abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89559512
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 17:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Beste Dwerfion, ik waardeer je bijdrage, maar het christelijke geloof en de evolutietheorie zijn onverzoenbaar omdat het volstrekt onlogisch en onbijbels zou zijn wanneer God een mechanisme waarbij de dood een centrale rol speelt gebruikt heeft om diersoorten en uiteindelijk de mens voort te brengen.
quote:
Ik zei tegen mezelf dat God de mensen heeft bevoorrecht: ze beseffen dat ze als de dieren zijn. Niet meer dan de dieren zijn ze, 19 want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. 20 Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt naar de aarde? 22 Daarom, zo heb ik vastgesteld, is het maar het beste voor een mens dat hij vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood?
On-bijbels zou ik het niet noemen :Y Sterker nog, als Genesis 1 dan letterlijk als het ontstaan van de aarde moet worden gelezen, dan zou ik hier de letterlijke beschrijving van de evolutietheorie in lezen.
pi_89561661
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 17:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Beste Dwerfion, ik waardeer je bijdrage, maar het christelijke geloof en de evolutietheorie zijn onverzoenbaar omdat het volstrekt onlogisch en onbijbels zou zijn wanneer God een mechanisme waarbij de dood een centrale rol speelt gebruikt heeft om diersoorten en uiteindelijk de mens voort te brengen, en vervolgens zijn Zoon de dood komt sterven om mensen het eeuwige leven te kunnen geven Dan had Hij ze net zo goed onmiddellijk het eeuwige leven kunnen geven toch? God is een God van leven, niet van dood, en alles wat maar enigszins met de dood en bederf en verval te maken heeft, komt niet van Zijn hand als manier voor het scheppen van leven. God spreekt, en het is.
Gods heiligheid en goedheid zijn belangrijk voor me. Ik kan me echter best voorstellen dat de lichamelijke dood er bij hoort in deze (nog) vergankelijke wereld. Het draait er in deze kant van de dood om, om te kiezen of je God wilt dienen in dit leven. Dat gebeurt in wereld die een zekere neutraliteit heeft. Zowel goede als slechte mensen branden hun hand aan het vuur. Tevens kan de beperkte levensduur ook voorkomen dat mensen te veel schade aanrichten aan de schepping.

Daarbij heeft de creationistische kant net zo goed moeilijk vragen te beantwoorden. Waarom is de aarde die God schept in Gen 1:1 nog 'woest en ledig'?

Anyway, je bevestigt dus dat er meerdere visies onder christenen zijn op het vraagstuk van de manier van scheppen van God. :)
quote:
Wat pauzen, priesters, kardinalen en andere geestelijken uit Rome zeggen, heeft ook geen enkele autoriteit omdat Rome niet de bijbel als belangrijkste fundament van haar geloof heeft, maar traditie, het woord van de paus, en andere onbijbelse zaken De Roomse cult heeft nooit bijbels christelijk geloof gepraktiseerd of gepreekt en zal dat ook nooit doen.
Rome heeft daar best goede redenen voor. Het is namelijk de kerk die de canon van de bijbel heeft vastgesteld. Hoe verantwoorden we als protestanten de canon van de bijbel? Als God de kerk daarin geïnspireerd heeft, waarom zou God dan ook niet uitspraken van de paus kunnen inspireren?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89563145
Om antwoord te geven op de vraag in de TT:

Ja, ik geloof. Waarin geloof ik? In God. Verder geloof ik dat deze aarde geschapen is door deze God in 6 dagen. Ook geloof ik dat Jezus Christus de Zoon van God is en naar deze aarde is gekomen om ons te verlossen van onze zonden. Ik geloof dat Jezus Christus is gestorven en na drie dagen weer is opgestaan uit de dood, om op een (voor ons onbekende dag) terug te keren naar deze aarde (ook wel bekend als de dag des oordeels). Ik geloof in het bestaan van een hemel. Ik geloof in het bestaan van een hel, de satan en demonen (eeder genoemd als gevallen engelen).

