Hoe reageerde zij toen je haar duidelijk maakte dat jij het toch wel echt als een probleem ziet en dat het jullie relatie stuk maakt?quote:Op woensdag 8 december 2010 17:55 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Bij mijn moeder is op dit moment de wil er niet, ze ziet niet dat ze een probleem heeft. Wat ik lastig vind is dat het mijn moeder is, ik kan niet even naar de winkel een andere kopen, of zoals bij vrienden, andere vrienden zoeken.
Alcoholist zijn staat niet gelijk aan dom zijn, natuurlijk weet ze dat.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:29 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Hoe reageerde zij toen je haar duidelijk maakte dat jij het toch wel echt als een probleem ziet en dat het jullie relatie stuk maakt?
Nou zij zegt dat de moeder niet door dat ze een probleem heeft. Als zij zich dit niet realiseerd hoe kan je haar dan helpen?quote:Op woensdag 8 december 2010 18:37 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Alcoholist zijn staat niet gelijk aan dom zijn, natuurlijk weet ze dat.
Zit hier met een vader waar per dag wel een fles wijn ingaat. Maakt niet uit wat ik en mijn moeder tegen hem aanpraten hij blijft doordrinken. Kan mij het gevoel van hopeloosheid van TS goed voorstellen...
Ik kreeg een mailtje vol gif en beschuldigingen terug.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:29 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Hoe reageerde zij toen je haar duidelijk maakte dat jij het toch wel echt als een probleem ziet en dat het jullie relatie stuk maakt?
Ik denk dat mijn moeder het inderdaad wel weet, maar niet wil beseffen dat er iets mis is, misschien is dat gewoon te moeilijk voor haar en ontkent ze het daarom. |Maar ik kan niet in haar hoofd kijken. En ik heb niet het idee dat ik haar kan helpen, ze moet zichzelf helpen.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:37 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Alcoholist zijn staat niet gelijk aan dom zijn, natuurlijk weet ze dat.
Zit hier met een vader waar per dag wel een fles wijn ingaat. Maakt niet uit wat ik en mijn moeder tegen hem aanpraten hij blijft doordrinken. Kan mij het gevoel van hopeloosheid van TS goed voorstellen...
Erg herkenbaar, zo ging het bij mij thuis vroeger ook. Mijn moeder vergat daarbij dan wel ook de opvoeding en er was ook altijd geld tekort doordat ze ook met periodes veel gokte.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:47 schreef Aapig het volgende:
Mijn moeder is ook verslaafd aan alcohol. Ik ben 19, mijn zusje 16 maar wij zijn nooit verwaarloosd of mishandeld. Mijn moeder is heel lief, zorgzaam, maar dit kan ook totaal omslaan naar aggressief of juist extreem onverschillig. Het is soms net of ze 3 of 4 persoonlijkheden heeft.
Het probleem van mijn moeder zorgt voor een verpeste sfeer hier in huis. Mijn ouders maken redelijk vaak ruzie en de alcoholverslaving van mijn moeder is daar meestal de oorzaak van. Er verdwijnt veel meer geld hier in huis dan dat er aan eten/boodschappen terugkomt. Als hiernaar gevraagd wordt, schiet ze in een soort ontken-absoluut-alles-modus, terwijl allang duideijk is hoet laat het is. Er staan soms overal bierblikjes op/onder/tussen. Mijn moeder komt door dit probleem niet veel buiten om contact te maken met mensen en gedraagt zich erg panisch in situaties waar zij de controle verliest.
Ze is van nature een heel sociaal mens die iedereen op kan schieten. Ik ben soms echt jaloers op haar talent om super makkelijk contact te leggen met mensen. Hoewel ze het goed probeert te verbergen, zie ik haar soms om kwart over 8 's ochtends al beginnen met drinken...
Aan de ene kant ben ik boos op haar en wil ik niks met haar te maken hebben. Ze wil hier niks aan doen, dan bekijkt ze het maar. Aan de andere kant is en blijft het mijn moeder, ik hou natuurlijk nog steeds van haar (klinkt corny, ik weet het).
