quote:
Heb vorig jaar dus 3 dagen in Liverpool vertoeft, vlak voordat ik de oversteek maakte naar Ierland voor het optreden van Paul McCartney. De reis zelf is erg relaxed. Het hoeft ook niet al te duur te zijn, retourtje vanaf Schiphol direct op John Lennon Airport kan in sommige maanden al vanaf 50 euro inclusief. De maand dat ik ging zal het niet heel veel meer zijn geweest. Als je aankomt op John Lennon Airport weet je gelijk dat je in de stad van The Beatles bent, dat zal geen verrassing zijn. Standbeeld van Lennon in de hal, alles aangekleed met Beatles-foto's en quotes, een reuze "Yellow Submarine"-achtig schip buiten. Goede informatievoorziening ook, maar je merkt wel gelijk dat de commerciële molen rondom The Beatles daar al flink aan het draaien is. De aangeboden tours en rondleidingen zijn niet te tellen. De directe buslijn vanaf het vliegveld brengt je in 30 minuten naar het centrum.
Het was midden juni toen ik Liverpool bezocht, maar het klimaat was bewolkt, winderig en niet al te warm. Krijg je er van als je op vakantie in Noord-Engeland gaat
. Liever dat dan dat het bloedheet is als je op stedentrip gaat, maar het zet wel gelijk de toon, zeker in Liverpool, want de eerste indruk van de stad is niet al te gezellig. Het oogt behoorlijk grauw en industrieel, en dit gaat zelfs nog over het centrum. Veel staat in de steigers, en dat de enige moderne investeringen die je gelijk kunt zien overblijfselen van "Liverpool 08" zijn, toen het de culturele hoofdstad van Europa was, komt een beetje sneu over. Het contrast tussen het oude en nieuwe centrum is groot. Het oude centrum ziet er uit zoals je verwacht van een Engelse havenstad, het nieuwe centrum is onderdeel van zo'n prestigieus project om een stad er aantrekkelijker uit te laten zien, maar wat altijd een beetje misstaat. Winkelstraten met meerdere verdiepingen, voorzien van glazen roltrappen, je kent het wel. Wel heel leuk om te winkelen, maar we zitten hier niet in TRV. Wel ademen zelfs zulke dingen The Beatles: De mega-posters die het hele pand van de HMV aan de buitenkant beslaan bijvoorbeeld.
Alles in het centrum is wel redelijk op loopafstand te doen. Het havengebied bijvoorbeeld. De Albert Dock heeft een mooie geschiedenis, maar is vandaag de dag meer een toeristische trekpleister met barretjes, restaurants, en musea. Waaronder natuurlijk een Beatles museum, namelijk The Beatles Story, waar ik later op terug kom. Aantrekkelijk om even te gaan zitten. Vanaf daar kun je ook de Royal Liver Building al zien. Op beide plekken is op zich niet veel te doen, maar het zijn historische plekken, en het hoort er wel bij natuurlijk.
Heb de eerste dag dat ik er was gelijk de "Magical Mystery Tour" meegepikt, welke ook vertrekt vanaf de Albert Dock. Een propvolle bus, vaak uitverkocht. Het zal je 20 euro kosten, en brengt je binnen een kleine 2 uur in een (hoe kan het ook anders) geel-blauwe bus langs een heleboel punten die belangrijk zijn geweest voor The Beatles in Liverpool. Zoals altijd geldt met dit soort tours, doe je alle punten heel vluchtig aan, kun je snelle snapshots maken door de ruiten heen, dus stopt de bus lang niet op alle plekken, en is de informatie die gegeven wordt laagdrempelig. Dat laatste is natuurlijk niet zo erg, maar graag was ik even uitgestapt op bepaalde plekken.