Ik hoop iig de vraag uit de TT naar tevredenheid beantwoord te hebben ;) .
pi_89565771
quote:
14s.gif Op zondag 5 december 2010 15:40 schreef Tem het volgende:

[..]

Goed hoor, het is inderdaad bij mij ook een continue proces en op dit moment kan ik nog stellen dat het waar of niet waar is daarom kan ik me wel vinden in het agnosticisme. Ik zou niet te zwaar tillen aan je uitlatingen in het verleden, wat je zelf schreef is het een proces waarbij alle facetten en denkbeelden aan bod komen, dat je erover nadenkt is al een grote stap vooruit mijns inziens ^O^

Succes met je tocht en geniet daarvan :) Misschien is de zoektocht wel veel belangrijker en interesanter dan het resultaat.
Dankjewel. Het doet me goed om jouw post te lezen. Ik kan me er helemaal in vinden.
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_89568694
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 20:18 schreef Dwerfion het volgende:

Rome heeft daar best goede redenen voor. Het is namelijk de kerk die de canon van de bijbel heeft vastgesteld. Hoe verantwoorden we als protestanten de canon van de bijbel? Als God de kerk daarin geïnspireerd heeft, waarom zou God dan ook niet uitspraken van de paus kunnen inspireren?
Da's een goed punt inderdaad. Met al die achterdocht voor de Katholieke kerk zou je bijna verwachten dat er ook met een zekere argwaan naar de canon gekeken wordt.
pi_89569174
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 18:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom? :D
Kijk, dát zijn de vragen waar ik wat mee kan! :Y
Waarom ik geloof? Kort gezegd omdat ik na onderzoek, bijbelstudie én persoonlijke ervaringen tot de conclusie ben gekomen dat ik er niet meer omheen kon; de bijbel móet waar zijn.
Mijn ouders geloven niet, ik ben de enige in mijn hele familie die gelooft. Dat maken ze me dagelijks pijnlijk duidelijk. De keuze om te geloven heb ik dan ook heel bewust en weloverwogen gemaakt.

En hoewel ik graag met je in gesprek ga over verschillende bewijzen en theorieën, kan ik je bij voorbaat al melden dat ik je niet zal kunnen overtuigen van de waarheid van de bijbel. Ik geloof wél dat je daar zelf achter zult komen, als je met een open hart naar vraagstukken kijkt.
So tell me, why is a raven like a writing desk?
pi_89570457
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 22:44 schreef Aravis het volgende:

Ik geloof wél dat je daar zelf achter zult komen, als je met een open hart naar vraagstukken kijkt.
Omdat je het als onrechtvaardigheid zou ervaren als dat niet zo zou zijn?

quote:
God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht. 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte. 9 Als íets een belofte is dan zijn het deze woorden: Over een jaar kom ik terug en dan heeft Sara een zoon. 10 Sterker nog, Rebekka was van onze vader Isaak zwanger van een tweeling, 11-12 en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: De oudste zal de jongste dienen. Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept. 12 [1112] 13 Zo staat er ook geschreven: Jakob heb ik liefgehad, Esau heb ik gehaat.
14 Moeten we dan zeggen dat God onrechtvaardig is? Natuurlijk niet. 15 Hij zegt immers tegen Mozes: Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken. 16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. 17 Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben. 18 Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.
19 Maar nu zult u vragen: Waarom roept God ons dan nog ter verantwoording? Niemand gaat toch in tegen zijn wil? 20 Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie? 21 Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken? 22 God heeft degenen die het voorwerp van zijn toorn zijn en die hij heeft bestemd voor de ondergang, met veel geduld verdragen omdat hij zijn toorn ook wil tonen en zijn macht kenbaar wil maken. 23 En omdat hij zijn overweldigende majesteit wil tonen, heeft hij degenen die het voorwerp zijn van zijn barmhartigheid ertoe voorbestemd om in zijn majesteit te delen.
Als ik Paulus zo lees ligt de beslissing uiteindelijk bij God, niet bij de persoon die je nu aanspreekt. :)
pi_89571937
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 23:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat je het als onrechtvaardigheid zou ervaren als dat niet zo zou zijn?