We hebben haar allemaal al eens geconfronteerd met het feit dat ze hulp moet zoeken om dit op te lossen. Hoewel ze prima doorheeft dat ze een probleem heeft, vindt zij het wel best zo. Wij kunnen dus niks doen, helaas.
Ik heb verder nooit gewenst dat ik een normale moeder had, want voor mij is dit normaal. "Normaal" is ook een woord waar iedereen zijn eigen betekenis aan geeft. Als ik soms verhalen over andere ouders hoor, ben ik toch maar wat blij dat ik mijn ouders heb. Ze zijn niet perfect maar ze staan wel klaar als ik ergens weeeeeerrr een bende van gemaakt heb![]()
Ik hoef geen brave perfecte burgerlullen als ouders die hun gazonnetje bijhouden en stoepjes vegen.
Dat is echt jammer inderdaad...quote:Op woensdag 8 december 2010 18:53 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Erg herkenbaar, zo ging het bij mij thuis vroeger ook. Mijn moeder vergat daarbij dan wel ook de opvoeding en er was ook altijd geld tekort doordat ze ook met periodes veel gokte.
Ieder gezin heeft wel iets, maar wat ik vooral mis aan mijn moeder is iemand die oprecht is. Dus niet mij op vakantie meenemen om eens lekker ongecontroleerd aan de zuip te kunnen gaan, maar omdat ze het leuk vind met mij op vakantie te gaan.
Ik heb er zelf inmiddels voor gekozen geen contact meer te hebben. Ik weet niet of ik dat in de toekomst zo laat of dat ik toch weer contact ga zoeken. Maar voorlopig even niet.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:23 schreef Aapig het volgende:
[..]
Dat is echt jammer inderdaad...je hebt in ieder geval je best gedaan en laten zien dat jij bereid. bent om haar in jouw leven te blijven betrekken. Dat is echt heel knap, aangezien je genoeg redenen zou hebben om haar te vermijden.
Het is hier lang niet zo erg als wat jij hebt meegemaakt maar het is lastig.
Er zijn dagen dat mijn moeder niet bereikbaar is. Ze zit/ligt dan de hele dag t.v. te kijken + de gebruikelijke drank. We hoeven dan ook niet te vertellen hoe onze dag was, want mijn moeder geeft geen zinnige reactie en laat duidelijk merken dat ze geen zin heeft om te praten. Ik neem ook niet zo heel vaak mensen mee hier naartoe, want ik weet nooit wat ik nou weer van mijn moeder kan verwachten als ik thuiskom. Wat dat betreft zou een eigen kamer wel erg fijn zijn
Enig idee in welke mate? Ik neem aan dat je praat over liters per dag?quote:Op donderdag 9 december 2010 01:11 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Wijn, t liefst witte en soms ook rode. En dan gewone huiswijn of uit pakken.
Je hoeft geen liters te drinken per dag om alcoholist te zijn. Het gaat om de intentie, en ik kan je verzekeren dat mijn moeder niet een wijntje voor het lekker pakt.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:12 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Enig idee in welke mate? Ik neem aan dat je praat over liters per dag?
Wat fijn om te horen dat het bij jou goed is gekomen en dat je zo op je strepen hebt kunnen gaan staan.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:20 schreef jeice het volgende:
Ik heb dit ook gehad. Mijn moeder was alcoholist, vanaf vrij jong in mijn leven, waardoor ik er regelmatig als 6-jarig hummeltje op uit werd gestuurd om boodschappen te doen bijvoorbeeld. Ze is dit geweest tot mijn 23e levensjaar. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat dit met ups en downs ging. Het is niet zo dat dit mijn complete jeugd zo is geweest, integendeel, ik had alles wat mijn hartje begeerde. Het ging het ene moment soms beter dan het andere. Daarnaast had mijn vader in een groot gedeelte van die periode een eigen bedrijf, en heeft dit in 2002 na 12 jaar goed verkocht. Maar feit is wel dat hij in die 12 jaar 70-80 uur per week aan het werk was, en dus weinig aandacht aan het gezin heeft kunnen besteden. Hier heeft hij overigens wel spijt van gehad, en heeft dit na de verkoop ruimschoots goedgemaakt door WEL interesse in ons te tonen en allerlei dingen met ons te ondernemen.