De tour start als je vertrekt, langs de fraaie Liverpool Cathedral, richting de wijk waar Ringo geboren is. Ondertussen natuurlijk de onvermijdelijke Beatles-hits door de speakers. Ik had het geluk naast een Zuid-Amerikaanse vrouw te zitten die gericht was op laten horen dat ze alle nummers niet geheel zuiver kon meezingen. Maar dat geheel ter zijde. De gids van deze tournee is een welbespraakte Liverpudlian van rond de 40, die maar al te goed wist te vertellen over zijn persoonlijke ervaringen met onder andere bijvoorbeeld Paul McCartney. Ok, hij wilde wel erg graag vertellen over hoe hij een herdenking voor George Harrison had georganiseerd in Liverpool, en hij daar op persoonlijke basis met McCartney had samengewerkt, en hoe McCartney spontaan z'n VIP-tickets had gesigneerd als 'investering' voor het dochtertje van de gids, en meer van zulke verhalen. Dezelfde gids speelde overigens Pete Shotton in de PBS-film "John Lennon: In His Life". McCartney zou hem daardoor (als grap) hebben aangesproken alsof
hij de beroemdheid was, en niet andersom... Sja... Ok, hij wist dit dan wel weer te versterken door foto's te laten zien van hun samen op amicale wijze. Zijn stijl van vertellen was tegen het cynische aan, inclusief een 'pesterig' soort shtick met de buschauffeur, waar je van moet houden.
Ringo's geboortehuis: Ineens begrijp je waarom het hem geen fluit kan schelen dat het gesloopt gaat worden. De hele wijk is verwaarloosd en kan met recht 'verpauperd' genoemd worden. Troosteloos. Zijn straat heeft dichtgetimmerde ruiten en deuren. Iets verderop daartegenover is de straat waar Ringo na die tijd gewoond heeft, en wel tot het moment dat hij naar Londen vertrok. Daarnaast de bar The Empress waar zijn moeder een lange tijd heeft gewerkt, gelijk herkenbaar als de hoes van Ringo's eerste solo-plaat "Sentimental Journey", bijna niets veranderd sinds die tijd.
Sprak ik over Ringo's oude wijk als 'verwaarloosd', 'verpauperd' en 'troosteloos', helaas kan hetzelfde over Penny Lane gezegd worden. En eigenlijk alle wijken daartussenin. Veel plekken bezongen door McCartney in het gelijknamige nummer kom je tegen, maar allen in zeer slechte staat. Zeker de "roundabout" staat er treurig bij. Daarna wordt doorgereden naar de Wavertree regio, waar de eerste uitstap gemaakt worden, simpelweg omdat de bus er niet bij kan. Dat is 12 Arnold Grove, het geboortehuis van George Harrison. Een huis met kamers van 3 vierkante meter, wat op dit moment nog steeds bewoond wordt. Vind het zelf een beetje ongemakkelijk om op zo'n plek al te veel rond te neuzen, aangezien je door het raam de bewoners hun dagelijkse bezigheden kunt zien uitvoeren.
Daarna in vogelvlucht richting Woolton, langs St. Peter's Church, de plek waar Lennon en McCartney elkaar in 1957 elkaar voor het eerst hebben ontmoet. Daarna zo'n beetje om de hoek kom je Strawberry Field tegen. Denken/dachten jullie ook dat het een immens hekwerk is, op zichzelf staand in een grote park-achtige omgeving? Nou, ik dus wel ongeveer. Het is een klein hekwerkje tussen muren in, aan de zijkant van een lange smalle weg. Behoorlijke desillusie, maar het maakt het niet minder bijzonder. Net zo bekalkt als de muren bij Abbey Road. Wederom het nadeel van zo'n trip: Het is praktisch gezien niet mogelijk om op die plek uit te stappen, en als je aan de verkeerde kant van de bus zit ben je screwed en kun je vrij weinig zien. Lennon loog niet, daar wel letterlijk om de hoek Menlove Avenue, de straat van tante Mimi, waar het huis staat waar John Lennon woonde van 1945 tot en met 1963. De plek met veel geschiedenis en verhalen. Daarover later veel meer. Je merkt zelfs nu nog gelijk het klasse-verschil tussen de wijken. John Lennon working class...? Indertijd (en nu ziet het er ook niet slecht uit) een van de rijkste wijken van Liverpool.