[..]

Als ik Paulus zo lees ligt de beslissing uiteindelijk bij God, niet bij de persoon die je nu aanspreekt. :)
voorbeschikking *O*
ook onderdeel van de interpretatie van Augustinus en Calvijn
God red de een wel en de ander niet omdat God de een wel wil redden en de ander niet.
En dit is volledig rechtvaardig want het is Gods wil ^O^

Dus als ik in de hel terecht kom is dat omdat 2 mensen van een verboden vrucht hebben gegeten, de hele mensheid met de erfzonde hebben opgezadeld en nu is het enige wat mij kan redden het geloof.
En ik kan niet geloven omdat God(niet satan of iets anders) mij halsstarrig heeft gemaakt.
pi_89576524
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 23:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat je het als onrechtvaardigheid zou ervaren als dat niet zo zou zijn?
Neuh, omdat ik denk dat ik God hierin wel ken. Zoals ik al zei, ík kan je niet overtuigen, dat doet de Heilige Geest.

quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 23:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als ik Paulus zo lees ligt de beslissing uiteindelijk bij God, niet bij de persoon die je nu aanspreekt. :)
Dat baseer je op bovenstaande bijbeltekst? Dan kan ik je natuurlijk tig teksten geven waaruit blijkt dat de keuze bij ons ligt, dus dat vind ik niet zo'n sterk argument.

quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 23:42 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

En ik kan niet geloven omdat God(niet satan of iets anders) mij halsstarrig heeft gemaakt.
Oh, God heeft mij ook halsstarrig gemaakt hoor. Waarom zou dat een argument zijn om niet te geloven?
So tell me, why is a raven like a writing desk?
pi_89578112
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 07:15 schreef Aravis het volgende:

[..]

Neuh, omdat ik denk dat ik God hierin wel ken. Zoals ik al zei, ík kan je niet overtuigen, dat doet de Heilige Geest.

Maar zou je een notie van voorbestemming rechtvaardig vinden?

quote:
Dat baseer je op bovenstaande bijbeltekst? Dan kan ik je natuurlijk tig teksten geven waaruit blijkt dat de keuze bij ons ligt, dus dat vind ik niet zo'n sterk argument.
Geef maar wat teksten, dan kunnen we ze naast elkaar leggen :)

Ik ben natuurlijk niet de enige die deze Romeinentekst aanhaalt; naar mijn weten is de predestinatieleer hier op gestoeld, en om eerlijk te zijn vind ik Paulus hier, in vergelijking met veel van zijn andere schrijven, vrij duidelijk.
pi_89579049
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 09:48 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben natuurlijk niet de enige die deze Romeinentekst aanhaalt; naar mijn weten is de predestinatieleer hier op gestoeld, en om eerlijk te zijn vind ik Paulus hier, in vergelijking met veel van zijn andere schrijven, vrij duidelijk.
Maar bij Paulus leiden zulke teksten niet tot fatalisme. Ook de mens heeft zijn verantwoordelijkheid als hij bijvoorbeeld in de 1e brief aan de Korinthiërs schrijft: "Wees waakzaam, volhard in het geloof, wees moedig en sterk."
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89579301
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 10:31 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Maar bij Paulus leiden zulke teksten niet tot fatalisme. Ook de mens heeft zijn verantwoordelijkheid als hij bijvoorbeeld in de 1e brief aan de Korinthiërs schrijft: "Wees waakzaam, volhard in het geloof, wees moedig en sterk."
Ja, ik ken deze teksten; een tekst uit het oude testament die je hier bij zou kunnen doen is natuurlijk de Genesistekst waarin Abraham met God onderhandelt over Sodom en Gemorrah. Paulus heeft denk ik een hele specifieke tekstbenadering gebruikt om zijn interpretatie van Christus te onderbouwen.

Het is voor mij altijd een grote vraag geweest hoe Paulus het idee dat je als Christen zelf de hand hebt in je "bekering" heeft kunnen verenigen met die Romeinentekst.
pi_89583210
quote:
Op zondag 5 december 2010 12:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als God daadwerkelijk de schepper is van alles dan is hij toch direct verantwoordelijk voor de omstandigheden die leiden tot, zeg, een vliegtuig dat neerstort?