Tja hoe ging ik hier mee om... tot m'n 22e nam ik het eigenlijk allemaal voor lief zegmaar, ik begon het (schandalig genoeg) zelfs normaal te vinden. Maar als je regelmatig sterke drank voor je moeder moet halen begin je na te denken, tot je erover gaat piekeren en tot de conclusie komt dat ze echt niet meer zonder kan. Mijn vader had dat toen ook al wel in de gaten, maar durfde op de een of andere manier niks te ondernemen, misschien uit angst haar kwijt te raken oid, ik weet het niet goed. Feit is (en ik wil mezelf niet op de borst kloppen nu, laat dat voorop staan) dat er bij mij op een gegeven moment iets geknapt is, en ik weigerde nog maar een druppel alcohol voor haar te halen. Ik heb mijn vader toen opgebeld, en gezegd: "Pa, dit werkt zo niet meer, ma heeft professionele hulp nodig, dit moet opgelost gaan worden want ik werk hier niet meer aan mee."
Daar was hij het eigenlijk volkomen mee eens, een wakker schud momentje zegmaar. Daarop hebben we eea in gang gezet, ze is op de PAAS afdeling terecht gekomen, heeft daar veel, ERG veel tijd doorgebracht en is daar sterker uitgekomen dan ooit. Ze drinkt geen druppel alcohol meer, en ik ben gewoon super trots op haar. Ze heeft dit uiteindelijk ruim 6 jaar geleden goed afgesloten (al werkt ze er nog dagelijks aan) en het gaat nu prima met haar
Natuurlijk niet, maar het beeld dat jij schetst van jouw moeder - al dan niet overdreven - past niet bij iemand die 2 wijntjes per dag drinkt. En zowel: dan is de verwaarlozing die je beschrijft ook totaal niet te wijten aan de drank opzich.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:26 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Je hoeft geen liters te drinken per dag om alcoholist te zijn. Het gaat om de intentie, en ik kan je verzekeren dat mijn moeder niet een wijntje voor het lekker pakt.
Daar heb je gelijk in, naar ik weet drinkt ze in periodes veel. Onze vakantie was zo'n uitwas. Maar ik denk dat er bij haar wel wat meer speelt dan alleen alcoholisme, ik denk dat het meer een symptoom is van iets anders dan een oorzaak. Ook omdat ze in het verleden ook andere verslavingen heeft gehad.Volgens mij is dit trouwens bij de meeste alcoholisten zo.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:34 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar het beeld dat jij schetst van jouw moeder - al dan niet overdreven - past niet bij iemand die 2 wijntjes per dag drinkt. En zowel: dan is de verwaarlozing die je beschrijft ook totaal niet te wijten aan de drank opzich.
Nou ja, dat op m'n strepen staan heeft wel even geduurd, ik bedoel: Als zoon pak je je moeder niet heel snel aan opzich. Iig niet serieus, laten we het zo zeggen. Maar er was natuurlijk een punt waarop ik dacht: "ze wordt te dun, ze ziet er niet goed uit, ze kan niet meer zonder, ze gaat hier aan onderdoor". Ik was (zeker toendertijd) niet assertief genoeg om dat meteen aan te pakken, maar er is dus wel een moment geweest waarop ik vond dat het niet meer kon en dat heb ik dus ook aangegeven.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:28 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Wat fijn om te horen dat het bij jou goed is gekomen en dat je zo op je strepen hebt kunnen gaan staan.