Wederom: Wat een verschil met Forthlin Road, het jeugdhuis van McCartney, waar hij woonde van z'n 12de tot aan 1964, en welke plek misschien wel de meeste Beatles-geschiedenis van allemaal heeft. Ook daarover later veel meer. Deze huizen waren toentertijd - net zoals bij Harrison - simpel gezegd vergelijkbaar met een huis van de woningcorporatie, maar dan natuurlijk in de jaren '40 en '50 in Engeland. Dit was de tweede stop van de tour. Vanaf daar wordt rechtstreeks teruggereden naar het centrum voor de oude Liverpool College of Art en Liverpool Institute, de oude scholen van respectievelijk Lennon, Stuart Sutcliffe, Cynthia Powell en Harrison en McCartney. Dit zou een route zijn die Harrison en McCartney samen jarenlang met de bus gereden hebben, en waar ze elkaar ook voor het eerst hebben ontmoet. Het Liverpool Institute sloot in 1985. McCartney kon het niet onder ogen zien dat zijn oude school verloren ging, waarna hij het Liverpool Institute for Performing Arts oprichtte, en sponsorde de renovatie van het gebouw. Dat valt gelijk op: Elke 'scouser' die je spreekt praat met veel respect en niets meer dan lof voor McCartney en zijn inzet. Tijdens de reis maak je meerdere malen mee dat McCartney (en Harrison trouwens ook) ergens iets gered of gesponsord heeft, zonder dat het met veel tamtam bekend staat.
Elk jaar gaat hij terug voor de diplomauitreiking van de afgestudeerden. Vorig jaar las ik toevallig - met die wetenschap - dat de diplomauitreikingen van 2010 eind juli dat jaar hadden plaatsgevonden, midden in z'n Up & Coming-tournee. McCartney kon dus vast niet aanwezig zijn geweest omdat hij midden in z'n tournee zat en zelfs 2 dagen daarvoor nog had opgetreden in Amerika, terwijl hij diezelfde week alweer in Canada stond. Ik besefte dat het maar werd voorgehouden omdat zijn betrokkenheid mooi voor het verhaal is. Later zag ik filmpjes van McCartney die buiten het gebouw in Liverpool handtekeningen uitdeelde op die dag. Ik kon het niet geloven. Hij was voor de diplomauitreiking even heen en weer gevlogen tussen Amerika en Liverpool. Wat een held.
Gaandeweg worden nog tientallen randplekken aangewezen, van de plek waar John Lennon voor de eerste keer trouwde, tot aan verschillende huizen waar de leden van The Beatles een korte tijd gewoond hebben, een kantoor van Brian Epstein, Rosebery Street etc. Vond het persoonlijk ook gewoon tof om de verschillende wijken buiten het centrum van een stad te zien, altijd interessant voor een beter beeld buiten de toeristische paden. Nabij de nieuwe Cavern Club eindigt de trip. Leuk om vele plekken achter elkaar even te kunnen zien, maar voor de Beatles-fans in dit topic zou ik aanraden om de Magical Mystery Tour over te slaan, en op eigen gelegenheid deze plekken te bezoeken zodat je op elke plek de tijd kunt nemen die je wilt. Als iemand geïnteresseerd is, zoek ik de folder van de plaatselijke VVV op met plekken en bijbehorende buslijnen. Iets wat ik een eventuele volgende keer van plan ben om te doen. Maar als je daar geen zin in hebt, en genoegen neemt met wat ik hierboven het beschreven, dan is de Magical Mystery Tour een uitstekende mogelijkheid om al die plekken even aan te doen.
In het vervolg een stukje over iets wat je echt NIET mag missen. Soort cliffhanger
.