Stel, ik maak een zeer geavanceerde robot, en ik geef het ding "een vrije wil". En die robot besluit dan iemand te vermoorden.. dan ben ik toch ook direct verantwoordelijk voor degene die overlijdt?
Nee, juist niet @ de laatste alinea. De vrije wil is nauw verwant aan ons persoonsbegrip (personhood). Zodra iets een vrije wil heeft wordt het door de maatschappij beschouwd als een actor die zijn eigen acties in vrijheid kiest en zodoende ook moreel verantwoordelijk is daarvoor.

In die zin zou je kunnen zeggen dat bijv. fictieve robots met een vrije wil hebben meer persoon zijn dan psychopaten. Deze laatsten worden namelijk in de wet omschreven als ontoerekeningsvatbaar omdat ze 'geleid worden door de wil van hun ziekte'.
pi_89583959
quote:
Ja, ik ken deze teksten; een tekst uit het oude testament die je hier bij zou kunnen doen is natuurlijk de Genesistekst waarin Abraham met God onderhandelt over Sodom en Gemorrah. Paulus heeft denk ik een hele specifieke tekstbenadering gebruikt om zijn interpretatie van Christus te onderbouwen.

Het is voor mij altijd een grote vraag geweest hoe Paulus het idee dat je als Christen zelf de hand hebt in je "bekering" heeft kunnen verenigen met die Romeinentekst.
Paulus is zo ie zo een warrige man. Eerst zegt hij nog dat Jezus gekomen is om hen die onder de wet leefden (de Joden dus) vrij te kopen (van Jehova als je het mij vraagt, die wilde graag een offer zien voor de zonde van de mensheid, satan zeker niet). Anderzijds zegt hij dat de hele Wereld zondig is en gered moet worden door Gods Zoon.

enkel als je erkent dat Paulus onderscheid maakt tussen mens (Jezus) en Geest (Christos), kun je deze woorden snappen. Anders is hij inderdaad zeer warrig.

quote:
Geef maar wat teksten, dan kunnen we ze naast elkaar leggen :)

Ik ben natuurlijk niet de enige die deze Romeinentekst aanhaalt; naar mijn weten is de predestinatieleer hier op gestoeld, en om eerlijk te zijn vind ik Paulus hier, in vergelijking met veel van zijn andere schrijven, vrij duidelijk.
De uitverkiezing is voor mij een van de redenen om het Christelijk geloof vaarwel te zeggen. Dat God al voor de schepping zou zeggen "Jantje die leeft in 2010 komt er wel, maar pietje in 2010 komt er niet" is voor mij heel vreemd.

Laatst hadden we een avond, over dit onderwerp. De rest van de mensen was het er mee eens, en was blij dat ze gered werden. Ik was de enige die dacht aan al die miljarden mensen die er niet komen (ze komen er wel, maar dan in de hel :D), want dat vergeten deze mensen vaak.
pi_89586568
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 09:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar zou je een notie van voorbestemming rechtvaardig vinden?

Ik geloof dat God rechtvaardig is, en dat de bijbel waar is. Ik snap alleen nog niet alles.

quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 09:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Geef maar wat teksten, dan kunnen we ze naast elkaar leggen :)

Ik ben natuurlijk niet de enige die deze Romeinentekst aanhaalt; naar mijn weten is de predestinatieleer hier op gestoeld, en om eerlijk te zijn vind ik Paulus hier, in vergelijking met veel van zijn andere schrijven, vrij duidelijk.
1. Diezelfde Romeinenbrief, hoofdstuk 10 vers 9:
9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit. 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.

2. Johannes 3:16 natuurlijk

3. 1 Johannes 5: 13
Dit alles schrijf ik u omdat u moet weten dat u eeuwig leven hebt, u die gelooft in de naam van de Zoon van God.