Ik heb zelf trouwens ook aan mijn vader aangegeven dat het zo niet meer gaat. Alleen heb ik niet zoveel hoop dat het goed gaat komen, er is al meerdere malen op haar ingepraat om hulp te gaan zoeken en dat weigert ze.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jouw rol is geweest in het helingsproces van je moeder. Werd er op jou ook beroep gedaan toen ze in therapie was?quote:Op donderdag 9 december 2010 01:38 schreef jeice het volgende:
[..]
Nou ja, dat op m'n strepen staan heeft wel even geduurd, ik bedoel: Als zoon pak je je moeder niet heel snel aan opzich. Iig niet serieus, laten we het zo zeggen. Maar er was natuurlijk een punt waarop ik dacht: "ze wordt te dun, ze ziet er niet goed uit, ze kan niet meer zonder, ze gaat hier aan onderdoor". Ik was (zeker toendertijd) niet assertief genoeg om dat meteen aan te pakken, maar er is dus wel een moment geweest waarop ik vond dat het niet meer kon en dat heb ik dus ook aangegeven.
Maar ik begrijp je situatie... ik gaf het aan bij m'n vader en die pakte het meteen vrij serieus op en de molen werd in gang gezet. Ik zeg niet dat je vader laks of makkelijk is, maar iedereen gaat hier anders mee om en daarbij komt dat dit niet bepaald makkelijke materie is...
Ik wens je iig alle sterkte in deze situatie, want makkelijk is het zeker niet! Ik ben misschien wel ervaringsdeskundige op dit gebied maar zeker geen expert. Maar als je vragen hebt, stel ze gerust
Ik ben idd wel eens opgeroepen bij de PAAS afdeling toen ze nog volop in therapie was, om over de hele situatie te praten. Samen met m'n broertje en vader. Ik kan niet goed vertellen wat er toen allemaal precies besproken is, gek genoeg weet ik niet alles meer. Ik heb dus wel meegeholpen in het helingsproces, ook nadat ze weer thuis was.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:40 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jouw rol is geweest in het helingsproces van je moeder. Werd er op jou ook beroep gedaan toen ze in therapie was?
Een echte vriendquote:Op donderdag 9 december 2010 01:41 schreef wirmussen het volgende:
een vriend van mij dronk zijn problemen weg... na een tijdje was hij echt alleen maar dronken en een enorme egoist.. ik heb hem er op aangesproken maar het mocht niet baten, dus heb hem sindsdien niet meer gesproken.
Je levenswerk is gesloten..quote:Op donderdag 9 december 2010 20:28 schreef skippy22 het volgende:
Mischien kan de AA je moeder wel helpen ts Ik weet niet wat de oorzaak van haar probleem
Tuurlijk is dat er, je doet zoiets niet voor niks. En ook bij een kleine tegenslag hoef je niet perse naar de fles te grijpen, er moet echt wel eea gebeurd zijn. Maar ik heb weinig zin om hier uit te wijden over wat er precies gebeurd is, en het doet er verder ook niet toe. Het gaat nu goed met haar en daar ben ik trots opquote:Op donderdag 9 december 2010 20:11 schreef skippy22 het volgende:
Er zal vast wel een rede zijn voor je moeder haar drank misbruik
Ik nam vroeger ook nooit vrienden mee naar huis, sprak altijd ergens anders af vanwege mijn moeder, maar ook omdat het huis altijd een zwijnenstal was.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:16 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
*meldt!
