Hallo beste FOK!-ers,
Er zit mij iets niet lekker.
Nou is dat niet ongewoon in het leven, maar soms is het toch fijn om andermans mening te horen over bepaalde zaken.
Het gaat om de volgende (rechts) kwestie:
Donderdag 25 november heeft mijn vader mij 'savonds rond 23:00 naar de lokale huisartsenpost gebracht omdat ik overdreven hoge koorts had, en twee onverklaarbaar blauwe knieën.
Ook was ik zowel lichamelijk als geestelijk oververmoeid, door een nogal onregelmatig, fysiek intensief en intens leven op het moment.
Ook had ik toevallig de zaterdag vóór deze donderdag weer eens Ecstacy gebruikt. (die slecht werkte omdat ik simpelweg te moe was)
Aangezien ik opgevoed ben met de gedachte dat het belangrijk is om altijd zoveel mogelijk informatie te vermelden die relevant zou kunnen zijn, ben ik met de telefoon de huiskamer even uitgelopen en heb dit tóch maar even aan de huisartsenpost verteld. Je weet maar nooit of het er misschien mee te maken zou kunnen hebben. Hierbij heb ik
expliciet vermeld dat ik graag wil dat hier niets over wordt gezegd, noch dat er naar het onderwerp verwezen zou worden waar mijn vader bij was.
Mijn vader is altijd erg bedreven geweest in de psychiatrie, en wij hebben thuis veel ervaring met depressie gehad. Ik wilde absoluut niet dat hij zich zorgen ging maken.
Eenmaal bij de huisartsenpost aangekomen, leek mijn zaak "overgegeven" te zijn aan een andere arts die op dat moment afloste. Het was in ieder geval niet degene die ik aan de telefoon gesproken had.
Bij die overgave moet iets verkeerd gegaan zijn, want in het gesprek werd onmiddelijk begonnen over "gebruik van pillen", wat uiteraard genoeg was om mij in een lastige situatie te brengen.
Dat het om een misverstand gaat was mij meteen al duidelijk, maar de gevolgen mogen er zijn:
- Alle mogelijke vage problemen, inclusief alle noembare negatieve emoties, zijn nu allemaal de schuld van E
- Ik voel iets wat ik nooit heb gevoeld. Een vorm van schaamte denk ik. Ik heb het gevoel dat mijn image bij mijn vader is "aangetast" oid. Het voelt aan alsof alles "voor niets" is geweest, want uiteindelijk volgens zijn perspectief ben ik nu dus aan de harddrugs geraakt.
- Mijn vader is er nu van overtuigd dat alle negatieve veranderingen in mij van afgelopen maanden zijn veroorzaakt door E, terwijl dit naar mijn weten hele andere, zeer concrete en pijnlijke oorzaken zijn geweest.
Ik vind dat deze arts zeer onzorgvuldig te werk is gegaan met deze, toch wel meestal vertrouwelijke, informatie.
Het zit mij echt ontzettend dwars! Het heeft iets kapot gemaakt tussen mij en mijn vader, en ik zal mij voorlopig niet meer op mijn gemak voelen bij welke arts dan ook..
Wat moet ik hier nou (juridisch) mee?
En herkent iemand het gevoel? (tips om hiermee om te gaan?)
Ik ben 21 jaar.
Ik wil jullie allen ontzettend bedanken überhaubt voor het lezen van dit bericht. Dit idee alleen al is voor mij een schrale troost omdat ik het nu in ieder geval van me afgeschreven heb.
Ben benieuwd naar jullie reacties. :-)
Thanks !
Suspiria
P.S. bespaar mij asjeblieft random schrale opmerkingen over Ecstacy-gebruik en/of de risico's of wat je daarvan vindt, daar zit ik nou niet bepaald op te wachten op het moment