4. Johannes 3:36
Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.

5. Efeze 2: 8-9
8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.

6. Romeinen 1:16
Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken.

Dit geeft allemaal aan dat je gered bent als je gelooft, en geloof is een keuze.
So tell me, why is a raven like a writing desk?
pi_89588958
quote:
5. Efeze 2: 8-9
8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.
En hier staat dat het een geschenk is van God, dit kan weer duiden op uitverkiezing.

Er staat overigens nergens dat het een keuze is, ik zie het tenminste niet.
pi_89589480
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 14:28 schreef Aravis het volgende:
9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard;
En wie bepaalt of je "met je hart gelooft"?

quote:
Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. 17 Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben. 18 Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.
waarbij het voorbeeld van de Farao wordt aangehaald, wiens hart "wordt verhard" door God.

quote:
5. Efeze 2: 8-9
8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.
"Daden" in tegenstelling tot "geloven"?
pi_89594760
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef Sandeeer het volgende:
Ik vraag mij nou af, of er veel mensen zijn op FOK! die in God geloven. Ik ben erg geintereseerd in geloven. Zelf geloof ik niet, simpelweg omdat ik het hele verhaal niet geloof, er zijn ook geen bewijzen dat het echt waar is. Hoe denken mensen die in God geloven dan over de evolutie? Het is toch meer dan logisch dat het niet waar kan zijn, dat er een man is die in zeven dagen, de hele wereld heeft geschapen, onmogelijk. Is de bijbel niet gewoon een verzonnen ''sprookje''? Waarom geloven mensen in iets, dat ze nog nooit hebben gezien? Als God zou bestaan, dan zou hij toch niet accepteren dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen, Hij kan toch alles?
Er zijn verschillende soorten gelovigen. Ik zal straks pogen een beknopt overzicht te geven. Eerst een aantal andere opmerkingen. De meeste gelovigen geloven niet dat er een man is die in zeven dagen de hele wereld heeft geschapen. Ten eerste is god geen 'man' volgens de gebruikelijke dogma's . God de Vader etc etc zijn metaforen omdat wij mensen nu eenmaal een beeld nodig hebben om abstracte objecten te hanteren worden goden als mannen (of vrouwen) afgebeeld. Ten tweede staat God buiten de tijd, dus die 7 dagen hoeft niet letterlijk genomen te worden.

Waarom geloven mensen in iets, dat ze nog nooit hebben gezien? Als God zou bestaan, dan zou hij toch niet accepteren dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen, Hij kan toch alles?

Een goede vraag, maar de meeste gelovigen hebben hier geen probleem mee. Er is al millennia over dit soort zaken nagedacht (de theologie is grotendeels bedoeld om antwoorden te formuleren op dit soort vragen.) Er zijn dus veel antwoorden beschikbaar die de gelovige niet zelf hoeft te bedenken, maar zo van de boekenplank (of preekstoel) kan plukken. Daarnaast is de mens erg goed in staat om dit soort vragen te negeren. Deze vragen en hun antwoorden zijn slechts minor details als het gaat om het hoe en waarom van geloven. Geloven heeft een andere reden die veel belangrijker is. Als deze vragen toch naar de voorgrond komen kan er cognitieve dissonantie ontstaan en als die heel groot wordt moet deze spanning verminderd worden.
Tenslotte geloven veel gelovigen in een vrije wil en kort door de bocht impliceert dat dat 'Hij' niet alles kan.

Goed, welke soorten gelovigen zijn er? Ik zal proberen om wat categorieen op een rijtje te zetten. Standaard disclaimer: mensen zijn allemaal uniek en het is dus onzin om ze in dit soort hokjes te stoppen, niemand past precies in zo'n hokje, in werkelijkheid is men een menging van verschillende zaken. En ja dit soort lijstjes kun je ook over atheïsten maken.

