Tegan, opschrijven werkt. Want dat is een beetje als het aan iemand vertellen. Voordat je het kunt opschrijven (/vertellen) moet je het eerst duidelijk onder woorden brengen. Door die actie ben je al wat aan het ordenen. En door het uit te schrijven geef je het ook een plekje. Dat geeft ook een beetje opluchting.
Maar naast het uitschrijven heb ik ook veel zelfhulp boeken en trainingen gedaan. Met de nodige vragenlijsten die speciaal ontworpen zijn om inzicht te krijgen in waarom je dingen op een bepaalde manier voelt of doet. En het gekke is, vaak schrijf ik ongeveer hetzelfde maar af en toe komt er dan toch opeens een net iets andere kijk op het geheel of een lightbulb moment.
Hoe je eraan begint? Dat bepaal je zelf. Zulke boekjes zijn makkelijk te vinden, haal ze uit de bieb dan kost het je ook geen geld en zeker in het begin doe je nog wel eens een "miskoop". Want welke schrijver jou wel of niet aanspreekt dat is iets heel persoonlijks.
Of begin een dagboek.
Of een gratitude journal. Dat is een schrift waarin je elke dag 5 dingen opschrijft waar je dankbaar voor bent. Grote dingen, kleine dingen en soms ook best vaak dingen die je al eens eerder genoemd hebt. En soms meer dan 5. Maar nooit minder en je moet het elke dag doen.
Eigenlijk is dat iets heel anders dan dingen van je af schrijven en inzicht krijgen maar het is een leuke en opbouwende oefening. Ik doe het zelf al jaren. Vooral leuk toen ik werd uitgedaagd om achter elkaar 100 dingen op te schrijven waar ik dankbaar voor ben. Dat was echt een heel aparte ontdekkingsreis