhaal van Rene Diekstra. Sterkte en er zijn genoeg mensen die je zullen steunen. Geef het beest in jou geen voer want dat is nou net wat ze willen. Be strong, Ellen.
quote:

Monique (40)
zaterdag, 12:53
Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat de meisjes in het interview van V/d heubvel liegen. Is het toch dat ene procentje dan verdien je straf. Maar vooralsnog wens ik je heel veel sterkte!
quote:

Dolph (15)
zondag, 13:54
De Telegraaf blijkt hierin enkel éénzijdig negatief verslag te doen. Waar blijft een interview van positieve ervaringen, zoals vrijdag wèl te zien was bij Pauw & Witteman?
Telegraaf Redactie: Schaam je om iemand zo makkelijk en goedkoop te vernietigen. Dit zal je maar overkomen!
Ik ben zéér teleurgesteld in de wijze van berichtgeving van de Telegraaf.
Zo ook schande van die man met zijn verhaal in de Tg.11/12 over zijn tongzoenende vrouw. Al zou het waar zijn, dan is zijn volwassen vrouw zelf verantwoordelijk voor haar volwassen "tongslippertje". Of was ze soms vastgebonden en weerloos? Pijnlijk voor man"lief", dat wel.
Voorlopig vertrouw ik Keith en wens hem sterkte toe.
Hij blijkt vele mensen te kunnen genezen waar anderen hebben gefaald lees ik elders. Ik hoop dat zij hem nu kunnen bijstaan.
Je suis Charlie Sheen
  dinsdag 14 december 2010 @ 08:36:15 #296
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_89906445
Ik denk onschuldig. Maar baseer mijn mening dan ook puur op gevoel wat ik bij hem heb!
pi_89912047
quote:
Vandaag schreef:
Bij mijn weten is de houding van de hulpverlener nu juist al neutraal en klinisch. Dát is juist betaalde liefde.
Als iemand niet naar huis gaat en je vergeet, maar emotioneel in je investeert, af en toe een arm om je heen slaat, een keer wat langer blijft voor je, dan is dat geen betaalde liefde maar betrokkenheid. Dat verschil voelt een jongere dondersgoed.

Op de site van NOVO zie ik dat zij verstandelijk gehandicapten behandelen. Dat lijkt mij sowieso een andere doelgroep dan ontspoorde jongeren.
NOVO richt zich (voor zover ik weet) voornamelijk op lichtverstandelijke gehandicapte jongeren (IQ<85 met een bijkomende problematiek). Die problematiek kan een gevolg zijn van omgevingsfactoren (zoals een hechtingsproblematiek door verwaarlozing/misbruik) en niet van biologische aard (zoals ASS).
32% van de mensen heeft een IQ<85 of een IQ>115. Dus pakembeet 16% van de mensen valt onder deze grens van 85. Van de mensen die bij Bakker komen met een hulpvraag kun je dus zeggen dat ongeveer 16% een lvg'er is (relaties tussen IQ en kans op hulpverleningstrajecten buiten beschouwing gelaten). Ik ben niet bekend met eventuele toelatingseisen die Bakker hanteert voor zijn programma's, maar ik vermoed dat die niet heel hoog zijn.
Mijn voorlopige conclusie is dan ook dat dhr. Bakker zich bezig houdt met jongeren die maatschappelijk gezien deze stempel hebben gekregen (of hiervoor in aanmerking komen).

Maar hoe bedoel je dat de huidige houding van hulpverleners vaak al klinisch en neutraal is? Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde. Veel gebruikte methodieken (in groepshulpverlening) gaan er vanuit dat je als hulpverlener naast of achter de cliënt(en) staat en dat de emotionele band juist stimulerend werkt voor het traject.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 11:57:58 #298
328416 Gatoraped
Sportdrank of dranksport?
pi_89912148
Hij heeft momenteel wel geluk dat zijn misbruikpraktijken dik overschaduwd worden door de misselijkmakende zaak van die pedo uit Letland.
Grape DRINK
pi_89912291
Ach, zo kun je het ook zien :')
Maar om het "zijn misbruikpraktijken" te noemen suggereer je alsof jij hem al veroordeeld hebt. Ik hoop dat het een ongelukkige woordkeuze is.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 14 december 2010 @ 12:50:04 #300
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_89913639
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:12 schreef Vandaag... het volgende:

En het werkt niet goed zoals het nu gaat. Misschien kan er nu door Keith Bakker een discussie komen over hoe je jongeren op moet vangen en wat wel en niet kan en werkt. :) Ik vind jouw enorm afwijzende reactie ook veelzeggend over hoe de houding nu is.
Voor de knuffel en de arm om iemand heen, zijn opvanggezinnen bedoeld. Een opvanggezin geeft geen therapie, maar alleen opvang. Daarnaast kan zo iemand in therapie gaan. Bovendien krijgt een opvanggezin ook begeleiding van Maatschappelijk Werk.

En ja, ik snap en weet ook wel dat dat allemaal niet zo makkelijk gaat van: "Nou, dan ga je toch gewoon naar een opvanggezin!" en/of "Dan ga je toch gewoon naar die of die therapie!"

Maar een 'hulpverlener' die zomaar zelfstandig clienten bij hem/haar thuis laat logeren, is gewoon absoluut uit den boze. En dom, amateuristisch, wereldvreemd, en alles.

[ Bericht 2% gewijzigd door JoepiePoepie op 14-12-2010 13:15:33 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')