1. De theïstische existentialist. Existentialisme kan ook met atheïsme gecombineerd worden (Shopenhauer, Nietzsche etc), maar dat hoeft niet (voorbeelden theisme: Kierkegaard Bultmann. Dit is een gelovige die uit existentiële noodzaak gelooft in iets hogers. Zonder geloof is het leven maar zinloos en absurd. Veel intellectuele gelovigen geloven om deze reden, soms bewust soms onbewust. Het is namelijk een manier om in wat hogers te geloven en het leven op die manier zin te geven zonder dat je er allerlei bijgeloof uit de antieke tijd bij krijgt. Het is een ontmythologiserend geloof. Je kunt het dus ook goed met moderne wetenschap combineren.

2. De nest gelovige. Deze persoon gelooft omdat zijn omgeving dat ook doet (ouders, samenleving) Dat er ook andere opties zijn is (nog) niet goed doorgedrongen in zijn of haar levensbeschouwing. Sommige mensen blijven dit hun hele leven, anderen switchen naar een van de andere categorieën (meestal cat 1, soms 3) of verliezen hun geloof.

3. De mysticus . Deze persoon voelt heel sterk 'iets' dat overweldigend is. Iets mystieks. Dat kan een permanent gevoel zijn of een eenmalige heftige gebeurtenis. Dit gevoel wordt aan ' het transcendente' toegeschreven en het geloof kan inhoud geven aan het transcendente.

4. De bijgelovige. Met deze wat oneerbiedige naam bedoel ik mensen met geen of weinig moderne kennis, dit kan zijn vanwege beperkingen of door gebrek aan onderwijs. Als je weinig weet over de natuur dan is de natuur een waanzinnig vreemde chaos vol met verschijnselen die magisch zijn. Om orde in die chaos te scheppen (om de magie te verklaren) is een geloof nodig in het bovennatuurlijke . Dit type gelovige komt minder vaak voor in het ontwikkelde westen (maar bestaat nog wel) en komt meer voor in gebieden waar mensen verstoken zijn van goed onderwijs.

5. De bekeerde. Deze persoon zat ooit in zak en as, vrouw dood, kind dood, moeder dood. Aan de drank of drugs. In de gevangenis. Of minder dramatisch. In elk geval , het was zwaar ruk en toen kwam Jezus, Allah of Gaia en sindsdien gaat het weer veel beter! Geloof kan op verschillende manieren de helpende hand bieden. (De evangelische boekwinkel ligt vol met getuigende werkjes van dit type)

Volgens mij heb ik hiermee alles wel gecovered, alle gelovige mensen die ik ken passen in een, of enkele van deze 'hokjes.'
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_89597386
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 20:18 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Gods heiligheid en goedheid zijn belangrijk voor me. Ik kan me echter best voorstellen dat de lichamelijke dood er bij hoort in deze (nog) vergankelijke wereld.
Waarom is de dood en vergang er uberhaupt? Door zonde of door Gods design?

quote:
Het draait er in deze kant van de dood om, om te kiezen of je God wilt dienen in dit leven. Dat gebeurt in wereld die een zekere neutraliteit heeft. Zowel goede als slechte mensen branden hun hand aan het vuur. Tevens kan de beperkte levensduur ook voorkomen dat mensen te veel schade aanrichten aan de schepping.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; Romeinen 3 Goede en slechte mensen?

quote:
Daarbij heeft de creationistische kant net zo goed moeilijk vragen te beantwoorden. Waarom is de aarde die God schept in Gen 1:1 nog 'woest en ledig'?
Je kan ontelbaar veel vragen bedenken, er is ook niemand volgens mij die beweert alle antwoorden te hebben, dat is God en geen mens. Dat is echter geen reden om de schrift te verwerpen.

quote:
Anyway, je bevestigt dus dat er meerdere visies onder christenen zijn op het vraagstuk van de manier van scheppen van God. :)
Ja, maar dat is natuurlijk geen wenselijke situatie en zelfs een beschamende situatie.

13 Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus;
14 Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;
15 Maar de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus;
16 Uit Welken het gehele lichaam bekwamelijk samengevoegd en samen vastgemaakt zijnde, door alle voegselen der toebrenging, naar de werking van een iegelijk deel in zijn maat, den wasdom des lichaams bekomt, tot zijns zelfs opbouwing in de liefde.