Mijn vader is een alcoholist, al al hij dat zelf altijd ontkennen, Al zolang ik mij kan herrinneren drinkt mijn vader, en ook op alle foto's waar mijn pa op staat vind je ook een fles bier, Als klein meisje heb je niet het idee dat het iets raars is dat je vader zoveel drinkt maar als je ouder wordt gaat het opvallen dat andere vaders dat niet doen, Sinds mijn puberteit heb ik er ook enorm tegenaan lopen trappen en had ik bij vlagen het idee dat ik hem wel even kom redden, maar zo werkt het natuurlijk niet! uiteindelijk heb ik zelf hulp gezocht voor mij, omdat ik er aan onderdoor dreigde te gaan, het voelde als falen dat ik hem niet kon helpen, Inmiddels heb ik zoiets van prima, als jij wilt zuipen is dat jouw keuze maar ik ga mij er niet meer druk om maken, Ik heb me erbij neegelegd dat hij het doet en zelf niet in de gaten heeft hoeveel hij drinkt, Ik realiseer mij dat mijn vader waarschijnlijk geen 100 zal worden, maar dat is dan zo! Mijn vader werkt overdag gewoon en begint zodra hij thuis is te drinken, en drinkt dan iedere avond in tijd van max 3 uurtjes bijna een hele krat leeg, per week gaan er hier minstens 6 kratten doorheen, Daarna is hij of chagrijnig of zwaarmoedig of bemoeizuchtig, gelukkig is hij nooit agressief (geweest) maar hem s'avonds iets belangrijks vertellen heeft geen zin want dat onthoudt hij niet en dan volgt al snel het verwijt dat het hem niet verteld is.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jullie vroeger omgingen met vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis nemen, en dan vooral in de puberteit, Ik had daar wel moeite mee want mijn vader dronk veel en stonk daardoor ook, terwijl hij altijd heel gezellig was als er mensen waren en heb ik ook vaak de opmerking: jouw vader is echt heel grappig' gehoord!Ja je zou hem eens een week mee moeten maken!
Een ander moeilijk punt was het alcoholmisbruik melden aan mijn vriend, ik had daar echt moeite mee, ondanks dat hij er geen issue van maakte, en er verder weinig aandacht aan besteed.
Mijn moeder heeft altijd een gevoel van bescherming tegenover mijn vader gehad, onder het mom van de vuile was hang je niet buiten werd er niet over gesproken, Ik heb dat gelukkig een stuk minder tegenwoordig, Ik kan er niks aan doen dat hij drinkt maar het is wel een deel van mij en mijn verleden, en het heeft mij deels gemaakt tot wie ik ben.
Een forum waar ik veel aan gehad heb is www.drankjewel.nl, daar is een onderdeel voor kinderen van alcoholisten, veel herkenning en een plek waar je je verhaal kwijt kan bij mensen die direct snappen waar je het over hebt.
Mijn moeder wordt boos, ontkent en geeft dan mij de schuld van alles.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:16 schreef Stokstaart het volgende:
Hoe reageren je ouders dan als je ze confronteert met hun gedrag ? Onverschillig ? Boos ? Verdrietig ?
Ik zou daar zelf erg tegenop zien. Maar dat is vooral omdat ik niet erg therapeutisch verantwoord zou kunnen omgaan met haar. Het liefst zou ik haar een vertellen wat ze allemaal kapot heeft gemaakt met haar gedrag en wat een pijn me dat gedaan heeft. Maar ik denk dat dat niet echt zou bijdragen aan haar helingsproces.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:44 schreef jeice het volgende:
[..]
Ik ben idd wel eens opgeroepen bij de PAAS afdeling toen ze nog volop in therapie was, om over de hele situatie te praten. Samen met m'n broertje en vader. Ik kan niet goed vertellen wat er toen allemaal precies besproken is, gek genoeg weet ik niet alles meer. Ik heb dus wel meegeholpen in het helingsproces, ook nadat ze weer thuis was.
Op dit moment wordt er weinig (zeg maar geen) beroep op me gedaan, maar dat is eigenlijk toch wel vooral omdat het goed met haar gaat. De enige therapie die ze nog heeft is een soort "handenarbeid" 1 keer in de week, en dat helpt toch ook erg goed
Weet niet of je moeder zelf blij is met haar gedrag, maar mocht het echt een extreme uitweg zijn en jouw mening de druppel zou zijn, hoe erg zou je het dan vinden mocht je moeder zichzelf wat aandoen? Of is het nog niet zover?quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik zou daar zelf erg tegenop zien. Maar dat is vooral omdat ik niet erg therapeutisch verantwoord zou kunnen omgaan met haar. Het liefst zou ik haar een vertellen wat ze allemaal kapot heeft gemaakt met haar gedrag en wat een pijn me dat gedaan heeft. Maar ik denk dat dat niet echt zou bijdragen aan haar helingsproces.