De bijbel is hier zeer duidelijk over:

9 Want Hij spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er. Psalm 33

Dus:
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
6 En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!
7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.
9 En God zeide: Dat de wateren van onder den hemel in een plaats vergaderd worden, en dat het droge gezien worde! En het was alzo.
11 En God zeide: Dat de aarde uitschiete grasscheutjes, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragende vrucht naar zijn aard, welks zaad daarin zij op de aarde! En het was alzo.
14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
15 En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
20 En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!
21 En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
24 En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.
26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze. Genesis 1

En:
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid. Johannes 1

Het is Gods Woord dat schept.

3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden. Hebreeen 11

In mijn ogen is er dus iets grondig mis wanneer je met andere theorien op de proppen komt

quote:
Rome heeft daar best goede redenen voor. Het is namelijk de kerk die de canon van de bijbel heeft vastgesteld. Hoe verantwoorden we als protestanten de canon van de bijbel? Als God de kerk daarin geïnspireerd heeft, waarom zou God dan ook niet uitspraken van de paus kunnen inspireren?
God kan best uitpsraken van de paus inspireren, maar

8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt. Galaten

16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. 2 Timotheus 3

Het is maar al te vaak voorgekomen dat kerkelijke uitspraken en tradities direct ingaan tegen de bijbel. In dat geval is die paus dus vervloekt aldus Paulus.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 06-12-2010 19:19:19 ]
pi_89601109
Om maar even een draai aan het topic te geven: wat is geloven dan? Is het bij veel christenen vandaag de dag eigenlijk niet meer dan het onderschrijven van een set historische uitspraken, zo van: nou, Jezus is voor ons gestorven, en dat moet je dan aannemen. Je accepteert bepaalde historische uitspraken als feiten, en daarmee heb je de waarheid in pacht, en je plaats in het hiernamaals veiliggesteld. En dat is het dan. Dan ben je een gelovige.

Dat is geen kritiek gericht tegen de christenen hier op het forum, maar het is wel iets wat mij opvalt bij veel andere christenen. De apologetiek van iemand als Craig staat er ook bol van. Ik heb zo'n stofzuigerverkoper-rationalisme (vrij naar Molurus) nooit erg aanlokkelijk gevonden. Herkennen jullie hier iets van?
pi_89601671


[ Bericht 100% gewijzigd door Ali_Kannibali op 06-12-2010 20:37:04 ]
pi_89607736
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:13 schreef Gaspedaal het volgende:
Om maar even een draai aan het topic te geven: wat is geloven dan? Is het bij veel christenen vandaag de dag eigenlijk niet meer dan het onderschrijven van een set historische uitspraken, zo van: nou, Jezus is voor ons gestorven, en dat moet je dan aannemen. Je accepteert bepaalde historische uitspraken als feiten, en daarmee heb je de waarheid in pacht, en je plaats in het hiernamaals veiliggesteld. En dat is het dan. Dan ben je een gelovige.

Dat is geen kritiek gericht tegen de christenen hier op het forum, maar het is wel iets wat mij opvalt bij veel andere christenen. De apologetiek van iemand als Craig staat er ook bol van. Ik heb zo'n stofzuigerverkoper-rationalisme (vrij naar Molurus) nooit erg aanlokkelijk gevonden. Herkennen jullie hier iets van?
De kijk die je hier beschrijft lijkt me een bijna noodzakelijk gevolg van het gebruikte platform. Je spreekt met gelovigen en niet-gelovigen en dan zoek je een gemeenschappelijk deler. Die ligt vaak wel in een bepaalde kritische methode. Dat is dan een stuk overlap waar je kunt beginnen met spreken.

De daadwerkelijke geloofsaspecten komen op een discussieforum eigenlijk niet aan de orde. Ik ben het meteen met je eens dat geloven veel meer moet zijn dan het voor waar houden van een aantal uitspraken. Dat kan ook eigenlijk niet. Als je zegt dat Jezus je Heer is, dan moet dat ook gevolgen hebben voor je leven.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89608807
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 18:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom is de dood en vergang er uberhaupt? Door zonde of door Gods design?
Ik kan je geen definitief antwoord geven. Dat de mens hier een bepaalde tijd op aarde leeft kan wat mij betreft best Gods design zijn. De planten gingen volgens een letterlijke lezing van Genesis ook al dood door toedoen van de mens.
quote:
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; Romeinen 3 Goede en slechte mensen?
Ja, goede en slechte mensen. Mat 5:45: "Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen."
quote:
Je kan ontelbaar veel vragen bedenken, er is ook niemand volgens mij die beweert alle antwoorden te hebben, dat is God en geen mens. Dat is echter geen reden om de schrift te verwerpen.
Ik verwerp de schrift ook niet. De paus ook niet. Het bovenstaande illustreert echter heel goed wat de moeilijkheid is. Je kunt allerlei bijbelteksten tegenover elkaar zetten. Vraag is dan: "Wat is de juiste lezing?". En op dat punt hebben de Katholieken een beter hulpmiddel dan de protestanten. De protestanten geloven dat de Heilige Geest dit duidelijk maakt, en ondertussen zijn ze (we) het op vele punten oneens. De Katholieken hebben indien gewenst iemand die een antwoord kan geven: de paus.
quote:
God kan best uitpsraken van de paus inspireren, maar

8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt. Galaten

16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. 2 Timotheus 3

Het is maar al te vaak voorgekomen dat kerkelijke uitspraken en tradities direct ingaan tegen de bijbel. In dat geval is die paus dus vervloekt aldus Paulus.
Ik denk dus eigenlijk dat het zo veel zin heeft om hier allerlei teksten tegenover elkaar te zetten.

Toch nog even een bijbeltekst tegenover je laatste uitspraak zetten :): "Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift. " 2 Tess. 2:15. De paus, bisschop van Rome, is ook deel van die traditie, zou ik stellen als ik Katholiek was.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89611352
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:40 schreef Dwerfion het volgende:

De kijk die je hier beschrijft lijkt me een bijna noodzakelijk gevolg van het gebruikte platform. Je spreekt met gelovigen en niet-gelovigen en dan zoek je een gemeenschappelijk deler. Die ligt vaak wel in een bepaalde kritische methode. Dat is dan een stuk overlap waar je kunt beginnen met spreken.

De daadwerkelijke geloofsaspecten komen op een discussieforum eigenlijk niet aan de orde. Ik ben het meteen met je eens dat geloven veel meer moet zijn dan het voor waar houden van een aantal uitspraken. Dat kan ook eigenlijk niet. Als je zegt dat Jezus je Heer is, dan moet dat ook gevolgen hebben voor je leven.
Daarom zei ik er ook expres bij dat ik het niet over jullie had. Ik heb juist de indruk dat mensen als jij, Koningdavid en Ali heel serieus met het christelijk geloof bezig zijn. Ik heb het absoluut niet over Fok.

Wat ik vooral bedoel, is dat ik heel regelmatig een soort oppervlakkig christendom tegenkom, waar men niet verder komt dan "Jezus is voor onze zonden gestorven en dat moet je aannemen" en waar de 'relatie met God' niet veel meer inhoudt dan hard bidden om dat moeilijke examen toch maar te halen. De inwendige strijd die Paulus beschrijft, kennen ze niet; God is niet meer dan een fijne aanvulling op een toch al comfortabel leven, het geloof niet meer dan een vrijkaartje naar een toekomstig paradijs. De persoonlijke doorleving ontbreekt, en dat merk je ook als niet-christen meteen.
pi_89613728
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 12:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik geloof. In God, in eerlijkheid, in goed en kwaad, in een objectieve waarheid, in liefde, in een hiernamaals, in het scheppingsverhaal, in de bijbel, in Jezus Christus. In engelen, gevallen engelen, demonen, de duivel, wonderen, het bovennatuurlijke. Ik geloof in de bereikbaarheid van het ultieme collectieve geluk door een transformatie van de menselijke natuur door de God van het universum welke bereikbaar is door middel van de vergeving van zonden in Jezus Christus. Ik geloof niet alleen, ik ervaar. God is niet ver weg van ons.
Amen
Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')