Ik kan niet in haar hoofd kijken, ik denk alleen dat ze waarschijnlijk niet erg gelukkig is met haar leven zoals het nu is. Ik weet het niet, aan de ene kant zou het (ik weet dat het kut klinkt) wel prettig zijn als ze dood zou gaan omdat het gesodemieter dan eindelijk eens stopt. En ik zou mezelf ook kunnen vergeven omdat zij die keuze zelf gemaakt heeft. Maar aan de andere kant gun ik het haar wel om er bovenop te komen en wat van haar leven te maken.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:17 schreef McGilles het volgende:
[..]
Weet niet of je moeder zelf blij is met haar gedrag, maar mocht het echt een extreme uitweg zijn en jouw mening de druppel zou zijn, hoe erg zou je het dan vinden mocht je moeder zichzelf wat aandoen? Of is het nog niet zover?
Ik stelde die vraag naar aanleiding van mijn eigen situatie. Nu heb ik totaal geen zin om dat allemaal hier te gaan posten maar zelf bemoei ik mij zeer weinig met het alcohol probleem van 1 van mijn ouders, ben er totaal klaar mee en na jaren lang (lees: 10+ jaar) heb ik de hoop opgegeven.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:37 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik kan niet in haar hoofd kijken, ik denk alleen dat ze waarschijnlijk niet erg gelukkig is met haar leven zoals het nu is. Ik weet het niet, aan de ene kant zou het (ik weet dat het kut klinkt) wel prettig zijn als ze dood zou gaan omdat het gesodemieter dan eindelijk eens stopt. En ik zou mezelf ook kunnen vergeven omdat zij die keuze zelf gemaakt heeft. Maar aan de andere kant gun ik het haar wel om er bovenop te komen en wat van haar leven te maken.
Ik woon gelukkig ook op mezelf. Zit er dus niet meer middenin. Maar ik ben nu bezig met loslaten en afstand nemen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:58 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik stelde die vraag naar aanleiding van mijn eigen situatie. Nu heb ik totaal geen zin om dat allemaal hier te gaan posten maar zelf bemoei ik mij zeer weinig met het alcohol probleem van 1 van mijn ouders, ben er totaal klaar mee en na jaren lang (lees: 10+ jaar) heb ik de hoop opgegeven.
Gelukkig woon ik gewoon lekker op mijzelf, maar ben stiekem totaal niet blij dat het zo is, het heeft zoveel kapot gemaakt. Sterkte iig met jouw situatie, hopelijk een betere toekomst.
Hoe doe jij het met vrienden en collega's e.d.?quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:02 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ik woon gelukkig ook op mezelf. Zit er dus niet meer middenin. Maar ik ben nu bezig met loslaten en afstand nemen.
Ik ken het gevoel. Heb dat ook zo. Ben blij met de afstand, maar de reden waarom is gewoon kut.
Een aantal vrienden weten ervan en die gaan er heel okay mee om. Op mijn werk weten 2 collega's ervan omdat ik t niet helemaal droog hield toen ze me vroegen hoe de vakantie was geweest. Maar dat zijn 2 mensen die ik daarmee echt vertrouw.quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:46 schreef McGilles het volgende:
[..]
Hoe doe jij het met vrienden en collega's e.d.?
Nu komen de feestdagen eraan en als iemand mij vraagt wat ik ga doen en vertel dat ik niet bij mijn ouders ga eten vraagt iedereen waarom, vertel je dan of een leugen of de halve waarheid of de gehele waarheid?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |